|
0. IDENTYFIKACJA POJAZDU
|
|
0.1. Tablice rejestracyjne
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
brak tablicy rejestracyjnej lub jej nieprawidłowe zamontowanie na pojeździe;
|
|
2)
tablica rejestracyjna uszkodzona lub nieczytelna;
|
|
3)
tablica rejestracyjna niezgodna z dokumentami pojazdu;
|
|
4)
tablica rejestracyjna niezalegalizowana.
|
|
0.2. Numer identyfikacyjny pojazdu VIN / numer podwozia / numer seryjny
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
brak numeru lub nie można go odszukać;
|
|
2)
numer niekompletny lub nieczytelny;
|
|
3)
numer niezgodny z dokumentami lub z danymi pojazdu;
|
|
4)
numer VIN noszący znamiona ingerencji.
|
|
0.3. Nalepka kontrolna
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
brak nalepki kontrolnej;
|
|
2)
niezgodność numeru rejestracyjnego na nalepce kontrolnej z numerem rejestracyjnym
na tablicach rejestracyjnych;
|
|
3)
nalepka kontrolna uszkodzona.
|
|
1. UKŁAD HAMULCOWY
|
|
1.1. Stan techniczny i działanie
|
|
1.1.1. Sworzeń pedału/dźwigni ręcznej hamulca
|
Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.
|
1)
zbyt ciasne pasowanie sworznia;
|
|
2)
nadmierne zużycie lub zbyt duży luz sworznia.
|
|
Uwaga: Pojazdy ze wspomaganiem układu hamulcowego należy sprawdzać przy wyłączonym
silniku.
|
|
|
1.1.2. Stan pedału hamulcowego/ dźwigni ręcznej hamulca i skok elementu uruchamiającego
hamulce
|
Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.
|
1)
nadmierny lub zbyt mały skok jałowy;
|
|
2)
pedał hamulca nie zwalnia się (luzuje) prawidłowo;
|
|
Uwaga: Pojazdy ze wspomaganiem układu hamulcowego należy sprawdzać przy wyłączonym
silniku.
|
3)
brak nakładki przeciwpoślizgowej na pedale hamulca, nakładka luźna lub wytarta do
gładkości.
|
|
1.1.3. Pompa podciśnienia lub sprężarka i zbiorniki
|
Kontrola wzrokowa elementów pod normalnym ciśnieniem roboczym. Należy zmierzyć czas
do uzyskania bezpiecznego ciśnienia lub podciśnienia roboczego oraz sprawdzić działanie
wskaźnika ostrzegawczego, zabezpieczającego zaworu wieloobwodowego i zaworu upustowego.
|
1)
niewystarczające ciśnienie/podciśnienie do przynajmniej dwukrotnego uruchomienia hamulców
po zadziałaniu urządzenia ostrzegawczego (lub gdy wskaźnik pokazuje za małą wartość);
|
|
2)
nadmierny czas wzrostu ciśnienia do wartości umożliwiającej skuteczne działanie hamulców;
|
|
3)
zawór wieloobwodowy zabezpieczający lub zawór upustowy nie działa;
|
|
4)
wypływ powietrza powodujący zauważalny spadek ciśnienia lub słyszalny wypływ powietrza;
|
|
5)
uszkodzenia zewnętrzne mogące mieć wpływ na działanie układu hamulcowego.
|
|
1.1.4. Manometr lub wskaźnik ostrzegawczy niskiego ciśnienia
|
Kontrola działania.
|
Nieprawidłowe działanie lub uszkodzenie manometru lub wskaźnika.
|
|
1.1.5. Zawór sterujący hamulca postojowego
|
Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.
|
1)
zawór sterujący pęknięty, uszkodzony lub nadmiernie zużyty;
|
|
2)
niepewne połączenie urządzenia sterującego z zaworem lub niepewne osadzenie zaworu;
|
|
3)
luźne połączenia lub nieszczelność układu;
|
|
4)
niezadowalające działanie.
|
|
1.1.6. Urządzenie uruchamiające hamulec postojowy, dźwignia sterująca, zapadka hamulca
postojowego, elektroniczny hamulec postojowy
|
Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.
|
1)
mechanizm zapadkowy nie blokuje;
|
|
2)
nadmierne zużycie sworznia dźwigni lub mechanizmu zapadkowego;
|
|
3)
nadmierny skok dźwigni oznaczający niewłaściwe ustawienie;
|
|
4)
brak urządzenia uruchamiającego, urządzenie uszkodzone lub nie działa;
|
|
5)
nieprawidłowe działanie, wskaźnik ostrzegawczy pokazuje awarię.
|
|
1.1.7. Zawory hamulcowe (nożne, luzujące, regulujące)
|
Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.
|
1)
zawór uszkodzony lub nadmierny wypływ powietrza;
|
|
2)
nadmierny ubytek oleju ze sprężarki;
|
|
3)
niepewne lub niewłaściwe mocowanie zaworu;
|
|
4)
ubytek lub wyciek płynu hamulcowego.
|
|
1.1.8. Połączenie z hamulcami przyczepy (elektryczne i pneumatyczne)
|
Należy rozłączyć i ponownie połączyć wszystkie połączenia układu hamulcowego pomiędzy
pojazdem ciągnącym a przyczepą.
|
1)
uszkodzona osłona izolacyjna lub szybkozłącze;
|
|
2)
niepewne lub nieprawidłowe mocowanie osłony lub zaworu;
|
|
3)
nadmierne wycieki;
|
|
4)
wymagane połączenie wykonane nieprawidłowo lub brak połączenia;
|
|
5)
nieprawidłowe działanie.
|
|
1.1.9. Zbiornik sprężonego powietrza
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
zbiornik uszkodzony, skorodowany lub nieszczelny;
|
|
2)
urządzenie osuszające nie działa;
|
|
3)
niepewne lub nieprawidłowe mocowanie zbiornika.
|
|
1.1.10. Urządzenia wspomagające układ hamulcowy, pompa hamulcowa (układy hydrauliczne)
|
Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.
|
1)
urządzenie wspomagające jest uszkodzone lub nie działa;
|
|
2)
uszkodzenie pompy hamulcowej lub wyciek;
|
|
3)
niepewne mocowanie pompy hamulcowej;
|
|
4)
zbyt niski poziom płynu hamulcowego;
|
|
5)
brakująca nasadka zbiornika pompy hamulcowej;
|
|
6)
wskaźnik ostrzegawczy płynu hamulcowego świeci się lub jest uszkodzony;
|
|
7)
nieprawidłowe działanie wskaźnika ostrzegawczego poziomu płynu hamulcowego.
|
|
1.1.11. Sztywne przewody hamulcowe
|
Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.
|
1)
stan przewodów grozi awarią lub pęknięciem;
|
|
2)
wycieki z przewodów lub z połączeń;
|
|
3)
przewody uszkodzone lub nadmiernie skorodowane;
|
|
4)
przewody przemieszczone.
|
|
1.1.12. Elastyczne przewody hamulcowe
|
Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.
|
1)
stan przewodów grozi awarią lub pęknięciem;
|
|
2)
przewody są uszkodzone, przecierają się, są poskręcane lub zbyt krótkie;
|
|
3)
wycieki z przewodów lub z połączeń;
|
|
4)
przewody pęcznieją pod ciśnieniem;
|
|
5)
porowatość.
|
|
1.1.13. Okładziny i klocki hamulcowe
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
nadmierne zużycie klocków lub okładzin;
|
|
2)
zanieczyszczenia (olej, smar itp.);
|
|
3)
brak okładziny lub klocka.
|
|
1.1.14. Bębny hamulcowe, tarcze hamulcowe
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
nadmierne zużycie bębna lub tarczy; korozja, rysy lub pęknięcia na powierzchni; niepewne
mocowanie lub widoczne pęknięcia;
|
|
2)
zanieczyszczenie bębna lub tarczy (olej, smar itp.);
|
|
3)
brak bębna lub tarczy;
|
|
4)
niepewne mocowanie tylnej płyty hamulca.
|
|
1.1.15. Linki hamulcowe, drążki, mechanizm dźwigni, połączenia
|
Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.
|
1)
linka uszkodzona lub splątana;
|
|
2)
nadmierne zużycie lub korozja elementu;
|
|
3)
niepewne mocowanie linki, drążka lub połączenia;
|
|
4)
uszkodzenie koryta linki;
|
|
5)
ograniczenie swobodnego ruchu elementów układu hamulcowego;
|
|
6)
nieprawidłowy ruch dźwigni/połączeń wskazujący na złe ustawienie lub nadmierne zużycie.
|
|
1.1.16. Urządzenia uruchamiające hamulce (w tym hamulce sprężynowe lub cylindry hydrauliczne)
|
Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.
|
1)
pęknięcie lub uszkodzenie urządzenia uruchamiającego;
|
|
2)
wyciek z urządzenia uruchamiającego;
|
|
3)
niepewne lub nieprawidłowe mocowanie urządzenia uruchamiającego;
|
|
4)
nadmierna korozja urządzenia uruchamiającego;
|
|
5)
zbyt mały lub zbyt duży skok tłoka lub mechanizmu przeponowego;
|
|
6)
brak osłony chroniącej przed brudem lub nadmierne jej uszkodzenie.
|
|
1.1.17. Korektor siły hamowania
|
Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.
|
1)
uszkodzone połączenie;
|
|
2)
nieprawidłowe ustawienie połączenia;
|
|
3)
zawór zatarty lub nie działa;
|
|
4)
brak korektora, jeżeli jest wymagany;
|
|
5)
brak tabliczki znamionowej;
|
|
6)
dane na tabliczce nieczytelne.
|
|
1.1.18. Korektory i wskaźniki luzu
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
korektor uszkodzony, zatarty lub wykazujący nietypowy ruch, nadmierne zużycie lub
nieprawidłowe ustawienie;
|
|
2)
nieprawidłowa praca korektora;
|
|
3)
nieprawidłowy montaż lub wymiana.
|
|
1.1.19. Zwalniacz - układ hamowania długotrwałego (o ile jest wymagany/ zamontowany)
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
niepewne połączenia lub mocowanie;
|
|
2)
wycieki płynów eksploatacyjnych;
|
|
3)
brak układu lub wyraźnie nieprawidłowe działanie.
|
|
1.1.20. Automatyczne działanie hamulców przyczepy
|
Należy rozłączyć połączenie hamulcowe między pojazdem ciągnącym a przyczepą.
|
Hamulec przyczepy nie załącza się automatycznie po rozłączeniu przewodów (zasilającego
lub sterującego).
|
|
1.1.21. Kompletny układ hamulcowy
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
inne urządzenia układu hamulcowego (np. pompa płynu zapobiegającego zamarzaniu, osuszacz
powietrza itp.) wykazują uszkodzenia zewnętrzne lub nadmierną korozję w stopniu wykazującym
negatywny wpływ na działanie układu hamulcowego;
|
|
2)
nadmierny wypływ powietrza lub wyciek płynu zapobiegającego zamarzaniu;
|
|
3)
niepewne lub nieprawidłowe mocowanie dowolnego elementu;
|
|
4)
niewłaściwa naprawa lub przeróbka dowolnego elementu.
|
|
1.1.22. Połączenia testowe (o ile są wymagane/zamontowane)
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
brak;
|
|
2)
uszkodzenie, wyciek lub niesprawność.
|
|
1.2. Skuteczność i sprawność hamulca roboczego
|
|
1.2.1. Sprawność (P)
|
Badanie wykonać na urządzeniu do badania hamulców metodą statyczną; jeżeli takie urządzenie
jest niedostępne podczas kontroli drogowej - stopniowo zwiększać siłę hamowania do
osiągnięcia wartości maksymalnej.
|
1)
zbyt mała siła hamowania co najmniej na jednym kole;
|
|
2)
siła hamowania na danym kole wynosi mniej niż 70% największej zmierzonej siły hamowania
na drugim kole tej samej osi; w przypadku kontroli drogowej: podczas hamowania pojazd
ściąga nadmiernie w bok;
|
|
3)
brak równomiernego przyrostu siły hamowania (zakleszczanie);
|
|
4)
nietypowe opóźnienie w działaniu hamulców na dowolnym kole;
|
|
5)
nadmierne wahania siły hamowania w czasie każdego pełnego obrotu koła.
|
|
1.2.2. Skuteczność (P)
|
Badanie wykonać na urządzeniu do badania hamulców metodą statyczną lub, jeżeli jest
to niemożliwe z przyczyn technicznych, badanie należy wykonać na drodze z użyciem
opóźnieniomierza z funkcją zapisu. Badanie pojazdów lub przyczep o dopuszczalnej masie
całkowitej ponad 3500 kg należy wykonać zgodnie ze szczegółowym sposobem określonym
w dziale II załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 września
2009 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz
wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. Nr 155, poz. 1232, z późn.
zm.).
|
Skuteczność mniejsza niż wartości minimalne (wskaźniki) określone w załączniku nr
7 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr
32, poz. 262, z późn. zm.).
|
|
1.3. Sprawność i skuteczność pomocniczego (awaryjnego) układu hamulcowego (jeżeli
występuje jako oddzielny układ)
|
|
1.3.1. Sprawność (P)
|
Jeżeli hamulec pomocniczy i hamulec roboczy stanowią oddzielne układy, należy zastosować
metodę określoną w pkt 1.2.1.
|
1)
zbyt mała siła hamowania co najmniej na jednym kole;
|
|
2)
siła hamowania na danym kole wynosi mniej niż 70% największej zmierzonej siły hamowania
na drugim kole tej samej osi; w przypadku kontroli drogowej: podczas hamowania pojazd
ściąga nadmiernie w bok;
|
|
3)
brak równomiernego przyrostu siły hamowania (zakleszczanie).
|
|
1.3.2. Skuteczność (P)
|
Jeżeli hamulec pomocniczy i hamulec roboczy stanowią oddzielne układy, należy zastosować
metodę określoną w pkt 1.2.2.
|
Siła hamowania mniejsza niż 50% sprawności hamulca roboczego określonej w pkt 1.2.2
w odniesieniu do dopuszczalnej masy całkowitej lub, w przypadku naczep, do sumy dopuszczalnego
nacisku na osie.
|
|
1.4. Sprawność i skuteczność postojowego układu hamulcowego
|
|
1.4.1. Sprawność (P)
|
Uruchomić hamulec na urządzeniu do badania hamulców metodą statyczną lub podczas badania
drogowego z użyciem opóźnieniomierza.
|
Hamulec nie działa co najmniej na jednym kole lub, w przypadku badania drogowego,
pojazd ściąga nadmiernie w bok.
|
|
1.4.2. Skuteczność (P)
|
Badanie wykonać na urządzeniu do badania hamulców metodą statyczną lub badanie drogowe
z użyciem opóźnieniomierza z funkcją zapisu lub ze wskazaniem, lub badanie zjazdu
ze wzniesienia o znanym stopniu nachylenia. Pojazdy do przewozu towarów należy w miarę
możliwości badać razem z ładunkiem.
|
Wskaźnik skuteczności wynosi mniej niż 16% dla wszystkich pojazdów w odniesieniu do
maksymalnej dopuszczalnej masy lub, dla pojazdów silnikowych, mniej niż 12% w odniesieniu
do maksymalnej dopuszczalnej całkowitej masy pojazdu, w zależności od tego, która
jest większa.
|
|
1.5. Sprawność układu hamowania długotrwałego
|
Kontrola wzrokowa oraz, w miarę możliwości, sprawdzenie, czy układ działa.
|
1)
brak równomiernego przyrostu siły hamowania (nie dotyczy hamulca silnikowego);
|
|
2)
układ nie działa.
|
|
1.6. Układ przeciwblokujący (ABS)
|
Kontrola wzrokowa, w tym kontrola wskaźnika ostrzegawczego.
|
1)
awaria wskaźnika ostrzegawczego;
|
|
2)
wskaźnik ostrzegawczy wskazuje uszkodzenie układu;
|
|
3)
uszkodzenie lub brak czujników prędkości obrotowej kół;
|
|
4)
uszkodzone połączenia elektryczne;
|
|
5)
uszkodzenie lub brak innych elementów.
|
|
2. UKŁAD KIEROWNICZY
|
|
2.1. Stan techniczny
|
|
2.1.1. Stan przekładni kierowniczej
|
Ustawić pojazd na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku z kołami w górze lub na obrotnicach.
Skręcić kierownicę od skrajnego położenia w lewo do skrajnego położenia w prawo. Kontrola
wzrokowa działania przekładni kierowniczej.
|
1)
oporna praca przekładni;
|
|
2)
skręcenie wału z sektorem lub zużycie wielowypustu;
|
|
3)
nadmierne zużycie wału z sektorem;
|
|
4)
zbyt duży luz na wale z sektorem;
|
|
5)
wyciek.
|
|
2.1.2. Mocowanie obudowy przekładni kierowniczej
|
Ustawić pojazd na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku z kołami na podłożu, skręcić
kierownicę w prawo i w lewo lub zastosować odpowiednio przystosowany wykrywacz luzu
na kole. Kontrola wzrokowa mocowania obudowy przekładni do podwozia.
|
1)
nieprawidłowe mocowanie osłony przekładni kierowniczej;
|
|
2)
wydłużenie otworów do mocowania w podwoziu;
|
|
3)
brak śrub mocujących lub śruby ułamane;
|
|
4)
pęknięcie osłony przekładni kierowniczej.
|
|
2.1.3. Stan połączeń układu kierowniczego
|
Ustawić pojazd na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku z kołami na podłożu, skręcić
kierownicę w prawo i w lewo lub zastosować odpowiednio przystosowany wykrywacz luzu
na kole. Kontrola wzrokowa elementów mechanizmu pod względem zużycia, pęknięć i pewności
mocowania.
|
1)
ruch elementów względem siebie wymagający naprawy;
|
|
2)
nadmierne zużycie przegubów;
|
|
3)
pęknięcia lub odkształcenie dowolnego elementu;
|
|
4)
brak urządzeń blokujących;
|
|
5)
nieprawidłowe ustawienie elementów (np. drążka poprzecznego lub drążka wzdłużnego);
|
|
6)
niewłaściwa naprawa lub przeróbka;
|
|
7)
brak, uszkodzenie lub znaczące zużycie osłony.
|
|
2.1.4. Działanie połączeń układu kierowniczego
|
Ustawić pojazd na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku z kołami na podłożu i przy
włączonym silniku (wspomaganie układu kierowniczego) i skręcić kierownicę od skrajnego
położenia w lewo do skrajnego położenia w prawo. Kontrola wzrokowa ruchu połączeń.
|
1)
poruszające się części połączeń kolidują z nieruchomą częścią podwozia;
|
|
2)
brak ograniczników skrętu lub ograniczniki nie działają.
|
|
2.1.5. Wspomaganie układu kierowniczego
|
Sprawdzić ewentualne wycieki z układu kierowniczego i poziom płynu w zbiorniku hydraulicznego
układu wspomagania (jeżeli poziom jest widoczny). Postawić pojazd na kołach, włączyć
silnik i sprawdzić, czy wspomaganie układu kierowniczego działa.
|
1)
wyciek płynu;
|
|
2)
za niski poziom płynu;
|
|
3)
mechanizm nie działa;
|
|
4)
pęknięcie lub niepewne mocowanie mechanizmu;
|
|
5)
nieprawidłowe ustawienie lub zanieczyszczenie elementów;
|
|
6)
niewłaściwa naprawa lub przeróbka;
|
|
7)
uszkodzenie lub nadmierna korozja przewodów.
|
|
2.2. Kierownica i kolumna kierownicy
|
|
2.2.1. Stan kierownicy
|
Postawić pojazd na kołach i obracać koło kierownicy w obie strony dookoła osi kolumny
i pod lekkim naciskiem skierowanym do dołu i do góry. Kontrola wzrokowa luzu.
|
1)
ruch kierownicy względem kolumny kierownicy, wskazujący na luz;
|
|
2)
brak urządzenia ustalającego na piaście koła kierownicy;
|
|
3)
pęknięcie lub luz na piaście koła kierownicy, obręczy lub na ramionach kierownicy.
|
|
2.2.2. Kolumna kierownicy/jarzma i widelce
|
Ustawić pojazd na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku, ciężar pojazdu opiera się
na podłożu, pchać i ciągnąć kierownicę wzdłuż osi kolumny; pchać kierownicę w różnych
kierunkach pod kątem prostym do kolumny/widelca. Kontrola wzrokowa luzu i stanu przegubów
elastycznych lub uniwersalnych.
|
1)
zbyt duży ruch środka koła kierownicy w górę lub w dół;
|
|
2)
zbyt duży ruch górnej części kolumny na zewnątrz okręgu w stosunku do osi kolumny;
|
|
3)
zużyty przegub elastyczny;
|
|
4)
uszkodzone mocowanie;
|
|
5)
niewłaściwa naprawa lub przeróbka.
|
|
2.3. Luz sumaryczny na kole kierownicy
|
Ustawić koła pojazdu do jazdy na wprost (włączyć silnik w przypadku pojazdów ze wspomaganiem
układu kierowniczego). Delikatnie skręcić kierownicę w lewo i w prawo do poruszenia
kół jezdnych. Kontrola wzrokowa luzu.
|
Zbyt duży luz kierownicy (na przykład dany punkt na obręczy koła przesuwa się o więcej
niż jedną piątą średnicy koła kierownicy).
|
|
2.4. Ustawienie kół
|
Sprawdzić ustawienie kół kierowanych za pomocą odpowiednich przyrządów.
|
Ustawienie niezgodne z danymi producenta pojazdu.
|
|
2.5. Obrotnica osi kierowanej przyczepy
|
Kontrola wzrokowa lub sprawdzenie za pomocą odpowiednio przystosowanego wykrywacza
luzu na kole.
|
1)
uszkodzenie lub pęknięcie elementu;
|
|
2)
zbyt duży luz;
|
|
3)
uszkodzone mocowanie.
|
|
3. WIDOCZNOŚĆ
|
|
3.1. Pole widzenia
|
Kontrola wzrokowa z siedzenia kierowcy.
|
Przeszkody w polu widzenia kierowcy znacząco ograniczające widoczność do przodu lub
na boki.
|
|
3.2. Stan szyb
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
pęknięcia lub przebarwienia szyby szklanej lub płyty przezroczystej (o ile jest dozwolona);
|
|
2)
szyba szklana lub płyta przezroczysta (włącznie z folią odblaskową lub barwioną) niezgodne
z wymaganiami określonymi w § 8 ust. 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia
31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego
wyposażenia;
|
|
3)
niedopuszczalny stan techniczny szyby szklanej lub płyty przezroczystej.
|
|
3.3. Lusterka wsteczne lub inne urządzenia o takiej funkcji (urządzenia pośredniego
widzenia)
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
brak lusterka lub urządzenia lub mocowanie niezgodne z § 11 ust. 1 pkt 5-5e rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia;
|
|
2)
lusterko lub urządzenie nie działa, jest uszkodzone, luźne lub niepewnie zamocowane.
|
|
3.4. Wycieraczki przedniej szyby
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
1)
brak wycieraczek lub wycieraczki nie działają;
|
|
2)
brak pióra wycieraczki lub jego wyraźne uszkodzenie.
|
|
3.5. Spryskiwacze przedniej szyby
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
Spryskiwacze nie działają prawidłowo.
|
|
3.6. Instalacja odmgławiająca
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
Układ nie działa lub jest wyraźnie uszkodzony.
|
|
4. ŚWIATŁA, ŚWIATŁA ODBLASKOWE I WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE
|
|
4.1. Światła drogowe i mijania
|
|
4.1.1. Stan i działanie
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
1)
brak światła lub źródła światła lub jego uszkodzenie;
|
|
2)
brak układu projektorowego (odbłyśnik i klosz) lub jego uszkodzenie;
|
|
3)
niepewne mocowanie światła.
|
|
4.1.2. Ustawienie
|
Sprawdzić ustawienie poziome strumienia świetlnego każdego światła mijania za pomocą
urządzenia do sprawdzania ustawienia świateł lub ekranu.
|
Ustawienie świateł mijania/drogowych niezgodne z zakresem wskazanym w § 13 ust. 1
oraz w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia
2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
|
|
4.1.3. Przełączniki
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
1)
przełącznik działa niezgodnie z wymaganiami określonymi w załączniku nr 6 do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia - dotyczy liczby świateł włączanych
jednocześnie;
|
|
2)
nieprawidłowe działanie przełącznika.
|
|
4.1.4. Zgodność z wymaganiami
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
1)
brak zgodności z wymaganiami pod względem typu światła, miejsca montażu, barwy wysyłanego
światła lub jego natężenia, określonymi w § 13 oraz w załączniku nr 6 do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia;
|
|
2)
akcesoria na kloszu lub źródle światła, które w oczywisty sposób zmniejszają natężenie
światła lub zmieniają jego barwę;
|
|
3)
brak zgodności światła (urządzenia) ze źródłem światła.
|
|
4.1.5. Urządzenia do regulacji ustawienia świateł (jeżeli są obowiązkowe)
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania, jeżeli istnieje taka możliwość.
|
1)
urządzenie nie działa;
|
|
2)
obsługa urządzenia ręcznego niemożliwa z siedzenia kierowcy.
|
|
4.1.6. Urządzenie do oczyszczania świateł drogowych/mijania (jeżeli jest obowiązkowe)
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania, jeżeli istnieje taka możliwość.
|
Urządzenie nie działa.
|
|
4.2. Przednie i tylne światła pozycyjne, światła obrysowe boczne i górne
|
|
4.2.1. Stan i działanie
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
1)
uszkodzenie źródła światła;
|
|
2)
uszkodzenie klosza;
|
|
3)
niepewne mocowanie światła.
|
|
4.2.2. Przełączniki
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
1)
przełącznik działa niezgodnie z wymaganiami określonymi w załączniku nr 6 do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia;
|
|
2)
nieprawidłowe działanie przełącznika.
|
|
4.2.3. Zgodność z wymaganiami
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
1)
brak zgodności z wymaganiami pod względem typu światła, miejsca montażu, barwy wysyłanego
światła lub jego natężenia, określonymi w § 13 oraz w załączniku nr 6 do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia;
|
|
2)
akcesoria na kloszu lub źródle światła, które w oczywisty sposób zmniejszają natężenie
światła lub zmieniają jego barwę.
|
|
4.3. Światła stopu
|
|
4.3.1. Stan i działanie
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
1)
uszkodzenie źródła światła;
|
|
2)
uszkodzenie klosza;
|
|
3)
niepewne mocowanie światła.
|
|
4.3.2. Przełączniki
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
1)
przełącznik działa niezgodnie z wymaganiami określonymi w § 13 oraz w załączniku nr
6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia;
|
|
2)
nieprawidłowe działanie przełącznika.
|
|
4.3.3. Zgodność z wymaganiami
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
Brak zgodności z wymaganiami określonymi w § 13 oraz w załączniku nr 6 do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia - pod względem typu światła, miejsca
montażu, barwy wysyłanego światła lub jego natężenia.
|
|
4.4. Światła kierunkowskazu i światła awaryjne
|
|
4.4.1. Stan i działanie
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
1)
uszkodzenie źródła światła;
|
|
2)
uszkodzenie klosza;
|
|
3)
niepewne mocowanie światła.
|
|
4.4.2. Przełączniki
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
Przełącznik działa niezgodnie z wymaganiami określonymi w § 13 oraz w załączniku nr
6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
|
|
4.4.3. Zgodność z wymaganiami
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
Brak zgodności z wymaganiami określonymi w § 13 oraz w załączniku nr 6 do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia - pod względem typu światła, miejsca
montażu, barwy wysyłanego światła lub jego natężenia.
|
|
4.4.4. Częstotliwość błysków kierunkowskazów
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
Częstotliwość błysków kierunkowskazów niezgodna z wymaganiami określonymi w załączniku
nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie
warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
|
|
4.5. Przednie i tylne światła przeciwmgłowe
|
|
4.5.1. Stan i działanie
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
1)
uszkodzenie źródła światła;
|
|
2)
uszkodzenie klosza;
|
|
3)
niepewne mocowanie światła.
|
|
4.5.2. Ustawienie
|
Włączenie i sprawdzenie za pomocą urządzenia do sprawdzania ustawienia świateł.
|
Niewłaściwe ustawienie granicy światła i cienia przedniego światła przeciwmgielnego
w płaszczyźnie poziomej.
|
|
4.5.3. Przełączniki
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
Przełącznik działa niezgodnie z wymaganiami określonymi w § 13 oraz w załączniku nr
6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
|
|
4.5.4. Zgodność z wymaganiami
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
Brak zgodności z wymaganiami określonymi w § 13 oraz w załączniku nr 6 do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
|
|
4.6. Światła cofania
|
|
4.6.1. Stan i działanie
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
1)
uszkodzenie źródła światła;
|
|
2)
uszkodzenie klosza;
|
|
3)
niepewne mocowanie światła.
|
|
4.6.2. Przełączniki
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
Przełącznik działa niezgodnie z wymaganiami określonymi w § 13 oraz w załączniku nr
6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
|
|
4.6.3. Zgodność z wymaganiami
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
Brak zgodności z wymaganiami określonymi w § 13 oraz w załączniku nr 6 do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
|
|
4.7. Światło oświetlające tylną tablicę rejestracyjną
|
|
4.7.1. Stan i działanie
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
1)
urządzenie wysyła światło skierowane bezpośrednio do tyłu;
|
|
2)
uszkodzenie źródła światła;
|
|
3)
niepewne mocowanie światła.
|
|
4.7.2. Zgodność z wymaganiami
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
Układ działa niezgodnie z wymaganiami określonymi w § 13 oraz w załączniku nr 6 do
rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
|
|
4.8. Światła odblaskowe, oznakowanie odblaskowe i tylne tablice odblaskowe
|
|
4.8.1. Stan
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
nieprawidłowe funkcjonowanie lub uszkodzenie urządzeń odblaskowych;
|
|
2)
niepewne mocowanie odblasków.
|
|
4.8.2. Zgodność z wymaganiami
|
Kontrola wzrokowa.
|
Urządzenie, jego położenie lub barwa odbijanego światła niezgodne z wymaganiami określonymi
w § 13 oraz w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31
grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego
wyposażenia.
|
|
4.9. Wymagane wskaźniki kontrolne urządzeń oświetlenia
|
|
4.9.1. Stan i działanie
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
Wskaźniki nie działają.
|
|
4.9.2. Zgodność z wymaganiami
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
Brak zgodności z wymaganiami określonymi w § 13 oraz w załączniku nr 6 do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
|
|
4.10. Połączenia elektryczne między pojazdem ciągnącym a przyczepą lub naczepą
|
Kontrola wzrokowa: w miarę możliwości należy sprawdzić ciągłość elektryczną instalacji.
|
1)
niepewne mocowanie elementów nieruchomych;
|
|
2)
uszkodzenie lub zużycie izolacji;
|
|
3)
nieprawidłowe działanie połączeń elektrycznych.
|
|
4.11. Złącza i przewody elektryczne
|
Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku, obejmująca w
niektórych przypadkach także komorę silnikową.
|
1)
niepewne mocowanie lub niewłaściwe zabezpieczenie instalacji elektrycznej;
|
|
2)
instalacja w złym stanie;
|
|
3)
uszkodzona lub zużyta izolacja.
|
|
4.12. Dodatkowe światła (np. światła dojazdy dziennej) i światła odblaskowe
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
1)
światło lub światło odblaskowe zamontowane niezgodnie z wymaganiami określonymi w
§ 13 oraz w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia
2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia;
|
|
2)
światło działa niezgodnie z wymaganiami określonymi w § 13 oraz w załączniku nr 6
do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia;
|
|
3)
niepewne mocowanie światła lub światła odblaskowego.
|
|
4.13. Akumulator(-y)
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
niepewne mocowanie;
|
|
2)
wyciek;
|
|
3)
uszkodzony wyłącznik akumulatora (jeżeli jest wymagany);
|
|
4)
uszkodzone bezpieczniki (jeżeli są wymagane);
|
|
5)
niewłaściwa wentylacja (jeżeli jest wymagana).
|
|
5. OSIE, KOŁA, OPONY I ZAWIESZENIE
|
|
5.1. Osie
|
|
5.1.1. Osie
|
Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale diagnostycznym lub dźwigniku. Stosowanie wykrywaczy
luzu na kołach jest dozwolone, a zalecane w przypadku pojazdów o masie całkowitej
przekraczającej 3,5 tony.
|
1)
pęknięcie lub odkształcenie osi;
|
|
2)
niepewne mocowanie do pojazdu;
|
|
3)
niewłaściwa naprawa lub przeróbka.
|
|
5.1.2. Zwrotnice
|
Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale diagnostycznym lub dźwigniku. Stosowanie wykrywaczy
luzu na kołach jest dozwolone, a zalecane w przypadku pojazdów o masie całkowitej
przekraczającej 3,5 tony. Do każdego koła przyłożyć siłę w kierunku pionowym lub poziomym
i obserwować ruch między belką osi a zwrotnicą.
|
1)
pęknięcie zwrotnicy;
|
|
2)
nadmierne zużycie sworznia zwrotnicy lub łożysk sworznia;
|
|
3)
zbyt duży ruch zwrotnicy względem belki osi;
|
|
4)
sworzeń zwrotnicy luźny w osi.
|
|
5.1.3. Łożyska kół
|
Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale diagnostycznym lub dźwigniku. Stosowanie wykrywaczy
luzu na kołach jest dozwolone, a zalecane w przypadku pojazdów o masie całkowitej
przekraczającej 3,5 tony. Rozkołysać koło lub przyłożyć siłę boczną do każdego koła
i obserwować ruch koła do góry w stosunku do zwrotnicy.
|
1)
zbyt duży luz na łożysku koła;
|
|
2)
łożysko koła zbyt ciasne lub zakleszczone.
|
|
5.2. Koła i opony
|
|
5.2.1. Piasta koła
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
brakujące lub obluzowane śruby lub nakrętki mocujące koła;
|
|
2)
zużycie lub uszkodzenie piasty.
|
|
5.2.2. Koła
|
Kontrola wzrokowa obu stron każdego koła pojazdu na kanale diagnostycznym lub dźwigniku.
|
1)
pęknięcie lub wada spawalnicza;
|
|
2)
niewłaściwe zamocowanie pierścieni ustalających;
|
|
3)
znaczące odkształcenie lub zużycie koła;
|
|
4)
rozmiar lub typ koła niezgodny z homologacją lub wymaganiami określonymi w § 11 ust.
5-7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia - w sposób zagrażający
bezpieczeństwu na drodze.
|
|
5.2.3. Opony
|
Kontrola wzrokowa całej opony poprzez obrót koła w powietrzu przy pojeździe na kanale
diagnostycznym lub na dźwigniku, lub poprzez przemieszczanie pojazdu do przodu i do
tyłu na kanale diagnostycznym.
|
1)
niezgodność z wymaganiami określonymi w § 11 ust. 5-7 lub § 23 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia;
|
|
2)
opona obciera o inne elementy;
|
|
3)
opony bieżnikowane niezgodne z wymaganiami określonymi w § 23 ust. 4 pkt 4 rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia;
|
|
4)
układ kontroli ciśnienia w ogumieniu jest uszkodzony lub wyraźnie nie działa.
|
|
5.3. Zawieszenie
|
|
5.3.1. Resory sprężynowe i stabilizatory
|
Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku. Stosowanie wykrywaczy
luzu na kołach jest dozwolone, a zalecane w przypadku pojazdów o masie całkowitej
przekraczającej 3,5 tony.
|
1)
niepewne mocowanie resorów do podwozia lub osi;
|
|
2)
uszkodzenie lub pęknięcie części resoru;
|
|
3)
brak resoru;
|
|
4)
niewłaściwa przeróbka lub naprawa.
|
|
5.3.2. Amortyzatory
|
Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku, lub przy użyciu
specjalnych przyrządów, o ile są dostępne.
|
1)
niepewne mocowanie amortyzatorów do podwozia lub osi;
|
|
2)
amortyzator jest uszkodzony i wykazuje duże wycieki lub awarię.
|
|
5.3.3. Rury oporowe, drążki reakcyjne, wahacze trójkątne, wahacze poprzeczne
|
Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku. Stosowanie wykrywaczy
luzu na kołach jest dozwolone, a zalecane w przypadku pojazdów o masie całkowitej
przekraczającej 3,5 tony.
|
1)
niepewne mocowanie części do podwozia lub osi;
|
|
2)
uszkodzenie, pęknięcie lub nadmierna korozja elementu;
|
|
3)
niewłaściwa przeróbka lub naprawa.
|
|
5.3.4. Sworznie wahaczy
|
Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku. Stosowanie wykrywaczy
luzu na kołach jest dozwolone, a zalecane w przypadku pojazdów o masie całkowitej
przekraczającej 3,5 tony.
|
1)
nadmierne zużycie sworznia lub łożysk sworznia, lub sworzni wahaczy;
|
|
2)
brak lub znaczące uszkodzenie osłony.
|
|
5.3.5. Zawieszenie pneumatyczne
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
układ nie działa;
|
|
2)
uszkodzenie, przeróbka lub zażycie dowolnego elementu w stopniu mogącym mieć negatywny
wpływ na działanie układu;
|
|
3)
słyszalny wypływ powietrza z układu.
|
|
6. PODWOZIE I ELEMENTY PRZYMOCOWANE DO PODWOZIA
|
|
6.1. Podwozie lub rama i elementy do nich przymocowane
|
|
6.1.1. Stan ogólny
|
Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku.
|
1)
pęknięcie lub odkształcenie podłużnie lub poprzeczek;
|
|
2)
niepewne mocowanie płyt wzmacniających lub połączeń;
|
|
3)
nadmierna korozja mająca wpływ na sztywność konstrukcji.
|
|
6.1.2. Rury wydechowe i tłumiki
|
Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku.
|
1)
nieszczelność lub niepewne mocowanie układu wydechowego;
|
|
2)
spaliny przedostają się do wnętrza kabiny lub do przedziału dla pasażerów.
|
|
6.1.3. Zbiornik paliwa i przewody paliwowe (w tym ogrzewanie zbiornika i przewodów)
|
Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku; w przypadku układów
zasilania gazem LPG/CNG należy zastosować wykrywacz nieszczelności.
|
1)
niepewne mocowanie zbiornika paliwa lub przewodów paliwowych;
|
|
2)
wyciek paliwa, brak korka wlewu paliwa lub korek nieszczelny;
|
|
3)
uszkodzenie lub przetarcie przewodów;
|
|
4)
nieprawidłowe działanie kraniku paliwa (jeżeli jest wymagany);
|
|
5)
zagrożenie pożarowe z powodu:
|
|
-
wycieku paliwa,
|
|
-
niewłaściwego odgrodzenia zbiornika paliwa lub układu wydechowego,
|
|
-
stanu komory silnikowej;
|
|
6)
układ zasilania gazem LPG/CNG niezgodny z wymaganiami określonymi w załączniku nr
9 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
|
|
6.1.4. Zderzaki, zabezpieczenia boczne i tylne urządzenia zabezpieczające przed wjechaniem
pod pojazd
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
obluzowane lub uszkodzone elementy grożące uszkodzeniem ciała w przypadku zahaczenia
lub uderzenia;
|
|
2)
urządzenie wyraźnie niezgodne z wymaganiami określonymi w § 7 rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów
oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
|
|
6.1.5. Zamocowanie koła zapasowego (jeżeli występuje)
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
uchwyt koła w złym stanie;
|
|
2)
pęknięte lub niepewne mocowanie uchwytu;
|
|
3)
koło zapasowe nie trzyma się w uchwycie i grozi wypadnięciem.
|
|
6.1.6. Urządzenia sprzęgające i przeznaczone do ciągnięcia
|
Kontrola wzrokowa pod kątem zużycia i prawidłowego działania, ze szczególnym uwzględnieniem
zamontowanych urządzeń zabezpieczających i działania wskaźników pomiarowych.
|
1)
uszkodzenie, nieprawidłowe działanie lub pęknięcie elementu;
|
|
2)
nadmierne zużycie elementu;
|
|
3)
uszkodzone mocowanie;
|
|
4)
brak lub nieprawidłowe działanie urządzenia zabezpieczającego;
|
|
5)
co najmniej jeden wskaźnik nie działa;
|
|
6)
elementy sprzęgu zasłaniają tablicę rejestracyjną lub światła pojazdu (kiedy sprzęg
nie jest wykorzystywany);
|
|
7)
niewłaściwa naprawa lub przeróbka.
|
|
6.1.7. Przeniesienie napędu
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
obluzowane lub brakujące śruby zabezpieczające;
|
|
2)
nadmierne zużycie łożysk wału napędowego;
|
|
3)
nadmierne zużycie przegubów pędnych (uniwersalnych);
|
|
4)
zły stan przegubów elastycznych;
|
|
5)
uszkodzony lub wygięty wałek lub półoś;
|
|
6)
pęknięcie lub zły stan oprawy łożyska;
|
|
7)
brak lub znaczące zużycie osłony;
|
|
8)
niedozwolona przeróbka układu napędowego.
|
|
6.1.8. Mocowanie silnika
|
Kontrola wzrokowa bez konieczności stosowania kanału diagnostycznego lub dźwignika.
|
Zawieszenia silnika zużyte, wyraźnie i znacząco uszkodzone, obluzowane lub pęknięte.
|
|
6.1.9. Praca silnika
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
niedozwolona przeróbka jednostki sterującej;
|
|
2)
niedozwolona przeróbka silnika.
|
|
6.2. Kabina i nadwozie
|
|
6.2.1. Stan ogólny
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
obluzowana lub uszkodzona część nadwozia grożąca uszkodzeniem ciała;
|
|
2)
niepewny słupek nadwozia;
|
|
3)
do wnętrza przedostają się spaliny z wydechu lub z silnika;
|
|
4)
niewłaściwa naprawa lub przeróbka.
|
|
6.2.2. Mocowania
|
Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale diagnostycznym lub na dźwigniku.
|
1)
niepewne mocowania nadwozia lub kabiny;
|
|
2)
wyraźne przesunięcie nadwozia/kabiny względem podwozia;
|
|
3)
niepewne lub brakujące punkty mocowania nadwozia/kabiny do podwozia lub poprzeczek
ramy podwozia;
|
|
4)
nadmierna korozja punktów mocowania nadwozia samonośnego.
|
|
6.2.3. Drzwi i zamki
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
drzwi źle się otwierają lub zamykają;
|
|
2)
stan drzwi grozi samoistnym otwarciem lub nie pozwala na ich domknięcie;
|
|
3)
brakujące, obluzowane lub zniszczone: drzwi, zawiasy, zamki, słupki drzwi, klamki;
|
|
4)
drzwi niezgodne z wymaganiami określonymi w § 22 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów
oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
|
|
6.2.4. Podłoga
|
Kontrola wzrokowa.
|
Niepewne mocowanie lub zły stan techniczny podłogi.
|
|
6.2.5. Siedzenie kierowcy
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
siedzenie obluzowane lub uszkodzona konstrukcja siedzenia;
|
|
2)
nieprawidłowe działanie elementów regulacji i ustawienia siedzenia;
|
|
3)
złe zamocowanie grożące samoczynnym przemieszczaniem;
|
|
4)
brak zagłówków siedzeń (jeżeli są wymagane);
|
|
5)
mocowanie siedzeń w miejscach nieprzewidzianych do tego konstrukcyjnie dla danego
typu pojazdu;
|
|
6)
śruby mocujące siedzenia bez oznaczenia cech wytrzymałościowych.
|
|
6.2.6. Pozostałe siedzenia
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
siedzenia uszkodzone lub niepewne mocowanie siedzeń.
|
|
2)
siedzenia zamontowane niezgodnie z wymaganiami określonymi w: § 8 ust. 4 pkt 2a, §
22 ust. 1 pkt 7, § 23 ust. 4 pkt 5, 7 lub 8 lub w załączniku nr 8 do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
|
|
6.2.7. Wskaźniki i przyrządy kierowcy
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
Nieprawidłowe działanie co najmniej jednego wskaźnika lub przyrządu niezbędnego do
bezpiecznego użytkowania pojazdu.
|
|
6.2.8. Stopnie kabiny
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
brak stopnia/stopni;
|
|
2)
niepewne mocowanie stopnia/stopni lub poręczy;
|
|
3)
stopień/stopnie lub poręcz/poręcze w stanie zagrażającym bezpieczeństwu użytkowników.
|
|
6.2.9. Inne wyposażenie wewnętrzne i zewnętrzne
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
uszkodzone mocowanie dodatkowych akcesoriów lub wyposażenia;
|
|
2)
brak lub niesprawne dodatkowe akcesoria lub wyposażenie określone w: § 8 ust. 1 pkt
1, § 11 ust. 1 pkt 12, § 18 ust. 1 pkt 4, 7-13, § 21 ust. 1, § 22 ust. 1 pkt 3 lub
6, § 23 ust. 4 pkt 9 lub 10, § 38-40 lub § 42 rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich
niezbędnego wyposażenia, jeżeli jest wymagane;
|
|
3)
wycieki z układów hydraulicznych.
|
|
6.2.10. Błotniki, fartuchy przeciwbłotne
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
brak, obluzowanie lub znaczące skorodowanie części;
|
|
2)
element za blisko koła;
|
|
3)
niezgodność z wymaganiami określonymi w § 11 ust. 1 pkt 10 lub 11 rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów
oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
|
|
6.2.11. Wyjście bezpieczeństwa
|
Kontrola wzrokowa.
|
Brak wyjść bezpieczeństwa, niewłaściwie urządzone, za mała ich liczba lub brak oznakowania.
|
|
7. INNE WYPOSAŻENIE
|
|
7.1. Pasy bezpieczeństwa, zapięcia pasów i inne urządzenia bezpieczeństwa
|
|
7.1.1. Pewność mocowania pasów i zapięć
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
brak miejsc kotwiczenia pasów bezpieczeństwa lub miejsce to wykazuje duże zniszczenie;
|
|
2)
obluzowane kotwiczenie pasów bezpieczeństwa.
|
|
7.1.2. Stan ogólny pasów i zapięć
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
1)
brak obowiązkowego pasa bezpieczeństwa;
|
|
2)
uszkodzenie pasów bezpieczeństwa;
|
|
3)
śruby mocujące pasy bez oznaczenia cech wytrzymałościowych;
|
|
4)
brak działania mechanizmu blokowania pasów;
|
|
5)
brak oznaczeń homologacyjnych pasów;
|
|
6)
uszkodzenie lub nieprawidłowe działanie klamry pasa bezpieczeństwa;
|
|
7)
uszkodzenie lub nieprawidłowe działanie zwijacza pasa bezpieczeństwa;
|
|
8)
brak, uszkodzone lub zamontowane niezgodnie z wytycznymi producenta urządzenie do
regulacji siły napięcia pasów;
|
|
9)
pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa wskazują na ich użycie (o ile występują).
|
|
7.1.3. Ograniczniki obciążenia pasów bezpieczeństwa
|
Kontrola wzrokowa.
|
Brak ogranicznika lub ogranicznik niezgodny z typem pojazdu.
|
|
7.1.4. Napinacze wstępne pasów bezpieczeństwa
|
Kontrola wzrokowa.
|
Brak napinacza lub napinacz niezgodny z typem pojazdu.
|
|
7.1.5. Poduszki powietrzne
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
brak poduszek lub poduszki niezgodne z typem pojazdu;
|
|
2)
poduszka wyraźnie nie działa.
|
|
7.1.6. System poduszki powietrznej SRS
|
Kontrola wzrokowa wskaźnika awarii układu.
|
Wskaźnik awarii układu SRS wskazuje dowolny rodzaj awarii w układzie.
|
|
7.2. Gaśnica
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
brak lub w oczywisty sposób uszkodzona;
|
|
2)
niezgodna z wymaganiami, jeżeli dotyczą (np. w związku z przewozem towarów niebezpiecznych).
|
|
7.3. Zamki i urządzenia przeciwwłamaniowe
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
1)
urządzenie uniemożliwiające uruchomienie pojazdu nie działa;
|
|
2)
samoistne zamykanie lub blokowanie drzwi lub uszkodzenie blokad.
|
|
7.4. Trójkąt ostrzegawczy (jeżeli jest wymagany)
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
brak lub trójkąt niekompletny;
|
|
2)
brak znaku homologacji.
|
|
7.5. Apteczka doraźnej pomocy (jeżeli jest wymagana)
|
Kontrola wzrokowa.
|
Brak apteczki.
|
|
7.6. Kliny (podpórki) zabezpieczające koła (jeżeli są wymagane)
|
Kontrola wzrokowa.
|
Brak lub w złym stanie technicznym.
|
|
7.7. Sygnał dźwiękowy
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
|
1)
nie działa;
|
|
2)
niepewne działanie przycisku sygnału;
|
|
3)
sygnał niezgodny z wymaganiami określonymi w § 11 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów
oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
|
|
7.8. Prędkościomierz
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania w czasie jazdy lub za pomocą przyrządów
elektronicznych.
|
1)
brak lub brak działania prędkościomierza;
|
|
2)
prędkościomierz umieszczony poza polem widzenia kierowcy;
|
|
3)
rozmiar opon inny niż przewidziany dla danego typu pojazdu.
|
|
7.9. Tachograf (jeżeli jest zamontowany/wymagany)
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
tachograf zamontowany niezgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu Rady (EWG)
nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych
w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 370, Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
rozdz. 07, t. 001, str. 227, z późn. zm.);
|
|
2)
nie działa;
|
|
3)
brak plomb lub plomby uszkodzone;
|
|
4)
brak tabliczki kalibracyjnej, dane nieczytelne lub kalibracja nieważna;
|
|
5)
wyraźne oznaki manipulacji przez osoby niepowołane;
|
|
6)
rozmiar opon niezgodny z parametrami kalibracji.
|
|
7.10. Ogranicznik prędkości (jeżeli jest zamontowany/wymagany)
|
Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania urządzenia, jeżeli inspektor dysponuje odpowiednim
sprzętem.
|
1)
brak ogranicznika prędkości - o ile jest wymagany,
|
|
2)
ogranicznik wyraźnie nie działa;
|
|
3)
złe ustawienie prędkości granicznej (jeżeli jest sprawdzane);
|
|
4)
brak plomb lub plomby uszkodzone;
|
|
5)
brak tabliczki kalibracyjnej, dane nieczytelne lub kalibracja nieważna;
|
|
6)
rozmiar opon niezgodny z parametrami kalibracji.
|
|
7.11. Licznik przebiegu (jeżeli występuje)
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
wyraźne oznaki manipulacji (oszustwo);
|
|
2)
wyraźnie nie działa.
|
|
7.12. Elektroniczny system stabilizacji (ESC), jeżeli jest zamontowany/wymagany
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
brak lub uszkodzenie czujników prędkości obrotowej kół;
|
|
2)
uszkodzone połączenia elektryczne;
|
|
3)
brak lub uszkodzenie innych elementów;
|
|
4)
uszkodzenie lub nieprawidłowe działanie przełącznika;
|
|
5)
wskaźnik awarii układu ESC wskazuje dowolny rodzaj awarii w układzie.
|
|
8. UCIĄŻLIWOŚĆ
|
|
8.1. Hałas
|
|
8.1.1. Układ tłumienia hałasu
|
Ocena subiektywna (jeżeli w ocenie kontrolującego hałas jest na granicy dopuszczalności,
można wykonać statyczny pomiar hałasu za pomocą miernika poziomu hałasu)
|
1)
poziom hałasu przekracza wartości dozwolone w wymaganiach określonych w § 9 ust. 1
oraz w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia
2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia;
|
|
lub
|
2)
obluzowanie, ryzyko odpadnięcia, uszkodzenie, niewłaściwe mocowanie, brak lub wyraźna
przeróbka dowolnej części układu tłumienia hałasu w stopniu mającym niekorzystny wpływ
na poziom hałasu;
|
|
oceny i pomiaru hałasu zewnętrznego na postoju dokonuje się zgodnie ze szczegółowym
sposobem określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 81 ust. 15 ustawy z dnia
20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.
|
|
3)
wyraźnie nieszczelny układ wydechowy;
|
|
4)
niekompletny układ wydechowy.
|
|
8.2. Emisja spalin
|
|
8.2.1. Emisja spalin z silników o zapłonie iskrowym
|
|
8.2.1.1. Urządzenia kontrolne emisji spalin
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
brak fabrycznie montowanego urządzenia kontrolnego emisji spalin, przeróbka urządzenia
lub wyraźnie nieprawidłowe działanie;
|
|
2)
wycieki mogące mieć wpływ na pomiary emisji spalin.
|
|
8.2.1.2. Emisja zanieczyszczeń gazowych (P)
|
Pomiar z użyciem analizatora spalin. W przypadku pojazdów wyposażonych w odpowiednie
pokładowe układy diagnostyczne (OBD), zamiast pomiaru emisji, prawidłowe działanie
układu wydechowego można sprawdzić poprzez odpowiedni odczyt z urządzenia OBD, przy
jednoczesnym sprawdzeniu prawidłowego działania układu OBD, przy silniku pracującym
na biegu jałowym i zgodnie z zaleceniami producenta dotyczącymi kondycjonowania. Pomiaru emisji zanieczyszczeń dokonuje się zgodnie ze szczegółowym sposobem określonym
w przepisach wydanych na podstawie art. 81 ust. 15 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.
- Prawo o ruchu drogowym.
|
1)
emisja zanieczyszczeń gazowych przekracza wartości określone w § 9 ust. 1 oraz w załączniku
nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie
warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia albo poziom
dopuszczalny określony przez producenta;
|
|
2)
sonda lambda poza zakresem 1 ± 0,03 lub brak zgodności ze specyfikacją producenta;
|
|
3)
odczyt z pokładowego systemu diagnostycznego (OBD) wskazuje poważną awarię;
|
|
4)
pomiar zdalny wskazuje na poważne niezgodności.
|
|
8.2.2. Emisja spalin z silników wysokoprężnych (Diesla)
|
|
8.2.2.1. Urządzenia kontrolne emisji spalin
|
Kontrola wzrokowa.
|
1)
brak fabrycznie montowanego urządzenia kontrolnego emisji spalin lub wyraźnie nieprawidłowe
działanie urządzenia;
|
|
2)
wycieki mogące mieć wpływ na pomiary emisji spalin.
|
|
8.2.2.2. Zadymienie spalin (P) Niniejszego wymagania nie stosuje się do pojazdów po raz pierwszy zarejestrowanych
lub dopuszczonych do ruchu przed 1 stycznia 1980 r.
|
Pomiaru zadymienia spalin dokonuje się zgodnie ze szczegółowym sposobem określonym
w przepisach wydanych na podstawie art. 81 ust. 15 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.
- Prawo o ruchu drogowym.
|
Zadymienie spalin przekracza wartości określone w § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
|
|
8.3. Tłumienie zakłóceń elektromagnetycznych
|
|
Zakłócenia radiowe
|
Badanie nie jest wymagane
|
|
8.4. Inne pozycje związane z ochroną środowiska
|
|
8.4.1. Widoczny dym
|
Kontrola wzrokowa.
|
Nadmierne dymienie z układu wydechowego, które może zagrażać środowisku.
|
|
8.4.2. Wycieki płynów
|
Kontrola wzrokowa.
|
Kropelkowy wyciek dowolnego płynu, który może zagrażać środowisku lub bezpieczeństwu
innych użytkowników drogi.
|