Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiejz dnia 25 marca 2013 r.w sprawie certyfikacji działalności w lotnictwie cywilnym

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 163 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze   (Dz. U. z 2012 r. poz. 933, z późn. zm.2)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951 i 1544 oraz z 2013 r. poz. 134.) zarządza się, co następuje:

   Rozdział 1   

Przepisy ogólne

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

szczegółowe warunki, tryb dokonywania, zakres oraz kryteria oceny, czy dany podmiot spełnia wymagania niezbędne w procesie certyfikacji;

2)

rodzaje i wzory certyfikatów dla poszczególnych rodzajów działalności, o których mowa w art. 160 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;

3)

szczegółowe warunki i tryb uznawania certyfikatów zagranicznych;

4)

szczegółowe warunki zawieszania ważności certyfikatów, ograniczenia uprawnień z nich wynikających oraz cofania certyfikatów.

§ 2.

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1)

działaniu korygującym - należy przez to rozumieć działanie podejmowane przez podmiot certyfikowany w celu trwałego usunięcia powstałej niezgodności oraz jej przyczyny, stwierdzonych podczas certyfikacji albo okresowych lub doraźnych kontroli tego podmiotu;

2)

ekspercie - należy przez to rozumieć osobę niebędącą pracownikiem Urzędu Lotnictwa Cywilnego, upoważnioną przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego do uczestniczenia w procesie certyfikacji, wykonującą zadania na rzecz Urzędu;

3)

ICAO - należy przez to rozumieć Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego;

4)

instrukcjach wykonawczych - należy przez to rozumieć dokumenty opracowane przez podmiot ubiegający się o wydanie certyfikatu, które określają metody postępowania, warunki i ograniczenia prowadzonej działalności zapewniające prawidłowe wykonanie czynności lub bezpieczne korzystanie z urządzeń technicznych;

5)

kategorii 4 oceny stanu ochrony - należy przez to rozumieć taki stan kontrolowanego podmiotu, w którym stosowane metody i środki ochrony są niezgodne z wymaganiami przepisów z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego, a stwierdzone poważne uchybienia mają bezpośredni wpływ na ochronę kontrolowanego podmiotu;

6)

niezgodności - należy przez to rozumieć niespełnienie wymagań przepisów oraz decyzji z zakresu lotnictwa cywilnego, klasyfikowanych jako:

a)

niezgodność pierwszego poziomu - niezgodność, która stanowi bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa działalności w lotnictwie cywilnym, a jej przyczynę należy natychmiast usunąć;

b)

niezgodność drugiego poziomu:
  •   -  
    poważną, która może doprowadzić do niezgodności pierwszego poziomu albo trwale obniżyć lub utrudnić spełnienie wymagań bezpieczeństwa działalności w lotnictwie cywilnym, a jej przyczyny i skutki należy usunąć w terminie wskazanym w planie działań korygujących zaakceptowanym przez Prezesa Urzędu; nieprzeprowadzenie działań korygujących we wskazanym czasie powoduje, że niezgodność zostaje uznana za niezgodność poziomu pierwszego,
  •   -  
    drobną, która nie ma bezpośredniego wpływu na bezpieczeństwo działalności w lotnictwie cywilnym, jednak stanowi uchybienie i utrudnia pełne wykorzystanie możliwości funkcjonowania organizacji; ma ona charakter jednostkowy i nie wymaga podjęcia działań systemowych, ale powinna być usunięta w możliwie krótkim terminie;

7)

Prezesie Urzędu - należy przez to rozumieć Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;

8)

przedłużeniu ważności certyfikatu - należy przez to rozumieć kolejne wydanie certyfikatu temu samemu podmiotowi na okres następujący bezpośrednio po upływie ważności dotychczasowego certyfikatu;

9)

przedmiocie certyfikacji - należy przez to rozumieć usługę, wyrób, urządzenie lub technologię w zakresie działalności lotniczej, które są sprawdzane w procesie certyfikacji;

10)

rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1178/2011 - należy przez to rozumieć rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008   (Dz. Urz. UE L 311 z 25.11.2011, str. 1, z późn. zm.);

11)

rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2042/2003 - należy przez to rozumieć rozporządzenie Komisji (WE) Nr 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania   (Dz. Urz. UE L 315 z 28.11.2003, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 7, str. 541, z późn. zm.);

12)

Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Lotnictwa Cywilnego;

13)

ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;

14)

wznowieniu ważności certyfikatu - należy przez to rozumieć kolejne wydanie certyfikatu temu samemu podmiotowi po wygaśnięciu ważności dotychczasowego certyfikatu.

   Rozdział 2   

Klasyfikacja procesów certyfikacji

§ 3.

1.

Certyfikacja działalności w lotnictwie cywilnym, o której mowa w art. 160 ust. 3 ustawy, obejmuje czynności urzędowe przeprowadzane według następującej kolejności:

1)

zbadanie zdolności podmiotu do trwałego spełniania wymagań ustalonych dla danego certyfikatu (zasadniczy proces certyfikacji);

2)

wydawanie dodatkowych uprawnień wpisywanych lub dołączanych do certyfikatu, dotyczących szczególnych rodzajów lub form działalności w lotnictwie cywilnym, wymagających od podmiotu wykazania się kwalifikacjami innymi niż badane w zasadniczym procesie certyfikacji (uzupełniający proces certyfikacji), w szczególności wymagającymi:

a)

dostosowania podmiotu lub przedmiotu certyfikacji do spełnienia szczególnych wymagań organizacyjnych, sprzętowych albo technologicznych w celu uzyskania takiej zmiany ich cech, która zapewni bezpieczną realizację szczególnej formy lub rodzaju działalności w lotnictwie cywilnym,

b)

posiadania przez personel kierujący, nadzorujący lub wykonawczy, który uczestniczy w szczególnych formach lub rodzajach działalności w lotnictwie cywilnym, specjalistycznych kwalifikacji zawodowych lub lotniczych,

c)

zastosowania specjalistycznych procedur lub technik wykonawczych,

d)

dostosowania podmiotu do prowadzenia działalności w nowej lokalizacji;

3)

okresowe i doraźne sprawdzenie, czy podmiot nadal spełnia wymagania ustalone dla tego certyfikatu na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w którego zakres wchodzą czynności kontroli, o których mowa w art. 27-30 i art. 162 ust. 1, oraz nadzoru, o którym mowa w art. 157 ust. 1 ustawy.

2.

Certyfikacja, o której mowa w ust. 1, może polegać na:

1)

wydaniu certyfikatu po raz pierwszy albo wznowieniu ważności certyfikatu, który był nieważny albo zawieszony dłużej niż przez 12 miesięcy;

2)

wznowieniu ważności certyfikatu, który był nieważny albo zawieszony nie dłużej niż przez 12 miesięcy;

3)

przedłużeniu ważności certyfikatu;

4)

rozszerzeniu, ograniczeniu lub innej zmianie zakresu uprawnień nadanych w certyfikacie;

5)

zawieszeniu ważności certyfikatu lub ważności uprawnień;

6)

cofnięciu certyfikatu.

§ 4.

Ustala się następujące rodzaje certyfikatów:

1)

certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC - Air Operator Certificate) - potwierdzający zdolność podmiotu do wykonywania operacji w zakresie przewozu lotniczego z wykorzystaniem:

a)

samolotów,

b)

śmigłowców,

c)

szybowców,

d)

balonów;

2)

certyfikat usług lotniczych (AWC - Aerial Works Certificate) - potwierdzający zdolność podmiotu do świadczenia usług lotniczych innych niż przewóz lotniczy, z wykorzystaniem statków powietrznych, dla których wymagane jest świadectwo zdatności do lotu;

3)

certyfikat dla zatwierdzonej organizacji szkolenia (ATO - Approved Training Organization) - potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia personelu lotniczego, z wyjątkiem specjalności, o których mowa w pkt 6 lit. a;

4)

certyfikat kwalifikacji (FSTD - Flight Simulation Training Device) - potwierdzający zdolność podmiotu do korzystania ze szkoleniowego urządzenia symulacji lotu;

5)

certyfikat podmiotu prowadzącego działalność szkoleniową w zakresie obsługi technicznej (MTO Part-147 - Maintenance Training and Examination Organization) - potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia i egzaminowania w celu wydania licencji na obsługę techniczną statku powietrznego oraz wpisywanych do niej uprawnień;

6)

certyfikat organizacji lub ośrodka szkolenia lotniczego - potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia członków personelu lotniczego w następujących specjalnościach:

a)

personelu wchodzącego w skład załóg statków powietrznych, wymienionego w art. 94 ust. 6 pkt 1 lit. h i i oraz q i r ustawy, oraz personelu lotniczego, o którym mowa w art. 94 ust. 6 pkt 5 ustawy - w zakresie wymaganym do uzyskania licencji lotniczej oraz uprawnień wpisywanych do posiadanej licencji (CTO - Certified Training Organization),

b)

mechaników lotniczych obsługi technicznej, o których mowa w art. 94 ust. 6 pkt 3 ustawy - w zakresie wymaganym do uzyskania licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej (AMTO - Approved Maintenance Training and Examination Organization),

c)

personelu służb ruchu lotniczego, o którym mowa w art. 94 ust. 6 pkt 4 i 4a oraz art. 95 ust. 2 pkt 8 i 9 ustawy (CAPTO - Certified ATS Personnel Training Organization), obejmującego praktykantów - kontrolerów ruchu lotniczego, kontrolerów ruchu lotniczego, informatorów służby informacji powietrznej oraz informatorów lotniskowej służby informacji powietrznej w zakresie szkolenia;

7)

certyfikat lotniska (AC - Aerodrome Certificate) - potwierdzający spełnienie wymagań związanych z eksploatacją lotniska i zarządzaniem lotniskiem użytku publicznego, o którym mowa w:

a)

art. 59a ust. 1 pkt 1 ustawy,

b)

art. 59a ust. 1 pkt 2 ustawy;

8)

certyfikat agenta obsługi naziemnej (AHAC - Airport Handling Agent Certificate) - potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia obsługi naziemnej statków powietrznych wykonywanej na rzecz przewoźników lotniczych w zakresie:

a)

obsługi materiałów niebezpiecznych,

b)

zaopatrywania statków powietrznych w materiały napędowe;

9)

certyfikat jednostki obsługi technicznej i napraw (AMO - Approved Maintenance Organization) - potwierdzający zdolność podmiotu do wykonywania obsługi technicznej wyrobów lotniczych, części i akcesoriów;

10)

certyfikat projektowania, produkcji oraz obsługi - potwierdzający zdolność podmiotu do projektowania, produkcji, obsługi statków powietrznych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy;

11)

certyfikat podmiotu produkującego wyroby, części i akcesoria (POA - Production Organization Approval) - potwierdzający zdolność podmiotu do produkowania wyrobów lotniczych, części i akcesoriów;

12)

certyfikat zarządzania ciągłą zdatnością do lotu (CAMO - Continuing Airworthiness Management Organisation) - potwierdzający zdolność podmiotu do zarządzania ciągłą zdatnością do lotu statków powietrznych;

13)

certyfikat instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej (ANSP - Air Navigation Service Provider) - potwierdzający zdolność podmiotu do świadczenia usług w zakresie:

a)

służb ruchu lotniczego (ATS - Air Traffic Services) obejmujących:
  •   -  
    służby kontroli obszaru (ACC - Area Control Service),
  •   -  
    służby kontroli zbliżania (APP - Approach Control Service),
  •   -  
    służby kontroli lotniska (TWR - Aerodrome Control Service),
  •   -  
    służby informacji powietrznej (FIS - Flight Information Service),
  •   -  
    służby lotniskowej informacji powietrznej (AFIS - Aerodrome Flight Information Service),

b)

służb łączności, nawigacji i dozorowania (CNS - Communication, Navigation and Surveillance Services) obejmujących:
  •   -  
    służby łączności (COM - Communication Service),
  •   -  
    służby nawigacji (NAV - Navigation Service),
  •   -  
    służby dozorowania (SUR - Surveillance Service),

c)

służb meteorologicznych (MET - Meteorological Services),

d)

służby informacji lotniczej (AIS - Aeronautical Information Service).

§ 5.

1.

Certyfikat zawiera informacje, o których mowa w art. 161 ust. 2 ustawy.

2.

Nieodłączną część certyfikatu mogą stanowić specyfikacje albo zakresy zatwierdzenia, w których określa się szczególne uprawnienia albo warunki lub ograniczenia nałożone na posiadacza certyfikatu w związku z korzystaniem z udzielonych w nim uprawnień.

3.

Ogólny wzór certyfikatu określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

§ 6.

Certyfikaty, specyfikacje oraz zakresy zatwierdzenia, o których mowa w § 5, są sporządzane w językach polskim i angielskim.

§ 7.

1.

Certyfikat stanowi załącznik do decyzji Prezesa Urzędu.

2.

Certyfikat jest wydawany w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje podmiot, a drugi pozostaje w Urzędzie.

3.

Wydane certyfikaty są wpisywane do ewidencji certyfikatów prowadzonej przez Prezesa Urzędu.

   Rozdział 3   

Tryb prowadzenia procesów certyfikacji

§ 8.

1.

Certyfikację działalności lotniczej w imieniu Prezesa Urzędu przeprowadza zespół certyfikujący.

2.

W skład zespołu mogą wchodzić eksperci posiadający kwalifikacje, umiejętności i praktykę oraz potwierdzone uprawnienia zawodowe w określonej specjalności, właściwe do prowadzenia określonego procesu certyfikacji.

§ 9.

1.

Proces certyfikacji składa się z następujących etapów:

1)

złożenia wniosku - polegającego na złożeniu przez podmiot wniosku, wraz z wymaganymi dokumentami, oraz na formalnej ocenie zgodności dostarczonych przez podmiot dokumentów z przepisami prawa oraz wymaganiami ustalonymi dla wnioskowanego procesu certyfikacji;

2)

oceny - polegającego na ocenie, akceptacji lub zatwierdzaniu personelu oraz instrukcji wykonawczych lub innych dokumentów niezbędnych do prowadzenia certyfikowanej działalności w lotnictwie cywilnym, wymaganych przez przepisy, o których mowa w rozdziale 5;

3)

kontroli - polegającego na przeprowadzeniu czynności sprawdzających, w tym testów praktycznych, o ile wymagają tego przepisy, o których mowa w rozdziale 5, prowadzących do wykazania przez podmiot trwałej zdolności do zapewnienia bezpiecznego wykonywania wnioskowanej działalności w lotnictwie cywilnym, spełniania wymagań przepisów prawa, które były podstawą certyfikacji, zapewnienia wykonywania przedmiotowej działalności zgodnie z warunkami i ograniczeniami, jakie zostały dla niej określone w instrukcjach wykonawczych lub innych dokumentach zatwierdzonych przez Prezesa Urzędu;

4)

wydania decyzji, o której mowa w art. 161 ust. 8 ustawy, w zależności od wyników przeprowadzonego procesu certyfikacji.

2.

Zainteresowany podmiot ubiegający się o certyfikat po raz pierwszy może przed etapem złożenia wniosku wystąpić o przeprowadzenie etapu informacyjnego, który polega na zapoznaniu z obowiązującymi przepisami prawa regulującymi szczegółowe warunki, tryb dokonywania, zakres i kryteria oceny oraz kontroli i procedury prowadzenia procesów certyfikacji.

§ 10.

Wniosek o wydanie certyfikatu po raz pierwszy albo o wznowienie ważności certyfikatu, który był nieważny albo zawieszony dłużej niż przez 12 miesięcy, składa się nie później niż w terminie 90 dni roboczych przed planowaną datą rozpoczęcia wnioskowanej działalności.

§ 11.

Wniosek o wznowienie ważności certyfikatu, który był nieważny albo zawieszony nie dłużej niż przez 12 miesięcy, składa się nie później niż w terminie 60 dni roboczych przed planowaną datą rozpoczęcia wnioskowanej działalności.

§ 12.

Wniosek o przedłużenie ważności certyfikatu składa się nie później niż w terminie 30 dni roboczych przed datą upływu jego ważności.

§ 13.

Wniosek o rozszerzenie, ograniczenie lub inną zmianę zakresu posiadanego certyfikatu składa się nie później niż w terminie 30 dni roboczych przed przewidywaną datą rozpoczęcia wnioskowanej działalności.

§ 14.

Jeżeli ze złożoności wnioskowanego procesu certyfikacji wynika konieczność przeprowadzenia długotrwałego postępowania dowodowego albo dokonania przez podmiot poważnych zmian organizacyjnych lub kadrowych w przedsiębiorstwie, przeszkolenia znacznej liczby personelu lub nabycia przez ten podmiot niezbędnego doświadczenia w prowadzeniu wnioskowanej działalności, terminy dla dokonania tych czynności i termin zakończenia całego procesu są ustalane wspólnie przez Prezesa Urzędu i podmiot wnioskujący.

§ 15.

1.

Jeżeli podmiot wnioskujący o wydanie certyfikatu nie dokona w ustalonych terminach czynności, o których mowa w § 14, Prezes Urzędu pozostawia wniosek o wydanie certyfikatu bez rozpoznania.

2.

Przed wydaniem postanowienia o pozostawieniu wniosku o wydanie certyfikatu bez rozpoznania Prezes Urzędu wyznacza podmiotowi ostateczny termin, nie dłuższy niż 30 dni, do dokonania czynności, o których mowa w § 14.

   Rozdział 4   

Wniosek i dokumenty wymagane w procesie certyfikacji

§ 16.

1.

Podmiot, który ubiega się o wydanie certyfikatu po raz pierwszy albo o wznowienie ważności certyfikatu, który był nieważny albo zawieszony dłużej niż przez 12 miesięcy, przekazuje wniosek zawierający następujące informacje:

1)

firmę, siedzibę handlową i adres wnioskodawcy;

2)

nazwisko, stanowisko, numer telefonu, numer faksu oraz adres poczty elektronicznej osoby upoważnionej do złożenia wniosku;

3)

rodzaj certyfikatu, o którego wydanie podmiot się ubiega;

4)

nazwy poszczególnych rodzajów i form działalności w lotnictwie cywilnym, jakie podmiot zamierza poddać procesowi certyfikacji;

5)

planowany termin rozpoczęcia wnioskowanej działalności w lotnictwie cywilnym;

6)

krótką charakterystykę prowadzonej działalności oraz opis dotychczasowych doświadczeń w dziedzinie lotnictwa cywilnego - jeżeli dotyczy;

7)

ogólny opis i zakres zamierzonej działalności w lotnictwie cywilnym;

8)

ogólną charakterystykę zasobów, środków i urządzeń, jakie będą wykorzystane do prowadzenia działalności w lotnictwie cywilnym;

9)

miejsce, zakres i obszar prowadzenia planowanej działalności w lotnictwie cywilnym.

2.

Jeżeli podmiot wnioskujący złoży wniosek o wydanie certyfikatu na różne zakresy działalności, o których mowa w § 4, prowadzi się odrębne procesy certyfikacji i wydaje się odrębne certyfikaty.

3.

W przypadku, o którym mowa w ust. 2, instrukcje wykonawcze dla różnych zakresów działalności mogą mieć formę wspólnego dokumentu, z zachowaniem przepisów odrębnych.

§ 17.

1.

Do wniosku, o którym mowa w § 16, dołącza się następujące dokumenty:

1)

kopię wypisu z właściwego rejestru albo ewidencji, określającego status prawny podmiotu, wskazującego zakres prowadzonej działalności, o ile podmiot podlega obowiązkowemu wpisowi do takiego rejestru albo takiej ewidencji;

2)

dowód wniesienia opłaty lotniczej;

3)

charakterystyki zawodowe osób wchodzących w skład personelu kierowniczego, których decyzje wpływają na stan bezpieczeństwa wnioskowanej działalności w lotnictwie cywilnym;

4)

szczegółowy wykaz zasobów oraz urządzeń technicznych, jakie będą wykorzystane do prowadzenia wnioskowanej działalności w lotnictwie cywilnym, łącznie z ich pełnymi charakterystykami użytkowymi, oraz inne dokumenty wymagane zgodnie z przepisami, o których mowa w rozdziale 5;

5)

opis systemu zarządzania i struktury organizacyjnej podmiotu, o którym mowa w § 16 ust. 1.

2.

W przypadku wniosku o wydanie certyfikatu ośrodka lub organizacji szkolenia lotniczego podmiot zainteresowany może złożyć odpowiednio, zamiast wypisu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, akt założycielski szkoły lub placówki publicznej albo wyciąg z rejestru szkół i placówek oświatowych.

§ 18.

1.

Rozpoczęcie etapu oceny, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 2, następuje z chwilą złożenia przez zainteresowany podmiot:

1)

projektu instrukcji wykonawczych właściwych dla rodzaju wnioskowanego certyfikatu, o ile obowiązek ich posiadania jest wymagany przez przepisy, o których mowa w rozdziale 5;

2)

projektu programu ochrony, o którym mowa w art. 188 ust. 1 ustawy, jeżeli wymagają tego przepisy, o których mowa w rozdziale 5;

3)

planu działania w sytuacjach zagrożenia, o którym mowa w art. 84 ust. 2 pkt 1 ustawy - w przypadku ubiegania się o uzyskanie certyfikatu lotniska.

2.

Etap oceny kończy się zatwierdzeniem instrukcji wykonawczych i personelu kierowniczego oraz programu ochrony, jeżeli wymagają tego przepisy, o których mowa w rozdziale 5.

§ 19.

Przed przystąpieniem do etapu kontroli, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 3, zainteresowany podmiot składa następujące dokumenty:

1)

wykaz statków powietrznych, jakie będą wykorzystane do prowadzenia wnioskowanej działalności w lotnictwie cywilnym;

2)

wykaz umów kooperacyjnych na świadczenie usług przez podmioty zewnętrzne na rzecz podmiotu zainteresowanego wydaniem certyfikatu, jeżeli występuje potrzeba zawarcia takich umów;

3)

projekt szczegółowego programu testów praktycznych, o ile są wymagane;

4)

pisemne oświadczenie o zobowiązaniu się do zawarcia stosownej umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, wymaganej na podstawie art. 160 ust. 4 pkt 1 lub art. 209 ust. 1 ustawy, o ile dotyczy.

§ 20.

Warunkiem przystąpienia do etapu kontroli, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 3, jest pozytywne zakończenie etapu oceny, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 2, a także otrzymanie od zainteresowanego podmiotu pisemnego oświadczenia o tym, że wszystkie instrukcje wykonawcze lub inne dokumenty wymagane do prowadzenia wnioskowanej działalności w lotnictwie cywilnym zostały wprowadzone do stosowania oraz są przestrzegane, oraz zweryfikowanie osób wchodzących w skład personelu kierującego, nadzorującego lub wykonawczego.

§ 21.

1.

Etap kontroli, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 3, jest prowadzony zgodnie z przepisami art. 27-29a ustawy i obejmuje:

1)

weryfikację i ocenę zdolności do prowadzenia przez podmiot zainteresowany wnioskowanej działalności w lotnictwie cywilnym;

2)

testy praktyczne, o ile są wymagane, w tym polegające na zademonstrowaniu zdolności do prowadzenia wnioskowanej działalności w lotnictwie cywilnym w powietrzu, szczególnie w odniesieniu do procesów certyfikacji, o których mowa w art. 160 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy.

2.

Przepisy wydane na podstawie art. 30 ustawy stosuje się odpowiednio.

§ 22.

1.

Testy praktyczne, o których mowa w § 21 ust. 1 pkt 2, są realizowane zgodnie z warunkami i ograniczeniami podanymi w programie testów praktycznych zatwierdzonym przez Prezesa Urzędu oraz z warunkami i ograniczeniami eksploatacyjnymi użytego sprzętu lub wyposażenia, określonymi w instrukcjach użytkowania wydanych przez producentów tego sprzętu.

2.

Nie można zwolnić z wykonania testów praktycznych przy wydaniu certyfikatu po raz pierwszy, chyba że przepisy Unii Europejskiej stanowią inaczej.

§ 23.

Prezes Urzędu, w przypadku stwierdzenia w trakcie etapu kontroli, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 3, niespełnienia przez zainteresowany podmiot wymagań mających zastosowanie w odniesieniu do działalności lotniczej podlegającej certyfikacji, określa rodzaj i zakres niezgodności.

§ 24.

Przed wydaniem certyfikatu podmiot wnioskujący dostarcza dokumenty potwierdzające prawo do dysponowania statkami powietrznymi, o których mowa w § 19 pkt 1, oraz kopię umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, o ile dotyczy.

§ 25.

1.

Certyfikat wydaje się po usunięciu przez wnioskodawcę wszystkich niezgodności stwierdzonych przez Prezesa Urzędu w trakcie etapu kontroli, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 3, z zastrzeżeniem ust. 2.

2.

Prezes Urzędu może przedłużyć lub wznowić ważność certyfikatu, jeżeli niezgodność stwierdzona w trakcie etapu kontroli:

1)

jest kwalifikowana jako niezgodność drobna drugiego poziomu oraz

2)

zostanie objęta stałym nadzorem posiadacza certyfikatu albo podmiotu wnioskującego i będzie szczegółowo opisana w instrukcjach wykonawczych.

§ 26.

1.

Przedłużenia ważności certyfikatu dokonuje się na czas nie dłuższy niż 36 miesięcy, jeżeli w procesie certyfikacji oraz podczas okresowych i doraźnych kontroli, o których mowa w art. 162 ust. 1 ustawy, stwierdzono, że podmiot nadal spełnia warunki, o których mowa w rozdziale 5, a w przypadku użytkownika statku powietrznego prowadzącego działalność podlegającą certyfikacji dodatkowo przestrzega obowiązków, o których mowa w art. 158 ust. 3 ustawy.

2.

Przedłużenia ważności certyfikatu dokonuje się na czas nie dłuższy niż 12 miesięcy, jeżeli w procesie certyfikacji oraz podczas okresowych i doraźnych kontroli, o których mowa w art. 162 ust. 1 ustawy, stwierdzono, że:

1)

została trwale osłabiona kondycja finansowa podmiotu w taki sposób, że nie gwarantuje dostatecznych środków na prowadzenie działalności w lotnictwie cywilnym przez cały okres ważności certyfikatu, o którym mowa w art. 160 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy, albo

2)

występują częste zmiany kadrowe wywołujące brak stabilizacji w kierownictwie firmy, albo

3)

występują braki ilościowe środków niezbędnych do zapewnienia ciągłości prowadzonej działalności w lotnictwie cywilnym, albo

4)

niezgodności inne niż niezgodności poziomu pierwszego lub kategorii 4 oceny stanu ochrony, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy, stwierdzone podczas kontroli w ramach bieżącego nadzoru nie zostały skutecznie usunięte przed upływem terminu ważności certyfikatu.

   Rozdział 5   

Szczegółowy zakres i kryteria oceny spełniania wymagań w odniesieniu do poszczególnych rodzajów certyfikatów

§ 27.

1.

W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC - Air Operator Certificate) ocenie podlega spełnianie wymagań w odniesieniu do:

1)

samolotów - określonych w załączniku nr III do rozporządzenia (EWG) nr 3922/91 z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego   (Dz. Urz. WE L 373 z 31.12.1991, str. 4, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 1, str. 348, z późn. zm.) albo w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiającym wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008   (Dz. Urz. UE L 296 z 25.10.2012, str. 1);

2)

śmigłowców - określonych w przepisach JAR-OPS 3 (Zarobkowy przewóz lotniczy - śmigłowce), wprowadzonych do stosowania przepisami wydanymi na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy albo w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiającym wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008;

3)

szybowców i balonów - określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy.

2.

Certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC - Air Operation Certificate) uzupełnia się dodatkowymi specyfikacjami dla każdego typu użytkowanego statku powietrznego, w których określa się warunki oraz ograniczenia uprawnień w nim określonych.

3.

Wzór certyfikatu, o którym mowa w ust. 2, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 28.

1.

W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu usług lotniczych (AWC - Aerial Works Certificate) ocenie podlega spełnianie wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy.

2.

Certyfikat usług lotniczych (AWC - Aerial Works Certificate) uzupełnia się dodatkowymi specyfikacjami operacyjnymi dla każdego typu użytkowanego statku powietrznego, w których zostaną określone warunki oraz ograniczenia uprawnień w nim określonych.

§ 29.

1.

W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu dla zatwierdzonej organizacji szkolenia (ATO - Approved Training Organization) oraz certyfikatu kwalifikacji (FSTD - Flight Simulation Training Device) ocenie podlega spełnianie wymagań określonych w załączniku I (część FCL) oraz załączniku VII (podczęść ATO i podczęść FSTD) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011.

2.

Wzór certyfikatu dla zatwierdzonej organizacji szkolenia lotniczego (ATO - Approved Training Organization) określa dodatek III do załącznika VI do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011.

3.

Wzór certyfikatu kwalifikacji (FSTD - Flight Simulation Training Device) określa dodatek IV do załącznika VI do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011.

§ 30.

1.

W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu podmiotu prowadzącego działalność szkoleniową w zakresie obsługi technicznej (MTO Part-147 - Maintenance Training and Examination Organization) ocenie podlega spełnienie wymagań określonych w załącznikach III i IV do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003.

2.

Wzór certyfikatu podmiotu prowadzącego działalność szkoleniową w zakresie obsługi technicznej (MTO Part-147 - Maintenance Training and Examination Organization) określa dodatek II do załącznika IV do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003.

3.

Wzór specyfikacji do certyfikatu podmiotu prowadzącego działalność szkoleniową w zakresie obsługi technicznej (MTO Part-147 - Maintenance Training and Examination Organization) określa dodatek II do załącznika IV do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003.

§ 31.

W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu organizacji lub ośrodka szkolenia lotniczego (CTO - Certified Training Organization) ocenie podlega spełnianie wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy.

§ 32.

W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu organizacji szkolenia lotniczego mechaników lotniczych obsługi technicznej (AMTO - Approved Maintenance Training and Examination Organization) ocenie podlega spełnianie wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy.

§ 33.

1.

W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu ośrodka szkolenia personelu służb ruchu lotniczego (CAPTO - Certified ATS Personnel Training Organization), z wyłączeniem działalności szkoleniowej w zakresie szkolenia członków personelu służb ruchu lotniczego w celu uzyskania świadectwa kwalifikacji informatora służby informacji powietrznej (FIS - Flight Information Service) oraz informatora lotniskowej służby informacji powietrznej (AFIS - Aerodrome Flight Information Service), ocenie podlega spełnianie wymagań określonych w:

1)

rozporządzeniu Komisji (UE) nr 805/2011 z dnia 10 sierpnia 2011 r. ustanawiającym szczegółowe zasady licencjonowania kontrolerów ruchu lotniczego oraz wydawania określonych certyfikatów na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008   (Dz. Urz. UE L 206 z 11.08.2011, str. 21);

2)

przepisach wydanych na podstawie art. 104 ust. 1a ustawy.

2.

W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu ośrodka szkolenia personelu służb ruchu lotniczego (CAPTO - Certified ATS Personnel Training Organization) wyłącznie w zakresie szkolenia członków personelu służb ruchu lotniczego w celu uzyskania świadectwa kwalifikacji informatora służby informacji powietrznej (FIS - Flight Information Service) oraz informatora lotniskowej służby informacji powietrznej (AFIS - Aerodrome Flight Information Service) ocenie podlega spełnienie wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 104 ust. 1a ustawy.

§ 34.

1.

W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu lotniska użytku publicznego (AC - Aerodrome Certificate) ocenie podlega spełnianie wymagań, które w odniesieniu do:

1)

certyfikatu lotniska, o którym mowa w § 4 pkt 7 lit. a, są określone w przepisach wydanych na podstawie art. 59a ust. 5 ustawy;

2)

certyfikatu lotniska, o którym mowa w § 4 pkt 7 lit. b, są określone w przepisach wydanych na podstawie art. 59a ust. 6 ustawy.

2.

W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu lotniska użytku publicznego (AC - Aerodrome Certificate) ocenie podlega także spełnianie wymagań dotyczących bezpiecznej eksploatacji lotniska zawartych w przepisach wydanych na podstawie:

1)

art. 83 ustawy - określających warunki eksploatacji lotnisk;

2)

art. 85 ustawy - dotyczących ratownictwa i gaszenia pożarów oraz planowania działań w sytuacjach zagrożenia na lotnisku;

3)

art. 92 pkt 4 ustawy - dotyczących ograniczania i usuwania przeszkód lotniczych;

4)

art. 92 pkt 5 ustawy - dotyczących pomocy wzrokowych dla oznakowania przeszkód lotniczych.

§ 35.

W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu agenta obsługi naziemnej (AHAC - Airport Handling Agent Certificate) ocenie podlega spełnianie wymagań określonych w art. 160 ust. 4 ustawy, a w przypadku obsługi materiałów niebezpiecznych ocenie podlega także spełnianie wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 153b ustawy.

§ 36.

1.

W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu projektowania, produkcji oraz obsługi ocenie podlega spełnianie wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy.

2.

Certyfikat projektowania, produkcji oraz obsługi uzupełnia się zakresem zatwierdzenia, w którym zostaną określone warunki oraz ograniczenia uprawnień określonych w tym certyfikacie.

§ 37.

1.

W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu podmiotu produkującego wyroby, części i akcesoria (POA Part-21) ocenie podlega spełnienie wymagań określonych w załączniku I (Part-21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiającego przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących   (Dz. Urz. UE L 224 z 21.08.2012, str. 1, z późn. zm.).

2.

Wzór certyfikatu podmiotu produkującego wyroby, części i akcesoria (POA Part-21) określa dodatek X załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiającego przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących.

§ 38.

1.

W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu jednostki obsługi technicznej i napraw (AMO - Approved Maintenance Organization) na wykonywanie działalności w zakresie wykonywania obsługi technicznej wyrobów lotniczych, części i akcesoriów ocenie podlega spełnianie wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy albo w załącznikach I lub II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003.

2.

Wzór certyfikatu jednostki obsługi technicznej i napraw (AMO - Approved Maintenance Organization) na zgodność z załącznikiem I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003 określa dodatek V do załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003.

3.

Wzór certyfikatu jednostki obsługi technicznej i napraw (AMO - Approved Maintenance Organization) na zgodność z załącznikiem II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003 określa dodatek III do załącznika II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003.

4.

Wzór zakresu zatwierdzenia do certyfikatu jednostki obsługi technicznej i napraw (AMO - Approved Maintenance Organization) na zgodność z załącznikiem I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003 określa dodatek V do załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003.

5.

Wzór zakresu zatwierdzenia do certyfikatu jednostki obsługi technicznej i napraw (AMO - Approved Maintenance Organization) na zgodność z załącznikiem II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003 określa dodatek III do załącznika II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003.

§ 39.

1.

W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu podmiotu zarządzającego ciągłą zdatnością do lotu (CAMO - Continuing Airworthiness Management Organisation) na wykonywanie działalności w zakresie zarządzania ciągłą zdatnością do lotu statków powietrznych ocenie podlega spełnianie wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 159 ust. 1 ustawy albo w załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003.

2.

Wzór certyfikatu podmiotu zarządzającego ciągłą zdatnością do lotu (CAMO - Continuing Airworthiness Management Organisation) na zgodność z załącznikiem I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003 określa dodatek VI do załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003.

3.

Wzór zakresu zatwierdzenia do certyfikatu zarządzania ciągłą zdatnością do lotu (CAMO - Continuing Airworthiness Management Organisation) na zgodność z załącznikiem I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003 określa dodatek VI do załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003.

§ 40.

W stosunku do podmiotu ubiegającego się o uzyskanie certyfikatu instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej (ANSP - Air Navigation Service Provider) ocenie podlega spełnianie wymogów określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1035/2011 z dnia 17 października 2011 r. ustanawiającym wspólne wymogi dotyczące zapewniania służb żeglugi powietrznej oraz zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 482/2008 i rozporządzenie (UE) 691/2010   (Dz. Urz. UE L 271 z 18.10.2011, str. 23).

§ 41.

W stosunku do pomiotów ubiegających się o uzyskanie certyfikatów, o których mowa w § 27, 34 i 40, ocenie podlega również spełnienie wymogów określonych w dziale IX ustawy i przepisach wydanych na podstawie art. 187 i art. 189 ust. 2 i 3, o ile mają zastosowanie na podstawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego.

   Rozdział 6   

Bieżący nadzór nad posiadaczem certyfikatu

§ 42.

1.

Prezes Urzędu opracowuje, indywidualnie dla każdego posiadacza certyfikatu, plany prowadzenia bieżącego nadzoru, w którego ramach prowadzi się kontrole okresowe posiadacza certyfikatu, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 30 lub art. 189 ust. 2 ustawy.

2.

Plan, o którym mowa w ust. 1, określa zakres merytoryczny każdej kontroli, częstotliwość ich powtarzania w poszczególnych obszarach działalności podmiotu w lotnictwie cywilnym oraz roczny program realizacji poszczególnych zadań kontrolnych.

§ 43.

1.

Prezes Urzędu stwierdza niezgodność w przypadku niespełniania przez posiadacza certyfikatu wymagań przewidzianych przepisami prawa do wydania lub utrzymania ważności tego rodzaju certyfikatu.

2.

Do niezgodności stwierdzonych u posiadacza certyfikatu stosuje się klasyfikację niezgodności określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 30 ustawy lub przepisach wydanych na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy - jeżeli dotyczy.

3.

W ramach realizacji planu, o którym mowa w § 42, Prezes Urzędu może zobowiązać posiadacza certyfikatu do opracowania i zrealizowania programu naprawczego, w którym posiadacz certyfikatu określi:

1)

przedmiot działania korygującego;

2)

służby lub osoby funkcyjne posiadacza certyfikatu odpowiedzialne za realizację i sprawdzenie wykonania działania korygującego;

3)

terminy realizacji poszczególnych zadań programu korygującego;

4)

sposób udokumentowania wykonania działania korygującego;

5)

sposób sprawdzenia skuteczności wykonanego działania korygującego i upewnienia się o trwałym wyeliminowaniu przyczyn powstania korygowanej nieprawidłowości;

6)

obowiązek zatwierdzenia programu naprawczego przez osobę do tego upoważnioną przez posiadacza certyfikatu.

4.

Program naprawczy podlega akceptacji Prezesa Urzędu.

5.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeżeli stwierdzona niezgodność jest niezgodnością drobną drugiego poziomu, Prezes Urzędu może nie określać terminu realizacji zadania w programie korygującym pod warunkiem, że niezgodność ta zostanie objęta stałym nadzorem posiadacza certyfikatu i będzie szczegółowo opisana w instrukcjach wykonawczych.

   Rozdział 7   

Uznawanie certyfikatów zagranicznych

§ 44.

Postępowanie w sprawie uznania certyfikatu zagranicznego, o którym mowa w art. 162a ust. 1 ustawy, wszczyna się na pisemny wniosek zainteresowanego podmiotu.

§ 45.

Wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie uznania certyfikatu zagranicznego powinien zawierać:

1)

oznaczenie wnioskodawcy obejmujące jego nazwę oraz adres, a także nazwisko, funkcję, numer telefonu i faksu osoby podpisującej wniosek;

2)

pełną nazwę i adres obcego organu certyfikującego, który wydał certyfikat, a w razie uznawania certyfikatu zagranicznego wydanego przez właściwą instytucję wyspecjalizowaną - także pełną nazwę i adres organu obcego państwa, który tę instytucję akredytował, oraz funkcję i nazwisko osoby, która sprawuje nadzór nad tą instytucją;

3)

pełną nazwę oraz cechy identyfikujące certyfikat zagraniczny, który jest przedmiotem uznania;

4)

oznaczenie posiadacza certyfikatu obejmujące jego nazwę, adres oraz numery telefonów i faksu osoby uprawnionej do podejmowania czynności prawnych w jej imieniu.

§ 46.

Do wniosku, o którym mowa w § 44, należy dołączyć:

1)

kopię certyfikatu zagranicznego podlegającego uznaniu wraz z tłumaczeniem na język polski;

2)

kopię specyfikacji i załączników, które obcy organ certyfikujący wydał jako nieodłączne części certyfikatu zagranicznego, wraz z tłumaczeniem na język polski;

3)

zgodę posiadacza certyfikatu zagranicznego na poddanie się audytowi, o którym mowa w art. 162a ust. 4 ustawy, w zakresie niezbędnym do zbadania rzeczywistej zdolności posiadacza certyfikatu zagranicznego do spełniania wymagań określonych dla tego certyfikatu w przepisach międzynarodowych, o których mowa w art. 3 ust. 5 ustawy.

§ 47.

W przypadku konieczności przeprowadzenia audytu, o którym mowa w art. 162a ust. 4 ustawy, sprawdza się, czy posiadacz certyfikatu zagranicznego:

1)

spełnia wymagania przepisów międzynarodowych, o których mowa w art. 3 ust. 5 ustawy;

2)

dysponuje dostatecznymi środkami organizacyjnymi, materialnymi, zasobami wykwalifikowanego personelu kierowniczego i wykonawczego oraz technologiami i instrukcjami wykonawczymi gwarantującymi spełnienie wymagań, które przewiduje prawo polskie dla uzyskania i utrzymania ważności certyfikatu, lub z nimi porównywalnymi oraz czy wywiązuje się z zobowiązań umownych wobec podmiotu polskiego przez cały czas korzystania z jego usług;

3)

prowadzi wymaganą dokumentację dotyczącą działalności objętej tym certyfikatem.

§ 48.

Zakres audytu posiadacza certyfikatu zagranicznego może zostać ograniczony albo decyzja o uznaniu certyfikatu zagranicznego może zostać wydana bez przeprowadzenia audytu, jeżeli są inne dowody potwierdzające, że przy wydaniu przedmiotowego certyfikatu zagranicznego zostały spełnione wymagania i procedury zgodne z wymaganiami ICAO.

§ 49.

W decyzji stwierdzającej uznanie certyfikatu zagranicznego zamieszcza się następujące dane:

1)

pełną nazwę obcego organu certyfikującego, który wydał certyfikat zagraniczny, w języku, w którym został on wydany;

2)

pełną nazwę certyfikatu zagranicznego podlegającego uznaniu, w języku, w którym został on wydany;

3)

numer certyfikatu zagranicznego lub inne cechy określające certyfikat;

4)

zakres uprawnień udzielonych podmiotowi zagranicznemu w certyfikacie, przetłumaczonych na język polski;

5)

wszelkie ograniczenia oraz warunki, wpisane do certyfikatu zagranicznego, przetłumaczone na język polski;

6)

wszelkie ograniczenia oraz warunki związane z korzystaniem z tego certyfikatu przez podmioty polskie;

7)

datę ważności certyfikatu zagranicznego;

8)

datę ważności decyzji o uznaniu certyfikatu zagranicznego.

   Rozdział 8   

Zawieszanie, ograniczanie zakresu i cofanie certyfikatów

§ 50.

1.

Prezes Urzędu wzywa posiadacza certyfikatu do przywrócenia stanu zgodnego z przepisami prawa pod rygorem zawieszenia ważności certyfikatu, jeżeli podmiot utracił trwałą zdolność do bezpiecznego wykonywania działalności lotniczej, ponieważ:

1)

w wyniku ustaleń kontroli została stwierdzona niezgodność pierwszego poziomu lub kategoria 4 oceny stanu ochrony lub

2)

nie zrealizował programu naprawczego, o którym mowa w § 43 ust. 3.

2.

W wezwaniu Prezes Urzędu wskazuje szczegółowe wymagania przepisów oraz decyzji z zakresu lotnictwa cywilnego, które zostały naruszone.

§ 51.

1.

Prezes Urzędu wzywa posiadacza certyfikatu do przywrócenia stanu zgodnego z przepisami prawa pod rygorem ograniczenia określonych uprawnień wynikających z certyfikatu, jeżeli utrata trwałej zdolności do bezpiecznego wykonywania działalności lotniczej dotyczy takiego zakresu działalności, jaki wiąże się z określonymi uprawnieniami.

2.

Przepis § 50 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

§ 52.

1.

Prezes Urzędu wzywa posiadacza certyfikatu do przywrócenia stanu zgodnego z przepisami prawa pod rygorem cofnięcia ważności certyfikatu, jeżeli w wyniku ustaleń kontroli została stwierdzona niezgodność pierwszego poziomu lub kategoria 4 oceny stanu ochrony, a dalsze prowadzenie działalności zagraża życiu lub zdrowiu ludzi albo zagraża bezpieczeństwu działalności lotniczej lub porządkowi publicznemu.

2.

Przepis § 50 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

   Rozdział 9   

Przepisy przejściowe i końcowe

§ 53.

Do postępowań o wydanie certyfikatu albo jego przedłużenie wszczętych, a niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.

§ 54.

Certyfikaty wydane na podstawie przepisów dotychczasowych od dnia 18 września 2011 r. do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.

§ 55.

1.

Podmiotom prowadzącym działalność w lotnictwie cywilnym w zakresie przewozu lotniczego na podstawie certyfikatów wydanych na podstawie przepisów dotychczasowych Prezes Urzędu wymienia, na ich wniosek, dokument certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC - Air Operator Certificate) według wzoru spełniającego wymogi niniejszego rozporządzenia.

2.

We wniosku, o którym mowa w ust. 1, podmiot zawiera dane niezbędne do wydania certyfikatu według wzoru spełniającego wymogi niniejszego rozporządzenia.

3.

Do dokumentu certyfikatu wymienionego w ust. 1 wpisuje się datę ważności certyfikatu zgodną z datą określoną w certyfikacie wydanym na podstawie przepisów dotychczasowych.
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951 i 1544 oraz z 2013 r. poz. 134.
3)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 6 maja 2003 r. w sprawie certyfikacji działalności w lotnictwie cywilnym (Dz. U. Nr 146, poz. 1421 oraz z 2006 r. Nr 158, poz. 1125), które na podstawie art. 18 ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 170, poz. 1015) utraciło moc z dniem 19 marca 2013 r.

Załącznik nr 1   -   Ogólny wzór certyfikatu

Załącznik nr 2   -   Certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC - Air Operation Certificate) (wzór)