1.
Doradcą może być, z zastrzeżeniem ust. 7, osoba, która:
2)
posiada wykształcenie wyższe;
3)
nie była karana za przestępstwo umyślne;
4)
posiada świadectwo przeszkolenia doradcy do spraw bezpieczeństwa w zakresie transportu
towarów niebezpiecznych, zwane dalej „świadectwem doradcy”.
2.
Świadectwo doradcy po raz pierwszy otrzymuje osoba, która:
1)
spełnia wymagania określone w ust. 1 pkt 1-3;
2)
ukończyła z wynikiem pozytywnym kurs początkowy dla kandydatów na doradców, obejmujący
szkolenie w zakresie zagrożeń związanych z przewozem towarów niebezpiecznych oraz
przepisów obowiązujących w tym zakresie, zwany dalej „kursem początkowym”;
3)
złożyła z wynikiem pozytywnym egzamin dla kandydatów na doradców przed komisją egzaminacyjną
powołaną przez wojewódzkiego inspektora transportu drogowego.
3.
Świadectwo doradcy jest wydawane przez wojewódzkiego inspektora transportu drogowego
na okres 5 lat, licząc od dnia złożenia z wynikiem pozytywnym egzaminu, o którym mowa
w ust. 2 pkt 3.
4.
Wojewódzki inspektor transportu drogowego przedłuża ważność świadectwa doradcy albo
wydaje nowe świadectwo doradcy na okres kolejnych 5 lat, jeżeli doradca:
1)
nie przestał spełniać wymagania, o którym mowa w ust. 1 pkt 3;
2)
nie naruszył przez okres ostatnich 5 lat przepisów niniejszej ustawy;
3)
jest posiadaczem ważnego świadectwa doradcy;
4)
złożył z wynikiem pozytywnym egzamin dla doradców przed komisją egzaminacyjną powołaną
przez wojewódzkiego inspektora transportu drogowego w roku poprzedzającym datę upływu
ważności świadectwa doradcy.
5.
Egzaminy, o których mowa w ust. 2 pkt 3 i w ust. 4 pkt 4, są przeprowadzane za opłatą,
której koszt ponosi osoba zainteresowana.
6.
Wojewódzki inspektor transportu drogowego cofa świadectwo doradcy, jeżeli doradca:
1)
przestał spełniać wymaganie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3;
2)
naruszył przepisy niniejszej ustawy.
7.
Osoba, której cofnięto świadectwo doradcy na podstawie ust. 6 pkt 2, nie może być
doradcą przez okres 3 lat od dnia uprawomocnienia się decyzji o cofnięciu świadectwa.
Po upływie tego terminu osoba ta, o ile spełnia wymaganie, o którym mowa w ust. 1
pkt 3, może otrzymać świadectwo doradcy w trybie określonym w ust. 2.
8.
Główny Inspektor Transportu Drogowego na podstawie informacji przekazywanych przez
wojewódzkich inspektorów transportu drogowego prowadzi ewidencję doradców, w której
umieszcza się dane dotyczące:
2)
daty i miejsca urodzenia;
3)
numeru ewidencyjnego Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL),
a w przypadku osoby nieposiadającej tego numeru - nazwę i numer dokumentu potwierdzającego
tożsamość oraz nazwę organu, który wydał ten dokument;
5)
daty i miejsca wydania oraz numeru świadectwa doradcy.
9.
Dane, o których mowa w ust. 8 pkt 1 i 5, są ogólnodostępne.