Obwieszczenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsiz dnia 22 sierpnia 2013 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

Spis treści

Treść obwieszczenia

1.

Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych   (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 i Nr 232, poz. 1378) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013   (Dz. U. Nr 60, poz. 373), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych:

1)

rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 listopada 2009 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013   (Dz. U. Nr 201, poz. 1544);

2)

rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 września 2010 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013   (Dz. U. Nr 164, poz. 1113 oraz z 2013 r. poz. 328);

3)

rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 lipca 2011 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013   (Dz. U. Nr 142, poz. 833);

4)

rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 września 2012 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013   (Dz. U. poz. 1099).

2.

Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje:

1)

§ 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 listopada 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013   (Dz. U. Nr 201, poz. 1544), który stanowi:
„ 

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
 ”
 ;

2)

§ 2-4 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 września 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013   (Dz. U. Nr 164, poz. 1113 oraz z 2013 r. poz. 328), które stanowią:
„ 

§ 2.

Do spraw dotyczących przyznania pomocy finansowej w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe, z wyjątkiem § 15 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia, o którym mowa w § 1, który stosuje się w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.

§ 2a.

Przepis § 15 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się również do beneficjentów, którzy otrzymali pomoc w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

§ 3.

Przepisy § 4 ust. 5 i 6 rozporządzenia wymienionego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem stosuje się wyłącznie do refundacji kosztów poniesionych na realizację operacji objętej wnioskiem o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 złożonym nie wcześniej niż w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, z tym że w przypadku kosztów poniesionych przez:

1)

podmioty, które są obowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych, przepisy te stosuje się od nowego roku obrotowego w rozumieniu przepisów o rachunkowości;

2)

pozostałe podmioty, przepisy te stosuje się od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

§ 4.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
 ”
 ;

3)

§ 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 lipca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013   (Dz. U. Nr 142, poz. 833), które stanowią:
„ 

§ 2.

Jeżeli zdarzenie prawne określone w § 26a ust. 1 rozporządzenia wymienionego w § 1 zaistniało przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, następca prawny beneficjenta składa wniosek o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

§ 3.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
 ”
 ;

4)

§ 2-4 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 września 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013   (Dz. U. poz. 1099), które stanowią:
„ 

§ 2.

Przepis § 3 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia wymienionego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem stosuje się również do operacji w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, których realizacja nie została zakończona i dla których nie złożono wniosku o płatność ostateczną do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

§ 3.

Do postępowań w sprawie przyznania pomocy finansowej na realizację operacji dotyczących budowy, przebudowy, remontu lub wyposażenia targowiska stałego stosuje się przepisy dotychczasowe, jeżeli postępowanie zostało wszczęte w terminie określonym w informacji o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy, a informacja o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy została podana do publicznej wiadomości najpóźniej w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

§ 4.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
 ”
 .

Załącznik   -   Tekst jednolity rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-20131)Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).

Na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich   (Dz. U. z 2013 r. poz. 173) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej”, zwanej dalej „pomocą”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, zwanego dalej „Programem”, w tym:

1)

tryb składania wniosków o przyznanie pomocy i wniosków o płatność;

2)

szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać wnioski o przyznanie pomocy i wnioski o płatność;

3)

szczegółowe wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa, na podstawie której jest przyznawana pomoc, zwana dalej „umową”;

4)

kategorie siły wyższej i wyjątkowe okoliczności, inne niż wymienione w przepisach rozporządzenia Komisji (WE) nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)   (Dz. Urz. UE L 368 z 23.12.2006, str. 15, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1974/2006”, w przypadku wystąpienia których nie jest wymagany zwrot pomocy;

§ 2.

Pomoc jest przyznawana:

1)

gminie;

2)

jednoosobowej spółce gminy;

3)

gminnemu zakładowi budżetowemu;

§ 2a4)Dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia wymienionego jako drugie w odnośniku 3..

Pomoc przyznawana na operacje dotyczące tworzenia i umożliwienia dostępu do infrastruktury szerokopasmowego Internetu lub modernizacji takiej infrastruktury stanowi pomoc de minimis , o której mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis   (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5).

§ 3.

1.

Pomoc jest przyznawana na operację:

1)

spełniającą wymagania określone w Programie;

2)

zapewniającą osiągnięcie i zachowanie celów działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego Programem;

4)

realizowaną w miejscowości należącej do:

a)

gminy wiejskiej lub

b)

gminy miejsko-wiejskiej, z wyłączeniem miast liczących powyżej 5000 mieszkańców, lub

c)

gminy miejskiej, z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5000 mieszkańców;

56)Dodany przez § 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.)

realizowaną w miejscowości liczącej nie więcej niż 50 000 mieszkańców - w przypadku operacji dotyczącej budowy, przebudowy, remontu lub wyposażenia targowiska stałego;

67)Dodany przez § 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia wymienionego jako drugie w odnośniku 3.)

realizowaną na obszarze, na którym, zgodnie z inwentaryzacją, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych   (Dz. U. Nr 106, poz. 675, z późn. zm.8)Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951, 1256 i 1445.), poziom nasycenia usługami szerokopasmowego dostępu do Internetu o przepustowości na poziomie co najmniej 2 Mbit/s wynosi nie więcej niż 30% - w przypadku operacji dotyczącej tworzenia i umożliwienia dostępu do infrastruktury szerokopasmowego Internetu lub modernizacji takiej infrastruktury.

2.

Pomoc jest przyznawana, jeżeli:

1)

operacja będzie realizowana w jednym albo dwóch etapach;

2)

złożenie wniosku o płatność pośrednią, będącą refundacją kosztów kwalifikowalnych przyznawaną po zrealizowaniu pierwszego etapu operacji, nastąpi w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy - w przypadku gdy etap ten nie jest etapem końcowym;

39)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia wymienionego jako drugie w odnośniku 3.)

zakończenie realizacji operacji i złożenie wniosku o płatność ostateczną, będącą refundacją kosztów kwalifikowalnych przyznawaną po zrealizowaniu całej operacji, nastąpi:

a)

w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy, nie później jednak niż do dnia 30 czerwca 2015 r. - w przypadku operacji realizowanej w jednym etapie,

b)

nie później niż do dnia 30 czerwca 2015 r. - w przypadku operacji realizowanej w dwóch etapach;

4)

płatność ostateczna będzie obejmować nie mniej niż 25% łącznej planowanej kwoty pomocy.

310)Dodany przez § 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2..

Pomoc na operację dotyczącą budowy, przebudowy, remontu lub wyposażenia targowiska stałego jest przyznawana, jeżeli targowisko to w wyniku realizacji tej operacji spełni warunki, które są określone w załączniku do rozporządzenia.

§ 4.

1.

Pomoc jest przyznawana w formie refundacji części, związanych z realizacją operacji, kosztów:

111)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia wymienionego w odnośniku 2.)

budowy, przebudowy, remontu lub wyposażenia obiektów budowlanych;

2)

rozbiórki i unieszkodliwienia materiałów szkodliwych pochodzących z rozbiórki, pod warunkiem że rozbiórka jest niezbędna w celu realizacji operacji;

3)

zakupu i montażu maszyn, urządzeń oraz instalacji, które są niezbędne do osiągnięcia celów operacji;

4)

zakupu sprzętu komputerowego i oprogramowania służącego wspieraniu procesów technologicznych;

5)

zakupu pojemników do segregacji odpadów komunalnych;

6)

zakupu środków transportu na potrzeby systemu zbiórki, segregacji lub wywozu odpadów komunalnych, z wyłączeniem zakupu samochodów osobowych;

7)

budowy i wyposażenia punktów segregacji odpadów komunalnych (gniazd segregacji odpadów komunalnych, punktów selektywnej zbiórki odpadów);

812)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia wymienionego jako drugie w odnośniku 3.)

zakupu materiałów lub usług niezbędnych do realizacji operacji;

9)

ogólnych, które są bezpośrednio związane z przygotowaniem i realizacją operacji.

2.

Koszty, o których mowa w ust. 1, uznaje się za koszty kwalifikowalne, jeżeli:

1)

zostały poniesione:

a)

w formie rozliczenia bezgotówkowego,

b)

po dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy, a w przypadku kosztów stanowiących koszty ogólne, nie wcześniej niż od dnia 1 stycznia 2007 r.;

213)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5.)

dostawy, roboty budowlane i usługi, związane z realizacją operacji, zostały nabyte w trybie przepisów o zamówieniach publicznych, w przypadku gdy beneficjent jest obowiązany stosować te przepisy.

3.

W przypadku przyznania pomocy do kosztów kwalifikowalnych zalicza się również koszty kwalifikowalne poniesione przez wnioskodawcę przed dniem zawarcia umowy.

414)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia wymienionego jako drugie w odnośniku 3..

Refundacji podlegają koszty kwalifikowalne poniesione przez beneficjenta w wysokości nieprzekraczającej:

1)

90% tych kosztów w ramach wnioskowanej pomocy w okresie realizacji Programu - w przypadku operacji dotyczącej tworzenia i umożliwienia dostępu do infrastruktury szerokopasmowego Internetu lub modernizacji takiej infrastruktury albo

2)

75% tych kosztów w ramach wnioskowanej pomocy, z tym że dla jednej gminy w okresie realizacji Programu - nie więcej niż:

a)

4 000 000 zł - w przypadku operacji dotyczącej gospodarki wodno-ściekowej,

b)

200 000 zł - w przypadku operacji dotyczącej tworzenia systemu zbiórki, segregacji lub wywozu odpadów komunalnych,

c)

3 000 000 zł - w przypadku operacji dotyczącej wytwarzania lub dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych,

d)

1 000 000 zł - w przypadku operacji dotyczącej budowy, przebudowy, remontu lub wyposażenia targowiska stałego.

4a15)Dodany przez § 1 pkt 4 lit. c rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2..

W przypadku gdy operacja dotycząca budowy, przebudowy, remontu lub wyposażenia targowiska stałego jest realizowana przez związek międzygminny, refundacja nie może przekroczyć kwoty, o której mowa w ust. 4 pkt 4 16)§ 4 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia wymienionego jako drugie w odnośniku 3 nie zawiera pkt 4..

517)Dodany przez § 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5..

W przypadku gdy zdarzenie powodujące poniesienie kosztów kwalifikowalnych:

1)

nie zostało uwzględnione w oddzielnym systemie rachunkowości albo

2)

do jego identyfikacji nie wykorzystano odpowiedniego kodu rachunkowego
- o których mowa w art. 75 ust. 1 lit. c pkt i rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)   (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1698/2005”, koszty te podlegają refundacji w wysokości określonej w ust. 4 pomniejszonej o 10%.

617)Dodany przez § 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5..

Prowadzenie oddzielnego systemu rachunkowości albo korzystanie z odpowiedniego kodu rachunkowego, o których mowa w art. 75 ust. 1 lit. c pkt i rozporządzenia nr 1698/2005, odbywa się w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych albo przez prowadzenie zestawienia faktur lub równoważnych dokumentów księgowych na formularzu opracowanym i udostępnionym przez samorząd województwa, gdy na podstawie odrębnych przepisów beneficjent nie jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

§ 5.

1.

Do kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 9, zalicza się koszty:

1)

przygotowania dokumentacji technicznej operacji, w tym:

a)

kosztorysów,

b)

projektów architektonicznych lub budowlanych,

c)

ocen lub raportów oddziaływania na środowisko,

d)

operatów wodno-prawnych,

e)

dokumentacji geologicznej lub hydrologicznej,

f)

wypisów i wyrysów z katastru nieruchomości,

g)

usług geodezyjno-kartograficznych,

2)

przygotowania innych dokumentów niezbędnych do realizacji operacji,

3)

opłat za patenty lub licencje,

4)

sprawowania nadzoru inwestorskiego lub autorskiego i związane z kierowaniem robotami budowlanymi
- w wysokości nieprzekraczającej 10% pozostałych kosztów kwalifikowalnych.

218)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5..

Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT) na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit. a rozporządzenia nr 1698/2005.

§ 6.

1.

Ustalenia kryterium regionalnego, opartego na mierzalnym wskaźniku i uwzględniającym specyfikę województwa, oraz terminu i miejsca składania wniosków o przyznanie pomocy dokonuje właściwy organ samorządu województwa i podaje do publicznej wiadomości na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego i co najmniej w jednym dzienniku o zasięgu wojewódzkim.

2.

Ustalenia początku terminu składania wniosków o przyznanie pomocy dokonuje właściwy organ samorządu województwa, z tym że termin ten nie może być wyznaczony wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podania do publicznej wiadomości informacji, o której mowa w ust. 1.

3.

Termin składania wniosków o przyznanie pomocy nie może być krótszy niż 14 dni i dłuższy niż 60 dni.

419)Dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2..

Właściwy organ samorządu województwa może określić w informacji, o której mowa w ust. 1, że w terminie, o którym mowa w ust. 2, mogą być składane wyłącznie wnioski o przyznanie pomocy na realizację operacji w zakresie wskazanym przez właściwy organ samorządu województwa.

§ 7.

1.

Wniosek o przyznanie pomocy składa się bezpośrednio w miejscu, o którym mowa w § 6 ust. 1.

2.

W terminie, o którym mowa w § 6 ust. 1, każdy z wnioskodawców może złożyć jeden wniosek o przyznanie pomocy.

§ 8.

1.

Postępowanie w sprawie przyznania pomocy prowadzi właściwy organ samorządu województwa.

2.

Załatwianie spraw związanych z przyznawaniem pomocy, w tym dokonywanie czynności w ramach postępowania w sprawie przyznania pomocy, z wyłączeniem spraw, o których mowa w § 6 ust. 1 i 2 oraz w § 14 ust. 1 i 2, może być dokonywane przez upoważnionych przez właściwy organ samorządu województwa:

1)

pracowników urzędu marszałkowskiego albo

2)

wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną, zwaną dalej „samorządową jednostką”.

3.

W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, właściwy organ samorządu województwa podaje, na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego, informację o udzieleniu upoważnienia samorządowej jednostce, a informacje, o których mowa w § 6 ust. 1, są zamieszczane na stronie internetowej tej jednostki.

§ 9.

Złożenie wniosku o przyznanie pomocy potwierdza się na piśmie. Potwierdzenie, które zawiera datę i godzinę złożenia wniosku, jest opatrzone pieczęcią urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki i podpisane przez osobę przyjmującą wniosek.

§ 10.

1.

Wniosek o przyznanie pomocy zawiera w szczególności:

1)

numer identyfikacyjny, o którym mowa w przepisach o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, nadany wnioskodawcy;

2)

nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;

3)

opis operacji;

4)

plan finansowy operacji;

5)

oświadczenia lub zobowiązania wnioskodawcy, związane z pomocą;

6)

zestawienie rzeczowo-finansowe operacji;

7)

informacje o załącznikach dołączanych do wniosku.

2.

Formularz wniosku o przyznanie pomocy udostępnia się na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki nie później niż w dniu podania do publicznej wiadomości informacji, o których mowa w § 6 ust. 1.

§ 11.

1.

Jeżeli złożony wniosek o przyznanie pomocy jest wypełniony nieprawidłowo lub zawiera braki, wzywa się wnioskodawcę, na piśmie, do usunięcia nieprawidłowości lub braków w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.

220)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5..

Jeżeli wnioskodawca, pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 1:

1)

nie usunął w terminie żadnych nieprawidłowości lub braków, pomocy nie przyznaje się, o czym wnioskodawcę informuje się na piśmie, podając przyczyny nieprzyznania pomocy;

2)

usunął w terminie nie wszystkie nieprawidłowości lub braki, wzywa się go ponownie, na piśmie, do usunięcia pozostałych nieprawidłowości lub braków, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.

320)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5..

Jeżeli wnioskodawca, pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie usunął w terminie pozostałych nieprawidłowości lub braków, pomocy nie przyznaje się, o czym wnioskodawcę informuje się na piśmie, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.

421)Dodany przez § 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5..

Złożony wniosek o przyznanie pomocy może być zmieniony przez wnioskodawcę:

1)

w wyniku wezwań, o których mowa w ust. 1 lub ust. 2, albo

2)

za zgodą właściwego organu samorządu województwa, na prośbę wnioskodawcy, złożoną w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwań, o których mowa w ust. 1 lub ust. 2.

§ 12.

1.

Wniosek o przyznanie pomocy jest rozpatrywany w terminie 3 miesięcy od upływu terminu, o którym mowa w § 6 ust. 1.

2.

Wezwanie wnioskodawcy do wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy wstrzymuje bieg terminu rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy do czasu wykonania przez wnioskodawcę tych czynności.

§ 13.

1.

W trakcie rozpatrywania wniosków o przyznanie pomocy dokonuje się ich oceny, przyznając planowanej operacji punkty.

2.

O przyznaniu pomocy decyduje suma uzyskanych punktów przyznanych na podstawie następujących kryteriów:

1)

jeżeli podstawowy dochód podatkowy gminy, w której jest planowana realizacja operacji, w przeliczeniu na 1 mieszkańca, obliczany zgodnie z przepisami o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, kształtuje się na poziomie:

a)

nie więcej niż 50% średniej krajowej - 4 punkty,

b)

powyżej 50% średniej krajowej i nie więcej niż 75% średniej krajowej - 3 punkty,

c)

powyżej 75% średniej krajowej i nie więcej niż 100% średniej krajowej - 2 punkty,

d)

powyżej 100% średniej krajowej - 0 punktów;

2)

jeżeli bezrobocie w powiecie, na obszarze którego jest położona gmina, w której jest planowana realizacja operacji, w okresie ostatnich 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy było:

a)

wyższe od średniej w województwie - 2 punkty,

b)

równe ze średnią w województwie - 1 punkt,

c)

niższe od średniej w województwie - 0 punktów;

322)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5.)

jeżeli kryterium regionalne:

a)

jest spełnione - 2 punkty,

b)

jest spełnione w części - 1 punkt,

c)

nie jest spełnione - 0 punktów;

4)

jeżeli wnioskowana kwota dofinansowania operacji na każdym etapie jej realizacji wynosi nie więcej niż 50% kosztów kwalifikowalnych - 2 punkty;

5)

jeżeli wskaźnik zwodociągowania gminy, w której jest planowana realizacja operacji dotyczącej gospodarki wodnej, kształtuje się na poziomie:

a)

nie więcej niż 25% - 3 punkty,

b)

powyżej 25% i nie więcej niż 50% - 2 punkty,

c)

powyżej 50% i nie więcej niż 75% - 1 punkt;

6)

jeżeli wskaźnik zwodociągowania gminy, w której jest planowana realizacja operacji dotyczącej gospodarki ściekowej, kształtuje się na poziomie:

a)

powyżej 80% - 3 punkty,

b)

powyżej 50% i nie więcej niż 80% - 2 punkty,

c)

nie więcej niż 50% - 1 punkt;

7)

jeżeli planowana operacja dotyczy łącznie gospodarki wodnej i gospodarki ściekowej - 2 punkty;

823)Dodany przez § 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.)

jeżeli planowana operacja dotyczy przebudowy, remontu lub wyposażenia targowiska stałego - 2 punkty;

924)Dodany przez § 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia wymienionego jako drugie w odnośniku 3.)

jeżeli gęstość zaludnienia gminy lub związku międzygminnego, w której jest planowana realizacja operacji dotyczącej tworzenia i umożliwienia dostępu do infrastruktury szerokopasmowego Internetu lub modernizacja takiej infrastruktury, ustalona na podstawie danych ogłoszonych przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego dostępnych w dniu rozpoczęcia naboru wniosków, w stosunku do średniej w województwie jest:

a)

mniejsza - 2 punkty,

b)

równa lub większa - 0 punktów;

1024)Dodany przez § 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia wymienionego jako drugie w odnośniku 3.)

jeżeli operacja ma zapewnić przepływność szerokopasmowego łącza internetowego na poziomie co najmniej 30 Mbit/s (prędkość pobierania danych przez użytkownika końcowego) - 2 punkty.

2a25)Dodany przez § 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2..

Kryteria, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, nie mają zastosowania do oceny operacji dotyczących budowy, przebudowy, remontu lub wyposażenia targowiska stałego.

3.

W pierwszej kolejności pomoc przyznaje się na operacje, które uzyskały największą liczbę punktów.

4.

W przypadku operacji o tej samej liczbie punktów o kolejności przyznania pomocy decyduje niższa wartość podstawowego dochodu podatkowego gminy przypadająca na 1 mieszkańca.

5.

W przypadku operacji o tej samej liczbie punktów i identycznej wartości podstawowego dochodu podatkowego gminy przypadającego na 1 mieszkańca o kolejności przyznania pomocy decyduje data i godzina złożenia wniosku o przyznanie pomocy.

5a26)Dodany przez § 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia wymienionego jako drugie w odnośniku 3..

W przypadku operacji dotyczącej tworzenia i umożliwienia dostępu do infrastruktury szerokopasmowego Internetu lub modernizacji takiej infrastruktury o tej samej liczbie punktów, o kolejności przyznania pomocy decyduje niższa gęstość zaludnienia gminy lub związku międzygminnego, w której jest planowana realizacja operacji.

6.

Po dokonaniu oceny wniosków sporządza się listę operacji w kolejności uzyskanych punktów, zawierającą wskazanie wnioskodawców, a także tytuły operacji.

7.

Warunkiem przyznania pomocy na operacje dotyczące:

1)

gospodarki wodno-ściekowej - jest uzyskanie co najmniej 4 punktów;

2)

tworzenia systemu zbiórki, segregacji lub wywozu odpadów komunalnych oraz wytwarzania lub dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych - jest uzyskanie co najmniej 3 punktów;

327)Dodany przez § 1 pkt 5 lit. c rozporządzenia wymienionego jako drugie w odnośniku 3.)

budowy targowiska stałego - jest uzyskanie co najmniej 1 punktu;

427)Dodany przez § 1 pkt 5 lit. c rozporządzenia wymienionego jako drugie w odnośniku 3.)

tworzenia i umożliwienia dostępu do infrastruktury szerokopasmowego Internetu lub modernizacji takiej infrastruktury - jest uzyskanie co najmniej 4 punktów.

§ 14.

1.

Zatwierdzenia listy operacji, o której mowa w § 13 ust. 6, dokonuje właściwy organ samorządu województwa.

228)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5..

Umowy są zawierane w kolejności wynikającej z listy operacji, o której mowa w § 13 ust. 6, w ramach środków dostępnych w danym województwie.

3.

Niezwłocznie po zatwierdzeniu listy operacji, o której mowa w § 13 ust. 6, wyznacza się wnioskodawcy, na piśmie, miejsce i termin zawarcia umowy nie dłuższy niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania.

4.

W przypadku gdy wnioskodawca nie stawił się w wyznaczonym miejscu i terminie w celu zawarcia umowy, pomocy nie przyznaje się, chyba że wnioskodawca stawił się i podpisał umowę w innym terminie:

1)

uzgodnionym przed upływem terminu wyznaczonego w wezwaniu, o którym mowa w ust. 3, albo

2)

wyznaczonym wnioskodawcy i nie dłuższym niż 21 dni od dnia upływu terminu wyznaczonego w wezwaniu, o którym mowa w ust. 3.

5.

W przypadku nieprzyznania pomocy na podstawie ust. 4 informuje się o tym wnioskodawcę, na piśmie, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.

§ 15.

1.

Umowę zawiera się na formularzu opracowanym przez samorząd województwa, zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, udostępnionym na stronach internetowych urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki.

2.

Poza postanowieniami określonymi w art. 23 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich umowa może zawierać inne postanowienia dotyczące realizacji operacji, w szczególności zobowiązania beneficjenta dotyczące:

129)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5.)

osiągnięcia celu operacji i jego zachowania przez 5 lat od dnia przyznania pomocy;

2)

ograniczeń lub warunków w zakresie;

a)

przenoszenia własności lub posiadania rzeczy nabytych w ramach realizacji operacji lub sposobu ich wykorzystywania,

b)

sposobu lub miejsca prowadzenia działalności związanej z przyznaną pomocą;

3)

umożliwienia przeprowadzenia kontroli związanych z przyznaną pomocą;

4)

przechowywania dokumentów związanych z przyznaną pomocą;

5)

informowania o okolicznościach mogących mieć wpływ na wykonanie umowy.

3.

Zmiana umowy w zakresie zobowiązań beneficjenta określonych w ust. 2 pkt 1 jest nieważna.

§ 16.

1.

Zabezpieczeniem należytego wykonania przez beneficjenta zobowiązań określonych w umowie jest weksel niezupełny (in blanco) wraz z deklaracją wekslową sporządzoną na formularzu udostępnionym przez właściwy organ samorządu województwa albo samorządową jednostkę.

2.

Weksel wraz z deklaracją wekslową, o których mowa w ust. 1, są;

1)

podpisywane przez beneficjenta w obecności upoważnionego pracownika urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki;

2)

składane w siedzibie urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki w dniu zawarcia umowy.

§ 17.

1.

Warunki wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy określa się w umowie, z tym że środki te mogą być wypłacone, jeżeli beneficjent:

1)

zrealizował operację lub jej etap, w tym poniósł związane z tym koszty;

2)

zrealizował lub realizuje zobowiązania określone w umowie;

3)

udokumentował zrealizowanie operacji lub jej etapu, w tym poniesienie kosztów kwalifikowalnych z tym związanych.

2.

Jeżeli beneficjent nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w ust. 1, środki finansowe z tytułu pomocy mogą być wypłacone w części dotyczącej operacji lub jej etapu, które zostały zrealizowane zgodnie z tymi warunkami, jeżeli cel operacji został osiągnięty lub może zostać osiągnięty do dnia złożenia wniosku o płatność ostateczną.

§ 18.

Tryb wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy określa się w umowie, z tym że wypłata ta następuje po złożeniu wniosku o płatność.

§ 19.

1.

Informację o miejscu składania wniosków o płatność właściwy organ samorządu województwa podaje do publicznej wiadomości na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki.

2.

Wniosek o płatność składa się bezpośrednio w miejscu wskazanym przez właściwy organ samorządu województwa.

3.

Formularz wniosku o płatność zawiera wykaz dokumentów, które powinny być dołączone do wniosku.

4.

Do wniosku o płatność stosuje się odpowiednio przepis § 9.

§ 20.

1.

Jeżeli złożony wniosek o płatność jest wypełniony nieprawidłowo lub zawiera braki, wzywa się beneficjenta, na piśmie, do usunięcia nieprawidłowości lub braków w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.

2.

Jeżeli beneficjent pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 1, nie usunął nieprawidłowości lub braków w wyznaczonym terminie, wzywa się ponownie beneficjenta, na piśmie, do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.

3.

Jeżeli beneficjent, pomimo ponownego wezwania, nie usunął nieprawidłowości lub braków, rozpatruje się wniosek o płatność w zakresie, w jakim został wypełniony, oraz na podstawie dołączonych do niego dokumentów.

4.

W trakcie rozpatrywania wniosku o płatność można wzywać beneficjenta, na piśmie, do wyjaśnienia faktów istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy lub przedstawienia dowodów na potwierdzenie tych faktów, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.

§ 2130)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5..

1.

Wypłaty środków finansowych dokonuje się niezwłocznie po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o płatność, nie później jednak niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Przepis § 12 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

2.

Właściwy organ samorządu województwa, na uzasadnioną prośbę beneficjenta, może wyrazić zgodę na przedłużenie terminu wykonania przez beneficjenta określonych czynności w toku postępowania w sprawie wypłaty środków finansowych, jednak nie dłużej niż o 3 miesiące.

§ 22.

W uzasadnionych przypadkach właściwy organ samorządu województwa może wyrazić zgodę na:

131)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.)

przeniesienie przez beneficjenta własności lub posiadania nabytych dóbr objętych operacją, jeżeli przeniesienie to nastąpi na rzecz:

a)

jego jednostki organizacyjnej lub jednostki, która spełnia warunki przyznania i wypłaty pomocy,

b)

spółki, w której udziały lub akcje mają wyłącznie gminy,

c)

związku międzygminnego
- które przejmą zobowiązania dotychczasowego beneficjenta;

2)

zmianę przeznaczenia nabytych przez beneficjenta dóbr, wyremontowanych lub wybudowanych budynków lub budowli, w całości lub w części, jeżeli nie naruszy to celów i zakresu działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego Programem.

§ 23.

1.

Obliczania i oznaczania terminów związanych z wykonywaniem czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy i wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy dokonuje się zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego dotyczącymi terminów.

2.

Termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem nadano pismo w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego.

§ 24.

1.

Kategoriami siły wyższej i wyjątkowymi okolicznościami, innymi niż wymienione w przepisach rozporządzenia nr 1974/2006, w przypadku wystąpienia których nie jest wymagany zwrot pomocy, są:

1)

wywłaszczenie części nieruchomości związanej z operacją, jeżeli takiego wywłaszczenia nie można było przewidzieć w dniu zawarcia umowy;

2)

katastrofa naturalna powodująca trwałe uszkodzenie nieruchomości lub obiektów będących przedmiotem operacji;

3)

wypadki lub awarie skutkujące zniszczeniem budynków, budowli lub innego mienia w stopniu uniemożliwiającym ich dalsze używanie zgodnie z założonym celem operacji;

4)

kradzieże mienia będącego przedmiotem operacji, z wyłączeniem kradzieży, które nastąpiły na skutek niezachowania należytej staranności przez beneficjenta.

2.

Tryb postępowania w razie wystąpienia okoliczności siły wyższej lub wyjątkowych okoliczności, w przypadku wystąpienia których nie jest wymagany zwrot pomocy, określa się w umowie.

§ 25.

Poza okolicznościami siły wyższej i wyjątkowymi okolicznościami, o których mowa w § 24 ust. 1 oraz w przepisach rozporządzenia nr 1974/2006, beneficjent nie jest zobowiązany do zwrotu pomocy za tę część operacji, która została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w umowie, jeżeli cel operacji został osiągnięty i zachowany.

§ 26.

W przypadku działania „Podstawowe usługi dla ludności i gospodarki wiejskiej” objętego Programem, ze względu na istotę tego działania:

1)

następca prawny wnioskodawcy nie może wstąpić do toczącego się postępowania na miejsce wnioskodawcy;

§ 26a33)Dodany przez § 1 pkt 9 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2..

1.

W razie przekształcenia beneficjenta lub rozwiązania osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, następcy prawnemu beneficjenta, zwanemu dalej „następcą”, może być przyznana pomoc, jeżeli:

1)

zostały spełnione warunki określone w art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich;

2)

na następcę przeszły prawa beneficjenta nabyte w ramach realizacji operacji oraz inne prawa beneficjenta niezbędne do zrealizowania operacji.

2.

Wniosek następcy o przyznanie pomocy, zwany dalej „wnioskiem następcy”, składa się we właściwym urzędzie marszałkowskim albo w samorządowej jednostce, w terminie 3 miesięcy od dnia zaistnienia zdarzenia określonego w ust. 1.

3.

Do wniosku następcy dołącza się dokument potwierdzający fakt zaistnienia następstwa prawnego.

4.

W przypadku złożenia wniosku następcy po upływie terminu, o którym mowa w ust. 2, pomocy nie przyznaje się, o czym wnioskodawcę informuje się na piśmie, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.

5.

Wniosek następcy rozpatruje się w terminie 3 miesięcy od dnia jego złożenia.

6.

Do wniosku następcy i trybu jego rozpatrywania przepisy § 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 5, ust. 2 oraz § 11 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

§ 27.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia34)Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 11 kwietnia 2008 r..
1)
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).
2)
Dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 lipca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 142, poz. 833), które weszło w życie z dniem 23 lipca 2011 r.
3)
Dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2, w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 września 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. poz. 1099), które weszło w życie z dniem 19 października 2012 r.
4)
Dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia wymienionego jako drugie w odnośniku 3.
5)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 września 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 164, poz. 1113), które weszło w życie z dniem 7 września 2010 r.
6)
Dodany przez § 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
7)
Dodany przez § 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia wymienionego jako drugie w odnośniku 3.
8)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951, 1256 i 1445.
9)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia wymienionego jako drugie w odnośniku 3.
10)
Dodany przez § 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
11)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia wymienionego w odnośniku 2.
12)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia wymienionego jako drugie w odnośniku 3.
13)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5.
14)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia wymienionego jako drugie w odnośniku 3.
15)
Dodany przez § 1 pkt 4 lit. c rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
16)
§ 4 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia wymienionego jako drugie w odnośniku 3 nie zawiera pkt 4.
17)
Dodany przez § 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5.
18)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5.
19)
Dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
20)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5.
21)
Dodany przez § 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5.
22)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5.
23)
Dodany przez § 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
24)
Dodany przez § 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia wymienionego jako drugie w odnośniku 3.
25)
Dodany przez § 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
26)
Dodany przez § 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia wymienionego jako drugie w odnośniku 3.
27)
Dodany przez § 1 pkt 5 lit. c rozporządzenia wymienionego jako drugie w odnośniku 3.
28)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5.
29)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5.
30)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5.
31)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
32)
Przez § 1 pkt 8 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
33)
Dodany przez § 1 pkt 9 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
34)
Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 11 kwietnia 2008 r.

Załącznik do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 kwietnia 2008 r.   -   Warunki, jakie powinno spełniać targowisko stałe35)Dodany przez § 1 pkt 10 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

Targowisko stałe w ramach realizacji operacji dotyczącej jego budowy, przebudowy, remontu lub wyposażenia powinno być:

1)

utwardzone;

2)

oświetlone;

3)

przyłączone do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i elektroenergetycznej;

4)

wyposażone w:

a)

odpływ wody deszczowej,

b)

zadaszone stoiska, które powinny zajmować co najmniej połowę powierzchni handlowej targowiska,

c)

miejsca parkingowe i urządzenia sanitarnohigieniczne;

5)

podzielone na sekcje, w których będą sprzedawane towary danego rodzaju, z tym że produkty rolno-spożywcze powinny zajmować co najmniej połowę powierzchni handlowej targowiska;

6)

zorganizowane tak, aby umożliwić rolnikom dostęp do punktów sprzedaży w sposób określony w regulaminie targowiska;

7)

oznaczone nazwą „Mój Rynek”.
35)
Dodany przez § 1 pkt 10 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.