Moduły kształcenia
Moduł 1: Przygotowanie w zakresie merytorycznym do nauczania pierwszego przedmiotu
(prowadzenia zajęć)
Charakterystyka modułu
Przygotowanie merytoryczne do wykonywania zawodu nauczyciela w przedszkolu (edukacja
przedszkolna) oraz do nauczania w klasach I-III szkoły podstawowej (i etap edukacyjny)
jest realizowane na studiach w zakresie pedagogiki lub innych zapewniających przygotowanie
do pracy w obszarze edukacji elementarnej, których efekty kształcenia uwzględniają
nabycie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu języka polskiego, matematyki oraz
przyrody (w tym umiejętności tworzenia tekstów, prowadzenia rozumowań matematycznych,
ilustracji zjawisk przyrody za pomocą doświadczeń). Nabycie tych kompetencji jest
warunkiem przystąpienia do przygotowania dydaktycznego do realizacji podstawy programowej
wychowania przedszkolnego i podstawy programowej kształcenia ogólnego dla i etapu
edukacyjnego. Kształcenie obejmuje jednoczesne przygotowanie do wykonywania zawodu
nauczyciela w przedszkolu oraz do nauczania w klasach I-III szkoły podstawowej.
Przygotowanie merytoryczne do wykonywania zawodu nauczyciela w szkole podstawowej
(II etap edukacyjny), gimnazjum, szkole ponadgimnazjalnej i do kształcenia w zawodzie
(III i IV etap edukacyjny), w zakresie przedmiotu (rodzaju zajęć), jest realizowane
zgodnie z opisem efektów kształcenia dla kierunku studiów właściwego dla przedmiotu
(rodzaju zajęć). Przygotowanie obejmuje także działy dyscypliny naukowej, do której
należy przedmiot (rodzaj zajęć), np. geometria elementarna w ramach matematyki, w
zakresie umożliwiającym przygotowanie merytoryczne do realizacji szczegółowych wymagań
określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub w podstawie programowej
kształcenia w zawodzie, odpowiednio dla danego przedmiotu (rodzaju zajęć).
Treści kształcenia
Treści kształcenia określa program kształcenia realizowanego kierunku studiów.
Moduł 2: Przygotowanie w zakresie psychologiczno-pedagogicznym
Charakterystyka modułu
1.
Ogólne przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne obejmuje opanowanie podstawowej wiedzy
i umiejętności z zakresu psychologii i pedagogiki (z elementami pedagogiki specjalnej).
2.
Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne do nauczania na danym etapie edukacyjnym
lub etapach edukacyjnych obejmuje szczegółowe przygotowanie w zakresie psychologii
i pedagogiki do pracy z uczniami na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych.
3.
Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą
z uczniami, zarządzaniem grupą i diagnozowaniem indywidualnych potrzeb uczniów oraz
konfrontowanie nabywanej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną
w działaniu praktycznym. Praktyka odbywa się równolegle z realizacją komponentu 2
tego modułu. Praktyka odbywa się, w zależności od etapu edukacyjnego, którego dotyczy
kształcenie osoby przygotowującej się do wykonywania zawodu nauczyciela, w szkole
lub placówce realizującej kształcenie na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych.
Komponenty modułu powinny stanowić integralną całość zaprojektowaną tak, aby wiedza
teoretyczna stanowiła podstawę do nabywania praktycznych umiejętności potrzebnych
do wykonywania zawodu nauczyciela.
Treści kształcenia
1.
Ogólne przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne
1.1.
Podstawowe pojęcia psychologii. Procesy poznawcze. Spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji. Mowa. Myślenie
i rozumowanie. Uczenie się i pamięć. Uwaga. Emocje i motywacja w procesach regulacji
zachowania. Zdolności i uzdolnienia.
1.2.
Rozwój fizyczny i psychiczny (poznawczy, emocjonalny, społeczny). Modele rozwoju. Biologiczne i społeczne czynniki
rozwoju. Fazy rozwoju. Rozwój wybranych funkcji psychicznych. Rozwój i kształtowanie
osobowości. Rozwój a wychowanie.
1.3.
Teorie i struktura osobowości. Psychologia różnic indywidualnych - różnice w zakresie inteligencji, temperamentu
i stylu poznawczego.
1.4.
Poznanie i spostrzeganie społeczne. Postawy, stereotypy, uprzedzenia. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Sytuacja
interpersonalna. Empatia. Zachowania asertywne, agresywne i uległe. Stres i radzenie
sobie z nim. Porozumiewanie się ludzi w instytucjach. Reguły współdziałania.
1.5.
Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia i sytuacji w szkole. kontekst psychologiczny projektowania procesów edukacyjnych.
1.6.
Wychowanie a rozwój. Funkcje wychowania. Proces wychowania, jego struktura, właściwości, dynamika. Przymus
i swoboda w wychowaniu. Wychowanie jako urabianie i jako wspomaganie rozwoju. Wychowanie
adaptacyjne i emancypacyjne. Wychowanie a manipulacja. Podmiotowość w wychowaniu.
Podstawowe środowiska wychowawcze: rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła. Style i postawy
wychowawcze. Konteksty wychowania. Źródła i przejawy kryzysu współczesnego wychowania.
1.7.
Szkoła jako instytucja wychowawcza. Środowisko społeczne klasy i szkoły. Autokratyzm i demokracja w szkole. Proces i
wzorce komunikowania się na terenie szkoły. Ukryty program szkoły. Postawy nauczycieli
i uczniów. Kształtowanie i zmiana postaw. Praca z grupą rówieśniczą. Tworzenie klimatu
wychowawczego w klasie i w szkole. Plan pracy wychowawczej. Metody wychowawcze i ich
skuteczność. Umiejętności wychowawcze. Trudności wychowawcze. Konflikty w klasie i
w rodzinie. Błędy wychowawcze. Granice i mierniki oddziaływań wychowawczych. Kryzys
szkoły. Pozaszkolne instytucje wychowawcze i resocjalizacyjne. Współpraca rodziny
i szkoły. Współpraca szkoły ze środowiskiem.
1.8.
Zawód nauczyciela. Role zawodowe nauczyciela. Wzór osobowy, postawa i kunszt nauczycielski. Powinności
nauczyciela i rozwój profesjonalny. Program wewnętrzny nauczyciela. Przygotowanie
zawodowe nauczyciela. Wiedza prywatna, potoczna a wiedza naukowa nauczyciela. Etyka
nauczycielska. Odpowiedzialność prawna opiekuna, nauczyciela, wychowawcy. Uczenie
się w miejscu pracy. Dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako warunki awansu zawodowego.
Uczenie się przez całe życie nauczycieli. Wypalenie zawodowe nauczycieli - przyczyny,
symptomy, strategie zaradcze. Choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela -
profilaktyka.
1.9.
Komunikacja i kultura języka. Procesy komunikowania się. Bariery komunikacji. Media i ich wpływ wychowawczy. Nauczyciel
w procesie komunikacji - autoprezentacja, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie.
Komunikacja niewerbalna. Porozumiewanie się emocjonalne w klasie. Style komunikowania
się uczniów i nauczyciela. Bariery komunikacyjne w klasie. Porozumiewanie się w sytuacjach
konfliktowych. Fizyczne aspekty komunikacji werbalnej i emisja głosu - budowa, działanie
i ochrona narządu mowy.
1.10.
Poznawanie uczniów. techniki i ich ograniczenia, kwestie etyczne. Sposoby funkcjonowania uczniów w klasie.
Pozycja społeczna ucznia w klasie. Typy uczniów. Uczeń szczególnie uzdolniony. Inny
i obcy. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Trudności i niepowodzenia szkolne.
Międzynarodowe i krajowe regulacje dotyczące praw człowieka, dziecka, ucznia oraz
osób z niepełnosprawnością.
1.11.
Pojęcie normy i patologii. Zaburzenia rozwojowe, zaburzenia zachowania (w tym zespół nadpobudliwości psychoruchowej),
zaburzenia emocjonalne (w tym lęki i fobie). Zaburzenia lękowe i nastroju. Zaburzenia
osobowości. Agresja i przemoc (w tym agresja elektroniczna). Uzależnienia (w tym od
środków psychoaktywnych i komputera). Zaburzenia odżywiania. Problemy zdrowotne ucznia
i ich wpływ na jego sytuację szkolną. Niepełnosprawność fizyczna i intelektualna oraz
jej konsekwencje psychologiczne. Zaburzenia w procesie rozwoju językowego. Całościowe
zaburzenia w rozwoju.
1.12.
Profilaktyka w szkole. konstruowanie klasowych i szkolnych programów profilaktycznych. Promocja i ochrona
zdrowia uczniów. Diagnoza nauczycielska. Podstawowe techniki diagnostyczne w pedagogice.
Uwarunkowania procesu diagnostycznego. Rozpoznawanie i ocena poziomu rozwoju ucznia.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna - regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia.
Postępowanie pedagogiczne z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc
uczniowi z problemami zdrowotnymi - choremu przewlekle i niepełnosprawnemu. Współpraca
z rodzicami ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i specjalistami pracującymi
z uczniem.
2.
Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne do nauczania na danym etapie edukacyjnym
lub etapach edukacyjnych
2.1.
Edukacja przedszkolna i I etap edukacyjny (klasy I-III szkoły podstawowej)
2.1.1.
Sylwetka rozwojowa dziecka w wieku poniemowlęcym, przedszkolnym i wczesnym wieku szkolnym. Rozwój fizyczny i
motoryczny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga, pamięć),
rozwój społeczno-emocjonalny i moralny. Lateralizacja, kształtowanie się stronności
ciała, modele lateralizacji.
2.1.2.
Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka. Typy zabaw. Rola osób dorosłych w aktywności
zabawowej dziecka.
2.1.3.
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jako subdyscypliny pedagogiki - ich cele, zadania i funkcje. Nowe doktryny i paradygmaty
w pedagogice wczesnoszkolnej. Zasady, metody i formy pracy opiekuńczo-wychowawczej
z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Poszanowanie godności dziecka.
2.1.4.
Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Obowiązek szkolny.
Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Uspołecznienie dziecka, dziecko w grupie rówieśniczej. Pozycja społeczna dziecka w
grupie. Koleżeństwo i przyjaźń. Konflikty między dziećmi.
2.1.5.
Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole. Program wychowawczy. Edukacja zdrowotna, programy
profilaktyczne. Wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami (w tym o odmiennych
możliwościach fizycznych i intelektualnych) i dorosłymi. Rozwijanie u dzieci umiejętności
społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji. Współbycie z innym, integracja.
Kształtowanie u dzieci umiejętności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.
Kształtowanie odporności emocjonalnej.
2.1.6.
Dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u dzieci a ich funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. Zaburzenia zachowania. Dziecko nieśmiałe
i nadpobudliwe.
2.1.7.
Dojrzałość szkolna. Pojęcie, składniki, diagnozowanie. Kontrowersje.
2.1.8.
Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, szkole i poza ich terenem (zajęcia terenowe, wycieczki). Ochrona zdrowia
dziecka. Edukacja dla bezpieczeństwa - dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych.
2.1.9.
Współpraca przedszkola i szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami dzieci.
2.2.
II etap edukacyjny (klasy IV-VI szkoły podstawowej)
2.2.1.
Sylwetka rozwojowa dziecka we wczesnym i późnym wieku szkolnym. Rozwój fizyczny i motoryczny, rozwój procesów
poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga, pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny
i moralny. Zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania.
2.2.2.
Formy aktywności dziecka - nauka i zabawa. Rozwój zainteresowań. Poszerzanie autonomii i samodzielności. Uspołecznienie
dziecka, kontakty rówieśnicze. Pozycja społeczna dziecka w grupie. Znaczenie grupy
rówieśniczej dla dziecka. Koleżeństwo i przyjaźń. Konflikty z rówieśnikami, rodzicami
i wychowawcami. Rola osób znaczących i autorytetów. Zmiana autorytetów, kryzys autorytetu
nauczyciela i rodzica. Bunt okresu dorastania i jego funkcje. Zagrożenia dzieci i
młodzieży: agresja, przemoc, uzależnienia, grupy nieformalne.
2.2.3.
Progi edukacyjne. adaptacja w zmieniającej się rzeczywistości szkolnej, pierwsze wybory edukacyjne.
Wstępna orientacja zawodowa. Ambicje i aspiracje. Motywacja.
2.2.4.
Praca opiekuńczo-wychowawcza nauczyciela na II etapie edukacyjnym. Program wychowawczy. Edukacja zdrowotna, programy
profilaktyczne. Tworzenie klimatu wychowawczego. Dynamika grupy uczniowskiej. Współpraca
i współdziałanie uczniów. Rozwiązywanie konfliktów, mediacje. Stymulowanie rozwoju
społeczno-moralnego dzieci.
2.2.5.
Dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u dzieci a ich funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. Zaburzenia zachowania. Dziecko nieśmiałe
i nadpobudliwe.
2.2.6.
Bezpieczeństwo dzieci w szkole i poza szkołą (zajęcia terenowe, wycieczki). Ochrona zdrowia dziecka. Edukacja
dla bezpieczeństwa - dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych.
2.2.7.
Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami dzieci.
Treści kształcenia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego do pracy
na II etapie edukacyjnym dla osób przygotowujących się do nauczania języka obcego
i nauczania w zakresie technologii informacyjnej, prowadzenia edukacji muzycznej i
edukacji plastycznej oraz wychowania fizycznego obejmują także zagadnienia dotyczące
opieki i wychowania na i etapie edukacyjnym.
2.3.
III i IV etap edukacyjny (gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna, kształcenie w zawodzie)
2.3.1.
Sylwetka rozwojowa ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości. Rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie,
mowa, spostrzeganie, uwaga, pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny. Zmiany
fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania. Dojrzałość fizyczna a dojrzałość społeczna
i emocjonalna. Krystalizowanie się tożsamości. Dorosłość. Identyfikacja z nowymi rolami
społecznymi. Kształtowanie się stylu życia.
2.3.2.
Formy aktywności młodzieży. Nauka, realizacja zainteresowań, działalność społeczna, wolontariat, praca. Poszerzanie
autonomii i samodzielności.
2.3.3.
Kontakty społeczne ucznia. grupa rówieśnicza. Pozycja społeczna ucznia w grupie rówieśniczej. Znaczenie grupy
rówieśniczej. Koleżeństwo, przyjaźń, związek partnerski, miłość. Konflikty z rówieśnikami,
rodzicami i wychowawcami. Rola osób znaczących i autorytetów. Zmiana autorytetów,
kryzys autorytetu nauczyciela i rodzica. Bunt okresu dorastania i jego funkcje. Zagrożenia
młodzieży: agresja, przemoc, uzależnienia, grupy nieformalne, sekty. Podkultury młodzieżowe.
Inny, wykluczony.
2.3.4.
Progi edukacyjne. Zmiana szkoły, adaptacja w nowej rzeczywistości szkolnej, wybory edukacyjne i zawodowe.
Ambicje i aspiracje. Motywacja.
2.3.5.
Poradnictwo edukacyjno-zawodowe. Nauczyciel jako doradca. Wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej.
Metody i techniki określania potencjału ucznia. Przygotowanie młodzieży do samokształcenia,
pracy nad własnym rozwojem oraz do aktywnego uczestnictwa w rynku pracy. Rynek edukacyjny
i rynek pracy. Droga rozwoju zawodowego. Uczenie się przez całe życie.
2.3.6.
Praca opiekuńczo-wychowawcza nauczyciela na III i IV etapie edukacyjnym. Program wychowawczy. Edukacja zdrowotna,
programy profilaktyczne. Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania.
Tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi, stymulowanie rozwoju społeczno-moralnego
młodzieży, animowanie życia społeczno-kulturalnego, wspieranie samorządności i autonomii
uczniów w szkole. Dynamika grupy uczniowskiej. Współpraca i współdziałanie uczniów.
Rozwiązywanie konfliktów, mediacje.
2.3.7.
Zaburzenia funkcjonowania w okresie dorastania. Obniżenie nastroju, depresja. Zaburzenia zachowania.
2.3.8.
Bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza jej terenem (zajęcia terenowe, wycieczki). Ochrona zdrowia
ucznia. Edukacja dla bezpieczeństwa - dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych.
2.3.9.
Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami uczniów.
3.
Praktyka
W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych przez:
1)
zapoznanie się ze specyfiką przedszkola, szkoły lub placówki, w której praktyka jest
odbywana, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych,
sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych
oraz prowadzonej dokumentacji;
2)
obserwowanie:
a)
zorganizowanej i podejmowanej spontanicznie aktywności formalnych i nieformalnych
grup uczniów,
b)
aktywności poszczególnych uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
c)
interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) - dziecko oraz interakcji między dziećmi
i młodzieżą (w tym samym i w różnym wieku),
d)
procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach wychowawczych, ich
prawidłowości i zakłóceń,
e)
czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk oraz prowadzonych przez niego zajęć,
f)
sposobu integrowania przez opiekuna praktyk różnej działalności, w tym opiekuńczo-wychowawczej,
dydaktycznej, pomocowej i terapeutycznej,
g)
dynamiki grupy, ról pełnionych przez uczestników grupy, zachowania i postaw dzieci
i młodzieży,
h)
działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i
zachowania dyscypliny w grupie;
3)
współdziałanie z opiekunem praktyk w:
a)
sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa,
b)
podejmowaniu działań wychowawczych wynikających z zastanych sytuacji,
c)
prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych,
d)
podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
4)
pełnienie roli opiekuna-wychowawcy, w szczególności:
a)
diagnozowanie dynamiki grupy oraz pozycji jednostek w grupie,
b)
poznawanie uczniów i wychowanków, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań
i zdolności, a także określanie poziomu rozwoju oraz wstępne diagnozowanie dysfunkcji
i zaburzeń,
c)
samodzielne prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych wobec grupy i poszczególnych
uczniów i wychowanków w grupie,
d)
sprawowanie opieki nad grupą w toku spontanicznej aktywności uczniów i wychowanków,
e)
organizację i prowadzenie zajęć wychowawczych (w tym zajęć integrujących grupę i działań
profilaktycznych) w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze,
f)
animowanie aktywności grupy i współdziałania jej uczestników, organizowanie pracy
uczniów i wychowanków w grupach zadaniowych,
g)
podejmowanie indywidualnej pracy z uczniami i wychowankami (w tym uczniami ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi),
h)
podejmowanie działań wychowawczych o charakterze interwencyjnym w sytuacjach konfliktu,
zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych lub nieprzestrzegania ustalonych
zasad,
i)
sprawowanie opieki nad uczniami i wychowankami poza terenem przedszkola, szkoły lub
placówki;
5)
analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych,
w tym:
a)
prowadzenie dokumentacji praktyki,
b)
konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,
c)
ocenę własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań opiekuńczych i wychowawczych
(dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron),
d)
ocenę przebiegu prowadzonych działań oraz realizacji zamierzonych celów,
e)
konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych sytuacji i przeprowadzanych
działań,
f)
omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (słuchaczy).
Moduł 3: Przygotowanie w zakresie dydaktycznym
Charakterystyka modułu
1.
Podstawy dydaktyki obejmują opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu
dydaktyki ogólnej (z elementami dydaktyki specjalnej).
2.
Dydaktyka przedmiotu (rodzaju zajęć) obejmuje przygotowanie w zakresie dydaktyki (metodyki
nauczania) określonego przedmiotu (rodzaju zajęć) na danym etapie edukacyjnym lub
etapach edukacyjnych.
3.
Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą
nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki
nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. Praktyka odbywa
się równolegle z realizacją komponentu 2 tego modułu. Praktyka odbywa się, w zależności
od etapu edukacyjnego, którego dotyczy kształcenie osoby przygotowującej się do wykonywania
zawodu nauczyciela, w szkole lub placówce realizującej kształcenie na danym etapie
edukacyjnym lub etapach edukacyjnych.
Komponenty modułu powinny stanowić integralną całość zaprojektowaną tak, aby wiedza
teoretyczna stanowiła podstawę do nabywania praktycznych umiejętności potrzebnych
do wykonywania zawodu nauczyciela.
Treści kształcenia
1.
Podstawy dydaktyki
1.1.
Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka
ogólna a dydaktyki szczegółowe. Główne nurty myślenia o edukacji szkolnej i szkole.
1.2.
Szkoła jako instytucja wspomagająca rozwój jednostki i społeczeństwa. Modele współczesnej szkoły: tradycyjny, humanistyczny, refleksyjny i emancypacyjny.
Szkolnictwo alternatywne. Program ukryty szkoły. Współczesne koncepcje nauczania.
Modele profesjonalizmu i ich implikacje dla edukacji nauczycieli. Edukacja do refleksyjnej
praktyki.
1.3.
Proces nauczania - uczenia się. Środowisko uczenia się. Szkolne uczenie się. Cele kształcenia - źródła, sposoby formułowania
i rodzaje. Zasady dydaktyki. Metody nauczania. Organizacja procesu kształcenia i pracy
uczniów. Lekcja (jednostka dydaktyczna) i jej budowa. Style i techniki pracy z uczniami.
Formy organizacji uczenia się. Środki dydaktyczne.
1.4.
System oświaty. Organizacja i funkcjonowanie. Aspekty prawne funkcjonowania systemu oświaty i szkoły,
elementy prawa oświatowego. Szkoła (w tym szkoła specjalna) i jej program. Europejski
kontekst zmiany programu szkoły. Wzorce i modele programów nauczania. Programy przedmiotowe,
międzyprzedmiotowe i blokowe. Programy autorskie. Ewaluacja programów. Treści nauczania.
Plany pracy dydaktycznej.
1.5.
Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne. Style kierowania klasą. Procesy społeczne w klasie. Integracja
klasy szkolnej. Ład i dyscyplina w szkole i w klasie. Poznawanie uczniów i motywowanie
ich do nauki. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w klasie szkolnej.
Edukacja włączająca. Indywidualizacja nauczania. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
w szkole.
1.6.
Projektowanie działań edukacyjnych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz szczególnych uzdolnień uczniów.
Kategorie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i charakterystyka ich funkcjonowania.
Formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: przedszkola i szkoły
ogólnodostępne, integracyjne oraz specjalne, klasy terapeutyczne, indywidualne nauczanie.
1.7.
Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia. Wewnątrzszkolny system oceniania, sprawdziany i egzaminy zewnętrzne. Ocenianie osiągnięć
szkolnych uczniów oraz efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości pracy szkoły.
1.8.
Język jako narzędzie pracy nauczyciela. Porozumiewanie się w celach dydaktycznych - sztuka
wykładania, sztuka zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej
uczniów. Edukacyjne zastosowania mediów.
2.
Dydaktyka przedmiotu (rodzaju zajęć) na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych
2.1.
Edukacja przedszkolna i I etap edukacyjny (klasy I-III szkoły podstawowej)
2.1.1.
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego na i etapie edukacyjnym. Cele
i treści kształcenia, spiralny układ treści kształcenia. Program wychowania przedszkolnego
i program nauczania na i etapie edukacyjnym.
2.1.2.
Współczesne koncepcje edukacji małego dziecka. Edukacja małego dziecka jako stymulowanie rozwoju. Specyfika uczenia się dziecka.
Podmiotowość i pełnomocność dziecka w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Istota
edukacji integralnej. Kształcenie zintegrowane. Kompetencje kluczowe i ich kształtowanie
u dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
2.1.3.
Specyfika roli nauczyciela w edukacji przedszkolnej i na i etapie edukacyjnym, autorytet nauczyciela. Współpraca
nauczyciela z rodzicami dzieci, pracownikami przedszkola i szkoły oraz ze środowiskiem.
2.1.4.
Metody, zasady i formy pracy nauczyciela z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Formułowanie celów kształcenia. Projektowanie sytuacji edukacyjnych. Proces badawczy
w edukacji wczesnoszkolnej. Aktywizowanie dzieci. Organizacja zajęć zintegrowanych.
Dostosowywanie sposobu komunikowania się do możliwości dzieci. Organizowanie przestrzeni
klasy szkolnej. Podręczniki, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne. Edukacyjne zastosowania
mediów i technologii informacyjnej w pracy z dziećmi. Ocenianie na i etapie edukacyjnym.
2.1.5.
Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci. Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień. Wspomaganie rozwoju poznawczego.
2.1.6.
Kształtowanie dojrzałości szkolnej. kształtowanie u dzieci pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości,
aktywności i samodzielności poznawczej. Kształtowanie motywacji.
2.1.7.
Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości dziecka, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się dziecka ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dziecka należącego do mniejszości narodowej lub
etnicznej, posługującego się językiem regionalnym, pochodzącego z rodziny pracowników
migrujących, powracającego z zagranicy.
2.1.8.
Trudności w uczeniu się, w tym specyficzne trudności w uczeniu się - profilaktyka, diagnoza, pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
2.1.9.
Wychowawczy wymiar działań edukacyjnych. Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci. Budowanie systemu wartości i rozwijanie
postaw etycznych dzieci (z wykorzystaniem utworów literackich i filmowych oraz sytuacji
codziennych). Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. Kształtowanie
poczucia przynależności społecznej. Edukacja obywatelska.
2.1.10.
Metodyka edukacji językowej, polonistycznej. kształtowanie umiejętności słuchania. Wspomaganie rozwoju mowy i umiejętności wypowiadania
się. Kultura języka. Kontakt dziecka z dziełem literackim. Kształtowanie gotowości
do nauki czytania i pisania. Metodyka nauczania czytania i pisania. Rozwijanie kompetencji,
zainteresowań i nawyków czytelniczych u dziecka. Kształtowanie elementarnych umiejętności
wypowiadania się na piśmie. Stymulowanie ekspresji werbalnej i teatralnej dziecka.
2.1.11.
Metodyka edukacji przyrodniczej. kształtowanie u dziecka umiejętności obserwacji i analizy zjawisk przyrodniczych.
Organizacja edukacji przyrodniczej w naturalnym środowisku. Rozwijanie kompetencji
dziecka w zakresie rozumienia i poszanowania przyrody. Edukacja ekologiczna.
2.1.12.
Metodyka edukacji matematycznej. Metodyka wspomagania rozwoju czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki
przez zabawy, gry i sytuacje zadaniowe. Kształtowanie dojrzałości do uczenia się matematyki
w sposób szkolny. Czynnościowe nauczanie matematyki, rola manipulacji przedmiotami
i działań na zbiorach zastępczych. Tok postępowania metodycznego przy kształtowaniu
pojęć liczbowych i sprawności rachunkowych. Kształtowanie umiejętności matematycznych
potrzebnych w sytuacjach życiowych.
2.1.13.
Metodyka edukacji muzycznej. Odbiór i tworzenie muzyki przez dziecko. Piosenka dziecięca, śpiew i taniec.
2.1.14.
Metodyka edukacji plastycznej. Odbiór sztuki plastycznej przez dziecko. Techniki plastyczne w pracy z dzieckiem.
2.1.15.
Metodyka prowadzenia zajęć technicznych i komputerowych. Organizowanie zabaw i działalności konstrukcyjnej dziecka. Zapoznawanie dziecka z
urządzeniami technicznymi. Budzenie zainteresowań technicznych. Kształtowanie u dziecka
umiejętności wykorzystywania komputera w celach edukacyjnych.
2.1.16.
Metodyka wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej. Rozwijanie umiejętności ruchowych i sprawności fizycznej dziecka. Organizacja zabaw
i gier ruchowych. Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne.
2.2.
II etap edukacyjny (klasy IV-VI szkoły podstawowej)
2.2.1.
Przedmiot (rodzaj zajęć). Miejsce danego przedmiotu (rodzaju zajęć) na II etapie edukacyjnym. Podstawa programowa
kształcenia ogólnego na II etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i treści nauczania
przedmiotu (prowadzenia zajęć) na II etapie edukacyjnym. Przedmiot (rodzaj zajęć)
w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia. Struktura wiedzy przedmiotowej.
Integracja wewnątrz- i międzyprzedmiotowa. Program nauczania - tworzenie i modyfikacja,
analiza, ocena, dobór i zatwierdzanie. Projektowanie procesu kształcenia. Rozkład
materiału.
2.2.2.
Podmiotowość i pełnomocność ucznia. Specyfika i prawidłowości uczenia się na I i II etapie edukacyjnym. Charakterystyka
głównych operacji umysłowych w uczeniu się przedmiotu. Style poznawcze i strategie
uczenia się a style nauczania. Zmiany w funkcjonowaniu poznawczym i społecznym w okresie
dorastania oraz ich wpływ na styl uczenia się. Nakład pracy i uzdolnienia w uczeniu
się przedmiotu. Kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu
(prowadzenia zajęć).
2.2.3.
Rola nauczyciela na II etapie edukacyjnym, autorytet nauczyciela. Dostosowywanie sposobu komunikowania
się do poziomu rozwoju uczniów. Interakcje ucznia i nauczyciela w toku lekcji. Stymulowanie
aktywności poznawczej uczniów, kreowanie sytuacji dydaktycznych, kierowanie pracą
uczniów.
2.2.4.
Współpraca nauczyciela z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem.
2.2.5.
Lekcja. Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej. Sytuacje wpływające na przebieg
lekcji. Typy i modele lekcji w zakresie przedmiotu. Nauczycielskie i uczniowskie rytuały
lekcji. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania.
2.2.6.
Metody i zasady nauczania. konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące. Metoda
projektów. Praca badawcza ucznia. Dobór metod nauczania.
2.2.7.
Formy pracy. Organizacja pracy w klasie, praca w grupach. Indywidualizacja nauczania. Formy pracy
specyficzne dla danego przedmiotu (rodzaju zajęć): wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne,
doświadczenia. Praca domowa.
2.2.8.
Projektowanie środowiska materialnego lekcji. Organizowanie przestrzeni klasy szkolnej. Środki dydaktyczne: podręczniki, pakiety
edukacyjne i pomoce dydaktyczne - dobór i wykorzystanie. Edukacyjne zastosowania mediów
i technologii informacyjnej.
2.2.9.
Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. konstruowanie testów i sprawdzianów. Ocenianie i jego rodzaje. Ocenianie bieżące,
semestralne i roczne. Ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne. Funkcje oceny. Sprawdzian
kończący etap edukacyjny.
2.2.10.
Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów. Wspomaganie rozwoju poznawczego. Kształtowanie pojęć, postaw, umiejętności praktycznych
oraz umiejętności rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy. Strukturyzacja
wiedzy. Powtarzanie i utrwalanie wiedzy i umiejętności.
2.2.11.
Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz
tempa uczenia się ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
2.2.12.
Trudności w uczeniu się. Specyficzne trudności w uczeniu się - profilaktyka, diagnoza, pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
2.2.13.
Sytuacje wychowawcze w toku nauczania przedmiotowego. Rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych uczniów. Kształtowanie umiejętności
współpracy uczniów. Budowanie systemu wartości i rozwijanie postaw etycznych uczniów.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.
2.2.14.
Efektywność nauczania. Warsztat pracy nauczyciela. Wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela.
Sprawdzanie i ocenianie jakości kształcenia. Ewaluacja. Analiza oraz ocena własnej
pracy dydaktyczno-wychowawczej.
2.2.15.
Kształtowanie u uczniów pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej. Kształtowanie
motywacji do uczenia się danego przedmiotu. Kształtowanie nawyków systematycznego
uczenia się oraz korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z internetu.
Treści kształcenia w zakresie dydaktyki przedmiotu (rodzaju zajęć) na II etapie edukacyjnym
w odniesieniu do nauczania języka obcego, nauczania w zakresie technologii informacyjnej,
prowadzenia edukacji muzycznej i edukacji plastycznej oraz wychowania fizycznego obejmują
także zagadnienia dotyczące kształcenia na i etapie edukacyjnym.
2.3.
III i IV etap edukacyjny (gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna, kształcenie w zawodzie)
2.3.1.
Przedmiot (rodzaj zajęć). Miejsce danego przedmiotu (rodzaju zajęć) na III i IV etapie edukacyjnym. Podstawa
programowa kształcenia ogólnego na III i IV etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i
treści nauczania przedmiotu (prowadzenia zajęć) na III i IV etapie edukacyjnym. Przedmiot
(rodzaj zajęć) w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia. Struktura wiedzy
przedmiotowej. Integracja wewnątrz- i międzyprzedmiotowa. Program nauczania - tworzenie
i modyfikacja, analiza, ocena, dobór i zatwierdzanie. Projektowanie procesu kształcenia.
Rozkład materiału.
2.3.2.
Podmiotowość i pełnomocność ucznia. Specyfika i prawidłowości uczenia się na II, III i IV etapie edukacyjnym. Charakterystyka
głównych operacji umysłowych w uczeniu się przedmiotu. Style poznawcze i strategie
uczenia się a style nauczania. Zmiany w organizmie oraz funkcjonowaniu poznawczym
i społecznym w okresie dorastania oraz ich wpływ na przebieg procesu uczenia się.
Nakład pracy i uzdolnienia w uczeniu się przedmiotu. Kompetencje kluczowe i ich kształtowanie
w ramach nauczania przedmiotu.
2.3.3.
Rola nauczyciela na III i IV etapie edukacyjnym, autorytet nauczyciela. Dostosowywanie sposobu komunikowania
się do poziomu rozwoju uczniów. Interakcje ucznia i nauczyciela w toku lekcji. Stymulowanie
aktywności poznawczej uczniów, kreowanie sytuacji dydaktycznych, kierowanie pracą
uczniów.
2.3.4.
Współpraca nauczyciela z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem.
2.3.5.
Lekcja. Formalna struktura lekcji jako jednostki metodycznej. Sytuacje wpływające na przebieg
lekcji. Typy i modele lekcji w zakresie przedmiotu (rodzaju zajęć). Nauczycielskie
i uczniowskie rytuały lekcji. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór
treści nauczania.
2.3.6.
Metody i zasady nauczania. konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące. Metoda
projektów. Praca badawcza ucznia. Dobór metod dydaktycznych.
2.3.7.
Formy pracy. Organizacja pracy w klasie, praca w grupach. Indywidualizacja nauczania. Formy pracy
specyficzne dla danego przedmiotu (rodzaju zajęć): wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne,
doświadczenia. Praca domowa.
2.3.8.
Projektowanie środowiska materialnego lekcji. Organizowanie przestrzeni klasy szkolnej. Środki dydaktyczne: podręczniki, pakiety
edukacyjne i pomoce dydaktyczne - dobór i wykorzystanie. Edukacyjne zastosowania mediów
i technologii informacyjnej.
2.3.9.
Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. konstruowanie testów i sprawdzianów. Ocenianie i jego rodzaje. Ocenianie bieżące,
semestralne i roczne. Ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne. Funkcje oceny. Egzaminy kończące
etap edukacyjny.
2.3.10.
Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów. Wspomaganie rozwoju poznawczego. Kształtowanie pojęć, postaw, umiejętności praktycznych
oraz umiejętności rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy. Strukturyzacja
wiedzy. Powtarzanie i utrwalanie wiedzy i umiejętności.
2.3.11.
Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz
tempa uczenia się ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
2.3.12.
Trudności w uczeniu się, w tym specyficzne trudności w uczeniu się - profilaktyka, diagnoza, pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
2.3.13.
Sytuacje wychowawcze w toku nauczania przedmiotowego. Rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych uczniów. Kształtowanie umiejętności
współpracy uczniów. Budowanie systemu wartości i rozwijanie postaw etycznych uczniów.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. Edukacja zdrowotna
- profilaktyka uzależnień.
2.3.14.
Animowanie działań edukacyjnych i pracy nad rozwojem ucznia. kształtowanie u ucznia pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości,
aktywności i samodzielności poznawczej. Kształtowanie motywacji do uczenia się danego
przedmiotu. Kształtowanie nawyków systematycznego uczenia się z różnych źródeł wiedzy,
w tym z internetu. Stymulowanie samodzielnej pracy ucznia w kontekście uczenia się
przez całe życie. Przygotowanie ucznia do samokształcenia.
2.3.15.
Efektywność nauczania. Warsztat pracy nauczyciela. Wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela.
Sprawdzanie i ocenianie jakości kształcenia. Ewaluacja. Analiza oraz ocena własnej
pracy dydaktyczno-wychowawczej.
2.3.16.
Kształcenie w zawodzie (dotyczy osób przygotowujących się do nauczania przedmiotów zawodowych). Podstawa
programowa kształcenia w zawodzie. Świat pracy. Praca i zawód. Rola i istota pracy.
Opis zawodu. Stanowisko pracy. Czynności zawodowe. Kwalifikacje i kompetencje zawodowe.
Standard kwalifikacji zawodowych, standard wymagań egzaminacyjnych. Elementy prawa
pracy. Wychowanie do pracy i przez pracę. Kształtowanie pozytywnego stosunku do pracy.
Szacunek dla pracy i ludzi pracy. Współdziałanie w zespole. Kształtowanie kultury
pracy. Predyspozycje zawodowe. Kształtowanie pożądanych cech osobowościowych takich
jak: pracowitość, rzetelność, dokładność, odpowiedzialność, zaradność. Dyscyplina
pracy. Bezpieczeństwo i higiena pracy. Kształcenie zawodowe. Struktura kształcenia
zawodowego. Nauczanie jednostkowe, grupowe i zbiorowe. Przyuczenie do zawodu. Mobilność
zawodowa. Mistrz i uczeń. Autorytet mistrza. Aktywizowanie uczniów. Cele kształcenia
zawodowego. Proces kształcenia zawodowego. Rola wiedzy w praktycznym kształceniu zawodowym.
Łączenie teorii z praktyką w kształceniu zawodowym. Kształtowanie umiejętności i nawyków
działań zawodowych. Rozwijanie zainteresowań zawodowych. Samokształcenie i samodoskonalenie.
Mistrzostwo w zawodzie. Projektowanie ścieżki rozwoju zawodowego. Bezpośrednie poznawanie
rzeczywistości świata pracy. Wykonywanie zadań zawodowych w środowisku zbliżonym do
środowiska pracy oraz w środowisku pracy. Wyniki kształcenia zawodowego. Zainteresowanie
zawodem. Ocena funkcjonowania w działaniach zawodowych. Ocena wytworów pracy. Ocena
przygotowania zawodowego i przydatności zawodowej - wydajność i jakość pracy, postawa
zawodowa, identyfikacja z zawodem.
3.
Praktyka
W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych przez:
1)
zapoznanie się ze specyfiką szkoły lub placówki, w której praktyka jest odbywana,
w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania,
organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej
dokumentacji;
2)
obserwowanie:
a)
czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego lekcji
(zajęć) oraz aktywności uczniów,
b)
toku metodycznego lekcji (zajęć), stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy
oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych,
c)
interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) - dziecko oraz interakcji między dziećmi
lub młodzieżą w toku lekcji (zajęć),
d)
procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie, ich prawidłowości
i zakłóceń,
e)
sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności
poszczególnych uczniów,
f)
sposobu oceniania uczniów,
g)
sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej,
h)
dynamiki i klimatu społecznego klasy, ról pełnionych przez uczniów, zachowania i postaw
uczniów,
i)
funkcjonowania i aktywności w czasie lekcji (zajęć) poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem
uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
j)
działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i
zachowania dyscypliny,
k)
organizacji przestrzeni w klasie, sposobu jej zagospodarowania (ustawienie mebli,
wyposażenie, dekoracje);
3)
współdziałanie z opiekunem praktyk w:
a)
planowaniu i przeprowadzaniu lekcji (zajęć),
b)
organizowaniu pracy w grupach,
c)
przygotowywaniu pomocy dydaktycznych,
d)
wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej,
e)
kontrolowaniu i ocenianiu uczniów,
f)
podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym
uczniów szczególnie uzdolnionych,
g)
organizowaniu przestrzeni klasy,
h)
podejmowaniu działań w zakresie projektowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
4)
pełnienie roli nauczyciela, w szczególności:
a)
planowanie lekcji (zajęć), formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków
dydaktycznych,
b)
dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści, etapu edukacyjnego oraz
dynamiki grupy uczniowskiej,
c)
organizację i prowadzenie lekcji (zajęć) w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze,
d)
wykorzystywanie w toku lekcji (zajęć) środków multimedialnych i technologii informacyjnej,
e)
dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji (zajęć) do poziomu rozwoju uczniów,
f)
animowanie aktywności poznawczej i współdziałania uczniów, rozwijanie umiejętności
samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej,
g)
organizację pracy uczniów w grupach zadaniowych,
h)
dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi,
i)
diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów,
j)
podejmowanie indywidualnej pracy dydaktycznej z uczniami (w tym uczniami ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi),
k)
podejmowanie działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej, w miarę pojawiających
się problemów, w sytuacjach: zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych, nieprzestrzegania
ustalonych zasad,
l)
podejmowanie współpracy z innymi nauczycielami, wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym,
psychologiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami;
5)
analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych,
w tym:
a)
prowadzenie dokumentacji praktyki,
b)
konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,
c)
ocenę własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela (dostrzeganie swoich
mocnych i słabych stron),
d)
ocenę przebiegu prowadzonych lekcji (zajęć) oraz realizacji zamierzonych celów,
e)
konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji
(zajęć),
f)
omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (słuchaczy).
Moduł 4: Przygotowanie do nauczania kolejnego przedmiotu (prowadzenia zajęć)
Charakterystyka modułu
1.
Przygotowanie merytoryczne obejmuje kształcenie w zakresie niezbędnym do realizacji
treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie
danego przedmiotu (rodzaju zajęć) i etapu edukacyjnego lub etapów edukacyjnych albo
w podstawie programowej kształcenia w zawodzie. Efekty kształcenia w tym zakresie,
po uwzględnieniu przygotowania uzyskanego w wyniku wcześniej ukończonych studiów,
powinny być takie same jak dla modułu 1.
2.
Dydaktyka przedmiotu (rodzaju zajęć) obejmuje przygotowanie w zakresie dydaktyki (metodyki
nauczania) określonego przedmiotu (rodzaju zajęć) na danym etapie edukacyjnym lub
etapach edukacyjnych.
3.
Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą
nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki (metodyki nauczania)
przedmiotu (rodzaju zajęć) z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.
Praktyka odbywa się równolegle z realizacją komponentu 2 tego modułu. Praktyka odbywa
się, w zależności od etapu edukacyjnego, którego dotyczy kształcenie, w szkole lub
placówce realizującej kształcenie na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych.
Komponenty modułu powinny stanowić integralną całość zaprojektowaną tak, aby wiedza
teoretyczna stanowiła podstawę do nabywania praktycznych umiejętności potrzebnych
do wykonywania zawodu nauczyciela.
Treści kształcenia
1.
Przygotowanie w zakresie merytorycznym - zgodnie z opisem treści kształcenia dla modułu 1.
2.
Dydaktyka przedmiotu (rodzaju zajęć) na danym etapie edukacyjnym lub etapach edukacyjnych - zgodnie z opisem treści kształcenia dla modułu 3, komponentu 2.
3.
Praktyka - zgodnie z opisem treści kształcenia dla modułu 3, komponentu 3.
Moduł 5: Przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej
Charakterystyka modułu
W trakcie realizacji modułu osoba przygotowująca się do wykonywania zawodu nauczyciela
wybiera jedną z następujących specjalności:
1)
edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną;
5)
resocjalizacja i socjoterapia.
1.
Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne specjalne obejmuje opanowanie wiedzy i umiejętności
z zakresu psychologii (w tym psychologii rozwojowej, klinicznej i psychopatologii)
oraz z zakresu pedagogiki specjalnej.
2.
Dydaktyka specjalna obejmuje przygotowanie w zakresie dydaktyki (metodyki nauczania)
specjalnej w stopniu elementarnym w odniesieniu do różnych rodzajów niepełnosprawności
oraz niedostosowania społecznego, a w stopniu poszerzonym w odniesieniu do wybranego
rodzaju niepełnosprawności lub niedostosowania społecznego i etapu edukacyjnego lub
etapów edukacyjnych.
3.
Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą,
dydaktyczną i terapeutyczną z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością oraz niedostosowaniem
społecznym oraz konfrontowanie nabywanej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością
pedagogiczną w działaniu praktycznym. Praktyka odbywa się równolegle z realizacją
komponentu 2 tego modułu. Praktyka odbywa się, w zależności od wybranej specjalności,
w przedszkolu, szkole lub oddziale specjalnym lub integracyjnym (pod kierunkiem pedagoga
lub psychologa szkolnego, nauczyciela wychowawcy klasy, nauczyciela wychowawcy świetlicy
szkolnej) albo w placówce opiekuńczej, wychowawczej lub terapeutycznej realizującej
działania na rzecz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością lub niedostosowanych społecznie.
Treści kształcenia
1.
Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne specjalne
1.1.
Ogólne treści kształcenia
1.1.1.
Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii. Psychologia kliniczna jako dziedzina badań naukowych i zastosowań w diagnozie, rehabilitacji
i profilaktyce. Modele zdrowia. Czynniki warunkujące zdrowie. Zdrowie psychiczne.
Psychologiczne problemy osób z niepełnosprawnością intelektualną. Psychologiczne metody
diagnozy problemów związanych ze zdrowiem, chorobą, niepełnosprawnością i niedostosowaniem
społecznym. Uwarunkowania problemów klinicznych w poszczególnych okresach rozwoju
dzieci i młodzieży. Zaburzenia emocjonalne, zaburzenia komunikacji, zaburzenia rozwojowe,
zaburzenia odżywiania, zaburzenia nawyków oraz zaburzenia zachowania.
1.1.2.
Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej jako nauki interdyscyplinarnej. Pojęcia, cele, zadania, zasady, zakres i subdyscypliny.
Opieka i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością i niedostosowaniem społecznym w
ujęciu historycznym. Wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami
(od mikrodeficytów centralnego układu nerwowego po całościowe zaburzenia w rozwoju)
i niedostosowaniem społecznym. Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności w Polsce
i na świecie. Systemy kształcenia specjalnego w Polsce na tle systemów w innych państwach.
Efektywność kształcenia specjalnego. Wyrównywanie szans edukacyjnych. Kształcenie
pedagogów specjalnych.
1.1.3.
Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością i niedostosowaniem społecznym. Idea integracji i inkluzji osób z niepełnosprawnością i niedostosowaniem społecznym
w edukacji i społecznym funkcjonowaniu. Kształtowanie idei autonomii, normalizacja
warunków życia oraz definiowanie empowermentu jako idei społecznej samodzielności osób z niepełnosprawnością intelektualną. Kreatywność
osób z niepełnosprawnością w różnych przejawach ludzkiej aktywności.
1.1.4.
Podstawowe regulacje prawne dotyczące rehabilitacji edukacyjnej, społecznej, zawodowej i leczniczej. Poradnictwo,
rehabilitacja społeczna i zawodowa oraz zatrudnianie osób z niepełnosprawnością.
1.1.5.
Subdyscypliny pedagogiki specjalnej (specyfika pracy z dziećmi i młodzieżą ze względu na subdyscyplinę). Tyflopedagogika,
surdopedagogika, edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną,
pedagogika leczniczo-terapeutyczna, pedagogika korekcyjna, pedagogika resocjalizacyjna,
socjoterapeutyczna i inne.
1.1.6.
Sytuacja rodziny dziecka z niepełnosprawnością. Problemy adaptacji, utrudnienia życiowe, wsparcie społeczne. Uwarunkowania specyfiki
pracy z rodziną dziecka z niepełnosprawnością. Założenia i metody wspierania rodziny
dziecka z niepełnosprawnością w całym cyklu jego życia. Wpływ zaburzeń rozwoju dziecka
na funkcjonowanie rodziny. Możliwości usprawniania funkcjonowania dziecka z niepełnosprawnością
w rodzinie. Relacje między rodziną dziecka z niepełnosprawnością a specjalistami.
Możliwości pełnienia ról społecznych przez osoby z niepełnosprawnością i niedostosowane
społecznie.
1.1.7.
Diagnostyka psychopedagogiczna. Podstawy, cele, założenia i obszary. Procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych
w pedagogice specjalnej - analizy jakościowe i ilościowe. Przydatność metod diagnostycznych
w ocenie specyfiki zaburzeń w rozwoju. Pedagogiczne metody oceny funkcjonowania edukacyjnego,
fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnością i niedostosowanych
społecznie. Diagnoza na użytek działań rehabilitacyjnych i resocjalizacyjnych. Ocena
skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i
resocjalizacji oraz socjoterapii. Rola i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej,
rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych placówek
i instytucji. Poradnictwo i orzecznictwo psychopedagogiczne dla osób z zaburzeniami
w rozwoju.
1.1.8.
Zasady i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej
i socjoterapeutycznej. Formy opieki nad osobami z niepełnosprawnością i niedostosowaniem społecznym. Działalność
placówek rehabilitacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych z uwzględnieniem
problemów ich funkcjonowania. Poradnictwo psychologiczne. Profilaktyka psychologiczna.
Opieka zdrowotna. Edukacja zdrowotna.
1.2.
Specjalności
1.2.1.
Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną. Specyfika zaburzenia z uwzględnieniem charakterystyki procesów orientacyjno-poznawczych,
zaburzeń rozwoju sfery intelektualnej i rozwoju mowy. Wybrane zespoły zaburzeń genowych
i chromosomowych, np. zespół Downa, Williamsa, cri du chat. Cornelii de Lange, Aperta. Problemy społecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w zależności
od wieku: seksualność i przygotowanie do dorosłego życia, zatrudnienie. Rozumienie
utrudnień edukacyjnych, emocjonalnych i społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Metody pracy rehabilitacyjno-wychowawczej. Rozwijanie samodzielności w życiu codziennym.
Stymulowanie aktywności społecznej i ruchowej uczniów z zaburzeniami sfery intelektualnej.
Organizacja czasu wolnego. Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom z zaburzeniami sfery
intelektualnej. Współpraca nauczyciela z rodzicami i specjalistami prowadzącymi rehabilitację
uczniów z zaburzeniami sfery intelektualnej.
1.2.2.
Tyflopedagogika. anatomia i fizjologia wzroku. Wady wzroku - rodzaje, przyczyny i następstwa. Utrata
wzroku. Elementy okulistyki i optometrii. Funkcjonowanie osób słabowidzących i niewidomych.
Samodzielne poruszanie się osób niewidomych, orientacja w przestrzeni, czynności samoobsługowe.
Motoryka mała. Gromadzenie informacji i uczenie się przez osoby słabowidzące i niewidome.
Kompensacja zmysłowa - odbiór wrażeń akustycznych i dotykowych. Rola komunikacji werbalnej.
Sprawność procesów intelektualnych (analiza, synteza, abstrakcja, analogia, wnioskowanie,
przewidywanie). Zaburzenia współwystępujące. Rozwój kompetencji życiowych osób z dysfunkcją
wzroku. Kontakty społeczne osób z dysfunkcją wzroku. Defekty wzroku a osobowość. Rozumienie
problemów osób słabowidzących i niewidomych. Doświadczanie ograniczenia widzenia (poruszanie
się i wykonywanie czynności w opaskach, obserwowanie rzeczywistości przez symulatory
i filtry zmieniające widzenie). Wychowanie, edukacja, terapia i rehabilitacja osób
słabowidzących i niewidomych. Metody pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą
z dysfunkcją wzroku (opieka w internacie, poruszanie się w terenie). Ocena funkcjonalna
osoby z dysfunkcją wzroku. Rozwijanie samodzielności w życiu codziennym. Stymulowanie
aktywności społecznej i ruchowej uczniów z dysfunkcją wzroku. Organizacja czasu wolnego.
Zapewnianie bezpieczeństwa uczniom słabowidzącym i niewidomym. Współpraca nauczyciela
z rodzicami i specjalistami prowadzącymi rehabilitację uczniów słabowidzących i niewidomych.
1.2.3.
Surdopedagogika. anatomia i fizjologia słuchu. Wady słuchu - rodzaje, przyczyny i następstwa. Utrata
słuchu. Elementy otolaryngologii i audiologii. Protezowanie słuchu - aparaty słuchowe
i implanty. Funkcjonowanie osób słabosłyszących i niesłyszących. Komunikowanie się
osób niesłyszących: język migowy, daktylografia i fonogesty. Gromadzenie informacji
i uczenie się przez osoby słabosłyszące i niesłyszące. Kompensacja zmysłowa - percepcja
wzrokowa, odbiór wrażeń wibracyjnych. Sprawność procesów intelektualnych (abstrahowanie,
uogólnianie, klasyfikacja). Zaburzenia współwystępujące. Rozwój kompetencji życiowych
osób z dysfunkcją słuchu. Kontakty społeczne osób z dysfunkcją słuchu. Defekty słuchu
a osobowość. Problemy osób słabosłyszących i niesłyszących. Wychowanie, edukacja,
terapia i rehabilitacja osób słabosłyszących i niesłyszących. Metody pracy w ramach
wychowania słuchowego. Nauczanie mowy. Metody pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi
i młodzieżą z dysfunkcją słuchu (opieka w internacie, funkcjonowanie w społeczeństwie).
Rozwijanie samodzielności w życiu codziennym. Stymulowanie aktywności społecznej i
ruchowej uczniów z dysfunkcją słuchu. Organizacja czasu wolnego. Zapewnianie bezpieczeństwa
uczniom słabosłyszącym i niesłyszącym. Współpraca nauczyciela z rodzicami i specjalistami
prowadzącymi rehabilitację uczniów słabosłyszących i niesłyszących.
1.2.4.
Pedagogika lecznicza. choroby przewlekłe - ich typologia i podział, z uwzględnieniem chorób somatycznych,
psychosomatycznych i psychicznych. Psychologiczne i socjologiczne koncepcje choroby
somatycznej i niepełnosprawności ruchowej. Skutki przewlekłych chorób w rozwoju dzieci.
Spostrzeganie choroby przez dzieci i młodzież z zaburzeniami sensomotorycznymi. Społeczne
problemy dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością ruchową. Problemy psychologiczne
i psychopatologiczne w ciężkich uszkodzeniach narządu ruchu. Problemy emocjonalne,
opiekuńczo-wychowawcze, edukacyjne i socjalne dzieci i rodziców dzieci chorych i z
niepełnosprawnością narządu ruchu. Metody wspierania rodziny dziecka chorego. Rola
lęku w przewlekłych chorobach psychosomatycznych u dzieci i młodzieży. Obraz siebie
młodzieży z zaburzeniami sensomotorycznymi. Nauczyciel wychowawca w podmiocie leczniczym.
Istota, przyczyny i postępowanie w wybranych chorobach dzieci i młodzieży (cukrzyca,
epilepsja, niewydolność nerek, alergia, astma oskrzelowa, białaczka, otyłość, anoreksja
i bulimia, karłowatość i inne odmienności somatyczne, mózgowe porażenie dziecięce)
w aspekcie biomedycznym i psychospołecznym. Psychosomatyczne i somatopsychiczne zależności
w przebiegu choroby i rozwoju dziecka. Specyfika zachowania dziecka w sytuacji choroby
przewlekłej oraz jego emocjonalne i społeczne przystosowanie się. Wczesna interwencja
wobec dzieci z przewlekłą chorobą somatyczną i niepełnosprawnością ruchową. Hospitalizacja
w życiu dziecka z chorobą somatyczną. Choroba u małego dziecka wymagająca hospitalizacji.
Wrażliwość empatyczna dzieci z dysfunkcją narządu ruchu a ich środowisko rodzinne.
Formy edukacji i rehabilitacji dzieci chorych i z niepełnosprawnością ruchową. Jakość
i sens życia w chorobach przewlekłych osób dorosłych. Zaburzenia i choroby psychiczne.
Rola poradnictwa rehabilitacyjnego w procesie kreowania kariery osoby z chorobą somatyczną,
psychiczną albo niepełnosprawnością ruchową. Problemy opieki paliatywnej i hospicyjnej.
1.2.5.
Resocjalizacja i socjoterapia. interdyscyplinarny charakter wiedzy o resocjalizacji i profilaktyce społecznej. Wybrane
problemy tożsamości pedagogiki resocjalizacyjnej w świetle współczesnych teorii i
nurtów wychowania. Podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej: opieka,
wychowanie, terapia, socjalizacja, resocjalizacja, profilaktyka, interwencja, harm reduction w aspekcie aksjologii, teleologii, teorii i metodyki oddziaływania. Norma (pojęcie,
kryteria) i patologia w zachowaniu ludzkim. Objawy, etiologia i ujęcia definicyjne
niedostosowania społecznego. Pojęcie, stadia i typologie niedostosowania społecznego.
Odpowiedzialność prawna nieletnich. Fazy i efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych
i socjoterapeutycznych wobec nieletnich. Systemy oraz instytucje prewencyjne, kontroli
społecznej, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne. Resocjalizacja i socjoterapia w
instytucjach o charakterze zamkniętym i w środowisku otwartym. Kierunki resocjalizacji
i socjoterapii nieletnich w Polsce i za granicą.
2.
Dydaktyka specjalna
2.1.
Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna. Podział dydaktyki specjalnej. Dydaktyka specjalna w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym.
Koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego. Zasady, metody oraz proces
kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Ewaluacja i efektywność w kształceniu specjalnym. Miejsce i rola dydaktyki specjalnej
w szkolnictwie ogólnodostępnym. Regulacje prawne odnoszące się do osób z różnego rodzaju
niepełnosprawnościami oraz niedostosowanych społecznie i ich rodzin. Organizowanie
procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Specyfika nauczania
uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju (niepełnosprawność ruchowa, intelektualna,
dysfunkcje słuchu, wzroku, całościowe zaburzenia w rozwoju, zaburzenia sprzężone,
zaburzenia dynamiki procesów nerwowych, niedostosowanie społeczne i inne).
2.2.
Specjalności
2.2.1.
Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną. Specyfika kształcenia uczniów z zaburzeniami sfery intelektualnej. Nauczanie uczniów
z uwzględnieniem stopnia niepełnosprawności intelektualnej. Kształtowanie pojęć, umiejętności
klasyfikacji oraz rozumienia zjawisk. Wykorzystanie różnych metod i form pracy z uczniami
z niepełnosprawnością intelektualną - metody aktywizujące oparte na praktycznych działaniach,
np.: burza mózgów, „żywy teatr”, giełda pomysłów, drama, gry dydaktyczne, metoda dobrego
startu, metoda ośrodków pracy, metoda projektu międzyprzedmiotowego, obserwacja, doświadczenie.
Organizowanie przestrzeni klasy szkolnej. Projektowanie środowiska materialnego lekcji.
2.2.2.
Tyflopedagogika. Specyfika kształcenia uczniów z dysfunkcją wzroku. Nauczanie uczniów ze zdolnością
widzenia tekstów czarnodrukowych. Nauczanie uczniów korzystających z pisma Braille’a. komunikacja językowa w nauczaniu dzieci słabowidzących i niewidomych. Organizowanie
przestrzeni klasy szkolnej. Projektowanie środowiska materialnego lekcji. Organizacja
optymalnego stanowiska pracy uczniów w zależności od rodzaju dysfunkcji wzroku. Dobór
pomocy dydaktycznych i środków tyflotechnicznych dla uczniów słabowidzących (powiększalniki,
lupy) i niewidomych (maszyny do pisania, modele, książki mówione). Wykorzystanie komputerów
w edukacji uczniów słabowidzących i niewidomych. Stymulowanie aktywności poznawczej
uczniów z dysfunkcją wzroku.
2.2.3.
Surdopedagogika. Specyfika kształcenia uczniów z dysfunkcją słuchu. Nauczanie uczniów słabosłyszących
i niesłyszących. Nauczanie uczniów z zaburzeniami mowy wynikającymi z wad słuchu.
Kształtowanie pojęć, umiejętności klasyfikacji oraz rozumienia zjawisk. Komunikacja
językowa w nauczaniu uczniów słabosłyszących i niesłyszących: język migowy, mimika
twarzy, środki niewerbalne i pantomimiczne. Stymulowanie rozwoju sprawności językowych.
Tekst jako pełne wykorzystanie zasad językowego porozumiewania się. Organizowanie
przestrzeni klasy szkolnej. Projektowanie środowiska materialnego lekcji. Dobór środków
dydaktycznych, znaczenie pomocy wizualnych. Wykorzystanie komputerów w edukacji uczniów
słabosłyszących i niesłyszących. Analizatory mowy, logopedyczne programy komputerowe,
wzmacniacze elektroakustyczne. Stymulowanie aktywności poznawczej uczniów z dysfunkcją
słuchu.
2.2.4.
Pedagogika lecznicza. Warunki i specyfika kształcenia dzieci i młodzieży w podmiotach leczniczych. Funkcje
nauczyciela wychowawcy: terapeutyczno-rehabilitacyjna, wychowawcza, opiekuńcza i dydaktyczna.
Nauczanie w ramach form terapii wychowawczej. Klasyfikacja form pracy ucznia w warunkach
szpitalnych. Nauczyciel wychowawca jako organizator codziennego życia dziecka w podmiocie
leczniczym i jako zastępca rodziny dziecka chorego. Organizacja grupy wychowawczej,
przestrzeni i środowiska materialnego lekcji w podmiocie leczniczym. Warsztat pracy
nauczyciela wychowawcy dzieci przewlekle chorych. Zespoły dziecięce jako czynnik obciążający
lub odciążający. Organizowanie dzieciom chorym bodźców świata zewnętrznego. Organizacja
pracy dydaktycznej z punktu widzenia poziomów wysiłkowych. Osobowość nauczyciela i
jego stosunek do dziecka jako czynnik odciążający i obciążający. Terapia obciążeniowa
(spoczynkowa). Terapia czynnościowa. Bajka terapeutyczna jako ważny element dydaktyki
dzieci chorych i z niepełnosprawnością ruchową. Zabawa w edukacji dzieci chorych.
Nowoczesne technologie w edukacji uczniów przewlekle chorych i z niepełnosprawnością
ruchową. Metody pracy z uczniami przewlekle i terminalnie chorymi oraz z niepełnosprawnością
ruchową w szkole ogólnodostępnej. Kontekst etyczny w pracy nauczyciela wychowawcy
dzieci chorych. Metody i techniki pracy grupowej. Metody i techniki wspierania rodziny
dzieci chorych. Praca oparta na aktywizacji osób w podeszłym wieku w podmiotach leczniczych
i terapeutycznych.
2.2.5.
Resocjalizacja i socjoterapia. Rola kształcenia w procesie resocjalizacji i socjoterapii - poziom wykształcenia
jako wyznacznik losów życiowych osób w resocjalizacji i socjoterapii. Formy kształcenia
młodzieży z zaburzeniami zachowania w Polsce i za granicą. Specyfika systemu dydaktycznego
w resocjalizacji i socjoterapii. Idea szkolnictwa alternatywnego oraz interwencje
dydaktyczne w szkole ogólnodostępnej. Metody pracy z uczniami zagrożonymi niedostosowaniem
i niedostosowanymi społecznie. Podstawowe modele nauczania - kognitywizm i behawioryzm.
Nowe paradygmaty nauczania. Model aktywnej edukacji i socjoterapii. Dialog, uczenie
się przez doświadczanie. Zasady nauczania resocjalizacyjnego i socjoterapii. Metodyka
pracy nauczyciela - organizacja procesu nauczania, metody nauczania, ocenianie. Rola
ucznia i nauczyciela.
3.
Praktyka
W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych oraz
dydaktycznych przez:
1)
zapoznanie się ze specyfiką szkoły lub placówki, w której praktyka jest odbywana,
w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, terapeutyczno-rehabilitacyjnych
i dydaktycznych, poznanie sposobu funkcjonowania szkoły lub placówki, organizacji
pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji;
2)
obserwowanie:
a)
zorganizowanej i podejmowanej spontanicznie aktywności formalnych i nieformalnych
grup uczniów z zaburzeniami w rozwoju i z niepełnosprawnością,
b)
aktywności poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem specyfiki zaburzeń i nieprawidłowości
rozwojowych,
c)
interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) - dziecko oraz interakcji między dziećmi
i młodzieżą (w tym samym i w różnym wieku) w sytuacjach lekcyjnych i pozalekcyjnych,
uwzględniając problemy dzieci o specyficznych zaburzeniach w rozwoju,
d)
procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach wychowawczych i zespołach
uczniowskich (klasach), ich specyfiki, prawidłowości i zakłóceń (uczniowie z trudnościami
komunikacyjnymi, w tym z zaburzeniami autystycznymi, posługujący się językiem migowym
i alternatywnymi metodami komunikacji),
e)
czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego lekcji
(zajęć) oraz aktywności uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
f)
toku metodycznego lekcji (zajęć), stosowanych przez nauczyciela metod, form pracy
i wykorzystywanych pomocy dydaktycznych, z uwzględnieniem rodzaju i stopnia niepełnosprawności
oraz niedostosowania społecznego uczniów,
g)
integrowania przez opiekuna praktyk działalności opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej,
pomocowej i terapeutycznej,
h)
dynamiki grupy (klasy), ról pełnionych przez uczestników grupy, zachowania i postaw
uczniów,
i)
funkcjonowania i aktywności w czasie lekcji (zajęć) poszczególnych uczniów,
j)
sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności
poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem rodzaju i stopnia niepełnosprawności oraz
niedostosowania społecznego,
k)
sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej, z uwzględnieniem możliwości uczniów,
l)
sposobu oceniania uczniów,
m)
działań podejmowanych na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny
uczniów,
n)
organizacji przestrzeni w klasie, sposobu jej zagospodarowania (ustawienie mebli,
wyposażenie, dekoracje i dostosowanie ich do potrzeb i możliwości percepcji uczniów
w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności);
3)
współdziałanie z opiekunem praktyk w:
a)
sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz w zapewnianiu bezpieczeństwa,
b)
podejmowaniu działań wychowawczych i terapeutyczno-rehabilitacyjnych wynikających
z zastanych sytuacji,
c)
prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych,
d)
planowaniu i przeprowadzaniu lekcji (zajęć),
e)
organizowaniu pracy w grupach, stosownie do możliwości i ograniczeń uczniów,
f)
usprawnianiu zaburzonych funkcji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
g)
przygotowywaniu pomocy dydaktycznych adekwatnych do możliwości i ograniczeń uczniów,
h)
doborze i wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy
dydaktycznej z uczniami o zróżnicowanych możliwościach i ograniczeniach,
i)
kontrolowaniu i ocenianiu uczniów,
j)
organizowaniu przestrzeni klasy,
k)
podejmowaniu działań w zakresie projektowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
4)
pełnienie roli opiekuna-wychowawcy oraz nauczyciela, w szczególności:
a)
diagnozowanie dynamiki grupy oraz sytuacji uczniów w grupie,
b)
poznawanie uczniów, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności, z
uwzględnieniem rodzaju i stopnia niepełnosprawności oraz niedostosowania społecznego,
c)
samodzielne prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych i terapeutycznych wobec grup
i poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem ich potrzeb, zgodnie z możliwościami wynikającymi
z niepełnosprawności oraz niedostosowania społecznego,
d)
sprawowanie opieki nad grupą w toku spontanicznej aktywności uczniów,
e)
organizację i prowadzenie zajęć wychowawczych (w tym zajęć integrujących grupę i działań
profilaktycznych) w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze,
f)
podejmowanie indywidualnej pracy z uczniami (szczególnie tymi, u których występuje
potrzeba stosowania odrębnych działań opiekuńczo-wychowawczych ze względu na rodzaj
niepełnosprawności lub niedostosowanie społeczne),
g)
sprawowanie opieki nad uczniami poza terenem szkoły lub placówki,
h)
planowanie lekcji (zajęć), formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków
dydaktycznych,
i)
dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści, etapu edukacyjnego oraz
dynamiki grupy uczniowskiej i rodzaju niepełnosprawności lub niedostosowania społecznego,
j)
organizację i prowadzenie lekcji (zajęć) w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze,
k)
wykorzystywanie w toku lekcji (zajęć) środków multimedialnych i technologii informacyjnej,
l)
dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji (zajęć) do poziomu rozwoju i możliwości
uczniów,
m)
animowanie aktywności poznawczej i współdziałania uczniów, rozwijanie umiejętności
w miarę możliwości samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej,
n)
organizację pracy uczniów w grupach zadaniowych,
o)
diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów z zaburzeniami w rozwoju,
p)
podejmowanie indywidualnej pracy dydaktycznej z uczniem, z uwzględnieniem rodzaju
niepełnosprawności lub niedostosowania społecznego,
q)
podejmowanie działań wychowawczych o charakterze interwencyjnym w sytuacjach konfliktu,
zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych i nieprzestrzegania ustalonych zasad,
r)
podejmowanie współpracy z innymi nauczycielami, wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym,
psychologiem szkolnym oraz innymi specjalistami pracującymi z uczniami;
5)
analizę i interpretację zaobserwowanych i doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych,
w tym:
a)
prowadzenie dokumentacji praktyki,
b)
konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,
c)
ocenę własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań opiekuńczych i wychowawczych
oraz wypełniania roli nauczyciela (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron),
d)
ocenę przebiegu prowadzonych działań oraz realizacji zamierzonych celów,
e)
konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych działań,
f)
omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studenckiej (słuchaczy).