Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiejz dnia 17 stycznia 2012 r.w sprawie bezpiecznej obsługi statku

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 80 ust. 3 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim   (Dz. U. Nr 228, poz. 1368) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

warunki ustalania składu załogi statku przez dyrektorów urzędów morskich;

2)

wzór certyfikatu bezpiecznej obsługi.

§ 2.

W celu zapewnienia należytego poziomu bezpieczeństwa i ochrony żeglugi oraz zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki ustala się w oparciu o wytyczne Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), zawarte w rezolucjach A.890(21) oraz A.955(23) dotyczących bezpiecznej obsługi2)Wytyczne Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), o których mowa w § 2 rozporządzenia, zostały podane do publicznej wiadomości w obwieszczeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 29 grudnia 2011 r. w sprawie podania do publicznej wiadomości niektórych przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) dotyczących bezpieczeństwa morskiego (Dz. Urz. MTBiGM Nr 2, poz. 9)., skład załogi statku niezbędny dla bezpieczeństwa morskiego, biorąc pod uwagę w szczególności:

1)

wielkość i typ statku;

2)

liczbę, moc i typ jednostek napędu głównego i mechanizmów pomocniczych;

3)

wyposażenie statku;

4)

rodzaj przewożonego ładunku;

5)

częstotliwość zawinięć statku do portów;

6)

długość i rodzaj prawdopodobnych rejsów statku;

7)

rejon, w którym statek będzie uprawiał żeglugę;

8)

kwalifikacje załogi niezbędne do obsługi danego statku;

9)

wymogi odnośnie do czasu pracy i wypoczynku marynarzy oraz bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, określone w odrębnych przepisach;

10)

metody zapewnienia utrzymania eksploatacyjnego statku.

§ 3.

Ustala się wzór certyfikatu bezpiecznej obsługi dla statków morskich, podlegających Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonej w Londynie dnia 1 listopada 1974 r.   (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319, z 1986 r. Nr 35, poz. 177 oraz z 2005 r. Nr 120, poz. 1016) wraz z Protokołem z 1978 r. dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu 1974, sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r.   (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 320 i 321) oraz z Protokołem z 1988 r. dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonym w Londynie dnia 11 listopada 1988 r.   (Dz. U. z 2008 r. Nr 191, poz. 1173 i 1174), określony w załączniku do rozporządzenia.

§ 4.

Certyfikaty bezpiecznej obsługi wydane na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 kwietnia 2002 r. w sprawie wzoru certyfikatu bezpiecznej obsługi statku morskiego   (Dz. U. Nr 69, poz. 639) zachowują swoją ważność.
2)
Wytyczne Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), o których mowa w § 2 rozporządzenia, zostały podane do publicznej wiadomości w obwieszczeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 29 grudnia 2011 r. w sprawie podania do publicznej wiadomości niektórych przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) dotyczących bezpieczeństwa morskiego (Dz. Urz. MTBiGM Nr 2, poz. 9).
3)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23 kwietnia 2002 r. w sprawie wzoru certyfikatu bezpiecznej obsługi statku morskiego (Dz. U. Nr 69, poz. 639), które zgodnie z art. 149 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Załącznik   -   Certyfikat bezpiecznej obsługi (wzór)