1.
Dokumenty zgromadzone przez Instytut Pamięci udostępnia się w celu:
1)
wykonywania zadań ustawowych;
2)
prowadzenia badań naukowych;
3)
publikacji materiału prasowego, w rozumieniu przepisów
ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe
(Dz. U. Nr 5, poz. 24, z późn. zm.1)Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1988 r. Nr 41, poz. 324, z
1989 r. Nr 34, poz. 187, z 1990 r. Nr 29, poz. 173, z 1991 r. Nr 100, poz. 442, z
1996 r. Nr 114, poz. 542, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 770, z 1999 r.
Nr 90, poz. 999, z 2001 r. Nr 112, poz. 1198, z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r.
Nr 111, poz. 1181, z 2005 r. Nr 39, poz. 377 oraz z 2007 r. Nr 89, poz. 590.), z upoważnienia redakcji albo wydawcy.
2.
Dokumenty, o których mowa w ust. 1, udostępnia się na pisemny wniosek, skierowany
do dyrektora oddziału Instytutu Pamięci, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania
lub siedzibę wnioskodawcy.
3.
Wniosek, o którym mowa w ust. 2, powinien zawierać:
1)
imię i nazwisko albo nazwę oraz adres zamieszkania albo siedziby wnioskodawcy;
2)
rodzaj i numer dokumentu tożsamości osoby, której ma nastąpić udostępnienie;
3)
datę wydania dokumentu tożsamości osoby, której ma nastąpić udostępnienie oraz nazwę
organu, który go wydał;
4)
dane ułatwiające odnalezienie dokumentów.
4.
Wniosek o udostępnienie dokumentów w celu, o którym mowa:
1)
w ust. 1 pkt 1 - powinien zawierać również podstawę prawną dotyczącą wykonywania zadań,
o których mowa w ust. 1 pkt 1;
2)
w ust. 1 pkt 2 - powinien zawierać również:
a)
wskazanie tematu prowadzonych badań naukowych,
b)
rekomendację pracownika naukowego uprawnionego do prowadzenia badań naukowych w dyscyplinach
nauk humanistycznych, społecznych, gospodarki lub prawa - w przypadku osób niebędących
takimi pracownikami;
3)
w ust. 1 pkt 3 - powinien zawierać również:
a)
wskazanie tematu materiału prasowego,
b)
załączone upoważnienie redakcji albo wydawcy do wystąpienia z wnioskiem.
5.
Podmioty, które złożyły wniosek i którym dokumenty zostały udostępnione, ponoszą odpowiedzialność
prawną za sposób ich wykorzystania, o czym należy je poinformować na piśmie.
6.
Dyrektor oddziału Instytutu Pamięci, w drodze decyzji administracyjnej, odmawia udostępnienia
dokumentów, o których mowa w ust. 1, jeżeli złożony wniosek nie spełnia warunków określonych
w ust. 1-4 lub zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 30 ust. 2 pkt 1, art. 37
lub art. 39.
8.
Od decyzji, o której mowa w ust. 6, służy odwołanie do Prezesa Instytutu Pamięci.
9.
W wyniku rozpatrzenia odwołania, o którym mowa w ust. 8, Prezes Instytutu Pamięci,
po zasięgnięciu opinii Kolegium Instytutu Pamięci, wydaje decyzję, w której:
1)
utrzymuje w mocy decyzję, o której mowa w ust. 6;
2)
uchyla decyzję, o której mowa w ust. 6, i przekazuje sprawę do ponownego rozpatrzenia
przez organ pierwszej instancji.
10.
Do decyzji Prezesa Instytutu Pamięci, o której mowa w ust. 9, stosuje się przepis
ust. 7.
12.
Sąd administracyjny rozpoznaje skargę na posiedzeniu niejawnym.
13.
Po uprawomocnieniu się wyroku sąd administracyjny niezwłocznie zwraca do Instytutu
Pamięci akta postępowania.
14.
Do skargi kasacyjnej stosuje się odpowiednio przepis ust. 12.