1. Urządzenia łączności - COM (Communications)
Projektuje się, instaluje, konfiguruje i utrzymuje w sposób zapewniający możliwie
najwyższą jakość, dostępność i ciągłość usług, w tym przy użyciu systemu bezprzerwowego
zasilania UPS (Uninterruptible Power Supply) oraz wyposaża się we wskaźniki informujące na bieżąco wyznaczony personel techniczny
o awarii urządzenia lub awarii jego zasilania podstawowego.
1.1. Urządzenia łączności ruchomej.
1.1.1. Umożliwiają nadawanie i odbiór w zakresie częstotliwości 117,975-137,000 MHz
z odstępem międzykanałowym 25 kHz lub 8,33 kHz, przy czym pierwszą przydzieloną częstotliwością
jest 118,000 MHz, a ostatnią 136,975 MHz.
1.1.2. Umożliwiają uzyskanie natężenia pola elektromagnetycznego o wartości co najmniej
75 mikrowolt na metr (-109 dBW/m2), na zdefiniowanej przestrzeni pokrycia, które wynosi dla:
1)
służb kontroli lotniska TWR (Tower) 25 NM do FL40;
2)
służb kontroli ruchu naziemnego na lotnisku GND (Ground Controller) w granicach lotniska;
3)
służb kontroli zbliżania - górna APP-U (Approach Control Service - Upper) 150 NM do FL660;
4)
służb kontroli zbliżania - pośrednia APP-I (Approach Control Service - Intermediate) 75 NM do FL250;
5)
służb kontroli zbliżania - dolna APP-L (Approach Control Service - Lower) 50 NM do FL120;
6)
służb kontroli obszaru - górna ACC-U (Area Control Service - Upper) w granicach sektora do FL660;
7)
służb kontroli obszaru - dolna ACC-L (Area Control Service - Lower) w granicach sektora do FL250;
8)
służb informacji powietrznej - górna FIS-U (Flight Information Service - Upper) w granicach sektora do FL660;
9)
służb informacji powietrznej - dolna FIS-L (Flight Information Service - Lower)w granicach sektora do FL250;
10)
służb rozgłaszania VOLMET (Meteorological Information for Aircraft in Flight) w rejonie informacji powietrznej do FL530;
11)
służb rozgłaszania ATIS (Automatic Terminal Information Service) 50 NM do FL660;
1.1.3. Zapewniają transmisję danych zgodnie z częstotliwościami radiowymi wykorzystywanymi
przez służby żeglugi powietrznej na przestrzeni pokrycia opublikowanej w AIP Polska.
1.1.4. Wyposaża się w anteny odbiorcze zapewniające polaryzację pionową o współczynniku
fali stojącej w zakresie pracy 118,000-137,000 MHz, który zawiera się w przedziale
od 1 do 2, posiadające charakterystykę promieniowania dookolną lub kierunkową w zastosowaniach
specjalnych.
1.1.5. Wyposaża się w anteny lub system antenowy zaprojektowane z uwzględnieniem ekstremalnych
warunków pogodowych, w szczególności odporności na wiatr o prędkości do 160 km/h i
wyładowania atmosferyczne.
1.1.6. Mogą być obsługiwane przez jedną antenę lub jeden system antenowy, z uwzględnieniem
potrzeby lokalizowania części odbiorczej danego systemu w odległości zapewniającej
niezakłóconą pracę części nadawczej.
1.1.7. Cyfrowe wykorzystują emisję oznaczoną odpowiednio jako:
1)
13K0A2DAN dla systemu transmisji krótkich wiadomości tekstowych pomiędzy statkami
powietrznymi i stacjami naziemnymi ACARS (Aircraft Communications Addressing and Reporting System) wykorzystujące modulację z minimalną zmianą częstotliwości MSK (Minimum Shift Keying);
2)
14K0G1D dla łącza VDL Mode 2 (Very High Frequency Digital Link - Mode 2) wykorzystującego modulację D8PSK i 13K0F7D;
3)
13K0F7D dla łącza VDL Mode 4 (Very High Frequency Digital Link - Mode 4) wykorzystującego modulację z ciągłą fazą i minimalną zmianą częstotliwości GFSK
(Gaussian Frequency Shift Keying).
1.1.8. Analogowe wykorzystują emisję dwuwstęgową z modulacją amplitudy DSB-AM (Amplitude Modulation - Double Side Band), oznaczoną jako:
1)
6K80A3EJN dla odstępu międzykanałowego 25 kHz;
2)
5K00A3EJN dla odstępu międzykanałowego 8,33 kHz.
1.2. Urządzenia łączności stałej; posiadają oznaczenie lokalizacji (Location indicators) ICAO publikowane w Doc 7910.
1.2.1. Transmisji danych posiadają identyczne lub zgodne charakterystyki służące do
wymiany depesz lotniczych i tworzą systemy obejmujące:
1)
operacyjne łącza, sieci oraz systemy rozgłaszania informacji meteorologicznej;
2)
stałą telekomunikacyjną sieć lotniczą AFTN (Aeronautical Fixed Telecommunication Network);
3)
wspólną sieć wymiany danych ICAO CIDIN (Common ICAO Data Interchange Network);
4)
system wymiany depesz służb ruchu lotniczego ATSMHS (Air Traffic Services Message Handling System);
5)
łączność pomiędzy ośrodkami ICC (Integrated Avionics Processing System Card Cage).
1.2.2. Transmisji głosu posiadają sieci oraz bezpośrednie łącza telefoniczne służb
ruchu lotniczego ATS (Air Traffic Services) zapewniające co najmniej jeden z poniższych dostępów:
1.2.3. Zapewniają:
1)
identyfikację strony wywołującej i wywoływanej;
2)
połączenia pilne i priorytetowe;
3)
połączenia konferencyjne.
1.2.4. Spełniają odpowiednie międzynarodowe normy ISO (International Organization for Standarization) i IEC (International Electrotechnical Commission) oraz zalecenia ITU-T (International Telecommunication Union - Telecommunication Standardization Sector).
1.3. Urządzenia automatycznej rejestracji korespondencji.
1.3.1. Posiadają automatyczny zapis informacji, czasu i daty, przy czym do zapisu
czasu wykorzystuje się uniwersalny czas skoordynowany UTC (Coordinated Universal Time).
1.3.2. Utrzymują dokładność zapisu czasu w zakresie ±2 sekundy, z wyjątkiem urządzeń
transmisji danych, gdzie dokładność wynosi ±1 sekunda.
1.3.3. Umożliwiają rejestrację korespondencji i przechowywanie jej przez okres co
najmniej 30 dni od daty utworzenia zapisu.
2. Urządzenia radiolokacyjne - SUR (Surveillance)
2.1. Projektuje się, instaluje, konfiguruje i utrzymuje w sposób zapewniający:
1)
możliwie najwyższą jakość, dostępność i ciągłość usług;
2)
nieprzerwaną pracę w przypadku awarii zasilania - stosowanie automatycznie włączających
się awaryjnych zespołów prądotwórczych oraz zasilanie urządzeń poprzez UPS;
3)
niepowodowanie powstawania interferencji elektromagnetycznej z innymi urządzeniami
pracującymi w pobliżu.
2.1.1. Wyposaża się w systemy diagnostyczno-monitorujące, które umożliwiają wyznaczonemu
personelowi technicznemu bieżące sprawdzanie stanu LUN, oraz wyposaża się w systemy
zapewniające bezpieczeństwo personelu technicznego.
2.1.2. W celu zapewnienia ciągłości usługi dozorowania urządzenia posiadają alternatywnie
zdublowane bloki funkcjonalne lub współpracują z urządzeniami pełniącymi identyczne
funkcje w danym rejonie kontroli ruchu lotniczego gwarantującymi natychmiastowe przejęcie
zadań w przypadku awarii.
2.1.3. W zależności od rodzaju radaru i rodzaju pracy (modu) zapewniają informacje
o:
1)
pozycji statku powietrznego (azymut, odległość, wysokość barometryczna);
2)
tożsamości statku powietrznego (kod SSR - Secondary Surveillance Radar , identyfikator indywidualny);
3)
położeniu statku powietrznego („w powietrzu” / „na ziemi”);
4)
intencjach statku powietrznego („wznoszenie” / „opadanie”);
5)
prędkości w powietrzu statku powietrznego;
6)
ustawionym poziomie lotu;
7)
przyspieszeniu statku powietrznego.
2.1.4. Zapewniają odświeżanie informacji o położeniu statku powietrznego w przestrzeni
pokrycia nie rzadziej niż:
1)
1 raz na 5 sekund - dla urządzenia wykorzystywanego do kontroli zbliżania;
2)
1 raz na 8 sekund - dla urządzenia wykorzystywanego do kontroli obszaru.
2.1.5. Umożliwiają wykrycie statku powietrznego poruszającego się z prędkością kątową
w zakresie 25-800 węzłów z prawdopodobieństwem na poziomie nie mniejszym niż wymagany
dla danego LUN.
2.1.6. Zapewniają dokładność informacji o statku powietrznym nie mniejszą niż:
1)
100 m w odległości i 0,15° w azymucie - PSR (o skutecznej powierzchni odbicia nie
mniejszej niż 1 m2);
2)
100 m w odległości i 0,06° w azymucie - MSSR.
3. Urządzenia radionawigacyjne - NAV (Navigation)
Projektuje się, instaluje, konfiguruje i utrzymuje w sposób zapewniający możliwie
najwyższą jakość, dostępność i ciągłość usług oraz wyposaża się we wskaźniki informujące
na bieżąco wyznaczony personel techniczny o awarii urządzenia lub awarii jego zasilania
podstawowego.
Wykorzystywane w procedurach podejścia do lądowania i odlotu są wyposażone w środki
zapewniające ich ciągłość pracy, w szczególności zestaw baterii lub UPS.
3.1. Radiolatarnie bezkierunkowe NDB (Non Direction Beacon).
3.1.1. Pracują zgodnie z przyznaną częstotliwością, w zakresach 255,0-405 kHz, 415-495
kHz i 505,0-526,5 kHz z modulacją sygnału w zakresie 1020 Hz ±50 Hz i 400 Hz ±25 Hz,
o głębokości nie mniejszej niż 85% i niepożądanej modulacji nie większej niż 5% amplitudy
sygnału.
3.1.2. Zapewniają, że moc sygnału nie obniża się więcej niż o 1,5 dB w czasie nadawania
znaku rozpoznawczego.
3.1.3. Mogą być wyposażone w dwa zestawy nadajników.
3.1.4. Wykorzystywane w procedurach podejścia do lądowania są zasilane przez środki
zapewniające ich pracę przez co najmniej 30 minut od chwili wystąpienia awarii zasilania.
3.2. Radiolatarnie ogólnokierunkowe VOR (VHF Omni-directional Radar Range) lub DVOR (Doppler VOR).
3.2.1. Podają azymut zobrazowany na monitorze statku powietrznego.
3.2.2. Wyposaża się w dwa niezależne systemy monitorujące skonfigurowane w trybie
OR lub AND powodujące wyłączenie radiolatarni lub przełączenie jej na zestaw rezerwowy,
jeżeli:
1)
nie jest nadawany prawidłowy kod identyfikacji;
2)
monitorowany azymut zmienił się o wartość większą niż 1°;
3)
nastąpiła zmiana o więcej niż 15% w zakresie sygnału 30 Hz, w podnośnej 9960 Hz lub
pojawił się brak sygnału w charakterystyce DVOR spowodowany awarią anten pracujących
w parze;
4)
pojawiła się usterka w systemie monitorującym.
3.2.3. Posiadają indywidualny znak rozpoznawczy składający się z dwóch lub trzech
liter alfabetu Morse’a, który jest nadawany co najmniej raz na 30 s z prędkością odpowiadającą
około siedmiu słowom na minutę, oraz zapewniają:
1)
częstotliwość modulacji 1020 Hz ±50 Hz;
2)
głębokość modulacji nie większą niż 20%.
3.2.4. Zapewniają dostarczanie danych statkom powietrznym co najmniej w przestrzeni
pokrycia opublikowanej w AIP Polska.
3.2.5. Pracujące z DME nadają sygnał rozpoznawczy trzech znaków rozpoznawczych z VOR
i jednego z DME.
3.2.6. Nie nadają swojego znaku rozpoznawczego, jeśli nie pracują operacyjnie; w tym
czasie mogą nadawać sygnał testowy „TST”.
3.2.7. Wyposaża się w środki zapewniające pracę tych radiolatarni przez co najmniej
4 godziny od chwili wystąpienia awarii zasilania.
3.2.8. Pracują w zakresie częstotliwości 108,000-117,975 MHz ±0,002% poziomą polaryzacją
sygnału.
3.2.9. Utrzymują w kącie do 5° powyżej poziomu przeciwwagi częstotliwość podnośną
sygnału o wartości 9960 Hz ±1% i stałej amplitudzie modulowanej sygnałem 30 Hz ±1%
o głębokości modulacji 30% ±2% i współczynniku dewiacji 16 ±1.
3.2.10. Modulacja amplitudy podnośnej 9960 Hz nie przekracza:
2)
40% dla radiolatarni DVOR.
3.3. Radioodległościomierze DME (Distance Measuring Equipment).
3.3.1. Pracują w zakresie częstotliwości 960-1215 MHz.
3.3.2. Zapewniają nadawanie impulsów o czasie narastania impulsu nie większym niż
3 µs, czasie trwania impulsu w granicach 3,5 µs ±0,5 µs oraz czasie opadania impulsu
o 2,5 µs, ale nie więcej niż 3,5 µs.
3.3.3. Zapewniają częstotliwość powtarzania impulsów nie niższą niż 700 par impulsów
na sekundę (wliczając impulsy przypadkowe), z wyjątkiem okresów, kiedy nadawany jest
sygnał rozpoznawczy.
3.3.4. Zapewniają, że odstęp pomiędzy impulsami w parze impulsów jest zgodny z wybranym
kanałem z tabeli A w rozdziale 3 tomu I Załącznika 10 do Konwencji.
3.3.5. Zapewniają tolerancję od wyznaczonej częstotliwości dla nadajnika i odbiornika
w granicach ±0,002%.
3.3.6. Zapewniają czułość transpondera na poziomie co najmniej 103 dBW/m2 gwarantującą co najmniej 70% skuteczność odpowiedzi.
3.3.7. Zapewniają opóźnienie systemowe w trybie X na poziomie 50 µs ±1 µs dla urządzeń
trasowych oraz 50 µs ±0,5 µs dla urządzeń współpracujących z pomocami do lądowania.
3.3.8. Zapewniają opóźnienie systemowe w trybie Y na poziomie 56 µs ±1µs dla urządzeń
trasowych oraz 56 µs ±0,5 µs dla urządzeń współpracujących z pomocami do lądowania.
3.3.9. Wyposaża się w urządzenie monitorujące pracę nadajnika pracującego operacyjnie,
które wyłącza uszkodzony nadajnik oraz przełącza DME na nadajnik rezerwowy, jeżeli
taki istnieje.
3.3.10. DME współpracujący z ILS jest zasilany przez urządzenie zapewniające jego
pracę przez czas przewidziany dla systemu ILS, lecz co najmniej przez 20 minut od
chwili wystąpienia awarii zasilania.
3.3.11. Posiadają indywidualny znak rozpoznawczy składający się z dwóch lub trzech
liter alfabetu Morse’a, który jest nadawany co najmniej raz na 30 s z prędkością odpowiadającą
około siedmiu słowom na minutę.
3.3.12. Nie nadaje swojego znaku rozpoznawczego, jeśli nie pracuje operacyjnie; w
tym czasie może nadawać sygnał testowy „TST”.
3.3.13. Zapewniają dostarczanie danych statkom powietrznym w przestrzeni pokrycia
opublikowanej w AIP Polska.
3.4. Radiolatarnie kierunku ILS (Instrumental Landing System).
3.4.1. Dzieli się ze względu na zapewniane przez nie parametry w zakresie dokładności,
integralności i niezawodności pracy na kategorie:
1)
I - najniższą, która zapewnia poziom 2 integralności;
2)
II - średnią, która zapewnia poziom 3 integralności;
3)
III - najwyższą, która zapewnia poziom 4 integralności.
3.4.2. Wyposaża się w system zapewniający jego wyłączenie w przypadku awarii samego
monitora.
3.4.3. ILS kategorii II lub III posiada co najmniej dwa monitory kontrolujące pracę
jednego nadajnika.
3.4.4. Wyposaża się w system uruchamiający alarm na sygnalizatorze niepowodujący wyłączenia
urządzenia, który włącza się w chwili utraty łączności z urządzeniami danego ILS.
3.4.5. ILS kategorii III wyposaża się w dwa zestawy pracujących równolegle nadajników,
przy czym nadajnik niewykorzystywany operacyjnie powinien być podłączony do sztucznego
obciążenia, celem monitorowania jego parametrów.
3.4.6. Znajdujące się na przeciwnych końcach tej samej drogi startowej, stanowiące
dwa odrębne systemy, są przełączane w sposób zapewniający, że w danej chwili pracuje
tylko jeden system i niemożliwe jest włączenie ILS niepracującego operacyjnie za pomocą
urządzenia zdalnego sterowania lub lokalnego sterowania.
3.4.7. Są zasilane przez środki zapewniające ich pracę przez co najmniej 20 minut
od chwili wystąpienia awarii zasilania.
3.4.8. Wyposaża się w urządzenia zapewniające natychmiastowe powiadomienie służb ruchu
lotniczego w przypadku wystąpienia awarii zasilania w celu uprzedzenia o sytuacji
statków powietrznych znajdujących się w rejonie TMA.
3.4.9. Powinny pracować z zasilania awaryjnego w czasie potrzebnym statkom powietrznym
do zakończenia rozpoczętych manewrów, a po ich zakończeniu urządzenie musi zostać
wyłączone z pracy operacyjnej.
3.4.10. Radiolatarnie kierunku ILS LOC (Instrumental Landing System - Localizer).
3.4.10.1. Pracuje w zakresie częstotliwości 108,000-112,000 MHz i zapewnia minimalny
zasięg 25 NM, mierzony od środka systemu antenowego.
3.4.10.2. Całkowity czas nadawania sygnału niemieszczącego się w granicach tolerancji
nie przekracza:
3.4.10.3. Każdy wyposaża się w co najmniej jeden monitor pola bliskiego, a ILS kategorii
III również w monitor pola dalekiego, który nie jest monitorem wykonawczym.
3.4.11. Radiolatarnie ścieżki schodzenia ILS GP (Instrumental Landing System - Glide Path).
3.4.11.1. Pracuje w zakresie częstotliwości 328,600-335,400 MHz i zapewnia minimalny
zasięg 10 NM, mierzony od środka systemu antenowego.
3.4.11.2. Całkowity czas nadawania sygnału niemieszczącego się w granicach tolerancji
nie przekracza:
2)
dla kategorii II i III - 2 s.
3.4.11.3. ILS kategorii II i III wyposaża się w co najmniej jeden monitor pola bliskiego
kontrolującego kąt ścieżki schodzenia.
4. Wzrokowe pomoce nawigacyjne - VAN (Visual Aids for Navigation)
Projektuje się, instaluje, konfiguruje i utrzymuje w sposób zgodny z dokumentacją
projektową, obowiązującymi normami i wymaganiami dotyczącymi montażu urządzeń elektrycznych
oraz uwzględniając wymagania dla przyjętych minimów operacji lotniska i wymagania
określone w Załączniku 14 do Konwencji.
5. Automatyczne systemy pomiarowe parametrów meteorologicznych MET
Projektuje się, instaluje, konfiguruje i utrzymuje w sposób zgodny z dokumentacją
projektową oraz obowiązującymi normami i wymaganiami dotyczącymi systemów i przyrządów
meteorologicznych, a w szczególności uwzględniając:
1)
wymagania dla przyjętych minimów operacji lotniska;
2)
wymagania określone w Załączniku 3 do Konwencji;
3)
zapewnienie nadzoru wyznaczonego personelu meteorologicznego autoryzującego wyniki
pomiarów - z wyłączeniem depesz METAR AUTO (Automatic Meteorological Aerodrome Report) w zakresie wyników rutynowych pomiarów i obserwacji na lotnisku;
4)
zapewnienie kontroli oraz regulacji z miejsca montażu urządzenia i miejsca stałego
przebywania wyznaczonego personelu technicznego, co najmniej w zakresie podstawowych
parametrów automatycznych systemów pomiarowych;
5)
zapewnienie współpracy z systemami obróbki sygnałów oraz urządzeniami do transmisji
danych;
6)
zapewnienie rejestracji mierzonych parametrów wraz ze wskaźnikami dotyczącymi daty
i czasu obserwacji.
5.1. Radary meteorologiczne wykorzystywane do osłony meteorologicznej lotnictwa, których
parametry i sposób wykonywania pomiarów zostały dostosowane do pomiaru obiektów meteorologicznych,
zapewniają:
1)
nominalną częstotliwości pracy w zakresie 2700-10 000 MHz;
2)
ciągły, nie krótszy niż 3500 godzin rocznie, tryb pracy operacyjnej;
3)
kątowy zakres obrotu anteny radaru w azymucie 0°-360º z dokładnością pozycjonowania
anteny ≤ 0,5º;
4)
kątowy zakres ruchu anteny radaru w elewacji ≥ 0°-30º z dokładnością pozycjonowania
anteny ≤ 0,2º;
5)
stosunek poziomu wiązek bocznych do wiązki głównej anteny ≤ -23 dB;
6)
prędkość obrotową anteny w azymucie ≥ 12º/s;
7)
długość impulsu sondującego 0,1-4 µs;
8)
dynamiczny zakres odbiornika ≥ 80 dB;
9)
zdolność do rejestracji sygnałów o minimalnej mocy ≤ -100 dBm.
5.2. Lotniskowe systemy pomiarowe kategorii 1-3, określone w pkt 4.6.3.4 Załącznika
3 do Konwencji, dzielą się na kategorie powiązane z kategorią precyzyjnego podejścia
do lądowania określoną dla danego lotniska I-III.
5.3. Lotniskowe systemy pomiarowe stosowane przez lotniskową służbę informacji powietrznej
AFIS (Aerodrome Flight Information Service) umożliwiają pomiar co najmniej kierunku i prędkości wiatru, temperatury powietrza
oraz ciśnienia QNH (Altimeter sub-scale setting to obtain elevation when on the ground).
5.4. Systemy detekcji i lokalizacji wyładowań atmosferycznych wykrywają wyładowania
wszystkich typów, umożliwiają określenie ich rodzaju i czas wystąpienia oraz lokalizację.
5.5. Bezobsługowe lotniskowe systemy pomiarowe umożliwiają pomiary w czasie operacyjnym
w pełnym trybie automatycznym.
6. Urządzenia i systemy przetwarzania i zobrazowania danych - DP (Data Processing)
Projektuje się, instaluje, konfiguruje i utrzymuje w sposób zapewniający możliwie
najwyższą jakość, dostępność i ciągłość usług, a ich infrastruktura zapewnia ciągłość
usługi dozorowania w przypadku awarii podstawowego zasilania energetycznego albo awarii
podstawowego łącza przesyłania danych.
6.1. Systemy zobrazowania.
6.1.1. Zapewniają przedstawianie danych radarowych w jednym stale otwartym oknie na
ekranie monitora za pomocą symbolu umożliwiającego określenie położenia obiektu i
jego wektora prędkości w sposób umożliwiający identyfikację, w szczególności:
2)
plotów łącznych PSR i MSSR;
4)
traków łącznych PSR i MSSR;
5)
impulsów specjalnych identyfikacji pozycji SPI (Special Position Identification);
7)
etykiet do symbolu określającego położenie obiektu dozorowanego.
6.1.2. Zapewniają zwrócenie uwagi personelu technicznego, poprzez zmianę koloru opisu
lub jego miganie albo poprzez sygnał dźwiękowy, w przypadku gdy system wykryje jeden
z poniższych kodów:
1)
7700 - „Niebezpieczeństwo”;
2)
7600 - „Awaria radiostacji”;
6.1.3. Posiadają co najmniej następujące funkcje:
1)
wybór zasięgu zobrazowania;
3)
wybór długości linii łączącej symbol pozycyjny z etykietą;
4)
możliwość określenia odległości obiektu poprzez znaczniki odległości;
5)
możliwość zmiany położenia etykiety;
6)
przesunięcie zobrazowania względem środka jego układu.
6.1.4. Wyposażone są w urządzenia umożliwiające rejestrację i odtwarzanie zarejestrowanej
sytuacji powietrznej, a także odpowiednie zabezpieczenie i przechowywanie zarejestrowanych
danych przez okres co najmniej 30 dni od chwili zarejestrowania.
6.1.5. Umożliwiają udostępnienie danych dozorowania oraz informacji o źródłach tych
danych na stanowiskach zobrazowania.