Materiał nauczania
TEMAT 1: Przygotowanie do jazdy. Uruchamianie silnika. Ruszanie i zatrzymanie
|
|
|
|
|
|
Cele nauczania
|
Treść nauczania
|
Wskazówki metodyczne
|
|
Poznanie zasad przygotowania się kierowcy do jazdy motorowerem lub motocyklem.
|
Przygotowanie do jazdy. Ubiór kierowcy: Odpowiednie ubranie, buty, rękawice, kask ochronny, okulary. Ustawienie kierownicy - dopasowanie do wzrostu kierowcy.
|
Pogadanka lub wykład ilustrowane w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
Poznanie czynności związanych z przystosowaniem motoroweru lub motocykla do indywidualnych
cech i wymagań użytkownika.
|
Ustawienie dźwigni hamulca koła przedniego i sprzęgła w płaszczyźnie stanowiącej przedłużenia
rąk kierowcy. Ustawienie lusterka w odpowiedni sposób, tak aby do obserwacji drogi za motorowerem
lub motocyklem przyjeździe na wprost wystarczyło skierować wzrok na lusterko, bez
odchylania głowy.
|
|
|
Poznanie reguł prawidłowej pozycji, zapewniającej możliwość obsługi urządzeń w zasięgu
rąk i nóg kierowcy.
|
Ustawienie podnóżków na równym poziomie. Dźwignia zmiany biegów ustawiona tak, aby znajdowała się w poziomie zelówki buta lewej
nogi opartej na podnóżku. Stopy opierają się na podnóżku śródstopiem.
|
|
|
Poznanie sposobów ergonomicznej i pewnej obsługi tych urządzeń.
|
|
|
|
Poznanie sposobu płynnego ruszania i zatrzymania pojazdu.
|
Ruszanie: sprzęgło, I bieg, należy spojrzeć w lusterko i obejrzeć się za siebie, sprawdzając,
czy można włączyć się do ruchu. Jeżeli droga jest wolna - należy zasygnalizować zamiar
|
Pogadanka lub wykład ilustrowane w szczególności planszami,
|
|
|
włączenia się do ruchu, po czym wcisnąć sprzęgło, włączyć I bieg i kontrolując w lusterku
sytuację z tyłu pojazdu, zwiększyć obroty silnika i łagodnie z wyczuciem puścić sprzęgło.
Omówić specyfikę ruszania motorowerem lub motocyklem z automatyczną skrzynią biegów.
|
prezentacjami multimedialnymi.
|
|
|
Utrzymanie kierunku jazdy na wprost (prawa strona jezdni).
|
|
|
|
Zatrzymanie: Należy spojrzeć w lusterko. Odpowiednio zasygnalizować zamiar wykonania manewru.
Zjechać jak najbliżej prawej krawędzi jezdni, następnie wcisnąć sprzęgło i jednocześnie
hamować obydwoma hamulcami. Jeżeli zakończono jazdę, należy wyłączyć zapłon i zsiąść
z motoroweru lub motocykla, a następnie ustawić go w miejscu, gdzie nie będzie tamował
ruchu pojazdów i pieszych, na podstawce centralnej lub bocznej.
|
|
|
|
|
|
|
|
TEMAT 2: Skręcanie w lewo i w prawo. Zmiana biegów w górę i w dół
|
|
|
|
|
|
Cele nauczania
|
Treść nauczania
|
Wskazówki metodyczne
|
|
Opanowanie utrzymywania równowagi i kierunku jazdy, sygnalizowania zamiaru zmiany
kierunku jazdy, nierównomiernej jazdy na niskim biegu. Zdobycie wiedzy o sposobach sygnalizacji zamiaru skrętu w lewo i w prawo.
|
Skręcanie w lewo i w prawo.
|
Pogadanka lub wykład ilustrowane w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
Podczas pierwszych jazd motorowerem lub motocyklem należy opanować trzy elementy:
|
|
-
utrzymanie równowagi i kierunku jazdy,
|
|
-
sygnalizowanie kierunku jazdy,
|
|
-
opanowanie jazdy na pierwszym biegu.
|
|
Zamiar skrętu, po upewnieniu się, że droga jest wolna, należy odpowiednio zasygnalizować.
|
|
Sposób postępowania przy zmianie biegu z I na II.
|
Zmiana biegu z I na II. Zwiększenie obrotów silnika (prędkości jazdy motoroweru lub motocykla) na I biegu. Zamknięcie „gazu” z jednoczesnym wciśnięciem sprzęgła. Przełożenie dźwigni zmiany biegów z I na II (lewa noga oparta śródstopiem na podnóżku,
zmiany biegu dokonuje się przednią częścią stopy, bez odrywania stopy od podnóżka). Płynne puszczenie sprzęgła z jednoczesnym zwiększeniem obrotów. Omówić specyfikę ruszania
motorowerem lub motocyklem z automatyczną skrzynią biegów.
|
Pogadanka lub wykład ilustrowane w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
Sposób postępowania przy zmianie biegu na wyższy.
|
Zmiana biegu w górę.
|
Pogadanka lub wykład, ilustrowane w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
Przygotowanie do zmiany biegu:
|
|
-
palce lewej nogi pod dźwignią zmiany biegów,
|
|
-
zamknięcie „gazu” i jednoczesne wciśnięcie sprzęgła,
|
|
|
-
przełożenie dźwigni zmiany biegów w górę,
|
|
|
|
-
puszczenie sprzęgła z jednoczesnym dodaniem „gazu”.
|
|
|
|
Pozycja zasadnicza.
|
|
|
|
Omówić specyfikę ruszania motorowerem lub motocyklem z automatyczną skrzynią biegów.
|
|
|
Poznanie warunków, które wymuszają zmianę biegu z wyższego na niższy. Poznanie konieczności wyboru odpowiedniego momentu redukcji biegu. Poznanie manualnych czynności związanych z redukcją biegów, w szczególności płynnego
puszczenia sprzęgła po włączeniu niższego biegu.
|
Zmiana biegu w dół. Doprowadzenie do zmniejszenia prędkości (zamknięcie „gazu” lub hamowanie).
|
Pogadanka lub wykład ilustrowane w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
Przygotowanie do zmiany biegu:
|
|
-
palce lewej nogi pod dźwignią zmiany biegów,
|
|
-
zamknięcie „gazu” i jednoczesne wciśnięcie sprzęgła.
|
|
-
przełożenie dźwigni zmiany biegów w dół,
|
|
-
płynne puszczenie sprzęgła - dohamowanie silnikiem.
|
|
Opisany sposób zmiany biegów w dół dotyczy sytuacji, w której chodzi o wytracenie
prędkości, np. przed skrzyżowaniem. Omówić specyfikę ruszania motorowerem lub motocyklem z automatyczną skrzynią biegów.
|
|
|
|
|
|
|
TEMAT 3: Ósemka. Jazda slalomem. Jazda po okręgu. Ominięcie przeszkody na pasie ruchu
|
|
|
|
|
|
Cele nauczania
|
Treść nauczania
|
Wskazówki metodyczne
|
|
Poznanie technicznych możliwości skrętu motoroweru lub motocykla. Przygotowanie do
zdobycia umiejętności oceny przestrzeni niezbędnej do wykonania manewru zawracania. Poznanie zasady wykonywania czynności z odpowiednim wyprzedzeniem.
|
Ósemka. Jazda torem w kształcie ósemki.
|
Pogadanka lub wykład ilustrowane w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
Wariant A: przejazd symetryczny. Tor jazdy powinien być taki, żeby motorower lub motocykl przejeżdżając koło słupka,
ustawiony był prostopadle do prostej łączącej dwa słupki.
|
|
Wariant B: przejazd niesymetryczny. Tor jazdy powinien być taki, aby motorower lub motocykl po nawrocie znalazł się obok
słupka i był ustawiony równolegle do prostej łączącej oba słupki.
|
|
Poznanie konieczności szybkich zmian kierunku jazdy. Poznanie konieczności nabrania umiejętności wyczuwania gabarytów motoroweru lub motocykla. Stosowanie zasady wykonywania czynności z odpowiednim wyprzedzeniem.
|
Jazda slalomem. Przejazd slalomu z nawrotem, z wykorzystaniem uprzednio zdobytych wiadomości.
|
Pogadanka lub wykład ilustrowane w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
Niezbędną pomocą dydaktyczną będzie tablica.
|
|
Elementy przejazdu slalomu:
|
|
1)
właściwe ustawienie motoroweru lub motocykla;
|
|
2)
właściwy wybór strefy skrętu (rozpoczęcie skrętu powinno nastąpić z odpowiednim wyprzedzeniem
przed mijanym słupkiem).
|
|
Zachowanie właściwej odległości od słupka związanej z gabarytami motoroweru lub
|
|
|
motocykla;
|
|
|
|
3)
zachowanie odpowiedniej prędkości przejazdu slalomu.
|
|
|
Poznanie związku między prędkością jazdy, siłą odśrodkową i pochyleniem motoroweru
lub motocykla w zakręcie. Zdobycie wiadomości o pozycji kierującego motorowerem lub motocyklem przy pokonywaniu
zakrętów.
|
Jazda po okręgu. Jazda torem w kształcie koła. Jazda na II lub III biegu. Nauka jazdy po okręgu uwidacznia związek między prędkością jazdy, działaniem siły
odśrodkowej i pochyleniem motoroweru lub motocykla. Zachowanie jednej płaszczyzny motoroweru lub motocykla i kierującego podczas jazdy
w pochyleniu (pozycja zasadnicza) i odstępstwa od tej zasady.
|
Pogadanka lub wykład ilustrowane w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
Poznanie techniki przeciwskrętu i umiejętność zastosowania w taki sposób, aby zmieniać
kierunek jazdy przy prędkości powyżej 25 km/h.
|
Ominięcie przeszkody na pasie ruchu. Zdolność do szybkiego i skutecznego ominięcia pojazdu lub osoby, które nieoczekiwanie
pojawiły się na drodze kierowcy, należą do podstawowych umiejętności w zakresie kierowania
motorowerem lub motocyklem. Podczas ich wyjaśniania i demonstrowania ważne jest, aby instruktor podkreślał, że
prawdopodobieństwo, iż kierujący będzie musiał ich użyć, zależy w znacznym stopniu
od jego nastawienia i zachowania. Jeśli kierujący wystarczająco wcześnie dostrzeże
niebezpieczeństwo, będzie mógł odpowiednio dostosować swoją prędkość lub zmienić pas.
Instruktor musi być w stanie umiejętnie zademonstrować techniki skręcania, których
to ćwiczenie wymaga. Powinien też zdawać sobie sprawę z tego, że dla kierującego manewry te początkowo
mogą wydawać się niemożliwe do wykonania. Instruktor powinien starannie wyjaśnić, czego wymaga się od kierującego i jak motorower
lub motocykl zareaguje. Początkowo powinien zademonstrować te techniki przy mniejszych
prędkościach. Bardzo ważna jest koncentracja wzrokowa kierującego. Kierujący powinien zacząć od zbadania właściwości motoroweru lub motocykla w zakresie
przeciwskrętu. Jadąc po linii prostej z prędkością około 20 km/h, należy zdecydowanie
i spokojnie nacisnąć kierownicę do przodu po stronie przeciwnej do zamierzonego kierunku
skrętu. Nacisk na kierownicę należy wykonać ramieniem i tułowiem, z nieruchomym nadgarstkiem
i głową ustawioną pionowo względem drogi. Kierujący nie powinien zmieniać położenia przepustnicy ani używać sprzęgła lub
|
Pogadanka lub wykład ilustrowane w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
Kierujący motorowerem lub motocyklem powinien rozumieć, że inni użytkownicy dróg nie
zawsze zachowują się zgodnie z oczekiwaniami. Powinien zdać sobie sprawę z potrzeby jazdy w sposób, który pozwala unikać niebezpiecznych
sytuacji lub przynajmniej radzić sobie w nich.
|
|
|
|
zmieniać biegów. Powinien patrzeć w kierunku, w którym chce jechać, a nie na przeszkodę,
którą ma wyminąć. Po wykonaniu skrętu kierujący powinien się zatrzymać. Manewr należy następnie powtórzyć,
zwiększając siłę nacisku i zmniejszając związany z tym promień skrętu. Po nabraniu
sprawności i pewności siebie należy spróbować drugiego przeciwskrętu, tym razem przez
naciśnięcie kierownicy po stronie przeciwnej niż za pierwszym razem. Gdy motorower
lub motocykl powróci do pozycji pionowej, kierujący powinien się zatrzymać. Po nabraniu
odpowiedniej biegłości w wykonywaniu tych dwóch kolejnych manewrów kierujący powinien
powrócić na linię prostą, wzdłuż której pierwotnie jechał, i zatrzymać się. Gdy instruktor będzie pewny, że kierujący potrafi wykonywać to ćwiczenie, zachowując
przy tym przez cały czas kontrolę nad motorowerem lub motocyklem, można spróbować
uzyskać efekt przeciwskrętu poprzez naciskanie podnóżka zamiast kierownicy. Należy postępować podobnie jak poprzednio, tylko zamiast pchnięcia kierownicy po stronie
przeciwnej do kierunku zamierzonego skrętu kierowca powinien stopą zdecydowanie nacisnąć
na podnóżek po stronie przeciwnej do zamierzonego kierunku skrętu. Gdy instruktor będzie pewny, że kierujący opanował tę technikę, można spróbować na
zmianę naciskać kierownicę i podnóżek. Instruktor powinien wyjaśnić, że specyfika motoroweru lub motocykla wyznaczy najefektywniejszy
sposób nacisku w celu wykonania przeciwskrętu. W tym momencie należy zalecić kierującemu wykonanie pierwszego gwałtownego skrętu
w lewo lub w prawo, zależnie od ustalonego wcześniej sygnału danego przez instruktora. Po wykonaniu pierwszego gwałtownego skrętu kierujący powinien skręcić gwałtownie w
pierwotnym kierunku, po czym powrócić do jazdy po pierwotnej linii. Gdy instruktor
uzna, że kierujący osiągnął zadowalający poziom umiejętności, wówczas można zaplanować
układ placu manewrowego tak, aby jak najlepiej naśladował wymagania, z którymi kierujący
zetknie się podczas zdawania egzaminu państwowego. Ćwiczenie można powtarzać, stopniowo zwiększając prędkość do 50 km/h.
|
|
|
|
|
|
|
|
TEMAT 4: Hamowanie. Hamowanie na wzniesieniu i spadku drogi. Ruszanie motorowerem
lub motocyklem na wzniesieniu drogi. Jazda w ruchu miejskim. Przejeżdżanie przez tory
tramwajowe ułożone w jezdni
|
|
|
|
|
|
Cele nauczania
|
Treść nauczania
|
Wskazówki metodyczne
|
|
Poznanie faktu, że najlepszym zagwarantowaniem bezpieczeństwa jest wolna przestrzeń.
|
Hamowanie. Zagrożenie w ruchu drogowym najczęściej związane jest z brakiem wolnej przestrzeni
z uwagi na to, że na drodze stoi inny pojazd, na przejściu dla pieszych znajdują się
piesi albo z zatoki wyjeżdża autobus itp. Te sytuacje zmuszają do hamowania. Układ hamulcowy i umiejętna jego obsługa stanowią ważny element bezpieczeństwa jazdy.
|
Pogadanka lub wykład ilustrowane w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
Poznanie hamowania jako działania zmierzającego do zmniejszenia prędkości jazdy lub
zatrzymania pojazdu.
|
Dwa cele hamowania:
|
|
1)
zmniejszenie prędkości jazdy. W czasie hamowania nie należy wciskać sprzęgła. Motorower lub motocykl poruszający
się na biegu neutralnym lub wciśniętym sprzęgle posiada gorszą sterowność. Nie może
być zastosowany jeden z elementów sterujących prędkością jazdy (hamowanie silnikiem
i dociążenie przedniego koła).
|
|
Poznanie zasad zatrzymywania motoroweru lub motocykla jadącego szybko i jadącego wolno.
|
|
2)
zatrzymanie pojazdu.
|
|
Należy rozróżnić dwa przypadki:
|
|
-
motorower lub motocykl jadący szybko należy zatrzymać, naciskając najpierw hamulce,
zmniejszając prędkość jadącego motoroweru lub motocykla, a w końcowej fazie hamowania
należy wcisnąć sprzęgło w celu odłączenia silnika od napędzanego tylnego koła,
|
|
-
motorower lub motocykl jadący wolno należy zatrzymać, wciskając najpierw sprzęgło,
a potem hamulce.
|
|
Omówić specyfikę hamowania motorowerem
|
|
lub motocyklem z automatyczną skrzynią
|
|
biegów.
|
|
Poznanie składowych sił działających na motorower lub motocykl w czasie hamowania
na wzniesieniu i spadku drogi.
|
Hamowanie na wzniesieniu i spadku drogi. Podczas hamowania na spadku drogi sile hamowania przeciwdziała składowa siły ciężkości,
która jest skierowana w kierunku jazdy. Podczas hamowania na wzniesieniu ta sama składowa siły ciężkości jest skierowana w
kierunku przeciwnym do kierunku jazdy i wspomaga siłę hamowania.
|
Pogadanka lub wykład ilustrowane w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
Poznanie działania składowej siły ciężkości powodującej staczanie się motoroweru lub
motocykla po zwolnieniu hamulca. Poznanie konieczności precyzyjnego zrównoważenia składowej siły ciężkości z siłą napędową
motoroweru lub motocykla, a następnie ruszenie pod wzniesienie.
|
Ruszanie motorowerem lub motocyklem na wzniesieniu drogi.
|
Pogadanka lub wykład ilustrowane w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
Ruszanie na wzniesieniu z pomocą hamulca nożnego.
|
|
-
pojazd unieruchomiony za pomocą hamulca zasadniczego,
|
|
-
należy włączyć I bieg,
|
|
-
należy lekko zwiększyć obroty silnika i rozpocząć zwalnianie sprzęgła do momentu,
kiedy silnik zacznie „ciągnąć”,
|
|
-
jednocześnie należy zwiększać nieco obroty silnika, zwalniając hamulec nożny i płynnie
puszczając sprzęgło.
|
|
Im bardziej strome jest wzniesienie, tym wyższe obroty silnika potrzebne są do ruszenia.
|
|
Poznania problemów, z jakimi kierujący spotka się w ruchu miejskim. Wpajanie płynności jazdy jako jednej z podstawowych zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Poznanie potrzeby automatyzacji obsługi urządzeń pojazdu koniecznej w sytuacji skupienia
uwagi na innych ważniejszych w danej chwili zagadnieniach. Poznanie potrzeby dalekiego patrzenia, co ułatwia prowadzenie motoroweru lub motocykla
po linii prostej i poszerza kąt widzenia.
|
Jazda w ruchu miejskim.
|
Pogadanka lub wykład ilustrowane w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
Jazda w ruchu miejskim wymaga od kierującego:
|
|
-
stosowania zasad i przepisów ruchu drogowego,
|
|
-
znacznego skupienia uwagi,
|
|
-
szybkich zmian decyzji,
|
|
-
szerokiego kąta obserwacji drogi,
|
|
-
zdolności przewidywania poczynań innych użytkowników drogi,
|
|
-
w przypadku konieczności zatrzymania motoroweru lub motocykla należy więcej uwagi
poświęcić na obserwację sytuacji za niż przed motorowerem lub motocyklem,
|
|
-
po zatrzymaniu motoroweru lub motocykla wynikającym z warunków ruchu - włączyć w porę
I bieg, aby być gotowym do kontynuowania jazdy.
|
|
Poznanie potrzeby elastyczności w podejmowaniu niektórych decyzji, np. podczas ruszania
na skrzyżowaniu.
|
Przejazd przez skrzyżowanie. Podczas oczekiwania na wjazd na skrzyżowanie należy bacznie obserwować ruch na skrzyżowaniu,
uwzględniać prędkość poruszających się pojazdów i w porę ustalić moment dogodny do
wjechania na skrzyżowanie, aby wjazd był bezpieczny i nie powodował zachwiania płynności
ruchu innych pojazdów. Opuszczenie skrzyżowania powinno być możliwie szybkie. Gdy ruch na skrzyżowaniu jest kierowany, a na wjazd oczekuje wiele pojazdów, należy
być przygotowanym, że w momencie ruszenia, gdy kierujący jest nastawiony na jak najszybsze
przejechanie przez skrzyżowanie, nagle będzie musiał zmienić decyzję i zatrzymać motorower
lub motocykl.
|
|
|
Zdobycie wiedzy o sposobie przejeżdżania przez tory tramwajowe lub kolejowe, ułożone
w jezdni.
|
Przejeżdżanie przez tory tramwajowe ułożone w jezdni. Niebezpieczną sytuację dla kierującego motorowerem lub motocyklem stwarzają tory tramwajowe
ułożone w jezdni. Niewielka różnica poziomu szyny w stosunku do jezdni, a nawet sama
różnica przyczepności opony motoroweru lub motocykla do jezdni i do szyny powodują,
że podczas przejeżdżania przez szyny pod małym kątem (stycznie do szyny) kierujący
motorowerem lub motocyklem jest narażony na uślizg koła, zachwianie równowagi i upadek.
W takiej sytuacji należy przede wszystkim starać się najeżdżać na szyny pod kątem
zbliżonym do kąta prostego i dostosować prędkość jazdy do sytuacji.
|
Pogadanka lub wykład ilustrowane w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
|
|
|
|
|
TEMAT 5: Jazda w ruchu drogowym w mieście i poza miastem w dzień i po zmierzchu
|
|
|
|
|
|
Cele nauczania
|
Treść nauczania
|
Wskazówki metodyczne
|
|
Poznanie bezpośredniego związku między współuczestnictwem i kulturą ruchu drogowego.
|
Jazda w ruchu drogowym w obszarze zabudowanym i poza nim. Jazda w obszarze zabudowanym, ulicami z kilkoma pasami ruchu. Przestrzeganie zasady ruchu prawostronnego.
|
Pogadanka lub wykład ilustrowane w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
|
Przejazd przez skrzyżowania o ruchu kierowanym i niekierowanym. Przejazd przez skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Zajęcie przed skrzyżowaniem pasa ruchu właściwego dla zamierzonego kierunku jazdy.
|
|
|
Poznanie wyjątkowego zagrożenia wynikającego z nieprawidłowego wyprzedzania i przejeżdżania
przez przejazdy kolejowe i tramwajowe.
|
|
Przejeżdżanie przez przejazdy kolejowe. Skrzyżowanie z torami, szczególnie kolejowymi, to jedno z najniebezpieczniejszych
skrzyżowań. Należy zwrócić uwagę, że sygnalizacja, automatyczne zapory itd. są to elementy, które
mogą zawieść, dlatego też trzeba zwrócić szczególną uwagę przejeżdżając przez takie
skrzyżowania, a w szczególności za każdym razem upewnić się, że nie nadjeżdża pojazd
szynowy.
|
|
Poznanie konieczności nabycia właściwego doświadczenia niezbędnego do bezpiecznego
poruszania się w ruchu drogowym poza obszarem zabudowanym.
|
|
Jazda poza obszarem zabudowanym. Omijanie jest związane często z koniecznością zajęcia części jezdni przeznaczonej dla przeciwnego
kierunku jazdy. Należy pamiętać o obowiązku ustąpienia pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym
z przeciwka.
|
|
|
Wyprzedzanie należy rozpocząć od oceny sytuacji. Najpierw trzeba spojrzeć w lusterko, czy ktoś jadący
za kierującym nie rozpoczął już wyprzedzania. Jeżeli nie - należy odpowiednio zasygnalizować zamiar zmiany pasa ruchu i przejechać
o jeden pas w lewo. Jednocześnie należy przyspieszyć. Dla osiągnięcia lepszego przyspieszenia
i jak największej różnicy prędkości w stosunku do pojazdu wyprzedzanego można dokonać
zmiany o jeden bieg w dół. Należy pamiętać o nieprzekraczaniu dozwolonej prędkości
poruszania się na danym odcinku drogi. Znajdując się na lewym pasie, jeszcze raz należy upewnić się co do sytuacji drogowej,
szczególnie przed pojazdem wyprzedzanym. Lewym pasem należy jechać tak długo, aż osiągnięty
zostanie dostatecznie duży dystans od pojazdu wyprzedzanego, tak aby można było zjechać
na prawy pas bez ryzyka zajechania drogi. Po spełnieniu tego warunku należy zasygnalizować zamiar zmiany pasa ruchu i łagodnie
zjechać na prawy pas. Wyprzedzanie powinno trwać jak najkrócej.
|
|
|
Zdobycie umiejętności prowadzenia motoroweru lub motocykla po zmierzchu. Nabranie umiejętności operowania światłami. Poznanie zagrożenia wynikającego z chwilowego
olśnienia przez światła pojazdu, nadjeżdżającego z przeciwka. Zdobycie umiejętności unikania olśnienia, poprzez niepatrzenie w światła pojazdu nadjeżdżającego
z przeciwka, a obserwację prawego pobocza jako miejsca, gdzie może znajdować się nieoświetlony
użytkownik drogi.
|
Jazda w ruchu drogowym w obszarze zabudowanym i poza nim po zmierzchu. Jazda z użyciem świateł mijania i świateł drogowych motoroweru lub motocykla oraz
zwrócenie uwagi na warunki, w jakich świateł tych można i trzeba używać. Zagadnieniem,
na które warto zwrócić uwagę podczas jazdy z użyciem świateł mijania, jest umiejętność
niepatrzenia w światła nadjeżdżającego pojazdu. Wzrok skierować należy na prawe pobocze.
Jest to strefa najsłabiej oświetlona, a tam właśnie może znajdować się pieszy lub
rowerzysta. Pobocze w strefie mijania powinno się wcześniej bacznie obserwować, wykorzystując
poświatę świateł mijania pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka. W trakcie mijania następuje bardzo silne ograniczenie widoczności i pewien odcinek
drogi pokonywany jest z wykorzystaniem zapamiętanej sytuacji sprzed kilku sekund.
|
Pogadanka ilustrowana w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
|
|
|
|
|
TEMAT 6: Jazda w terenie. Jazda drogą z koleinami. Przejeżdżanie przez kopny piach.
Przejeżdżanie przez muldy. Jazda w terenie błotnistym
|
|
|
|
|
|
Cele nauczania
|
Treść nauczania
|
Wskazówki metodyczne
|
|
Poznanie roli, jaką spełnia jazda w terenie.
|
Jazda w terenie. Przez jazdę w terenie należy rozumieć jazdę po drogach gruntowych, leśnych duktach
i bezdrożach. Jazda w terenie jest najlepszym testem umiejętności technicznych prowadzenia motoroweru
lub motocykla.
|
Pogadanka ilustrowana w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
Zdobycie wiedzy o prowadzeniu motoroweru lub motocykla w pozycji stojącej jako ułatwiającej
utrzymanie równowagi.
|
Jazda drogą z koleinami. Zarówno na drogach gruntowych, jak i leśnych duktach najczęściej kierujący napotyka
na wyjeżdżone koleiny. Jazda motorowerem lub motocyklem takimi drogami jest znacznie bezpieczniejsza niż
jazda w ruchu drogowym, ale wymaga od kierującego specyficznych umiejętności.
|
Pogadanka ilustrowana w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
Zdobycie wiedzy o utrzymywaniu równowagi poprzez balans ciałem, bez zmiany toru jazdy.
|
Jazda w koleinie wymaga od kierującego umiejętności utrzymania równowagi w sytuacji,
gdy tor jazdy jest narzucony przez koleinę. Kierujący unosi się, stając na podnóżkach,
i balansując ciałem utrzymuje równowagę. Balansowanie ciałem polega na przesuwaniu
środka ciężkości bez zmiany toru jazdy. Jest to odwrotna sytuacja do normalnej jazdy,
gdy równowagę utrzymuje się kierownicą, poprzez zmianę toru jazdy.
|
|
|
Zdobycie wiedzy o sposobie wyjechania z koleiny.
|
Jazda w koleinie jest trudna. Aby wyjechać z koleiny, należy znaleźć jak najpłytsze
miejsce koleiny.
|
|
|
|
Lepszą metodą jest jazda obok koleiny lub między koleinami. Tu jednak należy się liczyć
z możliwością natrafienia na wystające kamienie, korzenie drzew lub inne nierówności.
|
|
|
|
Generalnie wszystkie sytuacje grożące zachwianiem równowagi należy pokonywać, stojąc
na podnóżkach.
|
|
|
Zdobycie wiadomości o stosowaniu odpowiednich technik jazdy w celu odciążania motoroweru
lub motocykla podczas jazdy w kopnym piachu.
|
Przejeżdżanie przez kopny piach. Odcinki piaszczystej drogi należy pokonywać na dość wysokich obrotach niskiego biegu
(np. II). Należy stanąć na podnóżkach, ściskając kolanami zbiornik paliwa, starać
się jechać prosto bez niepotrzebnych skrętów.
|
Pogadanka ilustrowana w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
|
Dodatkowo, uginając nogi w kolanach, należy „huśtać się”, powodując chwilowe odciążenie
motoroweru lub motocykla, który w tym czasie wyjedzie na powierzchnię piaszczystej
drogi.
|
|
|
|
Drugą czynnością wspomagającą przejazd przez kopny piach jest operowanie gazem. Tu
również należy stosować technikę polegającą na naprzemiennym otwieraniu na maksimum
i przymykaniu przepustnicy. Otwarcie przepustnicy powoduje odciążenie przedniego koła,
ale za to zakopywanie się koła napędowego. Przymknięcie przepustnicy spowoduje dociążenie
koła przedniego, ale odciąży koło tylne.
|
|
|
Zdobycie wiedzy o taktyce pokonywania muld.
|
Przejeżdżanie przez muldy. Poprzeczne pofałdowania drogi to często spotykana sytuacja podczas jazdy w terenie.
Jeżeli muldy są łagodne, w odstępach dwu-, trzymetrowych, należy przejeżdżać je, stosując
standardową technikę jazdy z niewielką prędkością. Jeżeli natomiast występują gęsto
układające się nierówności i nie można przejechać przez nie bez przeskakiwania, to
należy włączyć wysoki bieg (za wysoki jak na prędkość, z jaką pokonuje się muldy),
np. III lub IV, „odkręcić” przepustnice i stojąc na podnóżkach, pokonywać muldy. Wysoki
bieg potrzebny jest po to, aby motorower lub motocykl mógł przyspieszać, odciążając
przednie koło, ale jednocześnie, z powodu małej mocy, jaką w tej sytuacji dysponuje,
nie mógł zbyt szybko nabrać prędkości (silnik pracuje w zakresie niskich obrotów). Należy stać na podnóżkach, aby ulżyć pracy amortyzatorów, zmniejszając masę bezwładności
ciała poprzez jej amortyzację przez uginanie nóg w kolanach.
|
Pogadanka ilustrowana w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
Zdobycie wiedzy o metodzie pozwalającej osiągnąć długi okres przyspieszania przy małym
wzroście prędkości jazdy.
|
|
Zdobycie wiedzy o sposobie chwilowego odciążania motoroweru lub motocykla przez zmniejszenie
siły ciała kierującego w wyniku uginania nóg w kolanach.
|
|
|
Poznanie roli, jaką odgrywa balansowanie ciałem dla utrzymania równowagi w sytuacji
ślizgającego się motoroweru lub motocykla.
|
Jazda w terenie błotnistym. Należy jechać na niskim biegu, stojąc na podnóżkach i balansując ciałem i kierownicą.
|
Wykład ilustrowany w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
|
|
|
|
|
TEMAT 7: Zwiększenie przyczepności przedniego koła. Pokonywanie łuków i zakrętów.
Jazda w górach
|
|
|
|
|
|
Cele nauczania
|
Treść nauczania
|
Wskazówki metodyczne
|
|
Poznanie możliwości
|
Zwiększenie przyczepności przedniego
|
Pogadanka
|
|
dociążenia przedniego koła motoroweru lub motocykla przez zamknięcie gazu w momencie
rozpoczynania skrętu, co znacznie poprawia bezpieczeństwo jazdy.
|
koła. Dojeżdżając do zakrętu, na moment przed pierwszym ruchem kierownicą należy zamknąć
gaz. Przyczyni się to do dociążenia przedniego koła motoroweru lub motocykla, które
w ten sposób lepiej rozpocznie wprowadzenie motoroweru lub motocykla w zakręt. Dodać gazu, bez obaw popełnienia błędu, można w momencie, kiedy kierownica motoroweru
lub motocykla zacznie się „prostować” (ustawiać do jazdy na wprost).
|
ilustrowana w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
Zdobycie wiedzy o optymalnym torze jazdy przy pokonywaniu łuków i zakrętów.
|
Pokonywanie łuków i zakrętów. Tory przejazdu przez zakręty. Poprawny tor jazdy jest podstawowym gwarantem bezpiecznej jazdy. - Zakręt w lewo - należy rozpoczynać od prawej krawędzi jezdni. W połowie zakrętu (tzw. szczycie) należy zbliżyć się do osi jezdni, a na wyjściu z
zakrętu należy ponownie wrócić do prawej krawędzi jezdni (zmniejsza się w ten sposób
działanie sił bocznych).
|
Wykład uzupełniony pokazem filmu obrazującego pokonywanie łuków i zakrętów.
|
|
Poznanie związku pomiędzy prawidłowo wybranym torem jazdy a poprawą bezpieczeństwa
ruchu drogowego.
|
|
Poznanie zagrożenia wynikającego z przejechania w zakręcie na lewą stronę jezdni.
|
-
Zakręt w prawo - należy rozpocząć od osi jezdni. W szczycie zakrętu należy zbliżyć się do prawej
krawędzi jezdni, a wychodząc z zakrętu, należy wrócić do osi jezdni. Należy pamiętać o kategorycznym zakazie przekraczania osi jezdni. Zmiany toru jazdy
należy dokonywać na swojej połowie jezdni lub w ramach namalowanego pasa ruchu.
|
|
|
Zakręty następujące bezpośrednio po sobie. Jeżeli np. po prawym zakręcie następuje zakręt lewy, to wychodząc z prawego zakrętu,
nie należy wracać do osi jezdni, bo nie odpowiada to prawidłowemu wejściu w zakręt
lewy. Tak więc wychodząc z prawego zakrętu, należy pozostać przy prawej krawędzi,
bo z tej pozycji będzie się rozpoczynać skręt w lewo. Nieco innego toru jazdy wymaga zakręt stanowiący zwrot o 180°. Zakręt taki należy rozpocząć jak w przykładach powyżej. Zbliżenie się do osi - przy
zakręcie lewym lub do prawej strony jezdni - przy zakręcie prawym należy wykonać z
opóźnieniem - po przejechaniu 2/3 łuku. Gdy widać koniec zakrętu, należy rozluźnić
skręt.
|
|
|
Zakręt zacieśniający. Podobnym torem jazdy należy pokonywać zakręt zacieśniający. Pierwszą, łagodną część zakrętu należy traktować jak przedłużony odcinek prostej,
na której należy „ustawić” motorower lub
|
|
|
Poznanie faktu, że
|
|
|
prędkość (nadmierna) jest najczęstszą przyczyną wypadku w zakręcie.
|
motocykl do drugiej, ostrzejszej części zakrętu. Podobnie jak przy pokonywaniu zakrętu stanowiącego zwrot należy opóźnić zbliżenie
się do osi jezdni - przy zakręcie lewym lub do prawej strony jezdni - przy zakręcie
prawym. Gdy widać koniec zakrętu, należy rozluźnić skręt. Zakręt rozluźniający W zakręcie rozluźniającym po przejechaniu ostrzejszej części zakrętu należy opóźnić
rozluźnienie. Dobór prędkości przed wejściem w zakręt. Prędkość jadącego motoroweru lub motocykla należy dobierać z uwzględnieniem wielu
czynników limitujących dopuszczalną, bezpieczną prędkość. Oto kilka z nich: Kierowca - jego wiedza, umiejętności, doświadczenie, zdolności psychofizyczne. Stan techniczny motoroweru lub motocykla - amortyzatory, układ hamulcowy, ogumienie. Warunki naturalne - droga (nawierzchnia - rodzaj i stan), rodzaj zakrętu (ostry lub łagodny), warunki
atmosferyczne (sucho, mokro, śnieg, lód), widoczność, nasilenie ruchu. Kalkulacja prędkości na zakręcie powinna być taka, aby motorower lub motocykl na wyjściu
z zakrętu mógł zwiększać prędkość.
|
|
|
Poznanie czynników limitujących bezpieczną prędkość do pokonania danego zakrętu.
|
|
|
Poznanie zwiększonego zagrożenia spowodowanego brakiem widoczności z powodu dużej
liczby zakrętów, szczytów i innych przeszkód terenowych.
|
Jazda w górach. Górskie drogi wymagają szczególnej umiejętności oceny i dostosowania prędkości do
warunków jazdy. Warunki te stwarzają w szczególności zakręty, wzniesienia i spadki,
zwężenia drogi, mosty. Kierujący musi posiadać właściwe umiejętności zarówno w sferze
odpowiedniego toru jazdy, jak i efektywności jazdy poprzez właściwy dobór przełożenia
skrzyni biegów. Należy położyć szczególny nacisk na opis warunków hamowania na wzniesieniu
i na spadku drogi.
|
Wykład uzupełniony pokazem filmu obrazującym różne sytuacje, z jakimi można się spotkać
podczas jazdy w górach.
|
|
|
|
|
|
|
TEMAT 8: Zachowanie się na drogach ekspresowych, włączanie się do ruchu (pas rozbiegowy),
wyprzedzanie, opuszczanie drogi ekspresowej (pas do zjazdu)
|
|
|
|
|
|
Cele nauczania
|
Treść nauczania
|
Wskazówki metodyczne
|
|
Poznanie znaczenia wyobraźni oraz zdolności przewidywania jako czynników wspomagających
bezpieczeństwo jazdy - w szczególności płynności i bezkolizyjności jazdy.
|
Zachowanie się na drogach ekspresowych. Drogami ekspresowymi są drogi przeznaczone wyłącznie dla pojazdów samochodowych. Poruszając się taką drogą, należy zdawać sobie sprawę, że prędkość zobowiązuje do
bardzo skoncentrowanej uwagi, do bacznego obserwowania drogi przed i za pojazdem.
|
Pogadanka ilustrowana w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
|
Patrzeć trzeba znacznie dalej niż na zwykłej drodze i znacznie wcześniej umieć sobie
uzmysłowić sytuację, jaka nastąpi za chwilę. Zdolność przewidywania jest jednym z
podstawowych warunków bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Ze względu na monotonię jazdy powodującą utratę kontroli nad prędkością należy zwrócić
szczególną uwagę na kontrolę prędkości na prędkościomierzu.
|
|
|
Zdobycie wiadomości o włączaniu się do ruchu z wykorzystaniem pasa rozbiegowego. Poznanie czynnika dynamiki jazdy jako współdecydującego o płynności ruchu i bezpieczeństwie.
|
Włączanie się do ruchu (pas rozbiegowy). Pojazdy włączające się do ruchu mają obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdom znajdującym
się w ruchu. Pojęcie pierwszeństwa należy tu rozumieć jako niezakłócanie płynności
jazdy. Zatrzymanie się na pasie rozbiegowym kończy się zazwyczaj długim oczekiwaniem
na przerwę w ciągu dość szybko poruszających się pojazdów. Dopasowanie prędkości jazdy
na pasie rozbiegowym do prędkości jazdy pojazdów poruszających się po drodze ekspresowej
pozwoli na wykorzystanie niezbyt dużej luki (obserwacja drogi w lusterkach) pomiędzy
jadącymi pojazdami i płynne włączenie się do ruchu.
|
Pogadanka ilustrowana w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
Poznanie nadrzędnej roli zdolności przewidywania podczas manewru wyprzedzania, szczególnie
przy dużych prędkościach. Poznanie sposobów oceny prędkości poruszających się pojazdów, perfekcyjnego operowania
zmianą biegów, obserwacji i przewidywania.
|
Wyprzedzanie. Wyprzedzanie jest jednym z najniebezpieczniejszych manewrów w ruchu drogowym. Decydujące
znaczenie ma zdolność przewidywania. Należy przewidzieć, jaki będzie układ pojazdów
na drodze za jakiś czas. Trzeba ocenić prędkość poruszających się pojazdów. Na drodze
ekspresowej pojazdy z przeciwka jadą inną jezdnią. Kierujący porusza się z większą
prędkością, do której musi dostosować swoje przewidywanie. Musi patrzeć dalej do przodu
i dalej do tyłu. Wyprzedzanie należy rozpocząć od oceny sytuacji. Najpierw trzeba spojrzeć w lusterko,
czy ktoś jadący za kierującym nie rozpoczął już wyprzedzania. Jeżeli nie - należy odpowiednio zasygnalizować zamiar zmiany pasa ruchu i przejechać
o jeden pas w lewo. Jednocześnie należy przyspieszyć. Dla osiągnięcia lepszego przyspieszenia
i jak największej różnicy prędkości w stosunku do pojazdu wyprzedzanego można dokonać
zmiany o jeden bieg w dół. Należy pamiętać o nieprzekraczaniu dozwolonej prędkości
poruszania się na danym odcinku drogi. Znajdując się na lewym pasie, jeszcze raz należy
upewnić się co do sytuacji drogowej, szczególnie przed pojazdem wyprzedzanym.
|
Wykład ilustrowany w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
|
Lewym pasem należy jechać tak długo, aż osiągnięty zostanie dostatecznie duży dystans
od pojazdu wyprzedzanego, tak aby można było zjechać na prawy pas bez ryzyka zajechania
drogi. Po spełnieniu tego warunku należy zasygnalizować zamiar zmiany pasa ruchu i łagodnie
zjechać na prawy pas. Wyprzedzanie powinno trwać jak najkrócej.
|
|
|
Poznanie zagrożenia wywołanego zbyt wczesnym, niesygnalizowanym, hamowaniem na pasie
przeznaczonym do jazdy na wprost.
|
Opuszczanie drogi ekspresowej (pas do zjazdu). Manewr opuszczenia drogi, dzięki pasom specjalnie do tego przeznaczonym, jest manewrem
stosunkowo prostym. Pojawia się natomiast problem wyboru odpowiedniego zjazdu.
|
Wykład ilustrowany w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
Przyswojenie zasady, że najpierw sygnalizuje się zamiar opuszczenia drogi, przygotowując
innych użytkowników drogi do ewentualnego zwolnienia tempa jazdy, a dopiero potem
hamuje - najlepiej na pasie przeznaczonym do zjazdu, po opuszczeniu pasów przeznaczonych
do jazdy na wprost.
|
Zbliżając się do miejsca, w którym kierujący zamierza opuścić drogę ekspresową, należy
odpowiednio sygnalizować zamiar zmiany pasa ruchu, a następnie zjechać na przeznaczony
do zjazdu pas. Należy starać się opuścić zajmowany pas ruchu bez zmiany prędkości
(bez hamowania). Hamowanie, redukcję biegów itp. należy zacząć dopiero po znalezieniu
się na pasie przeznaczonym do zjazdu. Długotrwała jazda po drodze ekspresowej czy autostradzie działa nużąco na kierującego
i prowadzi do obniżenia czasu reakcji. Dlatego wyhamowanie na pasie przeznaczonym
do jazdy na wprost kończy się często zderzeniem, poprzez najechanie z tyłu przez kierującego,
który nie zauważył w porę hamującego pojazdu i zapomniał, że droga hamowania przy
dużej prędkości wydłuża się nieproporcjonalnie do prędkości.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TEMAT 9: Holowanie motoroweru lub motocykla. Jazda z przyczepą. Jazda motocyklem z
bocznym wózkiem
|
|
|
|
|
|
Cele nauczania
|
Treść nauczania
|
Wskazówki metodyczne
|
|
Poznanie zagrożeń wynikających z jazdy motorowerem lub motocyklem na holu.
|
Holowanie motoroweru lub motocykla. Holowanie motoroweru lub motocykla jest czynnością niebezpieczną. Jeżeli motorower
lub motocykl jest holowany przez pojazd, główne ryzyko ponosi kierujący holowanym
motorowerem lub motocyklem. Kierujący holowanym motorowerem lub motocyklem narażony jest między innymi na skutki
szarpnięć wywołane przez pojazd holujący. Kierujący holowanym motorowerem lub motocyklem
w każdej chwili powinien mieć możliwość zwolnienia holu, jednakże puszczenie holu
wydłuża czas jazdy i może
|
Wykład ilustrowany w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi. Pomocą
może być tablica, na której instruktor wykona stosowne rysunki.
|
|
|
stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Kierującego motorowerem lub motocyklem
powinien holować kierowca z dużym doświadczeniem i umiejętnościami. Podobne problemy
występują, gdy motorower lub motocykl jest holowany przez drugi motorower lub motocykl.
W tym przypadku sytuacja jest trudniejsza i bardziej niebezpieczna, szczególnie przy
skrętach, bo nawet drobne szarpnięcia powodują zachwianie równowagi obu pojazdów i
potrzebne jest doświadczenie i właściwe współdziałanie obu kierujących.
|
|
|
Poznanie problemów i kłopotów, jakie wynikają z ciągnięcia przyczepy motocyklem.
|
Jazda z przyczepą. Przepisy ruchu drogowego zezwalają na ciągnięcie motocyklem przyczepy nieprzekraczającej
wagi motocykla lub 100 kg. Omówienie zasad i sposobu bezpiecznego poruszania się pojazdem
z przyczepą.
|
Pogadanka ilustrowana w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
Poznanie potrzeby stosowania odmiennej techniki jazdy motocyklem z bocznym wózkiem.
|
Jazda motocyklem z bocznym wózkiem. Jazda motocyklem z bocznym wózkiem wymaga nieco odmiennej techniki jazdy. Przede wszystkim
przy ruszaniu i hamowaniu odczuwa się charakterystyczne ściąganie, przy ruszaniu -
w lewo, przy hamowaniu - w prawo, chyba że motocykl posiada napęd i hamulec na kole
przyczepy. Inną niedogodnością jest usztywnienie w płaszczyźnie pionowej motocykla,
co powoduje, że kierowca wychyla się w zakręcie w celu choćby częściowego zrekompensowania
działania sił odśrodkowych.
|
Wykład ilustrowany w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
|
|
|
|
|
TEMAT 10: Jazda w trudnych warunkach atmosferycznych (ulewa, śnieżyca, mgła). Poślizg
- przyczyny, sposoby zapobiegania. Podsumowanie materiału
|
|
|
|
|
|
Cele nauczania
|
Treść nauczania
|
Wskazówki metodyczne
|
|
Poznanie zagrożeń w czasie jazdy wynikających z niesprzyjających warunków atmosferycznych. Uświadomienie faktu, że skutecznym sposobem przeciwdziałania jest ograniczenie prędkości
jazdy.
|
Jazda w trudnych warunkach atmosferycznych.
|
Wykład ilustrowany w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
Deszcz. W początkowej fazie, zmieszany z tłustym brudem, tworzy na jezdni cienką niewidoczną
warstwę śliskiej mazi. W połączeniu z często występującymi koleinami stwarza to niebezpieczeństwo
wytrącenia motoroweru lub motocykla z prostoliniowego toru jazdy. Podczas obfitych
opadów powstaje zjawisko filmu wodnego powodującego utratę sterowności.
|
|
Mgła. Jest jedną z najniebezpieczniejszych sytuacji, jakie mogą wystąpić na drodze. Zasadą
jest bardzo wolna jazda, a pomocą są białe linie wyznaczające pasy ruchu. Śnieg. Jazda po śniegu na dobrych zimowych oponach nie nastręcza specjalnych trudności,
a
|
|
|
co najważniejsze nie stanowi elementu zaskoczenia. Gorzej jest, gdy śnieg posypany
solą zaczyna się topić. Wówczas nawierzchnia staje się niejednolita. Są miejsca, gdzie
jest ona mokra, a za chwilę jest pokryta lodem. Najważniejsze jest zachowanie bezpiecznej prędkości jazdy.
|
|
|
Poznanie, czym jest poślizg i jakie czynniki go wywołują.
|
Poślizg - przyczyny, sposób zapobiegania. Poślizgiem określa się sytuację, w której koła przemieszczającego się motoroweru lub
motocykla ślizgają się po podłożu. Jedną z typowych przyczyn poślizgu jest nadmierna prędkość w zakręcie. Jeżeli siła
odśrodkowa przekroczy siłę przyczepności kół, następuje poślizg. Jeżeli poślizgnęło
się tylne
|
Wykład ilustrowany w szczególności planszami, prezentacjami multimedialnymi.
|
|
Poznanie sposobu uniknięcia upadku w sytuacji uślizgu tylnego koła motoroweru lub
motocykla.
|
koło motoroweru lub motocykla, należy próbować ustawić przednie koło w kierunku przemieszczania
się motoroweru lub motocykla. Tak ustawione koło spowoduje zniwelowanie siły, która
spowodowała poślizg, a odpowiedni balans ciałem może uchronić przed upadkiem. Sytuacja, w której poślizgowi w zakręcie uległo przednie koło, zazwyczaj kończy się
upadkiem.
|
|
|
Uświadomienie faktu, że często przyczyną poślizgu jest zbyt silne naciskanie dźwigni
hamulca.
|
|
Częstą przyczyną poślizgu jest także zbyt gwałtowne hamowanie powodujące najczęściej
zablokowanie koła tylnego. W takiej sytuacji należy puścić hamulec i ponowić hamowanie
delikatniej.
|
|
|
Utrwalenie nabytych wiadomości.
|
Podsumowanie materiału - ćwiczenia.
|
Repetytorium. Tematy ustala instruktor.
|
|
|
|
|
|
|