1. Identyfikacja programu zwalczania gąbczastej encefalopatii bydła (Bovine spongiform
encephalopathy - BSE)
|
|
|
|
|
gąbczasta encefalopatia bydła (BSE)
|
|
|
|
|
2. Opis programu zwalczania gąbczastej encefalopatii bydła (Bovine spongiform encephalopathy
- BSE) na 2013 r.
Celem realizacji programu zwalczania gąbczastej encefalopatii bydła (Bovine spongiform
encephalopathy - BSE) na 2013 r., zwanego dalej „Programem”, jest wykrycie każdego
przypadku gąbczastej encefalopatii bydła, zwanej dalej „BSE”, w populacji bydła w
Rzeczypospolitej Polskiej. Prowadzenie badań jest nieodzownym elementem systemu kontroli
przenośnych gąbczastych encefalopatii przeżuwaczy (TSE).
Kontrola BSE na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej polega na prowadzeniu aktywnego
nadzoru, przez który rozumie się badanie bydła przeznaczonego do uboju jako zdrowe
lub bydła zaliczanego do grup ryzyka (np. zwierzęta padłe, poddane ubojowi z konieczności,
wykazujące nietypowe objawy w trakcie badania przedubojowego, w tym zwierzęta, które
doznały urazów w trakcie transportu lub w rzeźni lub zostały zabite w ramach zwalczania
choroby zakaźnej zwierząt) oraz biernego nadzoru, przez który rozumie się badanie
bydła w każdym wieku, w przypadku gdy zachowanie zwierzęcia nasuwa podejrzenie wystąpienia
BSE.
Zwalczanie BSE polega m.in. na zidentyfikowaniu pozostałych zwierząt w gospodarstwie,
w którym przebywało zwierzę, u którego stwierdzono BSE, potomstwa tych zwierząt urodzonego
w okresie dwóch lat przed wystąpieniem objawów klinicznych lub stwierdzeniem BSE u
krowy oraz zidentyfikowaniu zwierząt należących do kohorty.
Kontrola i zwalczanie BSE są przeprowadzane zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu
Parlamentu Europejskiego i Rady nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiającym
zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych przenośnych gąbczastych
encefalopatii (Dz. Urz. WE L 147 z 31.05.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 32, str. 289, z późn. zm.), zwanym dalej „rozporządzeniem
nr 999/2001”, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w decyzji Komisji 2009/719/WE
z dnia 28 września 2009 r. upoważniającej niektóre państwa członkowskie do zmiany
swoich rocznych programów monitorowania BSE (Dz. Urz. UE L 256 z 29.09.2009, str.
35, z późn. zm.).
3. Opis sytuacji epidemiologicznej związanej z BSE
Regularne monitorowanie BSE, zgodnie z obowiązującymi w Unii Europejskiej wymaganiami,
rozpoczęło się w listopadzie 2001 r. W pierwszych dwóch miesiącach monitorowania zbadano
30 309 sztuk bydła, w 2002 r. - 286 592, w 2003 r. - 455 413, w 2004 r. - 481 116,
w 2005 r. - 515 976, w 2006 r. - 594 121, w 2007 r. - 603 810, w 2008 r. - 611 566,
w 2009 r. - 638 072, w 2010 r. - 637 240, a w 2011 r. - 475 924. Spadek liczby badań
w 2011 r. był związany z podwyższeniem wieku bydła badanego w kierunku BSE, w związku
z zakwalifikowaniem Rzeczypospolitej Polskiej do grupy państw członkowskich upoważnionych
do zmiany systemu monitorowania BSE, zgodnie z przepisami decyzji wykonawczej Komisji
2011/358/UE z dnia 17 czerwca 2011 r. zmieniającej decyzję 2009/719/WE upoważniającą
niektóre państwa członkowskie do zmiany swoich rocznych programów monitorowania BSE
(Dz. Urz. UE L 161 z 21.06.2011, str. 29).
Dane z podziałem na grupy bydła objęte monitorowaniem są przedstawione w tabeli 1.1.
Tabela 1.1.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Okres
|
Bydło poddane ubojowi jako zdrowe
|
Bydło poddane ubojowi z konieczności
|
Bydło poddane ubojowi jako chore lub podejrzane o chorobę
|
Bydło padłe
|
Bydło podejrzane o BSE
|
Ogółem
|
|
2001
|
29 882
|
347
|
0
|
80
|
0
|
30 309
|
|
XI-XII
|
|
2002
|
278 709
|
4709
|
1183
|
1944
|
47
|
286 592
|
|
I-XII
|
|
2003
|
428 452
|
9401
|
2757
|
14 715
|
88
|
455 413
|
|
I-XII
|
|
2004
|
445 198
|
9259
|
2134
|
24 449
|
76
|
481116
|
|
I-XII
|
|
2005
|
472 028
|
10 495
|
648
|
32 552
|
253
|
515 976
|
|
I-XII
|
|
2006
|
540 148
|
10 035
|
382
|
43 328
|
228
|
594 121
|
|
I-XII
|
|
2007
|
546 243
|
9529
|
61
|
47 883
|
94
|
603 810
|
|
I-XII
|
|
2008
|
556 583
|
8758
|
7
|
46 196
|
22
|
611566
|
|
I-XII
|
|
2009
|
587 339
|
6811
|
9
|
43 900
|
13
|
638 072
|
|
I-XII
|
|
2010
|
590 171
|
310
|
1
|
46 752
|
6
|
637 240
|
|
I-XII
|
|
2011*
|
440 448
|
165
|
887
|
34 415
|
9
|
475 924
|
|
I-XII
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* Począwszy od dnia 1 lipca 2011 r., zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji 2011/358/UE
z dnia 17 czerwca 2011 r. zmieniającą decyzję 2009/719/WE upoważniającą niektóre państwa
członkowskie do zmiany swoich rocznych programów monitorowania BSE zmianie uległ wiek
bydła badanego w kierunku BSE.
Pierwszy przypadek BSE wykryto w 2002 r. W tym też roku ogólna liczba wykrytych przypadków
BSE wyniosła 4. W 2003 r. wykryto dalszych 5 przypadków, a w 2004 r. - 11 przypadków.
W 2005 r. wykryto ogółem 20 przypadków BSE, co stanowi największą liczbę przypadków
BSE wykrytych rocznie w Rzeczypospolitej Polskiej. Od 2006 r. ta liczba wyraźnie spada.
W 2006 r. stwierdzono 10 przypadków BSE, w 2007 r. - 9 przypadków, w 2008 r. - 5 przypadków,
w 2009 r. - 4 przypadki, w 2010 r. - 2, natomiast w 2011 r. - 1 przypadek.
Zestawienie występowania przypadków BSE z podziałem na lata oraz województwa przedstawia
tabela 1.2.
Tabela 1.2.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rok
|
02 Dolnośląskie
|
04 Kujawsko-pomorskie
|
06 Lubelskie
|
08 Lubuskie
|
10 Łódzkie
|
12 Małopolskie
|
14 Mazowieckie
|
16 Opolskie
|
18 Podkarpackie
|
20 Podlaskie
|
22 Pomorskie
|
24 Śląskie
|
26 Świętokrzyskie
|
28 Warmińsko-mazurskie
|
30 Wielkopolskie
|
32 Zachodniopomorskie
|
|
2002
|
styczeń
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
luty
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
marzec
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kwiecień
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
maj
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
czerwiec
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
lipiec
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
sierpień
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wrzesień
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
październik
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
listopad
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
grudzień
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
0
|
2
|
0
|
0
|
1
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
suma:
|
4
|
|
Rok
|
|
|
2003
|
styczeń
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
luty
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
marzec
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kwiecień
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
maj
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
czerwiec
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
lipiec
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
sierpień
|
|
|
|
|
|
1
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wrzesień
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
październik
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
listopad
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
grudzień
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
1
|
2
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
|
suma:
|
5
|
|
Rok
|
|
2004
|
styczeń
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
luty
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
marzec
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
kwiecień
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
maj
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
czerwiec
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
lipiec
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
sierpień
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wrzesień
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
październik
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
listopad
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
grudzień
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
0
|
1
|
1
|
2
|
1
|
0
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
1
|
2
|
1
|
|
suma:
|
11
|
|
Rok
|
|
|
2005
|
styczeń
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
luty
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
marzec
|
2
|
|
|
|
2
|
|
1
|
|
1
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
kwiecień
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
maj
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
czerwiec
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
lipiec
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
sierpień
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wrzesień
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
październik
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
listopad
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
grudzień
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
3
|
0
|
0
|
0
|
2
|
1
|
4
|
0
|
1
|
4
|
0
|
0
|
0
|
0
|
5
|
0
|
|
suma:
|
20
|
|
Rok
|
|
|
2006
|
styczeń
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
luty
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
marzec
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
1
|
|
|
|
kwiecień
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
maj
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
czerwiec
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
lipiec
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
sierpień
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wrzesień
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
październik
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
listopad
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
grudzień
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
1
|
1
|
0
|
1
|
0
|
1
|
0
|
0
|
2
|
0
|
0
|
1
|
1
|
2
|
0
|
|
suma:
|
10
|
|
Rok
|
|
2007
|
styczeń
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
luty
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
marzec
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kwiecień
|
|
|
|
|
|
|
1
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
maj
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
czerwiec
|
|
|
|
|
1
|
1
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
lipiec
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
sierpień
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wrzesień
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
październik
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
listopad
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
grudzień
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
3
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2
|
0
|
0
|
|
suma:
|
9
|
|
Rok
|
|
2008
|
styczeń
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
luty
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
marzec
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kwiecień
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
maj
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
czerwiec
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
lipiec
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
sierpień
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wrzesień
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
październik
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
listopad
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
grudzień
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
0
|
0
|
2
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
2
|
0
|
|
suma:
|
5
|
|
Rok
|
|
2009
|
styczeń
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
luty
|
|
|
|
|
1
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
marzec
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
kwiecień
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
maj
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
czerwiec
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
lipiec
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
sierpień
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wrzesień
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
październik
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
listopad
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
grudzień
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
1
|
0
|
0
|
2
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
suma:
|
4
|
|
Rok
|
|
2010
|
styczeń
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
luty
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
marzec
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kwiecień
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
maj
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
czerwiec
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
lipiec
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
sierpień
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wrzesień
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
październik
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
listopad
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
grudzień
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
0
|
|
suma:
|
2
|
|
Rok
|
|
2011
|
styczeń
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
luty
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
marzec
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kwiecień
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
maj
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
czerwiec
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
lipiec
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
sierpień
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wrzesień
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
październik
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
listopad
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
grudzień
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
suma:
|
1
|
|
Rok
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2002 - 2011 suma/woj.:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
2
|
7
|
1
|
7
|
5
|
12
|
2
|
3
|
9
|
0
|
0
|
2
|
5
|
12
|
1
|
|
suma:
|
71
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Największą liczbę przypadków BSE wykryto w ramach aktywnego nadzoru w odniesieniu
do grupy zdrowego bydła kierowanego do uboju. W ramach biernego nadzoru wykryto zaledwie
3 przypadki BSE. Poszczególne grupy bydła, w których stwierdzono przypadki BSE, przedstawia
tabela 1.3.
Tabela 1.3.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rok
|
Liczba przypadków BSE
|
Bydło poddane ubojowi jako zdrowe
|
Bydło poddane ubojowi z konieczności
|
Bydło z objawami klinicznymi BSE
|
Bydło padłe
|
Kohorta
|
|
2002
|
4
|
3
|
0
|
1
|
0
|
0
|
|
2003
|
5
|
4
|
0
|
1
|
0
|
0
|
|
2004
|
11
|
8
|
2
|
0
|
1
|
0
|
|
2005
|
20
|
16
|
0
|
1
|
2
|
1
|
|
2006
|
10
|
7
|
0
|
0
|
3
|
0
|
|
2007
|
9
|
6
|
1
|
0
|
2
|
0
|
|
2008
|
5
|
3
|
2
|
0
|
0
|
0
|
|
2009
|
4
|
3
|
0
|
0
|
1
|
0
|
|
2010
|
2
|
2
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
2011
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Suma
|
71
|
53
|
5
|
3
|
9
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wszystkie sztuki bydła, u których wykryto BSE, były urodzone w Polsce. Dochodzenia
epizootyczne prowadzone w celu wyjaśnienia dróg zakażeń wskazywały, iż tylko w kilku
nielicznych przypadkach potwierdzono, że najbardziej prawdopodobną drogą zakażenia
BSE było spożycie paszy zawierającej białko pochodzące od ssaków lub preparatów mlekozastępczych
zawierających tłuszcz zwierzęcy.
Od stwierdzenia pierwszego przypadku BSE w 2002 r. liczba przypadków BSE zmieniała
się, przy czym przez pewien okres (2002 - 2005) rosła. Wprowadzenie w poprzednich
latach programu zwalczania BSE, zgodnego z wytycznymi Unii Europejskiej, pozwoliło
na wykrycie zwierząt zakażonych. Powyższy wzrost przedstawia się następująco:
1)
od 2002 r. do 2003 r. wynosił 25%;
2)
od 2003 r. do 2004 r. wynosił 120%;
3)
od 2004 r. do 2005 r. wynosił 82%.
Od 2006 r. obserwuje się corocznie spadek liczby diagnozowanych przypadków BSE w stosunku
do roku poprzedniego:
1)
w 2006 r. spadek wynosił 48,5%;
2)
w 2007 r. spadek wynosił 10,5%;
3)
w 2008 r. spadek wynosił 47%;
4)
w 2009 r. spadek wynosił 16%;
5)
w 2010 r. spadek wynosił 50%;
6)
w 2011 r. spadek wynosił 50%.
Liczba przypadków BSE w latach 2002 - 2011 została przedstawiona na wykresie 1.
Wykres 1.
Jeśli weźmie się pod uwagę wiek bydła, u którego stwierdzono BSE, można zauważyć,
że najwyższą liczbę przypadków zakażeń BSE zaobserwowano u bydła urodzonego od 1995 r.
do 2000 r. Najwyższy odsetek tych zakażeń dotyczy bydła urodzonego w 1996 r. i 1999 r.
Zestawienie liczby przypadków BSE w odniesieniu do roku urodzenia zakażonego bydła
przedstawia tabela 1.4 oraz wykres 2.
Tabela 1.4.
|
|
|
|
|
Rok urodzenia
|
Liczba przypadków BSE
|
|
1990
|
1
|
|
1991
|
0
|
|
1992
|
3
|
|
1993
|
1
|
|
1994
|
5
|
|
1995
|
8
|
|
1996
|
10
|
|
1997
|
8
|
|
1998
|
6
|
|
1999
|
11
|
|
2000
|
9
|
|
2001
|
4
|
|
2002
|
0
|
|
2003
|
3
|
|
2004
|
1
|
|
2005
|
1
|
|
SUMA:
|
71
|
|
|
|
|
|
Wykres 2.
Najwięcej przypadków BSE stwierdzono u bydła w wieku od 5. do 9. roku życia. Zestawienie
liczby przypadków BSE w odniesieniu do wieku bydła przedstawia tabela 1.5 oraz wykres
3.
Tabela 1.5.
|
|
|
|
|
Wiek (w latach)
|
Liczba przypadków BSE
|
|
2
|
1
|
|
3
|
1
|
|
4
|
3
|
|
5
|
7
|
|
6
|
7
|
|
7
|
9
|
|
8
|
11
|
|
9
|
12
|
|
10
|
4
|
|
11
|
3
|
|
12
|
6
|
|
13
|
3
|
|
14
|
2
|
|
15
|
1
|
|
16
|
1
|
|
SUMA
|
71
|
|
|
|
|
|
Wykres 3.
4. Środki przewidziane w Programie
4.1. Władza centralna odpowiedzialna za nadzór nad realizacją Programu i jego koordynację
w województwach, na których obszarze będzie realizowany Program
Za realizację Programu będą odpowiedzialne organy Inspekcji Weterynaryjnej szczebla
powiatowego i wojewódzkiego.
Zgodnie z art. 57 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt
oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, organ szczebla centralnego - Główny Lekarz
Weterynarii nadzoruje realizację programu zwalczania chorób zakaźnych zwierząt.
Ponadto, zgodnie z przepisami obowiązującymi w Unii Europejskiej, w przypadku programu
współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, Główny Lekarz Weterynarii informuje
Komisję Europejską o postępach w jego realizacji.
4.2. Opis i określenie obszarów geograficznych i administracyjnych, na których będzie
realizowany Program
Program będzie realizowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na terytorium
tym funkcjonuje 16 organów Inspekcji Weterynaryjnej szczebla wojewódzkiego (wojewódzcy
lekarze weterynarii) oraz 305 organów Inspekcji Weterynaryjnej szczebla powiatowego
(powiatowi lekarze weterynarii). Wojewódzki lekarz weterynarii kieruje działaniem
Inspekcji Weterynaryjnej na obszarze województwa.
Podział Rzeczypospolitej Polskiej na województwa ilustruje rysunek 1.
Rysunek 1.
4.3. Regulacje prawne dotyczące rejestracji gospodarstw
Gospodarstwa w Rzeczypospolitej Polskiej są rejestrowane w Centralnej Bazie Danych
Systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt, prowadzonej przez Agencję Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa. Ponadto podjęcie działalności w zakresie utrzymywania zwierząt
gospodarskich w celu umieszczenia na rynku tych zwierząt lub produktów pochodzących
z tych zwierząt lub od tych zwierząt wymaga zgłoszenia właściwemu miejscowo powiatowemu
lekarzowi weterynarii. Kwestię tę regulują następujące akty prawne:
1)
ustawa z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji
gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz. U. z 2012 r.
poz. 86);
2)
ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób
zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2008 r. Nr 213, poz. 1342, z późn. zm.);
3)
ustawa z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz.
U. z 2008 r. Nr 204, poz. 1281, z późn. zm.).
4.4. Regulacje prawne dotyczące systemu identyfikacji i rejestracji zwierząt
Identyfikacja i rejestracja zwierząt w Rzeczypospolitej Polskiej są prowadzone zgodnie
z następującymi przepisami:
1)
ustawą z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt;
2)
rozporządzeniem Komisji (WE) nr 494/98 z dnia 27 lutego 1998 r. ustanawiającym szczegółowe
przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 820/97 w odniesieniu do stosowania
minimalnych sankcji administracyjnych w ramach systemu identyfikacji i rejestracji
bydła (Dz. Urz. WE L 60 z 28.02.1998, str. 78, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 3, t. 46, str. 12);
3)
rozporządzeniem (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 lipca
2000 r. ustanawiającym system identyfikacji i rejestracji bydła i dotyczącym etykietowania
wołowiny i produktów z wołowiny oraz uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 820/97
(Dz. Urz. WE L 204 z 11.08.2000, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 3, t. 30, str. 248);
4)
rozporządzeniem Komisji (WE) nr 911/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania
rozporządzenia (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie kolczyków,
paszportów i rejestrów gospodarstw (Dz. Urz. UE L 163 z 30.04.2004, str. 65, z późn.
zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 46, str. 242).
W Rzeczypospolitej Polskiej bydło podlega obowiązkowi oznakowania za pomocą pary kolczyków
oraz podlega rejestracji w Centralnej Bazie Danych Systemu Identyfikacji i Rejestracji
Zwierząt. Każdy kolczyk zawiera indywidualny numer identyfikacyjny zwierzęcia składający
się z 14 znaków, zawierających informacje o państwie pochodzenia, numerze serii kolczyka,
numerze zwierzęcia i cyfrze kontrolnej, a ponadto kod kreskowy. Posiadacz bydła ma
obowiązek oznakować za pomocą pary kolczyków nowo narodzone cielę niezwłocznie po
jego urodzeniu i przesłać zgłoszenie jego urodzenia do Centralnej Bazy Danych Systemu
Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt. Na te czynności posiadacz ma 7 dni od dnia urodzenia
cielęcia.
Wszystkie sztuki bydła są zaopatrzone w paszporty, które towarzyszą zwierzętom od
urodzenia do śmierci. Wszystkie zdarzenia, w tym przemieszczenie z siedziby stada
do siedziby stada (miejsca gromadzenia, rzeźni, zakładu przetwórczego lub spalarni,
pośrednika w obrocie zwierzętami, na targ, wystawę, pokaz lub konkurs zwierząt), są
zgłaszane do Centralnej Bazy Danych Systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt.
Gospodarstwa, zarejestrowane w Centralnej Bazie Danych Systemu Identyfikacji i Rejestracji
Zwierząt, posiadają indywidualny numer siedziby stada. Posiadacz bydła prowadzi księgę
rejestracji dla każdej siedziby stada, do którego muszą być wpisane wszystkie sztuki
bydła znajdujące się w siedzibie stada. Księga rejestracji bydła zawiera w szczególności
informacje dotyczące numeru identyfikacyjnego matki i ojca zwierzęcia, daty przybycia
zwierzęcia do siedziby stada i przemieszczenia zwierzęcia z siedziby stada. Wpisu
do księgi rejestracji dokonuje się bezpośrednio po zaistnieniu zdarzenia objętego
obowiązkiem wpisu, nie później niż w terminie 7 dni od dnia zaistnienia danego zdarzenia.
Część informacji o zdarzeniach dotyczących bydła, przekazanych do Centralnej Bazy
Danych Systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt (kupno, sprzedaż, ubój w rzeźni
i padnięcie zwierzęcia oraz unieszkodliwienie zwłok zwierzęcia), wymaga potwierdzenia
ich dokonania, np. w przypadku sprzedaży bydła jest wymagane potwierdzenie tego faktu
przez posiadacza zwierzęcia przez zgłoszenie tego zdarzenia. Brak takiego zgłoszenia
powoduje wszczęcie procedury wyjaśniania nieprawidłowości z posiadaczami zwierząt.
Wszystkie wyżej wymienione wymogi ustanowiono - zgodnie z zasadami określonymi w przepisach
Unii Europejskiej - nie tylko ze względu na identyfikację i rejestrację zwierząt,
ale także ze względu na ochronę ich zdrowia. W przypadku wystąpienia choroby zakaźnej
bydła system identyfikacji i rejestracji zwierząt może zostać wykorzystany do śledzenia
przemieszczeń zwierząt.
4.5. Regulacje prawne dotyczące obowiązku powiadamiania o BSE
W Rzeczypospolitej Polskiej obowiązek powiadamiania o BSE wynika bezpośrednio z następujących
przepisów:
1)
rozporządzenia nr 999/2001;
2)
ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób
zakaźnych zwierząt.
W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób
zakaźnych zwierząt określono obowiązek zgłaszania podejrzenia wystąpienia chorób zakaźnych
zwierząt, w tym BSE. Zgodnie z art. 42 ww. ustawy podejrzenie wystąpienia choroby
zakaźnej zwierząt, w tym wystąpienie objawów neurologicznych u zwierząt, które mogą
nasuwać podejrzenie BSE, podlega obowiązkowi niezwłocznego powiadomienia organu Inspekcji
Weterynaryjnej albo najbliższego podmiotu świadczącego usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej,
albo wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Ponadto posiadacz bydła ma obowiązek natychmiastowego
informowania powiatowego lekarza weterynarii o każdym przypadku padnięcia bydła.
Nie przewiduje się kar za zgłoszenie, w wyniku którego nie zostanie potwierdzona choroba.
Nie przewiduje się również zwrotu kosztów osobie zgłaszającej podejrzenie choroby
poniesionych przez tę osobę, jeśli podejrzenie to nie potwierdzi się.
4.6. Regulacje prawne stanowiące podstawę wypłaty odszkodowań dla posiadaczy bydła
zabitego w związku z kontrolą i zwalczaniem BSE
Podstawę do uzyskania odszkodowania za zabite bydło stanowi ustawa z dnia 11 marca
2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.
4.7. Regulacje prawne stanowiące podstawę przeprowadzenia badań kontrolnych
Monitorowanie BSE odbywa się zgodnie z:
1)
rozporządzeniem nr 999/2001, w szczególności z jego art. 6 oraz rozdziałem A w załączniku
III do tego rozporządzenia;
2)
rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 grudnia 2004 r. w sprawie
określenia jednostek chorobowych, sposobu prowadzenia kontroli oraz zakresu badań
kontrolnych zakażeń zwierząt (Dz. U. Nr 282, poz. 2813, z późn. zm.);
3)
decyzją Komisji 2009/719/WE z dnia 28 września 2009 r. upoważniającą niektóre państwa
członkowskie do zmiany swoich rocznych programów monitorowania BSE.
4.8. Monitorowanie bydła
Przewidywaną liczbę badań kontrolnych bydła w kierunku BSE, które będą przeprowadzone
w 2013 r., przedstawia tabela 1.6.
Tabela 1.6.
|
|
|
|
|
|
|
Szacunkowa liczba badań
|
|
Bydło określone w załączniku III w rozdziale A w części I w ust. 2.1, 3 i 4 rozporządzenia
nr 999/2001
|
24 000
|
|
Bydło określone w załączniku III w rozdziale A w części I w ust. 2.2 rozporządzenia
nr 999/2001
|
324 000
|
|
Inne:
|
bydło podejrzane o BSE lub zabite w ramach zwalczania BSE (kohorta, potomstwo)
|
20
|
|
badania potwierdzające wyniki dodatnie lub wątpliwe wyniki badań laboratoryjnych uzyskane
przy użyciu szybkiego testu
|
30
|
|
|
Łączna liczba badań:
|
348 050
|
|
|
|
|
|
|
Powyższe założenia przyjęto na podstawie średniej miesięcznej liczby próbek zbadanych
w kierunku BSE od lipca do grudnia 2011 r., pobranych od bydła poddanego ubojowi jako
zdrowe (około 27 000) oraz od bydła zaliczanego do grupy ryzyka (w tym padłego, poddanego
ubojowi z konieczności oraz wykazującego nietypowe objawy w trakcie badania przedubojowego,
w tym zwierząt, które doznały urazów w trakcie transportu lub w rzeźni - około 2000).
Przyjęcie średniej miesięcznej liczby próbek pobranych od lipca do grudnia 2011 r.
ma związek z podwyższeniem wieku bydła badanego w kierunku BSE, począwszy od lipca
2011 r., zgodnie z decyzją 2011/358/UE.
4.9. Zwalczanie
4.9.1. Środki podejmowane po stwierdzeniu przypadku BSE
4.9.1.1. Opis
Działania lekarzy weterynarii podejmowane w związku z wystąpieniem przypadku BSE w
Rzeczypospolitej Polskiej regulują następujące przepisy:
1)
rozporządzenie nr 999/2001;
2)
ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób
zakaźnych zwierząt.
Ponadto w celu usprawnienia działań Inspekcji Weterynaryjnej została wydana Instrukcja
Głównego Lekarza Weterynarii nr GIWz.401.BSE.60/2011 z dnia 30 listopada 2011 r. w
sprawie postępowania przy zgłaszaniu i zwalczaniu gąbczastej encefalopatii bydła (BSE).
Instrukcja ta stanowi akt prawa wewnętrznego i jej przepisy nie mogą być przywoływane
przy rozstrzyganiu o prawach i obowiązkach podmiotów nadzorowanych.
W przypadku otrzymania dodatniego wyniku badania laboratoryjnego w kierunku BSE przeprowadza
się następujące czynności, w szczególności:
1)
wszystkie części tuszy zakażonego zwierzęcia oraz wszystkie części tuszy zwierząt
sąsiadujących z zakażoną tuszą na linii ubojowej (co najmniej jedna przed i dwie po)
są niszczone - w przypadku bydła poddanego ubojowi;
2)
jest przeprowadzane szczegółowe dochodzenie epizootyczne.
Dochodzenie epizootyczne ma na celu:
1)
ustalenie źródła zakażenia BSE;
2)
określenie liczby i zidentyfikowanie wszystkich sztuk przeżuwaczy w gospodarstwie
pochodzenia zwierzęcia zakażonego BSE;
3)
ustalenie historii zwierzęcia zakażonego BSE oraz określenie miejsca pobytu potomstwa
krowy zakażonej BSE;
4)
ustalenie kohorty dla tego przypadku;
5)
ustalenie możliwej drogi przeniesienia BSE;
6)
ustalenie innych zwierząt, zarówno przebywających w gospodarstwie, w którym stwierdzono
BSE, jak i przebywających w innych gospodarstwach, które mogły mieć kontakt z tym
samym źródłem zakażenia BSE, co zwierzę zakażone BSE;
7)
ustalenie przemieszczenia potencjalnie zakażonej paszy lub innych czynników mogących
być przyczyną zakażenia w tym lub innym gospodarstwie.
Wszystkie zwierzęta, które zostały w trakcie dochodzenia epizootycznego uznane za
potencjalnie zakażone BSE zabija się, a następnie niszczy, zaś produkty uznane za
potencjalnie skażone BSE-niszczy.
4.9.1.2. Zwalczanie ogniska BSE
Przewidywana liczba sztuk bydła, które zostaną zabite w ramach zwalczania ogniska
BSE, zgodnie z załącznikiem VII z rozdziałem A z ust. 2.1 do rozporządzenia nr 999/2001,
wynosi 10.
5. Szczegółowa analiza kosztów realizacji Programu
Przewiduje się, że ogólna wysokość kosztów realizacji Programu wyniesie 6 312 800
zł, co przy założeniu, że 1 euro = 4,05 zł, stanowi równowartość 1 557 169,5 euro.
Powyższa kwota uwzględnia koszt odszkodowań za bydło zabite w ramach zwalczania BSE,
przyznawanych na zasadach określonych w art. 49 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie
zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, który szacunkowo wyniesie
40 000 zł, co da kwotę 9 876,5 euro.
W kalkulacji wzięto pod uwagę koszt jednego testu w 2011 r., który wyniósł średnio
12 zł - był to średni koszt szybkiego testu wykonanego zarówno w Zakładzie Higieny
Weterynaryjnej, jak i w krajowym laboratorium referencyjnym znajdującym się w Państwowym
Instytucie Weterynaryjnym - Państwowym Instytucie Badawczym w Puławach. Przy szacowaniu
kosztu jednego testu w 2013 r. wzięto pod uwagę przewidywany wzrost cen w stosunku
do 2011 r. oraz koszt dodatkowych elementów (w szczególności pobranie jednej próbki
w kierunku BSE - 2 zł, transport jednej próbki - ok. 2 zł, zakup i amortyzacja sprzętu,
użytkowanie pomieszczeń laboratorium). Dodatkowe koszty zostały uwzględnione w związku
z ustaleniem przez Komisję Europejską - w decyzji wykonawczej Komisji 2011/807/UE
z dnia 30 listopada 2011 r. zatwierdzającej roczne i wieloletnie programy oraz wkład
finansowy Unii w zakresie zwalczania, kontroli i monitorowania niektórych chorób zwierząt
i chorób odzwierzęcych, przedstawione przez państwa członkowskie na 2012 r. i na lata
następne (Dz. Urz. UE L 322 z 06.12.2011, str. 11) - kwoty ryczałtowej, która ma pokryć
wszystkie koszty poniesione w celu wykonania badań laboratoryjnych w kierunku BSE.
W związku z powyższym średni koszt jednego testu oszacowano na 18 zł, co stanowi równowartość
4,44 euro.
W tabeli 1.7 zostały dodatkowo wykazane badania laboratoryjne potwierdzające w liczbie
30, a także badania laboratoryjne bydła podejrzanego o BSE oraz zabitego w ramach
zwalczania BSE (20), które są wykonywane w krajowym laboratorium referencyjnym. Koszt
takiego badania wyniósł w 2011 r. ok. 176 zł.
Koszty Programu są kosztami szacunkowymi i zostaną dostosowane do wielkości wydatków
przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w projekcie ustawy budżetowej
na rok 2013 przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 27 września 2012 r. i przekazanej
do Sejmu RP, a po uchwaleniu ustawy budżetowej na rok 2013 - do wielkości ujętych
w tej ustawie.
Koszty Programu wyrażone w złotych zostały przeliczone na euro według prognozowanego
kursu euro. Zatwierdzone w dniu 12 września 2012 r. przez Ministra Finansów „Wytyczne
dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania
skutków finansowych projektowanych ustaw”, zawierające prognozowany kurs euro, znajdują
się na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów
publicznych.
Zestawienie szacunkowych kosztów kwalifikowanych realizacji Programu przedstawia tabela
nr 1.7.
Tabela 1.7.*)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Przeznaczenie kosztów
|
Szczegóły
|
Liczba jednostek
|
Koszt jednostkowy w zł/euro1)
|
Ogółem kwota w zł
|
Ogółem kwota w euro
|
Wniosek o finansowanie wspólnotowe (tak/nie)
|
|
1.
|
Badania laboratoryjne w kierunku BSE2)
|
|
1.1.
|
Szybkie testy
|
Test3)
|
348 000
|
18/4,44
|
6 264 000
|
1 545 120
|
TAK
|
|
1.2.
|
Badania laboratoryjne potwierdzające
|
Test4)
|
30
|
176/43,46
|
5 280
|
1 303,8
|
TAK
|
|
1.3.
|
Badania laboratoryjne bydła podejrzanego o BSE lub zabitego w ramach zwalczania BSE
(kohorta, potomstwo)
|
|
20
|
176/43,46
|
3 520
|
869,2
|
TAK
|
|
2.
|
Obowiązkowe zabicie
|
|
2.1.
|
Odszkodowanie za bydło, które ma być zabite zgodnie z załącznikiem VII z rozdziałem
A z ust. 2.1 rozporządzenia nr 999/20015)
|
|
10
|
4 000/ 987,65
|
40 000
|
9876,5
|
TAK
|
|
|
Razem:
|
6 312 800
|
1 557 169,5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) Kurs euro według „Wytycznych dotyczących stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych
będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw” zatwierdzonych
w dniu 12 września 2012 r. przez Ministra Finansów.
2) Określone w ust. 4.8 Programu.
3) Dowolny spośród szybkich testów wymienionych w załączniku X w rozdziale C w ust.
4 rozporządzenia nr 999/2001 w odniesieniu do bydła.
4) Jedna z metod potwierdzających wymieniona w załączniku X w rozdziale C w ust. 3.1
rozporządzenia nr 999/2001.
5) Określone w ust. 4.9.1.2 Programu.
*) Są to szacunkowe koszty, które zostaną dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych
na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2013.