Ustawaz dnia 30 maja 2008 r.o zmianie ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej

Art. 1.

W ustawie z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości   (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 oraz z 2008 r. Nr 116, poz. 730) wprowadza się następujące zmiany:

1)

w art. 3 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„ 

2.

Ilekroć w ustawie jest mowa o mikroprzedsiębiorcy, małym lub średnim przedsiębiorcy, należy przez to rozumieć odpowiednio mikroprzedsiębiorcę, małego lub średniego przedsiębiorcę spełniającego warunki określone w załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 TWE o pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw   (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001, str. 33, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 141, z późn. zm.).
 ”
 ;

2)

w art. 4:

a)

w ust. 1:
  •   -  
    pkt 1 otrzymuje brzmienie:
    „ 

    1)

    przedsiębiorców, w szczególności mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz osób zamierzających podjąć działalność gospodarczą;
     ”
     ,
  •   -  
    po pkt 5 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
    „ 

    6)

    rozwoju potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.
     ”
     ,

b)

ust. 1a otrzymuje brzmienie:
„ 

1a.

Agencja uczestniczy w realizacji programów operacyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju   (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z późn. zm.1)Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 90, poz. 759 i Nr 267, poz. 2251 oraz z 2006 r. Nr 149, poz. 1074 i Nr 249, poz. 1832.) oraz w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju   (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 oraz z 2007 r. Nr 140, poz. 984):

1)

jako instytucja wdrażająca (instytucja pośrednicząca II stopnia) albo pośrednicząca, udzielająca pomocy finansowej beneficjentom określonym w art. 6b ust. 1 lub

2)

jako beneficjant.
 ”
 ,

c)

po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„ 

2a.

Do zadań Agencji, o których mowa w ust. 1 pkt 1, należy w szczególności:

1)

badanie roli mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców w gospodarce;

2)

analizowanie administracyjnych, prawnych i finansowych barier rozwoju mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców;

3)

opracowywanie corocznych raportów w zakresie określonym w pkt 2 i ich rozpowszechnianie, w tym przez zamieszczanie na stronie internetowej;

4)

gromadzenie i udostępnianie informacji o programach pomocowych w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
 ”
 ;

3)

w art. 6:

a)

w ust. 1:
  •   -  
    pkt 1 otrzymuje brzmienie:
    „ 

    1)

    świadczenie usług doradczych;
     ”
     ,
  •   -  
    pkt 5 otrzymuje brzmienie:
    „ 

    5)

    gromadzenie i udostępnianie informacji istotnych dla bezrobotnych oraz podmiotów, o których mowa w art. 6b ust. 1;
     ”
     ,
  •   -  
    pkt 10 otrzymuje brzmienie:
    „ 

    10)

    udzielanie pomocy finansowej przeznaczonej na:

    a)

    wspomaganie działań określonych w pkt 1-6 i 11, prowadzonych przez inne podmioty,

    b)

    wspomaganie inwestycji przedsiębiorców, w szczególności sprzyjających wzrostowi ich konkurencyjności lub innowacyjności,

    c)

    działania określone w art. 6b ust. 5,

    d)

    wzmacnianie potencjału podmiotów działających na rzecz rozwoju gospodarczego, innowacyjności, zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców,

    e)

    uzyskanie ochrony i realizację ochrony prawa własności przemysłowej,

    f)

    realizację przedsięwzięć w zakresie rozwoju infrastruktury technicznej;
     ”
     ,

b)

uchyla się ust. 2;

4)

w art. 6b:

a)

w ust. 1:

b)

po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„ 

1a.

Przez podmiot działający na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców rozumie się w szczególności:

1)

organ prowadzący szkołę lub placówkę działającą w systemie oświaty;

2)

uczelnię;

3)

jednostkę naukową;

4)

inną osobę prawną, która zgodnie ze statutem prowadzi działalność szkoleniową;

5)

przedsiębiorcę wykonującego działalność gospodarczą w zakresie szkoleń.
 ”
 ,

c)

w ust. 3 pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„ 

2)

podmiotowi określonemu w ust. 1 pkt 1-3 oraz 5-9, niebędącemu osobą fizyczną, w którym osoba będąca członkiem jego organów zarządzających bądź wspólnikiem została skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwa, o których mowa w pkt 1;

3)

podmiotowi określonemu w ust. 1 pkt 1-3 oraz 5-9, który:

a)

posiada zaległości z tytułu należności publicznoprawnych lub

b)

pozostaje pod zarządem komisarycznym bądź znajduje się w toku likwidacji albo postępowania upadłościowego, lub

c)

w okresie 3 lat przed złożeniem wniosku o udzielenie wsparcia lub pożyczki naruszył w sposób istotny umowę zawartą z Agencją.
 ”
 ,

d)

ust. 4-7 otrzymują brzmienie:
„ 

4.

Agencja może odmówić udzielenia wsparcia lub pożyczki podmiotowi, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-3 oraz 5-9, jeżeli poweźmie uzasadnioną wątpliwość co do prawidłowego ich wykorzystania.

5.

Wsparcie udzielone przez Agencję podmiotowi, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-3 i 5, przeznaczone na utworzenie lub powiększenie wyodrębnionego księgowo funduszu, z którego ten podmiot:

1)

udziela pożyczek, zwanego dalej „funduszem pożyczkowym”, lub

2)

udziela poręczeń, zwanego dalej „funduszem poręczeniowym”, lub

3)

obejmuje akcje lub udziały w spółkach będących przedsiębiorcami we wczesnej fazie rozwoju, zwanego dalej „funduszem kapitału zalążkowego”, lub

4)

dokonuje inwestycji w spółki będące mikroprzedsiębiorcami, małymi lub średnimi przedsiębiorcami, zwanego dalej „funduszem kapitału podwyższonego ryzyka”
- uznaje się za wykorzystane w kwocie faktycznie wykorzystanej przez podmiot zgodnie z umową o udzielenie wsparcia, odpowiednio na udzielenie pożyczek, udzielenie poręczeń, objęcie akcji lub udziałów, bądź dokonywanie inwestycji.

6.

Wykorzystanie wsparcia, o którym mowa w ust. 5, powinno nastąpić w ciągu okresu ustalonego w umowie o udzielenie wsparcia, nie dłuższego niż 5 lat licząc od dnia przekazania kwoty wsparcia podmiotowi, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-3 i 5. Z upływem tego okresu podmiot zwraca Agencji niewykorzystaną kwotę wsparcia wraz z odsetkami wynikającymi z przechowywania tej kwoty na rachunku bankowym.

7.

Podmiot, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-3 i 5, który po zakończeniu obowiązywania umowy o udzielenie wsparcia, o której mowa w ust. 5, bez zgody Agencji zlikwidował fundusz pożyczkowy, fundusz poręczeniowy, fundusz kapitału zalążkowego lub fundusz kapitału podwyższonego ryzyka bądź zmienił zasady gospodarowania tymi funduszami, jest obowiązany wpłacić Agencji kwotę równą kwocie wykorzystanego wsparcia, powiększoną o odsetki naliczone jak dla zaległości podatkowych od dnia likwidacji funduszu albo zmiany zasad gospodarowania funduszem.
 ”
 ;

5)

art. 6c otrzymuje brzmienie:
„ 

Art. 6c.

Podmiot, który ubiega się o udzielenie wsparcia przeznaczonego na zakup towarów lub usług lub otrzymał od Agencji takie wsparcie i nie jest zobowiązany do wyboru wykonawcy z zastosowaniem przepisów o zamówieniach publicznych, dokonuje wyboru wykonawcy z zachowaniem zasad przejrzystości i uczciwej konkurencji.
 ”
 ;

6)

w art. 6d:

a)

ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„ 

1.

Agencja może zlecić regionalnej instytucji finansującej realizację niektórych zadań związanych z udzielaniem pomocy finansowej, w szczególności: promocję, udzielanie informacji, przyjmowanie wniosków oraz nadzorowanie sposobu wykorzystania pomocy. Koszty realizacji przez regionalną instytucję finansującą zleconych zadań mogą być pokrywane ze wsparcia udzielanego przez Agencję.
 ”
 ,

b)

w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„ 

2)

zapewni wykonywanie zleconych zadań przez osoby posiadające kwalifikacje niezbędne do realizacji zadań z zakresu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 lub ust. 1a;
 ”
 ,

c)

ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:
„ 

4.

Spełnianie przez regionalną instytucję finansującą warunków określonych w ust. 2 powinno być potwierdzone audytem przeprowadzonym przez Agencję, co najmniej raz na 2 lata.

5.

W razie negatywnego wyniku audytu, o którym mowa w ust. 4, lub innych uzasadnionych zastrzeżeń co do realizacji zadań zleconych Agencja może, po zasięgnięciu opinii właściwego zarządu województwa, przeprowadzić nowy konkurs na wybór właściwej regionalnej instytucji finansującej lub zlecić realizację zadań określonych w ust. 1 innej regionalnej instytucji finansującej do czasu:

1)

uzyskania przez właściwą regionalną instytucję finansującą pozytywnego wyniku audytu lub

2)

rozstrzygnięcia ponownego konkursu na wybór właściwej regionalnej instytucji finansującej, lub

3)

zakończenia realizacji danego programu.
 ”
 ;

7)

w art. 9:

a)

w ust. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„ 

1)

opracowywanie projektów rocznych planów działania i projektów planów finansowych Agencji;
 ”
 ,

b)

ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„ 

4.

Minister właściwy do spraw gospodarki, na wniosek Prezesa, powołuje zastępców Prezesa w liczbie do pięciu osób, spośród osób należących do państwowego zasobu kadrowego. Minister właściwy do spraw gospodarki odwołuje zastępców Prezesa.
 ”
 ;

8)

w art. 10 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„ 

1.

Prezesa powołuje Prezes Rady Ministrów, spośród osób należących do państwowego zasobu kadrowego, na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki, przedstawiony po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw pracy oraz ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego. Prezes Rady Ministrów odwołuje Prezesa.
 ”
 ;

9)

w art. 12 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„ 

1)

opiniowanie projektów rocznych planów działania i projektów planów finansowych Agencji;
 ”
 ;

10)

w art. 14:

a)

ust. 1 otrzymuje brzmienie:

b)

uchyla się ust. 1a,

c)

ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„ 

3.

Do dnia zatwierdzenia rocznego planu działania oraz planu finansowego, Agencja działa na podstawie projektów tych planów. 4. Projekt planu finansowego, po uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki, Prezes Agencji przekazuje ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych w trybie określonym w przepisach dotyczących prac nad projektem ustawy budżetowej.
 ”
 ,

d)

po ust, 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
„ 

4a.

Prezes Agencji, w terminie do dnia 1 grudnia każdego roku, przekazuje ministrowi właściwemu do spraw gospodarki projekt planu działania oraz projekt planu finansowego Agencji w następnym roku obrotowym, wraz z opinią Rady.
 ”
 ,

e)

ust. 5b otrzymuje brzmienie:
„ 

5b.

Prezes, w terminie 45 dni od zakończenia każdego kwartału, z wyjątkiem ostatniego kwartału roku obrotowego, przedstawia ministrowi właściwemu do spraw gospodarki sprawozdanie z realizacji planu działania i planu finansowego Agencji w danym kwartale, wraz z opinią Rady, w celu dokonania oceny, o której mowa w art. 153 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.
 ”
 ,

f)

po ust. 5b dodaje się ust. 5c-5f w brzmieniu:
„ 

5c.

Minister właściwy do spraw gospodarki, po ogłoszeniu ustawy budżetowej w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, niezwłocznie zatwierdza projekt planu działania i przekazuje ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych do wiadomości.

5d.

W przypadku zmiany projektu planu finansowego w wyniku prac nad ustawą budżetową, Prezes Agencji dokonuje zmiany projektu planu działania i przekazuje go niezwłocznie, wraz z opinią Rady, do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw gospodarki.

5e.

W razie konieczności zmiany planu działania w trakcie roku obrotowego Prezes Agencji przekazuje zmieniony plan działania, wraz z opinią Rady, do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw gospodarki.

5f.

Zatwierdzony, zgodnie z ust. 5d lub 5e, plan działania minister właściwy do spraw gospodarki przekazuje niezwłocznie ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
 ”
 ,

g)

w ust. 6 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„ 

2)

sprawozdanie z realizacji planu finansowego;
 ”
 ,

h)

ust. 6a otrzymuje brzmienie:
„ 

6a.

Minister właściwy do spraw gospodarki przed dokonaniem czynności, o których mowa w ust. 5c-5e i 6, zasięga opinii ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego i ministra właściwego do spraw pracy. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego i minister właściwy do spraw pracy przedstawiają swoje opinie w terminie 14 dni od dnia otrzymania odpowiednio projektu planu działania albo jego zmiany.
 ”
 ;

11)

w art. 15:

a)

ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„ 

1.

Agencja prowadzi samodzielną gospodarkę finansową.
 ”
 ,

b)

w ust. 2 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„ 

1a)

dotacje rozwojowe, o których mowa w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych;
 ”
 ;

12)

po art. 15 dodaje się art. 15a-15c w brzmieniu:
„ 

Art. 15a.

1.

Należności i wierzytelności Agencji z tytułu udzielonej pomocy finansowej ze środków innych niż określone w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych oraz środków przeznaczonych na finansowanie programów i projektów realizowanych z tych środków Prezes Agencji może umorzyć w całości lub w części, odroczyć lub rozłożyć na raty ich spłatę.

2.

Umorzenie należności i wierzytelności Agencji z tytułu pomocy finansowej udzielonej przedsiębiorcy, odroczenie lub rozłożenie na raty ich spłaty stanowi pomoc dla tego podmiotu i jest dokonywane zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu o pomocy de minimis   (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5).

3.

Należność i wierzytelność Agencji może być umorzona, jeżeli wystąpi co najmniej jedna z następujących przesłanek:

1)

należności i wierzytelności nie odzyskano w wyniku przeprowadzonego postępowania likwidacyjnego albo upadłościowego lub

2)

zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji należności i wierzytelności Agencji, lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne, lub

3)

nie można ustalić miejsca zamieszkania lub pobytu dłużnika będącego osobą fizyczną albo dłużnik zmarł, nie pozostawiając żadnego majątku lub pozostawił ruchomości niepodlegające egzekucji na podstawie odrębnych przepisów albo pozostawił przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty, stanowiącej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w roku poprzedzającym umorzenie, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” dla celów naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, lub

4)

egzekucja należności i wierzytelności Agencji zagraża ważnym interesom dłużnika, w tym jego egzystencji, w przypadku gdy stał się niezdolny do prowadzenia działalności gospodarczej, lub 5) dłużnik będący osobą prawną został wykreślony z Krajowego Rejestru Sądowego, przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należności i wierzytelności Agencji, a odpowiedzialność z tytułu należności i wierzytelności Agencji nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie.

4.

Umorzenie należności i wierzytelności Agencji, za które dłużnicy są odpowiedzialni solidarnie, może nastąpić, jeżeli okoliczności uzasadniające umorzenie zachodzą co do wszystkich dłużników.

5.

W przypadku gdy kwota podlegająca umorzeniu, odroczeniu lub rozłożeniu na raty ich spłaty przekracza 5 000 zł, umorzenie należności i wierzytelności Agencji, odroczenie lub rozłożenie na raty ich spłaty wymaga zgody ministra właściwego do spraw gospodarki.

6.

Umorzenie należności i wierzytelności Agencji, odroczenie lub rozłożenie na raty ich spłaty następuje na wniosek dłużnika, z zastrzeżeniem ust. 7.

7.

Prezes Agencji może umorzyć należność i wierzytelność bez wniosku dłużnika w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 3 i 5.

8.

W przypadku gdy kwota podlegająca umorzeniu przekracza 5 000 zł, informacja o tym umorzeniu, obejmująca nazwę i siedzibę dłużnika będącego osobą prawną lub imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania dłużnika będącego osobą fizyczną, cel udzielenia pomocy finansowej, przesłankę oraz kwotę umorzenia, jest informacją publiczną w rozumieniu przepisów o dostępie do informacji publicznej i jest niezwłocznie udostępniana w Biuletynie Informacji Publicznej.

Art. 15b.

1.

Wniosek, o którym mowa w art. 15a ust. 6, powinien zawierać w szczególności:

1)

nazwę, siedzibę i adres albo imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres wnioskodawcy oraz numer NIP wnioskodawcy,

2)

kwotę należności lub wierzytelności, z wyodrębnieniem odsetek,

3)

podanie przyczyny ubiegania się o umorzenie całości lub części zadłużenia, odroczenia lub rozłożenia na raty jego spłaty,

4)

informację o aktualnej sytuacji majątkowej dłużnika,

5)

informację, czy wnioskodawcy już umarzano należność lub wierzytelność Agencji, odraczano lub rozkładano na raty ich spłatę
- z zastrzeżeniem ust. 2.

2.

Wniosek o odroczenie, rozłożenie na raty spłaty lub częściowe umorzenie, oprócz elementów określonych w ust. 1, powinien zawierać także:

1)

proponowane terminy i kwoty spłaty zadłużenia;

2)

wskazanie źródeł pokrycia spłat zadłużenia w terminach, o których mowa w pkt 1.

3.

Do wniosków o umorzenie lub częściowe umorzenie wnioskodawca dołącza dokumenty potwierdzające lub uzasadniające okoliczności, o których mowa w art. 15a ust. 1-4.

4.

Prezes Agencji może zwrócić się do wnioskodawcy o uzupełnienie dokumentów, o których mowa w ust. 3, w terminie 14 dni.

5.

W przypadku niedotrzymania przez wnioskodawcę terminu, o którym mowa w ust. 4, wniosek nie podlega rozpatrzeniu i jest zwracany wnioskodawcy.

Art. 15c.

1.

Umorzenie należności i wierzytelności Agencji, odroczenie lub rozłożenie na raty ich spłaty następuje na podstawie umowy zawartej między Agencją a dłużnikiem, z wyłączeniem przypadku, o którym mowa w art. 15a ust. 3 pkt 3 i 5.

2.

Umowa, o której mowa w ust. 1, określa w szczególności:

1)

warunki spłaty pozostałej części należności i wierzytelności - w przypadku umorzenia ich w części;

2)

warunki i terminy spłaty należności i wierzytelności - w przypadku odroczenia lub rozłożenia spłaty na raty.

3.

W sprawach nieuregulowanych w umowie, o której mowa w ust. 1, mają zastosowanie przepisy prawa cywilnego.
 ”
 .

Art. 2.

W ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej   (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 i Nr 180, poz. 1280 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416) w art. 8 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„ 

2.

Organy administracji publicznej, które wdrażają programy pomocowe w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, przekazują drogą elektroniczną informacje o warunkach i formach pomocy udzielanej przedsiębiorcom do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, która je gromadzi i udostępnia na stronie internetowej.
 ”
 .

Art. 3.

Do działań i projektów realizowanych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, lata 2004-2006 oraz umów o akredytację, zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy art. 6c ustawy, o której mowa w art. 1, w dotychczasowym brzmieniu.

Art. 4.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 90, poz. 759 i Nr 267, poz. 2251 oraz z 2006 r. Nr 149, poz. 1074 i Nr 249, poz. 1832.
2)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1793 i 1800, z 2002 r. Nr 10, poz. 89 i Nr 240, poz. 2056 oraz z 2004 r. Nr 240, poz. 2407.
3)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484, z 2007 r. Nr 115, poz. 795 oraz z 2008 r. Nr 116, poz. 730.
4)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381 i Nr 249, poz. 1832 oraz z 2007 r. Nr 82, poz. 560, Nr 88, poz. 587, Nr 115, poz. 791 i Nr 140, poz. 984.