Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrówz dnia 19 września 2012 r.w sprawie przyznawania pomocy finansowej na kształcenie dla weteranów poszkodowanych-funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego zwolnionych ze służby

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 28 ust. 7 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa   (Dz. U. Nr 205, poz. 1203) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

warunki i tryb przyznawania pomocy finansowej na kształcenie dla weteranów poszkodowanych-funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwanej dalej „ABW”, zwolnionych ze służby, zwanej dalej „pomocą”;

2)

właściwość organów w zakresie przyznawania pomocy;

3)

dokumenty stanowiące podstawę do przyznawania pomocy oraz sposób i termin jej wypłaty;

4)

warunki zawieszania udzielania pomocy oraz zwrotu kosztów kształcenia.

§ 2.

Przez funkcjonariusza ABW rozumie się funkcjonariusza, o którym mowa w art. 4 pkt 18 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa, zwanej dalej „ustawą”.

§ 3.

1.

Pomoc jest przyznawana na wniosek o jej przyznanie, zwany dalej „wnioskiem”, złożony przez weterana poszkodowanego-funkcjonariusza ABW zwolnionego ze służby, zwanego dalej „weteranem poszkodowanym-funkcjonariuszem”.

2.

Wniosek składa się do Szefa ABW w każdym roku akademickim do dnia 30 września roku, w którym pomoc ma być przyznana.

3.

Wniosek weterana poszkodowanego-funkcjonariusza powinien zawierać:

1)

imię i nazwisko;

2)

adres zamieszkania;

3)

nr PESEL;

4)

numer i datę wydania legitymacji weterana poszkodowanego-funkcjonariusza.

4.

Do wniosku dołącza się:

1)

zaświadczenie wydane przez uczelnię lub inny dokument potwierdzający:

a)

fakt odbywania przez weterana poszkodowanego-funkcjonariusza studiów, ich rodzaj i łączny czas ich trwania (liczbę semestrów),

b)

aktualny semestr (rok) nauki odbywanej oraz liczbę semestrów w danym roku akademickim wraz z terminami ich rozpoczęcia i zakończenia,

c)

wysokość opłaty ustalonej przez uczelnię za naukę w danym roku akademickim i w poszczególnych jego semestrach;

2)

zobowiązanie do niezwłocznego zawiadomienia Szefa ABW o przerwaniu studiów w trakcie roku akademickiego lub niepodjęciu nauki;

3)

określenie formy wypłaty świadczenia z tytułu pomocy, a w przypadku formy bezgotówkowej - wskazanie rachunku bankowego właściwego dla wypłaty.

§ 4.

Pomoc przyznaje Szef ABW w drodze decyzji administracyjnej.

§ 5.

1.

Podmiotem właściwym do wypłaty pomocy weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi jest jednostka organizacyjna ABW właściwa ze względu na miejsce zamieszkania tego weterana.

2.

Pomoc jest przyznawana na dany rok akademicki w wysokości opłaty, o której mowa w § 3 ust. 4 pkt 1 lit. c, do wysokości określonej w art. 28 ust. 2 ustawy.

3.

Jeżeli pomoc została przyznana przed upływem pierwszego semestru nauki w danym roku akademickim, jej wypłata następuje w dwóch ratach, w wysokości odpowiedniej do opłat za naukę ustalonych za poszczególne semestry:

1)

pierwsza - w terminie 30 dni od dnia jej przyznania;

2)

druga - w terminie 30 dni po rozpoczęciu drugiego semestru nauki.

4.

Pomoc jest wypłacana w sposób określony we wniosku ze środków pozostających w dyspozycji Szefa ABW.

5.

Pomoc nie podlega wypłacie, jeżeli Szef ABW powziął wiadomość o przerwaniu lub niepodjęciu nauki przez weterana poszkodowanego-funkcjonariusza przed terminami wypłaty, o których mowa w ust. 3.

§ 6.

1.

W przypadku przerwania studiów z przyczyn, o których mowa w art. 28 ust. 5 ustawy, weteran poszkodowany-funkcjonariusz jest obowiązany do niezwłocznego powiadomienia o tym fakcie Szefa ABW.

2.

W przypadku przerwania studiów Szef ABW na wniosek weterana poszkodowanego-funkcjonariusza zawiesza wypłatę pomocy do czasu ustania przyczyny przerwania studiów. Przepis § 3 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

3.

Do wniosku należy dołączyć dokumentację medyczną lub inną, która uzasadnia przerwanie studiów, oraz zaświadczenie wydane przez uczelnię o udzielonym weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi urlopie od zajęć na uczelni. We wniosku można też wskazać przewidywany termin wznowienia nauki w przypadku zamiaru jej kontynuacji.

§ 7.

1.

W przypadku nieukończenia studiów z przyczyn, o których mowa w art. 28 ust. 6 ustawy, weteran poszkodowany-funkcjonariusz jest obowiązany do niezwłocznego powiadomienia o tym fakcie Szefa ABW.

2.

Decyzję administracyjną w sprawie zwrotu pomocy wydaje Szef ABW.

3.

Zwrot pomocy następuje w terminie ustalonym w art. 28 ust. 6 ustawy, na wskazany rachunek bankowy.

§ 8.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.