Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiejz dnia 25 stycznia 2012 r.w sprawie wyposażania statków w rejestratory danych z podróży 2)Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących dyrektyw Unii Europejskiej: 1) dyrektywy 2002/59/WE z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiającej wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków i uchylającej dyrektywę 93/75/WE (Dz. Urz. WE L 208 z 05.08.2002, str. 10); 2) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/17/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniającej dyrektywę 2002/59/WE ustanawiającą wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str. 101); 3) dyrektywy 2011/15/UE z dnia 23 lutego 2011 r. zmieniającej dyrektywę 2002/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającą wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków (Dz. Urz. UE L 49 z 24.02.2011, str. 33).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim   (Dz. U. Nr 228, poz. 1368) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

kategorie statków, które mogą być wyposażone w uproszczone rejestratory danych z podróży (S-VDR);

2)

kategorie statków zwolnionych z obowiązku wyposażenia w rejestratory danych z podróży (VDR) albo uproszczone rejestratory danych z podróży (S-VDR).

§ 2.

Statki inne niż pasażerskie zbudowane przed dniem 1 lipca 2002 r. mogą być wyposażone w S-VDR zamiast VDR.

§ 3.

Zwalnia się z obowiązku wyposażania w VDR lub S-VDR statki:

1)

inne niż pasażerskie o pojemności brutto poniżej 3000;

2)

pasażerskie, odbywające podróże wyłącznie w żegludze krajowej:

a)

podczas których nie oddalają się więcej niż 20 mil morskich od brzegu, do którego mogą dotrzeć rozbitkowie, przy średnim poziomie morza,

b)

po obszarach morskich, na których w okresie jednego roku, w przypadku całorocznej eksploatacji, lub w określonym czasie, w przypadku eksploatacji w ograniczonym okresie w ciągu roku, prawdopodobieństwo napotkania fal o wysokości przekraczającej 2,5 m jest mniejsze niż 10%, statek nie oddala się więcej niż 15 mil morskich od miejsca schronienia oraz więcej niż 5 mil morskich od brzegu, do którego mogą dotrzeć rozbitkowie, przy średnim poziomie morza,

c)

po obszarach morskich, na których w okresie jednego roku, w przypadku całorocznej eksploatacji, lub w określonym czasie, w przypadku eksploatacji w ograniczonym okresie w ciągu roku, prawdopodobieństwo napotkania fal o wysokości przekraczającej 1,5 m jest mniejsze niż 10%, statek nie oddala się więcej niż 6 mil morskich od miejsca schronienia oraz więcej niż 3 mile morskie od brzegu, do którego mogą dotrzeć rozbitkowie, przy średnim poziomie morza;

3)

inne niż statki pasażerskie typu ro-ro, zbudowane przed dniem 1 lipca 2002 r., których armator posiada opinie dyrektora urzędu morskiego oraz uznanej stacji atestacji urządzeń nawigacyjnych lub uznanej organizacji, że połączenie VDR z istniejącym wyposażeniem danego statku nie ma uzasadnienia i jest niewykonalne.
2)
Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących dyrektyw Unii Europejskiej: 1) dyrektywy 2002/59/WE z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiającej wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków i uchylającej dyrektywę 93/75/WE (Dz. Urz. WE L 208 z 05.08.2002, str. 10); 2) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/17/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniającej dyrektywę 2002/59/WE ustanawiającą wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str. 101); 3) dyrektywy 2011/15/UE z dnia 23 lutego 2011 r. zmieniającej dyrektywę 2002/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającą wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków (Dz. Urz. UE L 49 z 24.02.2011, str. 33).
3)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie harmonogramu wyposażania statków w rejestratory danych z podróży (Dz. U. Nr 103, poz. 1087), które zgodnie z art. 149 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.