Obwieszczenie Ministra Finansówz dnia 14 grudnia 2012 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonywania kontroli przestrzegania przepisów prawa celnego oraz innych przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów

Spis treści

Treść obwieszczenia

1.

Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych   (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 i Nr 232, poz. 1378) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 stycznia 2011 r. w sprawie wykonywania kontroli przestrzegania przepisów prawa celnego oraz innych przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów   (Dz. U. Nr 23, poz. 121), z uwzględnieniem zmiany wprowadzonej rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2011 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonywania kontroli przestrzegania przepisów prawa celnego oraz innych przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów   (Dz. U. z 2012 r. poz. 21).

2.

Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonywania kontroli przestrzegania przepisów prawa celnego oraz innych przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów   (Dz. U. z 2012 r. poz. 21), który stanowi:
„ 

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
 ”
 .

Załącznik   -   Tekst jednolity rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 stycznia 2011 r. w sprawie wykonywania kontroli przestrzegania przepisów prawa celnego oraz innych przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów1)Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).

   Rozdział 1   

Przepisy ogólne

§ 1.

Rozporządzenie określa warunki wykonywania kontroli:

1)

przestrzegania przepisów prawa celnego oraz innych przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów w obrocie między obszarem celnym Unii Europejskiej a państwami trzecimi;

2)

przystosowania zakładów produkcyjnych do rejestrowania i stosowania receptur zarejestrowanych we właściwej agencji płatniczej ustanowionej zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 30 lipca 2003 r. o uruchamianiu środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej   (Dz. U. Nr 166, poz. 1611 oraz z 2004 r. Nr 42, poz. 386 i Nr 93, poz. 890);

3)

stosowania receptur, o których mowa w pkt 2, oraz prawidłowości deklaracji dotyczących surowców wykorzystywanych przy produkcji towarów wywożonych z refundacją wywozową;

4)

działalności zakładów produkcyjnych i przetwórczych w zakresie prawidłowości deklaracji dotyczących surowców wykorzystywanych przy produkcji towarów wywożonych z wnioskiem o refundację wywozową;

5)

prawidłowości wypłaty refundacji wywozowych przyznawanych w przypadku wywozu produktów rolnych do państw trzecich, realizowanych w ramach finansowania wspólnej polityki rolnej, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 485/2008 z dnia 26 maja 2008 r. w sprawie kontroli przez państwa członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji   (Dz. Urz. UE L 143 z 03.06.2008, str. 1), zwanym dalej „rozporządzeniem nr 485/2008”, i na zasadach w nim określonych;

6)

wywozu i przywozu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej towarów podlegających ograniczeniom lub zakazom.

§ 2.

Kontrola autentyczności dokumentów polega w szczególności na:

1)

ocenie cech zewnętrznych i treści dokumentów;

2)

oględzinach znaków zabezpieczających, w szczególności hologramów lub kodów, jeżeli dokument został w ten sposób zabezpieczony;

3)

uzyskaniu od organów lub osób, które wystawiły dokumenty, potwierdzenia ich autentyczności;

4)

dokonaniu przez organ celny lub inny organ albo instytucję ekspertyzy laboratoryjnej dokumentów;

5)

ustaleniu autentyczności podpisów, pieczęci i innych znaków urzędowych lub firmowych;

6)

porównaniu dokumentów z ich kopiami lub uwierzytelnionymi fotokopiami, które są w posiadaniu organów celnych lub zostały bezpośrednio przekazane organom celnym przez organy lub osoby, które wystawiły te dokumenty.

§ 3.

Rewizję przeprowadza się na podstawie analizy ryzyka lub wyników kontroli dokumentów, wyników oględzin oraz wyników kontroli wykonywanej z użyciem urządzeń technicznych lub psów służbowych.

§ 4.

Kontrole określone w niniejszym rozporządzeniu przeprowadza się w warunkach niezagrażających bezpieczeństwu osób i mienia.

   Rozdział 2   

Wykonywanie kontroli w urzędzie celnym albo miejscu wyznaczonym lub uznanym przez organ celny

§ 5.

Przystępując do kontroli funkcjonariusz celny, zwany dalej „funkcjonariuszem”, okazuje kontrolowanemu, na jego wniosek, numer znaku identyfikacji osobistej, a także podaje podstawę prawną podjęcia kontroli.

§ 6.

1.

Kontrolę towarów zgłoszonych wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej i wyprowadzanych z tego obszaru wykonuje się w szczególności przez podjęcie czynności określonych w przepisach tytułu VIII części I rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny   (Dz. Urz. WE L 253 z 11.10.1993, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 6, str. 3, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem wykonawczym”.

2.

Kontrola towarów wprowadzanych na obszar celny Unii Europejskiej przed nadaniem przeznaczenia celnego jest wykonywana w szczególności przez weryfikację:

1)

dokumentów wymaganych na podstawie przepisów prawa;

2)

komunikatów przesyłanych w Systemie Kontroli Importu - ICS.

§ 7.

1.

Kontroli poza kolejnością dokonuje się w przypadku:

1)

wyposażenia i środków pomocy przewożonych przez członków grup ratowniczych;

2)

towarów przewożonych przez członków załóg pojazdów straży pożarnej, sanitarnych oraz towarów przewożonych przez osoby uczestniczące w akcjach ratowniczych;

3)

autobusów w komunikacji międzynarodowej dokonujących regularnych przewozów osób;

4)

środków transportu przewożących żywe zwierzęta, towary łatwo psujące się, niebezpieczne lub pomoc humanitarną;

5)

towarów przewożonych przez upoważnionych przedsiębiorców, posiadających świadectwa AEO.

2.

Kontroli poza kolejnością można dokonać także w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach.

§ 8.

1.

W przypadku przywozu lub wywozu towarów, których posiadanie, obrót lub rozpowszechnianie przepisy prawa uzależniają od spełnienia określonych wymogów, kontrola jest wykonywana:

1)

po dokonaniu zgłoszenia celnego;

2)

przed nadaniem przeznaczenia celnego w przypadku, gdy nadanie towarom przeznaczenia celnego nie wymaga dokonania zgłoszenia celnego.

2.

Jeżeli przepisy prawa uzależniają przywóz lub wywóz towaru od posiadania pozwolenia, funkcjonariusz w momencie przyjęcia zgłoszenia celnego jest obowiązany, w szczególności:

1)

dokonać, na oryginale pozwolenia, adnotacji:

a)

o ilości lub wartości przywożonego lub wywożonego towaru,

b)

o całkowitym wykorzystaniu pozwolenia, jeżeli towar objęty pozwoleniem został w całości przywieziony lub wywieziony,

2)

zwrócić oryginał pozwolenia zgłaszającemu
- chyba że przepisy odrębne określają inny sposób postępowania.

§ 9.

1.

Kontrola wyrobów akcyzowych podlegających oznaczaniu znakami akcyzy, na podstawie przepisów o podatku akcyzowym, jest wykonywana przez sprawdzenie prawidłowości naniesienia znaków akcyzy na wyrób akcyzowy oraz sprawdzeniu, czy znaki akcyzy:

1)

są autentyczne i odpowiednie;

2)

nie są zniszczone lub uszkodzone.

2.

W przypadku przywozu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyrobów akcyzowych, na które polskie znaki akcyzy nałożono za granicą, kontrola jest wykonywana również przez sprawdzenie, czy znaki te zostały wywiezione z kraju zgodnie z obowiązującymi przepisami, oraz sprawdzenie, czy został spełniony obowiązek określony w art. 136 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym   (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626, z późn. zm.3)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 120, poz. 690, Nr 171, poz. 1016, Nr 205, poz. 1208, Nr 232, poz. 1378 i Nr 291, poz. 1707 oraz z 2012 r. poz. 1342 i 1456.).

§ 10.

Kontrola towarów przemieszczanych transportem przesyłowym, takim jak rurociągi, gazociągi i sieć energetyczna, jest wykonywana przez porównanie danych zawartych w zgłoszeniu celnym z dokumentami stanowiącymi podstawę do ustalenia ilości lub masy tych towarów, określonymi w akcie wykonawczym wydanym na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne   (Dz. U. Nr 68, poz. 622, z późn. zm.4)Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2008 r. Nr 209, poz. 1320 i Nr 215, poz. 1355, z 2009 r. Nr 168, poz. 1323, z 2010 r. Nr 106, poz. 673, z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 254, poz. 1529 oraz z 2012 r. poz. 908, 1116 i 1529.). W trakcie kontroli funkcjonariusz kontroluje również stan zamknięć urzędowych.

§ 115)W brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonywania kontroli przestrzegania przepisów prawa celnego oraz innych przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów (Dz. U. z 2012 r. poz. 21), które weszło w życie z dniem 24 stycznia 2012 r..

1.

Kontrola prowadzenia magazynu czasowego składowania jest wykonywana przez sprawdzenie zgodności jego prowadzenia z przepisami prawa celnego i udzielonym pozwoleniem na prowadzenie magazynu czasowego składowania, w tym ustalenie, czy:

1)

stan miejsca, w którym prowadzony jest magazyn czasowego składowania, oraz jego wyposażenie zapewniają odpowiednie warunki składowania towarów, umożliwiają prowadzenie kontroli i gwarantują pozostawanie towarów pod dozorem celnym;

2)

formalności niezbędne do nadania przeznaczenia celnego towarom czasowo składowanym dokonywane są w określonych terminach;

3)

tożsamość oraz stan towarów złożonych w magazynie są zgodne z dokumentami dotyczącymi tych towarów;

4)

ewidencja towarów składowanych w magazynie czasowego składowania jest prowadzona zgodnie z przepisami prawa celnego oraz zawiera informacje, których zakres został zatwierdzony przez organ Służby Celnej;

5)

ilość towarów znajdujących się w magazynie czasowego składowania jest zgodna z ilością wykazaną w ewidencji towarów składowanych w magazynie czasowego składowania oraz innych dokumentach dotyczących towaru.

2.

W przypadkach uzasadnionych rezultatami analizy ryzyka, o której mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, kontrola, o której mowa w ust. 1, może być wykonywana również przez wprowadzanie towarów do magazynu czasowego składowania w obecności funkcjonariusza celnego.

   Rozdział 3   

Wykonywanie kontroli w siedzibie, w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej oraz miejscu zamieszkania podmiotu podlegającego kontroli

§ 12.

1.

Kontrola uproszczeń w stosowaniu przepisów prawa celnego, których sposób weryfikacji nie został określony w przepisach prawa celnego, wykonywana jest przez ustalenie, czy posiadacz pozwolenia nie naruszył:

1)

przepisów dotyczących uproszczeń w stosowaniu przepisów prawa celnego;

2)

przepisów związanych z przywozem, przewozem lub wywozem towarów;

3)

warunków określonych w pozwoleniu;

4)

warunków niezbędnych do udzielenia pozwolenia.

2.

Kontrola, o której mowa w ust. 1, jest wykonywana w szczególności przez weryfikację prowadzonej przez podmiot podlegający kontroli dokumentacji lub przez porównanie stanu towaru z dokumentacją.

§ 13.

W trakcie kontroli funkcjonariusz zabezpiecza zgromadzone dowody przez:

1)

przechowanie ich u podmiotu podlegającego kontroli w oddzielnym, zamkniętym pomieszczeniu, na które zostały nałożone zamknięcia urzędowe;

2)

nałożenie zamknięć urzędowych i oddanie za pokwitowaniem na przechowanie podmiotowi podlegającemu kontroli;

3)

odebranie ich za pokwitowaniem.

   Rozdział 4   

Wykonywanie kontroli w miejscach innych niż urząd celny albo miejsce wyznaczone lub uznane przez organ celny oraz innych niż siedziba, miejsce prowadzenia działalności gospodarczej oraz miejsce zamieszkania podmiotu podlegającego kontroli

§ 14.

1.

Przystępując do kontroli, funkcjonariusz podaje podmiotowi podlegającemu kontroli stopień służbowy, imię i nazwisko oraz informuje o celu kontroli.

2.

Legitymację służbową, w przypadkach o których mowa w art. 36 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, zwanej dalej „ustawą”, okazuje się w sposób umożliwiający odczytanie i odnotowanie danych funkcjonariusza, w szczególności jego stopnia, imienia i nazwiska oraz nazwy organu, który wydał ten dokument.

3.

W przypadku gdy w wyniku przeprowadzonych czynności kontrolnych nie stwierdzono nieprawidłowości, funkcjonariusz poucza podmiot podlegający kontroli o prawie złożenia wniosku o sporządzenie protokołu z wykonanych czynności.

§ 15.

W ramach kontroli określonych w niniejszym rozdziale czynności kontrolne są wykonywane w miejscach, w których są zapewnione warunki do przeprowadzenia kontroli.

   Rozdział 5   

Wykonywanie kontroli stosowania procedur celnych

§ 16.

1.

Kontrola stosowania procedury dopuszczenia do swobodnego obrotu jest wykonywana przez sprawdzenie przestrzegania obowiązujących w tym zakresie warunków określonych przepisami prawa celnego.

2.

Kontrole przeprowadza się w szczególności w przypadku, gdy towar został zwolniony z należności przywozowych ze względu na przeznaczenie lub cel przywozu albo pod warunkiem nieodstępowania towaru, a także, gdy ze względu na przeznaczenie towarów zostały zastosowane obniżone lub preferencyjne stawki celne albo inne środki taryfowe.

3.

Kontrola dopuszczenia do swobodnego obrotu towarów z zastosowaniem zerowej lub obniżonej stawki celnej ze względu na ich przeznaczenie jest wykonywana przez sprawdzenie, czy podmiot podlegający kontroli prowadzi działalność zgodnie z przepisami prawa celnego, w tym:

1)

towary nie zostały usunięte spod dozoru celnego przed otrzymaniem określonego w pozwoleniu przeznaczenia;

2)

towary zostały użyte w celach określonych do zastosowania obniżonej lub zerowej stawki celnej;

3)

przestrzega wyznaczonych terminów, w których towary dopuszczone do swobodnego obrotu z zastosowaniem zerowej lub obniżonej stawki celnej ze względu na ich przeznaczenie powinny otrzymać określone dla nich przeznaczenie;

4)

przestrzega warunków niezbędnych do udzielenia pozwolenia oraz warunków określonych w pozwoleniu;

5)

przestrzega procedury obiegu karty kontrolnej T5, o której mowa w art. 912a-912g rozporządzenia wykonawczego.

§ 17.

Kontrola stosowania procedury tranzytu jest wykonywana w szczególności przez sprawdzenie:

1)

dokumentów wymaganych na podstawie przepisów prawa;

2)

zamknięć urzędowych;

3)

przestrzegania terminu dostarczenia towarów i dokumentów do urzędu przeznaczenia;

4)

komunikatów przesyłanych w Nowym Skomputeryzowanym Systemie Tranzytowym (NCTS), w tym terminów ich przesyłania;

5)

zgodności stanu faktycznego przewożonego towaru z danymi zawartymi w zgłoszeniu celnym oraz w dołączonych dokumentach.

§ 18.

1.

Kontrola stosowania procedury składu celnego jest wykonywana przez sprawdzenie, czy podmiot podlegający kontroli prowadzi działalność zgodnie z przepisami prawa celnego i udzielonym pozwoleniem, w tym czy:

1)

towary, podczas ich pozostawania w składzie celnym, nie zostały usunięte spod dozoru celnego;

2)

spełnia obowiązki wynikające ze składowania towarów objętych procedurą składu celnego;

3)

przestrzega warunków niezbędnych do udzielenia pozwolenia oraz warunków określonych w pozwoleniu;

4)

towary są poddawane zwyczajowym czynnościom, zgodnie z warunkami określonymi w pozwoleniu;

5)

towary są czasowo wyprowadzane ze składu celnego, zgodnie z warunkami określonymi w pozwoleniu.

2.

Kontrola, o której mowa w ust. 1, jest wykonywana w szczególności przez sprawdzenie faktycznego stanu składowanych towarów ze stanem wynikającym z dokumentów celnych, ewidencji towarowych lub wykazu towarów przedkładanego na podstawie art. 529 rozporządzenia wykonawczego oraz weryfikacji dokumentacji w zakresie niezbędnym do stwierdzenia przestrzegania warunków, o których mowa w ust. 1 pkt 3.

§ 19.

1.

Kontrola stosowania procedury uszlachetniania czynnego jest wykonywana przez sprawdzenie, czy podmiot podlegający kontroli prowadzi działalność zgodnie z przepisami prawa celnego, w tym czy:

1)

przestrzega terminu, w którym produkty kompensacyjne powinny zostać wywiezione, powrotnie wywiezione lub otrzymać inne przeznaczenie celne;

2)

przestrzega terminu na złożenie rozliczenia procedury oraz wymogów, które rozliczenie takie musi spełniać;

3)

warunki określone dla towarów ekwiwalentnych są spełnione;

4)

przestrzegane są warunki niezbędne do udzielenia pozwolenia oraz warunki określone w pozwoleniu.

2.

Kontrola, o której mowa w ust. 1, jest wykonywana w szczególności przez weryfikację dokumentacji posiadanej przez podmiot podlegający kontroli, w zakresie niezbędnym do stwierdzenia przestrzegania warunków, o których mowa w ust. 1, oraz może być wykonywana przez oględziny towaru lub miejsca, w którym są wykonywane czynności w ramach procedury uszlachetniania czynnego, lub przez wykonanie czynności, o której mowa w art. 32 ust. 1 pkt 10 ustawy.

§ 20.

1.

Kontrola stosowania procedury przetwarzania pod kontrolą celną jest wykonywana przez sprawdzenie, czy podmiot podlegający kontroli prowadzi działalność zgodnie z przepisami prawa celnego, w tym czy przestrzega:

1)

terminu, w którym produkty przetworzone powinny zostać dopuszczone do obrotu;

2)

terminu do złożenia rozliczenia procedury oraz wymogów, które rozliczenia takie powinny spełniać;

3)

warunków niezbędnych do udzielenia pozwolenia oraz warunków określonych w pozwoleniu.

2.

Kontrola, o której mowa w ust. 1, jest wykonywana w szczególności przez weryfikację dokumentacji posiadanej przez podmiot podlegający kontroli w zakresie niezbędnym do stwierdzenia przestrzegania wymogów, o których mowa w ust. 1, oraz może być wykonywana przez oględziny towarów lub miejsca, w którym są wykonywane czynności w ramach kontrolowanej procedury, lub przez wykonanie czynności, o której mowa w art. 32 ust. 1 pkt 10 ustawy.

§ 21.

1.

Kontrola stosowania procedury odprawy czasowej jest wykonywana przez sprawdzenie, czy podmiot podlegający kontroli prowadzi działalność zgodnie z przepisami prawa celnego, w tym czy:

1)

wykorzystuje towar objęty procedurą odprawy czasowej zgodnie z przepisami prawa celnego;

2)

przestrzega wyznaczonych terminów, w tym terminu, w którym towary przywożone powinny zostać powrotnie wywiezione lub otrzymać nowe przeznaczenie celne;

3)

przestrzega warunków niezbędnych do udzielenia pozwolenia oraz warunków określonych w pozwoleniu.

2.

Kontrola, o której mowa w ust. 1, jest wykonywana w szczególności przez weryfikację posiadanej przez podmiot kontrolowany dokumentacji oraz może być wykonywana przez oględziny towaru, jak również miejsc, w których jest on wykorzystywany.

§ 22.

1.

Kontrola stosowania procedury uszlachetniania biernego jest wykonywana przez sprawdzenie, czy podmiot podlegający kontroli prowadzi działalność zgodnie z przepisami prawa celnego, w tym czy:

1)

przestrzega terminu, w którym produkty kompensacyjne powinny zostać powrotnie przywiezione;

2)

prawidłowo zastosował przepisy dotyczące całkowitego lub częściowego zwolnienia z należności przywozowych;

3)

warunki określone dla produktów zamiennych zostały spełnione;

4)

przestrzega warunków niezbędnych do udzielenia pozwolenia oraz warunków określonych w pozwoleniu.

2.

Kontrola, o której mowa w ust. 1, jest wykonywana w szczególności przez weryfikację dokumentacji posiadanej przez podmiot podlegający kontroli oraz może polegać na oględzinach i rewizji towaru.

§ 23.

1.

Kontrola stosowania procedury wywozu jest wykonywana przez sprawdzenie, czy podmiot podlegający kontroli przestrzega określonych przepisami prawa warunków stosowania tej procedury.

2.

Kontrola, o której mowa w ust. 1, jest wykonywana w szczególności przez weryfikację:

1)

komunikatów przesyłanych w Systemie Kontroli Eksportu (ECS), w tym terminów ich przesyłania;

2)

zgodności stanu faktycznie wywożonego towaru z danymi zawartymi w zgłoszeniu celnym oraz w dokumentach stanowiących załączniki do zgłoszenia celnego.

   Rozdział 6   

Wykonywanie kontroli działalności składów celnych, działalności prowadzonej w wolnym obszarze celnym i składzie wolnocłowym

§ 24.

1.

Kontrola działalności składu celnego jest wykonywana przez sprawdzenie zgodności prowadzenia tej działalności z przepisami prawa celnego i udzielonym pozwoleniem, w tym ustalenie, czy:

1)

stan pomieszczeń oraz wyposażenie składu celnego zapewniają odpowiednie warunki składowania towarów, umożliwiają prowadzenie kontroli i gwarantują pozostawanie towarów pod dozorem celnym;

2)

towary są składowane zgodnie z ustalonymi warunkami, a zwłaszcza czy przestrzegane są wyznaczone terminy składowania;

3)

ewidencja towarowa jest prowadzona zgodnie z przepisami prawa celnego oraz warunkami określonymi przez organ Służby Celnej;

4)

operacje dotyczące:

a)

składowania towarów wspólnotowych nieobjętych procedurą składu celnego,

b)

poddania towarów niewspólnotowych w pomieszczeniach składu celnego procesom uszlachetniania pod procedurą uszlachetniania czynnego,

c)

poddania towarów niewspólnotowych w pomieszczeniach składu celnego procesom przetwarzania pod kontrolą celną
- nie ograniczają możliwości sprawowania dozoru celnego;

5)

objęcie towarów procedurą składu celnego bez ich przedstawienia organom Służby Celnej lub dopuszczenie do obrotu towarów uprzednio objętych procedurą składu celnego bez przedstawiania ich organom Służby Celnej następuje zgodnie z warunkami określonymi w pozwoleniu;

6)

ilość towarów znajdujących się w składzie celnym jest zgodna z ilością wykazaną w ewidencji towarowej oraz w dokumentach celnych;

7)

usunięte zostały uchybienia stwierdzone w wyniku wcześniejszej kontroli składu celnego.

2.

W uzasadnionych przypadkach organ Służby Celnej może zakazać wprowadzania towarów do składu celnego lub wyprowadzania towarów ze składu celnego na okres niezbędny do przeprowadzenia czynności kontrolnych w składzie celnym.

§ 25.

Kontrola działalności prowadzonej w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym jest wykonywana przez sprawdzenie zgodności prowadzenia tej działalności z prawem celnym i decyzją organu Służby Celnej, w tym sprawdzenie, czy:

1)

działalność gospodarcza w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym prowadzona jest przez operatorów zgodnie z zakresem i warunkami ustalonymi w decyzji wydanej przez organ Służby Celnej;

2)

stan towarów, którym nadano przeznaczenie wolny obszar celny, i stan towarów objętych w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym dopuszczalnymi procedurami celnymi jest zgodny z dokumentami celnymi oraz zapisami w ewidencji towarowej;

3)

ewidencje towarowe są prowadzone zgodnie z zasadami określonymi przez organ Służby Celnej;

4)

spełnione są wymogi, od których przepisy prawa celnego uzależniają udzielenie zgody na prowadzenie działalności gospodarczej w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym;

5)

przestrzegane są terminy pozostawania towarów w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym, jeżeli terminy takie zostały wyznaczone.

§ 26.

Kontrola działalności prowadzonej przez zarządzającego wolnym obszarem celnym lub składem wolnocłowym jest wykonywana przez sprawdzenie, czy zarządzający wolnym obszarem celnym lub składem wolnocłowym prowadzi działalność zgodnie z warunkami określonymi przez organ Służby Celnej, w tym czy:

1)

granice wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego są zgodne z przepisami wydanymi na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne;

2)

granice oraz miejsca wejścia i wyjścia do wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego zapewniają możliwość skutecznego sprawowania dozoru celnego i zapobiegają nieprawidłowemu wyprowadzaniu towarów z tego obszaru;

3)

spełnione są wymogi, od których przepisy prawa celnego uzależniają ustanowienie wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego;

4)

prace budowlane i modernizacyjne na terenie wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego są realizowane zgodnie z zasadami określonymi w przepisach prawa celnego.

   Rozdział 7   

Wykonywanie kontroli wynikających ze Wspólnej Polityki Rolnej

§ 27.

1.

Kontrola przystosowania zakładów produkcyjnych do rejestrowania i stosowania receptur zarejestrowanych we właściwej agencji płatniczej, ustanowionej zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 30 lipca 2003 r. o uruchamianiu środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, jest wykonywana przez przeprowadzenie czynności kontrolnych, które pozwolą na ustalenie, czy:

1)

zakład prowadzi działalność w zakresie produkcji produktów przetworzonych;

2)

surowce wykorzystywane do wytwarzania produktów przetworzonych i wywożonych w celu uzyskania refundacji wywozowej są przechowywane oddzielnie od innych surowców lub zapewnione są warunki do prawidłowego lokalizowania i identyfikowania surowców na podstawie dokumentacji handlowej, produkcyjnej lub magazynowej;

3)

producent posiada warunki do prowadzenia w zakładzie produkcyjnym stałej ewidencji surowców, z wyszczególnieniem ich pochodzenia, używanych półproduktów, produktów ubocznych, strat oraz gotowych produktów lub produktów przetworzonych, jak również dokumentacji handlowej dotyczącej wszystkich zgłoszonych i zarejestrowanych receptur;

4)

producent posiada warunki do archiwizowania dokumentacji produkcyjnej, handlowej i magazynowej w porządku chronologicznym.

2.

Kontrola, o której mowa w ust. 1, jest przeprowadzana na wniosek agencji płatniczej.

3.

Dokumentacja handlowa oznacza dokumenty określone w art. 1 ust. 3 lit. a rozporządzenia nr 485/2008.

§ 28.

1.

Kontrola stosowania receptur, o których mowa w § 27 ust. 1, oraz kontrola prawidłowości deklaracji dotyczących surowców wykorzystywanych przy produkcji towarów wywożonych z refundacją wywozową jest wykonywana przez ustalenie, czy:

1)

spełnione są warunki, o których mowa w § 27 ust. 1;

2)

receptura stosowana przez producenta jest zgodna z recepturą zarejestrowaną przez agencję płatniczą.

2.

Kontrola, o której mowa w ust. 1, jest przeprowadzana na wniosek agencji płatniczej oraz w szczególnie uzasadnionych przypadkach z urzędu.

§ 29.

1.

Kontrola działalności zakładów produkcyjnych i przetwórczych w zakresie prawidłowości deklaracji dotyczących surowców wykorzystywanych przy produkcji towarów wywożonych z wnioskiem o refundację wywozową jest wykonywana przez ustalenie, czy zużycie produktów rolnych w celu wytworzenia towarów wywożonych z wnioskiem o refundację jest zgodne z deklaracją eksportera.

2.

Kontrola, o której mowa w ust. 1, jest przeprowadzana na wniosek agencji płatniczej oraz w szczególnie uzasadnionych przypadkach również z urzędu.

§ 30.

Kontrola stosowania procedury planowej jest wykonywana przez ustalenie, czy podmiot podlegający kontroli spełnia warunki określone przepisami prawa i określone w pozwoleniu, w tym czy:

1)

stan faktycznego wywożonego towaru jest zgodny z danymi zawartymi w dokumentach, na podstawie których następuje jego dostawa;

2)

dane zawarte w zgłoszeniu celnym i wniosku o refundację wywozową są zgodne z danymi zawartymi w rejestrze oraz dokumentacji i ewidencjach księgowych.

§ 31.

Kontrola magazynów żywnościowych jest wykonywana w szczególności przez ustalenie, czy:

1)

są przestrzegane warunki określone w pozwoleniu;

2)

towar wprowadzony do magazynu nie został usunięty spod dozoru celnego;

3)

ilość, wartość, tożsamość oraz stan towaru złożonego w magazynie są zgodne z odpowiednią dokumentacją;

4)

rejestry magazynowe są prowadzone prawidłowo;

5)

towar wyprowadzany z magazynu dostarczany jest zgodnie z przeznaczeniem do miejsc wskazanych w art. 37 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 612/2009 z dnia 7 lipca 2009 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu refundacji wywozowych do produktów rolnych   (Dz. Urz. UE L 186 z 17.07.2009, str. 1, z późn. zm.);

6)

przestrzegane są terminy przechowywania towarów w magazynie.

§ 32.

Kontrola podmiotu wnioskującego o udzielenie pozwolenia na prowadzenie składu celnego, w którym składowane będą towary na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 1741/2006 z dnia 24 listopada 2006 r. ustanawiającego warunki przyznawania refundacji wywozowych do wołowiny bez kości z dorosłego bydła płci męskiej, objętej procedurą składu celnego przed wywozem   (Dz. Urz. UE L 329 z 25.11.2006, str. 7, z późn. zm.), jest wykonywana przez ustalenie, czy wnioskodawca spełnia określone przepisami prawa warunki do udzielenia pozwolenia oraz warunki związane z prowadzeniem przez wnioskodawcę komputerowej bazy danych produktów objętych procedurą składu celnego.

§ 33.

1.

Do kontroli składu celnego, w którym składowana jest przed wywozem, wołowina bez kości z dorosłego bydła płci męskiej, § 24 stosuje się odpowiednio.

2.

Organ Służby Celnej przeprowadza rocznie co najmniej dwie kontrole dotyczące stosowania procedury składowania. Obejmują one co najmniej 5% ogólnych ilości produktów składowanych w dniu rozpoczęcia kontroli.

3.

Funkcjonariusz sprawdza w szczególności stan rzeczywisty z danymi zawartymi w komputerowej bazie danych.

§ 34.

Kontrola miejsca przeznaczonego do wykorzystania cielęciny i wołowiny do produkcji konserw kwalifikujących się do refundacji na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 1731/2006 z dnia 23 listopada 2006 r. w sprawie szczególnych zasad stosowania refundacji wywozowych w odniesieniu do niektórych konserw z wołowiny i cielęciny   (Dz. Urz. UE L 325 z 24.11.2006, str. 12, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1731/2006”, jest wykonywana przez ustalenie, czy:

1)

osoba, która dokonuje przetwarzania, prowadzi działalność zgodnie z zasadami wskazanymi w przepisach prawa celnego;

2)

mięso przeznaczone do produkcji konserw jest przechowywane w oddzielnych pomieszczeniach w sposób wskazany w art. 3 ust. 1 akapit 3 rozporządzenia nr 1731/2006 i nie zostało usunięte spod dozoru celnego;

3)

kwalifikujące się do refundacji konserwy produkowane są z mięsa objętego deklaracją objęcia kontrolą celną, o której mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia nr 1731/2006;

4)

kwalifikujące się do refundacji konserwy produkowane są z uwzględnieniem zasad wskazanych w art. 3 ust. 6 oraz w art. 4 rozporządzenia nr 1731/2006 i nie zostały usunięte spod dozoru celnego;

5)

prowadzony jest oddzielny rejestr przyjmowanej wołowiny i cielęciny przeznaczonej do produkcji konserw, który jest aktualizowany w odniesieniu do każdej partii produkcyjnej.

§ 35.

1.

Kontrola prawidłowości wypłaty refundacji wywozowych przyznawanych w przypadku wywozu produktów rolnych do państw trzecich, realizowanych w ramach finansowania wspólnej polityki rolnej, ma na celu ustalenie, czy transakcje stanowiące część systemu finansowania przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji rzeczywiście zostały przeprowadzone i wykonane prawidłowo.

2.

Kontrola, o której mowa w ust. 1, polega w szczególności na kontroli dokumentów handlowych przedsiębiorców otrzymujących płatności, odnoszących się bezpośrednio lub pośrednio do systemu finansowania przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG).

3.

Kontrola, o której mowa w ust. 1, może polegać na sprawdzeniu warunków dotyczących:

1)

cech produktu w odniesieniu do nomenklatury taryfowej CN;

2)

cech produktu w odniesieniu do nomenklatury eksportowej ERN;

3)

pochodzenia produktu;

4)

jakości handlowej produktu;

5)

ilości produktu;

6)

dokonania formalności celnych wywozowych;

7)

statusu celnego produktu;

8)

dokonania formalności przywozowych w kraju przeznaczenia w przypadku zróżnicowanych stawek refundacji eksportowych;

9)

składu produktu w przypadku towarów przetworzonych;

10)

terminowego wywozu w stanie niezmienionym;

11)

innych szczególnych kryteriów wynikających z przepisów prawa.
1)
Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).
2)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 201, poz. 1540, z 2010 r. Nr 182, poz. 1228, z 2011 r. Nr 63, poz. 322, Nr 73, poz. 390, Nr 117, poz. 677, Nr 134, poz. 779 i Nr 171, poz. 1016 oraz z 2012 r. poz. 362, 627, 707, 908 i 1544.
3)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 120, poz. 690, Nr 171, poz. 1016, Nr 205, poz. 1208, Nr 232, poz. 1378 i Nr 291, poz. 1707 oraz z 2012 r. poz. 1342 i 1456.
4)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2008 r. Nr 209, poz. 1320 i Nr 215, poz. 1355, z 2009 r. Nr 168, poz. 1323, z 2010 r. Nr 106, poz. 673, z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 254, poz. 1529 oraz z 2012 r. poz. 908, 1116 i 1529.
5)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonywania kontroli przestrzegania przepisów prawa celnego oraz innych przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów (Dz. U. z 2012 r. poz. 21), które weszło w życie z dniem 24 stycznia 2012 r.
6)
Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 2 lutego 2011 r.
7)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 listopada 2004 r. w sprawie warunków wykonywania czynności kontroli celnej (Dz. U. Nr 255, poz. 2559 oraz z 2007 r. Nr 234, poz. 1719).