Rozporządzenie Rady Ministrówz dnia 10 lipca 2012 r.w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowlanego

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 12a i art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów   (Dz. U. z 2012 r. poz. 392) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Przy ministrze właściwym do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, zwanym dalej „Ministrem”, tworzy się Komisję Kodyfikacyjną Prawa Budowlanego, zwaną dalej „Komisją”.

§ 2.

W skład Komisji wchodzą:

1)

przewodniczący Komisji;

2)

zastępca przewodniczącego Komisji;

3)

członkowie Komisji;

4)

sekretarz Komisji.

§ 3.

1.

Prezes Rady Ministrów, na wniosek Ministra, powołuje i odwołuje przewodniczącego Komisji.

2.

Prezes Rady Ministrów, na wniosek Ministra zgłoszony po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Komisji, powołuje i odwołuje zastępcę przewodniczącego Komisji oraz jej członków, w liczbie od 8 do 14 osób, spośród wybitnych przedstawicieli nauki i praktyki z zakresu prawa budowlanego, planowania i zagospodarowania przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska oraz ochrony dóbr kultury.

3.

Sekretarza Komisji, jako swojego przedstawiciela w Komisji, powołuje i odwołuje Minister po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Komisji, spośród pracowników urzędu obsługującego Ministra.

§ 4.

1.

Członkowie Komisji, jej przewodniczący, zastępca przewodniczącego oraz sekretarz Komisji są powoływani na czas oznaczony, nie dłuższy niż 4 lata.

2.

W razie powołania uzupełniającego składu Komisji w czasie trwania jej kadencji, kadencja osób powołanych w tym trybie upływa wraz z kadencją całej Komisji.

§ 5.

Przewodniczący Komisji może, spośród członków Komisji, powoływać zespoły problemowe na stałe lub na czas oznaczony albo do wykonania określonego zadania. Wraz z powołaniem zespołu problemowego przewodniczący Komisji wyznacza przewodniczącego zespołu, którym może być przewodniczący Komisji, jego zastępca lub członek Komisji.

§ 6.

1.

Przewodniczący Komisji kieruje jej pracami.

2.

Zastępca przewodniczącego Komisji wykonuje czynności powierzone mu przez przewodniczącego oraz zastępuje go w razie jego nieobecności.

3.

Sekretarz Komisji organizuje pracę Komisji, podejmuje decyzje finansowe w tym zakresie, a także kieruje obsługą organizacyjno-techniczną Komisji oraz zapewnia współpracę Komisji z Ministrem.

4.

Przewodniczący zespołów problemowych kierują pracami tych zespołów.

§ 7.

Do zadań Komisji należy opracowanie projektu przepisów rangi ustawowej w zakresie kompleksowej regulacji dotyczącej procesu inwestycyjno-budowlanego.

§ 8.

1.

Komisja wykonuje zadania na posiedzeniach plenarnych.

2.

Posiedzenia plenarne Komisji odbywają się nie rzadziej niż raz w miesiącu.

3.

Zespoły problemowe wykonują zadania przydzielone przez przewodniczącego Komisji, w szczególności przygotowują poszczególne części regulacji, o której mowa w § 7.

4.

Projekty poszczególnych części regulacji, o których mowa w ust. 3, Komisja rozpatruje i przyjmuje na posiedzeniach plenarnych.

§ 9.

Przewodniczący Komisji nie rzadziej niż raz na trzy miesiące przesyła Ministrowi informację o postępie prac Komisji.

§ 10.

1.

Projekt przyjęty przez Komisję przewodniczący Komisji przedstawia Ministrowi.

2.

Przewodniczący Komisji może zwrócić się do Ministra o skierowanie opracowanego przez Komisję projektu do konsultacji społecznych.

§ 11.

1.

Opracowany i przyjęty przez Komisję projekt, o którym mowa w § 7, Minister przedstawia Radzie Ministrów w trybie określonym odrębnymi przepisami.

2.

Minister informuje przewodniczącego Komisji o przebiegu prac w ramach rządowej i parlamentarnej procedury legislacyjnej.

3.

Na podstawie upoważnienia udzielonego przez Ministra, osoby wymienione w § 2 biorą udział w pracach legislacyjnych, o których mowa w ust. 2.

§ 12.

1.

Koszty związane z działaniem Komisji pokrywa Minister z części budżetu państwa, której jest dysponentem.

2.

Na finansowanie prac Komisji mogą być przeznaczane także środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, przyznane Ministrowi.

§ 13.

2.

Wielokrotność podstawy wynosi:

1)

dla przewodniczącego Komisji - 1,50 podstawy;

2)

dla zastępcy przewodniczącego Komisji - 1,25 podstawy;

3)

dla członków Komisji - 1,00 podstawy.

3.

Osobom wymienionym w ust. 1 przysługują świadczenia wynikające z przepisów w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.

§ 14.

Obsługę organizacyjno-techniczną Komisji, w tym odpowiednie pomieszczenia i wyposażenie, zapewnia urząd obsługujący Ministra.

§ 15.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1787, z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, Nr 213, poz. 1802 i Nr 240, poz. 2052, z 2003 r. Nr 188, poz. 1838 i Nr 228, poz. 2256, z 2004 r. Nr 34, poz. 304, Nr 130, poz. 1376, Nr 185, poz. 1907 i Nr 273, poz. 2702 i 2703, z 2005 r. Nr 13, poz. 98, Nr 131, poz. 1102, Nr 167, poz. 1398, Nr 169, poz. 1410, 1413 i 1417, Nr 178, poz. 1479 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1044 i Nr 218, poz. 1592, z 2007 r. Nr 25, poz. 162, Nr 64, poz. 433, Nr 73, poz. 484, Nr 99, poz. 664, Nr 112, poz. 766, Nr 136, poz. 959, Nr 138, poz. 976, Nr 204, poz. 1482 i Nr 230, poz. 1698, z 2008 r. Nr 223, poz. 1457, Nr 228, poz. 1507 i Nr 234, poz. 1571, z 2009 r. Nr 1, poz. 4, Nr 9, poz. 57, Nr 26, poz. 156 i 157, Nr 56, poz. 459, Nr 157, poz. 1241, Nr 178, poz. 1375, Nr 219, poz. 1706 i Nr 223, poz. 1777, z 2010 r. Nr 182, poz. 1228 i Nr 205, poz. 1364, z 2011 r. Nr 109, poz. 627, Nr 126, poz. 714 i Nr 203, poz. 1192 oraz z 2012 r. poz. 637 i 672.