Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiejz dnia 15 marca 2013 r.w sprawie wymagań w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego i kandydatów na członków personelu pokładowego oraz członków personelu pokładowego

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 104 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze   (Dz. U. z 2012 r. poz. 933, z późn. zm.2)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951 i 1544 oraz z 2013 r. poz. 134.) zarządza się, co następuje:

§ 1.

1.

Wymagania w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej dla:

1)

pilota samolotowego zawodowego,

2)

pilota samolotowego liniowego,

3)

pilota samolotowego w załodze wieloosobowej,

4)

pilota śmigłowcowego zawodowego,

5)

pilota śmigłowcowego liniowego,

6)

pilota sterowcowego zawodowego,

7)

pilota pionowzlotu zawodowego,

8)

pilota pionowzlotu liniowego
- określa Podczęść B Sekcja 2 załącznika IV do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiającego wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008   (Dz. Urz. UE L 311 z 25.11.2011, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem (UE) nr 1178/2011”, jako wymagania zdrowotne dla klasy 1.

2.

Wymagania w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej dla:

1)

pilota samolotowego,

2)

pilota śmigłowcowego,

3)

pilota sterowcowego,

4)

pilota pionowzlotu,

5)

pilota balonu wolnego,

6)

pilota szybowcowego
- określa Podczęść B Sekcja 2 załącznika IV do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011, jako wymagania zdrowotne dla klasy 2.

3.

Wymagania w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej dla członków personelu pokładowego określa Podczęść C Sekcja 2 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011.

§ 2.

1.

Wymagania w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej dla pilota wiatrakowcowego zawodowego odpowiadają wymaganiom zdrowotnym dla klasy 1 określonym w Podczęści B Sekcja 2 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011.

2.

Wymagania w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej dla pilota wiatrakowcowego oraz radiooperatora pokładowego odpowiadają wymaganiom zdrowotnym dla klasy 2 określonym w Podczęści B Sekcja 2 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011.

§ 3.

§ 4.

Wymagania w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej dla kontrolera ruchu lotniczego oraz praktykanta - kontrolera ruchu lotniczego określają Wymagania EUROCONTROL dotyczące europejskiego orzeczenia lekarskiego klasy 3 dla kontrolerów ruchu lotniczego4)Wymagania EUROCONTROL dotyczące europejskiego orzeczenia lekarskiego klasy 3 dla kontrolerów ruchu lotniczego zostały ogłoszone w załączniku do obwieszczenia nr 4 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie Wymagań EUROCONTROL dotyczących europejskiego orzeczenia lekarskiego klasy 3 dla kontrolerów ruchu lotniczego (Dz. Urz. ULC poz. 32). wprowadzone do stosowania rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 12 marca 2013 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania Wymagań EUROCONTROL dotyczących europejskiego orzeczenia lekarskiego klasy 3 dla kontrolerów ruchu lotniczego   (Dz. U. poz. 371).

§ 5.

Wymagania w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej dla dyspozytora lotniczego oraz mechanika lotniczego obsługi technicznej odpowiadają wymaganiom dla osób ubiegających się o świadectwo kwalifikacji członka personelu lotniczego lub posiadających świadectwo kwalifikacji członka personelu lotniczego, o których mowa w § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 15 marca 2013 r. w sprawie wymagań w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej osób ubiegających się o świadectwo kwalifikacji członka personelu lotniczego lub posiadających świadectwo kwalifikacji członka personelu lotniczego   (Dz. U. poz. 372).

§ 6.

Przepisy rozporządzenia stosuje się również do kandydatów na członków personelu lotniczego na specjalności, o których mowa w § 1 ust. 1 i 2 oraz § 2-5, oraz do kandydatów na członków personelu pokładowego.
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951 i 1544 oraz z 2013 r. poz. 134.
3)
Zmiany wymienionej umowy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1963 r. Nr 24, poz. 137 i 138, z 1969 r. Nr 27, poz. 210 i 211, z 1976 r. Nr 21, poz. 130 i 131, Nr 32, poz. 188 i 189 i Nr 39, poz. 227 i 228, z 1984 r. Nr 39, poz. 199 i 200, z 2000 r. Nr 39, poz. 446 i 447, z 2002 r. Nr 58, poz. 527 i 528, z 2003 r. Nr 78, poz. 700 i 701 oraz z 2012 r. poz. 368, 369, 370 i 371.
4)
Wymagania EUROCONTROL dotyczące europejskiego orzeczenia lekarskiego klasy 3 dla kontrolerów ruchu lotniczego zostały ogłoszone w załączniku do obwieszczenia nr 4 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie Wymagań EUROCONTROL dotyczących europejskiego orzeczenia lekarskiego klasy 3 dla kontrolerów ruchu lotniczego (Dz. Urz. ULC poz. 32).
5)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymagań w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej osób ubiegających się o licencje członka personelu lotniczego albo posiadających licencje członka personelu lotniczego (Dz. U. Nr 167, poz. 1627), które zgodnie z art. 1 pkt 65 lit. c w związku z art. 20 ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 170, poz. 1015) utraciło moc z dniem 18 września 2011 r.