1. Przejścia żeglowne pod stałymi mostami wymagają dodatkowego oznakowania, w szczególności w sytuacji ograniczonego prześwitu
pod mostem, małych głębokości wody czy możliwości kolizji z filarem mostu.
2. 1. W przypadkach określonych w ust. 1 części B załącznika, jeżeli okaże się, że
konieczne lub pożądane jest wskazanie statkom najbardziej odpowiedniego miejsca przejścia
pod mostem, oznakowuje się „najlepszy punkt przejścia”.
2. 2. Najlepszy punkt przejścia określa właściwy dyrektor urzędu morskiego przy uwzględnieniu
następujących czynników:
1)
możliwego maksymalnego prześwitu;
2)
głębokości wody pod mostem, szczególnie gdy nie jest ona równomierna;
3)
ochrony filarów mostu i innych przeszkód;
4)
potrzeb żeglugi jedno- lub dwukierunkowej.
3. Sposób oznakowania przejść żeglownych pod mostami powinien być zgodny z powszechnie
przyjętym kierunkiem oznakowania toru wodnego przez znaki systemu bocznego.
4. Oznakowanie dzienne (jeśli jest wymagane) powinno charakteryzować się następującymi
cechami:
1)
jeżeli żegluga odbywa się na całej rozpiętości przejścia (przęsła), znaki powinny
być umieszczone na filarach mostu; jeżeli żegluga jest możliwa tylko w części rozpiętości
przęsła, to znaki powinny być umieszczone na lub pod przęsłem tak, by wskazywały granice
części żeglownej; znaki, o ile to możliwe, powinny być rozmieszczone na płaszczyźnie
prostokąta tak, aby wszystkie jego wierzchołki były widoczne przed wejściem pod most
(umożliwia to kapitanowi ciągłą ocenę położenia jednostki względem osi toru);
2)
granice przejścia powinny być oznakowane w następujący sposób:
a)
lewa strona - tablica pokazująca czerwony kwadrat na białym tle (rys. 15),
b)
prawa strona - tablica pokazująca zielony trójkąt równoboczny, wierzchołkiem skierowany
do góry, na białym tle (tys. 16);
3)
najlepszy punkt przejścia może być wskazany przez okrągłą tablicę pomalowaną w czerwono-białe
pasy (rys. 17).
|
|
Wymiary w mm
|
|
a
|
b
|
c
|
d
|
e
|
f
|
|
1000
|
600
|
750
|
650
|
1050
|
150
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Oznakowanie nocne powinno się charakteryzować następującymi cechami:
1)
do oznakowania granic kanału żeglugowego powinny być wykorzystane czerwone i zielone
światła o określonym rytmie przewidzianym dla świateł nawigacyjnych oznakowania bocznego;
jeżeli żegluga jest możliwa na całej rozpiętości przejścia (przęsła), światła powinny
być umieszczone na filarach mostu; jeżeli żegluga jest dostępna tylko w części rozpiętości
przęsła, światła powinny być umieszczone pod przęsłem albo na pławach lub stawach
na wodzie, ustawionych tak, aby wskazywały granice części żeglownej; światła, o ile
to możliwe, powinny być rozmieszczone na płaszczyźnie prostokąta w taki sposób, aby
wszystkie jego wierzchołki były widoczne przed wejściem pod most (wskazany wyżej sposób
rozmieszczenia świateł umożliwia kapitanowi ciągłą ocenę położenia jednostki względem
osi toru);
2)
najlepszy punkt przejścia może być wskazany przez białe światło lub światła o charakterystyce
światła bezpiecznej wody, umieszczone pod przęsłem;
3)
jako alternatywne do świateł nawigacyjnych można stosować tablice opisane w ust. 4
pkt 2 i 3 części B załącznika dodatkowo podświetlone;
4)
tablice oznakowania dziennego mogą być, dla łatwiejszego rozpoznania w ciągu nocy,
pokryte materiałami odblaskowymi o odpowiednim kolorze.
6. 1. Każdy most powinien być wyposażony w znak informujący o prześwicie pod konstrukcją
dla średniego stanu wody. Znak taki stanowi tablica (rys. 18) pokazująca pochylony
kwadrat koloru żółtego, na którym podana jest wartość prześwitu wyrażona w metrach
i dziesiątkach metra (liczba jest koloru czarnego) w odniesieniu do średniego stanu
wody. Tablica powinna być umieszczona na przęśle nad przejściem. Po obu stronach mostu
powinny być ustawione tablice wskazujące na aktualny oraz średni stan wody.
|
|
Wymiary w mm
|
|
g
|
h
|
k
|
l
|
m
|
n
|
p
|
q
|
|
900
|
500
|
400
|
300
|
240
|
700
|
55
|
45
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. 2. Na torach wodnych, które stanowią zarówno morską, jak i śródlądową drogę wodną,
zamiast znaku, o którym mowa w ust. 6. 1, może być zamiennie stosowany znak żeglugi
śródlądowej, informujący o ograniczonej wysokości prześwitu nad zwierciadłem wody
(rys. 19). Dodatkowo stosowany może być znak informujący o ograniczonej głębokości
(rys. 20) oraz znak informujący o ograniczonej szerokości przejścia (rys. 21).
Na powyższe znaki można nanieść liczby wskazujące odpowiednio wysokość, głębokość
i szerokość przejścia. Cyfry powinny być koloru czarnego.
7. Rozmiary tablic przedstawionych na rysunkach 15-21 części B załącznika mogą być
zmienione stosownie do sytuacji za zgodą służb oznakowania nawigacyjnego właściwego
urzędu morskiego.
8. W warunkach ograniczonej widoczności do ostrzeżenia statku o istnieniu mostu mogą
być stosowane jeden lub więcej sygnałów mgłowych, tj. sygnałów dźwiękowych emitowanych
w warunkach ograniczonej widoczności. W tym celu może być używany dowolny typ sygnału
mgłowego. Jeżeli używanych jest wiele sygnałów mgłowych umieszczonych w różnych punktach
mostu lub na jego podporach, to każdy z tych sygnałów powinien posiadać inną charakterystykę.
9. Do wskazania najlepszego punktu przejścia pod mostem może być używany rakon krótkiego
zasięgu. W przypadku wykorzystania rakonu do oznakowania wielu przęseł mostu, należy
zbadać wszelkie ograniczenia techniczne, które mogą zaistnieć. Radarowe echa rakonów
nie powinny utrudniać identyfikacji ech innych obiektów.
10. Falochrony wejściowe do portów i basenów portowych mogą być oznakowane za pomocą świateł ostrzegawczych umiejscowionych na słupach, masztach.
Kolorystyka konstrukcji znaków może być dowolna, lecz niekolidująca ze znakami bocznymi.
Światła powinny posiadać światło pomarańczowe o charakterystyce stałej. Jeżeli jest
to uzasadnione z punktu widzenia nawigacyjnego, za pomocą protokołu Systemu AIS powinny
być transmitowane dane na temat prędkości, kierunku wiatru i prądu morskiego.
11. Konstrukcje „offshore” powinny być oznakowane przez jedno lub więcej świateł białych o charakterystyce: litera
„U” w kodzie Morse’a - okres 15 s - Mo (U) 15 s, w ten sposób, by co najmniej jedno
światło było widoczne przez zbliżające się z dowolnego kierunku statki. Światła te
powinny być zsynchronizowane ze sobą, posiadać minimalną światłość 1400 kandeli i
być zainstalowane na wysokości od 6 do 30 m ponad średnim poziomem morza MSL (Mean
Sea Level). Dywergencja pionowa świateł powinna być dobrana w taki sposób, aby były
one widziane przez statki od granicy maksymalnego zasięgu świateł do samej oznakowywanej
konstrukcji „offshore”. Każda konstrukcja „offshore” może być również wyposażona w
tablice identyfikujące jej nazwę lub numer, które powinny być łatwo zauważalne ze
wszystkich kierunków podczas dnia i w nocy (poprzez zastosowanie podświetlenia lub
materiałów odblaskowych) - tablice powinny być koloru żółtego z czarnymi symbolami
(literami lub cyframi) o wysokości 1 m.
12. Na konstrukcji „offshore” powinny być zainstalowane dodatkowo:
1)
rakon - jeśli zachodzi konieczność identyfikacji konkretnej konstrukcji spośród innych,
może być ona wyposażona w rakon o literze w kodzie Morse’a i zasięgu określonych przez
dyrektora właściwego terytorialnie urzędu morskiego; każdy rakon zainstalowany na
konstrukcji, która nie została jeszcze umieszczona na mapach morskich, powinien pokazywać
literę „D” w kodzie Morse’a;
2)
jeden lub więcej nautofonów usytuowanych tak, aby wydawany dźwięk był słyszany z każdego
kierunku z odległości nie mniejszej niż 2 Mm; nautofony powinny być zainstalowane
na wysokości od 6 do 30 m ponad średnim poziomem morza MSL; dźwięk powinien być emitowany,
jeśli widzialność jest mniejsza niż 2 Mm; nautofon lub nautofony powinny nadawać dźwiękowy
sygnał w postaci litery „U” w kodzie Morse’a - okres sygnału 30 s, minimalny czas
trwania sygnału krótkiego 0,75 s;
3)
radiolatarnia - sygnał rozpoznawczy PB, częstotliwość 339 kHz, czynna podczas lotów
śmigłowca.
13. Jeśli w bezpośredniej bliskości znajduje się duża liczba konstrukcji „offshore”,
a bezpieczeństwo żeglugi może zostać zapewnione bez konieczności wyposażania każdej
indywidualnej konstrukcji w światła nawigacyjne lub sygnały mgłowe, dyrektor właściwego
terytorialnie urzędu morskiego może wyrazić zgodę na odstąpienie od tego obowiązku.
14. Jeśli zachodzi konieczność oznakowania nawigacyjnego całego akwenu, na którym
znajduje się grupa konstrukcji „offshore”, lub oznakowania przejścia pomiędzy poszczególnymi
konstrukcjami albo oznakowania akwenu, na którym konstrukcje są wznoszone lub demontowane,
a także oznakowania podwodnych przeszkód nawigacyjnych, należy użyć znaków nawigacyjnych
opisanych w rozporządzeniu.
15. Morskie elektrownie wiatrowe powinny być oznakowane zgodnie ze sposobem oznakowania nawigacyjnego przyjętym w rozporządzeniu,
tak aby były odróżnialne w ciągu dnia i w nocy, a ponadto spełniały podane niżej warunki:
1)
wieża każdej elektrowni wiatrowej powinna być pomalowana dookólnie od średniego poziomu
morza (MSL) do wysokości 15 m lub do poziomu, na którym usytuowano oznakowanie nawigacyjne
(wybierać należy wysokość większą z wymienionych); alternatywnie stosować można poziome
dookólne pasy o szerokości nie mniejszej niż 2 m w odstępach takich samych jak szerokość
tych pasów; zastosować też można materiały odblaskowe; oznakowanie nawigacyjne, jeśli
generator ma zostać w nie wyposażony, stanowi światło białe o charakterystyce: litera
„U” w kodzie Morse’a - Mo (U) i być zamontowane na wysokości co najmniej 6 m powyżej
średniego poziomu morza (MSL), ale poniżej najniższego punktu łuku, jaki kreślą łopaty
rotora;
2)
narożniki i inne punkty zmiany kierunku granicy farmy elektrowni wiatrowych powinny
być oznakowane za pomocą światła błyskowego koloru żółtego o charakterystyce światła
podanej dla „znaku specjalnego” tak, aby były widoczne z każdego kierunku i miały
zasięg nominalny co najmniej 5 Mm; granice farmy elektrowni wiatrowych powinny być
oznakowane wzdłuż obwodu, w odstępach nie większych niż 2 Mm, światłem błyskowym koloru
żółtego, o charakterystyce wyraźnie różniącej się od charakterystyki zastosowanej
w punktach narożnikowych farmy, tak aby światła te były widoczne z każdego kierunku
i miały zasięg nominalny co najmniej 2 Mm; odległość pomiędzy wszystkimi użytymi światłami,
licząc wzdłuż granicy farmy elektrowni wiatrowych, nie może przekraczać 2 Mm; światła
narożnikowe powinny być zsynchronizowane ze sobą; dopuszczalne jest wyposażenie w
światła nawigacyjne koloru żółtego, o charakterystyce wyraźnie różniącej się od charakterystyki
zastosowanej w punktach narożnikowych farmy, widoczne z każdego kierunku, o zasięgu
nominalnym co najmniej 2 Mm, wszystkich elektrowni wiatrowych tworzących farmę lub
wszystkich elektrowni wiatrowych znajdujących się na granicy farmy;
3)
ze względu na potrzebę dokładnej identyfikacji na farmach elektrowni wiatrowych, można
dodatkowo zamontować: rakony, reflektory radarowe lub wzmacniacze ech radarowych oraz
urządzenia Systemu AIS, a także nautofony, których zasięg nie powinien być mniejszy
niż 2 Mm;
4)
jeśli stacja transformatorowa, meteorologiczna lub serwisowa stanowi część farmy elektrowni
wiatrowych, powinna zostać włączona w system oznakowania nawigacyjnego farmy, natomiast
jeśli nie stanowi części farmy, należy ją oznakować jak konstrukcję „offshore”.
16. Morskie farmy hodowlane, jeśli stanowią przeszkodę nawigacyjną, powinny być oznakowane przy użyciu znaków
specjalnych, bocznych, kardynalnych lub ich kombinacji. Dopuszcza się też zastosowanie
rakonów, Systemu AIS i reflektorów radarowych jako uzupełnienie oznakowania nawigacyjnego
morskich farm hodowlanych. Morska farma hodowlana (lub grupa farm) powinna być oznakowana
zależnie od jej rozmiarów i lokalizacji. W niektórych przypadkach wystarczające będzie
oznakowanie jedynie części obszaru lub jego środka.
Ogólne wymagania oznakowania nawigacyjnego morskich farm hodowlanych:
1)
standardowo morskie farmy hodowlane oznakowuje się znakami specjalnymi;
2)
jeśli pomiędzy morskimi farmami hodowlanymi przebiega tor wodny, jego krawędzie powinny
być oznakowane znakami bocznymi;
3)
aby uniemożliwić wpłynięcie statków na akwen morskich farm hodowlanych, w zależności
od okoliczności, można użyć znaków kardynalnych;
4)
aby zwiększyć efektywność świateł nawigacyjnych użytych w oznakowaniu nawigacyjnym
morskich farm hodowlanych należy ograniczyć podświetlenie tła, zsynchronizować światła
nawigacyjne lub użyć różnych charakterystyk świateł.