Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiejz dnia 12 kwietnia 2013 r.w sprawie przeglądów, prób i uznawania kontenerów

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 101 ust. 7 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim   (Dz. U. Nr 228, poz. 1368 oraz z 2012 r. poz. 1068) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa tryb i sposób postępowania przy przeprowadzaniu przeglądów, prób i uznawaniu kontenerów.

§ 2.

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o uznaniu, kontenerze, prototypie, typie kontenera, seryjnym kontenerze, nowym kontenerze, narożu zaczepowym, rozumie się przez to odpowiednio uznanie, kontener, prototyp, typ kontenera, seryjny kontener, nowy kontener, naroże zaczepowe w rozumieniu Międzynarodowej konwencji o bezpiecznych kontenerach, sporządzonej w Genewie dnia 2 grudnia 1972 r.   (Dz. U. z 1984 r. Nr 24, poz. 118 i 119).

§ 3.

1.

Zaprojektowany typ konstrukcji uznaje się na wniosek producenta kontenerów składany przed przystąpieniem do wykonania prototypu.

2.

Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się do organu uprawnionego.

3.

Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, producent kontenerów załącza dokumentację techniczną, w trzech egzemplarzach, w celu jej zatwierdzenia przez organ uprawniony.

4.

Dokumentacja techniczna powinna zawierać dane, o których mowa w prawidle 5 rozdziału II załącznika I do Międzynarodowej konwencji o bezpiecznych kontenerach, w tym:

1)

specyfikację kontenera wraz z opisem jego konstrukcji, podaniem jego parametrów, stosowanych materiałów, przyjętych metod wykonania i spawania oraz określeniem technologii montażu, wykończenia i malowania;

2)

rysunki zestawieniowe, rysunki przekrojów węzłów i pojedynczych połączeń poszczególnych elementów z podaniem zastosowanych materiałów oraz rysunki przedstawiające oznakowanie kontenera;

3)

program prób z podaniem wartości obciążeń wewnętrznych i zewnętrznych oraz metod ich przyłożenia, spełniający wymagania zawarte w przepisach międzynarodowych i wymaganiach technicznych.

5.

W przypadku wniosku o uznanie zaprojektowanego typu konstrukcji kontenera izotermicznego oprócz dokumentacji technicznej, o której mowa w ust. 4, dołącza się:

1)

opis techniczny urządzenia chłodniczego, schematy i rysunki urządzenia chłodniczego lub ogrzewczego z podaniem charakterystyk cieplnych, mechanicznych i innych dotyczących działania urządzenia chłodniczego lub ogrzewczego;

2)

specyfikację urządzenia elektrycznego z podaniem charakterystyk urządzeń zabezpieczających i kontrolnych, rysunki złączy wtykowych, schematy ideowe i montażowe;

3)

specyfikację, schematy i rysunki źródła energii elektrycznej wraz z jego napędem;

4)

specyfikację izolacji cieplnej;

5)

obliczenia techniczno-cieplne;

6)

program i metodykę prób techniczno-cieplnych z podaniem wartości, jakie powinny być osiągnięte;

7)

program prób prototypu i produkowanych seryjnie urządzeń chłodniczych lub ogrzewczych.

6.

W przypadku wniosku o uznanie zaprojektowanego typu konstrukcji kontenera zbiornikowego oprócz dokumentacji technicznej, o której mowa w ust. 4, dołącza się:

1)

specyfikację i rysunki konstrukcyjne zbiornika lub zbiorników wraz z przekrojami, w których należy podać dane niezbędne do przeprowadzenia obliczeń sprawdzających dla elementów konstrukcyjnych, w szczególności informacje o wymiarach, materiałach, złączach spawanych, elementach mocujących;

2)

specyfikację wraz z rysunkami armatury oraz urządzeń sterowania i kontroli, z podaniem zastosowanych materiałów;

3)

specyfikację materiałów izolacyjnych, jeżeli zostały zastosowane, oraz rysunki ich mocowania;

4)

opis techniczny i rysunki konstrukcyjne urządzeń utrzymujących ciśnienie oraz urządzeń chłodniczych lub ogrzewających ładunek, jeżeli kontener jest w nie wyposażony;

5)

obliczenia wytrzymałości zbiornika lub zbiorników i szkieletu kontenera, wykonane metodą uznaną przez organ uprawniony;

6)

program prób kontenera;

7)

wykaz ładunków, jakie mogą być przewożone w kontenerze;

8)

dokumenty potwierdzające, że materiały, z jakich wykonano części i zespoły kontenera stykające się z ładunkiem, nie wchodzą z nim w reakcje chemiczne;

9)

świadectwo zatwierdzenia typu kontenera-cysterny, wystawione przez Transportowy Dozór Techniczny, w przypadku gdy kontener zbiornikowy używany jest do przewozu towarów niebezpiecznych w transporcie drogowym, kolejowym lub w żegludze śródlądowej.

7.

W przypadku wniosku o uznanie zaprojektowanego typu konstrukcji kontenera płytowego i kontenera o podstawie płytowej oprócz dokumentacji technicznej, o której mowa w ust. 4, dołącza się:

1)

rysunki urządzeń ustalających konstrukcji czołowych lub słupków narożnych kontenera;

2)

rysunki urządzeń do formowania pakietu.

8.

W ramach uznawania zaprojektowanego typu konstrukcji organ uprawniony zatwierdza dokumentację techniczną.

9.

Prototyp poddaje się próbom w obecności przedstawiciela organu uprawnionego zgodnie z zatwierdzonym programem prób opracowanym zgodnie z załącznikiem II do Międzynarodowej konwencji o bezpiecznych kontenerach.

10.

Przedstawiciel organu uprawnionego sporządza protokół z prób prototypu.

11.

W przypadku pozytywnego wyniku prób organ uprawniony wydaje świadectwo uznania kontenera, zwane dalej „świadectwem uznania”, będące pisemnym potwierdzeniem, że typ kontenera spełnia wymagania techniczne Międzynarodowej konwencji o bezpiecznych kontenerach.

12.

Świadectwo uznania uprawnia do zamocowania na każdym seryjnym kontenerze wykonanym zgodnie z typem konstrukcji tabliczki uznania kontenera, zwanej dalej „tabliczką KBK”.

§ 4.

1.

Kontener pojedynczy uznaje się na wniosek właściciela kontenera pojedynczego.

2.

Wniosek, o którym mowa w ust. 1, właściciel kontenera pojedynczego składa do organu uprawnionego.

3.

Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:

1)

dane dotyczące wnioskodawcy;

2)

dane dotyczące producenta kontenera pojedynczego;

3)

typ;

4)

rodzaj;

5)

przeznaczenie;

6)

numer fabryczny kontenera.

4.

Organ uprawniony przeprowadza oględziny i próby kontenera pojedynczego.

5.

Do trybu postępowania w sprawie uznania, prób, świadectwa uznania i tabliczki KBK kontenera pojedynczego stosuje się odpowiednio przepisy § 3 ust. 9-12.

§ 5.

1.

Właściciel uznanego kontenera informuje organ uprawniony o modyfikacji uznanego kontenera, która skutkuje zmianami w jego strukturze.

2.

Organ uprawniony może poddać próbom uznany kontener, o którym mowa w ust. 1, w celu sprawdzenia, czy spełnia on wymagania określone w Międzynarodowej konwencji o bezpiecznych kontenerach. Przepisy § 3 ust. 9-12 stosuje się odpowiednio.

§ 6.

1.

Każdy uznany kontener poddaje się przeglądom zgodnie z prawidłem 2 rozdziału I załącznika I do Międzynarodowej konwencji o bezpiecznych kontenerach.

2.

Na wniosek właściciela, dzierżawcy lub najemcy uznanego kontenera przeprowadza się przeglądy:

1)

okresowe - zgodnie z określonym albo zatwierdzonym przez właściwy organ uprawniony programem przeglądów okresowych w następujących okresach:

a)

pierwszy przegląd okresowy - w okresie nieprzekraczającym 5 lat, licząc od daty produkcji kontenera, a dla kontenerów zbiornikowych - w okresie nieprzekraczającym 30 miesięcy, z wyjątkiem prób hydraulicznych zbiorników i armatury kontenerów, które przeprowadza się w okresie nieprzekraczającym 5 lat,

b)

kolejny przegląd okresowy - dla wszystkich rodzajów kontenerów w okresie nieprzekraczającym 30 miesięcy od daty ostatniego przeglądu, z wyjątkiem prób hydraulicznych zbiorników i armatury kontenerów, które przeprowadza się co 5 lat, albo

2)

ciągłe - zgodnie z zatwierdzonym przez właściwy organ uprawniony programem przeglądów ciągłych, przy czym rozróżnia się:

a)

przeglądy pełne - przeprowadzane:
  •   -  
    po naprawie uznanego kontenera w dużym zakresie,
  •   -  
    po odnowieniu uznanego kontenera,
  •   -  
    przed przekazaniem go w dzierżawę albo najem,
  •   -  
    po odbiorze z dzierżawy albo najmu
  •   -  
    w okresach nieprzekraczających 30 miesięcy od daty ostatniego przeglądu,

b)

przeglądy rutynowe - przeprowadzane w celu wykrycia uszkodzeń, które mogą wymagać napraw w czasie bieżącej eksploatacji kontenerów.

3.

Przeglądy przeprowadzane zgodnie z programami przeglądów, o których mowa w ust. 1, mogą być przeprowadzane przez organ uprawniony albo właściciela, albo dzierżawcę, albo najemcę kontenera zgodnie z prawidłem 2 rozdziału I załącznika I do Międzynarodowej konwencji o bezpiecznych kontenerach, z zastrzeżeniem ust. 6 i 7.

4.

Właściciel, dzierżawca, najemca kontenera lub właściwy organ uprawniony prowadzi ewidencję przeglądów okresowych lub ciągłych zawierającą dane zgodne z Międzynarodową konwencją o bezpiecznych kontenerach, dotyczące, w szczególności: typu, rodzaju i numeru identyfikacyjnego kontenera, rodzaju przeglądu, wyniku przeglądu, daty i miejsca przeprowadzenia przeglądu, informacji dotyczących osoby przeprowadzającej przegląd.

5.

Organ uprawniony weryfikuje określone albo zatwierdzone programy przeglądów okresowych i zatwierdzone programy przeglądów ciągłych i prowadzi audyt określonych albo zatwierdzonych programów przeglądów okresowych i zatwierdzonych programów przeglądów ciągłych zgodnie z wymaganiami prawidła 2 ust. 4 i 5 rozdziału I załącznika I do Międzynarodowej konwencji o bezpiecznych kontenerach.

6.

Przeglądy kontenerów zbiornikowych przeprowadzane są wyłącznie przez właściwy organ uprawniony.

7.

Niezależnie od rodzaju przeglądu zawory bezpieczeństwa w kontenerach zbiornikowych właściwy organ uprawniony poddaje próbom, oględzinom i kontroli w odstępach czasu nie dłuższych niż 30 miesięcy.

§ 7.

Zakres przeglądów okresowych i ciągłych obejmuje w szczególności:

1)

oględziny polegające na sprawdzeniu, co najmniej z zewnątrz, stanu technicznego wszystkich powierzchni kontenerów, a gdy kontener nie jest załadowany - również jego wnętrza; możliwy jest demontaż elementów kontenera, jeżeli okaże się to konieczne;

2)

sprawdzenie zachowania prawidłowego kształtu lub prawidłowych wymiarów kontenera, w przypadku gdy istnieje podejrzenie ich zmiany;

3)

przeprowadzenie próby szczelności na wpływy atmosferyczne, w przypadku gdy istnieje podejrzenie jej utraty;

4)

sprawdzenie działania zamknięć drzwi i otworów oraz innych urządzeń, w szczególności naroży zaczepowych;

5)

sprawdzenie oznakowania kontenera;

6)

sprawdzenie stanu izolacji termicznej i kanałów powietrznych mających wpływ na wytrzymałość i szczelność, jeżeli istnieje podejrzenie obniżenia własności izolacyjnych lub utraty wytrzymałości - w przypadku kontenerów izotermicznych;

7)

sprawdzenie ogólnego stanu technicznego zbiornika, z zewnątrz i od wewnątrz, jego wytrzymałości i szczelności, stanu technicznego i działania instalacji załadowczo-wyładowczej, stanu i terminu ważności urządzeń zabezpieczających, ważności prób hydraulicznych oraz działania przyrządów pomiarowo-kontrolnych, jeżeli są zainstalowane - w przypadku kontenerów zbiornikowych.

§ 8.

1.

Przeprowadzający przeglądy kontenerów zgodnie z określonym albo zatwierdzonym programem przeglądów okresowych po dokonanym przeglądzie wybija na tabliczce KBK datę kolejnego przeglądu okresowego, określając jego miesiąc i rok.

2.

Zamiast wybijać datę na tabliczce można oznaczyć datę kolejnego przeglądu okresowego za pomocą naklejki, na której powinny znajdować się, wyrażone cyframi lub cyframi i słownie, miesiąc i rok przeprowadzenia kolejnego przeglądu okresowego. Naklejki powinny być umieszczone na tabliczce KBK albo możliwie blisko niej.

3.

Kolor napisów na naklejkach oznaczający lata poszczególnych przeglądów okresowych określa się zgodnie z Międzynarodową konwencją o bezpiecznych kontenerach.

§ 9.

Kontenery poddawane przeglądom zgodnie z zatwierdzonym programem przeglądów ciągłych powinny mieć, umieszczoną na tabliczce KBK albo możliwie blisko niej, dobrze przylegającą naklejkę, na której powinny znajdować się następujące dane:

1)

litery ACEP - oznaczające program ciągły;

2)

skrót nazwy kraju, w którym zatwierdzono program przeglądu;

3)

rok zatwierdzenia programu przeglądu;

4)

numer zatwierdzonego programu przeglądu.

§ 10.

1.

Jeżeli zachodzi podejrzenie, że stan kontenera zagraża bezpieczeństwu, właściwy organ uprawniony może podjąć decyzję o przeprowadzeniu dodatkowego przeglądu w zakresie, o którym mowa w załączniku III do Międzynarodowej konwencji o bezpiecznych kontenerach.

2.

W przypadku stwierdzenia wady kontenera, w szczególności:

1)

przebicia powłok kontenera,

2)

uszkodzenia i deformacji konstrukcji ramy kontenera,

3)

jakichkolwiek zmian wymiarów zewnętrznych kontenera,

4)

uszkodzenia naroży zaczepowych kontenera,

5)

uszkodzenia drzwi i zamknięć kontenera uniemożliwiającego zamknięcie kontenera,

6)

uszkodzenia miejsc zakładania plomb na kontener
- właściwy organ uprawniony zabrania jego użycia, o czym informuje właściciela albo dzierżawcę, albo najemcę kontenera.
2)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 6 sierpnia 2002 r. w sprawie zasad i trybu postępowania przy przeprowadzaniu przeglądów, prób i uznawaniu kontenerów oraz organów uprawnionych do dokonywania tych czynności oraz do kontroli stanu kontenerów (Dz. U. Nr 169, poz. 1388), które na podstawie art. 149 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368 oraz z 2012 r. poz. 1068) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.