Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiejz dnia 6 września 2012 r.w sprawie krajowego rejestru pojazdów kolejowych

Spis treści

Treść rozporządzenia

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

sposób prowadzenia krajowego rejestru pojazdów kolejowych, w tym sposób nadawania europejskiego numeru pojazdu, wprowadzania zmian danych rejestrowych oraz sposób wykreślania pojazdu kolejowego z tego rejestru;

2)

wzór krajowego rejestru pojazdów kolejowych oraz jego opis funkcjonalny i techniczny, w tym opis formatu danych oraz wymagania w zakresie jego funkcjonowania;

3)

wzór wniosku o:

a)

nadanie europejskiego numeru pojazdu (EVN) dla pojazdu kolejowego dopuszczonego po raz pierwszy do eksploatacji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

b)

wprowadzenie zmiany danych rejestrowych w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (NVR) dla pojazdu kolejowego w nim zarejestrowanego,

c)

wycofanie z eksploatacji pojazdu kolejowego zarejestrowanego w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych;

4)

wzór raportu z:

a)

nadania europejskiego numeru pojazdu (EVN) dla pojazdu kolejowego, o którym mowa w pkt 3 lit. a,

b)

wprowadzenia zmiany danych rejestrowych, o których mowa w pkt 3 lit. b,

c)

wycofania z eksploatacji pojazdu kolejowego, o którym mowa w pkt 3 lit. c,

d)

rejestracji pojazdu kolejowego, w przypadku ustania przyczyn, o których mowa w art. 23a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, zwanej dalej „ustawą”.

§ 2.

Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:

1)

identyfikator pojazdu kolejowego - oznakowanie umieszczone na pojeździe kolejowym zawierające: identyfikator literowy państwa rejestracji pojazdu kolejowego, identyfikator literowy dysponenta (VKM), europejski numer pojazdu (EVN), oznaczenie literowe charakterystyki technicznej pojazdu oraz literowe oznaczenie zdolności pojazdu do interoperacyjności, z wyjątkami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy;

2)

oznaczenie literowe charakterystyki technicznej - zestaw dużych i małych liter, określających rodzaj i przeznaczenie pojazdu kolejowego oraz jego cechy konstrukcyjne i eksploatacyjne;

3)

literowe oznaczenie zdolności pojazdu do interoperacyjności - symbol literowy, potwierdzający spełnienie przez pojazd określonych wymagań, koniecznych do poruszania się w komunikacji międzynarodowej;

4)

cyfra kontrolna - dwunastą cyfrą europejskiego numeru pojazdu (EVN), służącą do szybkiej kontroli prawidłowości zapisu EVN;

5)

europejski scentralizowany wirtualny rejestr pojazdów kolejowych (EC VVR) - system teleinformatyczny zarządzany przez Europejską Agencję Kolejową, umożliwiający dostęp do danych znajdujących się w krajowych rejestrach pojazdów kolejowych, prowadzonych w państwach członkowskich Unii Europejskiej.

§ 3.

1.

Rejestracji w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych, zwanym dalej „rejestrem NVR”, prowadzonym przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego podlegają wagony towarowe, wagony pasażerskie, pojazdy trakcyjne i kolejowe pojazdy specjalne, z wyjątkiem pojazdów:

1)

metra;

2)

kolejowych poruszających się wyłącznie po bocznicy kolejowej;

3)

kolejowych o szerokości toru mniejszej niż 1435 mm;

4)

zabytkowych używanych jako nieruchomy eksponat;

5)

specjalnych poruszających się wyłącznie po torze zamkniętym lub transportowanych na innych pojazdach;

6)

kolejowych poruszających się wyłącznie po sieciach kolejowych, które są funkcjonalnie wyodrębnione z systemu kolei i przeznaczone tylko na potrzeby pasażerskich przewozów lokalnych, oraz miejskich lub podmiejskich;

7)

kolejowych poruszających się wyłącznie po infrastrukturze kolejowej należącej do zarządców prywatnej infrastruktury kolejowej, na ich użytek w ramach własnej działalności w zakresie transportu towarów;

8)

kolejowych poruszających się po infrastrukturze kolejowej przewidzianej wyłącznie do użytku lokalnego, turystycznego lub historycznego;

9)

historycznych nieporuszających się po sieci kolejowej.

2.

Rejestr NVR jest prowadzony w określonym przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, zwanego dalej „Prezesem UTK”, systemie teleinformatycznym, o którym mowa w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne   (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.3)Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501, z 2008 r. Nr 127, poz. 817, z 2009 r. Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 167, poz. 1131 i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654, Nr 185, poz. 1092 i Nr 204, poz. 1195.), z możliwością podłączenia do europejskiego scentralizowanego wirtualnego rejestru pojazdów kolejowych (EC VVR) zarządzanego przez Europejską Agencję Kolejową, zwaną dalej „ERA”.

3.

Wzór rejestru NVR oraz jego opis funkcjonalny i techniczny, w tym opis formatu danych oraz wymagania dotyczące jego funkcjonowania, określa ust. 1 i 2 załącznika nr 1 do rozporządzenia.

§ 4.

Do celów rejestracji pojazdów kolejowych w rejestrze NVR stosuje się sposób oznakowania pojazdów kolejowych określony w przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy.

§ 5.

1.

Wzór wniosku o:

1)

nadanie europejskiego numeru pojazdu (EVN) dla pojazdu kolejowego dopuszczonego po raz pierwszy do eksploatacji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2)

wprowadzenie zmiany danych rejestrowych w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (NVR) dla pojazdu kolejowego w nim zarejestrowanego,

3)

wycofanie z eksploatacji pojazdu kolejowego zarejestrowanego w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych
- stanowi standardowy formularz wniosku o rejestrację pojazdów kolejowych dopuszczonych do eksploatacji określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

2.

Wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, dysponent pojazdu kolejowego, zwany dalej „dysponentem”, przedkłada Prezesowi UTK:

1)

dokumenty potwierdzające prawo do dysponowania pojazdem;

2)

dokumenty związane z dopuszczeniem pojazdu kolejowego do eksploatacji;

3)

załączniki określające dane pojazdu niezbędne do prawidłowego nadania europejskiego numeru pojazdu kolejowego (EVN).

3.

W przypadku wniosku składanego drogą elektroniczną dokumenty, o których mowa w ust. 2, mogą być przedkładane w postaci elektronicznej w formie kopii.

§ 6.

1.

Dysponent wraz z wnioskiem o rejestrację określa:

1)

identyfikator literowy dysponenta (VKM);

2)

literowe oznaczenie zdolności pojazdu do interoperacyjności;

3)

oznaczenie literowe charakterystyki technicznej pojazdu, z wyłączeniem kolejowych pojazdów trakcyjnych i specjalnych;

4)

inne dane dotyczące pojazdu.

2.

Dysponent określa również:

1)

dla wagonów pasażerskich - 8 pierwszych cyfr europejskiego numeru pojazdu kolejowego (EVN);

2)

dla wagonów towarowych - 4 pierwsze cyfry europejskiego numeru pojazdu kolejowego (EVN);

3)

dla kolejowych pojazdów trakcyjnych - 7 pierwszych cyfr europejskiego numeru pojazdu kolejowego (EVN);

4)

dla kolejowych pojazdów specjalnych - 8 pierwszych cyfr europejskiego numeru pojazdu kolejowego (EVN).

3.

Sposób kodowania cyfr oraz stosowania literowego oznaczenia zdolności pojazdu do interoperacyjności jest określony w przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy.

§ 7.

Prezes UTK uzgadnia określone przez dysponenta dane, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2-4 i ust. 2, nadaje pozostałe cyfry europejskiego numeru pojazdu kolejowego (EVN), w tym numer seryjny pojazdu i cyfrę kontrolną, wprowadza dane do rejestru NVR i wydaje raport z nadania europejskiego numeru pojazdu (EVN) dla pojazdu kolejowego, którego wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

§ 8.

Dysponent nanosi na pojazd kolejowy wymagane oznaczenia wchodzące w skład identyfikatora pojazdu kolejowego, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy, z uwzględnieniem terminów zmian w oznakowaniu pojazdów kolejowych, o których mowa w tych przepisach, niezwłocznie po otrzymaniu raportu Prezesa UTK, o którym mowa w § 7 oraz w § 9 ust. 2 i 3.

§ 9.

1.

Po rozpatrzeniu wniosku o wycofanie z eksploatacji pojazdu kolejowego zarejestrowanego w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (NVR), Prezes UTK wydaje raport z wycofania z eksploatacji pojazdu kolejowego, którego wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.

2.

Po rozpatrzeniu wniosku o wprowadzenie zmian danych rejestrowych w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (NVR) dla pojazdu kolejowego w nim zarejestrowanego bez zmiany europejskiego numeru pojazdu kolejowego (EVN), Prezes UTK wydaje raport z wprowadzenia zmian w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych, którego wzór określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.

3.

Po rozpatrzeniu wniosku o wprowadzenie zmiany danych rejestrowych w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (NVR) w zakresie zmiany numeru EVN, w tym również w zakresie zmiany kodu interoperacyjności, Prezes UTK wydaje raport z nadania europejskiego numeru pojazdu (EVN) dla pojazdu kolejowego, o którym mowa w § 7.

4.

Po rozpatrzeniu wniosku o rejestrację pojazdu kolejowego w przypadku ustania przyczyn, o których mowa w art. 23a ust. 1 pkt 3 ustawy, Prezes UTK wydaje raport z rejestracji pojazdu kolejowego, w przypadku ustania przyczyn, o których mowa w art. 23a ust. 1 pkt 3 ustawy, którego wzór określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.

§ 10.

1.

W przypadku gdy pojazd kolejowy zarejestrowany w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (NVR) otrzyma dodatkowe zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, dysponent składa wniosek do Prezesa UTK o dokonanie wpisu dodatkowego zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji w rejestrze NVR.

2.

Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:

1)

europejski numer pojazdu kolejowego (EVN);

2)

identyfikator cyfrowy państwa rejestracji pojazdu kolejowego;

3)

nazwę krajowego organu do spraw bezpieczeństwa, który wydał dodatkowe zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego;

4)

kodowane ograniczenia w użytkowaniu pojazdu kolejowego;

5)

niekodowane ograniczenia w użytkowaniu pojazdu kolejowego;

6)

numer dokumentu potwierdzającego dodatkowe dopuszczenie do eksploatacji;

7)

datę dokumentu potwierdzającego dodatkowe dopuszczenie do eksploatacji;

8)

okres ważności dokumentu, o którym mowa w pkt 7;

9)

informacje o zawieszeniu dopuszczenia do eksploatacji.

3.

Dysponent do wniosku, o którym mowa w ust. 1, załącza kopię zezwolenia na dopuszczenie pojazdu do eksploatacji uzyskaną w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej.

§ 11.

Dysponent uzgadnia z Prezesem UTK identyfikator literowy dysponenta (VKM), zwany dalej „identyfikatorem VKM”, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 1.

§ 12.

1.

Prezes UTK może odmówić uzgodnienia wnioskowanego identyfikatora VKM, jeżeli kombinacja liter tworzy słowo, które może powodować nieporozumienia lub jest wulgarne.

§ 13.

ERA uzgadnia identyfikator VKM w prowadzonym przez siebie wspólnym europejskim rejestrze oznaczeń dysponentów pojazdów (VKM) poprzez publikację na stronie internetowej5)Wykaz oznaczeń dysponentów pojazdów (VKM) publikowany jest na stronie internetowej Europejskiej Agencji Kolejowej (www.era.europa.eu) w pierwszą środę każdego miesiąca..

§ 14.

Pojazdy kolejowe zarejestrowane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, zwane dalej „pojazdami istniejącymi”, rejestruje się w rejestrze NVR zgodnie z przepisami ust. 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia.

§ 15.

Do czasu wejścia w życie rozporządzenia wydanego na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy dysponent wraz z wnioskiem o rejestrację, o którym mowa w § 6, zamiast:

1)

identyfikatora literowego dysponenta (VKM) określa identyfikator literowy posiadacza pojazdu kolejowego;

2)

oznaczenia literowego charakterystyki technicznej pojazdu określa identyfikator literowy typu (serii) pojazdu kolejowego;

3)

cyfr europejskiego numeru pojazdu (EVN) określa cyfry numeru inwentarzowego pojazdu kolejowego.

§ 16.

Traci moc rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 31 maja 2006 r. w sprawie rejestru i oznakowania pojazdów kolejowych   (Dz. U. Nr 105, poz. 713 oraz z 2009 r. Nr 105, poz. 872), z wyjątkiem przepisów § 1, § 2, § 3 pkt 5 i 9, § 4, § 5, § 5a ust. 4, § 6-12, § 13 pkt 1-4, § 16-18, § 20-34 oraz załącznika nr 1 i załączników nr 2-5.

§ 17.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr 191, poz. 1374, z 2008 r. Nr 59, poz. 359, Nr 144, poz. 902, Nr 206, poz. 1289 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 1, poz. 3, Nr 18, poz. 97, Nr 19, poz. 100, Nr 98, poz. 817, Nr 115, poz. 966, Nr 157, poz. 1241 i Nr 214, poz. 1658, z 2011 r. Nr 5, poz. 13, Nr 102, poz. 586, Nr 106, poz. 622, Nr 187, poz. 1113, Nr 205, poz. 1209, Nr 227, poz. 1367, Nr 230, poz. 1372 i Nr 233, poz. 1381 oraz z 2012 r. poz. 460 i 951.
3)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501, z 2008 r. Nr 127, poz. 817, z 2009 r. Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 167, poz. 1131 i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654, Nr 185, poz. 1092 i Nr 204, poz. 1195.
4)
Decyzja Komisji 2011/314/UE z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemu „Ruch kolejowy” transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych (Dz. Urz. UE L 144 z 31.05.2011, str. 1).
5)
Wykaz oznaczeń dysponentów pojazdów (VKM) publikowany jest na stronie internetowej Europejskiej Agencji Kolejowej (www.era.europa.eu) w pierwszą środę każdego miesiąca.

Załącznik nr 1   -   Krajowy rejestr pojazdów kolejowych oraz jego opis funkcjonalny i techniczny, w tym opis formatu danych oraz wymagania w zakresie jego funkcjonowania (wzór)

Załącznik nr 2   -   Standardowy formularz wniosku o rejestrację pojazdów kolejowych dopuszczonych do eksploatacji (wzór)

Załącznik nr 3   -   Raport z nadania europejskiego numeru pojazdu (EVN) dla pojazdu kolejowego (wzór)

Załącznik nr 4   -   Raport z wycofania z eksploatacji pojazdu kolejowego (wzór)

Załącznik nr 5   -   Raport z wprowadzenia zmian w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (wzór)

Załącznik nr 6   -   Raport z rejestracji pojazdu kolejowego w przypadku ustania przyczyn, o których mowa w art. 23a ust. 1 pkt 3 ustawy o transporcie kolejowym (wzór)