Inwestycje znaczące dla regionów - perspektywy powiększenia terenów
Ustawa z dnia 30 maja 2008 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych
(Dz. U. Nr 118, poz. 746) zwiększyła limit łącznej powierzchni stref w Polsce z 12 tys. ha do 20 tys. ha. Zasady
włączania do stref nowych obszarów zostały określone w Koncepcji rozwoju specjalnych
stref ekonomicznych, zwanej dalej „Koncepcją”, przyjętej przez Radę Ministrów dnia
27 stycznia 2009 r. Koncepcja określa główny cel włączania nowych terenów do specjalnych
stref ekonomicznych, którym jest wspieranie nowych inwestycji pożądanych dla gospodarki
kraju, a więc takich, które w najwyższym stopniu przyczynią się do zrównoważonego
rozwoju społeczno-gospodarczego regionów.
Strefa tarnobrzeska jest położona na terenie sześciu województw: podkarpackiego, lubelskiego,
świętokrzyskiego, mazowieckiego, dolnośląskiego i podlaskiego. Głównym celem jej działania
jest rozwój regionów Polski wschodniej. Obecność strefy w województwie dolnośląskim
wiąże się z inwestycjami koncernów LG Philips i LG Electronics, które wymagały od
strony polskiej realizacji warunków niemożliwych do spełnienia przez spółki zarządzające
strefami dolnośląskimi (Wałbrzyska SSE, Legnicka SSE, Kamiennogórska SSE). Zaistnienie
TSSE w województwie mazowieckim zostało zapoczątkowane objęciem strefą tarnobrzeską
terenu po upadłej Fabryce Kabli w Ożarowie Mazowieckim. Ten fakt był powodem kolejnych
włączeń gruntów województwa mazowieckiego, w którym poza obszarem metropolii warszawskiej
nadal występuje wysoki poziom bezrobocia. Jedną z przyczyn utworzenia specjalnej strefy
ekonomicznej na terenie miasta Łapy w województwie podlaskim jest również wysoki poziom
bezrobocia w gminie i w jej bezpośrednim otoczeniu, spowodowany m.in. upadłością Zakładów
Naprawczych Taboru Kolejowego i ograniczeniem działalności Cukrowni, w wyniku czego
utraciło pracę ok. 1000 osób.
Różne uwarunkowania i cele rozwojowe regionów będących przedmiotem działania TSSE
determinują politykę zagospodarowania terenów strefy, inną dla każdego województwa.
I tak:
1)
dla województwa podkarpackiego - zakłada się pozyskiwanie projektów inwestycyjnych
z tradycyjnych dla regionu branż, zwłaszcza chemicznej, materiałów budowlanych i elektromaszynowej.
Z uwagi na obserwowany rozwój przetwórstwa aluminium planowane jest podjęcie działań
w celu pozyskania kooperantów dla tego sektora.
Zgodnie z Koncepcją dla województwa podkarpackiego „kryterium sektorów priorytetowych”
poszerza się o przemysł meblarski i przetwórstwo tworzyw sztucznych;
2)
dla województwa lubelskiego - zakłada się pozyskiwanie inwestorów mogących zagospodarować
tereny po upadających lokalnych przedsiębiorstwach państwowych i gospodarstwach rolnych.
Innym kierunkiem rozwoju będą inwestycje wykorzystujące lokalną bazę surowcową dla
przemysłu ceramicznego, drzewnego i materiałów budowlanych.
Zgodnie z Koncepcją dla województwa lubelskiego „kryterium sektorów priorytetowych”
poszerza się o przetwórstwo spożywcze i przemysł meblarski;
3)
dla województwa świętokrzyskiego - zakłada się pozyskiwanie małych i średnich projektów
wykorzystujących lokalne tradycje przemysłowe różnorodnych branż i istniejące zasoby
kadrowe - dotyczy to inwestorów z branży przetwórstwa spożywczego, maszynowej, materiałów
budowlanych i motoryzacyjnej.
Zgodnie z Koncepcją dla województwa świętokrzyskiego „kryterium sektorów priorytetowych”
poszerza się o przemysł produkujący wyroby na potrzeby budownictwa oraz o branżę metalową;
4)
dla województwa dolnośląskiego - zakłada się pozyskiwanie inwestorów będących kooperantami
dla przedsiębiorców z Parku Technologicznego LG. Z uwagi na znaczący ośrodek akademicki
szczególnie pożądane będą działalności w zakresie zaawansowanych technologii i nowoczesnych
usług.
Zgodnie z Koncepcją dla województwa dolnośląskiego „kryterium sektorów priorytetowych”
poszerza się o przemysł elektrotechniczny oraz części i akcesoria dla przemysłu;
5)
dla województwa mazowieckiego - zakłada się pozyskiwanie inwestorów aktywizujących
tereny w bezpośrednim otoczeniu aglomeracji stołecznej, gwarantujących tworzenie miejsc
pracy w dziedzinach, w których województwo dysponuje dużym potencjałem kadrowym oraz
zapleczem okołobiznesowym. Dla północnej części województwa założono pozyskiwanie
inwestorów z branży przetwórstwa spożywczego, maszynowej, materiałów budowlanych,
elektrotechnicznej i motoryzacyjnej, gwarantujących tworzenie miejsc pracy na obszarach
o wysokiej stopie bezrobocia. Uwzględniając dotychczasowe kierunki rozwoju przemysłu
na terenach południowej części województwa, zakłada się pozyskanie inwestorów z branży
metalowej, mechaniki precyzyjnej i przemysłu tworzyw sztucznych, wpisujących się w
tradycje przemysłowe regionu.
Zgodnie z Koncepcją dla województwa mazowieckiego „kryterium sektorów priorytetowych”
poszerza się o branżę elektromaszynową i przetwórstwa spożywczego;
6)
dla województwa podlaskiego - zakłada się pozyskiwanie inwestorów wykorzystujących
bazę surowcową i kadrową województwa, a więc przedsiębiorców z branży rolno-spożywczej,
drzewnej oraz budowlanej. Zważywszy na dużą skalę bezrobocia w województwie, priorytetowo
będą traktowani przedsiębiorcy tworzący znaczącą liczbę nowych miejsc pracy. Preferowane
będą również inwestycje innowacyjne i takie, które zdywersyfikują dotychczasowy profil
przemysłu w regionie oraz wpłyną na poprawę jego konkurencyjności.
Zgodnie z Koncepcją dla województwa podlaskiego „kryterium sektorów priorytetowych”
poszerza się o przemysł maszynowy i produkcję mebli.
Realizowane działania marketingowo-promocyjne będą zgodne z polityką rozwoju strefy
określoną w Koncepcji, a ujęte w niej zasady obejmowania nowych gruntów statusem specjalnej
strefy ekonomicznej będą stanowić podstawę do oceny wniosków kierowanych do zarządzającego
o włączenie nowych terenów do strefy.