Tabela 1.
Wykaz klas, kategorii i podkategorii statków powietrznych oraz ich oznaczeń wraz z
dodatkową charakterystyką statków powietrznych
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klasa
|
Kategoria
|
Podkategoria
|
Dodatkowa charakterystyka
|
|
A. Samolot
|
K1. Podstawowa
|
A1. Transportowy duży
|
MTOM>8618kg
|
|
A2. Transportu lokalnego
|
MTOM≤8618kg
|
|
A3. Lekki
|
A3.1. Normalna
|
MTOM ≤5700 kg
|
|
A3.2. Użytkowa
|
|
A3.3. Akrobacyjna
|
|
A4. Bardzo lekki
|
MTOM ≤750 kg
|
|
K2. Konwencyjna
|
Nie dotyczy
|
|
K3. Specjalna
|
|
G. Szybowiec
|
K1. Podstawowa
|
G1. Użytkowa
|
E0. Bez napędu E1. Z napędem E2. Z napędem pomocniczym
|
|
G2. Akrobacyjna
|
|
K2. Konwencyjna
|
Nie dotyczy
|
|
K3. Specjalna
|
|
MG. Motoszybowiec
|
K1. Podstawowa
|
MG1. Użytkowa
|
T. Turystyczny
|
|
MG2. Akrobacyjna
|
|
K2. Konwencyjna
|
Nie dotyczy
|
|
K3. Specjalna
|
|
H. Śmigłowiec
|
K1. Podstawowa
|
H1. Duży
|
MTOM >3175 kg
|
|
H2. Mały
|
MTOM ≤3175 kg
|
|
H3. Bardzo lekki
|
MTOM ≤600 kg
|
|
K2. Konwencyjna
|
Nie dotyczy
|
|
K3. Specjalna
|
|
AG. Wiatrakowiec
|
K1. Podstawowa
|
Nie dotyczy
|
|
K2. Konwencyjna
|
|
K3. Specjalna
|
|
B. Balon
|
K1. Podstawowa
|
B1. Gazowy B2. Na ogrzane powietrze B3. Gazowy i na ogrzane powietrze
|
F. Wolny C. Na uwięzi
|
|
K2. Konwencyjna
|
|
K3. Specjalna
|
|
AS. Sterowiec
|
K1. Podstawowa
|
AS1. Gazowy AS2. Na ogrzane powietrze AS3. Gazowy i na ogrzane powietrze
|
Nie dotyczy
|
|
K2. Konwencyjna
|
|
K3. Specjalna
|
|
M. Hybryda
|
K1. Podstawowa
|
Nie dotyczy
|
|
K2. Konwencyjna
|
|
K3. Specjalna
|
|
PR. Spadochron ratowniczy
|
K1. Podstawowa
|
Nie dotyczy
|
Osobowy
|
|
UMW. Statek powietrzny bezzałogowy ciężki
|
K1. Podstawowa
|
Nie dotyczy
|
MTOM>150kg
|
|
K2. Konwencyjna
|
|
K3. Specjalna
|
|
UL. Urządzenie latające2)
|
K6.
|
H. Historyczna
|
UL-A. Samolot UL-G. Szybowiec (E0/E1/E2) UL-MG. Motoszybowiec UL-H. Śmigłowiec UL-AG. Wiatrakowiec UL-B. Balon UL-AS. Sterowiec UL-HG1. Lotnia bez napędu UL-HG2. Lotnia z napędem UL-PHG. Motolotnia UL-PPGG Motoparalotnia UL-PG. Paralotnia bez napędu
|
UL-PPG Paralotnia z napędem UL-GG Wiroszybowiec UL-O. Skrzydłowiec (ornitopter) UL-HP. Mięśniolot UL-M1. Hybryda bez napędu UL-M2. Hybryda z napędem UL-P1. Spadochron osobowy (R/J1/J2) UL-P2. Spadochronowy system ratowniczy UL-P3. Spadochron towarowy UM-150. Bezzałogowy statek powietrzny
|
UL-P1.:
|
|
A. Amatorska
|
-
R. Ratowniczy
|
|
R. Replika
|
-
J1. Główny
|
|
E. Eksperymentalna
|
-
J2. Zapasowy
|
|
K4. Kwalifikowana
|
UL-P3.-MTOM >25kg3) K6.-MTOM ≤600kg K4. - dodatkową charakterystykę poszczególnych podkategorii określono w tabeli nr
3
|
|
K5. Niekwalifikowana
|
UM-25. Bezzałogowy statek powietrzny
|
MTOM ≤25kg3)
|
|
UL-P25. Spadochron towarowy
|
|
UL-70. Jednoosobowe bez napędu
|
Masa własna ≤70 kg
|
|
UL-115. Jednoosobowe z napędem
|
Masa własna ≤115kg
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2) Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem
masy i warunków włączenia do kategorii określa tabela nr 2.
3) W przypadku spadochronów MTOM jest sumą masy spadochronu i masy podwieszonej do niego.
Tabela 2.
Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem
masy i warunków włączenia do kategorii
|
|
Oznaczenie kategorii
|
Kategoria
|
Masa
|
Warunki włączenia do kategorii
|
|
K6H
|
Historyczna
|
MTOM ≤600 kg
|
Nieskomplikowany statek powietrzny, którego pierwotny projekt został stworzony przed
dniem 1 stycznia 1955 r. i którego produkcja została zakończona przed dniem 1 stycznia
1975 r., lub statek powietrzny o niewątpliwym znaczeniu historycznym związanym z:
|
|
1) udziałem w ważnym wydarzeniu historycznym lub
|
|
2) istotnym krokiem w rozwoju lotnictwa, lub
|
|
3) istotną rolą, jaką odegrał w siłach zbrojnych państwa członkowskiego Unii Europejskiej
|
|
K6A
|
Amatorska
|
MTOM ≤600 kg
|
Statek powietrzny zbudowany w co najmniej 51% przez amatora lub stowarzyszenie amatorów
nienastawione na zysk, na ich własny użytek, nie w celach zarobkowych
|
|
K6R
|
Replika
|
MTOM ≤600 kg
|
Replika statku powietrznego spełniającego kryteria statku powietrznego historycznego
lub replika statku powietrznego wykorzystywanego przez siły zbrojne z wyjątkiem projektów
przyjętych przez EASA; projekt struktury jest podobny do projektu struktury oryginalnego
statku powietrznego
|
|
K6E
|
Eksperymentalna
|
MTOM ≤600 kg
|
Statek powietrzny specjalnie zaprojektowany lub zmodyfikowany do celów badawczych,
celów eksperymentalnych lub naukowych, budowany w pojedynczym egzemplarzu
|
|
K4
|
Kwalifikowana
|
Określa tabela nr 3
|
|
K5
|
Niekwalifikowana
|
Masa własna ≤70 kg
|
UL-70. Jednoosobowe bez napędu
|
-
używane wyłącznie w celach sportowych lub rekreacyjnych,
|
|
Masa własna ≤115 kg
|
UL-115. Jednoosobowe z napędem
|
-
dla których nie wydano żadnego krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa
lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu lub dokumentu potwierdzającego
spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu
z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-70 lub UL-115
|
|
-
pojemność zbiorników paliwa nie przekracza 20 l,
|
|
-
nie jest w stanie na pełnej mocy w locie poziomym przekroczyć prędkości 102 km/h (prędkości
cechowanej - CAS),
|
|
-
prędkość przeciągnięcia na zdławionej mocy silnika nie przekracza 44 km/h (prędkości
cechowanej - CAS)
|
|
MTOM ≤25 kg
|
UM-25. Bezzałogowe statki powietrzne używane wyłącznie w celach sportowych lub rekreacyjnych,
do których stosuje się przepisy wydane na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy z dnia
3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze
|
|
UL-P25. Spadochrony towarowe, do których stosuje się przepisy wydane na podstawie
art. 33 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabela 3.
Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające kategorii kwalifikowanej ze
względu na ograniczenia w zakresie masy, prędkości i liczby miejsc dla poszczególnych
podkategorii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OGRANICZENIA1)
|
STATKI POWIETRZNE2)
|
|
|
UL-A. Samoloty UL-H. Śmigłowce UL-PHG. Motolotnie UL-G.E1. Szybowce z napędem UL-MG. Motoszybowce UL-HG2. Lotnie z napędem UL-M2. Hybrydy z napędem UL-O. Skrzydłowce (ornitoptery)
|
UL-AS. Sterowce UL-B. Balony
|
UL-GG. Wiroszybowce UL-HG1. Lotnie bez napędu UL-PG. Paralotnie bez napędu UL-G.EO. Szybowce bez napędu UL-G.E2. Szybowce z napędem pomocniczym
|
UM-150. Bezzałogowy statek powietrzny
|
UL-AG. Wiatrakowce
|
UL-PPG. Motoparalotnie UL-PPG. Paralotnie z napędem UL-P1. Spadochrony osobowe (R/J1/J2)
|
UL-P3. Spadochrony towarowe UL-P2. Spadochronowe systemy ratownicze
|
|
Liczba osób/miejsc
|
lądowe
|
amfibie lub wodne
|
nie dotyczy
|
1
|
2
|
nie dotyczy
|
1 lub 2
|
1 lub 2
|
nie dotyczy
|
|
1
|
2
|
1
|
2
|
|
MTOM (kg)3)≤
|
300
|
450
|
330
|
495
|
704)
|
804)
|
1004)
|
150
|
560
|
nie dotyczy
|
|
MTOM (kg)5)≤
|
315
|
472,5
|
nie dotyczy
|
nie dotyczy
|
|
Prędkość6) ≤
|
65 km/h (35 węzłów)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) Ograniczenia w zakresie prędkości i liczby miejsc nie dotyczą statków powietrznych
o maksymalnej masie własnej, łącznie z paliwem, nieprzekraczającej 70 kg.
2) Ujęte w tabeli ograniczenia dla statków powietrznych wyposażonych w napęd dotyczą
zarówno statków powietrznych wyposażonych w napęd mechaniczny, jak i statków powietrznych
napędzanych siłą mięśni pilota lub załogi (mięśniolotów; UL-HP).
3) W przypadku użytkowania statku powietrznego jako statku powietrznego wodnego i lądowego
jego masa nie przekracza odpowiednio obu limitów.
4) Dla tych statków powietrznych zamiast MTOM określa się maksymalną masę własną łącznie
z paliwem.
5) MTOM ze spadochronowym systemem ratowniczym - dotyczy samolotów, motolotni, szybowców
z napędem, motoszybowców i lotni z napędem oraz hybryd posiadających cechy co najmniej
jednego z tych statków powietrznych.
6) Prędkość (CAS - Calibrated Air Speed) przeciągnięcia lub prędkość minimalna w locie
ustalonym w konfiguracji do lądowania nie większa niż podana w tabeli.