1.
Ogólnopolskie organizacje jednostek samorządu terytorialnego składają na bieżąco Radzie
Ministrów, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej,
wnioski o uznanie za organizacje uprawnione do wyznaczania przedstawicieli do Komisji
Wspólnej. Do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające spełnianie kryteriów,
o których mowa w art. 5 ust. 1 i 2.
2.
Rada Ministrów rozpatruje wnioski, o których mowa w ust. 1, w terminie 6 miesięcy
od dnia rozpoczęcia kadencji nowo wybranych organów stanowiących jednostek samorządu
terytorialnego.
3.
Jeżeli dwie lub więcej ogólnopolskich organizacji jednostek samorządu terytorialnego
funkcjonujących na tym samym stopniu podziału terytorialnego lub reprezentujących
tę samą kategorię jednostek samorządu gminnego, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt
1, spełnia kryteria wymienione w art. 5 ust. 2, Rada Ministrów w rozporządzeniu, o
którym mowa w ust. 4, określa tę z organizacji, która ma największą liczbę członków.
4.
Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, organizacje, które są uprawnione
do wyznaczania przedstawicieli do Komisji Wspólnej, kierując się kryteriami, o których
mowa w art. 5 ust. 1 i 2, po rozpatrzeniu wniosków ogólnopolskich organizacji jednostek
samorządu terytorialnego reprezentujących jednostki funkcjonujące na poszczególnych
stopniach podziału terytorialnego państwa.