Na podstawie
art. 54 ust. 5 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej
(Dz. U. Nr 174, poz. 1039 i Nr 291, poz. 1707) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa szczegółowe wymagania w zakresie kształcenia pielęgniarek i
położnych w szkołach pielęgniarskich i szkołach położnych, o których mowa w art. 52 ust. 1 i art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki
i położnej, zwanych dalej „uczelnią”, dotyczące:
1)
sposobu realizacji programu kształcenia;
2)
kadry prowadzącej kształcenie;
3)
bazy dydaktycznej, w tym służącej kształceniu klinicznemu;
4)
posiadania wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia.
§ 2.
Uczelnia spełnia następujące wymagania dotyczące sposobu realizacji programu kształcenia:
1)
proces kształcenia jest ukierunkowany na uzyskanie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
społecznych niezbędnych do wykonywania zawodu odpowiednio pielęgniarki lub położnej;
2)
proces kształcenia sprzyja rozwijaniu umiejętności samokształcenia;
3)
program kształcenia umożliwia pogłębienie wiedzy przydatnej do wykonywania zawodu
odpowiednio pielęgniarki lub położnej, w szczególności przez organizację zajęć fakultatywnych
i wykładów monograficznych.
§ 3.
Uczelnia spełnia następujące wymagania dotyczące kadry prowadzącej kształcenie:
1)
uczelnia dysponuje kadrą zapewniającą poziom kształcenia określony w przepisach wydanych
na podstawie
art. 9 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1, 2 i 5 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo
o szkolnictwie wyższym
(Dz. U. z 2012 r. poz. 572 i 742);
2)
nauczanie przedmiotów z pielęgniarstwa i położnictwa oraz praktyki zawodowe prowadzą
nauczyciele akademiccy, posiadający prawo wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej
oraz minimum roczną praktykę zawodową, zgodną z nauczanym przedmiotem;
3)
nauczyciele prowadzący zajęcia teoretyczne współpracują z nauczycielami prowadzącymi
zajęcia praktyczne w zakresie kształtowania praktycznych umiejętności studentów;
4)
uczelnia stwarza nauczycielom akademickim możliwość stałego podnoszenia kwalifikacji
zawodowych przez kształcenie kierunkowe odpowiednio w zakresie pielęgniarstwa, położnictwa
lub nauk medycznych;
5)
uczelnia stwarza nauczycielom akademickim warunki do łączenia pracy dydaktycznej z
prowadzeniem badań naukowych.
§ 4.
Uczelnia spełnia następujące wymagania dotyczące bazy dydaktycznej:
1)
uczelnia zapewnia strukturę organizacyjną umożliwiającą sprawną realizację procesu
dydaktycznego;
2)
uczelnia posiada bazę materialną i dydaktyczną o strukturze dostosowanej do liczby
studentów, w tym:
c)
pracownie specjalistyczne, w tym anatomii, fizjologii i biochemii,
d)
pracownie umiejętności pielęgniarskich,
e)
pracownie umiejętności położniczych,
g)
pracownie nauki języków obcych,
h)
bibliotekę i czytelnię wyposażone w aktualne piśmiennictwo w zakresie nauczanych dyscyplin,
z dostępem do Internetu;
3)
uczelnia zapewnia odpowiednio do liczby studentów:
a)
zaplecze do realizacji ćwiczeń praktycznej nauki zawodu i zajęć praktycznych,
b)
dostęp do obiektów sportowych, a zwłaszcza do sali gimnastycznej,
4)
przy doborze podmiotów wykonujących działalność leczniczą uczelnia kieruje się możliwością
osiągnięcia zamierzonych celów dydaktycznych oraz zapewnienia wysokiej jakości zajęć
praktycznych i praktyk zawodowych, uwzględniając w szczególności:
a)
rodzaj i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych,
b)
liczbę i kwalifikacje kadry pielęgniarskiej i położniczej,
c)
urządzenie i wyposażenie podmiotu,
d)
wyposażenie stanowisk pracy w sprzęt i materiały medyczne, niezbędne do kształtowania
umiejętności praktycznych oraz ochrony przed zakażeniem, urazem i wypadkiem,
e)
prowadzenie działalności naukowo-badawczej,
f)
wdrażane przez podmiot programy zapewnienia jakości,
g)
organizację warunków nauczania;
5)
zajęcia praktyczne poza uczelnią odbywają się na podstawie umowy zawartej pomiędzy
uczelnią a podmiotem wykonującym działalność leczniczą, realizującym zajęcia praktyczne.
§ 5.
Uczelnia spełnia następujące wymagania dotyczące wewnętrznego systemu oceny jakości
kształcenia:
1)
w uczelni powołuje się komisję do wewnętrznej oceny jakości kształcenia;
2)
ocena jakości kształcenia jest dokonywana na podstawie kryteriów określonych przez
komisję, o której mowa w pkt 1;
3)
przeprowadzona ocena jakości kształcenia podlega analizie, a jej wyniki są upowszechniane
i uwzględniane w doskonaleniu procesu kształcenia.
§ 6.
Działające na podstawie dotychczasowych przepisów komisje do wewnętrznej oceny jakości
kształcenia stają się komisjami do wewnętrznej oceny jakości kształcenia w rozumieniu
niniejszego rozporządzenia.