Rozdział 4 dokumentacja
Reguła
Dobra dokumentacja jest zasadniczym elementem Systemu Zapewnienia Jakości. Wytwórca
powinien zdefiniować w Systemie Zarządzania Jakością rodzaje stosowanych dokumentów
i nośników. Dokumentacja może być prowadzona w różnych formach, w tym w formie papierowej,
elektronicznej lub fotograficznej.
System dokumentacji musi być wykorzystany głównie celem ustanowienia, kontroli, monitorowania
i rejestrowania działań, które bezpośrednio lub pośrednio mają wpływ na wszystkie
aspekty jakości produktów leczniczych. System Zarządzania Jakością powinien zawierać
wystarczająco szczegółowy instruktaż ułatwiający pełne zrozumienie wymagań oraz zapewnić
szczegółową rejestrację różnych procesów i ocenę wszelkich obserwacji tak, aby w każdym
momencie stosowanie wymagań mogło być udowodnione.
Istnieją dwa podstawowe rodzaje dokumentacji stosowane do zarządzania i rejestrowania
spełniania wymagań Dobrej Praktyki Wytwarzania: instrukcje (zalecenia, wymagania)
i zapisy (raporty).
Poszczególne typy dokumentów muszą być sporządzone w sposób niebudzący wątpliwości.
Muszą być wdrożone kontrole w celu zapewnienia dokładności, integralności, dostępności
i czytelności dokumentów. Dokumenty specyfikujące muszą być wolne od błędów i opracowane
na piśmie.
Termin „na piśmie” oznacza dane zarejestrowane lub udokumentowane na nośniku, z którego
dane te mogą być przedstawione personelowi w czytelnej formie.
Wymagane dokumenty dotyczące spełniania wymagań Dobrej Praktyki Wytwarzania (wg rodzaju)
Dokumentacja Główna Miejsca Prowadzenia Działalności
dokument opisujący działania wytwórcy lub importera związane z Dobrą Praktyką Wytwarzania.
Rodzaje instrukcji (zalecenia lub wymagania)
Specyfikacje opisują szczegółowo wymagania, którym muszą odpowiadać produkty lecznicze albo materiały
używane lub otrzymywane w trakcie produkcji. Stanowią one podstawę oceny jakości.
Przepisy wytwarzania, instrukcje przetwarzania i pakowania oraz instrukcje badań
Należy podać szczegółowo wszystkie wykorzystywane materiały wyjściowe, urządzenia
i systemy komputerowe (jeżeli istnieją) oraz określić szczegółowo wszystkie instrukcje
przetwarzania, pakowania, pobierania i badania próbek.
Kontrola wewnątrzprocesowa i kontrola procesu w czasie rzeczywistym (PAT), które są
stosowane w procesie, powinny być określone wraz z kryteriami akceptacji.
Procedury: (Standardowe Procedury Operacyjne, SOP) określają sposób wykonywania danych operacji.
Protokoły: przedstawiają instrukcje i zapisy wykonania danych operacji.
Umowy kontraktowe: uzgodnione umowy pomiędzy wytwórcą lub importerem a wykonawcą.
Rodzaje zapisów/raportów
Zapisy: przedstawiają dowody działań podjętych w celu wykazania zgodności z instrukcją, np.
działań, zdarzeń, badań oraz, w przypadku wytwarzania serii, historii każdej serii
produktu leczniczego, w tym jego dystrybucji. Zapisy zawierają surowe dane, które
wykorzystuje się do tworzenia innych zapisów. Dla zapisów elektronicznych uprawnieni
użytkownicy powinni określić, które dane mają być wykorzystane jako surowe dane. Co
najmniej wszystkie dane, na których są oparte działania dotyczące jakości, powinny
zostać zdefiniowane jako surowe dane.
Raporty: dokumentują prowadzenie poszczególnych testów, projektów lub badań oraz wyniki, wnioski
i zalecenia.
Opracowywanie i nadzór nad dokumentacją:
4.1
Wszystkie rodzaje dokumentów powinny być zdefiniowane i przestrzegane. Wymagania odnoszą
się również do wszelkich typów nośników dokumentów.
Kompleksowe systemy muszą być zrozumiałe, dobrze udokumentowane, zatwierdzone i odpowiednio
kontrolowane.
Wiele dokumentów (instrukcje lub zapisy) może istnieć w postaci hybrydowej, tzn. niektóre
elementy jako elektroniczne oraz inne w formie papierowej. Niezbędne jest, aby zależności
i narzędzia kontroli głównych dokumentów, kopii, przetwarzanych danych oraz zapisów
były określone dla obu systemów, hybrydowego i jednorodnego.
Odpowiednie środki kontroli dokumentów elektronicznych, jak szablony, formularze i
główne dokumenty, powinny zostać wdrożone. Odpowiednie środki kontroli powinny być
wprowadzone w celu zapewnienia integralności zapisu w okresie archiwizacji.
4.2
Dokumenty powinny być starannie zaprojektowane, sporządzone, przeglądane i rozprowadzane.
Powinny być zgodne z odpowiednimi częściami dokumentacji złożonej przy ubieganiu się
o pozwolenie na dopuszczenie do obrotu i zezwolenie na wytwarzanie. Kopiowanie dokumentów
roboczych z dokumentów wzorcowych musi być wykonywane w sposób uniemożliwiający powstawanie
błędów.
4.3
Wszystkie rodzaje instrukcji powinny być zatwierdzone, podpisane i datowane przez
właściwe osoby uprawnione i powinny mieć treść pozbawioną dwuznaczności oraz być identyfikowalne.
Data wejścia w życie instrukcji powinna zostać określona.
4.4
Wszystkie rodzaje instrukcji powinny mieć uporządkowany układ i być łatwe do sprawdzania.
Styl i język dokumentów powinny być właściwe do ich przeznaczenia.
4.5
Dokumenty Systemu Zarządzania Jakością powinny być regularnie przeglądane i uaktualniane.
4.6
Dokumenty nie powinny być pisane ręcznie, jednak jeżeli dokumenty wymagają wpisywania
danych ręcznie, na wpisywanie tych danych należy przewidzieć wystarczająco dużo miejsca.
Dobra Praktyka Dokumentowania
4.7
Ręcznie wpisywane dane powinny być wyraźne, czytelne, niemożliwe do usunięcia.
4.8
Zapisy powinny być dokonywane lub uzupełniane w czasie wykonywania każdej czynności
w taki sposób, aby wszystkie ważne czynności dotyczące wytwarzania produktów leczniczych
były możliwe do odtworzenia.
4.9
Każda zmiana zapisu w dokumencie powinna być podpisana i datowana; sposób wprowadzenia
zmiany powinien umożliwiać odczytanie pierwotnej informacji. Należy wpisać powód wprowadzenia
zmiany, jeżeli jest to celowe.
Archiwizacja dokumentów
4.10
Powinien być wyraźnie zdefiniowany związek zapisu z czynnością produkcyjną oraz miejscem,
w którym dany zapis się znajduje. Wytwórca powinien zapewnić bezpieczny system kontroli
gwarantujący spójność i wiarygodność zapisu przez cały okres archiwizacji, jeżeli
istnieje taka konieczność.
4.11
Specyficzne wymagania stosowane są do dokumentacji serii, która musi być przechowywana
przez jeden rok po upływie daty ważności serii, z którą jest związana, lub co najmniej
pięć lat po certyfikacji serii przez Osobę Wykwalifikowaną, w zależności od tego,
który z okresów jest dłuższy. Dla badanych produktów leczniczych dokumentacja serii
musi być przechowywana co najmniej pięć lat po zakończeniu lub formalnym przerwaniu
ostatniego badania klinicznego, w którym powyższa seria została zastosowana. Powyższe
nie dotyczy innych typów produktów leczniczych (np. produktów leczniczych terapii
zaawansowanej), dla których przepisy odrębne przewidują inny okres archiwizacji dokumentów.
4.12
Dla innych typów dokumentacji okres archiwizacji będzie zależny od rodzaju działalności,
dla której będzie ona niezbędna. Dokumentacja krytyczna zawierająca surowe dane (np.
odnosząca się do walidacji lub stabilności), która jest powiązana z informacjami zawartymi
w pozwoleniu na dopuszczenie do obrotu, powinna być przechowywana w okresie, na jaki
pozwolenie zostało wydane. Uzasadnione może być rozważenie wycofania pewnej dokumentacji
(np. surowe dane dotyczące raportów walidacji lub raportów badań stabilności), gdy
dane te zostały zastąpione przez pełny zbiór nowych danych. Takie wycofanie powinno
być udokumentowane i ujęte w wymaganiach odnośnie do przechowywania dokumentacji serii;
na przykład w przypadku danych z walidacji procesu powiązane surowe dane powinny być
przechowywane co najmniej dla wszystkich zwolnionych serii w ramach danego cyklu walidacji.
Punkty 4.13-4.21 zawierają przykłady wymaganych dokumentów. System Zarządzania Jakością
powinien opisywać wszystkie dokumenty wymagane w celu zapewnienia jakości produktu
leczniczego i bezpieczeństwa pacjenta.
Specyfikacje
4.13
Konieczne jest posiadanie odpowiednio autoryzowanych i datowanych specyfikacji materiałów
wyjściowych i opakowaniowych oraz produktów końcowych.
Specyfikacje materiałów wyjściowych i opakowaniowych
4.14
Specyfikacje materiałów wyjściowych oraz bezpośrednich i zadrukowanych materiałów
opakowaniowych powinny, jeżeli ma to zastosowanie, zawierać lub odsyłać do dokumentów
zawierających:
1)
opis materiałów zawierający:
a)
ustaloną nazwę oraz wewnętrzny kod identyfikacyjny,
b)
odwołanie do monografii w farmakopei (jeżeli istnieje),
c)
wskazanie zatwierdzonych dostawców i, jeżeli uzasadnione, oryginalnego producenta
materiału,
d)
wzory materiałów zadrukowanych;
2)
instrukcje pobierania prób oraz wykonania badań;
3)
wymagania jakościowe i ilościowe wraz z dopuszczalnymi limitami;
4)
warunki przechowywania i środki ostrożności;
5)
maksymalny czas przechowywania przed ponownym badaniem.
Specyfikacje produktów pośrednich i produktów luzem
4.15
Specyfikacje produktów pośrednich i produktów luzem powinny być dostępne dla krytycznych
etapów lub gdy są kupowane lub wysyłane. Odpowiednio specyfikacje te powinny być analogiczne
do specyfikacji materiałów wyjściowych lub produktów końcowych.
Specyfikacje produktów końcowych
4.16
Specyfikacje produktów końcowych powinny zawierać lub odsyłać do dokumentów zawierających:
1)
ustaloną nazwę produktu i kod identyfikacyjny, jeżeli jest stosowany;
3)
opis postaci farmaceutycznej z elementami opakowania;
4)
instrukcje pobierania prób i wykonania badań;
5)
wymagania jakościowe i ilościowe wraz z dopuszczalnymi limitami;
6)
warunki przechowywania i specjalne środki ostrożności, jeżeli dotyczy;
Przepisy wytwarzania i instrukcje wytwarzania
Zatwierdzone pisemne przepisy wytwarzania i instrukcje wytwarzania powinny istnieć
dla każdego produktu i każdej wytwarzanej wielkości serii.
4.17
Przepisy wytwarzania powinny zawierać:
1)
nazwę produktu i kod identyfikacyjny mający odniesienie do jego specyfikacji;
2)
opis postaci farmaceutycznej, mocy produktu leczniczego oraz wielkości serii;
3)
listę wszystkich materiałów wyjściowych, które będą użyte, z podaniem ilości każdego
z nich i opisu; powinny być wymienione wszystkie substancje, także te, które zanikają
w czasie procesu wytwarzania;
4)
oczekiwaną wydajność końcową wraz z dopuszczalnymi limitami oraz wydajności ważnych
produktów pośrednich, jeżeli ma to zastosowanie.
4.18
Instrukcje wytwarzania powinny zawierać:
1)
określenie miejsca produkcji i najważniejszych urządzeń, które mają być używane;
2)
metody bądź wskazanie metod stosowanych przy przygotowywaniu krytycznych urządzeń
do pracy (czyszczenie, montaż, kalibracja, sterylizacja);
3)
sposób kontroli, czy urządzenia oraz stanowiska pracy są oczyszczone z poprzednich
produktów, czy są usunięte dokumenty lub materiały nieodpowiednie do planowanego procesu,
czy wyposażenie jest czyste i odpowiednie do użycia;
4)
szczegółowe instrukcje wytwarzania „krok po kroku” (np. sprawdzenie materiałów, kolejność
załadunku materiałów, krytyczne parametry procesu, jak czas, temperatura itp.);
5)
instrukcje dla każdej kontroli wewnątrzprocesowej z dopuszczalnymi limitami;
6)
wymagania dotyczące przechowywania produktów luzem, z uwzględnieniem pojemników, etykietowania
oraz specjalnych warunków przechowywania, o ile to konieczne;
7)
wszystkie specjalne środki ostrożności, które mają być stosowane.
Instrukcje pakowania
4.19
Konieczne jest posiadanie zatwierdzonych instrukcji pakowania każdego produktu, dla
każdej wielkości i typu opakowania. Powinny one zawierać następujące informacje (bądź
odnośnik do dokumentów z nimi związanych):
1)
nazwę produktu, wraz z numerem serii produktu luzem i produktu gotowego;
2)
opis postaci farmaceutycznej oraz moc - jeżeli została określona;
3)
wielkość opakowania wyrażoną jako liczba jednostek, masa lub objętość produktu w pojemniku
końcowym;
4)
kompletną listę wszystkich materiałów opakowaniowych potrzebnych do zapakowania serii
produktu leczniczego o normalnej wielkości, zawierającą ilości, wielkości i typy materiałów
oraz ich kody identyfikacyjne lub odsyłacze do numerów odpowiednich specyfikacji każdego
materiału opakowaniowego;
5)
wzory lub kopie odpowiednich zadrukowanych materiałów opakowaniowych i ich próbki
wskazujące, gdzie ma być nadrukowany numer serii i termin ważności produktu leczniczego,
jeżeli dotyczy;
6)
sprawdzenie, czy sprzęt i stanowiska pracy są wolne od poprzednich produktów, dokumentów
lub materiałów niewymaganych dla planowanych czynności związanych z pakowaniem (czystość
linii) oraz czy urządzenia są czyste i odpowiednie do użycia;
7)
specjalne środki ostrożności, z uwzględnieniem starannej kontroli pomieszczeń i urządzeń
w celu upewnienia się, że linia pakująca została oczyszczona przed rozpoczęciem operacji
pakowania;
8)
opis operacji pakowania z uwzględnieniem wszystkich ważnych operacji pomocniczych
oraz urządzeń, które mają być użyte;
9)
szczegóły kontroli procesu z instrukcjami pobierania prób i dopuszczalnymi odchyleniami.
Zapisy wytwarzania serii
4.20
Zapisy wytwarzania serii powinny być przechowywane dla każdej wyprodukowanej serii
i być oparte na aktualnym, zatwierdzonym przepisie i instrukcji wytwarzania.
Zapisy wytwarzania serii powinny zawierać następujące informacje:
1)
nazwę i numer serii produktu leczniczego;
2)
datę i czas rozpoczęcia produkcji, rozpoczęcia i zakończenia ważnych etapów pośrednich
oraz zakończenia produkcji;
3)
podpisy wykonawców ważnych etapów produkcji i, jeżeli to konieczne, podpisy osób,
które kontrolują każdy z tych etapów;
4)
numer serii lub numer kontroli analitycznej oraz odważone ilości każdego materiału
wyjściowego (także numer serii i ilość każdego dodanego, odzyskanego lub powtórnie
przerabianego materiału);
5)
opis wszystkich istotnych operacji produkcyjnych i zaistniałych zdarzeń oraz użytych
podstawowych urządzeń;
6)
zapisy dotyczące kontroli procesu, podpisy osób przeprowadzających kontrolę i uzyskane
wyniki;
7)
wydajność produktu leczniczego uzyskiwanego w różnych, odpowiednio wybranych etapach
wytwarzania;
8)
szczegółowe zapisy dotyczące nietypowych problemów, z potwierdzoną podpisem aprobatą
wszystkich odchyleń od przepisu wytwarzania lub instrukcji;
9)
zatwierdzenie przez osobę odpowiedzialną za procesy produkcji.
Uwaga: W przypadku gdy zatwierdzony proces jest stale monitorowany i kontrolowany, automatycznie
generowane raporty mogą być ograniczone do podsumowań oraz raportów z odchyleń lub
wyników poza specyfikacją (OOS).
Zapisy pakowania serii
4.21
Zapisy pakowania serii powinny być sporządzane dla każdej wytworzonej serii lub jej
części i powinny być oparte na odpowiednich częściach instrukcji pakowania.
Zapisy pakowania serii powinny zawierać następujące informacje:
1)
nazwę produktu leczniczego i numer serii;
2)
datę i czas operacji pakowania;
3)
podpisy wykonawców ważnych etapów procesu i, jeżeli to konieczne, podpisy osób, które
kontrolują każdy z tych etapów;
4)
zapisy dotyczące sprawdzenia tożsamości produktu leczniczego i zgodności procesu z
instrukcją pakowania, zawierające również wyniki kontroli procesu;
5)
szczegóły dotyczące wykonania operacji pakowania, łącznie z informacjami o użytych
urządzeniach i liniach pakujących;
6)
jeżeli to możliwe, wzory zadrukowanych materiałów opakowaniowych z przykładami nadrukowanego
numeru serii i terminu ważności oraz wszystkich dodatkowych nadruków;
7)
szczegółowe zapisy dotyczące nietypowych problemów, z potwierdzoną podpisem aprobatą
wszystkich odchyleń od przepisu wytwarzania lub instrukcji pakowania;
8)
ilości i numery lub symbole identyfikacyjne wszystkich zadrukowanych materiałów opakowaniowych
i produktu luzem, pobranych, zużytych, zniszczonych lub zwróconych do magazynu, a
także ilość produktu wytworzonego, w celu sporządzenia odpowiedniego bilansu (jeżeli
istnieją solidne kontrole elektroniczne w miejscu i podczas pakowania, może być uzasadnione
niezawieranie takich informacji);
9)
zatwierdzenie przez osobę odpowiedzialną za operacje pakowania.
Procedury i zapisy
Odbiór materiałów
4.22
Odbiór każdej dostawy każdego materiału wyjściowego (w tym produktów luzem, półproduktów
lub produktów gotowych), każdego bezpośredniego, zewnętrznego i zadrukowanego materiału
opakowaniowego wymaga posiadania pisemnych procedur i zapisów.
4.23
Zapisy dotyczące odbioru powinny zawierać:
1)
nazwę materiału znajdującą się w dokumentach dostawy oraz na pojemnikach;
2)
nazwę wewnętrzną lub kod materiału (jeżeli są inne niż w pkt 1);
4)
nazwę dostawcy i nazwę producenta;
5)
numer serii lub numer identyfikacyjny nadany przez producenta;
6)
całkowitą ilość otrzymanego materiału i liczbę pojemników;
7)
numer serii nadany przy odbiorze;
8)
wszystkie istotne uwagi (dotyczące stanu opakowań).
4.24
Konieczne jest posiadanie pisemnych procedur dotyczących stosowania etykiet wewnętrznych,
kwarantanny i przechowywania materiałów wyjściowych, materiałów opakowaniowych i innych
materiałów, w zależności od potrzeb.
Pobieranie prób
4.25
Konieczne jest posiadanie pisemnych procedur pobierania prób zawierających metody
oraz używany sprzęt, wielkość pobieranych prób oraz środki ostrożności, które mają
być stosowane, aby uniknąć zanieczyszczenia materiału lub jakiegokolwiek pogorszenia
jego jakości.
Badania
4.26
Konieczne jest posiadanie pisemnych procedur badania materiałów i produktów na różnych
etapach wytwarzania, opisujących metody i używany sprzęt. Wykonane testy powinny być
udokumentowane.
Inne
4.27
Powinny istnieć pisemne procedury zwalniania lub odrzucania materiałów i produktów,
w tym szczególnie zwalniania produktów końcowych do obrotu przez Osobę Wykwalifikowaną
zgodnie z wymaganiami art. 48 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne.
Wszystkie zapisy powinny być dostępne dla Osoby Wykwalifikowanej. System powinien
niezwłocznie identyfikować odchylenia i każdą zmianę danych krytycznych.
4.28
Muszą być prowadzone i przechowywane rejestry dystrybucji każdej serii produktu leczniczego
w celu wycofania serii z obrotu w razie takiej konieczności.
4.29
Konieczne jest posiadanie pisemnych programów, procedur, protokołów, raportów oraz
powiązanych zapisów podjętych działań lub wniosków końcowych, jeżeli stosowne, w następujących
zakresach:
1)
walidacji i kwalifikacji procesów, wyposażenia i systemów;
2)
montażu i kalibracji urządzeń;
4)
konserwacji, czyszczenia i odkażania;
5)
zagadnień dotyczących personelu, w tym listy wzorów podpisów, szkolenia w zakresie
wymagań Dobrej Praktyki Wytwarzania, zagadnień technicznych, odzieży ochronnej i higieny
oraz weryfikacji skuteczności przeprowadzonych szkoleń;
12)
postępowania wyjaśniającego w zakresie odchyleń i niezgodności;
13)
audytów wewnętrznych w zakresie jakości/postępowania zgodnie z Dobrą Praktyką Wytwarzania;
14)
podsumowań zapisów, jeżeli stosowne (np. przegląd jakości produktu);
4.30
Powinny być dostępne jasne i zrozumiałe instrukcje obsługi głównych urządzeń produkcyjnych
i kontrolnych.
4.31
Powinny być prowadzone dzienniki głównej i krytycznej aparatury kontrolnej, wyposażenia
produkcyjnego oraz obszarów, w których odbywają się procesy produkcyjne. Zapisy dotyczące
każdego używanego obszaru, urządzenia/ metody, kalibracji, konserwacji, czyszczenia
lub naprawy powinny być dokonywane w porządku chronologicznym i powinny być datowane
oraz podpisane przez personel wykonujący te czynności.
4.32
Powinien być prowadzony spis dokumentów Systemu Zarządzania Jakością.