Warunki i wymagania dotyczące używania spadochronów
1.1. Przepisy załącznika stosuje się do spadochronów do skoków, w tym spadochronów
ratowniczych oraz spadochronów innego przeznaczenia, zawierających czaszę główną,
czaszę zapasową, uprząż i pokrowiec, a także do pojedynczych podzespołów lub zestawów
zawierających czaszę główną, zapasową, ratowniczą lub czaszę innego przeznaczenia.
1.1.1. Przepisy załącznika w zakresie zatwierdzania producentów i sposobu certyfikacji
spadochronów stosuje się do spadochronów w zakresie niezastrzeżonym dla Europejskiej
Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).
1.2. Na uzasadniony wniosek, w szczególności w przypadkach używania spadochronów w
celach pokazowych, próbnych lub ustanawiania rekordów, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego,
zwany dalej „Prezesem Urzędu” może zwolnić zainteresowany podmiot z obowiązku spełnienia
niektórych wymagań załącznika, z zachowaniem wymogów bezpieczeństwa.
2.1. Użyte w załączniku określenia oznaczają:
1)
AAD - (Automatic Activation Device) - automatyczne urządzenie aktywujące spadochron
(automat spadochronowy);
2)
instruktor spadochronowy - osobę posiadającą ważne świadectwo kwalifikacji skoczka
spadochronowego (PJ) z ważnym uprawnieniem instruktorskim lub ważną licencję skoczka
spadochronowego zawodowego (CDL(P) z ważnym uprawnieniem instruktorskim;
3)
lotnisko - lotnisko, lądowisko lub inne miejsce wpisane odpowiednio do rejestru lub
ewidencji prowadzonych na podstawie przepisów ustawy;
4)
lot w szyku - lot grupowy w określonym przez organizatora położeniu statków powietrznych
względem siebie;
5)
mechanik spadochronowy - osobę posiadającą ważne świadectwo kwalifikacji mechanika
poświadczenia obsługi statku powietrznego z ważnym uprawnieniem dotyczącym spadochronu
jako całości TM(P) lub ważne świadectwo kwalifikacji mechanika poświadczenia obsługi
spadochronu;
6)
organizator - osobę fizyczną, osobę prawną, inną jednostkę organizacyjną, a także
grupę osób niebędącą jednostką organizacyjną, która podjęła działania mające na celu
zorganizowanie wykonania skoków spadochronowych lub zrzutów;
7)
ratownik - lekarza, ratownika z uprawnieniami lub pielęgniarkę dyplomowaną;
8)
spadochron innego przeznaczenia - spadochron nieprzeznaczony do wykonywania skoków;
9)
skoczek - skoczka spadochronowego oraz ucznia-skoczka;
10)
skok nocny - skok spadochronowy wykonywany między zachodem i wschodem słońca;
11)
skok ratowniczy (przymusowy) - skok spadochronowy w przypadku, gdy dalszy lot lub
lądowanie na statku powietrznym zagraża życiu załogi lub osób znajdujących się na
jego pokładzie;
12)
świadectwo spełnienia wymagań technicznych - wydany przez Prezesa Urzędu dokument
potwierdzający spełnienie wymagań budowy danego typu lub egzemplarza sprzętu spadochronowego;
13)
uczeń-skoczek - osobę wykonującą skoki spadochronowe w ramach szkolenia lotniczego,
do czasu uzyskania świadectwa kwalifikacji skoczka spadochronowego lub wpisywanych
do niego uprawnień, inną niż pasażer;
14)
zrzut - zrzut przedmiotów zaopatrzonych w spadochrony;
15)
sprzęt spadochronowy - spadochrony i ich podzespoły;
16)
arkusz spełnienia wymagań - opracowany przez wnioskującego zbiorczy dokument wykazujący
spełnienie poszczególnych wymagań technicznych;
17)
DDP - deklarację projektu i możliwości technicznych (Declaration of Design and Performance)
- dokument dotyczący wzoru wyrobu, definiujący typ spadochronu lub podzespołu i jego
modele zawierający opis sposobu wykonania konstrukcji, oświadczenia o osiągach, warunkach
używania oraz ograniczeniach, ustalonych ze względu na bezpieczeństwo lotów lub użycia,
a także określenie poziomu spełnienia wymagań technicznych, wydany przez producenta,
importera, mechanika, właściciela lub inny zainteresowany podmiot odpowiedzialny za
potwierdzenie spełnienia wymagań technicznych przez typ kompletnego spadochronu, lub
typ podzespołu; w przypadku gdy deklaracja dotyczy pojedynczego egzemplarza lub określonej
liczby wyrobów, podmiot deklarujący określa zakres wyrobów objętych deklaracją;
18)
deklaracja zgodności - deklarację producenta dotyczącą egzemplarza wyrobu potwierdzającą
spełnienie wymagań przez typ wyrobu, będącą jednocześnie oświadczeniem wytwórcy, że
dany egzemplarz spadochronu, podzespołu lub część składowa została wyprodukowana zgodnie
z typem, dla którego wydano dokument definiujący wyrób i określający poziom spełnienia
wymagań;
19)
producent - osobę fizyczną albo prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą
osobowości prawnej, która projektuje i wytwarza sprzęt spadochronowy albo dla której
te wyroby zaprojektowano lub wytworzono w celu wprowadzenia ich do obrotu lub do oddania
do użytku, w rozumieniu ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności,
pod własną nazwą lub znakiem, na potrzeby własne lub innych użytkowników, a także
podmiot przedstawiający do wydania dopuszczenia do skoku lub użycia spadochron nowy
lub używany, którego podzespoły mają nieznane pochodzenie, lub dla których nie zachowały
się dokumenty dowodowe;
20)
regulamin - dokument zawierający sposób organizacji wykonywania zrzutów lub skoków
spadochronowych;
21)
program specjalistyczny - program szkolenia specjalistycznego, o którym mowa w przepisach
w sprawie świadectw kwalifikacji.
Rozdział 3
Ogólne zasady eksploatacji spadochronów
3.1. Spadochrony eksploatuje się na zasadach określonych w załączniku oraz w regulaminie
opracowanym przez organizatora lub producenta organizującego próby w powietrzu.
3.1.1. Regulaminu nie opracowuje się dla skoków wykonywanych z zachowaniem poniższych
warunków:
2)
z pojedynczego statku powietrznego;
3)
związanych z wykonaniem jednego startu statku powietrznego dziennie;
4)
przez nie więcej niż 20 osób;
5)
innych niż skoki ucznia-skoczka;
6)
z wysokości do 4000 m n.p.m.
3.1.2. Regulamin zawiera podstawowe informacje dotyczące organizatora oraz zasady
organizacji skoków w dniu ich wykonywania, w zakresie określonym w rozdziale 4.
3.1.3. W przypadku organizacji skoków w jednym miejscu w tym samym dniu przez kilku
organizatorów ustala się wspólnego kierownika skoków i korzysta się ze wspólnego regulaminu.
3.2. W regulaminie uwzględnia się wytyczne opracowane przez Prezesa Urzędu w oparciu
o najnowszą wiedzę związaną z eksploatacją spadochronów oraz w związku z zaistniałymi
zdarzeniami lotniczymi.
3.2.1. Warunkiem wykonywania skoków spadochronowych jest uwzględnienie w regulaminie
wytycznych Prezesa Urzędu, o których mowa w pkt 3.2.
Rozdział 4
Organizacja skoków spadochronowych i zrzutów
1.
Ogólne zasady organizacji skoków i zrzutów
4.1. W celu bezpiecznego i prawidłowego wykonywania zadań związanych z przygotowaniem
i przeprowadzaniem skoków lub zrzutów, ich organizator zapewnia co najmniej:
1)
przeprowadzenie analizy warunków meteorologicznych i informacji o ograniczeniach związanych
z ruchem lotniczym oraz uzyskanie stosownych zezwoleń związanych z ruchem lotniczym;
2)
wyłożenie odpowiednich znaków, jeżeli są wymagane przepisami;
3)
sporządzenie listy załadowczej na dany wylot;
4)
obecność na pokładzie statku powietrznego podczas wykonywania skoków lub zrzutów poza
załogą wyłącznie osób wpisanych na listę załadowczą;
5)
wpisanie na listę załadowczą ucznia-skoczka pod warunkiem wykonywania nad nim nadzoru
instruktora spadochronowego prowadzącego w danym skoku szkolenie;
6)
przechowywanie listy załadowczej;
7)
zapoznanie się przez osoby biorące udział w zrzutach, skokach lub lotach i ich organizacji
z określonymi przez organizatora zasadami organizacji, zasadami wykonywania zrzutów,
skoków i lotów, w szczególności dotyczącymi:
a)
ruchu kołowego i pieszego w miejscu organizacji skoków,
b)
organizacji wejścia na pokład i ruchu naziemnego statku powietrznego,
c)
kolejności wykonywania skoków i zrzutów,
d)
planowanego rejonu skoków lub zrzutów oraz rejonu spadania w kombinezonach umożliwiających
znaczne przemieszczenia w poziomie typu „wingsuit”,
e)
minimalnej planowanej wysokości zawiśnięcia na otwartym spadochronie,
g)
miejsc lądowania i kierunków podejścia do lądowania,
h)
sposobu postępowania w sytuacjach zaistnienia wypadków i incydentów,
i)
sposobu określania miejsca skoku lub zrzutu,
j)
rodzaju skoków lub zrzutów organizowanych przez organizatora,
k)
obecności na pokładzie statku powietrznego podczas wykonywania skoków lub zrzutów
poza załogą, wyłącznie osób wpisanych na listę załadowczą,
l)
wydawania, obsługi i kontroli sprzętu spadochronowego ze szczególnym uwzględnieniem
sprzętu przeznaczonego dla pasażera i ucznia-skoczka - w przypadku udostępniania spadochronów
przez organizatora,
m)
sposobu zgłaszania się skoczka spadochronowego do wpisania na listę załadowczą i zakresu
kontroli wymaganych dokumentów,
n)
współpracy z podmiotami szkolącymi,
o)
sposobu i wymaganych dokumentów do wpisania na listę załadowczą osoby niebędącej skoczkiem
spadochronowym,
p)
nadzoru nad osobami niebędącymi skoczkami spadochronowymi oraz odprowadzenia ich do
statku powietrznego,
q)
charakterystycznych wysokości związanych z metodyką postępowania w sytuacjach niebezpiecznych,
r)
wymaganego przez organizatora minimalnego wyposażenia skoczka i pasażera podczas różnych
rodzajów skoków,
s)
wymaganych dokumentów od osób i podmiotów zaangażowanych w organizację i wykonywanie
skoków,
t)
zasad wnoszenia uwag do systemu organizacyjnego organizatora związanych z poprawą
organizacji i bezpieczeństwa podczas skoków lub zrzutów;
8)
podczas skoków ucznia-skoczka lub udostępniania przez organizatora spadochronów na
skoki, używanie tylko spadochronów dopuszczonych do skoków i ułożonych przez uprawnione
osoby;
9)
wyznaczenie i udział niezbędnych osób funkcyjnych odpowiednio do rodzaju planowanych
skoków lub zrzutów;
10)
wyznaczenie rejonu skoków lub zrzutów oraz rejonu zniżania statku powietrznego, z
którego wykonuje się skoki lub zrzuty poza obszarem opadania spadochronów, z uwzględnieniem
przypadku niezamierzonego, zbyt wczesnego lub zbyt późnego otwarcia spadochronów;
11)
zgłoszenie wypadków i incydentów właściwym organom i służbom;
12)
określenie zasad przebywania w miejscu organizacji skoków osób niebiorących udziału
w zrzutach, skokach lub lotach i ich organizacji;
13)
podczas prób w locie i zrzutów na potrzeby innego podmiotu jednoznaczne ustalenie
organizatora tych skoków lub zrzutów oraz pisemne określenie zakresu odpowiedzialności
podmiotów oraz osób biorących udział w próbach lub zrzutach i ich organizacji; brak
pisemnego określenia zakresu odpowiedzialności wskazuje jako organizatora tych skoków
lub zrzutów osoby fizyczne dokonujące zrzutów lub wykonujące skoki;
14)
w przypadku odpłatnego udostępniania ułożonych spadochronów osobowych oraz organizowania
skoków osób niebędących skoczkami spadochronowymi jest wymagane prowadzenie dokumentacji,
z której wynika ułożenie czaszy głównej i zapasowej do skoku przez uprawnione osoby;
w przypadku gdy w miejscu organizacji skoków lub w bezpośrednim sąsiedztwie spadochrony
udostępnia podmiot inny niż organizator, organizator oraz ten podmiot zawierają pisemne
porozumienie zobowiązujące udostępniającego spadochrony do prowadzenia takiej dokumentacji;
15)
zapoznanie pilotów z graniczną wartością prędkości opadania statku powietrznego, przekroczenie
której może spowodować zainicjowanie działania AAD w spadochronach używanych przez
będących na pokładzie skoczków.
4.1.1. Zasady, o których mowa w pkt 4.1 ppkt 7, są określone w formie regulaminu.
4.1.2. Załącznikami do regulaminu są:
2)
wzory wszystkich oświadczeń i deklaracji podpisywanych przez osoby biorące udział
w organizacji i wykonywaniu skoków lub zrzutów;
3)
warunki wykonywania poszczególnych rodzaj ów skoków;
4)
zalecana metodyka postępowania w sytuacjach niebezpiecznych podczas skoków;
5)
dodatkowe procedury opisujące sposób realizacji wymogów niektórych przepisów lub ustaleń
organizatora, w tym zakres obowiązków osób funkcyjnych, jeżeli organizator uznał za
konieczne sporządzenie ich w formie pisemnej.
4.1.3. Regulamin zawiera oświadczenie organizatora o zgodności z niniejszymi przepisami.
4.1.4. Organizator zapewnia dostępność regulaminu w sposób umożliwiający zapoznanie
się z nim przez osoby biorące udział w skokach lub zrzutach i w ich organizacji.
4.1.5. W miejscach organizacji skoków lub zrzutów organizator zapewnia dostępność
co najmniej skróconej wersji regulaminu obejmującej zagadnienia, o których mowa w
pkt 4.1 ppkt 7.
4.2. Odpowiednio do rodzaju planowanych zrzutów lub skoków organizator wyznacza następujące
osoby funkcyjne:
4.2.1. Kierownik skoków kieruje przebiegiem skoków i zrzutów w przypadku wykonywania
ich:
1)
w trakcie pokazów lotniczych;
2)
z więcej niż jednego statku powietrznego;
3)
w więcej niż jednym najściu;
4)
z wysokości powyżej 5000 m n.p.m.;
8)
podczas lotów innych statków powietrznych, jeżeli w miejscu wykonywania skoków lub
zrzutów nie są zapewnione służby informacji powietrznej lub kierownictwo lotów innych
statków powietrznych;
9)
w sytuacjach niewymienionych w ppkt 1-8, jeżeli organizator uzna to za konieczne.
4.2.1.1. Na kierownika skoków lub jego zastępcę wyznacza się:
1)
instruktora spadochronowego lub
2)
skoczka spadochronowego posiadającego kategorię wyszkolenia D.
4.2.1.2. Kierownik skoków jest odpowiedzialny za kierowanie skokami, w tym za:
1)
analizę warunków meteorologicznych oraz informacji o ograniczeniach związanych z ruchem
lotniczym;
2)
uzyskanie stosownych zezwoleń związanych z ruchem lotniczym;
3)
wyłożenie odpowiednich sygnałów w rejonie lądowania spadochronów - jeżeli wymaga tego
rodzaj skoków lub zrzutów;
4)
poinstruowanie pilotów w zakresie niezbędnym do dokonania zrzutów lub skoków;
5)
udzielenie informacji o obowiązujących zasadach i kolejności zrzutów lub skoków, chyba
że organizator wyznaczy inne osoby odpowiedzialne za te zadania.
4.2.2. Wyrzucający kieruje z pokładu statku powietrznego zrzutem, a także kieruje
wyskokiem skoczków podczas następujących rodzajów skoków:
4)
w sytuacjach niewymienionych w ppkt 1-3, jeżeli organizator uzna to za konieczne.
4.2.3.1. Na wyrzucającego podczas skoków lub zrzutów wyznacza się:
1)
instruktora spadochronowego;
2)
skoczka spadochronowego posiadającego kategorię wyszkolenia C.
4.2.3.2. Wyrzucający jest odpowiedzialny za określenie miejsca skoku lub zrzutu, zapięcie
na pokładzie statku powietrznego lin desantowych i automatów spadochronowych, w przypadkach
koniecznych odpięcie tych lin lub podanie komendy do ich odpięcia, podanie komendy
do skoku uczniowi-skoczkowi, chyba że organizator wyznaczy inne osoby odpowiedzialne
za te zadania.
4.2.4. Jeżeli rodzaj prowadzonych skoków lub zrzutów wymaga określenia innego zakresu
obowiązków kierownika skoków lub wyrzucającego, organizator określa ten zakres w regulaminie
lub zapoznaje z nim osoby biorące udział w zrzutach, skokach lub lotach i ich organizacji.
4.2.5. W czasie wykonywania skoków lub zrzutów kierownik skoków przebywa w miejscu
umożliwiającym pełnienie obowiązków.
4.2.6. W przypadku uzasadnionej potrzeby chwilowego opuszczenia swego stanowiska,
kierownik skoków wyznacza na ten czas swego zastępcę spośród osób posiadających odpowiednie
uprawnienia.
4.2.6.1. Przed przyjęciem zastępstwa wyznaczona osoba zapoznaje się ze sprawami związanymi
z prowadzeniem skoków lub zrzutów w czasie pełnienia zastępstwa.
4.2.7. Jeżeli ze względu na rodzaj wykonywanych skoków lub zrzutów obecność kierownika
skoków nie jest konieczna, jego obowiązki, w zakresie analizy warunków meteorologicznych
oraz informacji o ograniczeniach związanych z ruchem lotniczym, uzyskanie stosownych
zezwoleń, oznaczenie punktu odniesienia rejonu lądowania skoczków -jeżeli wymaga tego
rodzaj skoków, oraz określenie planowanego miejsca lądowania skoczków, należą do dowódcy
statku powietrznego, chyba że organizator wyznaczy inne osoby odpowiedzialne za te
zadania.
4.2.7.1. Organizator informuje dowódcę statku powietrznego o jego dodatkowych obowiązkach
wynikających z rodzaju wykonywanych skoków.
4.2.8. Jeżeli ze względu na rodzaj wykonywanych skoków obecność kierownika skoków
nie jest konieczna:
1)
za decyzję o opuszczeniu statku powietrznego przez skoczków jest odpowiedzialny pilot
wywożący skoczków;
2)
statek powietrzny wywożący skoczków posiada środki umożliwiające łączność radiową,
na częstotliwości właściwej dla miejsca wykonywania skoków.
3.
Zabezpieczenie skoków lub zrzutów
4.3. Odpowiednio do rodzaju prowadzonych skoków lub zrzutów organizator zapewnia co
najmniej:
1)
możliwość kontaktu telefonicznego lub radiowego z najbliższą placówką służb ratownictwa
medycznego lub ośrodkami powiadamiania albo zapewnia w miejscu wykonywania skoków
zabezpieczenie medyczne przez obecność ratownika wraz ze środkami przystosowanymi
do transportu poszkodowanego i wyposażeniem niezbędnym dla udzielenia pierwszej pomocy
medycznej - podczas wykonywania wszystkich rodzajów skoków spadochronowych lub zrzutów;
2)
oznaczenie punktu odniesienia rejonu lądowania skoczków lub przedmiotów (krzyż i litera
„T”) - podczas skoków na lotnisku lub podczas wykonywania zrzutów;
3)
wystawienie wskaźnika kierunku wiatru lub wyłożenie wyznacznika kierunku lądowania
- podczas skoków na lotnisku;
4)
wystawienie wskaźnika kierunku wiatru - podczas wykonywania zrzutów;
5)
sprzęt sygnalizacyjny - podczas skoków lub zrzutów, w których jest wymagana obecność
kierownika skoków;
6)
dwustronną łączność ze statkiem powietrznym lub ustalone znaki sygnalizacyjne -podczas
wykonywania skoków, w których jest wymagana obecność kierownika skoków;
7)
dwustronną łączność ze statkiem powietrznym i ustalone znaki sygnalizacyjne -podczas
wykonywania zrzutów lub wykonywania skoków nocnych.
4.3.1. Organizator może ustalić własne znaki wytyczające miejsca lądowania spadochronów
oraz kierunki podejścia do lądowania jako nadrzędne nad danymi wynikającymi ze wskaźnika
kierunku wiatru.
4.
Podstawowe dokumenty operacyjne podczas skoków lub zrzutów
4.4. Podstawowym dokumentem operacyjnym niezbędnym podczas wykonywania skoków lub
zrzutów jest lista załadowcza osób mających wejść na pokład statku powietrznego oraz
zrzucanych przedmiotów oraz regulamin, jeżeli jest wymagany.
4.4.1. Lista załadowcza zawiera co najmniej następujące dane:
2)
nazwiska i imiona skoczków lub pasażerów;
3)
planowaną wysokość skoków lub zrzutów;
4)
typ i oznaczenie statku powietrznego, z którego będą wykonywane skoki lub zrzuty;
5)
datę i miejsce planowanego wykonywania skoków lub zrzutów;
7)
nazwisko, imię i podpis kierownika skoków, jeżeli jego obecność jest wymagana;
8)
nazwisko, imię i podpis osoby, która sporządziła listę załadowczą.
4.4.2. W przypadku skoków ucznia-skoczka, skoków z pasażerem lub lotu pasażera niewykonującego
skoków oraz zrzutu, lista załadowcza zawiera ponadto:
1)
obok nazwiska ucznia-skoczka nazwisko oraz podpis instruktora wykonującego nadzór
nad uczniem-skoczkiem w tym skoku;
2)
obok nazwiska pasażera wykonującego skok z instruktorem w tandemie nazwisko oraz podpis
tego instruktora;
3)
jednoznaczne określenie charakteru skoku, w szczególności skok ucznia-skoczka lub
skok z pasażerem;
4)
określenie przedmiotu zrzutu, rodzaju spadochronu oraz nazwisko i podpis wyrzucającego
kierującego zrzutem w przypadku zrzutu.
4.4.3. Zamieszczanie na liście załadowczej podpisów, o których mowa w pkt 4.4.2 ppkt
1, 2 i 4, nie jest konieczne, jeżeli fakt nadzoru nad uczniem-skoczkiem, poświadczenie
ułożenia spadochronu, odpowiedzialność za pasażera lub wykonanie zrzutu ze spadochronem
jednoznacznie wynika z innych dokumentów, a w szczególności: związanych z wyszkoleniem,
wypożyczonym lub użytkowanym spadochronem.
4.4.4. Organizator zapewnia taką organizację skoków, aby wszystkie wymagane dokumenty
zostały sporządzone i podpisane przed wykonaniem skoku lub zrzutu.
4.4.5. W przypadku listy załadowczej, ewidencji związanej z udostępnianiem spadochronów
lub innych ewidencji, sporządzanych w formie elektronicznej, dopuszcza się ich zbiorczy
wydruk na koniec dnia, jednak w takim przypadku wymagane oświadczenia na dany dzień,
zapewniające potwierdzenie odpowiedzialności wynikającej z list załadowczych oraz
innych dokumentów, sporządza się i podpisuje nie później niż przed wykonaniem skoku
lub zrzutu.
4.4.6. Jeżeli organizatorem jest skoczek lub grupa skoczków, na liście załadowczej
jako organizatora wymienia się imiona i nazwiska tych skoczków.
4.4.7. Organizator przechowuje listę załadowczą do czasu uzyskania pozytywnej oceny
z kontroli przeprowadzonej w tym zakresie przez Prezesa Urzędu, jednak nie dłużej
niż 3 lata od dnia wykonania skoku lub zrzutu.
4.4.7.1. Jeżeli organizatorem jest podmiot organizujący skoki, o których mowa w pkt
3.1.1, listę załadowczą przechowuje właściciel, użytkownik lub dysponent statku powietrznego,
który udostępnił statek powietrzny, a w przypadku podmiotów zagranicznych - podmiot
polski, na zlecenie którego te loty były wykonywane.
5.
Dokumenty skoczka i sprzętu spadochronowego
4.5. Podczas skoków lub zrzutów skoczek posiada przy sobie lub w miejscu znanym organizatorowi
właściwe świadectwo kwalifikacji skoczka spadochronowego (PJ) i dokumenty spadochronów
lub dokumenty równoważne. Dokumenty ucznia-skoczka znajdują się w miejscu znanym instruktorowi
prowadzącemu szkolenie.
Rozdział 5
Wykonywanie lotów podczas skoków spadochronowych lub zrzutów
1.
Wymagania dla pilota wywożącego
5.1. Pilot wywożący, przed rozpoczęciem skoków lub zrzutów, zapoznaje się z zasadami
organizacji oraz warunkami wykonywania skoków i zrzutów w danym dniu.
5.1.1. Podczas lotu statku powietrznego, z którego pokładu planuje się wykonywanie
skoków spadochronowych lub zrzutów, załoga posiada przygotowane do użycia spadochrony
osobiste lub spadochrony przeznaczone dla całego statku powietrznego.
5.1.2. Osoby niezwiązane bezpośrednio z wykonywaniem skoków spadochronowych mogą być
zabierane na pokład statku powietrznego, jeżeli wyposażenie tego statku pozwala na
zapewnienie im bezpieczeństwa podczas skoków oraz jeżeli statek powietrzny lub te
osoby są wyposażone w spadochron i zostały poinstruowane o sposobie jego użycia w
celach ratowniczych. Za bezpieczne wejście tych osób na pokład, instruktaż, sprawdzenie
ważności ułożenia i gotowości spadochronów do użycia oraz zapewnienie tym osobom bezpieczeństwa,
także po wyskoku skoczków, jest odpowiedzialny dowódca statku powietrznego, chyba
że organizator wyznaczył inne osoby odpowiedzialne za te zadania.
5.1.2.1. Podczas wykonywania zrzutów na pokładzie statku powietrznego mogą znajdować
się tylko osoby biorące udział w zrzutach.
5.1.2.2. Podczas wykonywania zrzutów osoby biorące udział w zrzutach mają założone
i przygotowane do użycia spadochrony.
5.1.3. W przypadku stwierdzenia złego samopoczucia członka załogi, skoczka, pasażera
lub osoby biorącej udział w zrzutach lub innej sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu
na pokładzie statku powietrznego, pilot przerywa wykonywanie zadania i powraca na
miejsce startu albo ląduje w innym właściwym miejscu.
5.1.4. Statki powietrzne nie mogą przelatywać w odległości mniejszej niż 200 m od
opadających spadochronów, a lądowanie przed ich przyziemieniem może nastąpić wyłącznie
po uprzednim uzyskaniu zgody od kierownika startu lub skoków, w bezpiecznej odległości
od przewidywanego miejsca lądowania spadochronów.
5.1.5. Jeżeli skoki lub zrzuty wykonuje się z kilku statków powietrznych, które nie
wykonują lotu w szyku, nad punktem zrzutu może znajdować się tylko jeden statek powietrzny.
5.1.6. Zniżanie statku powietrznego, z którego wykonuje się skoki, jest wykonywane
poza obszarem opadania spadochronów, z uwzględnieniem sytuacji niezamierzonego, zbyt
wczesnego lub zbyt późnego otwarcia spadochronu. Lądowanie statku powietrznego w przypadku
braku łączności odbywa się w rejonie niestwarzającym możliwości kolizji ze spadochronem.
5.1.7. Jeżeli przed lotem nie poczyniono innych uzgodnień organizacyjnych, dowódca
statku powietrznego jest odpowiedzialny za sporządzenie listy załadowczej oraz za
to, kto znajduje się na pokładzie statku powietrznego podczas skoków lub zrzutów.
5.1.8. Jeżeli skoki są wykonywane bez obecności kierownika skoków, jego obowiązki
w zakresie analizy warunków meteorologicznych oraz informacji o ograniczeniach związanych
z ruchem lotniczym, uzyskanie stosownych zezwoleń, oznaczenie punktu odniesienia rejonu
lądowania skoczków - jeżeli wymaga tego rodzaj skoków, oraz określenie planowanego
miejsca lądowania skoczków, należą do dowódcy statku powietrznego, chyba że organizator
wyznaczy inne osoby odpowiedzialne za te zadania.
5.1.9. Dowódca statku powietrznego nie może wykonywać lotu z prędkością opadania,
która mogłaby spowodować zadziałanie AAD w spadochronach używanych przez przebywających
na pokładzie skoczków.
2.
Przygotowanie statku powietrznego do wywożenia skoczków lub zrzutów
5.2. Statek powietrzny używany do wykonywania skoków lub zrzutów powinien być przygotowany
w sposób zapewniający prawidłowe przewiezienie skoczków lub przedmiotów do miejsca
zrzutu i wyjście skoczków lub zrzut z pokładu statku powietrznego.
5.2.1. Jeżeli ze względu na rodzaj wykonywanych skoków lub zrzutów organizator uzna
za konieczne dodatkowe wyposażenie statku powietrznego, zamieszcza w regulaminie stosowną
informację na ten temat.
5.2.2. Organizator i dowódca statku powietrznego przeprowadza ocenę przygotowania
statku powietrznego do wykonywania skoków lub zrzutów.
3.
Równoczesne wykonywanie lotów i skoków lub zrzutów
5.3. Dopuszcza się wykonywanie skoków spadochronowych lub zrzutów w miejscu, w którym
są organizowane w tym czasie loty innych statków powietrznych, jeżeli:
1)
instrukcja użytkowania danego lotniska nie zabrania wykonywania równocześnie lotów
statków powietrznych i skoków lub zrzutów - w przypadku lotnisk lub lądowisk;
2)
zapewniono łączność radiową ze statkami powietrznymi, z których wykonuje się skoki
lub zrzuty, oraz z pozostałymi statkami albo zapewniono inne środki umożliwiające
zachowanie bezpiecznej odległości od statków powietrznych nieuczestniczących w skokach
i zrzutach;
3)
w czasie skoków, zrzutów, opadania i lądowania spadochronów, statki powietrzne nieuczestniczące
w zrzutach i skokach znajdują się w bezpiecznej odległości od toru opadania spadochronów;
4)
w miejscu planowanego lądowania skoczków lub przedmiotów nie odbywa się ruch statków
powietrznych z włączonymi silnikami, rozruch silników lub próby.
5.3.1. Dowódcy statków powietrznych innych niż uczestniczące w lotach, skokach lub
zrzutach, zbliżając się do lotniska z zamiarem lądowania, otrzymują od właściwych
służb albo pilota statku, z którego są wykonywane skoki lub zrzuty, informacje o wykonywanych
skokach lub zrzutach i dalsze zbliżanie wykonują w oparciu o te informacje.
5.3.2. W przypadku utraty łączności radiowej dowódcy statków powietrznych stosują
się do sygnałów oraz znaków wyłożonych na ziemi.
Rozdział 6
Wykonywanie skoków spadochronowych i zrzutów
6.1. Osoby wykonujące skoki ze spadochronem osobowym, z wyłączeniem pasażera, oraz
organizatorzy zrzutów podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej
za szkody wyrządzone osobom trzecim w związku z wykonywaniem skoków spadochronowych
lub organizowaniem i wykonaniem zrzutów.
6.1.1. Wymagania i warunki związane z ubezpieczeniami odpowiedzialności cywilnej określa
załącznik nr 7 do rozporządzenia.
6.1.2. Podczas lotu statku powietrznego, z którego pokładu planuje się wykonywanie
skoków spadochronowych, skoczkowie znajdujący się na pokładzie mają założone i przygotowane
do użycia spadochrony, pasażer ma założoną i zapiętą uprząż.
6.1.2.1. Podczas lotu statku powietrznego, z pokładu którego planuje się wykonywanie
skoków spadochronowych w miejscu odległym od miejsca startu, skoczkowie spadochronowi
znajdujący się na pokładzie mają założone i przygotowane do użycia spadochrony nie
później niż na 15 minut przed otwarciem wyjścia.
6.1.3. Skoki spadochronowe bez nadzoru instruktora spadochronowego może wykonywać
wyłącznie skoczek spadochronowy.
6.1.4. Skoczek spadochronowy zapewnia, aby do skoku był używany tylko spadochron posiadający
kartę sprzętu spadochronowego i dopuszczenie do skoków.
6.1.5. Osoba posiadająca polskie świadectwo kwalifikacji skoczka spadochronowego może
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wykonywać skoki ze spadochronem, który ma
aktualne dokumenty dopuszczające do skoków wydane w innym państwie, pod warunkiem
że spadochron spełnia wymogi, o których mowa w pkt 8.6 i 8.7.2 ppkt 1 i 2.
6.1.6. Osoba posiadająca dokumenty uprawniające do wykonywania skoków spadochronowych
bez nadzoru instruktora, wydane w innym państwie, może wykonywać na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej skoki ze spadochronem jako skoczek spadochronowy w zakresie posiadanych uprawnień
przy spełnieniu łącznie następujących warunków:
1)
spadochron, z którym wykonuje skoki, ma aktualne dokumenty dopuszczające do wykonywania
skoków w innym państwie - bez konieczności spełnienia warunku certyfikacji, o którym
mowa w pkt 8.6, lub kartę sprzętu spadochronowego i dopuszczenie do skoków wydane
na podstawie niniejszych przepisów;
2)
spadochron główny, z którym wykonuje skoki, został ułożony przez tego skoczka osobiście
lub przez osobę, o której mowa w pkt 9.14;
3)
spadochron zapasowy został ułożony przez osoby upoważnione zgodnie z przepisami państwa,
w którym wydano dokumenty posiadane przez skoczka lub zgodnie z przepisami polskimi;
4)
skoki wykonuje zgodnie z niniejszymi przepisami.
6.1.7. Nie zmusza się osoby do wykonania skoku, chyba że pozostanie na pokładzie statku
powietrznego zagraża jej bezpieczeństwu lub bezpieczeństwu pozostałych osób znajdujących
się na pokładzie tego statku powietrznego.
6.1.8. Oddzielenie się skoczka od statku powietrznego lub zrzut może nastąpić wyłącznie
w rejonie wynikającym z planowanego lądowania, w określonym wcześniej miejscu.
6.1.9. Z pokładu statku powietrznego może być wyrzucona sonda mająca prędkość opadania
zbliżoną do prędkości opadania spadochronu, służąca do oceny wielkości zniesienia
przez wiatr.
6.1.10. W przypadku gdy kontynuowanie skoków lub zrzutów zagraża bezpieczeństwu ich
wykonywania lub bezpieczeństwu osób trzecich, niezwłocznie przerywa się ich wykonywanie.
6.1.11. Żaden zrzut lub skok z wyjątkiem ratowniczego nie może się odbyć, jeżeli jego
prawidłowe wykonanie stwarza w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla osób trzecich
lub ich mienia.
2.
Wyposażenie osób wykonujących skoki ze statków powietrznych
6.2. Skoczek podczas skoków ze statków powietrznych jest wyposażony co najmniej w:
1)
komplet spadochronów (główny i zapasowy);
6.2.1. Skoczek spadochronowy może mieć przy sobie w czasie wykonywania skoku dodatkowe
wyposażenie lub przedmioty wynikające z rodzaju skoku.
6.2.2. Podstawowe wyposażenie pasażera jest określone w regulaminie.
6.2.3. Spadochron zapasowy używany do skoku z pasażerem należy wyposażyć w AAD.
3.
Inne wymagania i ograniczenia podczas niektórych rodzajów skoków
6.3.1. Skoki pokazowe wykonuje się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art.
123 ust. 1f ustawy.
6.3.2. Skoki podczas zawodów sportowych wykonuje się zgodnie z regulaminem organizatora
zawodów.
6.3.3. Szczegółowe warunki wykonywania skoków: z udziałem ucznia-skoczka, nocnych,
z wysokości powyżej 5000 m n.p.m., na wodę, z pasażerem, z więcej niż jednego statku
powietrznego jednocześnie są określone w regulaminie.
6.3.4. Jeżeli w sąsiedztwie lotniska, na którym są wykonywane skoki spadochronowe,
znajdują się wody, w szczególności takie jak rzeka, jezioro lub morze, bezpieczeństwo
podczas skoków zapewnia się w sposób określony w instrukcji użytkowania tego lotniska.
4.
Dodatkowe wymagania podczas skoków ucznia-skoczka
6.4. Uczeń-skoczek wykonuje skoki ze spadochronem tylko pod nadzorem instruktora spadochronowego.
Nadzór może być prowadzony zarówno z ziemi, jak i z powietrza.
6.4.1. Podstawowe wyposażenie ucznia-skoczka, zasady jego przygotowania i kontroli
przed skokiem oraz ilość skoków, którą może wykonać w zależności od ich rodzaju, określa
podmiot szkolący.
6.4.2. Podczas skoku ucznia-skoczka na pokładzie statku powietrznego jest niezbędna
obecność instruktora prowadzącego nadzór nad uczniem-skoczkiem lub wyrzucającego.
6.4.3. O doborze sprzętu dla konkretnej osoby i jego zakwalifikowaniu do szkolenia,
przy braku jednoznacznej informacji i przeciwwskazań w dokumentacji spadochronu, decyduje
instruktor na podstawie własnej wiedzy i doświadczenia oraz ogólnie przyjętych sposobów
postępowania.
6.4.4. Uczeń-skoczek nie wykonuje skoków:
1)
z wysokości poniżej 600 m nad rzeźbą terenu;
2)
z wysokości powyżej 5000 m n.p.m.;
5)
podczas pokazów lotniczych;
6)
bez AAD dla spadochronu zapasowego;
6.4.4.1. Uczeń-skoczek może wykonywać skoki bez AAD dla spadochronu zapasowego, wyłącznie
w przypadku realizacji zleconego szkolenia, na potrzeby sił zbrojnych lub służb porządku
publicznego, po uzyskaniu przez podmiot szkolący zgody Prezesa Urzędu, pod warunkiem
że:
1)
skoki są wykonywane z natychmiastowym otwarciem pokrowca spadochronu głównego na linę
desantową lub
2)
skoczek jest wyposażony w urządzenie zabezpieczające otwarcie pokrowca spadochronu
głównego.
5.
Postępowanie w sytuacjach niebezpiecznych
6.5.1. Postępowanie w sytuacjach niebezpiecznych podczas wykonywania skoków określa
się w zalecanej metodyce postępowania w sytuacjach niebezpiecznych, stanowiącej załącznik
do regulaminu organizatora lub dokumentów wewnętrznych podmiotu szkolącego.
6.5.1.1. W sytuacjach niebezpiecznych skoczek ma prawo postąpić w sposób, który uzna
za najskuteczniejszy w zaistniałej sytuacji, niezależnie od zalecanej metodyki postępowania,
o której mowa w pkt 6.5.1 i 6.5.2.
6.5.2. Jeżeli podczas skoku spadochron zaczepi się o statek powietrzny i skoczek zawiśnie,
to niezwłocznie powinien uwolnić się od zaczepionej czaszy i ratować na pozostałym
spadochronie.
6.5.3. Załoga i wszystkie osoby znajdujące się na pokładzie statku powietrznego wyposażone
w spadochrony, w przypadku gdy dalszy lot lub lądowanie na tym statku zagraża ich
życiu, mogą opuścić pokład statku powietrznego, wykonując skok ratowniczy ze spadochronem.
6.5.3.1. Skok ratowniczy ze statku powietrznego wykonuj e się po komendzie dowódcy
statku powietrznego lub bez tej komendy, jeżeli dalsze przebywanie na pokładzie statku
powietrznego stwarza zagrożenie dla życia lub wydanie tej komendy nie jest możliwe.
6.
Inne wymagania i ograniczenia podczas niektórych rodzajów zrzutów
6.6. Podczas zrzutów ze spadochronami, w tym z ich podzespołami lub częściami składowymi,
prototypowymi, niesprawdzonymi lub o niepewnym działaniu, a także podczas prób w powietrzu
punkt zrzutu jest tak dobrany, aby w przypadku niezadziałania spadochronu przewidywany
punkt upadku przedmiotu wypadał w miejscu niestwarzającym zagrożenia dla osób trzecich
i ich mienia.
6.7. Wykonywanie zrzutów w sposób niezgodny z niniejszymi przepisami jest możliwe
jedynie po uzgodnieniu ich zasad z Prezesem Urzędu.
Rozdział 7
Odpowiedzialność skoczka i instruktora
7.1. Uczeń-skoczek oraz pasażer zostaje poinformowany przez instruktora o niebezpieczeństwie
zagrożenia życia lub zdrowia podczas wykonywania skoku, a także o braku możliwości
udzielenia pomocy podczas wykonywania skoku.
7.1.1. Uczeń-skoczek oraz pasażer w szczególności zostaje zapoznany z ostrzeżeniami
oraz zrzeczeniem się odpowiedzialności przez niektórych producentów spadochronów,
umieszczonymi na czaszy lub w instrukcji spadochronu, oraz brakiem możliwości zagwarantowania
prawidłowego działania spadochronu nawet przy właściwym jego przygotowaniu do skoku.
7.1.2. Za ocenę gotowości do skoku, a w szczególności: użycie spadochronów posiadających
dopuszczenie do skoków i ważne ułożenie, ważność dokumentacji osobistej skoczka, kompletność
oraz gotowość do użycia spadochronów i wyposażenia, prawidłowość nałożenia spadochronu
oraz wybór rodzaju wykonywanego skoku, jest odpowiedzialny:
1)
w przypadku skoczka spadochronowego - skoczek osobiście;
2)
w przypadku ucznia-skoczka - instruktor spadochronowy wykonujący nadzór nad uczniem
w tym skoku.
7.1.3. W przypadku nieodpłatnego udostępniania spadochronu skoczkom spadochronowym,
za stan techniczny spadochronu oraz jego przygotowanie do skoku, w tym kontrolę dokumentów,
ponosi odpowiedzialność skoczek spadochronowy, który wykonuje skok, niezależnie od
tego, czy spadochron był mu użyczany w stanie ułożonym do skoku czy nie.
7.2. Za decyzję o wykonaniu oraz za poprawne wykonanie skoku odpowiedzialność ponosi
sam skoczek (uczeń-skoczek).
7.3. Na listę załadowczą może zgłosić ucznia-skoczka jedynie instruktor spadochronowy
odpowiedzialny za skoczka w tym skoku.
7.3.1. Uczeń-skoczek nie wykonuje skoku, jeżeli na dany skok nie zapewnił sobie nadzoru
instruktora spadochronowego.
7.4. Jeżeli organizatorem skoków jest grupa skoczków, skoczkowie ci ponoszą solidarną
odpowiedzialność za sposób organizacji skoków.
7.4.1. Skoczkowie, o których mowa w pkt 7.4, wyznaczają spośród siebie osobę, która
podejmie się koordynacji działań mających na celu ustalenie zasad organizacji, o których
mowa w rozdziale 4.
7.4.2. Osoba, o której mowa w pkt 7.4.1, potwierdza podjęcie się koordynacji przez
odpowiednią adnotację oraz złożenie podpisu na liście załadowczej.
Rozdział 8
Sprzęt spadochronowy
1.
Układanie spadochronów do skoku lub użycia
8.1. Do skoku są układane wyłącznie spadochrony osobowe posiadające ważne dopuszczenie
do skoków.
8.1.1. Spadochronowe systemy ratownicze używane podczas lotów na motolotni, lotni
lub paralotni wykonywanych z pasażerem lub jako loty ucznia-pilota albo loty rekreacyjne,
o których mowa w pkt 5.7.3 załącznika nr 2, posiadają aktualne dopuszczenie do użycia
i ułożenie wpisane do karty sprzętu spadochronowego.
8.1.2. Dla spadochronowych systemów ratowniczych używanych podczas lotów na motolotni,
lotni lub paralotni, wykonywanych jako inne niż z pasażerem lub jako loty ucznia-pilota
albo loty rekreacyjne, o których mowa w pkt 5.7.3 załącznika nr 2, karta sprzętu spadochronowego
oraz dopuszczenie do użycia nie są wymagane, a za ich właściwy stan techniczny jest
odpowiedzialna osoba używająca tego sprzętu.
8.1.3. Spadochronowe systemy ratownicze, zamontowane na ultralekkich statkach powietrznych
lub na statkach powietrznych podlegających wpisowi do rejestru cywilnych statków powietrznych,
podlegają ocenie w procesie wydania pozwolenia na wykonywanie lotów lub świadectwa
zdatności do lotu statku powietrznego i nie jest wymagane wystawianie odrębnych: karty
sprzętu spadochronowego oraz dopuszczenia do użycia. Poświadczenie obsługi spadochronów
jest wpisywane w książce płatowca lub zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi tych
statków powietrznych, na druku poświadczenia obsługi.
8.1.4. Obsługę, w tym układanie spadochronów, wykonuje się zgodnie z opublikowanymi
zaleceniami producenta.
8.1.5. W przypadku gdy producent nie określa maksymalnych terminów przechowywania
spadochronu w stanie ułożenia do skoku lub użycia, okres ten nie może przekraczać
180 dni, a w odniesieniu do spadochronów ratowniczych i spadochronowych systemów ratowniczych
- 120 dni.
2.
Kompletacja i dopuszczenie spadochronów do skoku lub użycia
8.2. Dopuszczenia spadochronów do skoku lub użycia mogą dokonywać odpowiednio osoby,
o których mowa w pkt 9.11 lub 9.11.2, działające w ramach zatwierdzonego producenta
lub zatwierdzonego podmiotu albo zgłoszonego podmiotu.
8.2.1. Dopuszczenia spadochronów do skoku lub użycia dokonuje się na podstawie pozytywnego
wyniku oceny zdatności.
8.3. Ocena zdatności spadochronu, zestawu spadochronowego lub podzespołu obejmuje:
2)
ocenę stanu technicznego;
4)
skoki, zrzuty lub loty kontrolne, jeżeli osoba dokonująca oceny uzna je za konieczne.
8.4. Na podstawie pozytywnego wyniku oceny zdatności osoba, o której mowa w pkt 9.11
lub 9.11.2, wystawia kartę sprzętu spadochronowego i poświadcza dopuszczenie spadochronu
do skoku lub użycia.
8.4.1. Funkcję karty sprzętu spadochronowego może pełnić instrukcja, metryka lub inny
dokument dostarczony przez producenta zawierający informacje wymagane dla odpowiedniej
karty sprzętu spadochronowego, po dokonaniu w nim niezbędnych wpisów, poświadczeń
i dopuszczeń oraz odnotowaniu w wykazie, o którym mowa w pkt 9.19 ppkt 1.
8.4.2. Dopuszczenie do skoku lub użycia może być wpisane bez terminu ważności, jednak
gdy to określa producent - na okres wynikający z jego zaleceń, z zastrzeżeniem pkt
8.4.2.2.
8.4.2.1. Po upływie terminu ważności dopuszczenia sprzęt ponownie podlega ocenie zdatności.
8.4.2.2. Całkowity czas użytkowania spadochronów w przypadku:
1)
spadochronów zapasowych i ratowniczych - wynika z zaleceń producenta i nie podlega
przedłużeniu;
2)
spadochronów głównych, zapasowych i ratowniczych używanych w kompletach jako spadochrony
główne jest uzależniony od stanu technicznego i jest ustalany przez mechanika na podstawie
oceny zdatności indywidualnie w stosunku do każdego egzemplarza.
8.4.3. Spadochron, zestaw spadochronowy lub podzespół dopuszcza się:
1)
jako przeznaczony do wykonywania skoków:
a)
stanowiący jedną całość:
-
-
-
-
-
-
spadochron ratowniczy, lub
b)
zmontowany:
-
-
zestaw spadochronu zapasowego lub
-
-
2)
do użycia jako spadochron innego przeznaczenia, lub
3)
jako inny, określony przez Prezesa Urzędu.
8.5. Spadochron jest kompletowany przez osoby, o których mowa w pkt 9.11, 9.11.2.
8.5.1. Kompletacji spadochronów osobowych dokonuje się spośród podzespołów, o których
mowa w pkt 8.6 i 8.7, tylko w pasujących (kompatybilnych) konfiguracjach.
8.5.2. Jako części składowe podzespołu używa się części właściwych dla danego zestawu
lub podzespołu.
8.5.3. Przyłączenie kompletnego spadochronu, w szczególności typu: piersiowego, kolanowego
lub teczkowego, do uprzęży spadochronu głównego, ratowniczego lub innego kompletnego
spadochronu lub do samej uprzęży nie stanowi kompletacji i może być wykonane we własnym
zakresie przez osobę używającą spadochronu.
8.5.4. Czaszę główną spadochronu osobowego do podzespołu uprząż-pokrowiec może we
własnym zakresie przyłączyć skoczek spadochronowy przy spełnieniu łącznie następujących
warunków:
1)
przyłączenie jest wykonane zgodnie z zaleceniami producenta;
2)
z kart sprzętu spadochronowego wynika, że użyte elementy składowe są dopuszczone do
skoków;
3)
czasza główna ma skompletowane taśmy nośne i pozostałe części właściwe dla tej uprzęży
i pokrowca.
8.6. Następujące podzespoły i wyposażenie przeznaczonych do wykonywania skoków spadochronów
osobowych oraz ratowniczych:
2)
pokrowiec spadochronu zapasowego,
4)
system uprząż-pokrowiec spadochronu zapasowego,
5)
podwójna uprząż spadochronu zapasowego,
6)
czasza główna spadochronu dwuosobowego,
7)
kompletny spadochron ratowniczy lub jego podzespoły,
8)
inne, określone przez Prezesa Urzędu
- aby mogły być użyte do kompletacji zestawu spadochronowego lub mogły być dopuszczone
do skoku na podstawie oceny zdatności, o której mowa w pkt 8.2.1, muszą być certyfikowane
w rozumieniu pkt 8.13.1 lub 8.13.2.
8.7. Do zestawu spadochronowego zawierającego certyfikowane:
2)
system uprząż-pokrowiec spadochronu zapasowego
- może zostać skompletowana certyfikowana, w rozumieniu pkt 8.13.1 i 8.13.2, albo
niecertyfikowana, o której mowa w pkt 8.7.2, czasza główna, jeżeli została skompletowana
z właściwymi dla danego systemu uprząż-pokrowiec taśmami nośnymi oraz innymi częściami
tego podzespołu, a także posiada kartę sprzętu spadochronowego i dopuszczenie do skoku.
8.7.1. Jako spadochron główny lub czaszę główną można użyć także spadochronu ratowniczego,
spadochronu zapasowego, a także czaszy ratowniczej lub zapasowej, również po zakończeniu
ich eksploatacji w pierwotnym ich przeznaczeniu, pod warunkiem że:
1)
ich stan techniczny na to pozwala i nie ma przeciwwskazań wynikających z instrukcji
lub innych dokumentów producenta oraz
2)
posiadają kartę czaszy głównej i dopuszczenie do skoku.
8.7.2. Niecertyfikowany spadochron główny lub czasza główna mogą być dopuszczone do
skoku na podstawie oceny zdatności, o której mowa w pkt 8.2.1, jeżeli:
1)
zostały wyprodukowane przez zatwierdzonego producenta lub podmiot zaakceptowany jako
producent sprzętu spadochronowego w państwie producenta lub innym państwie i przeszły
próby w powietrzu lub
2)
zostały wyprodukowane pod właściwym nadzorem państwa producenta lub innego państwa,
lub
3)
producent zaświadczy, że ten typ i model sprzętu przeszedł próby w powietrzu, jest
użytkowany minimum od roku, system kontroli jakości producenta zapewnia powtarzalność
produkcji oraz nie występują przeciwwskazania do jego użycia jako spadochronu głównego
do skoków spadochronowych.
8.8. Spadochrony innego przeznaczenia dopuszcza się do użycia na podstawie oceny zdatności,
o której mowa w pkt 8.2.1, jeżeli:
1)
posiadaj ą certyfikat, o którym mowa w pkt 8.13.1 lub
2)
zostały wyprodukowane przez zatwierdzonego producenta lub podmiot zaakceptowany jako
producent sprzętu spadochronowego w państwie producenta lub innym państwie i przeszły
próby w powietrzu, lub
3)
zostały wyprodukowane pod właściwym nadzorem państwa producenta lub innego państwa,
lub
4)
z deklaracji zgodności, instrukcji albo innych dokumentów producenta wynika, że spadochron
do lotni lub paralotni spełnia warunki nie mniejsze niż określa dla spadochronowych
systemów ratowniczych stosowanych w paralotniarstwie norma EN 12491: 2003 (Sprzęt
paralotniowy. Spadochronowe systemy ratownicze. Wymagania bezpieczeństwa i metody
badań) lub spełnia wymogi techniczne obowiązujące w innym państwie, lub
5)
przeszły próby zgodnie z programem zatwierdzonym przez Prezesa Urzędu.
8.8.1. Przepisów pkt 8.3 ppkt 3 i 4 nie stosuje się do spadochronów innego przeznaczenia,
które zostały przygotowane do użycia przez producenta lub autoryzowany przez niego
podmiot i poza zamontowaniem na statku powietrznym niemożliwa jest ingerencja w ich
przygotowanie do użycia. Spadochrony te mogą być dopuszczone do użycia na podstawie
dokumentów lub cech producenta przy spełnieniu warunków, o których mowa w pkt 8.8.
8.9. Jeżeli spadochron, zestaw spadochronowy, podzespół lub jego części składowe nie
spełniają wymogów technicznych lub formalnych, wymaganych przy dopuszczaniu do skoku
lub użycia, ich dopuszczenie do skoków lub użycia może być unieważnione, cofnięte
lub zawieszone przez Prezesa Urzędu, osoby, o których mowa w pkt 9.11 i 9.11.2, działające
w ramach certyfikowanego lub zgłoszonego podmiotu lub osoby upoważnione przez Prezesa
Urzędu do kontrolowania statków powietrznych.
8.9.1. Unieważnienie, cofnięcie lub zawieszenie, o którym mowa w pkt 8.9, wykonuje
się w stosunku do egzemplarza sprzętu spadochronowego przez adnotację w karcie sprzętu
spadochronowego. Prezes Urzędu może w uzasadnionych przypadkach wprowadzić ograniczenia
lub zakaz używania danego typu sprzętu spadochronowego.
8.9.1.1. Informację o ograniczeniach lub zakazie używania danego typu sprzętu spadochronowego
Prezes Urzędu przekazuje podmiotom, o których mowa w pkt 9.1, 9.11 i 9.11.2. Podmioty
te niezwłocznie powiadamiają podmioty, którym dla wymienionego sprzętu wydały karty
sprzętu spadochronowego lub dokonały w dokumentach poświadczeń.
3.
Karty sprzętu spadochronowego
8.10. Dokumentami, w których poświadcza się dopuszczenie spadochronów do skoków lub
użycia, są następujące rodzaje dokumentów sprzętu spadochronowego:
1)
karta zestawu spadochronowego - stanowiąca dokument ułożenia do skoku, kompletacji
i dopuszczenia do skoków oraz ewidencji ilości użyć odpowiednio czaszy zapasowej,
spadochronu zapasowego lub spadochronu ratowniczego w komplecie z systemem uprząż-pokrowiec;
2)
karta czaszy głównej - stanowiąca dokument montażu i dopuszczenia do skoków odpowiednio
czaszy głównej lub spadochronu głównego;
3)
karta spadochronu innego przeznaczenia - stanowiąca dokument dopuszczenia do użycia
spadochronu innego przeznaczenia;
4)
tymczasowa karta sprzętu spadochronowego - stanowiąca dokument dopuszczenia do prób
w powietrzu.
8.10.1. Karta zestawu spadochronowego zawiera odpowiednio, co najmniej informacje
o:
1)
odpowiednio o czaszy zapasowej, spadochronie zapasowym lub spadochronie ratowniczym:
b)
oznaczenie lub nazwę producenta,
e)
numer certyfikatu, o którym mowa w pkt 8.13.1, z podaniem państwa wydającego,
f)
termin ważności ułożenia czaszy, poświadczenie ułożenia, numer świadectwa mechanika
spadochronowego lub osoby upoważnionej przez Prezesa Urzędu dokonującej wpisu oraz
nazwę lub identyfikator podmiotu wymienionego w pkt 9.1,9.11 lub 9.11.2,
g)
odnotowane użycie do skoku czaszy zapasowej lub ratowniczej w postaci skreśleń odpowiedniej
rubryki określonej w lit. f;
2)
systemie uprząż-pokrowiec:
b)
oznaczenie lub nazwę producenta,
e)
numer certyfikatu, o którym mowa w pkt 8.13.1, z podaniem państwa wydającego;
3)
kompletacji i dopuszczeniu do skoków zestawu:
a)
zwięzły opis (np. kompletny spadochron zapasowy w pokrowcu, bez uprzęży lub kompletny
spadochron ratowniczy z pokrowcem i uprzężą) -jeżeli jest to kompletny, stanowiący
całość spadochron zapasowy albo ratowniczy,
b)
datę dopuszczenia po wykonaniu kompletacji, przeglądu lub montażu,
c)
imię, nazwisko, numer świadectwa i poświadczenie mechanika spadochronowego lub osoby
upoważnionej przez Prezesa Urzędu dokonującej wpisu,
d)
nazwę lub identyfikator podmiotu wymienionego w pkt 9.1, 9.11 lub 9.11.2.
8.10.2. Karta czaszy głównej lub spadochronu głównego zawiera co najmniej informacje
o:
1)
czaszy głównej lub spadochronie głównym:
b)
oznaczenie lub nazwę producenta,
e)
numer certyfikatu, o którym mowa w pkt 8.13.1, z podaniem państwa wydającego lub adnotację
„NIECERTYFKOWANY” i numer ewidencyjny typu sprzętu spadochronowego, o którym mowa
w pkt 8.14.4 lub 8.18.8 lub podstawę dopuszczenia do użycia, o której mowa w pkt 8.7.2;
2)
montażu i dopuszczeniu do skoków czaszy głównej lub spadochronu głównego:
a)
model uprzęży-pokrowca, z którego częściami zmontowano czaszę główną,
b)
zwięzły opis (np. kompletny spadochron główny w pokrowcu, z uprzężą) -jeżeli jest
to kompletny stanowiący całość spadochron główny,
c)
datę dopuszczenia po wykonaniu kompletacji, przeglądu lub montażu,
d)
imię, nazwisko, numer świadectwa i poświadczenie mechanika spadochronowego lub osoby
upoważnionej przez Prezesa Urzędu dokonującej wpisu,
e)
nazwę lub identyfikator podmiotu wymienionego w pkt 9.1, 9.11 lub 9.11.2.
8.10.3. Karta spadochronu innego przeznaczenia zawiera co najmniej informacje o:
1)
przeznaczeniu spadochronu lub systemu spadochronowego i ograniczeniach jego użycia
oraz:
b)
oznaczenie lub nazwę producenta,
c)
numer fabryczny, a w przypadku jego braku numer nadany przez mechanika,
e)
numer certyfikatu, o którym mowa w pkt 8.13.1, z podaniem państwa wydającego lub adnotację
„NIECERTYFKOWANY” i numer ewidencyjny typu sprzętu spadochronowego, o którym mowa
w pkt 8.14.4 lub 8.18.8 lub podstawę dopuszczenia do użycia, o której mowa w pkt 8.8;
2)
montażu i dopuszczeniu do użycia spadochronu, w tym:
a)
datę dopuszczenia po wykonaniu przeglądu lub montażu,
b)
termin ważności ułożenia spadochronu,
c)
imię, nazwisko, numer świadectwa i poświadczenie mechanika lub osoby upoważnionej
przez Prezesa Urzędu dokonującej wpisu,
d)
nazwę lub identyfikator podmiotu wymienionego w pkt 9.1, 9.11 lub 9.11.2.
8.10.4. W przypadku wykonywania zrzutów lub skoków kontrolnych oraz pozostałych prób
w powietrzu, wystawia się odpowiednią kartę sprzętu spadochronowego, z adnotacją w
tytule „TYMCZASOWA”.
8.10.4.1. W tymczasowej karcie sprzętu spadochronowego zamieszcza się informację o
ograniczeniach i celu próby.
8.11. Wpis do karty odnotowuje się w wykazie, o którym mowa w pkt 9.19 ppkt 1.
8.12. Do dokonywania wpisów i poświadczeń w kartach sprzętu spadochronowego są upoważnione
tylko osoby, o których mowa w pkt 8.9, 9.11 lub 9.11.2, oraz Prezes Urzędu.
4.
Certyfikacja podzespołów sprzętu spadochronowego
8.13.1. Za certyfikowane podzespoły sprzętu spadochronowego uważa się podzespoły sprzętu
spadochronowego, dla którego:
1)
Prezes Urzędu wydał świadectwo spełnienia wymagań technicznych lub inny dokument uznania
zdatności dla typu podzespołu systemu spadochronowego lub
2)
właściwy organ innego państwa wydał dokument dopuszczający ten typ sprzętu do użytku,
lub
3)
wydano certyfikat lub inny dokument pozwalający producentowi na oznaczanie wyrobu
znakiem zgodności z normą TSO, JTSO, ETSO, PN, EN lub inną właściwą dla wytwarzanego
sprzętu spadochronowego
-zwane „certyfikatem”.
8.13.2. Za certyfikowany sprzęt spadochronowy uważa się także podzespoły i części
składowe sprzętu spadochronowego, dla którego wydano odpowiedni certyfikat, o którym
mowa w pkt 8.13.1.
8.13.3. W przypadku typu sprzętu spadochronowego posiadającego dokument uznania zdatności
wydany przez organ nadzoru lotniczego innego państwa lub dokument równorzędny lub
inny dokument zaświadczający o dopuszczeniu tego sprzętu do użycia w innym państwie,
Prezes Urzędu może, na wniosek zainteresowanego podmiotu, podjąć decyzję o nadaniu
numeru ewidencyjnego sprzętu spadochronowego oraz wydaniu certyfikatu uznania zdatności,
po:
1)
dostarczeniu tego dokumentu oraz
2)
zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu polskiej wersji instrukcji odpowiednio do rodzaju
sprzętu spadochronowego, oraz
3)
dostarczeniu oświadczenia o sposobie wykonania konstrukcji, osiągach, warunkach używania
oraz ograniczeniach, ustalonych ze względu na bezpieczeństwo skoków, lotów lub użycia
- DDP.
8.14.1. Zatwierdzony producent wnioskujący o świadectwo spełnienia wymagań technicznych,
o którym mowa w pkt 8.13.1 ppkt 1:
1)
opracowuje wstępną dokumentację, która obejmuje:
a)
krótki opis urządzenia, jego przeznaczenia i sposobu działania,
b)
wstępne dane techniczne, w tym:
-
-
projekt zawierający co najmniej rysunki urządzenia i jego części składowych w 3 rzutach
z podstawowymi wymiarami,
-
-
-
-
zakładany zakres warunków eksploatacji,
-
-
c)
warunki techniczne wykonania, w tym w szczególności:
-
-
-
-
projekty lub inne wzorce części składowych,
-
-
sposoby wykonania, obróbki i łączenia elementów,
d)
warunki techniczne odbioru, określające sposoby sprawdzenia spełnienia założeń dla
prototypów i dla produkcji seryjnej, w tym plan certyfikacji zawierający szczegóły
dotyczące planowanych sposobów spełnienia poszczególnych wymagań,
e)
tymczasową instrukcję obsługi;
2)
przeprowadza próby naziemne i w powietrzu, o których mowa w pkt 8.18, odpowiednie
do rodzaju sprzętu spadochronowego, w tym:
a)
we własnym zakresie - próby bezzałogowe,
b)
po zatwierdzeniu programu prób przez Prezesa Urzędu - próby certyfikacyjne lub załogowe
próby w powietrzu, jeżeli ze względu na rodzaj sprzętu spadochronowego są konieczne,
c)
rejestruje próby wymienione w lit. a i b dowolną techniką rejestracji obrazu, umożliwiającą
późniejsze odtworzenie ich przebiegu w czasie rzeczywistym;
3)
sporządza i przedstawia Prezesowi Urzędu do oceny dokumentację końcową obejmującą:
a)
oświadczenie o sposobie wykonania konstrukcji, osiągach, warunkach używania oraz ograniczeniach,
ustalonych ze względu na bezpieczeństwo skoków, lotów lub użycia - DDP, zawierające
także oświadczenie o poziomie spełnienia wymagań technicznych,
b)
arkusz spełnienia wymagań technicznych zawierający także wnioski końcowe, w tym oświadczenie
spełnienia przez prototyp warunków technicznych odbioru sprzętu spadochronowego,
c)
oświadczenie przyjęcia przez producenta odpowiedzialności za udostępnianie użytkownikom
sprzętu spadochronowego, który spełnia warunki techniczne wykonania i odbioru,
d)
instrukcję odpowiednią do rodzaju sprzętu spadochronowego,
e)
sprawozdanie z certyfikacyjnych prób naziemnych i w powietrzu;
4)
uzyskuje zatwierdzenie przez Prezesa Urzędu instrukcji odpowiedniej do rodzaju sprzętu
spadochronowego.
8.14.2. Na podstawie wniosku i wyniku oceny przedstawionej dokumentacji końcowej oraz
po zatwierdzeniu instrukcji, Prezes Urzędu nadaje numer ewidencyjny, o którym mowa
w pkt 8.18.8, oraz wydaje świadectwo spełnienia wymagań technicznych.
8.14.2.1. W celu przeprowadzenia oceny przedstawionej dokumentacji końcowej Prezes
Urzędu ma prawo wglądu do pozostałych materiałów i dokumentów źródłowych dotyczących
certyfikowanego sprzętu.
8.14.3. Częścią składową świadectwa spełnienia wymagań technicznych jest dostarczone
przez producenta oświadczenie o sposobie wykonania konstrukcji, osiągach, warunkach
używania oraz ograniczeniach, ustalanych ze względu na bezpieczeństwo skoków, lotów
lub użycia - DDP.
8.14.3.1 DDP zawiera co najmniej:
1)
nazwę i adres producenta;
2)
opis i ustalenie wyrobu, obejmujące:
a)
nazwę/oznaczenie - określające typ wyrobu:
-
-
ogólny opis lub określenie wyrobu,
-
-
szczegółowy opis i określenie wyrobu,
-
-
b)
standard modyfikacji - oznaczenie poszczególnych modeli, jeżeli typ jest wytwarzany
w kilku standardach modyfikacji,
3)
odniesienie do specyfikacji, w tym numer normy, wymagań technicznych i specyfikacji
projektu wytwórcy;
4)
nominalne osiągi wyrobu - bezpośrednio lub przez odniesienie do innych dokumentów;
5)
szczegóły na temat zatwierdzenia, jakie otrzymał wyrób;
6)
odniesienie do sprawozdania z prób kwalifikacyjnych;
7)
odniesienie do instrukcji użytkowania i obsługi;
8)
oświadczenie o spełnieniu mającej zastosowanie normy lub wymagań technicznych oraz
o każdym odchyleniu od nich;
9)
oświadczenie o poziomie spełnienia mającej zastosowanie normy lub wymagań technicznych
z uwagi na zdolności wyrobu do zniesienia różnych warunków otoczenia lub wykazania
różnych właściwości, w tym wszelkie znane ograniczenia;
10)
zakres wyrobów objętych deklaracją zgodności - w przypadku gdy deklaracja dotyczy
pojedynczego egzemplarza lub określonej liczby wyrobów;
11)
deklarację zgodności wytwórcy dotyczącą jego ograniczonej odpowiedzialności za wyrób
używany poza określonymi w deklaracji warunkami bez jego zgody oraz cel wystawienia
deklaracji zgodności;
12)
datę i podpis upoważnionego przedstawiciela wytwórcy oraz numer i wydanie DDP.
8.14.3.2. DDP wydana przez zatwierdzonego producenta jest publikowana na stronie internetowej
Urzędu Lotnictwa Cywilnego. DDP wydane przez pozostałych producentów są publikowane
na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego na ich wniosek.
8.14.4. Sprzęt spadochronowy, inny niż wymieniony w pkt 8.6, zatwierdzony producent
może dopuścić do produkcji seryjnej lub udostępnić użytkownikom, bez konieczności
uzyskania certyfikatu, o którym mowa w pkt 8.13.1, po:
1)
spełnieniu warunków określonych w pkt 8.14.1 ppkt 1 i 2,
2)
sporządzeniu dokumentacji końcowej, o której mowa w pkt 8.14.1 ppkt 3,
3)
złożeniu do Prezesa Urzędu, wraz z oświadczeniami i dokumentami wymienionymi w pkt
8.14.1 ppkt 3, wniosku o nadanie numeru sprzętu spadochronowego oraz
4)
nadaniu przez Prezesa Urzędu numeru ewidencyjnego typu sprzętu spadochronowego.
8.14.4.1. Na wniosek zainteresowanego podmiotu, po spełnieniu warunków, o których
mowa w pkt 8.14.1, Prezes Urzędu może wydać świadectwo spełnienia wymagań technicznych
dla typu sprzętu spadochronowego, o którym mowa w pkt 8.14.4.
8.15. Wykonawca sprzętu spadochronowego niebędący zatwierdzonym producentem zapewnia
nadzór i zatwierdzenie Prezesa Urzędu na każdym etapie, o którym mowa w pkt 8.14.1,
a także udział przedstawiciela Prezesa Urzędu w próbach. Wymóg uzyskania certyfikatu
dotyczy każdego egzemplarza sprzętu spadochronowego wyprodukowanego przez tego producenta.
8.16. Producent przechowuje dokumentację sprzętu spadochronowego, wymienioną w pkt
8.14.1.
8.16.1. Producent jest odpowiedzialny za:
1)
opracowanie lub zastosowanie właściwych do rodzaju sprzętu spadochronowego warunków
technicznych odbioru, określających sposoby sprawdzenia spełnienia założeń projektu;
2)
udostępnianie użytkownikom wyłącznie sprzętu spadochronowego spełniającego warunki
techniczne wykonania i odbioru wraz z wystawionym przez producenta dokumentem potwierdzającym
ten fakt oraz aktualnym podręcznikiem użytkownika (instrukcją sprzętu spadochronowego).
8.16.2. Producent zapewnia publikację informacji o wszelkich zmianach w warunkach
używania sprzętu spadochronowego i przekazuje tę informację Prezesowi Urzędu.
8.17. Prezes Urzędu może cofnąć lub zawiesić świadectwo spełnienia wymagań technicznych
oraz certyfikat uznania zdatności.
8.17.1. Prezes Urzędu zawiesza świadectwo spełnienia wymagań technicznych lub certyfikat
uznania zdatności, jeżeli nie jest zapewnione bezpieczne użytkowanie sprzętu spadochronowego.
8.17.2. Prezes Urzędu cofa świadectwo spełnienia wymagań technicznych lub certyfikat
uznania zdatności, jeżeli nie jest możliwe usunięcie przyczyny jego zawieszenia.
5.
Próby naziemne i w powietrzu
8.18. Przez próby rozumie się zespół działań na ziemi i w powietrzu zmierzających
do uzyskania informacji o jakościowych i ilościowych charakterystykach sprzętu spadochronowego
w rzeczywistych warunkach skoków, zrzutów lub użycia.
8.18.1. Ustala się podział na następujące rodzaje prób:
2)
certyfikacyjne - wykonywane w celu uzyskania certyfikatu dla sprzętu spadochronowego;
3)
produkcyjne - sprzętu spadochronowego, któremu Prezes Urzędu nadał numer, o którym
mowa w pkt 8.18.8;
4)
eksploatacyjne, w tym skoki, zrzuty lub loty kontrolne, o których mowa w pkt 8.3 ppkt
4.
8.18.1.1. Próby, o których mowa w pkt 8.18.1, mogą być wykonywane jako:
1)
próby bezzałogowe - z wykorzystaniem odpowiedniego obciążenia przy próbie;
2)
próby załogowe - skoki spadochronowe lub inne próby wykonywane z wykorzystaniem sprzętu
spadochronowego przez ludzi;
8.18.2. Próby w powietrzu przeprowadza się zgodnie z programem prób w powietrzu zawierającym,
z uwzględnieniem specyfiki sprzętu spadochronowego, informacje niezbędne do bezpiecznego
przeprowadzenia prób.
8.18.3. Program prób certyfikacyjnych i program prób w powietrzu zatwierdza Prezes
Urzędu.
8.18.4. Przepisów pkt 8.18.2 i 8.18.3 nie stosuje się do wykonywanych z uwzględnieniem
niniejszych przepisów:
1)
skoków, zrzutów lub lotów kontrolnych, o których mowa w pkt 8.3 ppkt 4;
2)
bezzałogowych badawczo-rozwojowych prób w powietrzu;
3)
produkcyjnych prób w powietrzu;
4)
eksploatacyjnych prób w powietrzu;
5)
niecertyfikacyjnych prób naziemnych.
8.18.5. Personel prób w powietrzu, odpowiednio do rodzaju sprzętu spadochronowego
oraz rodzaju prób, może składać się ze skoczków spadochronowych, pilotów posiadających
licencje lub świadectwa kwalifikacji, właściwe dla rodzaju statków powietrznych oraz
rodzaju prób.
8.18.6. Załogowe próby w powietrzu wykonuje upoważniony przez producenta skoczek spadochronowy
lub w przypadku spadochronowych systemów ratowniczych upoważniony przez producenta
skoczek spadochronowy, pilot doświadczalny lub odpowiednio do rodzaju sprzętu spadochronowego
oraz rodzaju prób pilot lotni, paralotni lub motolotni.
8.18.7. W celu uzyskania oceny sprzętu spadochronowego do załogowych prób w powietrzu
może zostać, za zgodą Prezesa Urzędu, dopuszczony również pilot posiadający odpowiednią
praktykę lotniczą, nieposiadający uprawnień pilota doświadczalnego.
6.
Oznaczenie sprzętu spadochronowego i certyfikatów
8.18.8. Wprowadza się następujący sposób oznaczenia sprzętu spadochronowego i wydawanych
certyfikatów sprzętu spadochronowego. Oznaczenie składa się z czterech członów, oddzielonych
kropkami zgodnie z wzorem:
00.000.000.a
gdzie:
1)
00. - pierwszy dwucyfrowy człon - określony numerami od 01 do 99 - oznacza rodzaj
sprzętu spadochronowego:
a)
sprzęt spadochronowy do wykonywania skoków - 01,
b)
sprzęt spadochronowy do lotni i paralotni - 02,
c)
sprzęt spadochronowy do pozostałych statków powietrznych - 03,
d)
sprzęt spadochronowy inny, wyżej niesklasyfikowany - 04;
2)
000. - drugi trzycyfrowy człon - określony numerami od 001 do 999 - oznacza producenta
sprzętu spadochronowego;
3)
000. - trzeci trzycyfrowy człon - określony numerami od 001 do 999 - oznacza zgłoszony
przez danego producenta sprzęt spadochronowy;
4)
a - czwarty człon - określony literami od „a” do „z” - oznacza kolejne modernizacje
sprzętu spadochronowego.
8.18.8.1. Producenta, który otrzymał certyfikat określony w pkt 9.1 ppkt 2 zgłosił
do nadzoru produkcję poza zatwierdzonym producentem lub zgłosił certyfikację wyrobu,
umieszcza się na prowadzonej przez Prezesa Urzędu liście zatwierdzonych lub niezatwierdzonych
producentów i nadaje mu się numer w tej ewidencji.
8.18.8.2. Producent, o którym mowa w pkt 9.1 i 9.2, oznacza w sposób, o którym mowa
w pkt 8.18.8, certyfikowany i niecertyfikowany sprzęt spadochronowy i jego części
składowe wytworzone po dniu wejścia w życie niniejszych przepisów - niezależnie od
stosowanych przez siebie sposobów oznaczania.
8.18.8.3. Dla importowanego typu sprzętu spadochronowego innego niż wymieniony w pkt
8.6, spełniającego warunki, o których mowa w pkt 8.7.2 lub pkt 8.8.1, uzyskiwanie
numeru ewidencyjnego nie jest wymagane, jednak Prezes Urzędu, na wniosek zainteresowanego,
może nadać numer ewidencyjny sprzętu spadochronowego, po:
1)
dostarczeniu dokumentu potwierdzającego spełnienie odpowiednich dla danego rodzaju
sprzętu spadochronowego warunków określonych w pkt 8.7.2 lub pkt 8.8.1;
2)
dostarczeniu oświadczenia o sposobie wykonania konstrukcji, osiągach, warunkach używania
oraz ograniczeniach ustalonych, ze względu na bezpieczeństwo skoków, lotów lub użycia
- DDP;
3)
dostarczeniu instrukcji odpowiedniej dla danego rodzaju sprzętu spadochronowego.
8.18.8.4. Dla importowanego typu sprzętu spadochronowego, o którym mowa w pkt 8.6,
posiadającego certyfikat w rozumieniu pkt 8.13.1 ppkt 2 i 3 oraz pkt 8.13.2, uzyskiwanie
numeru ewidencyjnego nie jest wymagane, jednak Prezes Urzędu może ustalić zasady nadawania
tego numeru. Numer jest wydawany na wniosek zainteresowanego bez wydawania certyfikatu
uznania zdatności.
7.
Minimalne wymagania techniczne dla konstrukcji spadochronów
8.19. Wymagania techniczne dla spadochronów określa każdorazowo na wniosek zainteresowanego
Prezes Urzędu.
8.19.1. Propozycję wymagań technicznych przedstawia wnioskujący.
8.19.2. Wymagania techniczne mogą zostać określone lub zmienione przez Prezesa Urzędu
w oparciu o najnowszą wiedzę związaną z eksploatacją lub praktyką badań wyrobów, a
także w związku z zaistniałymi zdarzeniami lotniczymi.
8.19.3. Kompletne spadochrony oraz produkowane niezależnie czasze spadochronów, pokrowce,
uprzęże i systemy uprząż-pokrowiec oraz inne określone przez Prezesa Urzędu podzespoły
spadochronów producent oznacza tabliczką znamionową.
8.19.4. Tabliczka znamionowa zawiera co najmniej:
1)
informacje wymagane przez mające zastosowanie normy i wymagania techniczne, które
dla sprzętu spadochronowego stosuje producent, lub
2)
poniższe informacje:
a)
typ lub model podzespołu,
b)
oznaczenie, o którym mowa w pkt. 8.18.8,
g)
maksymalne obciążenie użytkowe,
h)
maksymalną prędkość użycia,
i)
numer certyfikatu, jeżeli uzyskano dla podzespołu.
8.19.4.1. Brak tabliczki znamionowej na podzespołach spadochronu kwalifikuje je jako
nieprzeznaczone do lotów, skoków z pasażerem, lotów ucznia-pilota lub skoków ucznia-skoczka.
8.
Instrukcja sprzętu spadochronowego
8.20. Za treść podręcznika użytkownika (instrukcji sprzętu spadochronowego) i jego
aktualizacje odpowiada producent. Zalecaną zawartość i układ instrukcji określa odpowiednio
norma EN 12491: 2003 i normy ją transponujące lub norma TS-106 wydana w styczniu 1989 r.
przez Parachute Industry Association (PIA).
8.21. Zgodnie z zasadami określonymi w przepisach odrębnych wprowadzany na rynek polski
importowany sprzęt spadochronowy powinien być wyposażony w instrukcję sprzętu spadochronowego
przetłumaczoną na język polski.
8.22. Za zgodność z oryginałem tłumaczenia instrukcji, o której mowa w pkt 8.13.3
ppkt 2 i 8.21, odpowiada podmiot wprowadzający sprzęt do obrotu lub, jeżeli wynika
to z umowy - osoba dokonująca tłumaczenia.
Rozdział 9
Produkcja i obsługa sprzętu spadochronowego
1.
Zatwierdzone podmioty produkujące i obsługujące sprzęt spadochronowy
9.1. Projektowanie, produkcja, naprawa i obsługa sprzętu spadochronowego może być
prowadzona, z zastrzeżeniem pkt 9.2, 9.11.2, 9.13 i 9.13.2, odpowiednio przez podmioty:
1)
którym Prezes Urzędu zgodnie z niniejszymi przepisami wydał:
a)
zatwierdzenie dotyczące projektowania, produkcji i obsługi sprzętu spadochronowego
lub
b)
zatwierdzenie dotyczące obsługi sprzętu spadochronowego, lub
2)
posiadające odpowiedni certyfikat wydany na podstawie przepisów odrębnych
- zwane odpowiednio „zatwierdzonymi producentami” lub „zatwierdzonymi podmiotami”.
9.2. Pojedyncze egzemplarze sprzętu spadochronowego mogą być produkowane pod nadzorem
Prezesa Urzędu przez podmioty inne niż zatwierdzeni producenci, zwane „niezatwierdzonymi
producentami”.
9.3. Podmiot ubiegający się o zatwierdzenie, o którym mowa w pkt 9.1 ppkt 1, składa
do Prezesa Urzędu wniosek.
9.4. Wniosek, o którym mowa w pkt 9.3, zawiera następujące dane:
1)
oznaczenie podmiotu - imię i nazwisko lub nazwę;
4)
miejsca wykonywania podstawowej działalności;
5)
podstawę prawną prowadzenia działalności gospodarczej lub oświadczenie o sposobie
prowadzenia działalności podlegającej zatwierdzeniu w innej formie;
6)
numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej
(REGON) lub numer ewidencyjny (PESEL) w zależności od rodzaju podmiotu, a dla podmiotu
z innego państwa - dokument równoważny;
7)
sposób oznaczania produktów dopuszczonych do obrotu - w przypadku producenta;
8)
miejsce przechowywania dokumentacji;
9)
imię i nazwisko oraz kwalifikacje osoby odpowiedzialnej za zapewnienie kontroli jakości.
9.4.1. Do wniosku, o którym mowa w pkt 9.3, dołącza się:
1)
informacje o sposobie zapewnienia niezbędnych osób funkcyjnych, w szczególności podczas
prób, odbioru sprzętu i kontroli jakości, w zależności od rodzaju prowadzonej działalności;
2)
w przypadku podmiotów prowadzących w składzie ponad pięcioosobowym działalność podlegającą
zatwierdzeniu:
a)
schemat struktury organizacyjnej związanej z zatwierdzaną działalnością,
b)
informacje dotyczące zawodowego przygotowania personelu kierowniczego, nadzorującego
i wykonawczego,
c)
imiona i nazwiska osób odpowiedzialnych za kontrolę jakości i zakres odpowiedzialności,
d)
schemat systemu zapewnienia jakości;
3)
w przypadku kooperacji z innymi podmiotami w zakresie zatwierdzanej działalności informacje
dotyczące:
a)
podstawowych kooperantów wykonujących podzespoły, ich podstawowych danych, charakterystyki
oraz zakresu kooperacji,
b)
sposobów zapewnienia jakości lub odbioru podzespołów dostarczanych przez kooperantów
niebędących zatwierdzonymi producentami.
9.5. W ramach procesu zatwierdzania sprawdza się zgodność zgłoszonych danych ze stanem
faktycznym oraz:
1)
zapewnienie co najmniej jednej osoby posiadającej kwalifikacje mechanika, o których
mowa w pkt 9.11 - umożliwiające wykonywanie w szczególności czynności kontroli jakości,
odbioru produkcji i dopuszczania sprzętu;
2)
posiadanie wzorów dokumentacji, o której mowa w pkt 9.19 ppkt 3;
3)
posiadanie instrukcji obsługiwanego sprzętu spadochronowego lub, przy ich braku, uzgodnionych
z Prezesem Urzędu zasad postępowania.
9.6. Na podstawie pozytywnego wyniku kontroli Prezes Urzędu wydaje odpowiednie zatwierdzenie.
9.7. Zatwierdzenie wydaje się na czas nieokreślony.
9.8. Zmiana danych, o których mowa w pkt 9.4 i 9.4.1, wymaga zgłoszenia Prezesowi
Urzędu w terminie 30 dni od dnia zaistnienia, pod rygorem utraty ważności zatwierdzenia.
9.9. Zmiana danych, o których mowa w pkt 9.4 ppkt 1-7, wymaga odpowiednio uzupełnienia
lub wymiany zatwierdzenia.
9.10. Zatwierdzenie traci ważność w przypadku:
1)
zaprzestania działalności;
2)
rezygnacji z zatwierdzenia;
3)
niezgłoszenia w terminie zmian, o których mowa w pkt 9.8;
4)
niezapewnienia przez podmiot warunków, które były podstawą wydania zatwierdzenia,
stwierdzonego decyzją Prezesa Urzędu.
2.
Zakres obsługi sprzętu spadochronowego
9.11. Dopuszczanie do skoków lub użycia, naprawa, obsługa techniczna spadochronów
i ich podzespołów w pełnym zakresie oraz jej poświadczanie może być wykonywane w ramach
podmiotu, który spełnił warunki określone w pkt 9.11.1, przez:
1)
mechaników spadochronowych lub
2)
mechaników poświadczenia obsługi technicznej statku powietrznego właściwych ze względu
na przeznaczenie spadochronu innego przeznaczenia, lub
3)
osoby upoważnione przez Prezesa Urzędu.
9.11.1. Działalność, o której mowa w pkt 9.11, wymaga uzyskania zatwierdzenia, o którym
mowa w pkt 9.1. Przy uzyskaniu zatwierdzenia w przypadku podmiotów prowadzących działalność
podlegającą zatwierdzeniu w składzie do trzech osób nie stosuje się przepisów pkt
9.4.1 ppkt 1 i 2.
9.11.2. Obsługa techniczna spadochronów wykonywana w zakresie ograniczonym do kompletacji,
montażu, konserwacji, napraw niewymagających ingerencji w strukturę podzespołów, dopuszczania
do skoków lub użycia, układania spadochronów oraz jej poświadczanie może być prowadzona
poza zatwierdzonymi podmiotami, o których mowa w pkt 9.1 lub 9.11, przez:
1)
mechaników spadochronowych lub
2)
mechaników poświadczenia obsługi technicznej statku powietrznego właściwych ze względu
na przeznaczenie spadochronu innego przeznaczenia, lub
3)
osoby upoważnione przez Prezesa Urzędu
- w ramach podmiotu, który spełnił warunki określone w pkt 9.11.3.
9.11.3. Działalność, o której mowa w pkt 9.11.2, wymaga zgłoszenia Prezesowi Urzędu
na piśmie nie później niż na 14 dni przed jej rozpoczęciem oraz posiadania wzorów,
o których mowa w pkt 9.19 ppkt 3. Zgłoszenie zawiera dane wymienione w pkt 9.4, odpowiednio
do planowanej działalności.
9.11.4. Zmiana danych, o których mowa w pkt 9.4, wymaga zgłoszenia Prezesowi Urzędu
w terminie 30 dni od dnia zaistnienia pod rygorem wykreślenia podmiotu z ewidencji
prowadzonej przez Prezesa Urzędu.
9.11.5. Układanie spadochronu oraz inne czynności obsługowe sprzętu spadochronowego
i ich poświadczenie w karcie sprzętu spadochronowego może być wykonane poza terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej także przez podmioty z innych państw posiadające uprawnienia
do tych czynności, wydane na podstawie przepisów państw, w których te czynności są
wykonywane.
9.12. W podmiotach, o których mowa w pkt 9.1, 9.11 i 9.11.2, prace obsługowe, naprawy
i prace związane z produkcją mogą być wykonywane jedynie pod nadzorem osób, o których
mowa w pkt 9.11 i 9.11.2.
9.12.1. Obsługę techniczną sprzętu spadochronowego wykonuje się zgodnie z instrukcją
obsługi oraz opublikowanymi zaleceniami producenta.
9.13. Poza podmiotami wymienionymi w pkt 9.1, 9.11 i 9.11.2 obsługa techniczna spadochronu
osobowego w zakresie określonym w pkt 9.13.1 może być wykonywana przez skoczka spadochronowego,
mechanika spadochronowego lub osobę, o której mowa w pkt 9.14.
9.13.1. Zakres obsługi, o której mowa w pkt 9.13, obejmuje:
2)
wymianę uszkodzonych części czaszy głównej oraz systemu uprząż-pokrowiec niewymagającą
ingerencji w strukturę podzespołów;
3)
podczepienie czaszy głównej do systemu uprząż-pokrowiec;
4)
ocenę stanu technicznego systemu uprząż-pokrowiec oraz czaszy głównej spadochronu
przed ułożeniem do skoku;
5)
układanie do skoku czaszy głównej.
9.13.2. Poza podmiotem wymienionym w pkt 9.1, 9.11 i 9.11.2 obsługa techniczna spadochronu
innego przeznaczenia, o którym mowa w pkt 8.1.2, może być wykonywana w zakresie niewymagającym
ingerencji w strukturę podzespołów oraz na własne potrzeby przez osobę używającą spadochronu,
jeżeli instrukcja danego spadochronu nie stanowi inaczej.
9.14. Obsługa techniczna w zakresie układania czasz głównych spadochronów osobowych
dla innych osób może być wykonywana przez mechanika spadochronowego lub osobę, która
ukończyła 18 rok życia i jest skoczkiem spadochronowym lub odbyła odpowiednie przeszkolenie
w podmiocie szkolącym zgodnie z programem specjalistycznym.
9.15. Poświadczeniem obsługi spadochronu głównego w zakresie wymienionym w pkt 9.13.1
oraz posiadania karty sprzętu z dopuszczeniem do skoku, o których mowa w pkt 8.4,
dla spadochronu głównego i zapasowego, i ważnym ułożeniem spadochronu zapasowego,
o którym mowa w pkt 9.17, jest ubranie się skoczka spadochronowego w ten komplet spadochronowy
w celu wykonania skoku. Poświadczenie nie wymaga kontroli ze strony organizatora.
9.15.1. Przepisu pkt 9.15 nie stosuje się do ucznia-skoczka.
9.16. W przypadku odpłatnego udostępniania przez podmiot ułożonych spadochronów osobowych
oraz organizowania skoków uczniów-skoczków jest wymagane prowadzenie dokumentacji,
z której jednoznacznie wynika ułożenie czaszy głównej do skoku przez uprawnione osoby.
9.17. Poświadczenie ważności ułożenia do skoku lub użycia spadochronu zapasowego,
ratowniczego i innego przeznaczenia z wyłączeniem spadochronów, o których mowa w pkt
8.1.2 i 8.1.3, następuje poprzez wpisy do karty sprzętu spadochronowego oraz zaplombowanie.
Plomba zawiera oznaczenie terminu ważności ułożenia i identyfikator układającego.
4.
Ewidencja podmiotów i osób obsługujących lub produkujących sprzęt spadochronowy
9.18. Prezes Urzędu prowadzi ewidencję podmiotów i osób, o których mowa w pkt 9.1,
9.11 i 9.11.2.
9.18.1. Ewidencję, o której mowa w pkt 9.18, udostępnia się w siedzibie Urzędu Lotnictwa
Cywilnego oraz w delegaturach terenowych.
9.18.2 Nie wymaga zgłoszenia i wpisania do ewidencji działalność w zakresie obsługi
technicznej spadochronowych systemów ratowniczych zamontowanych na ultralekkich statkach
powietrznych lub na statkach powietrznych podlegających wpisowi do rejestru cywilnych
statków powietrznych, z zachowaniem następujących warunków:
1)
spadochrony podlegają ocenie zdatności w procesie wydania pozwolenia na wykonywanie
lotów lub świadectwa zdatności do lotu dla statku powietrznego;
2)
poświadczenie obsługi jest wystawiane w książce płatowca lub na druku poświadczenia
obsługi zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi tych statków powietrznych i nie
jest wymagane wystawianie odrębnej karty sprzętu spadochronowego oraz dopuszczenia
do użycia.
9.19. Osoby, o których mowa w pkt 9.11i 9.11.2:
1)
prowadzą wykaz sprzętu dopuszczonego do skoków lub użycia i wykonanych oraz nadzorowanych
czynności obsługowych, w którym zamieszcza się co najmniej:
e)
numer i rodzaj certyfikatu podzespołu,
f)
datę dopuszczenia do skoków lub użycia i numer kolejny w wykazie,
g)
termin ważności dopuszczenia,
h)
zakres wykonanych czynności obsługowych,
i)
dane kontaktowe podmiotu zgłaszającego;
2)
przechowują protokoły z wykonanych czynności obsługowych oraz dokumenty źródłowe będące
podstawą dopuszczenia sprzętu spadochronowego;
3)
posiadają opracowane: sposoby prowadzenia wykazów, wzory protokołów, kart sprzętu
spadochronowego oraz pieczęci używanych do poświadczeń, które zawierają co najmniej
imię i nazwisko osoby dopuszczającej lub poświadczającej obsługę spadochronu oraz
numer wpisu podmiotu do ewidencji.
9.19.1. Podmioty, o których mowa w pkt 9.1, 9.11 i 9.11.2, w przypadku zaprzestania
działalności, o której mowa w pkt 9.1, 9.11 lub 9.11.2, niezwłocznie przekazują wykaz,
obejmujący okres ostatnich 36 miesięcy, Prezesowi Urzędu.
9.19.2. W przypadku prowadzenia działalności niezgodnie z niniejszymi przepisami Prezes
Urzędu może ograniczyć zakres wykonywanej przez podmiot działalności w obszarze związanym
z usunięciem stwierdzonych uchybień, a w przypadku nieusunięcia uchybień w terminie
30 dni od dnia ograniczenia zakresu wykonywanej działalności, skreśla podmiot z prowadzonej
ewidencji.
Rozdział 10
Sygnały stosowane podczas skoków spadochronowych lub zrzutów
10.1. Sygnały stosowane podczas skoków spadochronowych i zrzutów określa tabela.
10.2. Niezależnie od sygnałów wymienionych w pkt 10.1 kierownik skoków może stosować
dodatkowo inne umowne sygnały, jeżeli nie kolidują z ustalonymi sygnałami podanymi
w niniejszych przepisach lub szczegółowych technicznych przepisach ruchu lotniczego.
10.3. Z dodatkowymi sygnałami należy przed rozpoczęciem skoków zapoznać osoby biorące
udział w wykonywaniu oraz organizacji skoków spadochronowych lub zrzutów.