1.
Po otrzymaniu informacji o zatrzymaniu w obcym porcie statku o polskiej przynależności
przez inspekcję państwa portu, właściwy dyrektor urzędu morskiego:
1)
przeprowadza analizę dokumentów dotyczących zatrzymania, w tym raportu z inspekcji
statku;
2)
podejmuje decyzję o dalszych działaniach, o których mowa w ust. 2;
3)
zamieszcza informacje w zakresie zatrzymania statku w bazie danych o statkach o polskiej
przynależności, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
2.
Po otrzymaniu informacji, o której mowa w ust. 1, właściwy dyrektor urzędu morskiego
może:
1)
przeprowadzić inspekcję doraźną statku, o której mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1 ustawy,
lub powierzyć jej przeprowadzenie wyznaczonej w tym celu osobie lub uznanej organizacji;
2)
wystąpić do uznanej organizacji sprawującej nadzór techniczny nad statkiem o sprawdzenie
spełniania przez statek wymogów technicznych, w przypadku gdy uchybienia dotyczą stanu
technicznego statku;
3)
przeprowadzić audyt dodatkowy, o którym mowa w art. 22 pkt 5 ustawy;
4)
przeprowadzić weryfikację, o której mowa w
art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich
(Dz. U. Nr 171, poz. 1055).
3.
W przypadku stwierdzenia, że zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 27 ustawy,
właściwy dyrektor urzędu morskiego podejmuje wskazane w tym przepisie działania, zapewniając,
że statek nie wyruszy w dalszą podróż, jeśli nie spełni wymagań odpowiednich przepisów
międzynarodowych i krajowych w zakresie budowy, konstrukcji oraz bezpiecznej eksploatacji
statków, a także wymagań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunków sanitarnych.
4.
Jeżeli uchybienia stwierdzone w trakcie inspekcji nie mogą zostać naprawione w porcie
zatrzymania statku, właściwy dyrektor urzędu morskiego współpracuje z organem inspekcji
państwa portu, który wydał decyzję o zatrzymaniu statku, w celu uzgodnienia warunków
gwarantujących, że statek w czasie przejścia do miejsca, w którym może zostać dokonana
naprawa, nie będzie stanowił zagrożenia dla bezpieczeństwa morskiego, osób przebywających
na tym statku, innych statków oraz zagrożenia dla środowiska morskiego.