Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiejz dnia 7 sierpnia 2013 r.w sprawie klasyfikacji statków powietrznych

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 33 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze   (Dz. U. z 2012 r. poz. 933, z późn. zm.2)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951 i 1544 oraz z 2013 r. poz. 134, 628, 829 i 912.) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

klasyfikację statków powietrznych;

2)

szczegółowe warunki i wymagania dotyczące używania objętych nimi rodzajów statków powietrznych i sprzętu.

§ 2.

1.

Ze względu na charakterystykę i przeznaczenie statki powietrzne dzieli się na klasy.

2.

Ze względu na wymagania techniczne oraz wymagane dokumenty zdatności do lotu statki powietrzne dzieli się na kategorie i podkategorie.

3.

Wykaz klas, kategorii i podkategorii statków powietrznych oraz ich oznaczeń wraz z dodatkową charakterystyką statków powietrznych określa tabela nr 1 w załączniku do rozporządzenia.

4.

Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem masy i warunków włączenia do kategorii określa tabela nr 2 w załączniku do rozporządzenia.

5.

Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające kategorii kwalifikowanej ze względu na ograniczenia w zakresie masy, prędkości i liczby miejsc dla poszczególnych podkategorii określa tabela nr 3 w załączniku do rozporządzenia.

§ 3.

Wpisy w dokumentach potwierdzających zdatność do lotu, wydanych przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub podmioty, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków   (Dz. U. poz. 440), w zakresie klas, kategorii i podkategorii statków powietrznych, dokonane przed dniem wejścia w życia niniejszego rozporządzenia zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.

§ 4.

Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych   (Dz. U. Nr 139, poz. 1333 oraz z 2007 r. Nr 89, poz. 592).

§ 5.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951 i 1544 oraz z 2013 r. poz. 134, 628, 829 i 912.

Załącznik

   Tabela 1.   

Wykaz klas, kategorii i podkategorii statków powietrznych oraz ich oznaczeń wraz z dodatkową charakterystyką statków powietrznych


Klasa
Kategoria
Podkategoria
Dodatkowa charakterystyka
A.
Samolot
K1. Podstawowa
A1. Transportowy duży
MTOM>8618kg
A2. Transportu lokalnego
MTOM≤8618kg
A3. Lekki
A3.1. Normalna
MTOM ≤5700 kg
A3.2. Użytkowa
A3.3. Akrobacyjna
A4. Bardzo lekki
MTOM ≤750 kg
K2. Konwencyjna
Nie dotyczy
K3. Specjalna
G.
Szybowiec
K1. Podstawowa
G1. Użytkowa
E0. Bez napędu
E1. Z napędem
E2. Z napędem pomocniczym
G2. Akrobacyjna
K2. Konwencyjna
Nie dotyczy
K3. Specjalna
MG.
Motoszybowiec
K1. Podstawowa
MG1. Użytkowa
T. Turystyczny
MG2. Akrobacyjna
K2. Konwencyjna
Nie dotyczy
K3. Specjalna
H.
Śmigłowiec
K1. Podstawowa
H1. Duży
MTOM >3175 kg
H2. Mały
MTOM ≤3175 kg
H3. Bardzo lekki
MTOM ≤600 kg
K2. Konwencyjna
Nie dotyczy
K3. Specjalna
AG.
Wiatrakowiec
K1. Podstawowa
Nie dotyczy
K2. Konwencyjna
K3. Specjalna
B.
Balon
K1. Podstawowa
B1. Gazowy
B2. Na ogrzane powietrze
B3. Gazowy i na ogrzane powietrze
F. Wolny
C. Na uwięzi
K2. Konwencyjna
K3. Specjalna
AS.
Sterowiec
K1. Podstawowa
AS1. Gazowy
AS2. Na ogrzane powietrze
AS3. Gazowy i na ogrzane powietrze
Nie dotyczy
K2. Konwencyjna
K3. Specjalna
M.
Hybryda
K1. Podstawowa
Nie dotyczy
K2. Konwencyjna
K3. Specjalna
PR.
Spadochron ratowniczy
K1. Podstawowa
Nie dotyczy
Osobowy
UMW.
Statek powietrzny bezzałogowy ciężki
K1. Podstawowa
Nie dotyczy
MTOM>150kg
K2. Konwencyjna
K3. Specjalna
UL.
Urządzenie latające2)
K6.
H. Historyczna
UL-A. Samolot
UL-G. Szybowiec (E0/E1/E2)
UL-MG. Motoszybowiec
UL-H. Śmigłowiec
UL-AG. Wiatrakowiec
UL-B. Balon
UL-AS. Sterowiec
UL-HG1. Lotnia bez napędu
UL-HG2. Lotnia z napędem
UL-PHG. Motolotnia
UL-PPGG Motoparalotnia
UL-PG. Paralotnia bez napędu
UL-PPG Paralotnia z napędem
UL-GG Wiroszybowiec
UL-O. Skrzydłowiec (ornitopter)
UL-HP. Mięśniolot
UL-M1. Hybryda bez napędu
UL-M2. Hybryda z napędem
UL-P1. Spadochron osobowy (R/J1/J2)
UL-P2. Spadochronowy system ratowniczy
UL-P3. Spadochron towarowy
UM-150. Bezzałogowy statek powietrzny
UL-P1.:
A. Amatorska
  -   R. Ratowniczy
R. Replika
  -   J1. Główny
E. Eksperymentalna
  -   J2. Zapasowy
K4. Kwalifikowana
UL-P3.-MTOM >25kg3)
K6.-MTOM ≤600kg
K4. - dodatkową charakterystykę poszczególnych podkategorii określono w tabeli nr 3
K5. Niekwalifikowana
UM-25. Bezzałogowy statek powietrzny
MTOM ≤25kg3)
UL-P25. Spadochron towarowy
UL-70. Jednoosobowe bez napędu
Masa własna ≤70 kg
UL-115. Jednoosobowe z napędem
Masa własna ≤115kg
           

2) Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem masy i warunków włączenia do kategorii określa tabela nr 2.
3) W przypadku spadochronów MTOM jest sumą masy spadochronu i masy podwieszonej do niego.

   Tabela 2.   

Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem masy i warunków włączenia do kategorii


Oznaczenie kategorii
Kategoria
Masa
Warunki włączenia do kategorii
K6H
Historyczna
MTOM ≤600 kg
Nieskomplikowany statek powietrzny, którego pierwotny projekt został stworzony przed dniem 1 stycznia 1955 r. i którego produkcja została zakończona przed dniem 1 stycznia 1975 r., lub statek powietrzny o niewątpliwym znaczeniu historycznym związanym z:
1) udziałem w ważnym wydarzeniu historycznym lub
2) istotnym krokiem w rozwoju lotnictwa, lub
3) istotną rolą, jaką odegrał w siłach zbrojnych państwa członkowskiego Unii Europejskiej
K6A
Amatorska
MTOM ≤600 kg
Statek powietrzny zbudowany w co najmniej 51% przez amatora lub stowarzyszenie amatorów nienastawione na zysk, na ich własny użytek, nie w celach zarobkowych
K6R
Replika
MTOM ≤600 kg
Replika statku powietrznego spełniającego kryteria statku powietrznego historycznego lub replika statku powietrznego wykorzystywanego przez siły zbrojne z wyjątkiem projektów przyjętych przez EASA; projekt struktury jest podobny do projektu struktury oryginalnego statku powietrznego
K6E
Eksperymentalna
MTOM ≤600 kg
Statek powietrzny specjalnie zaprojektowany lub zmodyfikowany do celów badawczych, celów eksperymentalnych lub naukowych, budowany w pojedynczym egzemplarzu
K4
Kwalifikowana
Określa tabela nr 3
K5
Niekwalifikowana
Masa własna ≤70 kg
UL-70. Jednoosobowe bez napędu
  -   używane wyłącznie w celach sportowych lub rekreacyjnych,
Masa własna ≤115 kg
UL-115. Jednoosobowe z napędem
  -   dla których nie wydano żadnego krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-70 lub UL-115
  -   pojemność zbiorników paliwa nie przekracza 20 l,
  -   nie jest w stanie na pełnej mocy w locie poziomym przekroczyć prędkości 102 km/h (prędkości cechowanej - CAS),
  -   prędkość przeciągnięcia na zdławionej mocy silnika nie przekracza 44 km/h (prędkości cechowanej - CAS)
MTOM ≤25 kg
UM-25. Bezzałogowe statki powietrzne używane wyłącznie w celach sportowych lub rekreacyjnych, do których stosuje się przepisy wydane na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze
UL-P25. Spadochrony towarowe, do których stosuje się przepisy wydane na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze
         

   Tabela 3.   

Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające kategorii kwalifikowanej ze względu na ograniczenia w zakresie masy, prędkości i liczby miejsc dla poszczególnych podkategorii


OGRANICZENIA1)
STATKI POWIETRZNE2)
 
UL-A. Samoloty
UL-H. Śmigłowce
UL-PHG. Motolotnie
UL-G.E1. Szybowce z napędem
UL-MG. Motoszybowce
UL-HG2. Lotnie z napędem
UL-M2. Hybrydy z napędem
UL-O. Skrzydłowce (ornitoptery)
UL-AS. Sterowce
UL-B. Balony
UL-GG. Wiroszybowce
UL-HG1. Lotnie bez napędu
UL-PG. Paralotnie bez napędu
UL-G.EO. Szybowce bez napędu
UL-G.E2. Szybowce z napędem pomocniczym
UM-150. Bezzałogowy statek powietrzny
UL-AG. Wiatrakowce
UL-PPG. Motoparalotnie
UL-PPG. Paralotnie z napędem
UL-P1. Spadochrony osobowe (R/J1/J2)
UL-P3. Spadochrony towarowe
UL-P2. Spadochronowe systemy ratownicze
Liczba osób/miejsc
lądowe
amfibie lub wodne
nie dotyczy
1
2
nie dotyczy
1 lub 2
1 lub 2
nie dotyczy
1
2
1
2
MTOM (kg)3)
300
450
330
495
704)
804)
1004)
150
560
nie dotyczy
MTOM (kg)5)
315
472,5
nie dotyczy
nie dotyczy
Prędkość6)
65 km/h (35 węzłów)
                       

1) Ograniczenia w zakresie prędkości i liczby miejsc nie dotyczą statków powietrznych o maksymalnej masie własnej, łącznie z paliwem, nieprzekraczającej 70 kg.
2) Ujęte w tabeli ograniczenia dla statków powietrznych wyposażonych w napęd dotyczą zarówno statków powietrznych wyposażonych w napęd mechaniczny, jak i statków powietrznych napędzanych siłą mięśni pilota lub załogi (mięśniolotów; UL-HP).
3) W przypadku użytkowania statku powietrznego jako statku powietrznego wodnego i lądowego jego masa nie przekracza odpowiednio obu limitów.
4) Dla tych statków powietrznych zamiast MTOM określa się maksymalną masę własną łącznie z paliwem.
5) MTOM ze spadochronowym systemem ratowniczym - dotyczy samolotów, motolotni, szybowców z napędem, motoszybowców i lotni z napędem oraz hybryd posiadających cechy co najmniej jednego z tych statków powietrznych.
6) Prędkość (CAS - Calibrated Air Speed) przeciągnięcia lub prędkość minimalna w locie ustalonym w konfiguracji do lądowania nie większa niż podana w tabeli.
1)
Niniejsza klasyfikacja dotyczy statków powietrznych lądowych, wodnych i amfibii. W przypadku konieczności wyróżnienia w dokumentach statku powietrznego jego dodatkowej charakterystyki jako amfibii lub statku powietrznego wodnego wykorzystuje się symbole: (Am) dla amfibii i (S) dla statku powietrznego wodnego oraz odpowiednio dodatkowe określenia: statek powietrzny pływakowy lub łódź latająca.