Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowejz dnia 17 kwietnia 2012 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli

Spis treści

Treść rozporządzenia

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli   (Dz. U. Nr 50, poz. 400 oraz z 2012 r. poz. 174) wprowadza się następujące zmiany:

1)

po § 3 dodaje się § 3a w brzmieniu:
„ 

§ 3a.

1.

Kwalifikacje do nauczania przedmiotów uzupełniających w szkołach ponadgimnazjalnych i gimnazjach posiada osoba, która ma kwalifikacje określone odpowiednio w § 2 i § 3.

2.

Kwalifikacje do nauczania przyrody jako przedmiotu uzupełniającego w szkołach ponadgimnazjalnych posiada również osoba, która ma kwalifikacje do nauczania biologii, geografii, fizyki lub chemii, określone w § 2 ust. 1. Zajęcia z tego przedmiotu uzupełniającego mogą być również prowadzone przez zespół dwóch lub więcej osób posiadających kwalifikacje do nauczania biologii, fizyki, geografii lub chemii.

3.

Kwalifikacje do nauczania historii i społeczeństwa jako przedmiotu uzupełniającego w szkołach ponadgimnazjalnych posiada również osoba, która ma kwalifikacje do nauczania historii określone w § 2 ust. 1. Zajęcia z tego przedmiotu uzupełniającego mogą być również prowadzone przez zespół dwóch lub więcej osób, z których jedna ma kwalifikacje do nauczania historii, a pozostałe osoby mają kwalifikacje do nauczania wiedzy o społeczeństwie, wiedzy o kulturze, filologii klasycznej lub filozofii.
 ”
 ;

2)

w § 6 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„ 

2)

posiada wykształcenie na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła:

a)

studia pierwszego stopnia w zakresie bibliotekoznawstwa lub zakład kształcenia nauczycieli w specjalności bibliotekoznawstwo lub

b)

studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie bibliotekoznawstwa, lub

c)

pomaturalne studium bibliotekarskie.
 ”
 ;

3)

w § 14 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„ 

4.

Kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka posiada osoba, która:

1)

ukończyła studia magisterskie na kierunku psychologia, studia wyższe na kierunku pedagogika lub studia wyższe na kierunku pedagogika specjalna, w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub

2)

ukończyła studia wyższe w zakresie fizjoterapii, rehabilitacji ruchowej lub terapii pedagogicznej oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

3)

ukończyła studia magisterskie na kierunku psychologia, studia wyższe na kierunku pedagogika lub studia wyższe na kierunku pedagogika specjalna, a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapii pedagogicznej, terapii rodzin lub innego rodzaju terapii właściwej dla pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

4)

ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-logopedy określone w § 21.
 ”
 ;

4)

§ 16 otrzymuje brzmienie:
„ 

§ 16.

1.

Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach wchodzących w skład młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły określone w § 2-5, a ponadto ukończyła:

1)

studia wyższe w zakresie resocjalizacji lub socjoterapii lub

2)

zakład kształcenia nauczycieli w specjalności resocjalizacja lub socjoterapia, lub

3)

studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie resocjalizacji lub socjoterapii.

2.

Kwalifikacje do nauczania języków obcych w szkołach wchodzących w skład młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do nauczania języków obcych w danym typie szkoły określone w § 11 ust. 2-4.
 ”
 ;

5)

w § 24 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„ 

3)

ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły, w której prowadzone są świetlica szkolna lub internat określone w § 2-4, § 6, § 11 i § 14-22.
 ”
 .

§ 2.

Załącznik do rozporządzenia, o którym mowa w § 1, otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

§ 3.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1218 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 17, poz. 95, Nr 80, poz. 542, Nr 102, poz. 689, Nr 158, poz. 1103, Nr 176, poz. 1238, Nr 191, poz. 1369 i Nr 247, poz. 1821, z 2008 r. Nr 145, poz. 917 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 1, poz. 1, Nr 56, poz. 458, Nr 67, poz. 572, Nr 97, poz. 800, Nr 213, poz. 1650 i Nr 219, poz. 1706 oraz z 2011 r. Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206.

Załącznik   -   Świadectwa potwierdzające znajomość języków obcych

1.

Podstawowa znajomość języka:

1)

język angielski:

a)

First Certificate in English (FCE) - ocena A lub B, University of Cambridge ESOL Examinations (dawniej University of Cambridge Local Examinations Syndicate),

b)

International English Language Testing System (IELTS) - z wynikiem 5,0-6,0 pkt, University of Cambridge ESOL Examinations, British Council, IDP IELTS Australia,

c)

Test of English as a Foreign Language (TOEFL) - Educational Testing Service (ETS):
  •   -  
    wersja iBT (internetowa) - z wynikiem całkowitym minimum 57 pkt,
  •   -  
    wersja CBT (komputerowa) - minimum 173 pkt i dodatkowo minimum 3,5 pkt z pracy pisemnej (TWE) oraz minimum 50 pkt z egzaminu ustnego (TSE),
  •   -  
    wersja PBT (tradycyjna) - minimum 500 pkt i dodatkowo minimum 3,5 pkt z pracy pisemnej (TWE) oraz minimum 50 pkt z egzaminu ustnego (TSE),

d)

City & Guilds Level 1 Certificate in ESOL International (reading, writing and listening) Communicator (B2) 500/1765/2 funkcjonujący również pod nazwą: City & Guilds International ESOL (IESOL) - poziom „Communicator” łącznie z City & Guilds Level 1 Certificate in ESOL International (Spoken) Communicator (B2) 500/1775/5 funkcjonującym również pod nazwą: City & Guilds International Spoken ESOL (ISESOL) - poziom „Communicator”,

e)

Pearson Test of English General (dawniej London Tests of English), Level 3 - ocena: pass, merit lub distinction, Edexcel, Pearson Language Tests,

f)

Pearson Test of English Academic - z wynikiem 59-75 pkt, Edexcel, Pearson Language Tests,

g)

Education Development International (EDI), London Chamber of Commerce and Industry IQ (LCCI IQ), JETSET poziom 5;

2)

język niemiecki:

a)

Goethe-Zertifikat B2, Goethe-Institut,

b)

Österreichisches Sprachdiplom Deutsch (ÖSD) - poziom B2 Mittelstufe Deutsch, Österreich Institut;

3)

język francuski:

a)

Diplôme d’Etudes en Langue Française (DELF) B2, Centre International d’Etudes Pedagogiques,

b)

Diplôme de Langue Française (DL) (B2), Alliance Française;

4)

język włoski:

a)

Certificato di Italiano come Lingua Straniera (CILS Due B2), Università per Stranieri di Siena,

b)

Certificato di Conoscenza della Lingua Italiana, Livello B2 (CELI 3), Università per Stranieri di Perugia,

c)

Certificato di Competenza in Lingua Italiana, PLIDA B2, Società Dante Alighieri;

5)

język hiszpański:

a)

Diploma Básico de Español como Lengua Extranjera (DBE), Instituto Cervantes & Universidad de Salamanca,

b)

Diploma de Español como Lengua Extranjera (DELE) Nivel Intermedio, Instituto Cervantes,

c)

Diploma de Español como Lengua Extranjera (DELE) Nivel B2, Instituto Cervantes.

2.

Zaawansowana znajomość języka:

1)

język angielski:

a)

Certificate in Advanced English (CAE) - ocena A, B lub C, University of Cambridge ESOL Examinations (dawniej University of Cambridge Local Examinations Syndicate),

b)

International English Language Testing System (IELTS) - z wynikiem 6,5-7,0 pkt, University of Cambridge ESOL Examinations, British Council, IDP IELTS Australia,

c)

Test of English as a Foreign Language (TOEFL) - Educational Testing Service (ETS):
  •   -  
    wersja iBT (internetowa) - z wynikiem całkowitym minimum 87 pkt,
  •   -  
    wersja CBT (komputerowa) - minimum 213 pkt i dodatkowo minimum 4,5 pkt z pracy pisemnej - TWE oraz minimum 50 pkt z egzaminu ustnego - TSE,
  •   -  
    wersja PBT (tradycyjna) - minimum 550 pkt i dodatkowo minimum 4,5 pkt z pracy pisemnej - TWE oraz minimum 50 pkt z egzaminu ustnego - TSE,

d)

City & Guilds Level 2 Certificate in ESOL International (reading, writing and listening) Expert (C1) 500/1766/4 funkcjonujący również pod nazwą City & Guilds International ESOL (IESOL) - poziom „Expert” łącznie z City & Guilds Level 2 Certificate in ESOL International (Spoken) Expert (C1) 500/1768/8 funkcjonującym również pod nazwą City & Guilds International Spoken ESOL (ISESOL) - poziom „Expert”,

e)

Pearson Test of English General (dawniej London Tests of English), Level 4 - ocena: pass, merit lub distinction, Edexcel, Pearson Language Tests,

f)

Pearson Test of English Academic - z wynikiem 76-84 pkt, Edexcel, Pearson Language Tests,

g)

Education Development International (EDI), London Chamber of Commerce and Industry IQ (LCCI IQ), JETSET poziom 6;

2)

język niemiecki:

a)

Zentrale Mittelstufenprüfung (ZMP), Goethe-Institut,

b)

Goethe-Zertifikat C1, Goethe-Institut,

c)

Deutsches Sprachdiplom Zweite Stufe (DSD II), Kultusministerkonferenz,

d)

Österreichisches Sprachdiplom Deutsch (ÖSD) C1 Oberstufe Deutsch, Österreich Institut;

3)

język francuski:

a)

Certificat d’acces au DALF, Commission Nationale du DELF/DALF, Sèvres - Francja,

b)

Diplôme d’Etudes en Langue Française (DELF),

c)

Diplôme Supérieur d’Etudes Françaises (DS), Alliance Française,

d)

Diplôme Supérieur d’Etudes Françaises Modernes (DS) (C1), Alliance Française,

e)

Diplôme Approfondi de Langue Française (DALF C1), Centre International d’Etudes Pedagogiques;

4)

język włoski:

a)

Certificato di Italiano come Lingua Straniera (CILS Tre C1), Università per Stranieri di Siena,

b)

Certificato di Conoscenza della Lingua Italiana, Livello C1 (CELI 4), Università per Stranieri di Perugia,

c)

Certificato di Competenza in Lingua Italiana, PLIDA C1, Società Dante Alighieri;

5)

język hiszpański: Diploma de Español como Lengua Extranjera (DELE) Nivel C1, Instituto Cervantes;

6)

świadectwa złożenia egzaminu państwowego z języka obcego przed Państwową Komisją Egzaminacyjną powołaną na podstawie zarządzenia nr 33 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 1990 r. w sprawie egzaminów państwowych z języków obcych (Dz. Urz. MEN Nr 7, poz. 44).

3.

Biegła znajomość języka:

1)

język angielski:

a)

Certificate of Proficiency in English (CPE) - ocena A, B lub C, University of Cambridge ESOL Examinations (dawniej University of Cambridge Local Examinations Syndicate),

b)

International English Language Testing System (IELTS) - z wynikiem 7,5-9,0 pkt, University of Cambridge ESOL Examinations, British Council, IDP IELTS Australia,

c)

Test of English as a Foreign Language (TOEFL) - Educational Testing Service (ETS):
  •   -  
    wersja iBT (internetowa) - z wynikiem całkowitym minimum 110 pkt,
  •   -  
    wersja CBT (komputerowa) - minimum 250 pkt i dodatkowo minimum 5 pkt z pracy pisemnej - TWE oraz minimum 50 pkt z egzaminu ustnego - TSE,
  •   -  
    wersja PBT (tradycyjna) - minimum 600 pkt i dodatkowo minimum 5 pkt z pracy pisemnej - TWE oraz minimum 50 pkt z egzaminu ustnego - TSE,

d)

City & Guilds Level 3 Certificate in ESOL International (reading, writing and listening) Mastery (C2) 500/1767/6 funkcjonujący również pod nazwą City & Guilds International ESOL (IESOL) - poziom „Mastery” łącznie z City & Guilds Level 3 Certificate in ESOL International (Spoken) Mastery (C2) 500/1771/8 funkcjonującym również pod nazwą City & Guilds International Spoken ESOL (ISESOL) - poziom „Mastery”,

e)

Pearson Test of English General (dawniej London Tests of English), Level 5 - ocena: pass, merit lub distinction, Edexcel, Pearson Language Tests,

f)

Pearson Test of English Academic - z wynikiem 85 pkt i powyżej, Edexcel, Pearson Language Tests,

g)

Education Development International (EDI), London Chamber of Commerce and Industry IQ (LCCI IQ), JETSET poziom 7;

2)

język niemiecki:

a)

Grosses Deutsches Sprachdiplom (GDS), Goethe-Institut,

b)

Kleines Deutsches Sprachdiplom (KDS), Goethe-Institut,

c)

Goethe-Zertifikat C2 - Zentrale Oberstufenprüfung (ZOP), Goethe-Institut,

d)

Goethe-Zertifikat C2: GDS, Goethe-Institut;

3)

język francuski:

a)

Diplôme Approfondi de Langue Française (DALF), Sèvres - Francja,

b)

Diplôme de Hautes Etudes Françaises (DHEF), Alliance Française,

c)

Diplôme de Hautes Etudes Françaises (DHEF) (C1), Alliance Française,

d)

Diplôme Approfondi de Langue Française (DALF C2), Centre International d’Etudes Pedagogiques;

4)

język włoski:

a)

Certificato di Italiano come Lingua Straniera (CILS Quattro C2), Università per Stranieri di Siena,

b)

Certificato di Conoscenza della Lingua Italiana, Livello C2 (CELI 5), Università per Stranieri di Perugia,

c)

Certificato di Competenza in Lingua Italiana, PLIDA C2, Società Dante Alighieri;

5)

język hiszpański:

a)

Diploma Superior de Español como Lengua Extranjera (DSE), Instituto Cervantes & Universidad de Salamanca,

b)

Diploma de Español como Lengua Extranjera (DELE) Nivel Superior, Instituto Cervantes,

c)

Diploma de Español como Lengua Extranjera (DELE) Nivel C2, Instituto Cervantes.

4.

Egzaminy nauczycielskie
Świadectwa złożenia państwowego nauczycielskiego egzaminu z języka obcego stopnia I lub II przed Państwową Komisją Egzaminacyjną powołaną na podstawie zarządzenia nr 33 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 1990 r. w sprawie egzaminów państwowych z języków obcych.