Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiejz dnia 17 lutego 2012 r.w sprawie stanu technicznego statku wpisywanego do polskiego rejestru okrętowego 2)Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/21/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie zgodności z wymaganiami dotyczącymi państwa bandery (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str. 132).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim   (Dz. U. Nr 228, poz. 1368) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa warunki techniczne, jakie muszą zostać spełnione, aby statek został wpisany do polskiego rejestru okrętowego, gdy jego przynależność zmieniana jest z obcej na polską.

§ 2.

1.

Statek, o którym mowa w § 1, powinien spełniać warunki techniczne:

1)

przewidziane dla danego typu statku o polskiej przynależności w zakresie objętym wymaganiami określonymi w przepisach klasyfikacyjnych upoważnionych do wykonywania zadań administracji morskiej uznanych organizacji, o których mowa w art. 5 pkt 17 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, zwanej dalej „ustawą”, dotyczące stanu technicznego statku, obejmującego:

a)

kadłub, w tym jego wytrzymałość, szczelność, uszkodzenia,

b)

urządzenia maszynowe i pokładowe, w szczególności:
  •   -  
    silniki napędu głównego,
  •   -  
    zespoły prądotwórcze oraz instalacje elektryczne,
  •   -  
    urządzenia sterowe,
  •   -  
    urządzenia kotwiczne i cumownicze,
  •   -  
    kotły i zbiorniki ciśnieniowe,
  •   -  
    stałe instalacje przeciwpożarowe,
  •   -  
    instalację zęzową,
  •   -  
    instalację balastową,
  •   -  
    instalację ładunkową,

c)

pomieszczenia załogi;

2)

określone dla danego typu statku zgodnie z przepisami Konwencji SOLAS, o której mowa w art. 5 pkt 33 lit. a ustawy, w zależności od jego pojemności brutto pomierzonej zgodnie z przepisami Konwencji TONNAGE, o której mowa w art. 5 pkt 33 lit. e ustawy.

2.

Potwierdzeniem spełniania przez statek warunków technicznych w okresie ostatnich 2 lat jest również, dokonana przez inspekcję państwa portu, liczba zatrzymań statku z powodu uchybień technicznych, która powinna być mniejsza niż 2 zatrzymania.

§ 3.

Sposób potwierdzania spełnienia warunków technicznych przez dyrektora urzędu morskiego określa załącznik do rozporządzenia.

§ 4.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
2)
Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/21/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie zgodności z wymaganiami dotyczącymi państwa bandery (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str. 132).

Załącznik   -   Sposób potwierdzania spełnienia warunków technicznych przez dyrektora urzędu morskiego

Dyrektor urzędu morskiego potwierdza spełnienie warunków technicznych po przeprowadzeniu:

1.

dla statków w wieku do 15 lat, kontroli:

1)

zgodności certyfikatów i dokumentów wolnej burty statku z przepisami Konwencji o liniach ładunkowych, o której mowa w art. 5 pkt 33 lit. b ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368), zwanej dalej „ustawą”;

2)

zgodności certyfikatów i dokumentów dotyczących wyposażenia w środki i urządzenia ratunkowe statku z przepisami Konwencji SOLAS, o której mowa w art. 5 pkt 33 lit. a ustawy;

3)

zgodności certyfikatów i dokumentów dotyczących ochrony środowiska z przepisami Konwencji MARPOL, o której mowa w art. 5 pkt 33 lit. d ustawy;

4)

zgodności świadectw i dokumentów pomiarowych z przepisami Konwencji TONNAGE, o której mowa w art. 5 pkt 33 lit. e ustawy;

5)

oświadczenia armatora, że statek nie posiada nieusuniętych uchybień stwierdzonych przez dotychczasowe państwo bandery.

2.

dla statków w wieku powyżej 15 lat, oprócz kontroli, o której mowa w części i, dodatkowo inspekcji, o której mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Dla statków nowo wybudowanych kontroli lub inspekcji nie przeprowadza się.