Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiejz dnia 9 października 2012 r.w sprawie bezpiecznej obsługi statku

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 80 ust. 3 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim   (Dz. U. Nr 228, poz. 1368 oraz z 2012 r. poz. 1068) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

warunki ustalania składu załogi statku przez dyrektorów urzędów morskich;

2)

wzór certyfikatu bezpiecznej obsługi.

§ 2.

W celu zapewnienia należytego poziomu bezpieczeństwa i ochrony żeglugi oraz zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki ustala się w oparciu o przepisy IMO dotyczące minimalnej bezpiecznej obsługi statku2)Rezolucja IMO A. 1047(27) - Minimalna bezpieczna obsługa, przyjęta przez Zgromadzenie IMO w dniu 30 listopada 2011 r. (Dz. Urz. MTBiGM z 2012 r. poz. 40). skład załogi statku niezbędny dla bezpieczeństwa morskiego, biorąc pod uwagę w szczególności:

1)

wielkość i typ statku;

2)

liczbę, moc i typ jednostek napędu głównego i mechanizmów pomocniczych;

3)

poziom automatyzacji statku;

4)

konstrukcję i wyposażenie statku;

5)

metody zapewnienia utrzymania eksploatacyjnego statku;

6)

rodzaj przewożonego ładunku;

7)

częstotliwość zawinięć statku do portów;

8)

długość i rodzaj prawdopodobnych rejsów statku;

9)

rejon, w którym statek będzie uprawiał żeglugę;

10)

kwalifikacje załogi niezbędne do obsługi danego statku oraz wymagania związane z ćwiczeniami i szkoleniami załogi przeprowadzanymi na statku;

11)

wsparcie, zapewnione z lądu przez armatora w zakresie eksploatacji statku;

12)

wymogi określone w przepisach dotyczących czasu pracy i wypoczynku marynarzy oraz bezpiecznych i higienicznych warunków pracy;

13)

plan ochrony statku sporządzony przez armatora zgodnie z ustawą z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich   (Dz. U. Nr 171, poz. 1055).

§ 3.

Ustala się wzór certyfikatu bezpiecznej obsługi dla statków, podlegających Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonej w Londynie dnia 1 listopada 1974 r.   (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319, z 1986 r. Nr 35, poz. 177 oraz z 2005 r. Nr 120, poz. 1016) wraz z Protokołem z 1978 r. dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r.   (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 320 i 321), i z Protokołem z 1988 r. dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonym w Londynie dnia 11 listopada 1988 r.   (Dz. U. z 2008 r. Nr 191, poz. 1173 i 1174), określony w załączniku do rozporządzenia.

§ 4.

Certyfikaty bezpiecznej obsługi wydane na podstawie:

1)

rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 kwietnia 2002 r. w sprawie wzoru certyfikatu bezpiecznej obsługi statku morskiego   (Dz. U. Nr 69, poz. 639),

2)

rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie bezpiecznej obsługi statku   (Dz. U. poz. 84)
- powinny być dostosowane do wzoru określonego w niniejszym rozporządzeniu w okresie pięciu lat od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

§ 5.

Traci moc rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie bezpiecznej obsługi statku   (Dz. U. poz. 84).

§ 6.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
2)
Rezolucja IMO A. 1047(27) - Minimalna bezpieczna obsługa, przyjęta przez Zgromadzenie IMO w dniu 30 listopada 2011 r. (Dz. Urz. MTBiGM z 2012 r. poz. 40).

Załącznik   -   Certyfikat bezpiecznej obsługi (wzór)