Ustawaz dnia 16 kwietnia 2004 r.o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o uruchamianiu środków pochodzących
z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej
w art. 1 w pkt 11 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 12 w brzmieniu:
„
12)
zasady i tryb gospodarowania środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej.
”
;
2)
w art. 13:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„
1.
Dochody, wydatki publiczne, przychody, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 4, oraz
środki, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 i 2a, klasyfikuje się, z zastrzeżeniem
ust. 1a, według:
1)
działów i rozdziałów - określających rodzaj działalności;
2)
paragrafów - określających rodzaj dochodu, przychodu lub wydatku oraz środków, o których
mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 i 2a.
”
,
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„
1a.
Wydatki publiczne klasyfikuje się również według dodatkowej klasyfikacji dotyczącej
obszarów, kategorii i podkategorii wydatków strukturalnych.
”
,
c)
ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„
3.
Minister Finansów określi, w drodze rozporządzenia:
1)
szczegółową klasyfikację dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków,
o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 i 2a, z uwzględnieniem Polskiej Klasyfikacji
Działalności;
2)
szczegółową klasyfikację wydatków strukturalnych, o których mowa w ust. 1a, uwzględniając
potrzebę identyfikacji wydatków o charakterze strukturalnym, ponoszonych przez jednostki
sektora finansów publicznych.
4.
Minister Finansów może określić w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, klasyfikację
wydatków o większej szczegółowości niż określona w ust. 1 dla zadań z zakresu bezpieczeństwa
wewnętrznego i zewnętrznego.
”
;
3)
w art. 30c ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„
1.
Nadzorujący programy lub projekty realizowane ze środków, o których mowa w art. 3
ust. 3 pkt 1, 2 i 4, sprawują kontrolę nad wykorzystaniem tych środków i dokonują
oceny ich wykorzystania.
2.
Przedmiotem oceny, o której mowa w ust. 1, jest w szczególności:
1)
zakres zrealizowanych zadań;
2)
terminowość wykorzystania środków;
3)
prawidłowość wykorzystania środków pod względem zgodności z planowanym przeznaczeniem
oraz procedurami.
”
;
4)
uchyla się art. 30f;
5)
dodaje się art. 30g-30l w brzmieniu:
„
Art. 30g.
1.
Jednostki sektora finansów publicznych realizujące programy i projekty finansowane
z udziałem środków, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 2, mogą otrzymać z budżetu
państwa środki na prefinansowanie tych programów i projektów.
2.
Agencje płatnicze realizujące zadania Wspólnej Polityki Rolnej, mogą otrzymać z budżetu
państwa środki na prefinansowanie tych zadań.
3.
Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, warunki, jakie powinna spełniać
jednostka sektora finansów publicznych, aby otrzymać środki, o których mowa w ust.
1, uwzględniając zróżnicowanie form organizacyjno-prawnych i sytuację finansową tych
jednostek, możliwości budżetu państwa a ponadto, w odniesieniu do jednostek samorządu
terytorialnego, kwotę dochodów na jednego mieszkańca i stan ich wyposażenia w obiekty
infrastrukturalne.
4.
Środki na prefinansowanie udostępniane są w formie oprocentowanych pożyczek, z zastrzeżeniem
ust. 5.
5.
Pożyczki, o których mowa w ust. 4, udzielane państwowym jednostkom budżetowym, samorządom
województw na zadania z zakresu zwalczania bezrobocia realizowane przez wojewódzkie
urzędy pracy oraz agencjom płatniczym nie są oprocentowane.
Art. 30h.
1.
Jednostka sektora finansów publicznych, która otrzyma z budżetu państwa środki na
prefinansowanie, jest obowiązana do otwarcia w Banku Gospodarstwa Krajowego rachunku
bankowego do obsługi finansowej realizowanego projektu, z zastrzeżeniem ust. 2-4.
2.
Państwowa jednostka budżetowa oraz państwowa osoba prawna działająca w formie agencji,
która otrzyma z budżetu państwa środki na prefinansowanie, może otworzyć w Narodowym
Banku Polskim rachunek bankowy do obsługi finansowej realizowanego projektu.
3.
Jednostka samorządu terytorialnego, która otrzyma z budżetu państwa środki na prefinansowanie,
może otworzyć odrębny rachunek bankowy do obsługi finansowej realizowanego projektu
w banku prowadzącym obsługę budżetu tej jednostki.
4.
Agencja płatnicza, które otrzyma z budżetu państwa środki na prefinansowanie zadań
Wspólnej Polityki Rolnej, jest obowiązana do otwarcia w Narodowym Banku Polskim rachunku
bankowego do obsługi finansowej tych zadań.
Art. 30i.
1.
Zwrot pożyczki udzielonej na prefinansowanie następuje po otrzymaniu środków z budżetu
Unii Europejskiej.
2.
W przypadku niewpłynięcia środków z budżetu Unii Europejskiej, z przyczyn zależnych
od jednostki sektora finansów publicznych, zwrot pożyczki następuje ze środków własnych
jednostki sektora finansów publicznych.
3.
Minister Finansów w porozumieniu z ministrem odpowiedzialnym za zarządzanie programem
lub projektem finansowanym z udziałem środków, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt
2, zwanym dalej „właściwym ministrem” określi, w drodze rozporządzenia, tryb i terminy
przekazywania środków z budżetu państwa na prefinansowanie oraz tryb i terminy zwrotu
pożyczek do budżetu państwa, a w szczególności:
1)
dokumenty niezbędne do przekazania pożyczki,
2)
sposób ustalania transz pożyczki i warunki przekazywania środków,
3)
tryb i termin rozliczenia pożyczki,
4)
sposób zwrotu pożyczki,
5)
tryb i terminy zwrotu pożyczki, w przypadku o którym mowa w ust. 2,
6)
wysokość prowizji bankowych,
7)
wysokość oprocentowania, nie wyższą niż rentowność 52-tygodniowych bonów skarbowych
- uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego wydatkowania środków z budżetu
państwa.
Art. 30j.
1.
Przepisów art. 30i nie stosuje się do agencji płatniczej.
2.
Rozliczenie pożyczki udzielonej agencji płatniczej następuje po wpłynięciu środków,
o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 3, na rachunek bankowy do obsługi tych środków.
Art. 30k.
1.
Umowę pożyczki z jednostką sektora finansów publicznych zawiera właściwy minister,
z zastrzeżeniem ust. 5.
2.
Właściwy minister może zlecić Bankowi Gospodarstwa Krajowego zawieranie umów, o których
mowa w ust. 1.
3.
Minister Finansów może, na wniosek właściwego ministra, otworzyć w Banku Gospodarstwa
Krajowego rachunek bankowy do obsługi pożyczek, o których mowa w ust. 2.
4.
Rachunek bankowy, o którym mowa w ust. 3, jest oprocentowany. Oprocentowanie rachunku
ustalone zostanie w umowie rachunku bankowego.
5.
Umowę pożyczki z państwową jednostką budżetową, państwową osobą prawną działającą
w formie agencji lub agencją płatniczą zawiera Minister Finansów.
Art. 30l.
1.
Pożyczka wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem podlega zwrotowi do budżetu państwa
wraz z odsetkami ustalonymi jak dla zaległości podatkowych w terminie 7 dni od dnia
stwierdzenia nieprawidłowego wykorzystania pożyczki.
2.
Zwrotowi podlega ta część pożyczki udzielonej na prefinansowanie, która została nieprawidłowo
wykorzystana.
3.
W przypadku niedokonania zwrotu w terminie, o którym mowa w ust. 1, Minister Finansów
może:
1)
potrącić pożyczkę wraz z odsetkami z należnej jednostce samorządu terytorialnego subwencji
lub udziałów w podatkach;
2)
dokonać blokady wydatków, w trybie art. 100, przewidzianych na dotacje lub inne dofinansowanie
wydatków jednostki sektora finansów, jeżeli jednostka takie finansowanie z budżetu
państwa otrzymuje.
4.
Wykorzystanie pożyczki niezgodnie z przeznaczeniem wyklucza prawo do otrzymania środków
na współfinansowanie programów i projektów oraz prefinansowanie przez okres 3 lat,
licząc od dnia stwierdzenia nieprawidłowego wykorzystania pożyczki.
5.
Przepisy ust. 1-4 nie dotyczą agencji płatniczych.
”
;
6)
w art. 61 w ust. 4:
a)
pkt 4 i 5 otrzymują brzmienie:
„
4)
zestawienie programów i projektów realizowanych ze środków, o których mowa w art.
3 ust. 1 pkt 2a i ust. 3 pkt 1;
5)
zestawienie programów i projektów realizowanych ze środków, o których mowa w art.
3 ust. 3 pkt 2, w podziale na poszczególne okresy realizacji i źródła pochodzenia
środków na ich realizację; w odniesieniu do programów zestawienie sporządza się według
kategorii interwencji funduszy strukturalnych;
”
,
b)
dodaje się pkt 6 i 7 w brzmieniu:
„
6)
zestawienie programów i projektów realizowanych ze środków, o których mowa w art.
3 ust. 3 pkt 4;
7)
wykaz wieloletnich limitów zobowiązań w kolejnych latach realizacji Narodowego Planu
Rozwoju oraz wykaz wieloletnich limitów wydatków w kolejnych latach realizacji Narodowego
Planu Rozwoju.
”
;
7)
w art. 64 w ust. 2 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
„
Deficyt budżetu państwa oraz inne pożyczkowe potrzeby budżetu państwa mogą być pokryte
przychodami pochodzącymi z:
”
;
8)
w art. 80a ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„
1.
Przepisów art. 80 nie stosuje się do wieloletnich programów i projektów realizowanych
ze środków, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 2, 3 i 4.
”
;
9)
w art. 86 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„
2.
Ustawa budżetowa zawiera, w formie załączników, zestawienia, o których mowa w art.
61 ust. 4 pkt 4-6.
”
;
10)
w art. 87 w pkt 5 lit. d otrzymuje brzmienie:
„
d)
zestawień programów i projektów, o których mowa w art. 61 ust. 4 pkt 4-6;
”
;
11)
w art. 91:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„
1.
Rada Ministrów kieruje wykonywaniem budżetu państwa i w tym celu może, w drodze rozporządzenia,
wydawać wytyczne.
”
,
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
„
1a.
W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, Rada Ministrów określa:
1)
organy administracji rządowej uprawnione do dokonywania określonych wydatków;
2)
szczegółowy sposób dokonywania wydatków, o których mowa w pkt 1;
3)
szczegółowy sposób i terminy sporządzania informacji z wykonania wydatków, o których
mowa w pkt 1, oraz jednostki obowiązane do ich sporządzania;
4)
jednostki sektora finansów publicznych, w których przeprowadza się audyt zewnętrzny.
1b.
Rada Ministrów wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1a, uwzględnia właściwość
podmiotów realizujących zadania oraz zakres podmiotowy tych zadań.
”
;
12)
w art. 92 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„
4)
wydatki na współfinansowanie programów i projektów realizowanych ze środków, o których
mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 i 2a, mogą być dokonywane po podpisaniu umów finansowych
z dawcą środków, a dla projektów realizowanych ze środków, o których mowa w art. 3
ust. 3 pkt 2, pochodzących z Funduszu Spójności - od dnia otrzymania przez Komisję
Europejską wniosku o dofinansowanie projektu spełniającego wymogi określone w odrębnych
przepisach.
”
;
13)
po art. 92 dodaje się art. 92a w brzmieniu:
„
Art. 92a.
1.
Wpłaty środków własnych Unii Europejskiej do jej budżetu dokonywane są w terminach
i wysokości wynikającej z umowy międzynarodowej, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
W przypadku, gdy w trakcie roku budżetowego - w wyniku zmian wprowadzonych w budżecie
ogólnym Unii Europejskiej - wpłata środków własnych, o których mowa w ust. 1, ulegnie
zwiększeniu, Rada Ministrów przedstawia sejmowej komisji właściwej do spraw budżetu
propozycje źródeł sfinansowania zwiększonego wydatku.
3.
W pierwszej kolejności na cel, o którym mowa w ust. 2, przeznacza się:
1)
wydatki zablokowane na podstawie art. 100;
2)
niepodzielone rezerwy celowe.
4.
Pozytywna opinia sejmowej komisji właściwej do spraw budżetu o proponowanych źródłach
sfinansowania zwiększonych wpłat środków własnych Unii Europejskiej oznacza:
1)
upoważnienie dla Ministra Finansów do przeniesienia wydatków między częściami i działami
w przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1;
2)
zgodę komisji na zmianę przeznaczenia rezerw celowych bez stosowania trybu określonego
w art. 90 w przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 2;
3)
upoważnienie dla Rady Ministrów do dokonania przeniesienia planowanych wydatków pomiędzy
częściami i działami budżetu państwa - w przypadku innych wydatków.
”
;
14)
art. 93 otrzymuje brzmienie:
„
Art. 93.
1.
Dotacje udzielone z budżetu państwa:
1)
wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem,
2)
pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości
- podlegają zwrotowi do budżetu państwa wraz z odsetkami w wysokości określonej jak
dla zaległości podatkowych, w terminie do dnia 28 lutego roku następującego po roku,
w którym udzielono dotacji.
2.
Wykorzystanie dotacji następuje, w szczególności przez zapłatę za zrealizowane zadania,
na które dotacja była udzielona albo w przypadku gdy przepisy odrębne stanowią o sposobie
udzielenia i rozliczenia dotacji, wykorzystanie następuje przez realizację celów wskazanych
w tych przepisach.
3.
Dotacjami pobranymi w nadmiernej wysokości są dotacje otrzymane z budżetu w wysokości
wyższej niż:
1)
określona w odrębnych przepisach lub umowie;
2)
niezbędna na dofinansowanie lub finansowanie dotowanego zadania.
4.
Dotacjami nienależnymi są dotacje udzielone bez podstawy prawnej.
5.
Zwrotowi do budżetu państwa podlega ta część dotacji, która została wykorzystana niezgodnie
z przeznaczeniem, nienależnie udzielona lub nadmiernie pobrana.
6.
Odsetki od dotacji podlegających zwrotowi do budżetu państwa nalicza się począwszy
od dnia:
1)
przekazania z budżetu państwa dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem;
2)
stwierdzenia nieprawidłowego naliczenia lub nienależnego pobrania dotacji.
7.
Wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem wyklucza prawo otrzymania dotacji
przez kolejne 3 lata, licząc od dnia stwierdzenia nieprawidłowego wykorzystania dotacji,
z wyłączeniem dotacji przedmiotowych oraz dotacji celowych przyznawanych jednostkom
samorządu terytorialnego na realizację zadań z zakresu administracji rządowej oraz
innych zadań zleconych ustawami.
”
;
15)
dodaje się art. 93a w brzmieniu:
„
Art. 93a.
1.
W przypadku niedokonania zwrotu dotacji w terminie, o którym mowa w art. 93 ust. 1,
organ lub inny dysponent części budżetowej, który udzielił dotacji, wydaje decyzję
określającą kwotę przypadającą do zwrotu i termin, od którego nalicza się odsetki.
2.
Organem odwoławczym od decyzji wydanych w pierwszej instancji przez wojewodę jest
Minister Finansów.
3.
W zakresie nieuregulowanym w ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio przepisy działu III
ustawy - Ordynacja podatkowa, z wyjątkiem art. 57 tej ustawy.
4.
Kompetencje organu podatkowego określone w dziale III ustawy - Ordynacja podatkowa,
wykonuje organ, o którym mowa w ust. 1.
”
;
16)
w art. 113 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„
3.
Ograniczeń określonych w ust. 1 nie stosuje się do kredytów i pożyczek zaciągniętych
w związku ze środkami określonymi w umowie zawartej z podmiotem dysponującym funduszami
strukturalnymi lub Funduszem Spójności Unii Europejskiej, a także emitowanych w tym
celu papierów wartościowych.
”
;
17)
art. 114 otrzymuje brzmienie:
„
Art. 114.
1.
Łączna kwota długu jednostki samorządu terytorialnego na koniec roku budżetowego nie
może przekraczać 60% wykonanych dochodów ogółem tej jednostki w tym roku budżetowym.
2.
W trakcie roku budżetowego łączna kwota długu jednostki samorządu terytorialnego na
koniec kwartału nie może przekraczać 60% planowanych w danym roku budżetowym dochodów
tej jednostki.
3.
Ograniczeń, o których mowa w ust. 1 i 2, nie stosuje się do emitowanych papierów wartościowych,
kredytów i pożyczek zaciąganych w związku ze środkami określonymi w umowie zawartej
z podmiotem dysponującym funduszami strukturalnymi lub Funduszem Spójności Unii Europejskiej.
4.
W przypadku, gdy określone w umowie środki z funduszy strukturalnych lub Funduszu
Spójności Unii Europejskiej nie zostaną przekazane lub po ich przekazaniu orzeczony
zostanie ich zwrot, jednostka samorządu terytorialnego nie może emitować papierów
wartościowych, zaciągać kredytów, pożyczek i udzielać poręczeń do czasu spełnienia
warunków, o których mowa w ust. 1 i 2 oraz w art. 113 ust. 1 i 2.
”
;
18)
w art. 124 w ust. 1 pkt 4a otrzymuje brzmienie:
„
4a)
wydatki na programy i projekty realizowane ze środków, o których mowa w art. 3 ust.
3 pkt 2;
”
;
19)
po art. 129 dodaje się art. 129a w brzmieniu:
„
Art. 129a.
Przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do dotacji udzielonych z budżetu
jednostki samorządu terytorialnego. Decyzję w sprawie zwrotu dotacji wydaje wójt (burmistrz,
prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa. Organem odwoławczym od decyzji
jest właściwe miejscowo samorządowe kolegium odwoławcze.
”
.
Art. 2.
W ustawie z dnia 30 lipca 2003 r. o uruchamianiu środków pochodzących z Sekcji Gwarancji
Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej
(Dz. U. Nr 166, poz. 1611 oraz z 2004 r. Nr 42, poz. 386) w art. 13:
1)
pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„
1)
w art. 3:
a)
w ust. 1 pkt 2 i 2a otrzymują brzmienie:
„
2)
środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej;
2a)
środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione
w pkt 2;
”
,
b)
po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„
3.
Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:
1)
środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;
2)
środki pochodzące z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności;
3)
środki Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnych „Sekcja Gwarancji”;
4)
inne środki.”;
”
”
2)
uchyla się pkt 2-5;
3)
pkt 6-9 otrzymują brzmienie:
„
6)
art. 30a otrzymuje brzmienie:
„
Art. 30a.
Przy wydatkowaniu środków, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2a i ust. 3 pkt 1, 2
i 4, a także środków przeznaczonych na współfinansowanie programów i projektów realizowanych
z tych środków stosuje się odpowiednio zasady rozliczania określone dla dotacji z
budżetu państwa.
”
;
7)
art. 30b otrzymuje brzmienie:
„
Art. 30b.
1.
Szczegółowe warunki wykorzystania i rozliczania przyznanych środków, o których mowa
w art. 3 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, określa umowa zawarta z beneficjentem pomocy udzielanej
z tych środków. Do rozliczenia środków, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 3, stosuje
się odrębne przepisy.
2.
Minister Finansów sprawuje nadzór finansowy w zakresie środków, o których mowa w art.
3 ust. 1 pkt 2, w szczególności nad podmiotami:
1)
nadzorującymi programy lub projekty realizowane z tych środków;
2)
dysponującymi tymi środkami.
3.
Sposób zarządzania środkami, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, służącymi
do realizacji określonych programów lub projektów określają porozumienia między Ministrem
Finansów a podmiotami określonymi w ust. 2.
”
;
8)
art. 30d otrzymuje brzmienie:
„
Art. 30d.
1.
Środki, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2, są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach
bankowych, prowadzonych w euro, i mogą być wydatkowane do wysokości kwot zgromadzonych
na tych rachunkach.
2.
Obsługę bankową rachunków, o których mowa w ust. 1, prowadzi Narodowy Bank Polski
na podstawie umów rachunku bankowego.
3.
W ramach obsługi, o której mowa w ust. 2, Narodowy Bank Polski jest obowiązany do
dokonywania wypłat w złotych lub w euro na podstawie dyspozycji właściciela rachunku
lub jego pełnomocników.;
4.
W przypadku wykorzystania środków, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1, 2 i 4:
1)
niezgodnie z przeznaczeniem,
2)
bez zachowania procedur, o których mowa w art. 30 pkt 2,
3)
pobrania ich w sposób nienależny albo w nadmiernej wysokości
- podlegają one zwrotowi przez beneficjenta pomocy udzielonej z tych środków wraz
z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych na rachunek, na
którym są gromadzone lub z którego zostały wypłacone.
5.
Wykorzystanie środków, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, w sposób określony
w ust. 4 wyklucza prawo otrzymania tych środków przez kolejne 3 lata licząc od dnia
stwierdzenia nieprawidłowego wykorzystania tych środków, chyba że obowiązek ich przyznania
danemu podmiotowi lub grupie podmiotów wynika z umowy zawartej z dawcą środków, wskazującej
bezpośrednio ten podmiot.
6.
Do zwrotu środków, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 3, stosuje się odrębne przepisy.
”
;
9)
w art. 30e:
a)
w ust. 1 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
„
Minister Finansów może określić, w drodze rozporządzenia, sposób, warunki i tryb dysponowania
środkami, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1, w szczególności:
”
,
b)
w ust. 2 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
„
Minister Finansów może określić, w drodze rozporządzenia, sposób, warunki i tryb dysponowania
środkami, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 2, w szczególności:
”
,
c)
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„
3.
Minister Finansów w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi oraz ministrem
właściwym do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb
udzielania i rozliczania pożyczek na prefinansowanie zadań Wspólnej Polityki Rolnej,
przekazywania na rachunek bieżący agencji płatniczych, o których mowa w odrębnych
przepisach, zwanych dalej „agencjami płatniczymi”, środków pochodzących z Sekcji Gwarancji
Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej i środków krajowych przeznaczonych
na realizację zadań Wspólnej Polityki Rolnej oraz sposób rozliczania tych środków,
mając na względzie zachowanie przez agencje płatnicze terminów i warunków dokonywanych
płatności, a także konieczność kontroli środków będących w dyspozycji agencji płatniczych.”;
”
”
4)
w pkt 12 uchyla się lit. a;
5)
w pkt 16 lit. a otrzymuje brzmienie:
„
a)
w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„
2)
przeznaczone na współfinansowanie zadań, programów i projektów realizowanych ze środków,
o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 i 2a.
””
;
””
;
6)
uchyla się pkt 17;
7)
pkt 18 otrzymuje brzmienie:
„
18)
w art. 138 w ust. 1 dodaje się pkt 19 w brzmieniu:
„
19)
przyznaniu lub przekazaniu środków na realizację zadań Wspólnej Polityki Rolnej bez
zachowania procedur obowiązujących przy uruchamianiu tych środków.
””
.
””
.
Art. 3.
Wszczęte przed dniem ogłoszenia ustawy sprawy dotyczące zwrotu dotacji, rozpatrywane
przez naczelnika urzędu skarbowego, inspektora kontroli skarbowej oraz przez organy
odwoławcze, prowadzą w dalszym ciągu te organy aż do zakończenia postępowania. Właściwość
organu odwoławczego określają odrębne przepisy.
Art. 4.
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 13 ust. 3 i 4 ustawy, o
której mowa w art. 1, zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych
wydanych na podstawie tych upoważnień w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej
jednak niż do dnia 31 grudnia 2004 r.
Art. 5.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 maja 2004 r., z wyjątkiem art. 30g, 93 i 93a ustawy,
o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, oraz art. 2 i 3, które
wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
1)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r.
Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz. 1611 i Nr 189, poz.
1851 oraz z 2004 r. Nr 19, poz. 177.