1.
Opłaty lotniskowe na lotniskach użytku publicznego ustala się w sposób:
1)
zapewniający łatwość ustalenia należności z tytułu tych opłat;
2)
umożliwiający sprawdzenie przez użytkownika statku powietrznego lub innego posiadacza
statku powietrznego w momencie wykonywania operacji lotniczej poprawności ustalonej
należności z tytułu tych opłat;
3)
zapewniający zachowanie zasady niedyskryminacji użytkowników statku powietrznego lub
innych posiadaczy statku powietrznego;
4)
zapewniający w miarę możliwości stabilność opłat w sezonie rozkładowym;
5)
niezniechęcający użytkownika statku powietrznego lub innego posiadacza statku powietrznego
do korzystania z usług i urządzeń zapewniających ochronę i bezpieczeństwo;
6)
uwzględniający zarobkowy cel działania zarządzającego lotniskiem użytku publicznego
w odniesieniu do opłat, o których mowa w § 2 ust. 1 i 4;
7)
uwzględniający koszty usług oraz udostępniania i utrzymania obiektów i urządzeń niezbędnych
do wykonania operacji lotniczych oraz obsługi pasażerów i ładunków (towarów i poczty),
z zapewnieniem odpowiedniego standardu bezpieczeństwa i jakości obsługi, z wyłączeniem
kosztów pokrywanych z innych opłat.
2.
Zarządzający lotniskiem użytku publicznego, z zachowaniem zasad niedyskryminacji użytkowników
statku powietrznego lub innych posiadaczy statków powietrznych, jawności i dostępności
oraz wymagań, o których mowa w ust. 1, może udzielać zniżek od ustalonych opłat lotniskowych,
w szczególności w celu rozwoju ruchu lotniczego i zwiększenia liczby obsługiwanych
pasażerów lub ładunków (towarów i poczty), zwiększenia liczby połączeń lotniczych
lub częstotliwości połączeń istniejących, pod warunkiem że nie spowoduje to podwyższenia
opłat lotniskowych ponoszonych przez podmioty niekorzystające z tych zniżek.
3.
Jeżeli celem udzielanych zniżek, o których mowa w ust. 2, jest utrzymanie lub zwiększenie
wielkości ruchu lotniczego, w szczególności uruchomienie połączeń na nowych trasach
lub zwiększenie częstotliwości połączeń na trasach istniejących, stosowanie tych zniżek
jest ograniczone w czasie i nie może trwać dłużej niż 5 lat.
4.
Zarządzający lotniskiem użytku publicznego, z zachowaniem wymagań, o których mowa
w ust. 1, może modulować wysokość opłat lotniskowych ze względu na interes publiczny
lub społeczny, w szczególności ochronę środowiska przed nadmiernym hałasem lub zróżnicowane
natężenie ruchu lotniczego. Kryteria stosowane w przypadku takiego modulowania muszą
być adekwatne, obiektywne i przejrzyste.