Rozporządzenie Ministra Zdrowiaz dnia 14 czerwca 2012 r.w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia studiów dla pielęgniarek i położnych, które posiadają świadectwo dojrzałości i ukończyły liceum medyczne lub szkołę policealną albo szkołę pomaturalną, kształcącą w zawodzie pielęgniarki i położnej

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 55 ust. 2 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej   (Dz. U. Nr 174, poz. 1039 i Nr 291, poz. 1707) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Do podjęcia studiów, o których mowa w art. 52 ust. 3 pkt 2 i art. 53 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej, zwanych dalej „studiami zawodowymi”, uprawnia świadectwo dojrzałości oraz dyplom ukończenia:

1)

w przypadku pielęgniarek:

a)

pięcioletniego liceum medycznego,

b)

dwuletniej szkoły policealnej albo pomaturalnej, kształcącej w zawodzie pielęgniarki,

c)

dwuipółletniej szkoły policealnej albo pomaturalnej, kształcącej w zawodzie pielęgniarki,

d)

trzyletniej szkoły policealnej albo pomaturalnej, kształcącej w zawodzie pielęgniarki;

2)

w przypadku położnych:

a)

dwuletniej szkoły policealnej albo pomaturalnej, kształcącej w zawodzie położnej,

b)

dwuipółletniej szkoły policealnej albo pomaturalnej, kształcącej w zawodzie położnej.

§ 2.

Czas trwania studiów zawodowych nie może być krótszy niż:

1)

w przypadku pielęgniarek:

a)

dwa semestry lub 1150 godzin - dla absolwentów pięcioletnich liceów medycznych,

b)

trzy semestry lub 2410 godzin - dla absolwentów dwuletnich szkół policealnych albo pomaturalnych,

c)

dwa semestry lub 1984 godziny - dla absolwentów dwuipółletnich szkół policealnych albo pomaturalnych,

d)

dwa semestry - dla absolwentów trzyletnich szkół policealnych albo pomaturalnych;

2)

w przypadku położnych:

a)

trzy semestry lub 1479 godzin - dla absolwentów dwuletnich szkół policealnych albo pomaturalnych,

b)

dwa semestry lub 1086 godzin - dla absolwentów dwuipółletnich szkół policealnych albo pomaturalnych.

§ 3.

1.

Program kształcenia na studiach zawodowych, w tym wymiar zajęć teoretycznych, praktycznych i praktyk zawodowych, ustala uczelnia, uwzględniając różnice pomiędzy treściami kształcenia określonymi w standardach kształcenia dla kierunków studiów pielęgniarstwo i położnictwo oraz programami nauczania zrealizowanymi odpowiednio w szkołach, o których mowa w § 1.

2.

Program kształcenia dla pielęgniarek, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. a, uczelnia ustala, uwzględniając wymagania dotyczące treści kształcenia określone w załączniku do rozporządzenia.

3.

Program kształcenia:

1)

dla pielęgniarek, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. a, obejmuje kształcenie teoretyczne stanowiące nie mniej niż 400 godzin programu kształcenia i kształcenie praktyczne stanowiące nie mniej niż 750 godzin tego programu;

2)

dla pielęgniarek, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. b-d, oraz położnych, o których mowa w § 2 pkt 2, obejmuje kształcenie teoretyczne stanowiące nie mniej niż 33% programu kształcenia i kształcenie praktyczne stanowiące nie mniej niż 50% tego programu.

4.

Przewidziane w programie kształcenia zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe mogą zostać zaliczone na wniosek studenta na podstawie udokumentowanego doświadczenia zawodowego, w zakresie wykonywanych czynności odpowiadających przedmiotowi zajęć praktycznych lub praktyk zawodowych, z uwzględnieniem długości stażu pracy, w przypadku:

1)

pielęgniarek, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. a, nie więcej jednak niż 30% wymiaru tych zajęć i praktyk;

2)

pielęgniarek, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. b-d, oraz położnych, o których mowa w § 2 pkt 2, nie więcej jednak niż 50% wymiaru tych zajęć i praktyk.

5.

Zaliczenia zajęć praktycznych i praktyk zawodowych dokonuje kierownik podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni prowadzącej studia zawodowe, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkół Pielęgniarek i Położnych.

6.

Zajęcia zrealizowane w ramach programu nauczania w szkołach, o których mowa w § 1, odnotowuje w indeksie kierownik jednostki, o którym mowa w ust. 5.

§ 4.

1.

Po zaliczeniu przewidzianych programem kształcenia na studiach zawodowych zajęć teoretycznych i praktycznych oraz praktyk zawodowych student przystępuje do teoretycznego i praktycznego egzaminu kończącego studia zawodowe.

2.

Terminy i miejsce egzaminów oraz komisję egzaminacyjną wyznacza kierownik jednostki, o którym mowa w § 3 ust. 5.

3.

W skład komisji egzaminacyjnej wchodzi przewodniczący komisji egzaminacyjnej i członkowie komisji egzaminacyjnej.

4.

O terminach i miejscu egzaminów kierownik jednostki, o którym mowa w § 3 ust. 5, zawiadamia studenta oraz komisję egzaminacyjną, w terminie nie krótszym niż 14 dni przed dniem egzaminu.

5.

Egzamin teoretyczny i praktyczny nie może być przeprowadzany w tym samym dniu.

6.

Komisja egzaminacyjna ocenia łącznie wyniki egzaminu teoretycznego i praktycznego, podejmując uchwałę zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji egzaminacyjnej.

7.

Ocenę łączną egzaminu kończącego studia zawodowe określa się łącznym stopniem: celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, niedostateczny.

8.

Z przebiegu egzaminu kończącego studia zawodowe wyznaczony przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej członek komisji egzaminacyjnej sporządza protokół, który podpisują przewodniczący i członkowie komisji egzaminacyjnej; protokół zawiera w szczególności wynik egzaminu kończącego studia zawodowe.
2)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 11 maja 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia studiów zawodowych na kierunku pielęgniarstwo lub położnictwo przeznaczonych dla pielęgniarek i położnych posiadających świadectwo dojrzałości i będących absolwentami liceów medycznych oraz medycznych szkół zawodowych kształcących w zawodzie pielęgniarki i położnej (Dz. U. Nr 110, poz. 1170 oraz z 2010 r. Nr 65, poz. 420), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 102 ust. 2 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. Nr 174, poz. 1039 i Nr 291, poz. 1707).

Załącznik   -   Wymagania dotyczące treści kształcenia dla pielęgniarek absolwentów pięcioletnich liceów medycznych

1.

Grupy treści kształcenia i liczba godzin zajęć zorganizowanych

Lp.
Grupa treści kształcenia
Liczba godzin
1
2
3
1
Grupa treści podstawowych
135
2
Grupa treści kierunkowych
1015
Razem
1150
     

2.

Składniki treści kształcenia w grupach i liczba godzin zajęć zorganizowanych

2.1.

Grupa treści podstawowych - 135 godzin

Lp.
Treści kształcenia w zakresie:
Liczba godzin
1
2
3
1
Elementów anatomii z fizjologią
20
2
Biochemii i biofizyki
10
3
Farmakologii
10
4
Radiologii
10
5
Mikrobiologii i parazytologii
10
6
Zdrowia publicznego
10
7
Badań fizykalnych
25
8
Prawa
15
9
Pedagogiki
15
10
Psychologii
10
     

2.2.

Grupa treści kierunkowych - 1015 godzin

Lp.
Treści kształcenia w zakresie:
Liczba godzin kształcenia teoretycznego
Liczba godzin kształcenia praktycznego
265
750
1
2
3
4
1
Podstaw pielęgniarstwa
15
2
Filozofii i etyki zawodu
15
3
Promocji zdrowia
10
25
4
Podstawowej opieki zdrowotnej
20
85
5
Interny i pielęgniarstwa internistycznego
20
80
6
Neurologii i pielęgniarstwa neurologicznego
15
85
7
Pediatrii i pielęgniarstwa pediatrycznego
20
85
8
Chirurgii i pielęgniarstwa chirurgicznego
20
80
9
Rehabilitacji i pielęgnowania niepełnosprawnych
15
85
10
Geriatrii i pielęgniarstwa geriatrycznego
20
85
11
Psychiatrii i pielęgniarstwa psychiatrycznego
10
45
12
Anestezjologii i pielęgniarstwa w zagrożeniu życia
20
50
13
Ratownictwa medycznego
10
14
Opieki paliatywnej
15
45
15
Dietetyki
10
16
Badań w pielęgniarstwie
20
17
Przedmiotu do wyboru: promocji zdrowia psychicznego, zakażeń szpitalnych, języka migowego
10