|
Bezpieczeństwo pieszych
|
Zasady obowiązujące pieszych w różnych miejscach i sytuacjach drogowych.
|
Osoba szkolona zna zasady obowiązujące pieszych w ruchu drogowym, rozpoznaje znaki
drogowe i stosuje się do nich właściwie reaguje na sygnały oraz polecenia, potrafi
dostosować swoje zachowanie do zaistniałych sytuacji, rozumie konieczność używania
elementów odblaskowych.
|
|
Rowerzysta na drodze publicznej
|
Warunki dopuszczenia rowerzysty do ruchu drogowego:
|
Osoba szkolona zna i rozumie wymagania niezbędne do uzyskania karty rowerowej.
|
|
|
-
ukończone 10 lat,
|
|
|
|
-
uzyskanie zgody rodziców,
|
|
|
|
-
znajomość zasad ruchu drogowego,
|
|
|
|
-
opanowanie techniki jazdy,
|
|
|
|
-
uzyskanie karty rowerowej.
|
|
|
Bezpieczeństwo rowerzysty
|
Rowerzysta - wygodny strój i obuwie dostosowane do warunków atmosferycznych oraz właściwe
wyposażenie: kask, rękawice, kamizelka i inne elementy odblaskowe. Rower - obowiązkowe wyposażenie mające istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy: oświetlenie,
sprawne hamulce, sprawny sygnał dźwiękowy.
|
Osoba szkolona potrafi wyjaśnić znaczenie: właściwego ubioru, w tym kasku, sprawnego
roweru, stosowania różnego rodzaju elementów odblaskowych dla bezpieczeństwa rowerzysty.
|
|
Konserwacja i obsługa roweru
|
Konserwacja roweru: usuwanie brudu, ustawianie siodełka, kierownicy i świateł, sprawdzanie
stanu ogumienia, łańcucha i hamulców.
|
Osoba szkolona wie, jak należy przygotować rower dojazdy. Umie wykonać podstawowe
czynności z zakresu konserwacji roweru.
|
|
Technika jazdy rowerem
|
Doskonalenie umiejętności: wsiadania i ruszania, jazdy na wprost, jazdy po łuku, jazdy
z trzymaniem kierownicy jedną ręką, hamowania i zatrzymania.
|
Osoba szkolona ma opanowaną technikę jazdy rowerem.
|
|
Hierarchia ważności norm, znaków i sygnałów drogowych oraz poleceń dawanych przez
osobę kierującą ruchem
|
Analiza przykładowych sytuacji, w których ma zastosowanie hierarchia ważności dyspozycji:
poleceń, sygnałów, znaków i obowiązujących przepisów w odniesieniu do kierujących
pojazdami i pieszych.
|
Osoba szkolona zna przyjętą hierarchię ważności reguł w ruchu drogowym i jej przestrzega.
|
|
Zasady obowiązujące rowerzystów w ruchu drogowym; śluza rowerowa
|
Zasady: ruchu prawostronnego, ograniczonego zaufania, szczególnej ostrożności; wykorzystanie
śluzy rowerowej.
|
Osoba szkolona potrafi wyjaśnić znaczenie stosowania tych zasad w ruchu drogowym.
|
|
Kultura na drodze
|
Regulacje normujące życie społeczne: unikanie zachowań agresywnych tolerancja, życzliwość,
empatia.
|
Osoba szkolona ma świadomość, że przestrzeganie norm społecznych na drodze zwiększa
bezpieczeństwo i wygodę wszystkich uczestników ruchu drogowego.
|
|
Manewry
|
Zdobywanie umiejętności: włączania się do ruchu, skręcania w prawo, skręcania w lewo,
zawracania, wymijania, omijania, wyprzedzania, zatrzymywania, w tym zatrzymania z
wykorzystaniem śluzy rowerowej.
|
Osoba szkolona potrafi bezpiecznie wykonać wymienione manewry.
|
|
Zagrożenia w ruchu drogowym
|
Analiza różnych sytuacji wynikających z niewłaściwego zachowania rowerzysty w ruchu
drogowym. Przyczyny wypadków drogowych spowodowanych przez rowerzystów.
|
Osoba szkolona potrafi przewidzieć następstwa niewłaściwych zachowań rowerzysty, trafnie
ocenia sytuacje i wyciąga wnioski.
|
|
Znaki i sygnały drogowe, w szczególności dotyczące rowerzystów
|
Rodzaje sygnałów i znaków drogowych i ich analiza w odniesieniu do konkretnych sytuacji
w ruchu drogowym.
|
Osoba szkolona zna znaki i sygnały drogowe i właściwie na nie reaguje.
|
|
Pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniach
|
Zasady pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach: równorzędnych, z drogą z pierwszeństwem,
o ruchu okrężnym, o ruchu kierowanym.
|
Osoba szkolona potrafi określić, komu ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa przejazdu
na konkretnym skrzyżowaniu.
|
|
Sygnały wysyłane przez różne pojazdy uczestniczące w ruchu drogowym
|
Sygnały pojazdów uprzywilejowanych w ruchu. Sposoby sygnalizowania planowanych manewrów, np. skrętu
w lewo lub w prawo, zmiany pasa ruchu, zawracania, włączania się do ruchu, cofania.
|
Osoba szkolona właściwie interpretuje sygnały wysyłane przez różne pojazdy i odpowiednio
na nie reaguje.
|
|
Bezpieczna prędkość
|
Droga zatrzymania w zależności od warunków, w jakich porusza się pojazd, i jego prędkości.
|
Osoba szkolona rozumie zależność długości drogi hamowania pojazdu od różnych czynników.
|
|
Wycieczki rowerowe
|
Zasady obowiązujące rowerzystów jadących w grupie: dozwolona liczba rowerzystów, zachowanie
bezpiecznej odległości, dostosowanie tempa jazdy do najsłabszego członka grupy, zasady
ruchu drogowego. Bezpieczne przewożenie bagażu na rowerze - rozłożenie bagażu i jego
umocowanie.
|
Osoba szkolona zna obowiązujące zasady ruchu drogowego i potrafi bezpiecznie jechać
w grupie. Potrafi określić, co i w jaki sposób można przewozić na rowerze. Przewiduje
zagrożenia mogące być skutkiem niewłaściwego przewożenia bagażu.
|
|
Postępowanie w razie wypadku
|
Przekazywanie informacji o wypadku. Udzielanie pierwszej pomocy, numery alarmowe,
treści przekazywanych informacji.
|
Osoba szkolona zna numery alarmowe oraz potrafi sformułować i przekazać informację
o wypadku. Umie podjąć odpowiednie działania w przypadku wystąpienia drobnych urazów.
|
|
Zachowanie rowerzysty na drodze dla rowerów
|
Przekazanie informacji na temat niebezpieczeństw wynikających z poruszania się po
drodze dla rowerów oraz zasad obowiązujących rowerzystów jadących po drodze dla rowerów.
|
Osoba szkolona zna obowiązujące zasady ruchu drogowego i potrafi bezpiecznie jechać
po drodze dla rowerów.
|