Ustawaz dnia 29 lipca 2005 r.o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw 1)Niniejszą ustawą zmienia się: ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawę z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Spis treści

Art. 1.

1)

w art. 4 pkt 25 otrzymuje brzmienie:
„ 

25)

pojazd nienormatywny - pojazd lub zespół pojazdów, którego naciski osi wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w przepisach niniejszej ustawy, albo którego wymiary i masa wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzianych w przepisach o ruchu drogowym, z wyłączeniem autobusów w zakresie nacisków osi.
 ”
 ;

2)

w art. 13c ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„ 

2.

Opłatę, o której mowa w ust. 1 pkt 1, ustala się jako iloczyn liczby kilometrów przejazdu pojazdu nienormatywnego i stawki opłaty za przekroczenie dopuszczalnej wielkości parametru tego pojazdu. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej wielkości więcej niż jednego parametru opłatę ustala się jako sumę opłat z tytułu każdego przekroczenia. Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi występują na kilku osiach pojedynczych lub osiach wielokrotnych pojazdu, opłatę ustala się jako sumę opłat z tytułu każdego przekroczenia.
 ”
 ;

3)

w art. 13g dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„ 

1a.

Karę, o której mowa w ust. 1, ustala się za przekroczenie dopuszczalnej wielkości parametru pojazdu. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej wielkości więcej niż jednego parametru karę ustala się jako sumę wysokości kar z tytułu każdego przekroczenia. Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi występują na kilku osiach pojedynczych lub osiach wielokrotnych pojazdu, karę ustala się jako sumę wysokości kar z tytułu każdego przekroczenia.
 ”
 ;

4)

w art. 40:

a)

ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:
„ 

4.

Opłatę za zajęcie pasa drogowego w celu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 i 4, ustala się jako iloczyn liczby metrów kwadratowych zajętej powierzchni pasa drogowego, stawki opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego i liczby dni zajmowania pasa drogowego, przy czym zajęcie pasa drogowego przez okres krótszy niż 24 godziny jest traktowane jak zajęcie pasa drogowego przez 1 dzień.

5.

Opłatę za zajęcie pasa drogowego w celu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, ustala się jako iloczyn liczby metrów kwadratowych powierzchni pasa drogowego zajętej przez rzut poziomy urządzenia i stawki opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego pobieranej za każdy rok umieszczenia urządzenia w pasie drogowym, przy czym za umieszczenie urządzenia w pasie drogowym lub na drogowym obiekcie inżynierskim przez okres krótszy niż rok opłata obliczana jest proporcjonalnie do liczby dni umieszczenia urządzenia w pasie drogowym lub na drogowym obiekcie inżynierskim.
 ”
 ,

b)

ust. 10 i 11 otrzymują brzmienie:
„ 

10.

Zajęcie pasa drogowego o powierzchni mniejszej niż 1 m2 lub powierzchni pasa drogowego zajętej przez rzut poziomy obiektu budowlanego lub urządzenia mniejszej niż 1 m2 jest traktowane jak zajęcie 1 m2 pasa drogowego.

11.

Opłatę, o której mowa w ust. 3, ustala, w drodze decyzji administracyjnej, właściwy zarządca drogi przy udzielaniu zezwolenia na zajęcie pasa drogowego.
 ”
 ,

c)

ust. 13 otrzymuje brzmienie:
„ 

13.

Termin uiszczenia opłaty, o której mowa w ust. 3, oraz kary, o której mowa w ust. 12, wynosi 14 dni od dnia, w którym decyzja ustalająca ich wysokość stała się ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 13a.
 ”
 ,

d)

po ust. 13 dodaje się ust. 13a w brzmieniu:
„ 

13a.

Opłatę roczną, o której mowa w ust. 5, za pierwszy rok umieszczenia urządzenia w pasie drogowym uiszcza się w terminie określonym w ust. 13, a za lata następne w terminie do dnia 15 stycznia każdego roku, z góry za dany rok.
 ”
 ,

e)

ust. 14 otrzymuje brzmienie:
„ 

14.

Przepisu ust. 1 nie stosuje się w razie konieczności usunięcia awarii urządzeń niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego, a znajdujących się w pasie drogowym. Po zlokalizowaniu awarii prowadzący roboty niezwłocznie zawiadamia o tym zarządcę drogi i w porozumieniu z nim określa termin i powierzchnię zajętego pasa drogowego.
 ”
 ,

f)

po ust. 14 dodaje się ust. 14a i 14b w brzmieniu:
„ 

14a.

Zarządca drogi określa, w drodze decyzji administracyjnej, warunki zajęcia pasa drogowego, o którym mowa w ust. 14, oraz warunki jego przywrócenia do stanu poprzedniego, a także ustala wysokość opłaty, o której mowa w ust. 4.

14b.

Za wejście w pas drogowy, o którym mowa w ust. 14, bez zawiadomienia zarządcy drogi, przekroczenie ustalonego terminu i powierzchni zajęcia pasa drogowego zarządca drogi wymierza karę pieniężną zgodnie z ust. 12.
 ”
 ;

5)

art. 40d otrzymuje brzmienie:
„ 

Art. 40d.

1.

W przypadku nieterminowego uiszczenia opłat określonych w art. 13 ust. 1 pkt 2 i art. 40 ust. 3, opłat wynikających z umów zawieranych zgodnie z art. 22 ust. 2 i art. 39 ust. 7 oraz kar pieniężnych określonych w art. 29a ust. 1 i 2 i art. 40 ust. 12 pobiera się odsetki ustawowe.

2.

Opłaty określone w art. 13 ust. 1 pkt 2 i art. 40 ust. 3 wraz z odsetkami za zwłokę, opłaty określone w art. 13f ust. 1 oraz kary pieniężne określone w art. 29a ust. 1 i 2 i art. 40 ust. 12 wraz z odsetkami za zwłokę podlegają przymusowemu ściągnięciu w trybie określonym w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

3.

Obowiązek uiszczenia opłat określonych w art. 13 ust. 1 pkt 2, art. 13f ust. 1 i art. 40 ust. 3 oraz kar pieniężnych określonych w art. 13g ust. 1, art. 29a ust. 1 i 2 oraz w art. 40 ust. 12 przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym opłaty lub kary powinny zostać uiszczone.
 ”
 ;

6)

w art. 41 ust. 4-6 otrzymują brzmienie:
„ 

4.

Minister właściwy do spraw transportu ustala, w drodze rozporządzenia, wykaz dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t, mając na uwadze stan techniczny dróg oraz ochronę dróg przed zniszczeniem.

5.

Minister właściwy do spraw transportu ustala, w drodze rozporządzenia, wykaz dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, mając na uwadze potrzebę zapewnienia ruchu tranzytowego.

6.

Drogi inne niż określone na podstawie ust. 4 i 5 stanowią sieć dróg, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t.
 ”
 ;

7)

załączniki nr 1 i 2 otrzymują brzmienie określone w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszej ustawy.

Art. 2.

W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym   (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, Nr 109, poz. 925 i Nr 175, poz. 1462) w art. 64 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„ 

1.

Ruch pojazdu lub zespołu pojazdów, którego naciski osi wraz z ładunkiem lub bez ładunku są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w przepisach o drogach publicznych, albo którego wymiary lub masa wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzianych w przepisach niniejszej ustawy, jest dozwolony tylko pod warunkiem uzyskania zezwolenia.
 ”
 .

Art. 3.

W ustawie z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw   (Dz. U. Nr 200, poz. 1953, z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 757) uchyla się art. 6.

Art. 4.

Do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie upoważnień zmienionych niniejszą ustawą zachowują moc przepisy dotychczasowe, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art. 5.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1)
Niniejszą ustawą zmienia się: ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawę z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 i 1364, Nr 169, poz. 1420 i Nr 172, poz. 1440 i 1441.

Załącznik nr 1   -   Wielkości parametrów oraz stawki opłaty, o której mowa w art. 13c ust. 1 pkt 1


Lp.
Wyszczególnienie
Stawka opłaty w zł za 1 km
1
2
3
1
Za przekroczenie dopuszczalnej długości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem za każdy rozpoczęty 1 m ponad dopuszczalną długość
0,15
2
Za przekroczenie wysokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:
 
 
     a)   od wartości dopuszczalnej 4,00 m do 4,50 m włącznie
0,15
 
     b)   dodatkowo za każde rozpoczęte 0,10 m ponad 4,50 m
0,20
3
Za przekroczenie szerokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:
 
 
     a)   od wartości dopuszczalnej 2,55 m do 3,20 m szerokości pojazdu włącznie
0,20
 
     b)   ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie
0,45
 
     c)   dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m
0,40
4
Za przekroczenie szerokości pojazdu ciężarowego z nadwoziem rodzaju furgon, jeżeli jego ściany są zaopatrzone w izolację termiczną, a grubość ściany bocznej wraz z izolacją termiczną jest nie mniejsza niż 45 mm
 
 
     a)   od wartości dopuszczalnej 2,60 m do 3,20 m szerokości pojazdu włącznie
0,20
 
     b)   ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie
0,45
 
     c)   dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m
0,40
5
Za przekroczenie szerokości pojazdu wolnobieżnego, ciągnika rolniczego z maszyną zawieszaną i przyczepy specjalnej lub pojazdów tych wraz z ładunkiem:
 
 
     a)   od wartości dopuszczalnej 3,00 m do 3,20 m szerokości pojazdu włącznie
0,20
 
     b)   ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie
0,45
 
     c)   dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m
0,40
6
Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 8,0 t:
 
 
  1)   dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi:
 
 
     a)   do 8,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 8,0 t do 8,5 t
0,50
 
     c)   powyżej 8,5 t do 9,0 t
1,10
 
     d)   powyżej 9,0 t do 9,5 t
1,80
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5 t dodatkowo
1,30
  2)   dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 8,8 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 8,8 t do 9,3 t
0,50
 
     c)   powyżej 9,3 t do 9,8 t
1,10
 
     d)   powyżej 9,8 t do 10,3 t
1,80
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 10,3 t dodatkowo
1,30
  3)   dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 13,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 13,0 t do 14,0 t
0,50
 
     c)   powyżej 14,0 t do 15,0 t
1,20
 
     d)   powyżej 15,0 t do 16,0 t
2,10
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 16,0 t dodatkowo
1,80
 
  4)   dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 14,5 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 14,5 t do 15,5 t
0,70
 
     c)   powyżej 15,5 t do 16,5 t
1,70
 
     d)   powyżej 16,5 t do 17,5 t
2,80
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 17,5 t dodatkowo
2,20
  5)   dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 19,5 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 19,5 t do 21,0 t
1,00
 
     c)   powyżej 21,0 t do 22,5 t
2,20
 
     d)   powyżej 22,5 t do 24,0 t
3,70
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej 24,0 t dodatkowo
2,90
  6)   dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 21,8 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 21,8 t do 23,3 t
1,20
 
     c)   powyżej 23,3 t do 24,8 t
2,70
 
     d)   powyżej 24,8 t do 26,3 t
4,50
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej 26,3 t dodatkowo
3,50
  7)   dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o nacisku osi:
 
 
     a)   do 8,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 8,0 t do 8,5 t
0,25
 
     c)   powyżej 8,5 t do 9,0 t
0,60
 
     d)   powyżej 9,0 t do 9,5 t
1,00
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5 t dodatkowo
0,75
  8)   dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 13,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 13,0 t do 14,0 t
0,30
 
     c)   powyżej 14,0 t do 15,0 t
0,65
 
     d)   powyżej 15,0 t do 16,0 t
1,10
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 16,0 t dodatkowo
0,90
  9)   dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 14,5 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 14,5 t do 15,5 t
0,40
 
     c)   powyżej 15,5 t do 16,5 t
0,85
 
     d)   powyżej 16,5 t do 17,5 t
1,45
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 17,5 t dodatkowo
1,20
  10)   dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 7,6 t, o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 15,2 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 15,2 t do 16,2 t
0,40
 
     c)   powyżej 16,2 t do 17,2 t
0,85
 
     d)   powyżej 17,2 t do 18,2 t
1,45
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 18,2 t dodatkowo
1,20
 
  11)   dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż 1,3 m o nacisku na oś składową*)Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi składowych osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy przekraczają dopuszczalne wartości, opłatę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.:
 
 
     a)   do 6,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 6,0 t do 6,5 t
0,30
 
     c)   powyżej 6,5 t do 7,0 t
0,60
 
     d)   powyżej 7,0 t do 7,5 t
1,00
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 7,5 t dodatkowo
0,80
  12)   dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m o nacisku na oś składową*)Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi składowych osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy przekraczają dopuszczalne wartości, opłatę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.:
 
 
     a)   do 6,5 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 6,5 t do 7,0 t
0,30
 
     c)   powyżej 7,0 t do 7,5 t
0,70
 
     d)   powyżej 7,5 t do 8,0 t
1,20
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,0 t dodatkowo
1,00
7
Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 10,0 t:
 
 
  1)   dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi:
 
 
     a)   do 10,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 10,0 t do 10,5 t
0,40
 
     c)   powyżej 10,5 t do 11,0 t
0,90
 
     d)   powyżej 11,0 t do 11,5 t
1,40
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 11,5 t dodatkowo
0,90
  2)   dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 11,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 11,0 t do 11,5 t
0,40
 
     c)   powyżej 11,5 t do 12,0 t
0,90
 
     d)   powyżej 12,0 t do 12,5 t
1,40
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 12,5 t dodatkowo
0,90
  3)   dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 14,4 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 14,4 t do 15,4 t
0,50
 
     c)   powyżej 15,4 t do 16,4 t
1,00
 
     d)   powyżej 16,4 t do 17,4 t
1,70
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 17,4 t dodatkowo
1,10
  4)   dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 16,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 16,0 t do 17,0 t
0,60
 
     c)   powyżej 17,0 t do 18,0 t
1,20
 
     d)   powyżej 18,0 t do 19,0 t
1,90
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 19,0 t dodatkowo
1,60
  5)   dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 21,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 21,0 t do 22,5 t
0,60
 
     c)   powyżej 22,5 t do 24,0 t
1,60
 
     d)   powyżej 24,0 t do 25,5 t
2,50
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej 25,5 t dodatkowo
1,60
 
  6)   dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 24,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 24,0 t do 25,5 t
0,90
 
     c)   powyżej 25,5 t do 27,0 t
1,80
 
     d)   powyżej 27,0 t do 28,5 t
2,80
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej 28,5 t dodatkowo
1,80
  7)   dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o nacisku osi:
 
 
     a)   do 10 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 10,0 t do 10,5 t
0,25
 
     c)   powyżej 10,5 t do 11,0 t
0,60
 
     d)   powyżej 11,0 t do 11,5 t
0,95
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 11,5 t dodatkowo
0,65
  8)   dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 14,4 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 14,4 t do 15,4 t
0,20
 
     c)   powyżej 15,4 t do 16,4 t
0,45
 
     d)   powyżej 16,4 t do 17,4 t
0,70
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 17,4 t dodatkowo
0,40
  9)   dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 16,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 16,0 t do 17,0 t
0,25
 
     c)   powyżej 17,0 t do 18,0 t
0,60
 
     d)   powyżej 18,0 t do 19,0 t
0,90
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 19,0 t dodatkowo
0,75
  10)   dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 8,5 t, o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 17,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 17,0 t do 18,0 t
0,25
 
     c)   powyżej 18,0 t do 19,0 t
0,60
 
     d)   powyżej 19,0 t do 20,0 t
0,90
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 20,0 t dodatkowo
0,75
  11)   dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż 1,3 m o nacisku na oś składową*)Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi składowych osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy przekraczają dopuszczalne wartości, opłatę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.:
 
 
     a)   do 6,5 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 6,5 t do 7,0 t
0,30
 
     c)   powyżej 7,0 t do 7,5 t
0,60
 
     d)   powyżej 7,5 t do 8,0 t
0,90
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,0 t dodatkowo
0,60
  12)   dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m o nacisku na oś składową*)Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi składowych osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy przekraczają dopuszczalne wartości, opłatę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.:
 
 
     a)   do 7,3 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 7,3 t do 7,8 t
0,30
 
     c)   powyżej 7,8 t do 8,3 t
0,60
 
     d)   powyżej 8,3 t do 8,8 t
0,90
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,8 t dodatkowo
0,60
8
Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 11,5 t:
 
 
  1)   dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi:
 
 
     a)   do 10,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 10,0 t do 10,5 t
0,10
 
     c)   powyżej 10,5 t do 11,0 t
0,30
 
     d)   powyżej 11,0 t do 11,5 t
0,50
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 11,5 t dodatkowo
0,40
  2)   dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 11,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 11,0 t do 11,5 t
0,10
 
     c)   powyżej 11,5 t do 12,0 t
0,30
 
     d)   powyżej 12,0 t do 12,5 t
0,50
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 12,5 t dodatkowo
0,40
  3)   dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 16,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 16,0 t do 17,0 t
0,30
 
     c)   powyżej 17,0 t do 18,0 t
0,50
 
     d)   powyżej 18,0 t do 19,0 t
0,90
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 19,0 t dodatkowo
0,70
  4)   dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 18,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 18,0 t do 19,0 t
0,40
 
     c)   powyżej 19,0 t do 20,0 t
0,80
 
     d)   powyżej 20,0 t do 21,0 t
1,20
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 21,0 t dodatkowo
0,60
  5)   dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 21,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 21,0 t do 22,5 t
0,40
 
     c)   powyżej 22,5 t do 24,0 t
0,90
 
     d)   powyżej 24,0 t do 25,5 t
1,50
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej 25,5 t dodatkowo
0,90
  6)   dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 24,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 24,0 t do 25,5 t
0,50
 
     c)   powyżej 25,5 t do 27,0 t
0,80
 
     d)   powyżej 27,0 t do 28,5 t
1,40
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej 28,5 t dodatkowo
1,00
  7)   dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o nacisku osi:
 
 
     a)   do 11,5 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 11,5 t do 12,0 t
0,10
 
     c)   powyżej 12,0 t do 12,5 t
0,25
 
     d)   powyżej 12,5 t do 13,0 t
0,45
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 13,0 t dodatkowo
0,30
 
  8)   dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 16,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 16,0 t do 17,0 t
0,10
 
     c)   powyżej 17,0 t do 18,0 t
0,20
 
     d)   powyżej 18,0 t do 19,0 t
0,35
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 19,0 t dodatkowo
0,25
  9)   dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 18,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 18,0 t do 19,0 t
0,10
 
     c)   powyżej 19,0 t do 20,0 t
0,25
 
     d)   powyżej 20,0 t do 21,0 t
0,40
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 21,0 t dodatkowo
0,25
  10)   dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 t, o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 19,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 19,0 t do 20,0 t
0,10
 
     c)   powyżej 20,0 t do 21,0 t
0,25
 
     d)   powyżej 21,0 t do 22,0 t
0,40
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 22,0 t dodatkowo
0,25
  11)   dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż 1,3 m o nacisku na oś składową*)Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi składowych osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy przekraczają dopuszczalne wartości, opłatę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.:
 
 
     a)   do 7,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 7,0 t do 7,5 t
0,20
 
     c)   powyżej 7,5 t do 8,0 t
0,30
 
     d)   powyżej 8,0 t do 8,5 t
0,60
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,5 t dodatkowo
0,40
  12)   dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m o nacisku na oś składową*)Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi składowych osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy przekraczają dopuszczalne wartości, opłatę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.:
 
 
     a)   do 8,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 8,0 t do 8,5 t
0,20
 
     c)   powyżej 8,5 t do 9,0 t
0,30
 
     d)   powyżej 9,0 t do 9,5 t
0,60
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5 t dodatkowo
0,40
9
Za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej:
 
 
  1)   przyczepy dwuosiowej:
 
 
     a)   do 18,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 18,0 t do 23,0 t
0,50
 
     c)   powyżej 23,0 t do 28,0 t
1,20
 
     d)   powyżej 28,0 t do 38,0 t
2,40
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 38,0 t dodatkowo
1,80
  2)   przyczepy trzyosiowej:
 
 
     a)   do 24,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 24,0 t do 29,0 t
0,50
 
     c)   powyżej 29,0 t do 34,0 t
1,20
 
     d)   powyżej 34,0 t do 44,0 t
2,40
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 44,0 t dodatkowo
1,80
 
  3)   zespołu pojazdów składającego się z dwuosiowego lub trzyosiowego pojazdu samochodowego i trzyosiowej przyczepy:
 
 
     a)   do 40,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 40,0 t do 50,0 t
0,50
 
     c)   powyżej 50,0 t do 64,0 t
1,20
 
     d)   powyżej 64,0 t do 80,0 t
2,40
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0 t dodatkowo
3,60
  4)   zespołu pojazdów składającego się z trzyosiowego pojazdu samochodowego i dwuosiowej przyczepy:
 
 
     a)   do 40,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 40,0 t do 50,0 t
0,50
 
     c)   powyżej 50,0 t do 64,0 t
1,20
 
     d)   powyżej 64,0 t do 80,0 t
2,40
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0 t dodatkowo
3,60
  5)   pojazdu członowego składającego się z dwuosiowego ciągnika siodłowego i trzyosiowej naczepy:
 
 
     a)   do 40,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 40,0 t do 50,0 t
0,50
 
     c)   powyżej 50,0 t do 64,0 t
1,20
 
     d)   powyżej 64,0 t do 80,0 t
2,40
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0 t dodatkowo
3,60
  6)   pojazdu członowego składającego się z trzyosiowego ciągnika siodłowego i dwu- lub trzyosiowej naczepy:
 
 
     a)   do 40,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 40,0 t do 50,0 t
0,50
 
     c)   powyżej 50,0 t do 64,0 t
1,20
 
     d)   powyżej 64,0 t do 80,0 t
2,40
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0 t dodatkowo
3,60
  7)   pojazdu członowego składającego się z trzyosiowego ciągnika siodłowego i trzyosiowej naczepy przewożącej 40 - stopowy kontener ISO w transporcie kombinowanym:
 
 
     a)   do 44,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 44,0 t do 54,0 t
0,50
 
     c)   powyżej 54,0 t do 68,0 t
1,20
 
     d)   powyżej 68,0 t do 84,0 t
2,40
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 84,0 t dodatkowo
3,60
  8)   zespołu pojazdów mających 4 osie, składających się z dwuosiowego pojazdu samochodowego i dwuosiowej przyczepy:
 
 
     a)   do 36,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 36,0 t do 46,0 t
0,50
 
     c)   powyżej 46,0 t do 60,0 t
1,20
 
     d)   powyżej 60,0 t do 76,0 t
2,40
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 76,0 t dodatkowo
3,60
  9)   pojazdu członowego mającego 4 osie, składającego się z dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy, jeżeli odległość pomiędzy osiami naczepy wynosi co najmniej 1,3 m:
 
 
     a)   do 36,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 36,0 t do 46,0 t
0,50
 
     c)   powyżej 46,0 t do 60,0 t
1,20
 
     d)   powyżej 60,0 t do 76,0 t
2,40
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 76,0 t dodatkowo
3,60
 
  10)   pojazdu członowego mającego 4 osie, składającego się z dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy, jeżeli odległość pomiędzy osiami naczepy jest większa niż 1,8 m oraz jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne:
 
 
     a)   do 38,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 38,0 t do 48,0 t
0,50
 
     c)   powyżej 48,0 t do 62,0 t
1,20
 
     d)   powyżej 62,0 t do 78,0 t
2,40
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 78,0 t dodatkowo
3,60
  11)   pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy, zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem 13 marca 2003 r.:
 
 
     a)   do 42,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 42,0 t do 52,0 t
0,50
 
     c)   powyżej 52,0 t do 66,0 t
1,20
 
     d)   powyżej 66,0 t do 82,0 t
2,40
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 82,0 t dodatkowo
3,60
  12)   dwuosiowego pojazdu samochodowego:
 
 
     a)   do 18,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 18,0 t do 23,0 t
0,50
 
     c)   powyżej 23,0 t do 28,0 t
1,20
 
     d)   powyżej 28,0 t do 38,0 t
2,40
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 38,0 t dodatkowo
1,80
  13)   trzyosiowego pojazdu samochodowego:
 
 
     a)   do 25,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 25,0 t do 30,0 t
0,50
 
     c)   powyżej 30,0 t do 35,0 t
1,20
 
     d)   powyżej 35,0 t do 45,0 t
2,40
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 45,0 t dodatkowo
1,80
  14)   trzyosiowego pojazdu samochodowego o osi napędowej wyposażonej w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 t:
 
 
     a)   do 26,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 26,0 t do 31,0 t
0,50
 
     c)   powyżej 31,0 t do 36,0 t
1,20
 
     d)   powyżej 36,0 t do 46,0 t
2,40
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 46,0 dodatkowo
1,80
  15)   czteroosiowego pojazdu samochodowego z dwoma osiami kierowanymi, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 t:
 
 
     a)   do 32,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 32,0 t do 37,0 t
0,50
 
     c)   powyżej 37,0 t do 42,0 t
1,20
 
     d)   powyżej 42,0 t do 52,0 t
2,40
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 52,0 dodatkowo
1,80
  16)   trzyosiowego autobusu przegubowego:
 
 
     a)   do 28,0 t włącznie
0,00
 
     b)   powyżej 28,0 t do 33,0 t
0,50
 
     c)   powyżej 33,0 t do 38,0 t
1,20
 
     d)   powyżej 38,0 t do 48,0 t
2,40
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 48,0 dodatkowo
1,80
 

*)
Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi składowych osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy przekraczają dopuszczalne wartości, opłatę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.

Załącznik nr 2   -   Wielkości parametrów oraz kar pieniężnych, o których mowa w art. 13g ust. 1


Lp.
Wyszczególnienie
Wysokość kary w zł
1
2
3
1
Za przekroczenie dopuszczalnej długości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem za każdy rozpoczęty 1 m ponad dopuszczalną długość
120
2
Za przekroczenie wysokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:
 
 
     a)   od wartości dopuszczalnej 4,00 m do 4,50 m włącznie
120
 
     b)   dodatkowo za każde rozpoczęte 0,10 m ponad 4,50 m
160
3
Za przekroczenie szerokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:
 
 
     a)   od wartości dopuszczalnej 2,55 m do 3,20 m szerokości pojazdu włącznie
160
 
     b)   ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie
360
 
     c)   dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m
320
4
Za przekroczenie szerokości pojazdu ciężarowego z nadwoziem rodzaju furgon, jeżeli jego ściany są zaopatrzone w izolację termiczną, a grubość ściany bocznej wraz z izolacją termiczną jest nie mniejsza niż 45 mm:
 
 
     a)   od wartości dopuszczalnej 2,60 m do 3,20 m szerokości pojazdu włącznie
160
 
     b)   ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie
360
 
     c)   dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m
320
5
Za przekroczenie szerokości pojazdu wolnobieżnego, ciągnika rolniczego z maszyną zawieszaną i przyczepy specjalnej lub pojazdów tych wraz z ładunkiem:
 
 
     a)   od wartości dopuszczalnej 3,00 m do 3,20 m szerokości pojazdu włącznie
160
 
     b)   ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie
360
 
     c)   dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m
320
6
Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 8,0 t:
 
 
  1)   dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi:
 
 
     a)   do 8,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 8,0 t do 8,5 t
600
 
     c)   powyżej 8,5 t do 9,0 t
1 320
 
     d)   powyżej 9,0 t do 9,5 t
2 160
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5 t dodatkowo
1 560
  2)   dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 8,8 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 8,8 t do 9,3 t
600
 
     c)   powyżej 9,3 t do 9,8 t
1 320
 
     d)   powyżej 9,8 t do 10,3 t
2 160
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 10,3 t dodatkowo
1 560
  3)   dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 13,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 13,0 t do 14,0 t
600
 
     c)   powyżej 14,0 t do 15,0 t
1 440
 
     d)   powyżej 15,0 t do 16,0 t
2 520
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 16,0 t dodatkowo
2 160
  4)   dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 14,5 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 14,5 t do 15,5 t
840
 
     c)   powyżej 15,5 t do 16,5 t
2 040
 
     d)   powyżej 16,5 t do 17,5 t
3 360
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 17,5 t dodatkowo
2 640
 
  5)   dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 19,5 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 19,5 t do 21,0 t
2 000
 
     c)   powyżej 21,0 t do 22,5 t
4 400
 
     d)   powyżej 22,5 t do 24,0 t
7 400
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej 24,0 t dodatkowo
5 800
  6)   dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 21,8 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 21,8 t do 23,3 t
2 400
 
     c)   powyżej 23,3 t do 24,8 t
5 400
 
     d)   powyżej 24,8 t do 26,3 t
9 000
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej 26,3 t dodatkowo
7 000
  7)   dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o nacisku osi:
 
 
     a)   do 8,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 8,0 t do 8,5 t
300
 
     c)   powyżej 8,5 t do 9,0 t
720
 
     d)   powyżej 9,0 t do 9,5 t
1 200
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5 t dodatkowo
900
  8)   dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 13,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 13,0 t do 14,0 t
360
 
     c)   powyżej 14,0 t do 15,0 t
780
 
     d)   powyżej 15,0 t do 16,0 t
1 320
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 16,0 t dodatkowo
1 080
  9)   dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 14,5 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 14,5 t do 15,5 t
480
 
     c)   powyżej 15,5 t do 16,5 t
1 020
 
     d)   powyżej 16,5 t do 17,5 t
1 740
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 17,5 t dodatkowo
1 440
  10)   dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 7,6 t, o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 15,2 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 15,2 t do 16,2 t
480
 
     c)   powyżej 16,2 t do 17,2 t
1 020
 
     d)   powyżej 17,2 t do 18,2 t
1 740
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 18,2 t dodatkowo
1 440
  11)   dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż 1,3 m o nacisku na oś składową*)Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi składowych osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy przekraczają dopuszczalne wartości, karę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.:
 
 
     a)   do 6,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 6,0 t do 6,5 t
360
 
     c)   powyżej 6,5 t do 7,0 t
720
 
     d)   powyżej 7,0 t do 7,5 t
1 200
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 7,5 t dodatkowo
960
  12)   dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m o nacisku na oś składową*)Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi składowych osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy przekraczają dopuszczalne wartości, karę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.:
 
 
     a)   do 6,5 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 6,5 t do 7,0 t
360
 
     c)   powyżej 7,0 t do 7,5 t
840
 
     d)   powyżej 7,5 t do 8,0 t
1 440
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,0 t dodatkowo
1 200
7
Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 10,0 t:
 
 
  1)   dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi:
 
 
     a)   do 10,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 10,0 t do 10,5 t
480
 
     c)   powyżej 10,5 t do 11,0 t
1 080
 
     d)   powyżej 11,0 t do 11,5 t
1 680
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 11,5 t dodatkowo
1 080
  2)   dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 11,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 11,0 t do 11,5 t
480
 
     c)   powyżej 11,5 t do 12,0 t
1 080
 
     d)   powyżej 12,0 t do 12,5 t
1 680
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 12,5 t dodatkowo
1 080
  3)   dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 14,4 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 14,4 t do 15,4 t
600
 
     c)   powyżej 15,4 t do 16,4 t
1 200
 
     d)   powyżej 16,4 t do 17,4 t
2 040
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 17,4 t dodatkowo
1 320
  4)   dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 16,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 16,0 t do 17,0 t
720
 
     c)   powyżej 17,0 t do 18,0 t
1 440
 
     d)   powyżej 18,0 t do 19,0 t
2 280
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 19,0 t dodatkowo
1 920
  5)   dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 21,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 21,0 t do 22,5 t
1 200
 
     c)   powyżej 22,5 t do 24,0 t
3 200
 
     d)   powyżej 24,0 t do 25,5 t
5 000
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej 25,5 t dodatkowo
3 200
  6)   dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 24,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 24,0 t do 25,5 t
1 800
 
     c)   powyżej 25,5 t do 27,0 t
3 600
 
     d)   powyżej 27,0 t do 28,5 t
5 600
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej 28,5 t dodatkowo
3 600
  7)   dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o nacisku osi:
 
 
     a)   do 10 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 10,0 t do 10,5 t
300
 
     c)   powyżej 10,5 t do 11,0 t
720
 
     d)   powyżej 11,0 t do 11,5 t
1 140
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 11,5 t dodatkowo
780
  8)   dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 14,4 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 14,4 t do 15,4 t
240
 
     c)   powyżej 15,4 t do 16,4 t
540
 
     d)   powyżej 16,4 t do 17,4 t
840
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 17,4 t dodatkowo
480
 
  9)   dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 16,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 16,0 t do 17,0 t
300
 
     c)   powyżej 17,0 t do 18,0 t
720
 
     d)   powyżej 18,0 t do 19,0 t
1 080
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 19,0 t dodatkowo
900
  10)   dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 8,5 t, o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 17,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 17,0 t do 18,0 t
300
 
     c)   powyżej 18,0 t do 19,0 t
720
 
     d)   powyżej 19,0 t do 20,0 t
1 080
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 20,0 t dodatkowo
900
  11)   dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż 1,3 m o nacisku na oś składową*)Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi składowych osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy przekraczają dopuszczalne wartości, karę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.:
 
 
     a)   do 6,5 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 6,5 t do 7,0 t
360
 
     c)   powyżej 7,0 t do 7,5 t
720
 
     d)   powyżej 7,5 t do 8,0 t
1 080
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,0 t dodatkowo
720
  12)   dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m o nacisku na oś składową*)Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi składowych osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy przekraczają dopuszczalne wartości, karę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.:
 
 
     a)   do 7,3 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 7,3 t do 7,8 t
360
 
     c)   powyżej 7,8 t do 8,3 t
720
 
     d)   powyżej 8,3 t do 8,8 t
1 080
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,8 t dodatkowo
720
8
Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 11,5 t:
 
 
  1)   dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi:
 
 
     a)   do 10,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 10,0 t do 10,5 t
120
 
     c)   powyżej 10,5 t do 11,0 t
360
 
     d)   powyżej 11,0 t do 11,5 t
600
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 11,5 t dodatkowo
480
  2)   dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 11,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 11,0 t do 11,5 t
120
 
     c)   powyżej 11,5 t do 12,0 t
360
 
     d)   powyżej 12,0 t do 12,5 t
600
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 12,5 t dodatkowo
480
  3)   dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 16,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 16,0 t do 17,0 t
360
 
     c)   powyżej 17,0 t do 18,0 t
600
 
     d)   powyżej 18,0 t do 19,0 t
1 080
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 19,0 t dodatkowo
840
 
  4)   dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 18,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 18,0 t do 19,0 t
480
 
     c)   powyżej 19,0 t do 20,0 t
960
 
     d)   powyżej 20,0 t do 21,0 t
1 440
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 21,0 t dodatkowo
720
  5)   dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 21,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 21,0 t do 22,5 t
480
 
     c)   powyżej 22,5 t do 24,0 t
1 080
 
     d)   powyżej 24,0 t do 25,5 t
1 800
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej 25,5 t dodatkowo
1 080
  6)   dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 24,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 24,0 t do 25,5 t
600
 
     c)   powyżej 25,5 t do 27,0 t
960
 
     d)   powyżej 27,0 t do 28,5 t
1 680
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej 28,5 t dodatkowo
1 200
  7)   dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o nacisku osi:
 
 
     a)   do 11,5 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 11,5 t do 12,0 t
120
 
     c)   powyżej 12,0 t do 12,5 t
300
 
     d)   powyżej 12,5 t do 13,0 t
540
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 13,0 t dodatkowo
360
  8)   dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 16,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 16,0 t do 17,0 t
120
 
     c)   powyżej 17,0 t do 18,0 t
240
 
     d)   powyżej 18,0 t do 19,0 t
420
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 19,0 t dodatkowo
300
  9)   dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 18,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 18,0 t do 19,0 t
120
 
     c)   powyżej 19,0 t do 20,0 t
300
 
     d)   powyżej 20,0 t do 21,0 t
480
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 21,0 t dodatkowo
300
  10)   dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 t, o sumie nacisków osi:
 
 
     a)   do 19,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 19,0 t do 20,0 t
120
 
     c)   powyżej 20,0 t do 21,0 t
300
 
     d)   powyżej 21,0 t do 22,0 t
480
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 22,0 t dodatkowo
300
 
  11)   dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż 1,3 m o nacisku na oś składową*)Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi składowych osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy przekraczają dopuszczalne wartości, karę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.:
 
 
     a)   do 7,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 7,0 t do 7,5 t
240
 
     c)   powyżej 7,5 t do 8,0 t
360
 
     d)   powyżej 8,0 t do 8,5 t
720
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,5 t dodatkowo
480
  12)   dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m o nacisku na oś składową*)Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi składowych osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy przekraczają dopuszczalne wartości, karę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.:
 
 
     a)   do 8,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 8,0 t do 8,5 t
240
 
     c)   powyżej 8,5 t do 9,0 t
360
 
     d)   powyżej 9,0 t do 9,5 t
720
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5 t dodatkowo
480
9
Za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej:
 
 
  1)   przyczepy dwuosiowej:
 
 
     a)   do 18,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 18,0 t do 23,0 t
600
 
     c)   powyżej 23,0 t do 28,0 t
1 440
 
     d)   powyżej 28,0 t do 38,0 t
2 880
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 38,0 t dodatkowo
2 160
  2)   przyczepy trzyosiowej:
 
 
     a)   do 24,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 24,0 t do 29,0 t
600
 
     c)   powyżej 29,0 t do 34,0 t
1 440
 
     d)   powyżej 34,0 t do 44,0 t
2 880
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 44,0 t dodatkowo
2 160
  3)   zespołu pojazdów składającego się z dwuosiowego lub trzyosiowego pojazdu samochodowego i trzyosiowej przyczepy:
 
 
     a)   do 40,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 40,0 t do 50,0 t
600
 
     c)   powyżej 50,0 t do 64,0 t
1 440
 
     d)   powyżej 64,0 t do 80,0 t
2 880
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0 t dodatkowo
4 320
  4)   zespołu pojazdów składającego się z trzyosiowego pojazdu samochodowego i dwuosiowej przyczepy:
 
 
     a)   do 40,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 40,0 t do 50,0 t
600
 
     c)   powyżej 50,0 t do 64,0 t
1 440
 
     d)   powyżej 64,0 t do 80,0 t
2 880
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0 t dodatkowo
4 320
  5)   pojazdu członowego składającego się z dwuosiowego ciągnika siodłowego i trzyosiowej naczepy:
 
 
     a)   do 40,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 40,0 t do 50,0 t
600
 
     c)   powyżej 50,0 t do 64,0 t
1 440
 
     d)   powyżej 64,0 t do 80,0 t
2 880
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0 t dodatkowo
4 320
 
  6)   pojazdu członowego składającego się z trzyosiowego ciągnika siodłowego i dwu- lub trzyosiowej naczepy:
 
 
     a)   do 40,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 40,0 t do 50,0 t
600
 
     c)   powyżej 50,0 t do 64,0 t
1 440
 
     d)   powyżej 64,0 t do 80,0 t
2 880
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0 t dodatkowo
4 320
  7)   pojazdu członowego składającego się z trzyosiowego ciągnika siodłowego i trzyosiowej naczepy przewożącej 40-stopowy kontener ISO w transporcie kombinowanym:
 
 
     a)   do 44,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 44,0 t do 54,0 t
600
 
     c)   powyżej 54,0 t do 68,0 t
1 440
 
     d)   powyżej 68,0 t do 84,0 t
2 880
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 84,0 t dodatkowo
4 320
  8)   zespołu pojazdów mających 4 osie, składających się z dwuosiowego pojazdu samochodowego i dwuosiowej przyczepy:
 
 
     a)   do 36,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 36,0 t do 46,0 t
600
 
     c)   powyżej 46,0 t do 60,0 t
1 440
 
     d)   powyżej 60,0 t do 76,0 t
2 880
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 76,0 t dodatkowo
4 320
  9)   pojazdu członowego mającego 4 osie, składającego się z dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy, jeżeli odległość pomiędzy osiami naczepy wynosi co najmniej 1,3 m:
 
 
     a)   do 36,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 36,0 t do 46,0 t
600
 
     c)   powyżej 46,0 t do 60,0 t
1 440
 
     d)   powyżej 60,0 t do 76,0 t
2 880
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 76,0 t dodatkowo
4 320
  10)   pojazdu członowego mającego 4 osie, składającego się z dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy, jeżeli odległość pomiędzy osiami naczepy jest większa niż 1,8 m oraz jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne:
 
 
     a)   do 38,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 38,0 t do 48,0 t
600
 
     c)   powyżej 48,0 t do 62,0 t
1 440
 
     d)   powyżej 62,0 t do 78,0 t
2 880
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 78,0 t dodatkowo
4 320
  11)   pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy, zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem 13 marca 2003 r.:
 
 
     a)   do 42,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 42,0 t do 52,0 t
600
 
     c)   powyżej 52,0 t do 66,0 t
1 440
 
     d)   powyżej 66,0 t do 82,0 t
2 880
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 82,0 t dodatkowo
4 320
  12)   dwuosiowego pojazdu samochodowego:
 
 
     a)   do 18,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 18,0 t do 23,0 t
600
 
     c)   powyżej 23,0 t do 28,0 t
1 440
 
     d)   powyżej 28,0 t do 38,0 t
2 880
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 38,0 t dodatkowo
2 160
 
  13)   trzyosiowego pojazdu samochodowego:
 
 
     a)   do 25,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 25,0 t do 30,0 t
600
 
     c)   powyżej 30,0 t do 35,0 t
1 440
 
     d)   powyżej 35,0 t do 45,0 t
2 880
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 45,0 t dodatkowo
2 160
  14)   trzyosiowego pojazdu samochodowego o osi napędowej wyposażonej w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 t:
 
 
     a)   do 26,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 26,0 t do 31,0 t
600
 
     c)   powyżej 31,0 t do 36,0 t
1 440
 
     d)   powyżej 36,0 t do 46,0 t
2 880
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 46,0 dodatkowo
2 160
  15)   czteroosiowego pojazdu samochodowego z dwoma osiami kierowanymi, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 t:
 
 
     a)   do 32,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 32,0 t do 37,0 t
600
 
     c)   powyżej 37,0 t do 42,0 t
1 440
 
     d)   powyżej 42,0 t do 52,0 t
2 880
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 52,0 dodatkowo
2 160
  16)   trzyosiowego autobusu przegubowego:
 
 
     a)   do 28,0 t włącznie
0
 
     b)   powyżej 28,0 t do 33,0 t
600
 
     c)   powyżej 33,0 t do 38,0 t
1 440
 
     d)   powyżej 38,0 t do 48,0 t
2 880
 
     e)   za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 48,0 dodatkowo
2 160
Za niedotrzymanie któregokolwiek z pozostałych warunków przejazdu podanych w zezwoleniu
1 000
 

*)
Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi składowych osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy przekraczają dopuszczalne wartości, karę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.