EFEKTY KSZTAŁCENIA WSPÓLNE DLA ZAWODÓW W RAMACH OBSZARU KSZTAŁCENIA, STANOWIĄCE PODBUDOWĘ
DO KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE LUB GRUPIE ZAWODÓW
OBSZAR ADMINISTRACYJNO-USŁUGOWY (A)
PKZ(A.a) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: operator urządzeń
przemysłu szklarskiego, technik technologii szkła
Uczeń:
1)
sporządza szkice i rysunki techniczne części maszyn i urządzeń;
2)
rozróżnia części maszyn i urządzeń oraz określa ich zastosowanie;
3)
określa właściwości materiałów konstrukcyjnych;
4)
rozróżnia schematy technologiczne;
5)
posługuje się dokumentacją techniczną;
6)
posługuje się przyrządami pomiarowymi;
7)
wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej i maszynowej materiałów;
8)
rozróżnia elementy układów automatyki;
9)
charakteryzuje układy sterowania pracą maszyn i urządzeń;
10)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.b) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: operator urządzeń
przemysłu ceramicznego, technik technologii ceramicznej
Uczeń:
1)
sporządza szkice i rysunki techniczne części maszyn i urządzeń;
2)
interpretuje schematy technologiczne;
3)
klasyfikuje surowce ceramiczne;
4)
rozróżnia surowce ceramiczne i określa ich właściwości oraz zastosowanie;
5)
odczytuje wskazania przyrządów pomiarowych;
6)
rozróżnia systemy i elementy układów automatyki;
7)
określa właściwości materiałów konstrukcyjnych;
8)
rozróżnia maszyny i urządzenia stosowane w przemyśle ceramicznym;
9)
posługuje się dokumentacją techniczną i technologiczną oraz instrukcjami obsługi i
konserwacji maszyn i urządzeń;
10)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.c) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: operator maszyn
w przemyśle włókienniczym, rękodzielnik wyrobów włókienniczych, technik włókienniczych
wyrobów dekoracyjnych, technik włókiennik
Uczeń:
1)
sporządza szkice i rysunki techniczne części maszyn i urządzeń;
2)
wykonuje kompozycje kolorystyczne oraz kompozycje płaskie i przestrzenne z zastosowaniem
technik rysunkowych;
3)
rozróżnia surowce, półprodukty i wyroby włókiennicze;
4)
charakteryzuje sposoby otrzymywania surowców, półproduktów i wyrobów włókienniczych;
5)
rozróżnia parametry budowy wyrobów włókienniczych;
6)
charakteryzuje procesy wytwarzania wyrobów włókienniczych;
7)
klasyfikuje odpady powstałe podczas wytwarzania wyrobów włókienniczych;
8)
odczytuje oznaczenia i symbole stosowane w rysunkach technicznych;
9)
rozpoznaje maszyny i urządzenia włókiennicze;
10)
rozpoznaje części maszyn i urządzeń włókienniczych;
11)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.d) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: operator urządzeń
przemysłu chemicznego, technik technologii chemicznej
Uczeń:
1)
sporządza szkice i rysunki techniczne części maszyn i urządzeń;
2)
wyjaśnia zjawiska fizyczne, chemiczne i fizykochemiczne zachodzące w procesach technologicznych
przemysłu chemicznego;
3)
prowadzi i kontroluje procesy jednostkowe w skali laboratoryjnej;
4)
posługuje się wiedzą z zakresu mechaniki technicznej i elektrotechniki;
5)
rozpoznaje części maszyn i urządzeń oraz określa ich zastosowanie;
6)
przestrzega zasad eksploatacji i konserwacji maszyn i urządzeń;
7)
rozróżnia silniki elektryczne i elementy instalacji elektrycznych;
8)
rozróżnia elementy sterowania oraz układy automatyki w maszynach i urządzeniach;
9)
przestrzega zasad eksploatacji urządzeń automatyki przemysłowej;
10)
posługuje się dokumentacją techniczną;
11)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.e) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: kaletnik, kuśnierz,
obuwnik, technik technologii wyrobów skórzanych, technik obuwnik
Uczeń:
1)
wykonuje rysunki wyrobów skórzanych;
2)
rozróżnia rodzaje skór, tworzyw sztucznych i skóropodobnych, wyrobów włókienniczych
i papierniczych;
3)
określa topograficzny układ skór;
4)
rozpoznaje wady i uszkodzenia skór surowych i wyprawionych;
5)
określa właściwości materiałów stosowanych w produkcji wyrobów skórzanych;
6)
klasyfikuje odpady powstające podczas rozkroju skór;
7)
posługuje się dokumentacją techniczną i technologiczną;
8)
odczytuje oznaczenia i symbole stosowane w rysunkach technicznych;
9)
charakteryzuje narzędzia, maszyny i urządzenia stosowane w procesie produkcji wyrobów
skórzanych;
10)
lokalizuje nieprawidłowości w pracy maszyn i urządzeń;
11)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.f) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: garbarz skór,
technik garbarz
Uczeń:
1)
sporządza szkice i rysunki techniczne, w tym schematy techniczne i technologiczne;
2)
posługuje się dokumentacją techniczną oraz instrukcjami obsługi maszyn i urządzeń;
3)
rozróżnia części maszyn i urządzeń;
4)
rozróżnia elementy automatyki przemysłowej;
5)
wyjaśnia zasady działania pomp, wentylatorów i sprężarek;
6)
charakteryzuje budowę oraz wyjaśnia zasady działania napędów mechanicznych, hydraulicznych,
pneumatycznych i elektrycznych;
7)
przestrzega zasad konserwacji maszyn i urządzeń;
8)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.g) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: tapicer, stolarz,
cieśla, koszykarz-plecionkarz, technik technologii drewna
Uczeń:
1)
rozpoznaje gatunki drewna, materiały drzewne i tworzywa drzewne;
2)
określa właściwości drewna i tworzyw drzewnych;
3)
rozpoznaje wady drewna oraz określa przyczyny ich powstawania;
4)
rozróżnia rodzaje uszkodzeń materiałów;
5)
określa materiały pomocnicze stosowane w produkcji;
6)
sporządza szkice i rysunki techniczne;
7)
posługuje się instrukcjami obsługi maszyn i urządzeń;
8)
posługuje się terminologią stosowaną w przemyśle drzewnym;
9)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.h) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: krawiec, technik
technologii odzieży
Uczeń:
1)
wykonuje rysunki modelowe wyrobów odzieżowych;
2)
dobiera kompozycje kolorystyczne;
3)
korzysta z projektów wyrobów odzieżowych;
4)
wykonuje rysunki techniczne wyrobów odzieżowych;
5)
rozróżnia surowce włókiennicze oraz określa ich właściwości;
6)
rozróżnia rodzaje wyrobów włókienniczych;
7)
rozróżnia materiały odzieżowe i określa ich zastosowanie;
8)
przestrzega zasad wykonywania pomiarów krawieckich;
10)
rozróżnia rodzaje ściegów maszynowych i określa ich zastosowanie;
11)
charakteryzuje metody konserwacji materiałów i wyrobów odzieżowych;
12)
rozpoznaje rodzaje maszyn odzieżowych;
13)
rozróżnia mechanizmy w maszynach i urządzeniach odzieżowych;
14)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.i) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: drukarz, introligator,
technik procesów drukowania, technik procesów introligatorskich, technik cyfrowych
procesów graficznych
Uczeń:
1)
posługuje się terminologią poligraficzną;
2)
odczytuje schematy i rysunki techniczne stosowane w poligrafii;
3)
rozróżnia produkty poligraficzne;
4)
charakteryzuje materiały poligraficzne;
5)
posługuje się miarami poligraficznymi;
6)
charakteryzuje procesy przygotowalni poligraficznej;
7)
charakteryzuje techniki drukowania;
8)
charakteryzuje procesy introligatorskie i wykończeniowe;
9)
rozpoznaje maszyny i urządzenia poligraficzne oraz ich główne zespoły;
10)
posługuje się poligraficzną dokumentacją techniczną i technologiczną;
11)
identyfikuje elementy cyfrowych systemów produkcyjnych w poligrafii;
12)
stosuje techniki komputerowego wspomagania procesów technologicznych;
13)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.j) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: sprzedawca,
technik handlowiec, technik księgarstwa, technik usług pocztowych i finansowych
Uczeń:
1)
posługuje się terminologią z zakresu towaroznawstwa;
2)
klasyfikuje towary według określonych kryteriów;
3)
przestrzega zasad magazynowania, przechowywania i transportu towarów;
4)
przestrzega norm towarowych oraz norm jakości dotyczących przechowywania i konserwacji
towarów;
5)
przestrzega zasad odbioru towarów;
6)
rozróżnia rodzaje opakowań towarów;
7)
przestrzega zasad pakowania i oznakowania towarów;
8)
przestrzega zasad gospodarki opakowaniami;
9)
stosuje przepisy prawa dotyczące praw konsumenta;
10)
przestrzega procedur postępowania reklamacyjnego;
11)
określa znaczenie marketingu w działalności reklamowej oraz rozróżnia jego elementy;
12)
sporządza dokumenty związane z wykonywaną pracą;
13)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.k) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: fryzjer, technik
usług fryzjerskich
Uczeń:
1)
sporządza szkice i rysunki fryzur;
2)
sporządza rysunki fryzur z zachowaniem proporcji i światłocienia;
3)
rozróżnia typy budowy głowy i twarzy dzieci oraz osób dorosłych;
4)
rozpoznaje rodzaje włosów ludzkich oraz określa ich właściwości;
5)
charakteryzuje budowę i fizjologię włosów;
6)
rozpoznaje uszkodzenia włosów;
7)
charakteryzuje budowę i funkcje skóry;
8)
rozróżnia zmiany chorobowe na skórze głowy;
9)
charakteryzuje preparaty stosowane do zabiegów fryzjerskich;
10)
rozpoznaje sprzęt stosowany do wykonywania zabiegów fryzjerskich;
11)
rozpoznaje preparaty do wykonywania zabiegów fryzjerskich;
12)
określa wyposażenie salonu fryzjerskiego;
13)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.l) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: fotograf, fototechnik,
technik cyfrowych procesów graficznych
Uczeń:
1)
posługuje się terminologią w zakresie fotografii i grafiki komputerowej;
2)
charakteryzuje techniki zapisu obrazu;
3)
dobiera metody i materiały do specyfiki rejestrowanego obrazu;
4)
rozpoznaje urządzenia do rejestracji, kopiowania i wizualizacji obrazu;
5)
charakteryzuje i prowadzi procesy obróbki materiałów światłoczułych;
6)
prowadzi kontrolę procesów obróbki i kopiowania obrazów pod względem technologicznym
i jakościowym;
7)
stosuje techniki komputerowego wspomagania procesów technologicznych;
8)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.m) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik spedytor,
technik logistyk, technik ekonomista, technik rachunkowości, technik administracji,
technik handlowiec, technik księgarstwa
Uczeń:
1)
posługuje się pojęciami z zakresu mikroekonomii i makroekonomii;
2)
korzysta z programów komputerowych w pracy biurowej;
3)
przygotowuje standardowe formy korespondencji służbowej;
4)
wykonuje prace związane z przygotowaniem spotkań służbowych;
5)
stosuje przepisy prawa dotyczące tajemnicy służbowej oraz ochrony danych osobowych;
6)
obsługuje sprzęt i urządzenia techniki biurowej;
8)
dokonuje selekcji danych statystycznych pod kątem ich przydatności analitycznej i
decyzyjnej;
9)
rozróżnia rodzaje badań statystycznych oraz określa ich przydatność;
10)
gromadzi informacje o badanej zbiorowości;
11)
rozróżnia, oblicza i interpretuje podstawowe miary statystyczne;
12)
przeprowadza analizę statystyczną badanego zjawiska;
13)
opracowuje i prezentuje dane statystyczne i wyniki badań;
14)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.n) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik usług
fryzjerskich
Uczeń:
1)
charakteryzuje style fryzur minionych epok;
2)
charakteryzuje współczesne style i rodzaje fryzur;
3)
przestrzega zasad projektowania fryzur;
4)
charakteryzuje palety kolorystyczne stosowane we fryzjerstwie;
5)
posługuje się dokumentacją techniczną;
6)
sporządza kalkulacje kosztów świadczonych usług;
7)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.o) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik prac
biurowych
Uczeń:
1)
posługuje się pojęciami z zakresu mikroekonomii i makroekonomii;
2)
określa znaczenie marketingu w działalności reklamowej oraz rozróżnia jego elementy;
3)
stosuje przepisy prawa dotyczące tajemnicy służbowej oraz ochrony danych osobowych;
4)
rozróżnia rodzaje badań statystycznych oraz określa ich przydatność;
5)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.p) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik organizacji
reklamy
Uczeń:
1)
posługuje się pojęciami z zakresu mikroekonomii i makroekonomii;
2)
przestrzega zasad funkcjonowania rynku finansowego;
3)
rozróżnia formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw;
4)
posługuje się terminologią z zakresu prawa i etyki;
5)
charakteryzuje rodzaje badań statystycznych oraz określa ich przydatność do celów
decyzyjnych;
6)
rozróżnia elementy marketingu oraz określa jego znaczenie w działalności reklamowej;
7)
posługuje się pojęciami z zakresu towaroznawstwa;
8)
określa psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania działalności reklamowej;
9)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.q) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik eksploatacji
portów i terminali
Uczeń:
1)
rozróżnia rodzaje portów i terminali;
2)
rozróżnia elementy infrastruktury portów i terminali;
3)
charakteryzuje systemy zarządzania portami i terminalami;
4)
charakteryzuje rodzaje usług w portach i terminalach;
5)
określa właściwości towarów i ładunków;
6)
posługuje się środkami łączności przewodowej i bezprzewodowej;
7)
korzysta z planów, map i danych statystycznych;
8)
posługuje się dwoma językami obcymi, w tym językiem angielskim, w zakresie niezbędnym
do wykonywania zawodu;
9)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.r) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik żeglugi
śródlądowej, technik nawigator morski, technik rybołówstwa morskiego
Uczeń:
1)
posługuje się mapami i wydawnictwami nawigacyjnymi;
2)
charakteryzuje rodzaje statków oraz systemy transportowe dla ładunków jednostkowych
i masowych;
3)
określa rodzaje oraz właściwości towarów i ładunków;
4)
posługuje się środkami łączności przewodowej i bezprzewodowej;
5)
rozróżnia rodzaje portów i terminali;
6)
charakteryzuje rodzaje usług w portach i terminalach;
7)
posługuje się językiem angielskim i drugim językiem obcym w zakresie niezbędnym do
wykonywania zawodu;
8)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.s) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik włókiennik,
technik włókienniczych wyrobów dekoracyjnych
Uczeń:
1)
projektuje wyroby włókiennicze z zastosowaniem technik komputerowych;
2)
przestrzega zasad prezentacji i ekspozycji prac plastycznych oraz projektów;
3)
przestrzega zasad montażu i demontażu zespołów maszyn i urządzeń mechanicznych;
4)
rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń elektrycznych;
5)
określa funkcje zespołów, podzespołów i mechanizmów maszyn i urządzeń;
6)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.t) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik transportu
kolejowego
Uczeń:
1)
rozpoznaje elementy sieci kolejowej;
2)
rozróżnia elementy dróg kolejowych oraz kolejowych obiektów mostowych i określa ich
funkcje;
3)
przestrzega zasad eksploatacji kolei;
4)
rozróżnia tabor kolejowy i określa jego przeznaczenie;
5)
charakteryzuje wyposażenie wagonów pasażerskich i towarowych;
6)
posługuje się systemem znakowania taboru kolejowego;
7)
wykonuje rysunki konstrukcyjne infrastruktury kolejowej;
8)
odczytuje plany i rysunki schematyczne posterunków ruchu kolejowego;
9)
klasyfikuje kolejowe usługi transportowe;
10)
rozróżnia rodzaje dokumentów przewozowych;
11)
rozpoznaje urządzenia sygnalizacji kolejowej;
12)
posługuje się dokumentacją techniczną i instrukcjami dotyczącymi prowadzenia ruchu
kolejowego i sygnalizacji kolejowej oraz przestrzega norm w tym zakresie;
13)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.u) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik technologii
wyrobów skórzanych, technik obuwnik
Uczeń:
1)
projektuje wyroby skórzane, wykorzystując wiedzę z zakresu kolorystyki i kompozycji
plastycznej;
2)
określa fizykochemiczne i użytkowe właściwości materiałów;
3)
określa warunki klimatyczne w pomieszczeniach produkcyjnych;
4)
rozpoznaje połączenia części maszyn i urządzeń mechanicznych;
5)
przestrzega zasad montażu i demontażu zespołów maszyn i urządzeń mechanicznych;
6)
określa funkcje zespołów, podzespołów i mechanizmów maszyn i urządzeń mechanicznych;
7)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.v) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik technologii
szkła, technik technologii ceramicznej
Uczeń:
1)
klasyfikuje i oblicza błędy pomiarowe;
2)
określa cele i zadania normalizacji;
3)
wykonuje obliczenia wytrzymałościowe;
4)
określa przydatność materiałów konstrukcyjnych;
5)
sporządza schematy technologiczne;
6)
ocenia stan techniczny maszyn, urządzeń, narzędzi stosowanych w procesach produkcyjnych;
7)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.w) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik technologii
odzieży
Uczeń:
1)
projektuje wyroby odzieżowe z zastosowaniem technik komputerowych;
2)
projektuje kompozycje kolorystyczne;
3)
określa sposoby przechowywania oraz transportu materiałów i wyrobów odzieżowych;
4)
określa funkcje zespołów, podzespołów i mechanizmów maszyn odzieżowych;
5)
przestrzega zasad działania napędów w maszynach i urządzeniach odzieżowych;
6)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.x) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik technologii
drewna
Uczeń:
1)
określa właściwości materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych;
2)
rozróżnia technologie produkcji wyrobów stolarskich;
3)
sporządza normy materiałowe i normy pracy dla wytwarzanych wyrobów;
4)
opracowuje wyniki pomiarów;
5)
przestrzega zasad eksploatacji oraz konserwacji maszyn, urządzeń i narzędzi;
6)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.y) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik papiernictwa
Uczeń:
1)
sporządza szkice i rysunki techniczne części maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle
papierniczym;
2)
charakteryzuje rodzaje i właściwości surowców oraz półproduktów papierniczych;
3)
rozróżnia dodatki i środki chemiczne stosowane w produkcji wytworów papierniczych;
4)
charakteryzuje procesy chemiczne i fizyczne zachodzące podczas produkcji wytworów
papierniczych;
5)
wykonuje badania laboratoryjne dotyczące produkcji wytworów papierniczych;
6)
rozróżnia maszyny i urządzenia stosowane w przemyśle papierniczym;
7)
rozróżnia rodzaje aparatury pomiarowej;
8)
charakteryzuje parametry procesów technologicznych;
9)
określa zastosowanie czynników energetycznych w procesach technologicznych;
10)
przestrzega zasad racjonalnej gospodarki energią oraz materiałami stosowanymi w przemyśle
papierniczym;
11)
określa metody zabezpieczania materiałów i produktów papierniczych przed wpływem czynników
szkodliwych;
12)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.z) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik analityk,
technik technologii chemicznej
Uczeń:
1)
klasyfikuje metody pomiarowe stosowane w badaniach laboratoryjnych i pomiarach przemysłowych;
2)
klasyfikuje i oblicza błędy pomiarowe;
3)
określa cele i zadania normalizacji;
4)
przestrzega zasad wdrażania i funkcjonowania systemów akredytacji, certyfikacji i
dobrej praktyki laboratoryjnej;
5)
charakteryzuje systemy zarządzania jakością, bezpieczeństwem i środowiskiem;
6)
wykonuje czynności związane z wzorcowaniem, konserwacją, przygotowaniem do legalizacji
wyposażenia pomiarowego;
7)
wykonuje obliczenia związane ze sporządzaniem roztworów;
8)
sporządza roztwory o różnych stężeniach;
9)
rozpoznaje znormalizowane symbole urządzeń i położenie węzłów analitycznych i punktów
pomiarowych na schematach technologicznych;
10)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.aa) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik usług
kosmetycznych
Uczeń:
1)
określa budowę anatomiczną oraz fizjologię skóry i jej przydatków;
3)
określa wpływ odżywiania człowieka na skórę i przydatki skórne;
4)
określa wpływ czynników środowiskowych na stan zdrowia człowieka;
5)
diagnozuje stan skóry i przydatków skórnych;
6)
rozpoznaje zmiany patologiczne na skórze oraz przydatkach skórnych;
7)
przestrzega zasad profilaktyki chorób skóry;
8)
rozpoznaje surowce kosmetyczne oraz określa ich zastosowanie;
9)
rozpoznaje rodzaje preparatów kosmetycznych oraz określa ich zastosowanie;
10)
określa zastosowanie związków chemicznych w preparatach kosmetycznych;
11)
sporządza preparaty kosmetyczne zgodnie z recepturą;
12)
charakteryzuje metody badań surowców i wyrobów kosmetycznych;
13)
rozróżnia aparaty i urządzenia stosowane podczas wykonywania zabiegów kosmetycznych;
14)
stosuje przepisy sanitarno-epidemiologiczne podczas wykonywania zabiegów kosmetycznych;
15)
korzysta z różnych źródeł informacji dotyczących wykonywania zabiegów kosmetycznych;
16)
przeprowadza wywiad z klientem;
17)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.ab) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik archiwista
Uczeń:
1)
charakteryzuje organizację państwowej służby archiwalnej;
2)
stosuje przepisy prawa dotyczące wykonywania usług archiwalnych;
3)
charakteryzuje zasoby krajowych archiwów centralnych;
4)
posługuje się terminologią z zakresu archiwistyki, archiwoznawstwa oraz archiwalnej
informacji naukowej;
5)
posługuje się systemami obiegu i zarządzania dokumentacją;
6)
charakteryzuje systemy kancelaryjne;
7)
stosuje specjalistyczne programy komputerowe wspomagające prowadzenie archiwum;
8)
stosuje różne formy udostępniania informacji;
9)
posługuje się archiwalnym systemem ewidencyjno-informacyjnym;
10)
stosuje przepisy prawa dotyczące dostępu do informacji chronionych prawem;
11)
popularyzuje zasoby archiwalne;
12)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(A.ac) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik transportu
drogowego
Uczeń:
1)
stosuje obliczenia do rozwiązywania problemów praktycznych, w tym przelicza jednostki
miar fizycznych;
2)
odczytuje schematy elektryczne i elektroniczne;
3)
wykonuje czynności kontrolno-obsługowe pojazdów;
4)
stosuje przepisy prawa dotyczące ruchu drogowym i kierujących pojazdami;
5)
przestrzega zasad kierowania pojazdami;
6)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań;
7)
prowadzi i obsługuje pojazdy samochodowe w zakresie niezbędnym do uzyskania kwalifikacji
wstępnej, o której mowa w ustawie o transporcie drogowym, oraz uzyskania prawa jazdy
kategorii C+E.
OBSZAR BUDOWLANY (B)
PKZ(B.a) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: mechanik maszyn
i urządzeń drogowych, technik drogownictwa
Uczeń:
1)
sporządza szkice i rysunki techniczne;
2)
odczytuje rysunki maszynowe;
3)
rozpoznaje maszyny i urządzenia oraz określa ich zastosowanie;
4)
wykonuje pomiary wielkości mechanicznych i elektrycznych;
5)
rozpoznaje materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne, określa ich właściwości i zastosowanie;
6)
rozpoznaje rodzaje połączeń rozłącznych i nierozłącznych;
7)
wykonuje operacje z zakresu obróbki ręcznej i maszynowej;
8)
klasyfikuje drogi według określonych kryteriów;
9)
rozpoznaje elementy dróg i określa ich funkcje;
10)
rozróżnia rodzaje obiektów mostowych i określa ich przeznaczenie;
11)
rozpoznaje rodzaje konstrukcji mostów;
12)
rozróżnia rodzaje i elementy dokumentacji projektowej;
13)
rozpoznaje rodzaje gruntów i określa ich właściwości;
14)
określa właściwości materiałów stosowanych do budowy dróg i obiektów mostowych;
15)
rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane w robotach drogowych;
16)
wykonuje pomiary związane z określonymi robotami ziemnymi i drogowymi;
17)
rozróżnia środki transportu stosowane w drogownictwie;
18)
przestrzega zasad transportu i składowania mas ziemnych oraz materiałów stosowanych
w robotach drogowych;
19)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(B.b) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: blacharz izolacji
przemysłowych, monter izolacji przemysłowych
Uczeń:
1)
rozpoznaje rodzaje i elementy instalacji przemysłowych;
2)
rozróżnia konstrukcje instalacji przemysłowych i techniki ich wykonania;
3)
rozpoznaje materiały izolacyjne i określa ich zastosowanie;
4)
rozróżnia rodzaje i elementy składowe dokumentacji technicznej stosowanej w instalacjach
przemysłowych;
5)
wykonuje pomiary związane z robotami izolacyjnymi;
6)
rozpoznaje elementy zagospodarowania terenu budowy;
7)
transportuje i składuje materiały i wyroby budowlane;
8)
rozróżnia rodzaje rusztowań i pomostów roboczych;
9)
sporządza kalkulację kosztów robót izolacyjnych;
10)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(B.c) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: kominiarz, monter
zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, monter izolacji budowlanych, dekarz,
cieśla, betoniarz-zbrojarz, kamieniarz, zdun, murarz-tynkarz, monter konstrukcji budowlanych,
technik renowacji elementów architektury, technik budownictwa, technik dróg i mostów
kolejowych, monter systemów rurociągowych, monter nawierzchni kolejowej, technik drogownictwa
Uczeń:
1)
rozpoznaje rodzaje i elementy obiektów budowlanych;
2)
rozróżnia konstrukcje obiektów budowlanych i technologie ich wykonania;
3)
rozróżnia rodzaje i elementy instalacji budowlanych;
4)
rozpoznaje materiały budowlane i określa ich zastosowanie;
5)
przestrzega zasad sporządzania rysunków budowlanych;
7)
rozróżnia rodzaje i elementy dokumentacji stosowanej w budownictwie;
8)
rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane w robotach budowlanych;
9)
przestrzega zasad wykonywania pomiarów związanych z robotami budowlanymi;
10)
rozpoznaje elementy zagospodarowania terenu budowy;
11)
rozróżnia środki transportu stosowane w budownictwie;
12)
przestrzega zasad transportu i składowania materiałów budowlanych;
13)
rozróżnia rodzaje rusztowań oraz przestrzega zasad ich montażu, użytkowania i demontażu;
14)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(B.d) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: kominiarz, zdun
Uczeń:
1)
rozróżnia rodzaje paliw i określa ich właściwości;
2)
wyjaśnia procesy zachodzące podczas spalania paliw;
3)
przestrzega zasad sporządzania bilansu powietrza w pomieszczeniach;
4)
rozróżnia rodzaje przewodów kominowych w obiektach budowlanych;
5)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(B.e) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: monter sieci,
instalacji i urządzeń sanitarnych, technik urządzeń sanitarnych, technik gazownictwa
Uczeń:
1)
rozpoznaje rodzaje i elementy obiektów budowlanych;
2)
rozróżnia konstrukcje obiektów budowlanych i technologie ich wykonania;
3)
rozpoznaje materiały budowlane i określa ich właściwości;
4)
rozpoznaje rodzaje instalacji budowlanych oraz ich elementy;
5)
rozpoznaje rodzaje i elementy podziemnej infrastruktury terenu;
6)
rozpoznaje materiały stosowane do budowy sieci komunalnych i instalacji sanitarnych
oraz określa ich właściwości;
7)
sporządza rysunki techniczne oraz szkice robocze;
8)
rozpoznaje paliwa gazowe oraz określa ich właściwości;
9)
rozróżnia urządzenia energetyczne stosowane w sieciach komunalnych i instalacjach
sanitarnych;
10)
rozróżnia rodzaje i elementy dokumentacji projektowej sieci komunalnych oraz instalacji
sanitarnych;
11)
rozróżnia rodzaje gruntów oraz określa ich właściwości;
12)
określa sposoby wykonywania robót ziemnych oraz zabezpieczania i odwadniania wykopów;
13)
wykonuje pomiary związane z budową sieci komunalnych oraz montażem instalacji sanitarnych;
14)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(B.f) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: monter budownictwa
wodnego, technik budownictwa wodnego
1)
rozróżnia rodzaje cieków wodnych;
2)
określa cele regulacji rzek i potoków górskich;
3)
rozróżnia rodzaje urządzeń wodnych i określa ich przeznaczenie;
4)
określa wpływ robót hydrotechnicznych na stan środowiska;
5)
określa właściwości materiałów stosowanych w robotach hydrotechnicznych;
6)
wykonuje pomiary stanów wód w ciekach wodnych;
7)
posługuje się mapami hydrograficznymi;
8)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(B.g) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik urządzeń
i systemów energetyki odnawialnej, technik energetyk
Uczeń:
1)
określa źródła energii konwencjonalnej i niekonwencjonalnej;
2)
charakteryzuje zasoby energii w Polsce oraz możliwości ich wykorzystania;
3)
charakteryzuje procesy wytwarzania energii: elektrycznej, mechanicznej i cieplnej;
4)
rozróżnia obiekty energetyczne oraz określa ich wpływ na środowisko;
5)
charakteryzuje systemy energetyki odnawialnej;
6)
określa możliwości zastosowania urządzeń i systemów energetyki odnawialnej w budownictwie;
7)
stosuje prawa z zakresu mechaniki płynów, elektrotechniki oraz spalania paliw;
8)
wykonuje obliczenia parametrów charakteryzujących przepływ cieczy i gazów;
9)
wykonuje pomiary wielkości fizycznych;
10)
przestrzega zasad wykonywania instalacji sanitarnych i elektrycznych;
11)
stosuje przepisy prawa budowlanego i prawa energetycznego;
12)
wykonuje rysunki z wykorzystaniem specjalistycznych programów komputerowych;
13)
określa korzyści wynikające ze stosowania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych;
14)
prowadzi racjonalną gospodarkę energią;
15)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(B.h) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik renowacji
elementów architektury
Uczeń:
1)
rozpoznaje dawne i współczesne materiały i wyroby budowlane;
2)
rozpoznaje formy, typy ikonograficzne oraz style architektoniczne;
3)
posługuje się dokumentacją techniczną i technologiczną;
4)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(B.i) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik dróg
i mostów kolejowych
Uczeń:
1)
rozpoznaje rodzaje i elementy dróg kolejowych oraz kolejowych obiektów mostowych;
2)
rozpoznaje materiały stosowane do budowy dróg kolejowych i obiektów mostowych;
3)
rozpoznaje rodzaje gruntów i określa ich właściwości;
4)
sporządza rysunki dróg kolejowych i kolejowych obiektów mostowych;
5)
sporządza schematy posterunków ruchu kolejowego;
6)
wykonuje typowe obliczenia statyczne i projekty elementów konstrukcyjnych dróg i mostów
kolejowych;
7)
opracowuje projekty typowych elementów budowli drogowych i mostowych;
8)
posługuje się wiedzą z zakresu: geodezji, miernictwa i kartografii;
9)
rozpoznaje elementy sieci kolejowej;
10)
rozpoznaje rodzaje taboru kolejowego i określa jego przeznaczenie;
11)
rozpoznaje urządzenia sygnalizacji kolejowej;
12)
przestrzega zasad funkcjonowania kolei w Polsce;
13)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(B.j) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik drogownictwa
Uczeń:
1)
wykonuje rysunki techniczne;
2)
rozróżnia rodzaje i elementy konstrukcyjne dróg;
3)
przestrzega zasad planowania oraz przestrzennego zagospodarowania terenu;
4)
rozróżnia konstrukcje inżynierskich obiektów drogowych;
5)
określa wpływ oddziaływania obciążeń na elementy konstrukcyjne dróg i drogowych obiektów
inżynierskich;
6)
wykonuje obliczenia statyczne i konstrukcyjne;
7)
klasyfikuje grunty budowlane;
8)
wykonuje badania gruntów oraz materiałów stosowanych do budowy dróg oraz obiektów
drogowych;
9)
rozpoznaje maszyny i urządzenia drogowe oraz określa ich zastosowanie;
10)
rozróżnia rodzaje i elementy dokumentacji technicznej dróg oraz inżynierskich obiektów
drogowych;
11)
dobiera sprzęt i przyrządy pomiarowe;
12)
wykonuje pomiary geodezyjne;
13)
posługuje się mapami i planami sytuacyjno-wysokościowymi;
14)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(B.k) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik budownictwa
Uczeń:
1)
rozróżnia rodzaje obciążeń oraz określa ich oddziaływanie na elementy konstrukcyjne
obiektów budowlanych;
2)
wykonuje obliczenia statyczne elementów statycznie wyznaczalnych;
3)
przestrzega zasad wymiarowania elementów konstrukcji drewnianych, murowych, stalowych
i żelbetowych;
4)
klasyfikuje grunty budowlane i określa ich przydatność do celów budowlanych;
5)
określa właściwości techniczne materiałów budowlanych;
6)
rozróżnia rodzaje elementów budowlanych;
7)
określa konstrukcję elementów nośnych obiektów budowlanych;
8)
rozróżnia rodzaje izolacji budowlanych;
9)
sporządza szkice i rysunki techniczne;
10)
przestrzega zasad sporządzania przedmiaru robót budowlanych;
11)
przestrzega zasad sporządzania harmonogramów budowlanych oraz sieci zależności;
12)
dobiera sprzęt pomiarowy do wykonywania pomiarów związanych z realizacją robót budowlanych;
13)
wykonuje pomiary związane z realizacją robót budowlanych;
14)
sporządza rozliczenia robót budowlanych;
15)
przestrzega zasad dokumentowania robót budowlanych;
16)
stosuje przepisy prawa budowlanego;
17)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(B.l) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik geodeta
Uczeń:
1)
posługuje się jednostkami miar stosowanymi w pracach geodezyjnych;
2)
korzysta z układów współrzędnych stosowanych w geodezji i kartografii;
3)
rozpoznaje znaki i symbole kartograficzne;
4)
sporządza szkice geodezyjne;
5)
obsługuje instrumenty geodezyjne i przyrządy pomiarowe;
6)
wykonuje analitycznie obliczenia geodezyjne;
7)
korzysta z geodezyjnych programów komputerowych;
8)
posługuje się różnymi rodzajami map;
9)
stosuje przepisy prawa geodezyjnego i kartograficznego;
10)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
OBSZAR ELEKTRYCZNO-ELEKTRONICZNY (E)
PKZ(E.a) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: monter sieci
i urządzeń telekomunikacyjnych, monter mechatronik, monter-elektronik, elektromechanik
pojazdów samochodowych, elektromechanik, elektryk, technik telekomunikacji, technik
teleinformatyk, technik elektronik, technik awionik, technik mechatronik, technik
elektryk, technik elektroniki i informatyki medycznej, mechanik pojazdów samochodowych,
technik pojazdów samochodowych, technik automatyk sterowania ruchem kolejowym, technik
elektroenergetyk transportu szynowego
Uczeń:
1)
posługuje się pojęciami z dziedziny elektrotechniki i elektroniki;
2)
opisuje zjawiska związane z prądem stałym i zmiennym;
3)
interpretuje wielkości fizyczne związane z prądem zmiennym;
4)
wyznacza wielkości charakteryzujące przebiegi sinusoidalne typu y = A sin(ωt+φ);
5)
stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych
w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych;
6)
rozpoznaje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne;
7)
sporządza schematy ideowe i montażowe układów elektrycznych i elektronicznych;
8)
rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych;
9)
posługuje się rysunkiem technicznym podczas prac montażowych i instalacyjnych;
10)
dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe oraz wykonuje prace z zakresu montażu mechanicznego
elementów i urządzeń elektrycznych i elektronicznych;
11)
wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej;
12)
określa funkcje elementów i układów elektrycznych i elektronicznych na podstawie dokumentacji
technicznej;
13)
wykonuje połączenia elementów i układów elektrycznych oraz elektronicznych na podstawie
schematów ideowych i montażowych;
14)
dobiera metody i przyrządy do pomiaru parametrów układów elektronicznych i elektronicznych;
15)
wykonuje pomiary wielkości elektrycznych elementów, układów elektrycznych i elektronicznych;
16)
przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń w postaci tabel i wykresów;
17)
posługuje się dokumentacją techniczną, katalogami i instrukcjami obsługi oraz przestrzega
norm w tym zakresie;
18)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(E.b) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik informatyk,
technik tyfloinformatyk, technik teleinformatyk
Uczeń:
1)
rozpoznaje symbole graficzne i oznaczenia podzespołów systemu komputerowego;
2)
dobiera elementy i konfiguracje systemu komputerowego;
3)
dobiera oprogramowanie użytkowe do realizacji określonych zadań;
4)
stosuje zabezpieczenia sprzętu komputerowego i systemu operacyjnego;
5)
rozróżnia parametry sprzętu komputerowego;
6)
charakteryzuje informatyczne systemy komputerowe;
7)
określa funkcje systemu operacyjnego;
8)
posługuje się terminologią dotyczącą lokalnych sieci komputerowych;
9)
charakteryzuje urządzenia sieciowe;
10)
charakteryzuje rodzaje oprogramowania użytkowego;
11)
korzysta z publikacji elektronicznych;
12)
przestrzega zasad zarządzania projektem w trakcie organizacji i planowania pracy;
13)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(E.c) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik elektronik,
technik elektryk, technik mechatronik, technik telekomunikacji, technik teleinformatyk
Uczeń:
1)
wykonuje operacje matematyczne na liczbach zespolonych;
2)
sporządza wykresy w skali logarytmicznej;
3)
charakteryzuje parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych;
4)
dobiera elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne do określonych warunków eksploatacyjnych;
5)
określa wpływ parametrów poszczególnych elementów i podzespołów na pracę układów elektrycznych
i elektronicznych;
6)
dobiera metody i przyrządy do pomiaru parametrów układów elektrycznych i elektronicznych;
7)
dokonuje analizy pracy układów elektrycznych i elektronicznych na podstawie schematów
ideowych oraz wyników pomiarów;
8)
sporządza dokumentację z wykonywanych prac;
9)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(E.d) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik automatyk
sterowania ruchem kolejowym, technik elektroenergetyk transportu szynowego
Uczeń:
1)
rozróżnia i określa elementy drogi kolejowej;
2)
obsługuje urządzenia łączności przewodowej i bezprzewodowej;
3)
stosuje przepisy prawa dotyczące funkcjonowania transportu kolejowego;
4)
stosuje sygnalizację obowiązującą w transporcie kolejowym.
PKZ(E.e) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik energetyk
Uczeń:
1)
posługuje się pojęciami z dziedziny mechaniki, elektrotechniki, termodynamiki;
2)
rozpoznaje elementy elektryczne i elektroniczne oraz instalacje i urządzenia energetyczne;
3)
stosuje prawa elektrotechniki do obliczania obwodów elektrycznych;
4)
wykorzystuje rachunek wektorowy do działań na przebiegach sinusoidalnych;
5)
wykonuje pomiary wielkości elektrycznych i nieelektrycznych;
6)
sporządza dokumentację wykonywanych pomiarów;
7)
określa rolę poszczególnych elementów i podzespołów stosowanych w instalacjach i urządzeniach
energetycznych;
8)
rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne oraz określa ich zastosowanie;
9)
określa przyczyny i skutki zużycia instalacji i urządzeń energetycznych;
10)
dobiera elementy i układy automatyki zabezpieczeniowej instalacji i urządzeń energetycznych;
11)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(E.f) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie zegarmistrz
Uczeń:
1)
posługuje się pojęciami z dziedziny elektrotechniki, elektroniki, optyki, elektroakustyki
i psychoakustyki;
2)
opisuje zjawiska, interpretuje wielkości fizyczne związane z polami: elektrycznym,
magnetycznym, elektromagnetycznym, z powstawaniem i rozchodzeniem się fal dźwiękowych,
fal radiowych i światła w środowiskach otwartych i zamkniętych oraz torach transmisyjnych;
3)
oblicza i szacuje wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i elektronicznych;
4)
charakteryzuje i rozróżnia parametry elementów, układów elektrycznych i elektronicznych
oraz określa ich wpływ na pracę tych układów;
5)
rozróżnia i dobiera elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne na podstawie
symboli graficznych, oznaczeń, charakterystyk, parametrów i cech użytkowych do określonych
warunków eksploatacyjnych;
6)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonanie zadań.
OBSZAR MECHANICZNY I GÓRNICZO-HUTNICZY (M)
PKZ(M.a) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: mechanik-operator
pojazdów i maszyn rolniczych, zegarmistrz, optyk-mechanik, mechanik precyzyjny, mechanik
automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych, mechanik-monter maszyn i urządzeń,
mechanik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających, ślusarz, kowal,
monter kadłubów okrętowych, blacharz samochodowy, blacharz, lakiernik, technik optyk,
technik mechanik lotniczy, technik mechanik okrętowy, technik budownictwa okrętowego,
technik pojazdów samochodowych, technik mechanizacji rolnictwa, technik mechanik,
monter mechatronik, elektromechanik pojazdów samochodowych, technik mechatronik, technik
transportu drogowego, technik energetyk, modelarz odlewniczy, technik wiertnik, technik
górnictwa podziemnego, technik górnictwa otworowego, technik górnictwa odkrywkowego,
technik przeróbki kopalin stałych, technik odlewnik, technik hutnik, operator maszyn
i urządzeń odlewniczych, operator maszyn i urządzeń metalurgicznych, operator maszyn
i urządzeń do obróbki plastycznej, operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw
sztucznych, złotnik-jubiler
Uczeń:
1)
przestrzega zasad sporządzania rysunku technicznego maszynowego;
2)
sporządza szkice części maszyn;
3)
sporządza rysunki techniczne z wykorzystaniem technik komputerowych;
4)
rozróżnia części maszyn i urządzeń;
5)
rozróżnia rodzaje połączeń;
6)
przestrzega zasad tolerancji i pasowań;
7)
rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne;
8)
rozróżnia środki transportu wewnętrznego;
9)
dobiera sposoby transportu i składowania materiałów;
10)
rozpoznaje rodzaje korozji oraz określa sposoby ochrony przed korozją;
11)
rozróżnia techniki i metody wytwarzania części maszyn i urządzeń;
12)
rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej;
13)
rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane podczas obróbki ręcznej i maszynowej;
14)
wykonuje pomiary warsztatowe;
15)
rozróżnia metody kontroli jakości wykonanych prac;
16)
określa budowę oraz przestrzega zasad działania maszyn i urządzeń;
17)
posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń oraz przestrzega norm dotyczących
rysunku technicznego, części maszyn, materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych;
18)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(M.b) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: mechanik-operator
pojazdów i maszyn rolniczych, mechanik-monter maszyn i urządzeń, operator obrabiarek
skrawających, technik pojazdów samochodowych, technik mechanizacji rolnictwa, technik
mechanik, monter mechatronik, technik mechatronik
Uczeń:
1)
stosuje prawa i przestrzega zasad mechaniki technicznej, elektrotechniki, elektroniki
i automatyki;
2)
dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe do montażu i demontażu maszyn i urządzeń;
3)
wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej i maszynowej metali;
4)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(M.c) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie operator maszyn
i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
Uczeń:
1)
stosuje prawa i przestrzega zasad mechaniki technicznej, elektrotechniki, elektroniki
i automatyki przemysłowej;
2)
wykonuje obliczenia na liczbach wymiernych w celu rozwiązywania problemów technicznych;
3)
sporządza szkice części maszyn;
4)
sporządza rysunki techniczne z wykorzystaniem technik komputerowych;
5)
posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń oraz przestrzega norm dotyczących
rysunku technicznego, części maszyn, materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych;
6)
rozróżnia części maszyn i urządzeń;
7)
rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne;
8)
przeprowadza ocenę stanu technicznego maszyn, urządzeń oraz narzędzi;
9)
przestrzega zasad tolerancji i pasowań;
10)
rozróżnia przyrządy i urządzenia kontrolno-pomiarowe;
11)
wykonuje pomiary warsztatowe;
12)
rozróżnia techniki i metody wytwarzania wyrobów;
13)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(M.d) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: operator maszyn
i urządzeń odlewniczych, operator maszyn i urządzeń metalurgicznych, operator maszyn
i urządzeń do obróbki plastycznej, operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw
sztucznych, technik odlewnik, technik hutnik
Uczeń:
1)
rozpoznaje materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne;
2)
rozróżnia rodzaje obróbki cieplnej i cieplno-chemicznej;
3)
rozróżnia technologie kształtowania wyrobów poprzez obróbkę ręczną, mechaniczną, spajanie,
plastyczne kształtowanie oraz odlewanie stopów Fe-C, metali nieżelaznych i ich stopów
oraz materiałów niemetalowych;
4)
dobiera przyrządy pomiarowe oraz wykonuje pomiary części maszyn;
5)
dobiera narzędzia do obróbki ręcznej, mechanicznej, spajania i plastycznego kształtowania
metali;
6)
wykonuje operacje obróbki ręcznej, mechanicznej, spajania i plastycznego kształtowania
metali;
7)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(M.e) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: wiertacz, górnik
eksploatacji podziemnej, górnik eksploatacji otworowej, górnik odkrywkowej eksploatacji
złóż, technik wiertnik, technik górnictwa podziemnego, technik górnictwa otworowego,
technik górnictwa odkrywkowego
Uczeń:
1)
rozpoznaje minerały i skały oraz charakteryzuje budowę geologiczną Ziemi;
2)
rozróżnia rodzaje skał, określa ich budowę i właściwości;
3)
rozróżnia procesy technologiczne wydobycia kopalin;
4)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(M.f) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: optyk-mechanik,
technik optyk
Uczeń:
1)
stosuje prawa i przestrzega zasad optyki fizycznej i geometrycznej, elektrotechniki
i elektroniki;
2)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(M.g) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: mechanik pojazdów
samochodowych, technik pojazdów samochodowych, elektromechanik pojazdów samochodowych,
mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych, technik mechanizacji rolnictwa
Uczeń:
1)
wykonuje czynności kontrolno-obsługowe pojazdów;
2)
stosuje przepisy prawa dotyczące ruchu drogowego i kierujących pojazdami;
3)
przestrzega zasad kierowania pojazdami;
4)
wykonuje czynności związane z prowadzeniem i obsługą pojazdu samochodowego w zakresie
niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii B.
PKZ(M.h) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: operator obrabiarek
skrawających, technik mechanik
Uczeń:
1)
wykonuje obliczenia dotyczące obróbki maszynowej skrawaniem;
2)
rozróżnia układy sterowania obrabiarek;
3)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(M.i) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: monter kadłubów
okrętowych, technik budownictwa okrętowego
Uczeń:
1)
rozróżnia elementy kadłuba okrętu;
2)
posługuje się rysunkami konstrukcji kadłubowych oraz planami montażu kadłuba okrętu;
3)
rozróżnia narzędzia, przyrządy i urządzenia do montażu kadłuba okrętu;
4)
rozróżnia urządzenia do cięcia i spawania;
5)
rozróżnia sprzęt do prostowania elementów kadłuba okrętu;
6)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(M.j) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik mechanik
lotniczy, technik awionik
Uczeń:
1)
wyjaśnia zjawiska i prawa z zakresu aerodynamiki i mechaniki lotu;
2)
rozróżnia rodzaje statków powietrznych;
3)
rozróżnia elementy konstrukcyjne statków powietrznych;
4)
wyjaśnia budowę zespołów, instalacji i wyposażenia statków powietrznych i przestrzega
zasad ich działania;
5)
charakteryzuje napędy statków powietrznych;
6)
rozróżnia urządzenia awioniczne i elektryczne statków powietrznych;
7)
rozpoznaje oznakowania i napisy na statku powietrznym;
8)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(M.k) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik mechanik
okrętowy
Uczeń:
1)
rozróżnia prace związane z cięciem i spawaniem elementów okrętu;
2)
rozróżnia elementy wyposażenia okrętu;
3)
rozróżnia wskaźniki niezawodności oraz trwałości maszyn i urządzeń;
4)
rozróżnia metody badania metali i stopów oraz sposoby wykrywania ich wad;
5)
wykorzystuje zagadnienia z termodynamiki technicznej, elektrotechniki, elektroniki
i automatyki przy eksploatacji maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych;
6)
posługuje się dokumentacją klasyfikacji paliw i smarów oraz określa właściwości mediów
roboczych i sposoby przygotowania ich do pracy;
7)
rozróżnia rodzaje obróbki cieplnej i cieplno-chemicznej;
8)
określa budowę i zasadę działania napędów hydraulicznych i pneumatycznych oraz analizuje
schematy tych napędów;
9)
stosuje prawa dotyczące statyki i dynamiki okrętu;
10)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(M.l) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik przeróbki
kopalin stałych
Uczeń:
1)
rozpoznaje strukturę geologiczną Ziemi;
2)
rozróżnia rodzaje skał, określa ich budowę i właściwości;
3)
rozróżnia procesy technologiczne wydobycia kopalin stałych;
4)
rozróżnia techniki przeróbki kopalin stałych;
5)
pobiera i przygotowuje próbki do badań technicznych i laboratoryjnych;
6)
interpretuje wyniki badań technicznych i laboratoryjnych;
7)
przestrzega procedur logistycznych w przeróbce kopalin stałych;
8)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(M.m) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik odlewnik,
technik hutnik
Uczeń:
1)
rozróżnia właściwości wody technologicznej oraz określa sposoby jej uzdatniania;
2)
rozróżnia metody badania właściwości mechanicznych i technologicznych metali i stopów
oraz ich struktury wewnętrznej;
3)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(M.n) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie monter systemów
rurociągowych
Uczeń:
1)
sporządza szkice oraz rysunki schematyczne;
2)
odczytuje rysunki wykonawcze i montażowe;
3)
określa właściwości i parametry czynników przesyłanych w różnego rodzaju rurociągach;
4)
rozpoznaje materiały stosowane do montażu systemów rurociągowych oraz określa ich
właściwości;
5)
wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych i geometrycznych;
6)
rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia do obróbki oraz montażu systemów rurociągowych;
7)
rozróżnia środki transportu wewnętrznego;
8)
przestrzega zasad magazynowania, składowania oraz transportu materiałów, maszyn, urządzeń
oraz narzędzi;
9)
rozpoznaje rodzaje korozji oraz określa sposoby ochrony antykorozyjnej;
10)
rozróżnia rodzaje połączeń rur wykonanych z różnych materiałów;
11)
rozpoznaje rodzaje układów automatyki, regulacji i zabezpieczeń stosowanych w systemach
rurociągowych;
12)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
OBSZAR ROLNICZO-LEŚNY Z OCHRONĄ ŚRODOWISKA (R)
PKZ(R.a) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: operator maszyn
leśnych, technik leśnik
Uczeń:
1)
rozpoznaje gatunki roślin i zwierząt leśnych;
2)
rozróżnia rodzaje szyszek i nasion drzew i krzewów leśnych;
3)
rozpoznaje rodzaje drewna oraz określa ich właściwości i przeznaczenie;
4)
posługuje się mapami leśnymi;
5)
wykonuje rysunki techniczne i szkice części maszyn;
6)
rozróżnia materiały konstrukcyjne oraz określa ich zastosowanie;
7)
rozpoznaje rodzaje korozji i określa sposoby zapobiegania im;
8)
określa cechy lasu i drzewostanów;
9)
interpretuje oznaczenia na szkicach, planach i mapach stosowanych w leśnictwie;
10)
posługuje się instrukcjami obsługi maszyn i urządzeń;
11)
rozpoznaje maszyny, urządzenia, narzędzia i przyrządy do prac pielęgnacyjnych oraz
zabiegów ochronnych lasu i transportu drewna;
12)
rozpoznaje części maszyn;
13)
przestrzega zasad działania pilarek spalinowych;
14)
rozpoznaje materiały do prac pielęgnacyjnych i zabiegów ochronnych lasu;
15)
dobiera środki transportu drewna;
16)
rozróżnia rodzaje systemów melioracyjnych;
17)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(R.b) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: rybak śródlądowy,
technik rybactwa śródlądowego
Uczeń:
1)
rozpoznaje gatunki i stadia rozwojowe ryb i raków;
2)
charakteryzuje środowisko wód śródlądowych;
3)
określa znaczenie wybranych formacji ekologicznych wód śródlądowych w akwakulturze;
4)
rozpoznaje choroby i szkodniki ryb i raków;
5)
pobiera próbki wody oraz przeprowadza badania i analizy jej parametrów;
6)
stosuje przepisy prawa dotyczące żeglugi śródlądowej;
7)
korzysta z zewnętrznych środków finansowych na prowadzenie gospodarki rybackiej;
8)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(R.c) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: ogrodnik, technik
ogrodnik, pszczelarz, technik pszczelarz, rolnik, technik rolnik, technik architektury
krajobrazu, technik hodowca koni, operator maszyn leśnych, technik leśnik, rybak śródlądowy,
technik rybactwa śródlądowego, technik weterynarii
Uczeń:
1)
wykonuje czynności kontrolno-obsługowe ciągników rolniczych;
2)
stosuje przepisy prawa dotyczące ruchu drogowego;
3)
przestrzega zasad kierowania ciągnikiem rolniczym;
4)
wykonuje czynności związane z prowadzeniem i obsługą ciągnika rolniczego w zakresie
niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii T.
PKZ(R.d) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: pszczelarz,
rolnik, technik pszczelarz, technik rolnik, technik agrobiznesu
Uczeń:
1)
rozróżnia pojazdy, maszyny, urządzenia i narzędzia stosowane w produkcji rolniczej;
2)
rozpoznaje części i podzespoły pojazdów, maszyn i urządzeń;
3)
rozpoznaje rodzaje korozji oraz określa sposoby ochrony metali przed korozją;
4)
rozróżnia czynniki siedliska i zabiegi uprawowe;
5)
rozpoznaje gleby i ocenia ich wartość rolniczą;
6)
klasyfikuje nawozy i ocenia ich wpływ na glebę i rośliny;
7)
rozpoznaje gatunki roślin i zwierząt;
8)
rozpoznaje rośliny uprawne i chwasty;
9)
rozpoznaje rasy i typy użytkowe zwierząt gospodarskich;
10)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(R.e) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: ogrodnik, technik
ogrodnik
Uczeń:
1)
rozróżnia pojazdy, maszyny, urządzenia i narzędzia stosowane w produkcji ogrodniczej;
2)
rozpoznaje części i podzespoły pojazdów, maszyn i urządzeń;
3)
rozpoznaje rodzaje korozji oraz określa sposoby ochrony metali przed korozją;
4)
rozróżnia czynniki siedliska i zabiegi uprawowe;
5)
rozpoznaje gleby i ocenia ich wartość rolniczą;
6)
klasyfikuje nawozy i ocenia ich wpływ na glebę i rośliny;
7)
rozpoznaje rodzaje roślin ogrodniczych;
8)
posługuje się narzędziami i urządzeniami do wykonywania kompozycji roślinnych;
9)
przestrzega norm jakościowych i zasad standaryzacji produktów ogrodniczych;
10)
korzysta ze środków finansowych na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich;
11)
korzysta z usług instytucji i organizacji działających na rzecz wsi i rolnictwa;
12)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(R.f) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik pszczelarz,
technik rolnik, technik agrobiznesu
Uczeń:
1)
przestrzega norm jakościowych i zasad standaryzacji produktów rolniczych;
3)
stosuje rachunek ekonomiczny w działalności rolniczej;
4)
rozróżnia i oblicza podatki związane z działalnością rolniczą;
5)
korzysta z usług instytucji i organizacji działających na rzecz wsi i rolnictwa;
6)
korzysta ze środków finansowych na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich;
7)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(R.g) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik ochrony
środowiska, technik inżynierii środowiska i melioracji
Uczeń:
1)
określa stan i zasoby środowiska przyrodniczego;
2)
charakteryzuje elementy środowiska przyrodniczego;
3)
przestrzega zasad prowadzenia racjonalnej gospodarki zasobami środowiska przyrodniczego;
4)
charakteryzuje rodzaje wód powierzchniowych i podziemnych;
5)
klasyfikuje gleby według określonych kryteriów;
6)
rozpoznaje rodzaje zanieczyszczeń oraz określa ich wpływ na środowisko;
7)
ocenia zmiany zachodzące w środowisku na skutek działalności człowieka;
8)
korzysta z map pogody oraz danych meteorologicznych i hydrologicznych;
9)
przestrzega zasad wykonywania rysunków technicznych oraz szkiców rysunkowych;
10)
stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony i kształtowania środowiska oraz przestrzega
norm w tym zakresie;
11)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(R.h) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik weterynarii
Uczeń:
1)
posługuje się terminologią z zakresu anatomii i fizjologii zwierząt;
2)
rozpoznaje rasy i typy użytkowe zwierząt;
3)
określa wpływ składników pokarmowych na prawidłowy rozwój i funkcjonowanie organizmów
zwierzęcych;
4)
określa warunki utrzymania i dobrostanu zwierząt;
5)
ocenia jakość pasz stosowanych w żywieniu zwierząt gospodarskich i towarzyszących;
6)
oblicza stężenia procentowe i promilowe roztworów;
7)
posługuje się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi;
8)
wykonuje badania laboratoryjne;
9)
korzysta z usług instytucji i organizacji działających na rzecz wsi i rolnictwa;
10)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(R.i) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik leśnik
Uczeń:
1)
charakteryzuje budowę morfologiczną i anatomiczną roślin oraz zwierząt;
2)
rozpoznaje gatunki zwierząt łownych;
3)
charakteryzuje biologię i etologię zwierząt łownych;
4)
charakteryzuje typy i rodzaje gleb leśnych oraz określa ich właściwości;
5)
odczytuje rysunki techniczne;
6)
posługuje się mapami i planami stosowanymi w leśnictwie;
7)
określa strukturę organizacyjną lasów państwowych;
8)
charakteryzuje formy ochrony przyrody w Polsce;
9)
rozróżnia sprzęt i narzędzia stosowane w zagospodarowaniu i użytkowaniu lasu;
10)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(R.j) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik ogrodnik
Uczeń:
1)
posługuje się przyrządami meteorologicznymi;
2)
przewiduje pogodę na podstawie pomiarów czynników atmosferycznych, obserwacji zjawisk
meteorologicznych, prognoz i map pogody;
3)
przestrzega zasad kolorystyki oraz kompozycji plastycznej w przygotowaniu dekoracji
roślinnej;
4)
charakteryzuje strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa ogrodniczego;
5)
sporządza biznesplan dla gospodarstwa ogrodniczego;
6)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(R.k) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik hodowca
koni
Uczeń:
1)
określa przyrodnicze i ekonomiczne czynniki produkcji rolniczej;
2)
rozpoznaje rośliny uprawne i chwasty;
3)
określa wpływ składników pokarmowych na prawidłowy rozwój i funkcjonowanie organizmów
roślinnych i zwierzęcych;
4)
rozpoznaje rasy i typy użytkowe zwierząt gospodarskich;
5)
rozróżnia pojazdy, maszyny, urządzenia i narzędzia stosowane w produkcji rolniczej;
6)
oblicza podatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej;
7)
sporządza biznesplan dla gospodarstwa hodującego i użytkującego konie;
8)
korzysta z usług instytucji i organizacji działających na rzecz wsi i rolnictwa;
9)
korzysta ze środków finansowych na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich;
10)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(R.l) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik architektury
krajobrazu
Uczeń:
1)
rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych;
2)
rozróżnia czynniki siedliska roślin;
3)
rozpoznaje typy i rodzaje gleb;
4)
rozróżnia sprzęt i maszyny stosowane do uprawy i pielęgnacji roślin ozdobnych;
5)
rozróżnia rodzaje zabiegów uprawowych;
6)
klasyfikuje nawozy i ocenia ich wpływ na glebę i rośliny;
7)
rozpoznaje chwasty, choroby i szkodniki roślin ozdobnych;
8)
rozróżnia rodzaje zabiegów stosowanych w pielęgnacji terenów zieleni;
9)
określa typy i zasoby krajobrazu;
10)
wykonuje rysunki odręczne z zastosowaniem różnych technik rysunkowych i barwnych;
11)
sporządza rysunki techniczne odręcznie oraz z wykorzystaniem technik komputerowych;
12)
rozróżnia rodzaje obiektów terenów zieleni;
13)
odczytuje informacje z planów zagospodarowania przestrzennego;
14)
rozróżnia style architektury krajobrazu z różnych okresów historycznych;
15)
klasyfikuje grunty i określa ich przydatność do budowy obiektów architektury krajobrazu;
16)
rozróżnia rodzaje dokumentacji dotyczącej budowy obiektów architektury krajobrazu;
17)
rozróżnia rodzaje materiałów budowlanych oraz określa ich zastosowanie w obiektach
małej architektury;
18)
posługuje się mapami i planami sytuacyjno-wysokościowymi;
19)
rozróżnia sprzęt geodezyjny stosowany do pomiarów w terenie;
20)
przestrzega zasad wykonywania przedmiaru i obmiaru robót na terenach zieleni;
21)
organizuje teren budowy obiektów małej architektury;
22)
stosuje przepisy prawa dotyczące terenów zieleni;
23)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(R.m) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik inżynierii
środowiska i melioracji
Uczeń:
1)
określa właściwości materiałów budowlanych;
2)
przestrzega zasad transportu, składowania oraz magazynowania materiałów stosowanych
podczas wykonywania obiektów inżynierii środowiska oraz robót melioracyjnych;
3)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(R.n) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik geolog
Uczeń:
1)
stosuje funkcje logarytmiczne i trygonometryczne;
2)
wykonuje konstrukcje geometryczne;
3)
stosuje podstawy rachunku statystycznego i rachunku prawdopodobieństwa;
4)
wykonuje działania na zbiorach;
5)
omawia zasady działania maszyn prostych;
6)
posługuje się wiedzą z zakresu optyki, podstaw grawimetrii, termiki i magnetyki;
7)
określa zasady powstawania i rozchodzenia ruchu falowego w różnych ośrodkach fizycznych;
8)
charakteryzuje właściwości pierwiastków chemicznych występujących w skorupie ziemskiej
(w minerałach i skałach), hydrosferze i atmosferze;
9)
rozpoznaje minerały i skały oraz charakteryzuje budowę geologiczną Ziemi;
10)
rozwiązuje zadania chemiczne, uwzględniając zapisy reakcji chemicznych i obliczenia
ilości substratów i produktów reakcji, ich przebiegu w różnych warunkach pH, redox
i stężeń;
11)
charakteryzuje i określa systematykę roślin i zwierząt, na podstawie części twardych
szkieletu, które mogą ulegać fosylizacji i zachować się w skałach;
12)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(R.o) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie florysta
Uczeń:
1)
określa wpływ czynników uprawowych na wzrost i rozwój roślin;
2)
rozpoznaje rodzaje i gatunki roślin ozdobnych stosowanych we florystyce;
3)
określa właściwości biologiczne oraz wymagania środowiskowe roślin;
4)
określa metody suszenia oraz utrwalania roślin;
5)
charakteryzuje rodzaje historycznych i współczesnych kompozycji florystycznych;
6)
identyfikuje historyczne i współczesne formy i style dekoracji roślinnych;
7)
wykorzystuje wiedzę z zakresu historii sztuki i historii dekoracji roślinnych;
8)
wykorzystuje wiedzę z zakresu kolorystyki i kompozycji plastycznej;
9)
określa rodzaje kompozycji florystycznych;
10)
charakteryzuje podstawowe i pomocnicze techniki florystyczne;
11)
charakteryzuje rodzaje wyrobów i usług florystycznych;
12)
rozpoznaje choroby i szkodniki roślin ozdobnych oraz dobiera środki do ich zwalczania;
13)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
OBSZAR TURYSTYCZNO-GASTRONOMICZNY (T)
PKZ(T.a) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie pracownik pomocniczy
obsługi hotelowej
Uczeń:
1)
identyfikuje obiekty hotelarskie;
2)
rozpoznaje zespoły funkcjonalne w różnych obiektach hotelarskich;
3)
rozróżnia pomieszczenia ogólnodostępne w obiektach hotelarskich;
4)
rozpoznaje typy jednostek mieszkalnych;
5)
rozróżnia rodzaje usług hotelarskich;
6)
określa zadania i obowiązki pracownika pomocniczego obsługi hotelowej;
7)
posługuje się podstawowym zasobem leksykalnych środków językowych umożliwiających
realizację typowych zadań zawodowych.
PKZ(T.b) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: operator maszyn
i urządzeń przemysłu spożywczego, piekarz, cukiernik, wędliniarz, technik technologii
żywności, technik przetwórstwa mleczarskiego
Uczeń:
1)
stosuje przepisy prawa dotyczące produkcji wyrobów spożywczych;
2)
określa wartość odżywczą produktów spożywczych;
3)
wyjaśnia rolę drobnoustrojów w produkcji wyrobów spożywczych;
4)
charakteryzuje zmiany biochemiczne, fizykochemiczne i mikrobiologiczne zachodzące
podczas produkcji i przechowywania wyrobów spożywczych;
5)
rozróżnia metody utrwalania żywności i określa ich wpływ na jakość i trwałość wyrobów
spożywczych;
6)
interpretuje rysunki techniczne i schematy maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji
wyrobów spożywczych;
7)
rozróżnia części oraz zespoły maszyn i urządzeń;
8)
rozróżnia maszyny i urządzenia stosowane w produkcji wyrobów spożywczych;
9)
posługuje się instrukcjami obsługi maszyn stosowanych w produkcji oraz dokumentacją
technologiczną;
10)
rozpoznaje instalacje techniczne stosowane w zakładach przetwórstwa spożywczego;
11)
rozpoznaje urządzenia do uzdatniania wody, oczyszczania ścieków i powietrza oraz urządzenia
energetyczne;
12)
posługuje się aparaturą kontrolno-pomiarową stosowaną w przetwórstwie spożywczym;
13)
określa zagrożenia dla środowiska związane z przemysłowym przetwórstwem żywności i
sposoby zapobiegania tym zagrożeniom;
14)
identyfikuje zagrożenia bezpieczeństwa żywności i monitoruje krytyczne punkty kontroli
w procesach produkcji oraz podejmuje działania korygujące zgodnie z zasadami GHP (ang.
Good Hygiene Practice), zasadami GMP (ang. Good Manufacturing Practice) i systemem
HACCP (ang. Hazard Analysis and Critical Control Point);
15)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(T.c) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: kucharz, technik
żywienia i usług gastronomicznych
Uczeń:
1)
rozróżnia surowce, dodatki do żywności i materiały pomocnicze stosowane w produkcji
gastronomicznej;
2)
przestrzega zasad racjonalnego wykorzystania surowców;
3)
przestrzega zasad gospodarki odpadami;
4)
przestrzega zasad racjonalnego żywienia;
5)
posługuje się instrukcjami obsługi maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji gastronomicznej;
6)
rozróżnia maszyny, urządzenia i sprzęt stosowane w produkcji gastronomicznej oraz
ich podzespoły;
7)
rozpoznaje instalacje techniczne w zakładach gastronomicznych;
8)
przestrzega zasad organoleptycznej oceny żywności;
9)
określa zagrożenia, które mają wpływ na jakość i bezpieczeństwo żywności;
10)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(T.d) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik turystyki
wiejskiej
Uczeń:
1)
opisuje walory turystyczne regionów geograficznych ze szczególnym uwzględnieniem walorów
przyrodniczych i kulturowych;
2)
projektuje i opisuje trasy podróży na podstawie map turystycznych, topograficznych
i samochodowych;
3)
określa wpływ rozwoju turystyki na środowisko przyrodnicze;
4)
przestrzega zasad racjonalnego żywienia człowieka;
5)
przestrzega zasad gospodarki odpadami;
6)
wyjaśnia wpływ czynników przyrodniczych i społeczno-ekonomicznych na rozwój rolnictwa;
7)
rozpoznaje gatunki roślin uprawnych i chwastów;
8)
rozpoznaje gatunki, rasy i typy użytkowe zwierząt gospodarskich;
9)
rozpoznaje gleby i ocenia ich wartość rolniczą;
10)
klasyfikuje nawozy i ocenia ich wpływ na glebę i rośliny;
11)
rozróżnia pojazdy, maszyny, urządzenia i narzędzia stosowane w produkcji rolniczej;
12)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(T.e) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie kelner
Uczeń:
1)
rozróżnia surowce i towary handlowe stosowane w produkcji potraw, napojów oraz w bezpośredniej
sprzedaży w zakładzie gastronomicznym;
2)
dokonuje oceny towaroznawczej produktów spożywczych oraz określa ich zastosowanie;
3)
określa rolę składników pokarmowych;
4)
planuje jadłospisy zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia;
5)
rozróżnia procesy technologiczne stosowane w produkcji potraw;
6)
obsługuje maszyny i urządzenia stosowane w zakładach gastronomicznych;
7)
przestrzega zasad zabezpieczania jakości zdrowotnej żywności;
8)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(T.f) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik hotelarstwa
Uczeń:
1)
rozróżnia rodzaje i kategorie obiektów świadczących usługi hotelarskie;
2)
rozróżnia rodzaje usług hotelarskich;
3)
rozróżnia piony funkcjonalne obiektów świadczących usługi hotelarskie;
4)
rozróżnia rodzaje jednostek mieszkalnych;
5)
analizuje rynek usług hotelarskich;
6)
rozróżnia zasady i narzędzia marketingu;
7)
określa rodzaje turystyki;
8)
charakteryzuje zasady racjonalnego żywienia;
9)
stosuje przepisy prawa dotyczące świadczenia usług hotelarskich;
10)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(T.g) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik obsługi
turystycznej
Uczeń:
1)
charakteryzuje rodzaje turystyki;
2)
rozróżnia podmioty gospodarcze świadczące usługi na rynku turystycznym;
3)
charakteryzuje zadania organizatorów turystyki, pośredników turystycznych i agentów
turystycznych;
4)
stosuje przepisy prawa dotyczące turystyki;
5)
rozróżnia produkty turystyczne;
6)
rozróżnia rodzaje usług turystycznych;
7)
charakteryzuje rynek usług turystycznych;
8)
charakteryzuje oraz monitoruje krajowy i zagraniczny ruch turystyczny;
9)
przestrzega zasad marketingu dotyczących turystyki;
10)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(T.h) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik żywienia
i usług gastronomicznych
Uczeń:
1)
wykonuje czynności związane z pobieraniem, zabezpieczaniem i przechowywaniem próbek
kontrolnych żywności;
2)
interpretuje wskazania przyrządów kontrolno-pomiarowych;
3)
rozróżnia systemy zapewniania jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego żywności;
4)
interpretuje oznakowania żywności;
5)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(T.i) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik technologii
żywności, technik przetwórstwa mleczarskiego
Uczeń:
1)
rozróżnia surowce, dodatki do żywności i materiały pomocnicze do produkcji wyrobów
spożywczych;
2)
rozróżnia operacje i procesy wykorzystywane w produkcji żywności;
3)
rozróżnia maszyny i urządzenia stosowane w procesach technologicznych produkcji wyrobów
spożywczych, utrwalania żywności, pakowania i konfekcjonowania produktów spożywczych,
mycia i dezynfekcji opakowań, pomieszczeń, maszyn i urządzeń oraz urządzenia energetyczne,
urządzenia do uzdatniania wody, oczyszczania ścieków i powietrza stosowane w produkcji
wyrobów spożywczych;
4)
charakteryzuje procesy technologiczne produkcji wyrobów spożywczych;
5)
charakteryzuje systemy zapewnienia jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego żywności;
6)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
OBSZAR MEDYCZNO-SPOŁECZNY (Z)
PKZ(Z.a) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: opiekun medyczny,
terapeuta zajęciowy, ortoptystka, opiekunka dziecięca, ratownik medyczny, technik
masażysta, higienistka stomatologiczna, asystentka stomatologiczna, dietetyk, technik
ortopeda, technik dentystyczny, protetyk słuchu, technik farmaceutyczny, technik sterylizacji
medycznej, technik elektroradiolog, technik elektroniki i informatyki medycznej
Uczeń:
1)
wyjaśnia ogólną budowę i funkcje organizmu człowieka;
2)
charakteryzuje podstawowe pojęcia z zakresu zdrowia oraz promocji i profilaktyki zdrowia;
3)
przestrzega zasad promocji zdrowia i zdrowego stylu życia;
4)
wyjaśnia pojęcia z zakresu patologii, charakteryzuje objawy i przyczyny zaburzeń oraz
zmian chorobowych;
5)
przestrzega zasad postępowania w przypadku podejrzenia występowania przemocy;
6)
charakteryzuje stany nagłego zagrożenia życia;
7)
dokonuje oceny parametrów podstawowych funkcji życiowych;
8)
udziela, zgodnie z kompetencjami zawodowymi, pierwszej pomocy w stanach zagrożenia
życia i zdrowia;
9)
rozróżnia sposoby postępowania w razie bezpośredniego kontaktu z materiałem biologicznie
skażonym;
10)
przestrzega zasad bezpieczeństwa związanych z materiałami biologicznie skażonymi;
11)
przestrzega zasad aseptyki i antyseptyki;
12)
komunikuje się z pacjentem, jego rodziną i grupą społeczną;
13)
charakteryzuje prawne i etyczne uwarunkowania zawodu;
14)
identyfikuje miejsce i rolę zawodu w ramach organizacji systemu ochrony zdrowia na
poziomie krajowym i europejskim;
15)
sporządza, prowadzi i archiwizuje dokumentację medyczną zgodnie z przepisami prawa;
16)
stosuje przepisy prawa dotyczące realizacji zadań zawodowych;
17)
współpracuje w zespole wielodyscyplinarnym zapewniającym ciągłość opieki nad pacjentem;
18)
charakteryzuje organizację ochrony zdrowia w Polsce;
19)
wyjaśnia zasady funkcjonowania systemu ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce;
20)
określa źródła i sposoby finansowania świadczeń zdrowotnych;
21)
wyjaśnia specyfikę rynku usług medycznych;
22)
przestrzega zasad etycznego postępowania w stosunku do pacjentów oraz współpracowników;
23)
posługuje się językiem migowym (nie dotyczy zawodu technik masażysta nauczanego w
technikum);
24)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(Z.b) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik ochrony
fizycznej osób i mienia
Uczeń:
1)
stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony osób i mienia;
2)
posługuje się terminologią z zakresu ochrony fizycznej osób i mienia;
3)
analizuje bieżący i potencjalny stan zagrożeń chronionych osób, obszarów, obiektów,
urządzeń, transportów oraz imprez masowych;
4)
analizuje bieżący i potencjalny stan bezpieczeństwa chronionych osób, obszarów, obiektów,
urządzeń, transportów oraz imprez masowych;
5)
sporządza plan ochrony obszaru, obiektu, urządzenia, transportu podlegającego obowiązkowej
ochronie oraz sporządza plan ochrony imprezy masowej;
6)
rozróżnia obowiązki i uprawnienia pracownika ochrony;
7)
stosuje broń palną zgodnie z przepisami prawa;
8)
rozróżnia specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne oraz wewnętrzne służby ochrony,
ich strukturę i uprawnienia;
9)
podejmuje współpracę z Policją, jednostkami ochrony przeciwpożarowej, obroną cywilną
i strażami gminnymi (miejskimi);
10)
stosuje metody i środki zabezpieczenia technicznego osób i mienia;
11)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(Z.c) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: opiekunka środowiskowa,
asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun w domu pomocy społecznej, opiekun osoby starszej
Uczeń:
1)
określa istotę procesów psychicznych i ich rolę w życiu człowieka;
2)
określa wpływ procesów emocjonalno-motywacyjnych na sprawność działania człowieka;
3)
wyjaśnia regulacyjną rolę osobowości człowieka w stosunkach z otoczeniem;
4)
przestrzega zasad etyki i odpowiedzialności zawodowej;
5)
charakteryzuje rozwój człowieka w różnych okresach życia;
6)
dobiera metody komunikowania się i negocjacji w różnych sytuacjach społecznych;
7)
określa przyczyny stresu oraz stosuje konstruktywne sposoby radzenia sobie ze stresem
i zapobiegania wypaleniu zawodowemu;
8)
określa procesy zachodzące w życiu społecznym oraz interpretuje zachowania społeczne
zbiorowości i jednostki;
9)
wyjaśnia zjawiska zachodzące we współczesnej kulturze społecznej wpływające na funkcjonowanie
człowieka;
10)
określa modele i funkcje rodziny;
11)
określa cele i zadania polityki społecznej państwa;
12)
określa środki i instrumenty polityki społecznej służące realizacji zasady równości
i sprawiedliwości społecznej;
13)
identyfikuje problemy i kwestie społeczne występujące we współczesnym społeczeństwie;
14)
dostrzega zróżnicowanie postaw społecznych, obyczajowych, narodowych, religijnych,
etycznych i kulturowych w kontekście jednostkowego, społecznego i kulturowego wymiaru
wartości;
15)
określa rolę diagnozy społecznej w rozwiązywaniu problemów społecznych;
16)
rozpoznaje czynniki wpływające na wykluczenie społeczne jednostki i grup;
17)
określa oraz przewiduje skutki problemów wychowawczych i psychospołecznych osoby podopiecznej
i jej rodziny;
18)
stosuje przepisy prawa dotyczące pomocy społecznej i ubezpieczeń społecznych;
19)
określa zakres oraz warunki korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej gwarantowanych
przez państwo;
20)
określa organizację domów pomocy społecznej w Polsce, uwzględniając zakres świadczonych
usług;
21)
posługuje się językiem migowym;
22)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(Z.d) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik bezpieczeństwa
i higieny pracy
Uczeń:
1)
określa istotę procesów psychicznych i ich rolę w życiu człowieka;
2)
określa wpływ procesów emocjonalno-motywacyjnych na sprawność działania człowieka;
3)
wyjaśnia regulacyjną rolę osobowości człowieka w stosunkach z otoczeniem;
4)
przestrzega zasad etyki i odpowiedzialności zawodowej;
5)
charakteryzuje rozwój człowieka w różnych okresach życia;
6)
dobiera metody komunikowania się i negocjacji w różnych sytuacjach społecznych;
7)
określa przyczyny stresu oraz stosuje konstruktywne sposoby radzenia sobie ze stresem
i zapobiegania wypaleniu zawodowemu;
8)
określa procesy zachodzące w życiu społecznym oraz interpretuje zachowania społeczne
zbiorowości i jednostki;
9)
określa cele i zadania polityki społecznej państwa;
10)
posługuje się rysunkiem technicznym;
11)
posługuje się terminologią związaną z eksploatacją obiektów technicznych;
12)
rozpoznaje zagrożenia wynikające z użytkowania maszyn i urządzeń mechanicznych, elektrycznych
oraz aparatury chemicznej i reaguje na nie;
13)
rozpoznaje zagrożenia wynikające z prowadzenia prac budowlanych i transportowych i
reaguje na nie;
14)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(Z.e) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik pożarnictwa
Uczeń:
1)
postępuje zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminach służbowych oraz zasadami
etyki zawodowej;
2)
wykonuje komendy i postępuje zgodnie z regulaminem musztry i ceremoniałem pożarniczym;
3)
opisuje zadania i organizację ochrony przeciwpożarowej i administracji publicznej;
4)
rozpoznaje sytuacje stresogenne i wyjaśnia ich wpływ na funkcjonowanie jednostki i
zbiorowości;
5)
stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;
6)
buduje pozytywne relacje w grupie;
7)
udziela wsparcia psychologicznego osobom potrzebującym pomocy;
8)
uczestniczy w zespołowych grach sportowych;
9)
uprawia lekkoatletykę, atletykę terenową i pływanie;
10)
bierze udział w zawodach sportowo-pożarniczych;
11)
wykonuje czynności związane z prowadzeniem i obsługą pojazdu silnikowego w zakresie
niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii C;
12)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(Z.f) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik pożarnictwa
Uczeń:
1)
planuje i organizuje przebieg służby zgodnie z regulaminami;
2)
utrzymuje dyscyplinę służbową u podwładnych oraz podczas dowodzenia w pododdziałach;
3)
prowadzi dokumentację związaną z przebiegiem służby;
4)
organizuje prace biurowe zgodnie z instrukcją kancelaryjną i przepisami prawa;
5)
opracowuje plany doskonalenia zawodowego;
6)
prowadzi doskonalenie zawodowe;
7)
organizuje i prowadzi zajęcia doskonalące sprawność fizyczną;
8)
organizuje i jest sędzią na zawodach sportowo-pożarniczych;
9)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
OBSZAR ARTYSTYCZNY (S)
PKZ(S.a) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik realizacji
dźwięku, technik realizacji nagrań i nagłośnień
Uczeń:
1)
charakteryzuje falę akustyczną, jej parametry oraz zjawiska towarzyszące propagacji
fali akustycznej;
2)
dokonuje analizy zjawiska pochłaniania dźwięku i izolacji akustycznej;
3)
charakteryzuje cechy akustyczne mowy ludzkiej;
4)
wykorzystuje właściwości słuchu ludzkiego w procesie realizacji dźwięku;
5)
charakteryzuje cechy akustyczne instrumentów muzycznych;
6)
rozróżnia elementy dzieła muzycznego;
7)
charakteryzuje style muzyczne na podstawie analizy słuchowej;
8)
wykorzystuje określone elementy wiedzy z historii muzyki w realizacji zadań zawodowych;
9)
odtwarza na fortepianie prosty zapis nutowy;
10)
posługuje się terminologią z zakresu elektroakustyki;
11)
rozróżnia rodzaje głośników i mikrofonów oraz charakteryzuje ich właściwości;
12)
rozróżnia urządzenia rejestrujące;
13)
charakteryzuje urządzenia i techniki przetwarzania dźwięku;
14)
stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych
w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych;
15)
dobiera przyrządy pomiarowe;
16)
wykonuje połączenia układów elektrycznych i elektronicznych na podstawie dokumentacji;
17)
przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń w postaci tabel i wykresów oraz sporządza wykresy
w skali logarytmicznej (nie dotyczy osób słabowidzących i niewidomych);
18)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(S.b) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik budowy
fortepianów i pianin, stroiciel fortepianów i pianin
Uczeń:
1)
rozróżnia symbole i oznaczenia stosowane na rysunkach technicznych;
2)
stosuje uproszczenia rysunkowe;
3)
wykonuje szkice części maszyn;
4)
sporządza rysunki techniczne z wykorzystaniem technik komputerowych;
5)
posługuje się dokumentacją techniczną oraz instrukcjami obsługi maszyn i urządzeń;
6)
wykonuje pomiary warsztatowe;
7)
rozpoznaje części i podzespoły maszyn i urządzeń;
8)
rozróżnia połączenia rozłączne i nierozłączne;
9)
przestrzega zasad tolerancji i pasowania;
10)
rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne oraz określa ich zastosowanie;
11)
dobiera sposoby transportu i składowania materiałów;
12)
rozróżnia środki transportu wewnętrznego;
13)
rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej;
14)
rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane podczas obróbki ręcznej i maszynowej;
15)
rozróżnia instrumenty muzyczne;
16)
rozpoznaje producentów instrumentów muzycznych;
17)
rozróżnia tony, dźwięki, interwały muzyczne i szumy;
18)
stosuje elementy notacji muzycznej;
19)
określa tempo i rytmikę utworu muzycznego;
20)
wykonuje utwory muzyczne;
21)
gra na instrumentach muzycznych;
22)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(S.c) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie asystent kierownika
produkcji filmowej/telewizyjnej
Uczeń:
1)
przestrzega zasad sztuki telewizyjno-filmowej w produkcji filmowej/telewizyjnej;
2)
przestrzega zasad zapisu obrazu oraz dźwięku w produkcji filmowej/telewizyjnej;
3)
rozróżnia elementy struktury organizacyjnej kinematografii;
4)
rozróżnia elementy wyposażenia studia telewizyjnego i hali zdjęciowej;
5)
rozróżnia elementy struktury organizacyjnej, pionów wchodzących w skład ekipy filmowej,
ich role, kompetencje i zakres obowiązków;
6)
stosuje przepisy prawa dotyczące procesu przygotowania i organizowania produkcji filmowej/telewizyjnej;
7)
stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.