Obwieszczenie Prezesa Rady Ministrówz dnia 20 września 2013 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie dróg
krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości
stawek opłaty elektronicznej
Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych
innych aktów prawnych
(Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 i Nr 232, poz. 1378) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 marca 2011 r. w sprawie dróg krajowych lub
ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty
elektronicznej
(Dz. U. Nr 80, poz. 433), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych:
1)
rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2012 r. zmieniającym rozporządzenie
w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną,
oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej
(Dz. U. poz. 715);
2)
rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2012 r. zmieniającym rozporządzenie
w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną,
oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej
(Dz. U. z 2013 r. poz. 17).
2.
Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie
obejmuje:
1)
§ 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2012 r. zmieniającego rozporządzenie
w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną,
oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej
(Dz. U. poz. 715), który stanowi:
„
§ 2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2012 r.
”
;
2)
§ 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie
w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną,
oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej
(Dz. U. z 2013 r. poz. 17), który stanowi:
„
§ 2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 12 stycznia 2013 r. z wyjątkiem § 1:
1)
pkt 1:
a)
lit. c i e,
b)
lit. d w zakresie pkt 12 lit. b załącznika nr 1 do rozporządzenia, o którym mowa w
§ 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem,
2)
pkt 2:
a)
lit. a i c,
b)
lit. b w zakresie pkt 3 lit. a i e załącznika nr 2 do rozporządzenia, o którym mowa
w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem
- które wchodzą w życie z dniem 30 marca 2013 r.
”
.
Załącznik
-
Tekst jednolity rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 marca 2011 r. w sprawie dróg
krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości
stawek opłaty elektronicznej
Na podstawie art. 13ha ust. 6 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych
(Dz. U. z 2013 r. poz. 260 i 843) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
opłacie elektronicznej - należy przez to rozumieć opłatę, o której mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych;
droga ekspresowa S19 na odcinku węzeł Stobierna - węzeł Rzeszów-Wschód;
15)
droga ekspresowa S22 na odcinku Elbląg - Grzechotki (granica państwowa).
2)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
18 grudnia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków,
na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej
(Dz. U. z 2013 r. poz. 17), które weszło w życie z dniem 12 stycznia 2013 r.
3)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku
2.
4)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 czerwca
2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na
których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej
(Dz. U. poz. 715), które weszło w życie z dniem 1 lipca 2012 r.
5)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. c rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku
2; wszedł w życie z dniem 30 marca 2013 r.
6)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. d rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku
2.
7)
Weszła w życie z dniem 30 marca 2013 r.
8)
Dodany przez § 1 pkt 1 lit. e rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2; wszedł
w życie z dniem 30 marca 2013 r.
Załącznik nr 2
-
Drogi krajowe lub ich odcinki klasy GP i G, na których pobiera się opłatę elektroniczną
droga krajowa nr 94 na odcinku granica m. Dąbrowa Górnicza - węzeł Modlniczka.
9)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku
2; wszedł w życie z dniem 30 marca 2013 r.
10)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku
2.
11)
Weszła w życie z dniem 30 marca 2013 r.
12)
Dodany przez § 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2; wszedł
w życie z dniem 30 marca 2013 r.
13)
Dodany przez § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.
14)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku
4.
Załącznik nr 3
-
Wysokość stawek opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy A i S lub ich odcinków,
na których pobiera się opłatę elektroniczną
Kategoria pojazdu
Stawka opłaty elektronicznej za przejazd 1 km drogi krajowej (w zł)
Klasy pojazdów w EURO w zależności od limitów emisji spalin1)
max EURO 2
EURO 3
EURO 4
min. EURO 5
1
2
3
4
5
Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej2) powyżej 3,5 t i poniżej 12 t
0,40
0,35
0,28
0,20
Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej2) co najmniej 12 t
0,53
0,46
0,37
0,27
Autobusy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej
0,40
0,35
0,28
0,20
1) Zgodnie z przepisami dyrektywy Rady 70/220/EWG z dnia 20 marca 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw
Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu ograniczenia
zanieczyszczania powietrza przez emisje z pojazdów silnikowych
(Dz. Urz. UE L 76 z 06.04.1970, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 1, str. 64, z późn. zm.), dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 1999/62/WE z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie
pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe
(Dz. Urz. UE L 187 z 20.07.1999, str. 42, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 4, str. 372, z późn. zm.), dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/55/WE z dnia 28 września 2005 r. w
sprawie homologacji typu pojazdów ciężkich i silników do nich w odniesieniu do emisji
zanieczyszczeń (Euro IV i V)
(Dz. Urz. UE L 275 z 20.10.2005, str. 1, z późn. zm.) oraz rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 715/2007 z dnia 20 czerwca
2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń
pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w
sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów
(Dz. Urz. UE L 171 z 29.06.2007, str. 1, z późn. zm.).
2) Dopuszczalna masa całkowita łącznie z dopuszczalną masą całkowitą przyczepy (naczepy).
Załącznik nr 4
-
Wysokość stawek opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy GP i G lub ich odcinków,
na których pobiera się opłatę elektroniczną
Kategoria pojazdu
Stawka opłaty elektronicznej za przejazd 1 km drogi krajowej (w zł)
Klasy pojazdów w EURO w zależności od limitów emisji spalin1)
max EURO 2
EURO 3
EURO 4
min. EURO 5
1
2
3
4
5
Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej2) powyżej 3,5 t i poniżej 12 t
0,32
0,28
0,22
0,16
Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej2) co najmniej 12 t
0,42
0,37
0,29
0,21
Autobusy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej
0,32
0,28
0,22
0,16
1) Zgodnie z przepisami dyrektywy Rady 70/220/EWG z dnia 20 marca 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw
Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu ograniczenia
zanieczyszczenia powietrza przez emisje z pojazdów silnikowych
(Dz. Urz. UE L 76 z 06.04.1970, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 1, str. 64, z późn. zm.), dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 1999/62/WE z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie
pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe
(Dz. Urz. UE L 187 z 20.07.1999, str. 42, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 4, str. 372, z późn. zm.), dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/55/WE z dnia 28 września 2005 r. w
sprawie homologacji typu pojazdów ciężkich i silników do nich w odniesieniu do emisji
zanieczyszczeń (Euro IV i V)
(Dz. Urz. UE L 275 z 20.10.2005, str. 1, z późn. zm.) oraz rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 715/2007 z dnia 20 czerwca
2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń
pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w
sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów
(Dz. Urz. UE L 171 z 29.06.2007, str. 1, z późn. zm.).
2) Dopuszczalna masa całkowita łącznie z dopuszczalną masą całkowitą przyczepy (naczepy).