Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowejz dnia 1 marca 2013 r.w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy

Spis treści

Treść rozporządzenia

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

ramowy program szkolenia kandydatów na ekspertów, o którym mowa w art. 9g ust. 11a pkt 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, zwanej dalej „ustawą”;

2)

tryb wpisywania nauczycieli na listę ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, prowadzoną przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, zwaną dalej „listą ekspertów”;

3)

sposób prowadzenia listy ekspertów;

4)

tryb skreślania ekspertów z listy ekspertów.

§ 2.

Określa się ramowy program szkolenia kandydatów na ekspertów, stanowiący załącznik do rozporządzenia.

§ 3.

1.

Wpis na listę ekspertów następuje na podstawie wniosku złożonego przez zainteresowaną osobę.

2.

Wniosek powinien zawierać następujące dane:

1)

imię (imiona) i nazwisko;

2)

miejsce pracy i zajmowane stanowisko;

3)

adres zamieszkania;

4)

adres do korespondencji;

5)

numer telefonu;

6)

adres poczty elektronicznej.

3.

Do wniosku należy dołączyć:

1)

poświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe;

2)

poświadczoną kopię aktu nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego;

3)

poświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadanie stażu pracy, o którym mowa w art. 9g ust. 11a pkt 3 i 4 ustawy;

4)

zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia dla kandydatów na ekspertów;

5)

poświadczone kopie dokumentów potwierdzających spełnienie jednego z warunków, o których mowa w art. 9g ust. 11a pkt 5 ustawy;

6)

oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 1-4 ustawy;

7)

oświadczenie o spełnieniu warunku, o którym mowa w art. 9g ust. 11a pkt 7 ustawy;

8)

rekomendację, o której mowa w art. 9g ust. 11a pkt 8 ustawy;

4.

Wniosek składa się do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

§ 4.

1.

Wpis na listę ekspertów następuje po stwierdzeniu spełnienia wymagań i warunków, o których mowa w art. 9g ust. 11a i 11b ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2.

2.

W przypadku nauczyciela będącego konsultantem współpracującym z Centrum Edukacji Artystycznej, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, przed wpisaniem nauczyciela na listę ekspertów, kieruje jego wniosek do akceptacji ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

§ 5.

Wpis na listę ekspertów obejmuje następujące dane:

1)

imię (imiona) i nazwisko;

2)

posiadane kwalifikacje zawodowe;

3)

zajmowane obecnie stanowisko;

4)

informację o stanowiskach zajmowanych w okresie ostatnich 5 lat;

5)

adres do korespondencji;

6)

numer telefonu;

7)

adres poczty elektronicznej.

§ 6.

W przypadku zmiany danych, o których mowa w § 5, ekspert zawiadamia o tym ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

§ 7.

Lista ekspertów jest prowadzona w formie elektronicznej bazy danych.

§ 8.

1.

Skreślenie eksperta z listy ekspertów następuje:

1)

na pisemny wniosek eksperta;

2)

na pisemny, umotywowany wniosek organu powołującego komisję egzaminacyjną lub kwalifikacyjną albo organu sprawującego nadzór pedagogiczny w przypadkach, o których mowa w art. 9g ust. 11c pkt 2 ustawy.

2.

Skreślenie eksperta z listy ekspertów następuje z urzędu w przypadkach, o których mowa w art. 9g ust. 11c pkt 3-5 ustawy.

§ 9.

Do wniosków o wpis na listę ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.

§ 10.

Dotychczasowa lista ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy staje się listą ekspertów, o której mowa w § 7.
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1218 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 17, poz. 95, Nr 80, poz. 542, Nr 102, poz. 689, Nr 158, poz. 1103, Nr 176, poz. 1238, Nr 191, poz. 1369 i Nr 247, poz. 1821, z 2008 r. Nr 145, poz. 917 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 1, poz. 1, Nr 56, poz. 458, Nr 67, poz. 572, Nr 97, poz. 800, Nr 213, poz. 1650 i Nr 219, poz. 1706, z 2011 r. Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206 oraz z 2012 r. poz. 908 i 1544.
3)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, z 2007 r. Nr 165, poz. 1170 i Nr 176, poz. 1238, z 2010 r. Nr 41, poz. 233, Nr 182, poz. 1228 i Nr 229, poz. 1497 oraz z 2011 r. Nr 230, poz. 1371.
4)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy (Dz. U. Nr 104, poz. 873).

Załącznik   -   Ramowy program szkolenia kandydatów na ekspertów

Główne założenia
Szkolenie składa się z dwóch części. Pierwsza część szkolenia jest realizowana w formie samokształcenia w kształceniu na odległość i jest zakończona egzaminem testowym. Druga część szkolenia obejmuje zajęcia realizowane w formach bezpośrednich i jest zakończona egzaminem testowym.

Podstawowe treści programowe
Minimalna liczba godzin
ogółem
wykłady (kształcenie na odległość)
ćwiczenia (w formie bezpośredniej)
1
2
3
4
  1.   Rola eksperta:
     
  1)   kontekst społeczny i cele pracy eksperta;
     
  2)   zakres i granice autonomii eksperta;
     
  3)   prawne usytuowanie eksperta w komisji egzaminacyjnej i kwalifikacyjnej;
1,5
1,5
-
  4)   edukacyjny kontekst pracy eksperta w komisji egzaminacyjnej i kwalifikacyjnej.
     
  2.   Prawo w pracy eksperta:
     
  1)   źródła prawa w Rzeczypospolitej Polskiej;
     
  2)   kontekst społeczny zmian w prawie dotyczącym systemu oświaty;
6
6
-
  3)   prawo w szkole i placówce oświatowej (statuty, regulaminy, zarządzenia dyrektora, uchwały rady pedagogicznej);
     
  4)   podstawy prawne systemu awansu zawodowego nauczycieli (cele, założenia, system, praktyka).
     
  3.   Zespołowy charakter pracy eksperta:
     
  1)   komisja egzaminacyjna i kwalifikacyjna jako zespół zadaniowy - grupa a zespół:
     
  a)   etapy rozwoju zespołu zadaniowego,
     
  b)   role członków zespołu zadaniowego,
     
  c)   działanie członków komisji wynikające z przepisów prawa i pełnionych ról zespołowych;
11
2
9
  2)   decyzje indywidualne i grupowe w komisji egzaminacyjnej i kwalifikacyjnej:
     
  a)   wpływ stylu komunikacji na decyzje podejmowane przez komisję,
     
  b)   czynniki wpływające na jakość podejmowanych decyzji.
     
  4.   Egzamin i rozmowa przeprowadzane przez komisję egzaminacyjną i kwalifikacyjną:
     
  1)   psychologiczne aspekty sytuacji egzaminacyjnej;
     
  2)   rozmowa jako rodzaj interakcji;
11
2
9
  3)   przebieg egzaminu i rozmowy;
     
  4)   formułowanie i zadawanie pytań;
       
  5)   rola eksperta w przeprowadzeniu egzaminu i rozmowy.
     
  5.   Ocenianie dorobku zawodowego nauczyciela:
     
  1)   rozwój zawodowy nauczyciela;
     
  2)   dorobek zawodowy nauczyciela;
     
  3)   psychologiczne aspekty oceniania;
     
  4)   ocena spełnienia niezbędnych wymagań do uzyskania stopnia awansu zawodowego, zgodnie z przepisami w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli;
18,5
3
15,5
  5)   kryteria oceny spełnienia wymagań, o których mowa w pkt 4;
     
  6)   uzasadnienie oceny spełnienia wymagań, o których mowa w pkt 4.
     
  6.   Warsztat pracy eksperta:
     
  1)   pojęcie warsztatu pracy;
     
  2)   elementy warsztatu pracy eksperta;
6
2
4
  3)   refleksja nad własnym warsztatem pracy;
     
  4)   projektowanie własnego rozwoju.
     
  7.   Etyczne aspekty pracy eksperta:
     
  1)   funkcje etyki, w tym etyki zawodowej, we współczesnym społeczeństwie;
6
2
4
  2)   normy etyczne w pracy eksperta;
     
  3)   konflikty moralne eksperta i sposoby radzenia sobie z nimi.
     
Razem minimalna liczba godzin
60
18,5
41,5