|
1.
W zakresie koncesji na przewóz lotniczy:
|
|
|
1)
przyznanie uprawnień do wykonywania regularnego przewozu z wykorzystaniem statków
powietrznych bez ograniczenia maksymalnej masy startowej (MTOM) i liczby miejsc pasażerskich
|
6 000
|
|
2)
przyznanie uprawnień do wykonywania regularnego przewozu z wykorzystaniem statków
powietrznych o maksymalnej masie startowej (MTOM) poniżej 10 000 kg lub liczbie miejsc
pasażerskich poniżej 20
|
4 000
|
|
3)
przyznanie uprawnień do wykonywania nieregularnego przewozu z wykorzystaniem statków
powietrznych bez ograniczenia maksymalnej masy startowej (MTOM) i liczby miejsc pasażerskich
|
5 000
|
|
4)
przyznanie uprawnień do wykonywania nieregularnego przewozu z wykorzystaniem statków
powietrznych o maksymalnej masie startowej (MTOM) poniżej 10 000 kg lub liczby miejsc
pasażerskich poniżej 20
|
2 000
|
|
5)
zmiana koncesji
|
10% wynikającej z uprawnień stawki lub sumy stawek określonych w pkt 1-4
|
|
2.
Wydanie promesy koncesji na przewóz lotniczy
|
50% stawki lub sumy stawek określonych w ust. 1 pkt 1-4, z uwzględnieniem zakresu
uprawnień objętych promesą
|
|
3.
Związane z nadzorem nad koncesjonariuszami:
|
|
|
1)
wyrażenie zgody na prowadzenie operacji przez wspólnotowego przewoźnika lotniczego
leasingującego od innego przedsiębiorstwa statek powietrzny z załogą zarejestrowany
w państwie niebędącym członkiem Konfederacji Szwajcarskiej, państwem członkowskim
UE lub państwem członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony
umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym
|
2 000
|
|
2)
zmiana decyzji w sprawie wyrażenia zgody na prowadzenie operacji przez wspólnotowego
przewoźnika lotniczego leasingującego od innego przedsiębiorstwa statek powietrzny
z załogą zarejestrowany w państwie niebędącym członkiem Konfederacji Szwajcarskiej,
państwem członkowskim UE lub państwem członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w zakresie:
|
1 000
|
|
a)
okresu na jaki została wyrażona zgoda
|
|
|
b)
przyznanych decyzją uprawnień
|
|
|
3)
inne czynności związane ze zmianą decyzji w sprawie wyrażenia zgody na prowadzenie
operacji przez wspólnotowego przewoźnika lotniczego leasingującego od innego przedsiębiorstwa
statek powietrzny z załogą zarejestrowany w państwie niebędącym członkiem Konfederacji
Szwajcarskiej, państwem członkowskim UE lub państwem członkowskim Europejskiego Porozumienia
o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym)
|
200
|
|
1.2. Zezwolenia
|
|
Rodzaj czynności urzędowej
|
Wysokość opłaty lotniczej w zł
|
|
1
|
2
|
|
1.
W zakresie zezwolenia na zarządzanie lotniskiem użytku publicznego:
|
|
|
1)
przyznanie uprawnienia do zarządzania lotniskiem użytku publicznego
|
6 000
|
|
2)
czynności związane ze zmianą zezwolenia na zarządzanie lotniskiem użytku publicznego
|
600
|
|
2.
Promesa zezwolenia na zarządzanie lotniskiem użytku publicznego
|
3 000
|
|
3.
W zakresie zezwolenia na obsługę naziemną na lotnisku użytku publicznego:
|
|
|
1)
przyznanie uprawnień do wykonywania usług obsługi naziemnej na danym lotnisku użytku
publicznego:
|
|
|
a)
w kat. 1 - ogólne usługi administracyjno-gospodarcze wykonywane w interesie użytkowników
|
1 000
|
|
b)
w kat. 2 - obsługa pasażerów
|
1 000
|
|
c)
w kat. 3 - obsługa bagażu
|
600
|
|
d)
w kat. 4 - obsługa ładunków (towarów i poczty)
|
1 000
|
|
e)
w kat. 5 - obsługa płytowa statków powietrznych
|
1 000
|
|
f)
w kat. 6 - obsługa kabinowa statków powietrznych
|
1 000
|
|
g)
w kat. 7 - obsługa w zakresie zaopatrzenia statków powietrznych w paliwo, smary i
inne materiały techniczne
|
6 000
|
|
h)
w kat. 8 - obsługa techniczno-administracyjna statków powietrznych
|
1 000
|
|
i)
w kat. 9 - obsługa operacyjna lotu i administracyjna załóg statków powietrznych
|
1 000
|
|
j)
w kat. 10 - transport naziemny
|
1 000
|
|
k)
w kat. 11 - obsługa w zakresie zaopatrzenia pokładowego statków powietrznych
|
1 000
|
|
2)
przyznanie uprawnień do wykonywania własnej obsługi naziemnej na danym lotnisku użytku
publicznego za każdą z kategorii określonych w ust. 3 pkt 1
|
1 000
|
|
3)
czynności związane ze zmianą zezwolenia na obsługę naziemną na danym lotnisku użytku
publicznego
|
10% stawki lub sumy stawek określonych w pkt 1 i 2, z uwzględnieniem zakresu przyznanych
uprawnień
|
|
4.
W zakresie zezwolenia na prawa sprzedaży:
|
|
|
1)
zezwolenie na prowadzenie przez obcego przewoźnika lotniczego sprzedaży przewozów
lotniczych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
|
6 000
|
|
2)
czynności związane ze zmianą zezwolenia na prowadzenie przez obcego przewoźnika lotniczego
sprzedaży przewozów lotniczych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
|
600
|
|
5.
Rozpatrzenie wniosku o wydanie upoważnienia na wykonywanie przewozów lotniczych na
określonych trasach lub obszarach polskiemu przewoźnikowi lotniczemu lub przewoźnikowi
lotniczemu wspólnotowemu ustanowionemu, w rozumieniu Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
|
2 000
|
|
6.
Rozpatrzenie wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie przewozów lotniczych na określonych
trasach lub obszarach przewoźnikowi obcemu z państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
Konfederacji Szwajcarskiej oraz państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia
o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, przy połączeniach:
|
|
|
1)
regularnych (zezwolenie eksploatacyjne)
|
2 000
|
|
2)
nieregularnych (10 lub więcej lotów nieregularnych w jednym sezonie rozkładowym -
zezwolenie ogólne)
|
2 000
|
|
7.
Rozpatrzenie wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie przewozów lotniczych na określonych
trasach lub obszarach obcemu przewoźnikowi z państwa innego niż państwo członkowskie
Unii Europejskiej, Konfederację Szwajcarską oraz państwo członkowskie Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym
na wykonywanie przewozów do lub z Rzeczypospolitej Polskiej, przy połączeniach:
|
|
|
1)
regularnych (zezwolenie eksploatacyjne)
|
20 000
|
|
2)
nieregularnych (10 lub więcej lotów nieregularnych w jednym sezonie rozkładowym- zezwolenie
ogólne)
|
15 000
|
|
8.
Rozpatrzenie wniosku o wydanie przewoźnikowi obcemu, wskazanemu w ust. 6 i 7, zezwolenia
pojedynczego na wykonywanie do 9 lotów nieregularnych
|
0
|
|
9.
Rozpatrzenie wniosku o zmianę lub dokonanie z urzędu zmiany w upoważnieniu lub zezwoleniu,
wskazanych w ust. 5-10
|
0
|
|
10.
Wydanie zezwolenia pojedynczego upoważniającego do wykonania dziesiątego i kolejnych
lotów w danym sezonie rozkładowym dla przewoźnika określonego w ust. 7
|
15 000
|
|
Część II Licencje i świadectwa kwalifikacji
|
|
2.1. Licencje i świadectwa kwalifikacji mechaników obsługi technicznej
|
|
Rodzaj czynności urzędowej
|
Wysokość opłaty lotniczej w zł
|
|
1
|
2
|
|
1.
Wydanie licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej po raz pierwszy lub jej
przywrócenie
|
200
|
|
2.
Każde następne wydanie licencji, o której mowa w ust. 1, bez względu na zakres wpisanych
kategorii lub podkategorii
|
100
|
|
3.
Wpisanie nowego uprawnienia do licencji, o której mowa w ust. 1, za każde uprawnienie
|
100
|
|
4.
Uznanie licencji, o której mowa w ust. 1, wydanej przez właściwy organ obcego państwa
|
1 000
|
|
5.
Wydanie licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66 po raz pierwszy
z wpisaną jedną kategorią lub podkategorią w zakresie:
|
|
|
1)
B1.1, B1.3, B2, C
|
300
|
|
2)
B1.2, B1.4
|
200
|
|
3)
pozostałych kategorii lub podkategorii
|
100
|
|
6.
Przedłużenie ważności licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66, niezależnie
od uprawnień wpisanych do licencji
|
200
|
|
7.
Przywrócenie licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66 bez względu
na zakres wpisanych kategorii lub podkategorii
|
200
|
|
8.
Wpisanie do licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66 uprawnienia,
typu statku powietrznego lub grupy statków powietrznych:
|
|
|
1)
za każde uprawnienie
|
100
|
|
2)
za typ w każdej kategorii lub podkategorii
|
100
|
|
3)
za każdą grupę
|
100
|
|
9.
Wpisanie drugiej i każdej kolejnej kategorii lub podkategorii do licencji mechanika
lotniczego obsługi technicznej Part-66 w zakresie:
|
|
|
1)
B1.1, B1.3, B2, C
|
100
|
|
2)
B1.2, B1.4
|
100
|
|
3)
innych kategorii lub podkategorii
|
50
|
|
10.
Wydanie duplikatu licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej Part-66 lub wprowadzenie
w licencji zmian danych adresowych
|
40
|
|
11.
Zniesienie ograniczenia obsługowego w licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej
Part-66
|
100
|
|
12.
Konwersja kwalifikacji krajowych do licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej
Part-66
|
100
|
|
13.
Wydanie świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczania obsługi statków powietrznych
po raz pierwszy lub jego przywrócenie
|
100
|
|
14.
Każde następne wydanie świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczania obsługi statków
powietrznych
|
100
|
|
15.
Wpisanie nowego uprawnienia do świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczania obsługi
statków powietrznych, za każde uzyskane uprawnienie, wznowienie ważności uprawnienia,
przywrócenie ważności uprawnienia
|
100
|
|
16.
Uznanie świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczania obsługi statków powietrznych
wydanego przez właściwy organ obcego państwa
|
1 000
|
|
17.
Wydanie duplikatu świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczania obsługi statków
powietrznych lub wprowadzenie do niego zmian danych adresowych
|
40
|
|
2.2. Licencje i świadectwa kwalifikacji pozostałych członków personelu lotniczego
|
|
Rodzaj czynności urzędowej
|
Wysokość opłaty lotniczej w zł
|
|
1
|
2
|
|
1.
Wydanie licencji po raz pierwszy lub jej przywrócenie dla:
|
|
|
1)
pilota samolotowego, pilota śmigłowcowego, pilota wiatrakowcowego, pilota pionowzlotu,
pilota balonu wolnego, pilota szybowcowego, pilota sterowcowego
|
60
|
|
2)
pilota samolotowego zawodowego, pilota śmigłowcowego zawodowego, pilota wiatrakowcowego
zawodowego, pilota sterowcowego zawodowego, pilota pionowzlotu zawodowego, nawigatora
lotniczego, mechanika pokładowego, radiooperatora pokładowego
|
100
|
|
3)
pilota samolotowego liniowego, pilota śmigłowcowego liniowego, pilota pionowzlotu
liniowego, dyspozytora lotniczego, praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego, kontrolera
ruchu lotniczego
|
200
|
|
2.
Każde następne wydanie licencji:
|
|
|
1)
pilota samolotowego, pilota śmigłowcowego, pilota wiatrakowcowego, pilota pionowzlotu,
pilota balonu wolnego, pilota szybowcowego, pilota sterowcowego
|
40
|
|
2)
pilota samolotowego zawodowego, pilota śmigłowcowego zawodowego, pilota wiatrakowcowego
zawodowego, pilota sterowcowego zawodowego, pilota pionowzlotu zawodowego, nawigatora
lotniczego, mechanika pokładowego, radiooperatora pokładowego
|
100
|
|
3)
pilota samolotowego liniowego, pilota śmigłowcowego liniowego, pilota pionowzlotu
liniowego, praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego, kontrolera ruchu lotniczego, dyspozytora
lotniczego
|
150
|
|
3.
Wpisanie nowego uprawnienia do licencji za każde uzyskane uprawnienie, wznowienie
ważności uprawnienia, przywrócenie ważności uprawnienia:
|
|
|
1)
pilota balonu wolnego, pilota szybowcowego
|
40
|
|
2)
pilota samolotowego, pilota śmigłowcowego, pilota wiatrakowcowego, pilota pionowzlotu,
pilota sterowcowego
|
40
|
|
3)
pilota samolotowego zawodowego, pilota śmigłowcowego zawodowego, pilota wiatrakowcowego
zawodowego, pilota sterowcowego zawodowego, pilota pionowzlotu zawodowego, nawigatora
lotniczego, mechanika pokładowego, radiooperatora pokładowego
|
100
|
|
4)
pilota samolotowego liniowego, pilota śmigłowcowego liniowego, pilota pionowzlotu
liniowego, dyspozytora lotniczego, praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego, kontrolera
ruchu lotniczego
|
200
|
|
4.
Uznanie licencji wydanej przez właściwy organ obcego państwa:
|
|
|
1)
pilota samolotowego, pilota śmigłowcowego, pilota wiatrakowcowego, pilota pionowzlotu,
pilota balonu wolnego, pilota szybowcowego, pilota sterowcowego
|
100
|
|
2)
pilota samolotowego zawodowego, pilota śmigłowcowego zawodowego, pilota wiatrakowcowego
zawodowego, pilota sterowcowego zawodowego, pilota pionowzlotu zawodowego, nawigatora
lotniczego, mechanika pokładowego, radiooperatora pokładowego
|
1 000
|
|
3)
pilota samolotowego liniowego, pilota śmigłowcowego liniowego, pilota pionowzlotu
liniowego, dyspozytora lotniczego, praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego, kontrolera
ruchu lotniczego
|
1 500
|
|
5.
Wydanie duplikatu licencji, o której mowa w ust. 1, lub wprowadzenie do niej zmian
danych adresowych
|
40
|
|
6.
Wydanie świadectwa kwalifikacji po raz pierwszy lub jego przywrócenie dla:
|
|
|
1)
pilota lotni, pilota paralotni, pilota motolotni, pilota statku powietrznego o maksymalnej
masie startowej (MTOM) do 495 kg, skoczka spadochronowego, operatora bezzałogowego
statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe
|
40
|
|
2)
informatora służby informacji powietrznej lub informatora lotniskowej służby informacji
powietrznej
|
40
|
|
7.
Każde następne wydanie świadectwa kwalifikacji dla:
|
|
|
1)
pilota lotni, pilota paralotni, pilota motolotni, pilota statku powietrznego o maksymalnej
masie startowej (MTOM) do 495 kg, skoczka spadochronowego, operatora bezzałogowego
statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe
|
40
|
|
2)
informatora służby informacji powietrznej lub informatora lotniskowej służby informacji
powietrznej
|
40
|
|
8.
Wpisane nowego uprawnienia do świadectwa kwalifikacji, za każde uzyskane uprawnienie,
wznowienie ważności uprawnienia, przywrócenie ważności uprawnienia
|
40
|
|
9.
Uznanie świadectwa kwalifikacji wydanego przez właściwy organ obcego państwa
|
100
|
|
10.
Wydanie duplikatu świadectwa kwalifikacji lub wprowadzenie do niego zmian danych adresowych
|
40
|
|
Część III Certyfikaty, świadectwa, zaświadczenia i inne dokumenty
|
|
3.1. Certyfikacja podmiotów w zakresie szkolenia lotniczego
|
|
Rodzaj czynności urzędowej
|
Wysokość opłaty lotniczej w zł
|
|
1
|
2
|
|
1.
Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu FTO lub CTO po raz pierwszy
lub wznowienie ważności certyfikatu nieważnego dłużej niż 12 miesięcy w zakresie:
|
Opłata podstawowa 420 zwiększona o opłatę za poszczególne wskazane specjalności
|
|
1)
pilot samolotowy
|
140
|
|
2)
pilot samolotowy zawodowy
|
280
|
|
3)
pilot samolotowy liniowy
|
700
|
|
4)
pilot śmigłowcowy
|
140
|
|
5)
pilot śmigłowcowy zawodowy
|
280
|
|
6)
pilot śmigłowcowy liniowy
|
700
|
|
7)
pilot wiatrakowcowy
|
140
|
|
8)
pilot wiatrakowcowy zawodowy
|
420
|
|
9)
pilot sterowcowy zawodowy
|
280
|
|
10)
pilot sterowcowy liniowy
|
700
|
|
11)
pilot balonu wolnego
|
140
|
|
12)
pilot szybowcowy
|
140
|
|
13)
nawigator lotniczy
|
280
|
|
14)
mechanik pokładowy
|
280
|
|
15)
radiooperator pokładowy
|
280
|
|
16)
pilot pionowzlotu
|
140
|
|
17)
pilot ultralekkiego statku powietrznego
|
140
|
|
18)
pilot śmigłowca o maksymalnej masie startowej (MTOM) nie większej niż 600 kg
|
140
|
|
19)
pilot wiatrakowca ultralekkiego
|
140
|
|
20)
pilot motolotni
|
140
|
|
21)
instruktor
|
280
|
|
2.
Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu TRTO ośrodka szkolenia
personelu wchodzącego w skład załóg statków powietrznych, wymienionego w ust. 1, w
zakresie wymaganym dla uzyskania uprawnień wpisywanych do już posiadanej licencji
po raz pierwszy lub wznowienie ważności certyfikatu nieważnego dłużej niż 12 miesięcy
|
75% stawki określonej w ust. 1
|
|
3.
Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu CTO lub CAPTO w zakresie
wymaganym dla uzyskania licencji lotniczej lub wznowienie ważności certyfikatu nieważnego
dłużej niż 12 miesięcy w zakresie:
|
Opłata podstawowa 280 zwiększona o opłatę za poszczególne specyfikacje
|
|
1)
skoczek spadochronowy zawodowy
|
280
|
|
2)
kontroler ruchu lotniczego
|
700
|
|
3)
dyspozytor lotniczy
|
420
|
|
4)
informator służby informacji powietrznej
|
420
|
|
5)
informator lotniskowej służby informacji powietrznej
|
420
|
|
6)
praktykant-kontroler ruchu lotniczego
|
700
|
|
4.
Przeprowadzenie procesu certyfikacji na rozszerzenie zakresu certyfikatu FTO, TRTO,
CTO lub CAPTO i wydanie nowego certyfikatu w zakresie:
|
Opłata podstawowa 150 zwiększona o opłatę za poszczególne wskazane specjalności
|
|
1)
pilot samolotowy
|
100
|
|
2)
pilot samolotowy zawodowy
|
250
|
|
3)
pilot samolotowy liniowy
|
500
|
|
4)
pilot śmigłowcowy
|
100
|
|
5)
pilot śmigłowcowy zawodowy
|
250
|
|
6)
pilot śmigłowcowy liniowy
|
500
|
|
7)
pilot wiatrakowcowy
|
100
|
|
8)
pilot wiatrakowcowy zawodowy
|
400
|
|
9)
pilot sterowcowy zawodowy
|
250
|
|
10)
pilot sterowcowy liniowy
|
500
|
|
11)
pilot balonu wolnego
|
100
|
|
12)
pilot szybowcowy
|
100
|
|
13)
nawigator lotniczy
|
150
|
|
14)
mechanik pokładowy
|
150
|
|
15)
radiooperator pokładowy
|
150
|
|
16)
skoczek spadochronowy zawodowy
|
250
|
|
17)
kontroler ruchu lotniczego
|
650
|
|
18)
dyspozytor lotniczy
|
500
|
|
19)
informator służby informacji powietrznej
|
400
|
|
20)
praktykant-kontroler ruchu lotniczego
|
650
|
|
21)
pilot pionowzlotu
|
100
|
|
22)
pilot ultralekkiego statku powietrznego
|
100
|
|
23)
pilot śmigłowca o maksymalnej masie startowej (MTOM) nie większej niż 600 kg
|
100
|
|
24)
pilot wiatrakowca ultralekkiego
|
100
|
|
25)
pilot motolotni
|
100
|
|
26)
instruktor
|
200
|
|
27)
informator lotniskowej służby informacji powietrznej
|
400
|
|
5.
Przeprowadzenie procesu uznania certyfikatu organizacji szkoleniowej lotniczej wydanego
przez inne państwo na podstawie wymagań ICAO w zakresie:
|
Opłata podstawowa 5 000 zwiększona o opłatę za poszczególne specjalności
|
|
1)
pilota paralotni, pilota lotni, uprawnienia na klasę samolotów jednosilnikowych, uprawnienia
do wykonywania lotów nocnych VFR, uprawnienia na motoszybowiec, uprawnienia na klasę
balonu, uprawnienia do wykonywania lotów z napędem, uprawnienia do wykonywania lotów
na motoparalotni
|
100 za każdą wskazaną specjalność lub uprawnienie
|
|
2)
specjalności pilota samolotowego, pilota sterowcowego, pilota pionowzlotu, pilota
ultralekkiego statku powietrznego, pilota śmigłowca o maksymalnej masie startowej
(MTOM) nie większej niż 600 kg, pilota wiatrakowca ultralekkiego, pilota motolotni,
pilota balonu wolnego, pilota szybowcowego
|
200 za każdą wskazaną specjalność
|
|
3)
uprawnienia do lotów z pasażerem, uprawnienia do zarobkowego wykonywania czynności
dowódcy balonu wolnego na gaz, uprawnienia do zarobkowego wykonywania czynności dowódcy
balonu wolnego na ogrzane powietrze
|
300 za każde wskazane uprawnienie
|
|
4)
specjalności nawigatora lotniczego, mechanika pokładowego, radiooperatora pokładowego,
uprawnienia na klasę samolotów wielosilnikowych
|
400 za każdą wskazaną specjalność lub uprawnienie
|
|
5)
specjalności instruktora
|
500 za każde wskazane uprawnienie
|
|
6)
uprawnienia do lotów IFR, uprawnienia pilota doświadczalnego
|
700 za każde wskazane uprawnienie
|
|
7)
specjalności pilota zawodowego, uprawnienia na typ samolotu z załogą jednoosobową
(wpisywany do licencji), uprawnienia na typ śmigłowca jednosilnikowy z załogą jednoosobową
|
800 za każdą wskazaną specjalność lub uprawnienie
|
|
8)
specjalności pilota liniowego, informatora służby informacji powietrznej, informatora
lotniskowej służby informacji powietrznej, dyspozytora lotniczego, uprawnienia na
typ śmigłowca z załogą jednoosobową wielosilnikowy
|
1 500 za każdą specjalność lub uprawnienie
|
|
9)
specjalności praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego i kontrolera ruchu lotniczego
|
2 000
|
|
10)
uprawnienia na typ samolotu z załogą wieloosobową, uprawnienia na typ śmigłowca z
załogą wieloosobową
|
3 000 za każdą specjalność lub uprawnienie
|
|
6.
Przeprowadzenie procesu certyfikacji urządzenia do szkolenia lotniczego i wydanie
certyfikatu po raz pierwszy albo przywrócenie ważności certyfikatu dla:
|
|
|
1)
OTD
|
500
|
|
2)
BITD
|
500
|
|
3)
FNPT
|
500
|
|
4)
FTD
|
800
|
|
5)
FFS
|
800
|
|
7.
Przeprowadzanie procesu certyfikacji na rozszerzenie zakresu certyfikatu FTD dla wszystkich
uprawnień lub specjalności
|
2 000
|
|
8.
Wydanie zatwierdzenia symulatora
|
500 za każde zatwierdzenie
|
|
9.
Przeprowadzenie procesu certyfikacji MTO Part-147 po raz pierwszy i wydanie certyfikatu
zatwierdzenia albo przywrócenie jego ważności w zakresie do prowadzenia szkoleń, za
każdą kategorię lub podkategorię:
|
|
|
1)
B1.1, B1.3, B2
|
700
|
|
2)
B1.2, B1.4
|
600
|
|
3)
inne kategorie lub podkategorię
|
500
|
|
10.
Przeprowadzenie procesu certyfikacji MTO Part-147 po raz pierwszy i wydanie certyfikatu
zatwierdzenia albo przywrócenie jego ważności w zakresie do prowadzenia szkoleń i
egzaminowania, za każdy typ statku powietrznego w poszczególnych kategoriach lub podkategoriach:
|
|
|
1)
B1.1, B1.3, B2
|
350
|
|
2)
B1.2, B1.4
|
300
|
|
3)
inne kategorie lub podkategorie
|
250
|
|
11.
Przeprowadzanie procesu certyfikacji MTO Part-147 po raz pierwszy i wydanie certyfikatu
zatwierdzenia albo przywrócenie jego ważności w zakresie do prowadzenia egzaminów,
za każdy typ statku powietrznego w poszczególnych kategoriach lub podkategoriach:
|
|
|
1)
B1.2, B1.4
|
600
|
|
2)
innych kategoriach
|
500
|
|
12.
Przeprowadzenie procesu certyfikacji MTO w zakresie obsługi technicznej statków powietrznych
innych niż samoloty i śmigłowce oraz samolotów i śmigłowców, o których mowa w załączniku
II do rozporządzenia 216/2008/WE, i wydanie certyfikatu na:
|
opłata podstawowa 300 zwiększona o opłatę za każdą specjalność
|
|
1)
statek powietrzny jako całość
|
500
|
|
2)
płatowiec
|
250
|
|
3)
silnik
|
250
|
|
4)
awionikę
|
250
|
|
13.
Rozszerzenie zakresu certyfikatu MTO Part-147:
|
|
|
1)
za każdą kategorię
|
200
|
|
2)
za każdy typ statku powietrznego:
|
|
|
a)
szkolenie i egzaminowanie
|
400
|
|
b)
egzaminowanie
|
300
|
|
14.
Rozszerzenie zakresu certyfikatu MTO
|
300
|
|
15.
Wpisanie do rejestru podmiotów szkolących i wydanie zaświadczenia o wpisie
|
150
|
|
16.
Rozszerzenie wpisu do rejestru podmiotów szkolących i wydanie zaświadczenia o wpisie
|
100
|
|
3.2. Rejestracja statków powietrznych
|
|
Rodzaj czynności urzędowej
|
Wysokość opłaty lotniczej w zł
|
|
1
|
2
|
|
1.
Rezerwacja znaków rozpoznawczych
|
30
|
|
2.
Przedłużenie rezerwacji znaków rozpoznawczych
|
20
|
|
3.
Przeprowadzenie postępowania o wpisanie statku powietrznego do rejestru cywilnych
statków powietrznych lub ewidencji statków powietrznych i wydanie świadectwa rejestracji
lub ewidencji:
|
|
|
1)
lotni, motolotni, paralotni, balonów, spadochronów
|
50
|
|
2)
szybowców, motoszybowców, statków powietrznych kategorii specjalnej
|
70
|
|
3)
samolotów i śmigłowców o maksymalnej masie startowej (MTOM):
|
|
|
a)
do 1 000 kg
|
100
|
|
b)
od 1 000 kg do 5 700 kg
|
300
|
|
c)
od 5 700 kg do 20 000 kg
|
800
|
|
d)
powyżej 20 000 kg
|
2 000
|
|
4.
Wydanie duplikatu lub wymiana świadectwa rejestracji lub świadectwa ewidencji dokonana
na wniosek jego posiadacza
|
30
|
|
5.
Wydanie zaświadczenia o wykreśleniu statku powietrznego z rejestru lub ewidencji albo
wydanie zaświadczenia o niewpisaniu statku powietrznego do rejestru lub ewidencji
|
50
|
|
6.
Wydanie wyciągu z rejestru cywilnych statków powietrznych lub z ewidencji statków
powietrznych
|
300
|
|
7.
Przeprowadzenie postępowania o wydanie zgody na wpis do rejestru cywilnych statków
powietrznych zgodnie z art. 35 ustawy
|
80
|
|
8.
Zaakceptowanie umowy o czasowym oddaniu statku powietrznego do używania osobie innej
niż właściciel
|
100
|
|
9.
Przydział kodu adresowego transpondera MODE-S
|
200
|
|
10.
Dokonanie wpisu zastawu cywilnego lub rejestrowego w świadectwie rejestracji lub świadectwie
ewidencji
|
100
|
|
3.3. Certyfikacja sprzętu lotniczego (Type Certificate)
|
|
Rodzaj czynności urzędowej
|
Wysokość stawki w zł
|
|
1
|
2
|
|
1.
Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie dokumentu zdatności równoważnego certyfikatowi
typu (nie obejmuje czynności, za które pobierane są opłaty wnoszone na rzecz E ASA)
dla:
|
|
|
1)
samolotowe maksymalnej masie startowej (MTOM):
|
|
|
a)
do 1 000 kg (w tym ultralekkie)
|
1 500
|
|
b)
od 1 000 kg do 5 700 kg
|
3 200
|
|
c)
od 5 700 kg do 20 000 kg
|
8 000
|
|
d)
powyżej 20 000 kg
|
18 000
|
|
2)
wiropłatów
|
jak dla samolotów
|
|
3)
sterowców
|
4 000
|
|
4)
motoszybowców
|
1 500
|
|
5)
szybowców
|
1 000
|
|
6)
balonów załogowych
|
1 000
|
|
7)
statków powietrznych kategorii specjalnej
|
500-3 000
|
|
8)
spadochronów
|
500
|
|
9)
silników lotniczych o maksymalnej mocy startowej lub dopuszczalnym ciągu:
|
|
|
a)
do 75 kW
|
800
|
|
b)
od 75 kW do 375 kW lub 10 000 N
|
1 200
|
|
c)
od 375 kW do 750 kW lub od 10 000 N do 50 000 N
|
3 500
|
|
d)
powyżej 750 kW lub 50 000 N
|
8 000
|
|
10)
silników do motoszybowców, samolotów ultralekkich lub motolotni
|
300
|
|
11)
śmigieł:
|
|
|
a)
o skoku stałym lub nastawnym na ziemi
|
600
|
|
b)
o skoku zmiennym
|
2 000
|
|
12)
motolotni
|
400
|
|
13)
lotni
|
80
|
|
14)
paralotni
|
60
|
|
15)
wydanie uzupełniającego certyfikatu typu (STC) dla samolotów i wiropłatów o maksymalnej
masie startowej (MTOM):
|
|
|
a)
do 1 000 kg (w tym ultralekkie)
|
300
|
|
b)
od 1 000 kg do 5 700 kg
|
1 000
|
|
c)
od 5 700 kg do 20 000 kg
|
2 000
|
|
d)
powyżej 20 000 kg
|
5 000
|
|
2.
Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie orzeczenia typu dla następującego sprzętu
lotniczego:
|
|
|
1)
urządzenia ratownicze dla konstrukcji ultralekkich, lotni, motolotni i paralotni
|
200-600
|
|
2)
zaczepy do holowania szybowców i transparentów
|
100
|
|
3)
uprzęże do lotni i paralotni
|
60
|
|
3.
Zmiany i uzupełnienia certyfikacji sprzętu lotniczego
|
50% stawki określonej w ust. 1 lub 2
|
|
4.
Zatwierdzanie biuletynów zdatności lub dokumentacji technicznej statków powietrznych
i wyposażenia istotnych dla bezpieczeństwa lotniczego:
|
|
|
1)
programów prób na ziemi oraz programów prób w locie dla:
|
|
|
a)
samolotów i wiropłatów o maksymalnej masie startowej (MTOM):
|
|
|
-
do 1 000 kg (w tym ultralekkie)
|
100
|
|
-
od 1 000 kg do 5 700 kg
|
300
|
|
-
od 5 700 kg do 20 000 kg
|
500
|
|
-
powyżej 20 000 kg
|
1 000
|
|
b)
pozostałych rodzajów statków powietrznych
|
100
|
|
2)
instrukcji użytkowania w locie dla:
|
|
|
a)
samolotów i śmigłowców o maksymalnej masie startowej (MTOM):
|
|
|
-
do 1 000 kg (w tym ultralekkie)
|
300
|
|
-
od 1 000 kg do 5 700 kg
|
500
|
|
-
od 5 700 kg do 20 000 kg
|
2 000
|
|
-
powyżej 20 000 kg
|
8 000
|
|
b)
motoszybowców i szybowców
|
200
|
|
c)
sterowców i balonów załogowych
|
500
|
|
d)
statków powietrznych kategorii specjalnej
|
50-800
|
|
e)
spadochronów
|
50
|
|
f)
motolotni, lotni i paralotni
|
50
|
|
3)
instrukcji obsługi technicznej dla:
|
|
|
a)
samolotów i śmigłowców o maksymalnej masie startowej (MTOM):
|
|
|
-
do 1 000 kg (w tym ultralekkie)
|
200
|
|
-
od 1 000 kg do 5 700 kg
|
500
|
|
-
od 5 700 kg do 20 000 kg
|
1 000
|
|
-
powyżej 20 000 kg
|
3 000
|
|
b)
pozostałych statków powietrznych i silników
|
100
|
|
4)
głównego wykazu wyposażenia minimalnego (MMEL) dla statków powietrznych o maksymalnej
masie startowej (MTOM):
|
|
|
a)
do 5 700 kg
|
500
|
|
b)
powyżej 5 700 kg
|
1 000
|
|
5.
Zmiany w dokumentacji technicznej
|
50% stawki określonej w ust. 4
|
|
6.
Szczególne przypadki certyfikacji:
|
|
|
1)
uznanie dokumentów zdatności wydanych przez władze lotnicze innych państw:
|
|
|
a)
dla samolotów i wiropłatów o maksymalnej masie startowej (MTOM):
|
|
|
-
do 1 000 kg (w tym ultralekkie)
|
200
|
|
-
od 1 000 kg do 5 700 kg
|
500
|
|
-
od 5 700 kg do 20 000 kg
|
1 000
|
|
-
powyżej 20 000 kg
|
6 000
|
|
b)
dla pozostałych rodzajów statków powietrznych
|
100
|
|
2)
wydanie świadectw zgodności z normą hałasu, wibracji oraz zanieczyszczeniem ziemi,
wody i powietrza dla:
|
|
|
a)
samolotów i wiropłatów o maksymalnej masie startowej (MTOM):
|
|
|
-
do 5 700 kg
|
500
|
|
-
powyżej 5 700 kg
|
2 000
|
|
b)
pozostałych rodzajów statków powietrznych
|
300
|
|
3)
wydanie świadectwa zgodności z normą hałasu, wibracji oraz zanieczyszczenia ziemi,
wody i powietrza dla importowanych statków powietrznych
|
300
|
|
4)
certyfikacja statków powietrznych bezpilotowych, wszystkich rodzajów
|
3 000
|
|
3.4. Zdatność do lotu statków powietrznych
|
|
Rodzaj czynności urzędowej
|
Wysokość opłaty lotniczej w zł
|
|
1
|
2
|
|
1.
Przeprowadzenie procesu oceny zdatności do lotu statku powietrznego i wydanie świadectwa
zdatności do lotu lub dokumentu równoważnego po raz pierwszy dla:
|
|
|
1)
samolotów i wiropłatów o maksymalnej masie startowej (MTOM):
|
|
|
a)
do 1 000 kg (w tym ultralekkie)
|
300
|
|
b)
od 1 000 kg do 2 730 kg
|
900
|
|
c)
od 2 730 kg do 20 000 kg
|
3 000
|
|
d)
powyżej 20 000 kg
|
10 000
|
|
2)
sterowców i bezpilotowych
|
400
|
|
3)
szybowców
|
120
|
|
4)
motoszybowców
|
250
|
|
5)
balonów załogowych
|
250
|
|
6)
spadochronów osobowych
|
120
|
|
7)
spadochronów ratunkowych
|
200
|
|
2.
Przedłużanie i odnawianie świadectw zdatności do lotu lub dokumentu równoważnego dla
statków powietrznych, wykonanie przeglądu zdatności do lotu i wydanie poświadczenia
ARC
|
75% opłaty określonej w ust. 1
|
|
3.
Wydanie poświadczenia ARC w oparciu o rekomendację organizacji CAMO (wg Part-M/G z
przywilejem M.A.711(b)) - obejmuje to kontrole Prezesa Urzędu, zatwierdzanie wszelkiego
typu dokumentacji i ich zmian
|
10% opłaty określonej w ust. 1
|