|
|
|
|
|
|
I. WYMAGANIA WOBEC PRZEDSZKOLI1)
|
|
Wymaganie
|
Charakterystyka wymagania na poziomie D
|
Charakterystyka wymagania na poziomie B
|
|
1. Przedszkole realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci
|
Przedszkole działa zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną własną koncepcją pracy,
uwzględniającą potrzeby rozwojowe dzieci, specyfikę pracy przedszkola oraz zidentyfikowane
oczekiwania środowiska lokalnego. Koncepcja pracy przedszkola jest znana rodzicom i przez nich akceptowana.
|
Koncepcja pracy przedszkola jest przygotowywana, modyfikowana i realizowana we współpracy
z rodzicami.
|
|
2. Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający
uczeniu się
|
Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są podporządkowane indywidualnym potrzebom
edukacyjnym i rozwojowym oraz możliwościom psychofizycznym dzieci. Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są planowane, monitorowane i doskonalone. Wnioski z monitorowania są wykorzystywane w planowaniu i realizowaniu tych procesów. Stosowane metody pracy są dostosowane do potrzeb dzieci i grupy przedszkolnej.
|
Wdrażane wnioski z monitorowania procesów wspomagania rozwoju i edukacji dzieci podnoszą
efektywność tych procesów. W przedszkolu stosuje się nowatorskie rozwiązania służące
rozwojowi dzieci.
|
|
3. Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej
|
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego jest realizowana z wykorzystaniem zalecanych
warunków i sposobów jej realizacji. W przedszkolu monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego dziecka, z uwzględnieniem
jego możliwości rozwojowych, formułuje się i wdraża wnioski z tych analiz.
|
Wdrażane wnioski z monitorowania i analizowania osiągnięć dzieci przyczyniają się
do rozwijania ich umiejętności i zainteresowań. Modyfikowane w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego uwzględniają wnioski
z monitorowania i analizowania osiągnięć dzieci oraz rozwój ich zainteresowań.
|
|
4. Dzieci są aktywne
|
Dzieci są zaangażowane w zajęcia prowadzone w przedszkolu i chętnie w nich uczestniczą. Nauczyciele stwarzają sytuacje, które zachęcają dzieci do podejmowania różnorodnych
aktywności. Dzieci są wdrażane do samodzielności.
|
Dzieci inicjują i realizują działania na rzecz własnego rozwoju. Dzieci uczestniczą w działaniach na rzecz społeczności lokalnej.
|
|
5. Respektowane są normy społeczne
|
Relacje między wszystkimi członkami przedszkolnej społeczności są oparte na wzajemnym
szacunku i zaufaniu. Dzieci wiedzą, jakich zachowań się od nich oczekuje. Dzieci w przedszkolu czują się bezpiecznie. Podejmuje się działania wychowawcze mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie
właściwych zachowań. W przedszkolu kształtuje się postawę odpowiedzialności dzieci za działania własne
i działania podejmowane w grupie. Podejmowane działania wychowawcze są monitorowane i, w razie potrzeb, modyfikowane.
|
W przedszkolu, wspólnie z rodzicami, analizuje się podejmowane działania wychowawcze,
w tym mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań. Ocenia
się ich skuteczność oraz, w razie potrzeb, modyfikuje. Dzieci wykazują się odpowiedzialnością w działaniu i relacjach społecznych.
|
|
6. Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji
|
W przedszkolu rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe oraz sytuację
społeczną każdego dziecka. Informacje z przeprowadzonego rozpoznania są wykorzystywane w realizacji działań edukacyjnych. Zajęcia rewalidacyjne dla dzieci niepełnosprawnych oraz zajęcia specjalistyczne są
odpowiednie do rozpoznanych potrzeb każdego dziecka. Przedszkole współpracuje z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi podmiotami
świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom, zgodnie z ich potrzebami i sytuacją społeczną. W przedszkolu są realizowane działania antydyskryminacyjne obejmujące całą społeczność
przedszkola.
|
W opinii rodziców wsparcie otrzymywane w przedszkolu odpowiada potrzebom ich dzieci.
|
|
7. Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych
|
Nauczyciele pracują zespołowo. Wspólnie planują przebieg procesów edukacyjnych i analizują
efekty swojej pracy.
|
Nauczyciele wspólnie rozwiązują problemy, doskonalą metody i formy współpracy. Nauczyciele pomagają sobie nawzajem w ewaluacji i doskonaleniu własnej pracy.
|
|
8. Promowana jest wartość wychowania przedszkolnego
|
Przedszkole prezentuje i upowszechnia informacje o ofercie zajęć prowadzonych w przedszkolu
oraz podejmowanych działaniach. Przedszkole informuje środowisko lokalne o celowości i skuteczności podejmowanych
przez przedszkole działań.
|
Przedszkole promuje w środowisku lokalnym wartość wychowania przedszkolnego. Przedszkole jest pozytywnie postrzegane w środowisku lokalnym.
|
|
9. Rodzice są partnerami przedszkola
|
Przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy. W przedszkolu współpracuje się z rodzicami na rzecz rozwoju ich dzieci. Rodzice współdecydują w sprawach przedszkola i uczestniczą w podejmowanych działaniach.
|
W przedszkolu są realizowane inicjatywy rodziców na rzecz rozwoju dzieci i przedszkola.
|
|
10. Wykorzystywane są zasoby przedszkola i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego
rozwoju
|
Prowadzi się rozpoznanie potrzeb i zasobów przedszkola oraz środowiska lokalnego i
na tej podstawie podejmuje inicjatywy na rzecz ich wzajemnego rozwoju. Przedszkole w sposób systematyczny i celowy, z uwzględnieniem specyfiki jego działania,
współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym.
|
Współpraca przedszkola ze środowiskiem lokalnym wpływa na ich wzajemny rozwój. Współpraca przedszkola z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym
wpływa korzystnie na rozwój dzieci.
|
|
11. Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych
i wewnętrznych
|
W przedszkolu analizuje się wyniki badań zewnętrznych i wewnętrznych dotyczących wspomagania
rozwoju i edukacji dzieci. Nauczyciele planują i podejmują działania edukacyjne i wychowawcze z uwzględnieniem
wyników badań zewnętrznych i wewnętrznych oraz wniosków z tych badań, w tym ewaluacji
zewnętrznej i wewnętrznej. Działania prowadzone przez przedszkole są monitorowane i analizowane, a w razie potrzeb
- modyfikowane.
|
W przedszkolu wykorzystuje się wyniki badań zewnętrznych i prowadzi badania wewnętrzne,
odpowiednio do potrzeb przedszkola, w tym badania osiągnięć dzieci, które zakończyły
wychowanie przedszkolne.
|
|
12. Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi
|
Zarządzanie przedszkolem zapewnia warunki do rozwoju dzieci. Zarządzanie przedszkolem sprzyja indywidualnej i zespołowej pracy nauczycieli oraz
doskonaleniu zawodowemu. Ewaluacja wewnętrzna jest przeprowadzana wspólnie z nauczycielami. W procesie zarządzania, w oparciu o wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego, podejmuje
się działania służące rozwojowi przedszkola.
|
Zarządzanie przedszkolem prowadzi do podejmowania nowatorskich działań, innowacji
i eksperymentów. Zarządzanie przedszkolem sprzyja udziałowi nauczycieli i innych pracowników przedszkola
oraz rodziców w procesie podejmowania decyzji dotyczących przedszkola. Dyrektor podejmuje skuteczne działania zapewniające przedszkolu wspomaganie zewnętrzne
odpowiednie do jego potrzeb.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II. WYMAGANIA WOBEC SZKÓŁ PODSTAWOWYCH, GIMNAZJÓW, SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH, SZKÓŁ
ARTYSTYCZNYCH, PLACÓWEK KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO, PLACÓWEK KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO
ORAZ OŚRODKÓW DOKSZTAŁCANIA I DOSKONALENIA ZAWODOWEGO2)
|
|
Wymaganie
|
Charakterystyka wymagania na poziomie D
|
Charakterystyka wymagania na poziomie B
|
|
1. Szkoła lub placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój uczniów
|
Szkoła lub placówka działa zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną własną koncepcją
pracy, uwzględniającą potrzeby rozwojowe uczniów, specyfikę pracy szkoły lub placówki
oraz zidentyfikowane oczekiwania środowiska lokalnego. Koncepcja pracy szkoły lub placówki jest znana uczniom i rodzicom oraz przez nich
akceptowana.
|
Koncepcja pracy szkoły lub placówki jest przygotowywana, modyfikowana i realizowana
we współpracy z uczniami i rodzicami.
|
|
2. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się
|
Planowanie procesów edukacyjnych w szkole lub placówce służy rozwojowi uczniów. Uczniowie znają stawiane przed nimi cele uczenia się i formułowane wobec nich oczekiwania. Informowanie ucznia o jego postępach w nauce oraz ocenianie pomagają uczniom uczyć
się i planować ich indywidualny rozwój. Nauczyciele kształtują u uczniów umiejętność uczenia się. Nauczyciele i uczniowie tworzą atmosferę sprzyjającą uczeniu się. Nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach. Nauczyciele stosują różne metody pracy dostosowane do potrzeb ucznia, grupy i oddziału.
|
Organizacja procesów edukacyjnych umożliwia uczniom powiązanie różnych dziedzin wiedzy
i jej wykorzystanie. Taka organizacja procesów edukacyjnych pomaga uczniom zrozumieć
świat oraz lepiej funkcjonować w społeczności lokalnej. Uczniowie mają wpływ na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się. Czują
się odpowiedzialni za własny rozwój. Uczniowie uczą się od siebie nawzajem. W szkole lub placówce stosuje się nowatorskie rozwiązania służące rozwojowi uczniów.
|
|
3. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej
|
W szkole lub placówce realizuje się podstawę programową z uwzględnieniem osiągnięć
uczniów z poprzedniego etapu edukacyjnego. Podstawa programowa jest realizowana z wykorzystaniem zalecanych warunków i sposobów
jej realizacji. W szkole lub placówce monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego ucznia, z uwzględnieniem
jego możliwości rozwojowych, formułuje się i wdraża wnioski z tych analiz.
|
Wdrażane wnioski z monitorowania i analizowania osiągnięć uczniów przyczyniają się
do wzrostu efektów uczenia się i osiągania różnorodnych sukcesów edukacyjnych uczniów. Wyniki analizy osiągnięć uczniów, w tym uczniów, którzy ukończyli dany etap edukacyjny,
potwierdzają skuteczność podejmowanych działań dydaktyczno-wychowawczych. Uczniowie odnoszą sukces na wyższym etapie kształcenia lub na rynku pracy.
|
|
4. Uczniowie są aktywni
|
Uczniowie są zaangażowani w zajęcia prowadzone w szkole lub placówce i chętnie w nich
uczestniczą. Nauczyciele stwarzają sytuacje, które zachęcają każdego ucznia do podejmowania różnorodnych
aktywności.
|
Uczniowie inicjują i realizują różnorodne działania na rzecz własnego rozwoju, rozwoju
szkoły lub placówki i społeczności lokalnej oraz angażują w nie inne osoby.
|
|
5. Respektowane są normy społeczne
|
Działania szkoły lub placówki zapewniają uczniom bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne,
a relacje między wszystkimi członkami społeczności szkolnej są oparte na wzajemnym
szacunku i zaufaniu. Uczniowie współpracują ze sobą w realizacji przedsięwzięć będących wynikiem działań
samorządu uczniowskiego. Zasady postępowania i współżycia w szkole lub placówce są uzgodnione i przestrzegane
przez uczniów, pracowników szkoły i rodziców.
|
W szkole lub placówce, wspólnie z uczniami i rodzicami, analizuje się podejmowane
działania wychowawcze, w tym mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie
właściwych zachowań. Ocenia się ich skuteczność oraz, w razie potrzeb, modyfikuje.
|
|
6. Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej
sytuacji
|
W szkole lub placówce rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe,
sposoby uczenia się oraz sytuację społeczną każdego ucznia. Zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
i specjalistyczne organizowane dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju
lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych
są odpowiednie do rozpoznanych potrzeb każdego ucznia. Szkoła lub placówka współpracuje z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi
podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc uczniom, zgodnie z ich potrzebami i sytuacją
społeczną. W szkole lub placówce są realizowane działania antydyskryminacyjne obejmujące całą
społeczność szkoły lub placówki.
|
W szkole lub placówce są prowadzone działania uwzględniające indywidualizację procesu
edukacji w odniesieniu do każdego ucznia. W opinii rodziców i uczniów wsparcie otrzymywane w szkole lub placówce odpowiada ich
potrzebom.
|
|
7. Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych
|
Nauczyciele, w tym nauczyciele pracujący w jednym oddziale, współpracują ze sobą w
planowaniu, organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu procesów edukacyjnych. Wprowadzanie
zmian dotyczących przebiegu procesów edukacyjnych (planowanie, organizacja, realizacja,
analiza i doskonalenie) następuje w wyniku ustaleń między nauczycielami.
|
Nauczyciele wspólnie rozwiązują problemy, doskonalą metody i formy współpracy. Nauczyciele pomagają sobie nawzajem w ewaluacji i doskonaleniu własnej pracy.
|
|
8. Promowana jest wartość edukacji
|
W szkole lub placówce prowadzi się działania kształtujące pozytywny klimat sprzyjający
uczeniu się. W szkole lub placówce prowadzi się działania kształtujące postawę uczenia się przez
całe życie.
|
Szkoła lub placówka wykorzystuje informacje o losach absolwentów do promowania wartości
edukacji. Działania realizowane przez szkołę lub placówkę promują wartość edukacji w społeczności
lokalnej.
|
|
9. Rodzice są partnerami szkoły lub placówki
|
Szkoła lub placówka pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy. W szkole lub placówce współpracuje się z rodzicami na rzecz rozwoju ich dzieci. Rodzice współdecydują w sprawach szkoły lub placówki i uczestniczą w podejmowanych
działaniach.
|
W szkole lub placówce są realizowane inicjatywy rodziców na rzecz rozwoju uczniów
oraz szkoły lub placówki.
|
|
10. Wykorzystywane są zasoby szkoły lub placówki oraz środowiska lokalnego na rzecz
wzajemnego rozwoju
|
Prowadzi się rozpoznanie potrzeb i zasobów szkoły lub placówki oraz środowiska lokalnego
i na tej podstawie podejmuje inicjatywy na rzecz ich wzajemnego rozwoju. Szkoła lub placówka w sposób systematyczny i celowy, z uwzględnieniem specyfiki jej
działania, współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym.
|
Współpraca szkoły lub placówki ze środowiskiem lokalnym wpływa na ich wzajemny rozwój. Współpraca szkoły lub placówki z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku
lokalnym wpływa korzystnie na rozwój uczniów.
|
|
11. Szkoła lub placówka, organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy
wyników sprawdzianu3), egzaminu gimnazjalnego4), egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i egzaminu
potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych
|
W szkole lub placówce analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminów oraz wyniki ewaluacji
zewnętrznej i wewnętrznej. Analizy prowadzą do formułowania wniosków i rekomendacji, na podstawie których nauczyciele
planują i podejmują działania. Działania prowadzone przez szkołę lub placówkę są monitorowane i analizowane, a w
razie potrzeb - modyfikowane.
|
W szkole lub placówce wykorzystuje się wyniki badań zewnętrznych i prowadzi badania
wewnętrzne, odpowiednio do potrzeb szkoły lub placówki, w tym badania osiągnięć uczniów
i losów absolwentów.
|
|
12. Zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi
|
Zarządzanie szkołą lub placówką koncentruje się na wychowaniu, nauczaniu i uczeniu
się oraz zapewnieniu odpowiednich do realizacji tych zadań warunków. Zarządzanie szkołą lub placówką sprzyja indywidualnej i zespołowej pracy nauczycieli
oraz doskonaleniu zawodowemu. Ewaluacja wewnętrzna jest przeprowadzana wspólnie z nauczycielami. W procesie zarządzania, w oparciu o wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego, podejmuje
się działania służące rozwojowi szkoły lub placówki.
|
Zarządzanie szkołą lub placówką prowadzi do podejmowania nowatorskich działań, innowacji
i eksperymentów. Zarządzanie szkołą lub placówką sprzyja udziałowi nauczycieli i innych pracowników
szkoły lub placówki oraz uczniów i rodziców w procesie podejmowania decyzji dotyczących
szkoły lub placówki. Dyrektor podejmuje skuteczne działania zapewniające szkole lub placówce wspomaganie
zewnętrzne odpowiednie do jej potrzeb.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III. WYMAGANIA WOBEC PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I PLACÓWEK ARTYSTYCZNYCH
|
|
Wymaganie
|
Charakterystyka wymagania na poziomie D
|
Charakterystyka wymagania na poziomie B
|
|
1. Placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój wychowanków i umożliwiającą
organizację pracy w sposób sprzyjający osiąganiu celów
|
Placówka działa zgodnie z przyjętą własną koncepcją pracy, uwzględniającą potrzeby
rozwojowe wychowanków, specyfikę pracy placówki oraz zidentyfikowane oczekiwania środowiska
lokalnego. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki współpracują ze sobą w planowaniu,
organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu podejmowanych działań. W placówce monitoruje się osiągnięcia wychowanków. Czas spędzany przez wychowanków w placówce jest efektywnie wykorzystywany.
|
Koncepcja pracy placówki jest przygotowywana, modyfikowana i realizowana we współpracy
z wychowankami i rodzicami. Działania podjęte w wyniku wdrażania wniosków z badań zewnętrznych i wewnętrznych
przyczyniają się do rozwoju placówki. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki uwzględniają opinie wychowanków
w celu doskonalenia podejmowanych działań. W placówce stosuje się nowatorskie rozwiązania służące rozwojowi wychowanków. Dokonuje się analizy efektywności wykorzystania czasu spędzanego przez wychowanków
w placówce, z uwzględnieniem ich potrzeb.
|
|
2. Placówka wspomaga rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków oraz umożliwia
korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego
|
W placówce diagnozuje się i analizuje potrzeby oraz możliwości wychowanków w celu
podejmowania skutecznych działań wspierających ich rozwój. Oferta placówki pozwala na realizację jej zadań, odpowiada potrzebom wychowanków i
daje im możliwość wyboru różnorodnych aktywności. Wychowankowie są zaangażowani w zajęcia prowadzone w placówce i chętnie w nich uczestniczą. W placówce kształtuje się umiejętność spędzania czasu wolnego oraz rozwijania zainteresowań
i uzdolnień. W placówce są realizowane działania antydyskryminacyjne obejmujące całą społeczność
placówki.
|
Wdrażane wnioski z diagnozy i analizy potrzeb oraz możliwości wychowanków zapewniają
skuteczność działań placówki i przyczyniają się do rozwoju zainteresowań i uzdolnień
wychowanków. W placówce ocenia się skuteczność podejmowanych działań. Oferta placówki jest modyfikowana i wzbogacana, umożliwia wychowankom odkrywanie i
rozwijanie ich zdolności. Wychowankowie inicjują i realizują różnorodne działania na rzecz własnego rozwoju
i rozwoju placówki. Wychowankowie wykorzystują umiejętność uczenia się dla własnego rozwoju.
|
|
3. Respektowane są normy społeczne
|
Działania placówki zapewniają wychowankom bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne, a
relacje między wszystkimi członkami społeczności placówki są oparte na wzajemnym szacunku
i zaufaniu. Zasady postępowania i współżycia w placówce są uzgodnione i przestrzegane przez wychowanków,
nauczycieli i inne osoby realizujące zadania placówki oraz rodziców.
|
W placówce, wspólnie z wychowankami i rodzicami, analizuje się podejmowane działania
wychowawcze, w tym mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych
zachowań. Ocenia się ich skuteczność oraz, w razie potrzeb, modyfikuje.
|
|
4. Wykorzystywane są zasoby placówki i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju
|
Prowadzi się rozpoznanie potrzeb i zasobów placówki oraz środowiska lokalnego i na
tej podstawie podejmuje inicjatywy na rzecz ich wzajemnego rozwoju. Placówka w sposób systematyczny i celowy, z uwzględnieniem specyfiki jej działania,
współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym. W placówce stwarza się warunki do wyrażenia opinii o jej funkcjonowaniu w środowisku
lokalnym. Opinie te są wykorzystywane do doskonalenia pracy placówki.
|
Współpraca placówki ze środowiskiem lokalnym wpływa na ich wzajemny rozwój. Współpraca placówki z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym
wpływa korzystnie na rozwój wychowanków. W placówce w sposób zaplanowany, systematyczny i celowy, z uwzględnieniem specyfiki
jej działania, pozyskuje się i wykorzystuje informacje ze środowiska lokalnego, dotyczące
jej oferty.
|
|
5. Zarządzanie placówką służy jej rozwojowi oraz promowaniu wartości edukacji
|
Zarządzanie placówką prowadzi do tworzenia klimatu sprzyjającego realizacji jej zadań
i promowania idei uczenia się przez całe życie. Ewaluacja wewnętrzna jest przeprowadzana wspólnie z nauczycielami i innymi osobami
realizującymi zadania placówki. W procesie zarządzania, w oparciu o wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego, podejmuje
się działania służące rozwojowi placówki. Zarządzanie placówką sprzyja indywidualnej i zespołowej pracy nauczycieli i innych
osób realizujących zadania placówki oraz doskonaleniu zawodowemu. Placówka jest pozytywnie postrzegana w środowisku lokalnym.
|
Zarządzanie placówką prowadzi do podejmowania nowatorskich działań, innowacji i eksperymentów. Zarządzanie placówką sprzyja udziałowi nauczycieli i innych osób realizujących zadania
placówki w procesie ewaluacji wewnętrznej. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki pomagają sobie nawzajem w ewaluacji
i doskonaleniu własnej pracy. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki wspólnie rozwiązują problemy,
doskonalą metody i formy współpracy. Placówka wykorzystuje informacje o efektach pracy z wychowankami do promowania realizowanych
działań i wartości edukacji. Zarządzanie placówką sprzyja udziałowi nauczycieli i innych osób realizujących zadania
placówki oraz, w miarę możliwości, wychowanków i rodziców w procesie podejmowania
decyzji dotyczących placówki.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IV. WYMAGANIA WOBEC PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI, PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNYCH
I BIBLIOTEK PEDAGOGICZNYCH
|
|
Wymaganie
|
Charakterystyka wymagania na poziomie D
|
Charakterystyka wymagania na poziomie B
|
|
1. Placówka realizuje koncepcję pracy
|
Placówka działa zgodnie z przyjętą własną koncepcją pracy, uwzględniającą potrzeby
rozwojowe osób oraz potrzeby instytucji i organizacji korzystających z jej oferty,
specyfikę pracy placówki oraz zidentyfikowane oczekiwania środowiska lokalnego. Koncepcja pracy placówki jest znana osobom, instytucjom i organizacjom korzystającym
z oferty placówki.
|
Realizowana koncepcja pracy placówki jest monitorowana i, w razie potrzeb, modyfikowana
z uwzględnieniem oczekiwań osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty
placówki.
|
|
2. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający rozwojowi osób, instytucji
i organizacji korzystających z oferty placówki
|
Planowanie procesów edukacyjnych w placówce służy rozwojowi osób, instytucji i organizacji
korzystających z oferty placówki. W realizacji zadań stosuje się różne formy i metody pracy dostosowane do potrzeb osób,
instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki. Placówka pozyskuje informacje od osób, instytucji i organizacji, które skorzystały
z oferty placówki, na temat podejmowanych przez placówkę działań.
|
W placówce stosuje się nowatorskie rozwiązania służące rozwojowi osób, instytucji
i organizacji korzystających z oferty placówki. Wnioski z analizy informacji pozyskanych od osób, instytucji i organizacji korzystających
z oferty placówki są wykorzystywane do doskonalenia procesów edukacyjnych i prowadzonych
przez placówkę działań.
|
|
3. Placówka zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty
placówki
|
Realizacja oferty placówki pozwala osiągać jej cele i zaspokaja potrzeby osób, instytucji
i organizacji z niej korzystających. Podejmowane są działania służące wyrównywaniu szans w dostępie do oferty placówki. W opinii osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki, wsparcie
otrzymywane w placówce jest odpowiednie do ich potrzeb. W placówce są realizowane działania antydyskryminacyjne.
|
Doskonali się ofertę placówki z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb osób, instytucji
i organizacji korzystających z oferty placówki oraz pozyskanych od nich opinii dotyczących
pracy placówki. Placówka zachęca osoby, instytucje i organizacje korzystające z oferty placówki do
własnego rozwoju.
|
|
4. Procesy edukacyjne są efektem współpracy nauczycieli i innych osób realizujących
zadania placówki
|
Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki współpracują ze sobą w planowaniu,
organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu procesów edukacyjnych. Wprowadzanie zmian dotyczących przebiegu procesów edukacyjnych (planowanie, organizacja,
realizacja, analiza i doskonalenie) następuje w wyniku ustaleń między nauczycielami
i innymi osobami realizującymi zadania placówki. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki wspomagają się w organizowaniu
i realizacji procesów edukacyjnych.
|
Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki wspólnie rozwiązują problemy,
doskonalą metody i formy współpracy. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki pomagają sobie nawzajem w ewaluacji
i doskonaleniu własnej pracy.
|
|
5. Promowana jest wartość edukacji
|
W placówce prowadzi się działania kształtujące postawę uczenia się przez całe życie. W placówce prowadzi się działania promujące wartość edukacji, skierowane do osób,
instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki oraz nauczycieli i innych
osób realizujących zadania placówki. Placówka jest pozytywnie postrzegana w środowisku lokalnym.
|
Realizowane przez placówkę działania wzmacniają odpowiedzialność za własny rozwój
osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki. Działania realizowane przez placówkę promujące wartość edukacji wpływają na rozwój
lokalnej społeczności.
|
|
6. Wykorzystywane są zasoby placówki i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju
|
Prowadzi się rozpoznanie potrzeb i zasobów placówki oraz środowiska lokalnego i na
tej podstawie podejmuje inicjatywy na rzecz ich wzajemnego rozwoju. Placówka w sposób systematyczny i celowy, z uwzględnieniem specyfiki jej działania,
współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym. W placówce stwarza się warunki do wyrażenia opinii o jej funkcjonowaniu w środowisku
lokalnym. Opinie te są wykorzystywane do doskonalenia pracy placówki.
|
Współpraca placówki ze środowiskiem lokalnym wpływa na ich wzajemny rozwój. Wykorzystywane przez placówkę zasoby środowiska lokalnego wpływają na rozwój osób,
instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki.
|
|
7. Placówka w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych
|
W placówce analizuje się wyniki badań zewnętrznych i wewnętrznych, w tym wyniki ewaluacji
zewnętrznej i wewnętrznej. Analizy prowadzą do formułowania wniosków i rekomendacji, na podstawie których przygotowuje
się ofertę placówki, planuje i podejmuje działania. Realizacja oferty i działania podejmowane w placówce są monitorowane i analizowane,
a w razie potrzeb - modyfikowane.
|
Placówka doskonali własną pracę z uwzględnieniem systematycznie pozyskiwanych informacji
na temat rozwoju osób, instytucji i organizacji, które skorzystały z oferty placówki.
|
|
8. Zarządzanie placówką służy jej rozwojowi
|
Zarządzanie placówką zapewnia warunki do realizacji zadań statutowych placówki. Ewaluacja wewnętrzna jest przeprowadzana wspólnie z nauczycielami i innymi osobami
realizującymi zadania placówki. W procesie zarządzania, w oparciu o wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego, podejmuje
się działania służące rozwojowi placówki. Zarządzanie placówką sprzyja indywidualnej i zespołowej pracy nauczycieli i innych
osób realizujących zadania placówki oraz doskonaleniu zawodowemu. Zarządzanie placówką zapewnia przygotowanie oferty odpowiedniej do potrzeb osób, instytucji
i organizacji korzystających z oferty placówki oraz odpowiednie warunki jej realizacji.
|
Zarządzanie placówką prowadzi do podejmowania nowatorskich działań, innowacji i eksperymentów. Zarządzanie placówką sprzyja udziałowi nauczycieli i innych osób realizujących zadania
placówki w procesie podejmowania decyzji dotyczących placówki. Zarządzanie placówką sprzyja udziałowi nauczycieli i innych osób realizujących zadania
placówki w procesie ewaluacji wewnętrznej.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V. WYMAGANIA WOBEC SPECJALNYCH OŚRODKÓW WYCHOWAWCZYCH ORAZ PLACÓWEK ZAPEWNIAJĄCYCH
OPIEKĘ I WYCHOWANIE UCZNIOM W OKRESIE POBIERANIA NAUKI POZA MIEJSCEM STAŁEGO ZAMIESZKANIA
|
|
Wymaganie
|
Charakterystyka wymagania na poziomie D
|
Charakterystyka wymagania na poziomie B
|
|
1. Planuje się i organizuje pracę w sposób sprzyjający osiąganiu celów placówki
|
W placówce diagnozuje się i analizuje potrzeby oraz możliwości wychowanków. Wyniki tych analiz i diagnoz są uwzględniane przy planowaniu, organizowaniu, realizowaniu
i modyfikowaniu działań placówki. Placówka działa zgodnie z przyjętą własną koncepcją pracy, uwzględniającą potrzeby
rozwojowe wychowanków, specyfikę pracy placówki oraz zidentyfikowane oczekiwania środowiska
lokalnego. Czas spędzany przez wychowanków w placówce jest efektywnie wykorzystywany.
|
Działania podjęte w efekcie wdrażania wniosków z badań zewnętrznych i wewnętrznych
przyczyniają się do rozwoju wychowanków i placówki. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki pracują wspólnie z wychowankami
nad doskonaleniem podejmowanych działań. Placówka podejmuje innowacyjne działania w zakresie umożliwiania wychowankom rozwijania
zainteresowań i uzdolnień lub specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania. Dokonuje się analizy efektywności wykorzystania czasu spędzanego przez wychowanków
w placówce, z uwzględnieniem ich potrzeb. Wnioski z tych analiz przyczyniają się do podniesienia efektywności pracy placówki.
|
|
2. Respektowane są normy społeczne
|
Działania placówki zapewniają wychowankom bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne, a
relacje między wszystkimi członkami społeczności placówki są oparte na wzajemnym szacunku
i zaufaniu. Zasady postępowania i współżycia w placówce są uzgodnione i przestrzegane przez wychowanków,
nauczycieli i inne osoby realizujące zadania placówki oraz rodziców. Podejmuje się działania wychowawcze mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie
właściwych zachowań. Podejmowane działania wychowawcze są monitorowane i, w razie potrzeb, modyfikowane. Działania wychowawcze podejmowane w placówce są spójne i odpowiednie do potrzeb wychowanków
i sprzyjają kształtowaniu i uzyskiwaniu pożądanych postaw i zachowań. Wychowankowie współpracują ze sobą.
|
W placówce ocenia się skuteczność podejmowanych działań. Ocena ta jest uwzględniana
przy planowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu kolejnych działań. Podejmowane działania
zaspokajają potrzeby każdego wychowanka. Wychowankowie, odpowiednio do swoich możliwości, wykazują się odpowiedzialnością w
działaniu i relacjach społecznych. Wychowankowie biorą udział w procesie podejmowania decyzji dotyczących zadań placówki.
|
|
3. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki wspólnie podejmują działania
odpowiednie do jej funkcji
|
Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki współpracują ze sobą w planowaniu,
organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu działań służących realizacji zadań placówki. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki monitorują jakość podejmowanych
działań. Wnioski z monitorowania są wspólnie analizowane i wykorzystywane w planowaniu,
organizowaniu i realizowaniu działań. Wprowadzanie zmian dotyczących przebiegu procesów edukacyjnych (planowanie, organizacja,
realizacja, analiza i doskonalenie) następuje w wyniku ustaleń między nauczycielami
i innymi osobami realizującymi zadania placówki.
|
Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki wspólnie rozwiązują problemy,
doskonalą metody i formy współpracy. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki pomagają sobie nawzajem w ewaluacji
i doskonaleniu własnej pracy.
|
|
4. Placówka wspomaga rozwój wychowanków, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji
|
W placówce rozpoznaje się możliwości psychofizyczne, potrzeby rozwojowe oraz sytuację
społeczną każdego wychowanka. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki stwarzają sytuacje, w których
zachęcają wychowanków do podejmowania różnorodnych aktywności, z uwzględnieniem rozpoznanych
możliwości psychofizycznych każdego wychowanka i jego potrzeb rozwojowych. Wychowankowie są zaangażowani w zajęcia prowadzone w placówce i chętnie w nich uczestniczą. Placówka współpracuje z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi podmiotami
świadczącymi poradnictwo i pomoc wychowankom, zgodnie z ich potrzebami i sytuacją
społeczną. W placówce są realizowane działania antydyskryminacyjne obejmujące całą społeczność
placówki.
|
W placówce są prowadzone działania zwiększające szanse edukacyjne wychowanków. Działania
te uwzględniają indywidualne potrzeby każdego wychowanka. Wychowankowie biorą udział w procesie podejmowania decyzji dotyczących zadań placówki. Wychowankowie inicjują i realizują różnorodne działania na rzecz własnego rozwoju
i rozwoju placówki. Mają wpływ na organizację pracy placówki. W opinii rodziców i wychowanków wsparcie otrzymywane w placówce odpowiada ich potrzebom.
|
|
5. Wykorzystywane są zasoby placówki i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju
|
Prowadzi się rozpoznanie potrzeb i zasobów placówki oraz środowiska lokalnego i na
tej podstawie podejmuje inicjatywy na rzecz ich wzajemnego rozwoju. Placówka wspiera rodziców w wychowaniu i zrozumieniu aktualnej sytuacji ich dzieci. Placówka w sposób systematyczny i celowy, z uwzględnieniem specyfiki jej działania,
współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym. W placówce stwarza się warunki do wyrażenia opinii o jej funkcjonowaniu w środowisku
lokalnym. Opinie te są wykorzystywane do doskonalenia pracy placówki.
|
Placówka realizuje inicjatywy zgłaszane przez rodziców na rzecz rozwoju wychowanków
i placówki. Rodzice pozytywnie oceniają efekty wsparcia udzielonego im przez placówkę. Współpraca placówki ze środowiskiem lokalnym wpływa na ich wzajemny rozwój. Wykorzystywane przez placówkę zasoby środowiska lokalnego wpływają na rozwój wychowanków
i placówki.
|
|
6. Zarządzanie placówką służy jej rozwojowi i promowaniu wartości edukacyjnych i wychowawczych
|
Zarządzanie placówką prowadzi do tworzenia klimatu sprzyjającego realizacji jej zadań
i promowania idei uczenia się przez całe życie. W placówce wspiera się wychowanków w przyjmowaniu odpowiedzialności za własny rozwój. Ewaluacja wewnętrzna jest przeprowadzana wspólnie z nauczycielami i innymi osobami
realizującymi zadania placówki. W procesie zarządzania, w oparciu o wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego, podejmuje
się działania służące rozwojowi placówki. Zarządzanie placówką sprzyja udziałowi nauczycieli i innych osób realizujących zadania
placówki w procesie podejmowania decyzji dotyczących placówki oraz doskonaleniu zawodowemu.
|
Zarządzanie placówką prowadzi do podejmowania nowatorskich działań, innowacji i eksperymentów. Zarządzanie placówką sprzyja udziałowi nauczycieli i innych osób realizujących zadania
placówki w procesie ewaluacji wewnętrznej. Placówka jest pozytywnie postrzegana w środowisku lokalnym.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VI. WYMAGANIA WOBEC MŁODZIEŻOWYCH OŚRODKÓW WYCHOWAWCZYCH, MŁODZIEŻOWYCH OŚRODKÓW SOCJOTERAPII,
SPECJALNYCH OŚRODKÓW SZKOLNO-WYCHOWAWCZYCH, OŚRODKÓW UMOŻLIWIAJĄCYCH DZIECIOM I MŁODZIEŻY
Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU GŁĘBOKIM, A TAKŻE DZIECIOM I MŁODZIEŻY Z UPOŚLEDZENIEM
UMYSŁOWYM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI SPRZĘŻONYMI REALIZACJĘ ODPOWIEDNIO OBOWIĄZKU ROCZNEGO
PRZYGOTOWANIA PRZEDSZKOLNEGO, OBOWIĄZKU SZKOLNEGO I OBOWIĄZKU NAUKI5)
|
|
Wymaganie
|
Charakterystyka wymagania na poziomie D
|
Charakterystyka wymagania na poziomie B
|
|
1. Placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój wychowanków
|
Placówka działa zgodnie z przyjętą własną koncepcją pracy, uwzględniającą potrzeby
rozwojowe wychowanków, specyfikę pracy placówki oraz zidentyfikowane oczekiwania środowiska
lokalnego. Koncepcja pracy placówki jest znana rodzicom i przez nich akceptowana.
|
Koncepcja pracy placówki jest przygotowywana, modyfikowana i realizowana we współpracy
z rodzicami.
|
|
2. Podejmowane w placówce działania są zorganizowane w sposób sprzyjający osiąganiu
celów placówki
|
Planowanie działań w placówce odpowiednio do rodzaju placówki: profilaktyczno-wychowawczych,
edukacyjnych, prozdrowotnych, rekreacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych i
rewalidacyjnych, w tym wynikających z indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
opracowanych dla wychowanków, służy rozwojowi wychowanków. Działania realizowane w placówce są monitorowane i, w razie potrzeb - modyfikowane
w celu podniesienia efektywności pracy placówki. Wychowankowie znają stawiane przed nimi cele uczenia się i formułowane wobec nich
oczekiwania. Informowanie wychowanków o ich postępach oraz ocenianie pomagają wychowankom uczyć
się i planować ich indywidualny rozwój. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki motywują wychowanków do aktywnego
uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach. Czas spędzany przez wychowanków w placówce jest efektywnie wykorzystywany.
|
Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki pracują wspólnie z wychowankami,
z uwzględnieniem ich możliwości, nad doskonaleniem podejmowanych działań. W placówce są prowadzone działania uwzględniające indywidualizację procesu edukacji
i terapii w odniesieniu do każdego wychowanka. Organizacja procesów edukacyjnych umożliwia wychowankom powiązanie różnych dziedzin
wiedzy i jej wykorzystanie. Taka organizacja procesów edukacyjnych pomaga wychowankom
zrozumieć świat oraz lepiej funkcjonować w społeczności lokalnej. Wychowankowie mają wpływ na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się. Czują
się odpowiedzialni za własny rozwój. Wychowankowie uczą się od siebie nawzajem.
|
|
3. Wychowankowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej
|
Działania służące nabywaniu wiedzy i umiejętności dostosowuje się do zdiagnozowanych
potrzeb i możliwości wychowanków. Rozwój wychowanków planuje się indywidualnie, z uwzględnieniem postępów każdego wychowanka. Nauczyciele stosują różnorodne metody pracy, z uwzględnieniem możliwości, zdolności
i sposobów uczenia się wychowanków. W szkole funkcjonującej w placówce realizuje się programy nauczania uwzględniające
dotychczasowe osiągnięcia edukacyjne każdego wychowanka, jego możliwości i zdolności. Podstawa programowa jest realizowana z wykorzystaniem zalecanych warunków i sposobów
jej realizacji. Wychowankowie nabywają wiadomości i umiejętności zgodnie z rozpoznanymi potrzebami
i możliwościami. W placówce, odpowiednio do jej specyfiki, monitoruje się proces nabywania wiedzy i
umiejętności przez wychowanków w odniesieniu do potrzeb i możliwości każdego wychowanka.
|
Placówka podejmuje nowatorskie rozwiązania, innowacje i eksperymenty w zakresie rozwijania
zainteresowań i uzdolnień, organizacji nauki, metod pracy i wychowania. Zebrane informacje o losach byłych wychowanków potwierdzają skuteczność podejmowanych
działań profilaktyczno-wychowawczych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych.
|
|
4. Wychowankowie są aktywni
|
Wychowankowie są zaangażowani w zajęcia prowadzone w placówce i chętnie w nich uczestniczą. Nauczyciele stwarzają sytuacje, które zachęcają każdego wychowanka do podejmowania
różnorodnych aktywności, odpowiednio do ich możliwości.
|
Wychowankowie są, odpowiednio do swoich możliwości, samodzielni w podejmowaniu różnorodnych
aktywności na rzecz własnego rozwoju i rozwoju placówki.
|
|
5. Respektowane są normy społeczne
|
Działania placówki zapewniają wychowankom bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne, a
relacje między wszystkimi członkami społeczności placówki są oparte na wzajemnym szacunku
i zaufaniu. Zasady postępowania i współżycia w placówce są uzgodnione i przestrzegane przez wychowanków,
pracowników placówki oraz rodziców. Podejmuje się działania wychowawcze mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie
właściwych zachowań. Realizacja tych działań jest monitorowana oraz, w razie potrzeb,
modyfikowana. Działania wychowawcze podejmowane w placówce są spójne i odpowiednie do potrzeb wychowanków
i sprzyjają kształtowaniu i uzyskiwaniu pożądanych postaw i zachowań. Wychowankowie współpracują ze sobą w miarę swoich możliwości. W placówce są realizowane działania antydyskryminacyjne obejmujące całą społeczność
placówki.
|
W placówce ocenia się skuteczność podejmowanych działań profilaktyczno-wychowawczych,
opiekuńczych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych. Ocena ta jest uwzględniana
przy planowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu kolejnych działań. Podejmowane działania
zaspokajają potrzeby każdego wychowanka. Wychowankowie, odpowiednio do swoich możliwości, wykazują się odpowiedzialnością w
działaniu i relacjach społecznych. Wychowankowie, odpowiednio do swoich możliwości, biorą udział w procesie podejmowania
decyzji dotyczących zadań placówki.
|
|
6. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki współpracują w planowaniu
i realizowaniu działań odpowiednich do jej funkcji
|
Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki współpracują ze sobą w planowaniu,
organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu podejmowanych działań. Wprowadzanie zmian dotyczących przebiegu procesów zapewniających realizację zadań
placówki (planowanie, organizacja, realizacja, analiza i doskonalenie) następuje w
wyniku ustaleń między nauczycielami i innymi osobami realizującymi zadania placówki.
|
Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki wspólnie rozwiązują problemy,
doskonalą metody i formy współpracy. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki pomagają sobie nawzajem w ewaluacji
i doskonaleniu własnej pracy.
|
|
7. Promowana jest wartość edukacji
|
W placówce prowadzi się działania kształtujące pozytywny klimat sprzyjający uczeniu
się. W placówce prowadzi się działania kształtujące postawę uczenia się przez całe życie.
|
Placówka wykorzystuje informacje o losach byłych wychowanków do promowania wartości
edukacji. Działania realizowane przez placówkę promują wartość edukacji w społeczności lokalnej.
|
|
8. Rodzice są partnerami placówki
|
Placówka, z uwzględnieniem jej specyfiki, pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców
na temat swojej pracy. W placówce współpracuje się z rodzicami na rzecz rozwoju ich dzieci. Rodzice współdecydują w sprawach placówki i uczestniczą w podejmowanych działaniach. Placówka wspiera rodziców w wychowaniu i zrozumieniu aktualnej sytuacji ich dzieci.
|
W placówce są realizowane inicjatywy rodziców na rzecz rozwoju wychowanków oraz placówki. W placówce w sposób zaplanowany, systematyczny i celowy, z uwzględnieniem specyfiki
jej działania, wspiera się rodziców w działaniach na rzecz rozwoju ich dzieci. Rodzice
dostrzegają efekty tego wsparcia.
|
|
9. Wykorzystywane są zasoby placówki i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju
|
Prowadzi się rozpoznanie potrzeb i zasobów placówki oraz środowiska lokalnego i na
tej podstawie podejmuje inicjatywy na rzecz ich wzajemnego rozwoju. Placówka w sposób systematyczny i celowy, z uwzględnieniem specyfiki jej działania,
współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym, w
tym z podmiotami odpowiedzialnymi za wspomaganie dzieci i młodzieży, odpowiednio do
potrzeb dzieci i młodzieży i ich sytuacji społecznej. W placówce stwarza się warunki do wyrażenia opinii o jej funkcjonowaniu w środowisku
lokalnym. Opinie te są wykorzystywane do doskonalenia pracy placówki.
|
Współpraca placówki ze środowiskiem lokalnym służy zwiększaniu szans edukacyjnych
wychowanków, z uwzględnieniem indywidualizacji podejmowanych wobec nich działań. Współpraca placówki ze środowiskiem lokalnym wpływa na ich wzajemny rozwój. Placówka jest pozytywnie postrzegana w środowisku lokalnym.
|
|
10. Placówka w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analiz badań zewnętrznych i wewnętrznych
|
W szkole funkcjonującej w placówce, w której uczniowie przystępują do sprawdzianu6) lub egzaminów7), analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminów. W placówce analizuje się wyniki ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej. Analizy prowadzą do formułowania wniosków i rekomendacji, na podstawie których nauczyciele
i inne osoby realizujące zadania placówki planują i podejmują działania. Działania prowadzone przez placówkę są monitorowane i analizowane, a w razie potrzeb
- modyfikowane.
|
Działania podjęte w efekcie wdrażania wniosków z zewnętrznych i wewnętrznych badań
oraz analiz przyczyniają się do rozwoju placówki.
|
|
11. Zarządzanie placówką służy jej rozwojowi
|
Dyrektor zapewnia warunki do realizacji zadań placówki. Zarządzanie placówką sprzyja indywidualnej i zespołowej pracy nauczycieli i innych
osób realizujących zadania placówki oraz doskonaleniu zawodowemu. Ewaluacja wewnętrzna jest przeprowadzana wspólnie z nauczycielami i innymi osobami
realizującymi zadania placówki. W procesie zarządzania, w oparciu o wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego, podejmuje
się działania służące rozwojowi placówki.
|
Zarządzanie placówką prowadzi do podejmowania nowatorskich działań, innowacji i eksperymentów. Zarządzanie placówką sprzyja udziałowi nauczycieli i innych osób realizujących zadania
placówki oraz wychowanków i rodziców w procesie podejmowania decyzji dotyczących placówki. Dyrektor podejmuje skuteczne działania zapewniające placówce wspomaganie zewnętrzne
odpowiednie do jej potrzeb.
|
|
|
|
|
|
|
1) Dotyczy również oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w szkołach podstawowych
oraz form wychowania przedszkolnego innych niż przedszkole lub oddział przedszkolny
zorganizowany w szkole podstawowej.
2) Nie dotyczy szkół zorganizowanych w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych
ośrodkach socjoterapii i specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych.
3) Dotyczy sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej,
w klasie VI ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia oraz w klasie III ogólnokształcącej
szkoły baletowej.
4) Dotyczy egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, w klasie III
ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, w klasie III ogólnokształcącej szkoły
sztuk pięknych oraz w klasie VI ogólnokształcącej szkoły baletowej.
5) Ilekroć w części VI jest mowa o wychowankach, należy przez to rozumieć także uczniów
szkół zorganizowanych w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach
socjoterapii i specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych.
6) Dotyczy sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej.
7) Dotyczy egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego,
egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje
w zawodzie.