1.1 Przepisy ogólne
1.1.1. Świadectwo kwalifikacji pilota statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM)
do 495 kg (UACP), zwane dalej „świadectwem kwalifikacji pilota (UACP)”, upoważnia
do samodzielnego wykonywania lotów na statkach powietrznych o maksymalnej masie startowej
(MTOM) do 495 kg danej kategorii wymienionych w załączniku II lit. e i g do rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie
wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa
Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002
i dyrektywę 2004/36/WE (Dz. Urz. UE L 79 z 19.03.2008, str. 1, z późn. zm.), zwanego
dalej „rozporządzeniem nr 216/2008/WE”, w zakresie wynikającym z uprawnień wpisanych
do tego świadectwa, o których mowa pkt 1.2.1 i 1.2.2, oraz ukończonych szkoleń lotniczych
specjalistycznych, o których mowa w § 34 ust. 3 pkt 3 rozporządzenia.
1.1.2. Świadectwo kwalifikacji pilota (UACP) z ważnym uprawnieniem podstawowym, o którym
mowa w pkt 1.2.1 ppkt 1 lub 2, upoważnia do samodzielnego wykonywania lotów na statku
powietrznym danej kategorii, który spełnia kryteria wskazane w lit. a-c i lit. h w
załączniku II do rozporządzenia nr 216/2008/WE i posiada maksymalną masę startową
(MTOM) do 600 kg.
1.2. Uprawnienia przyznawane i wpisywane do świadectwa kwalifikacji pilota UACP
1.2.1. Do świadectwa kwalifikacji pilota (UACP) są wpisywane następujące uprawnienia podstawowe
dotyczące poszczególnych kategorii statku powietrznego:
1)
uprawnienie do pilotowania samolotów ultralekkich lądowych UAP(L);
2)
uprawnienie do pilotowania śmigłowców ultralekkich lądowych UHP(L);
3)
uprawnienie do pilotowania szybowców ultralekkich UGLP.
1.2.1.1. Uprawnienia podstawowe wpisuje się do świadectwa kwalifikacji pilota (UACP) po ukończeniu
szkolenia teoretycznego i praktycznego oraz po zdaniu egzaminu państwowego przed egzaminatorem
komisji egzaminacyjnej w zakresie danego uprawnienia podstawowego.
1.2.2. Do świadectwa kwalifikacji pilota (UACP) mogą być wpisane następujące uprawnienia
dodatkowe:
1)
uprawnienie do pilotowania samolotów ultralekkich wodnych UAP(S);
2)
uprawnienie do pilotowania śmigłowców ultralekkich wodnych UHP(S);
3)
uprawnienie instruktora samolotu ultralekkiego INS(A), zwane dalej „uprawnieniem instruktora
INS(A)”;
4)
uprawnienie instruktora śmigłowca ultralekkiego INS(H), zwane dalej „uprawnieniem
instruktora INS(H)”;
5)
uprawnienie instruktora szybowca ultralekkiego INS(GL), zwane dalej „uprawnieniem
instruktora INS(GL)”.
1.2.2.1. Uprawnienie instruktora INS(A) upoważnia do prowadzenia szkolenia lotniczego w celu
uzyskania świadectwa kwalifikacji pilota (UACP) z uprawnieniem podstawowym do pilotowania
samolotów ultralekkich lądowych UAP(L), do pozostałych uprawnień w zakresie danej
kategorii statku powietrznego posiadanych przez instruktora INS(A) oraz do prowadzenia
szkoleń specjalistycznych w ramach posiadanych kwalifikacji. Uprawnienie instruktora
INS(A) może również upoważniać do prowadzenia szkolenia lotniczego w celu uzyskania
uprawnienia instruktora INS(A) pod warunkiem posiadania przez instruktora INS(A) co
najmniej 100 godzin nalotu jako instruktor INS(A).
1.2.2.2. Uprawnienie instruktora INS(H) upoważnia do prowadzenia szkolenia lotniczego w celu
uzyskania świadectwa kwalifikacji pilota (UACP) z uprawnieniem podstawowym do pilotowania
śmigłowców ultralekkich lądowych UHP(L) oraz do pozostałych uprawnień w zakresie danej
kategorii statku powietrznego posiadanych przez instruktora INS(H). Uprawnienie instruktora
INS(H) może również upoważniać do prowadzenia szkolenia lotniczego w celu uzyskania
uprawnienia instruktora INS(H) pod warunkiem posiadania przez instruktora INS(H) co
najmniej 100 godzin nalotu jako instruktor INS(H).
1.2.2.3. Uprawnienie instruktora INS(GL) upoważnia do prowadzenia szkolenia lotniczego w celu
uzyskania świadectwa kwalifikacji pilota (UACP) z uprawnieniem podstawowym do pilotowania
szybowców ultralekkich UGLP oraz do pozostałych uprawnień w zakresie danej kategorii
statku powietrznego posiadanych przez instruktora INS(GL). Uprawnienie instruktora
INS(GL) może również upoważniać do prowadzenia szkolenia lotniczego w celu uzyskania
uprawnienia instruktora INS(GL) pod warunkiem posiadania przez instruktora INS(GL)
co najmniej 100 godzin nalotu jako instruktor INS(GL).
1.3. Szczegółowe wymagania dotyczące kwalifikacji lotniczych w zakresie wiedzy, umiejętności
i praktyki oraz zakres szkolenia lotniczego niezbędnego do uzyskania tych kwalifikacji
dla świadectwa kwalifikacji pilota (UACP) i uprawnień podstawowych
1.3.1. Szkolenie teoretyczne. Szkolenie teoretyczne do uzyskania świadectwa kwalifikacji pilota (UACP) z uprawnieniem
podstawowym powinno zagwarantować kandydatowi nabycie wiedzy z następujących przedmiotów:
2)
człowiek - możliwości i ograniczenia;
7)
osiągi i planowanie lotu;
10)
obsługa statku powietrznego i wyposażenia.
Przedmioty, o których mowa w ppkt 6-10, obejmują zakres wiedzy odnoszący się do danej
kategorii statku powietrznego, której dotyczy uprawnienie podstawowe objęte szkoleniem.
1.3.1.1. Szkolenie teoretyczne w celu uzyskania kolejnych uprawnień podstawowych powinno zagwarantować
kandydatowi nabycie wiedzy z przedmiotów, o których mowa w pkt 1.3.1 ppkt 6-10.
1.3.1.2. Szkolenie teoretyczne, o którym mowa w pkt 1.3.1.1, może być prowadzone równolegle
ze szkoleniem praktycznym. Szczegółowe zasady łączenia tych szkoleń określają programy
szkolenia o których mowa w § 32 ust. 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia.
1.3.1.3. Szkolenie teoretyczne kandydata ubiegającego się o świadectwo kwalifikacji pilota
(UACP) z uprawnieniem podstawowym, który posiada ważną licencję pilota samolotowego,
śmigłowcowego lub szybowcowego, świadectwo kwalifikacji pilota paralotni (PGP), świadectwo
kwalifikacji pilota wiatrakowcowego o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 560 kg
(UAGP) albo świadectwo kwalifikacji pilota motolotni (PHGP) z ważnym uprawnieniem
podstawowym, może być ograniczone do zagwarantowania temu kandydatowi nabycia wiedzy
z przedmiotów, o których mowa w pkt 1.3.1 ppkt 6-10.
1.3.2. Szkolenie praktyczne. Szkolenie praktyczne do uzyskania świadectwa kwalifikacji pilota (UACP) z uprawnieniem
podstawowym albo do kolejnego uprawnienia podstawowego powinno zagwarantować kandydatowi
nabycie umiejętności praktycznych w zakresie:
1)
przygotowania do lotu statku powietrznego danej kategorii, jego obsługi naziemnej,
łącznie z oceną jego zdatności do lotu;
2)
przygotowania operacyjnego i nawigacyjnego do lotu, łącznie z analizą informacji meteorologicznych;
3)
wykonywania procedur pilotażowych normalnych oraz procedur mających zastosowanie w
sytuacjach niebezpiecznych i awaryjnych oraz wykonywanie lotów według przyrządów;
4)
posługiwania się wyposażeniem radiowym i oraz prowadzenie korespondencji radiotelefonicznej;
5)
posługiwania się wyposażeniem radionawigacyjnym, o ile statek powietrzny używany do
szkolenia takie posiada.
1.3.2.1. Szkolenie praktyczne powinno obejmować:
1)
co najmniej 28 godzin lotu, w tym co najmniej 8 godzin lotu w charakterze dowódcy
statku powietrznego, z czego co najmniej 4 godziny lotu nawigacyjnego, w tym przelot
nawigacyjny co najmniej 150 km, podczas którego należy wykonać jedno lądowanie z pełnym
zatrzymaniem na lotnisku innym niż lotnisko startu - w przypadku uprawnienia do pilotowania
samolotu ultralekkiego lądowego UAP(L);
2)
co najmniej 28 godzin lotu, w tym co najmniej 8 godzin lotu w charakterze dowódcy
statku powietrznego, z czego co najmniej 4 godziny lotu nawigacyjnego, w tym przelot
nawigacyjny co najmniej 150 km, podczas którego należy wykonać 1 lądowanie z pełnym
zatrzymaniem na lotnisku innym niż lotnisko startu - w przypadku uprawnienia do pilotowania
śmigłowca ultralekkiego lądowego UHP(L);
3)
co najmniej 15 godzin lotu, w tym co najmniej 2 godziny lotu w charakterze dowódcy
statku powietrznego, w tym 1 lot trwający nie krócej niż 1 godzinę oraz co najmniej
45 startów i lądowań - w przypadku uprawnienia do pilotowania szybowca ultralekkiego
lądowego UGLP.
1.3.3. Egzamin teoretyczny. Kandydat ubiegający się o świadectwo kwalifikacji pilota (UACP) wraz z uprawnieniem
podstawowym powinien wykazać przed egzaminatorem teoretycznym podczas egzaminu teoretycznego,
że posiada wiedzę niezbędną dla uprawnienia podstawowego, o które się ubiega, w zakresie
przedmiotów, o których mowa w pkt 1.3.1.
1.3.3.1. Kandydat, o którym mowa w pkt 1.3.1.3, ubiegający się o świadectwo kwalifikacji pilota
(UACP) wraz z uprawnieniem podstawowym, powinien wykazać przed egzaminatorem teoretycznym
podczas egzaminu teoretycznego, że posiada wiedzę niezbędną dla uprawnienia podstawowego,
o które się ubiega, w zakresie przedmiotów, o których mowa w pkt 1.3.1 ppkt 6-10.
1.3.4. Egzamin praktyczny. Kandydat ubiegający się o świadectwo kwalifikacji pilota (UACP) wraz z uprawnieniem
podstawowym albo o kolejne uprawnienie podstawowe powinien wykazać przed egzaminatorem
praktycznym podczas egzaminu praktycznego, że jako dowódca danej kategorii statku
powietrznego osiągnął umiejętność pilotowania tego statku powietrznego w stopniu wymaganym
dla uprawnienia podstawowego, o które się ubiega. Egzamin praktyczny przeprowadza
się na typie statku powietrznego, na którym prowadzone było szkolenie.
1.3.5. Członek personelu lotniczego posiadający licencję uprawniającą do:
1)
pilotowania samolotów - może uzyskać świadectwo kwalifikacji pilota (UACP) wraz z
uprawnieniem podstawowym do pilotowania samolotów ultralekkich lądowych UAP(L) bez
szkolenia teoretycznego i praktycznego,
2)
pilotowania śmigłowców - może uzyskać świadectwo kwalifikacji pilota (UACP) wraz z
uprawnieniem podstawowym do pilotowania śmigłowców ultralekkich lądowych UHP(L) bez
szkolenia teoretycznego i praktycznego,
3)
pilotowania szybowców - może uzyskać świadectwo kwalifikacji pilota (UACP) wraz z
uprawnieniem podstawowym do pilotowania szybowców ultralekkich UGLP bez szkolenia
teoretycznego i praktycznego
- pod warunkiem, że zdał egzamin praktyczny u egzaminatora praktycznego na świadectwo
kwalifikacji pilota (UACP) wraz z uprawnieniem podstawowym na odpowiednią kategorię
statku powietrznego.
1.4. Szczegółowe wymagania dotyczące kwalifikacji lotniczych w zakresie wiedzy, umiejętności
i praktyki oraz zakres szkolenia lotniczego niezbędnego do uzyskania tych kwalifikacji
dla uprawnień dodatkowych
1.4.1. Uprawnienie do pilotowania samolotów ultralekkich wodnych UAP(S). Pilot samolotu ultralekkiego ubiegający się o uprawnienie do pilotowania samolotów
ultralekkich wodnych UAP(S) powinien spełniać następujące wymagania:
1)
posiadać ważne uprawnienie podstawowe do pilotowania samolotów ultralekkich lądowych
UAP(L), o którym mowa w pkt 1.2.1 ppkt 1;
2)
posiadać co najmniej 100 godzin nalotu ogólnego na samolocie ultralekkim lądowym.
1.4.1.1. Szkolenie teoretyczne. Szkolenie teoretyczne do uzyskania uprawnienia do pilotowania samolotów ultralekkich
wodnych UAP(S) obejmuje co najmniej 6 godzin zegarowych wykładów i ćwiczeń realizowanych
metodą stacjonarną z następujących przedmiotów:
1)
budowa i wyposażenie wodnosamolotu;
2)
prawo, przepisy i procedury poruszania się po akwenach wodnych;
3)
zasady wykonywania startów i lądowań na wodzie;
4)
sytuacje awaryjne podczas startów i lądowań z akwenów wodnych.
1.4.1.2. Szkolenie praktyczne. Szkolenie praktyczne do uzyskania uprawnienia do pilotowania samolotów ultralekkich
wodnych UAP(S) może być rozpoczęte po ukończeniu szkolenia lotniczego teoretycznego
i obejmuje co najmniej 8 godzin lotów na dwusterze z instruktorem.
1.4.1.3. Egzamin praktyczny. Kandydat ubiegający się o uprawnienie do pilotowania samolotów ultralekkich wodnych
UAP(S) powinien wykazać przed egzaminatorem praktycznym podczas egzaminu praktycznego,
że posiada wiedzę w zakresie przedmiotów, o których mowa w pkt 1.4.1.1, oraz umiejętności
z zakresu:
1)
przygotowania samolotu ultralekkiego do lotu, jego obsługi naziemnej, łącznie z oceną
jego zdatności do lotu;
2)
przygotowania operacyjnego do lotu, łącznie z analizą informacji meteorologicznych,
praktyczną oceną warunków meteorologicznych i stanu powierzchni wody w miejscu zamierzonego
lądowania lub startu;
3)
poruszania się po wodzie, kotwiczenia, dobijania do brzegu lub pomostu, cumowania,
wyciągania na pomost lub na brzeg, z uwzględnieniem przepisów regulujących poruszanie
się statków nawodnych odpowiednio w żegludze śródlądowej lub na wodach przybrzeżnych;
4)
wykonywania procedur pilotażowych normalnych oraz procedur mających zastosowanie w
sytuacjach niebezpiecznych mogących wystąpić w czasie startów i lądowań na akwenach
wodnych oraz sytuacjach przewidzianych w instrukcji użytkowania w locie statku powietrznego
lub w innym zatwierdzonym dokumencie.
1.4.1.4. Wydanie uprawnienia. Warunkiem wydania uprawnienia do pilotowania samolotów ultralekkich wodnych UAP(S)
jest posiadanie ważnego uprawnienia podstawowego do pilotowania samolotów ultralekkich
lądowych UAP(L), ukończenie szkolenia teoretycznego i praktycznego oraz zdanie przed
egzaminatorem praktycznym egzaminu z umiejętności w zakresie uprawnienia do pilotowania
samolotów ultralekkich wodnych.
1.4.2. Uprawnienie do pilotowania śmigłowców ultralekkich wodnych UHP(S). Pilot śmigłowca ubiegający się o uprawnienie do pilotowania śmigłowców ultralekkich
wodnych UHP(S) powinien spełniać następujące wymagania:
1)
posiadać ważne uprawnienie podstawowe do pilotowania śmigłowców ultralekkich lądowych
UHP(L);
2)
posiadać co najmniej 100 godzin nalotu ogólnego na śmigłowcu ultralekkim lądowym;
4)
spełniać wymagania w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 95 ust. 5 ustawy.
1.4.2.1. Szkolenie teoretyczne. Szkolenie teoretyczne do uzyskania uprawnienia do pilotowania śmigłowców ultralekkich
wodnych UHP(S) obejmuje co najmniej 6 godzin zegarowych wykładów i ćwiczeń realizowanych
metodą stacjonarną z następujących przedmiotów:
1)
budowa i wyposażenie śmigłowca z pływakami;
2)
prawo, przepisy i procedury poruszania się po akwenach wodnych;
3)
zasady wykonywania startów i lądowań na wodzie;
4)
sytuacje awaryjne podczas startów i lądowań z akwenów wodnych.
1.4.2.2. Szkolenie praktyczne. Szkolenie praktyczne do uzyskania uprawnienia do pilotowania śmigłowców ultralekkich
wodnych UHP(S) może być rozpoczęte po ukończeniu szkolenia lotniczego teoretycznego
i obejmuje co najmniej 8 godzin lotów na dwusterze z instruktorem.
1.4.2.3. Egzamin praktyczny. Kandydat ubiegający się o uprawnienie do pilotowania śmigłowców ultralekkich wodnych
UHP(S) powinien wykazać przed egzaminatorem praktycznym podczas egzaminu praktycznego,
że posiada wiedzę w zakresie przedmiotów, o których mowa w pkt 1.4.2.1, oraz umiejętności
z zakresu:
1)
przygotowania śmigłowca ultralekkiego do lotu, jego obsługi naziemnej, łącznie z oceną
jego zdatności do lotu;
2)
przygotowania operacyjnego do lotu, łącznie z analizą informacji meteorologicznych,
praktyczną oceną warunków meteorologicznych i stanu powierzchni wody w miejscu zamierzonego
lądowania lub startu;
3)
poruszania się po wodzie, kotwiczenia, dobijania do brzegu lub pomostu, cumowania
wyciągania na pomost lub na brzeg, z uwzględnieniem przepisów regulujących poruszanie
się statków nawodnych odpowiednio w żegludze śródlądowej lub na wodach przybrzeżnych;
4)
wykonywania procedur pilotażowych normalnych oraz procedur mających zastosowanie w
sytuacjach niebezpiecznych, mogących wystąpić w czasie startów i lądowań na akwenach
wodnych oraz sytuacjach przewidzianych w instrukcji użytkowania w locie statku powietrznego
lub w innym zatwierdzonym dokumencie.
1.4.2.4. Wydanie uprawnienia. Warunkiem wydania uprawnienia do pilotowania śmigłowców ultralekkich wodnych UHP(S)
jest posiadanie ważnego uprawnienia podstawowego do pilotowania ultralekkich śmigłowców
lądowych UHP(L), ukończenie szkolenia teoretycznego i praktycznego oraz zdanie przed
egzaminatorem państwowym egzaminu w zakresie uprawnienia do pilotowania śmigłowców
ultralekkich wodnych UHP(S).
1.4.3. Uprawnienie instruktora INS(A). Pilot samolotu ultralekkiego ubiegający się o uprawnienie instruktora INS(A) powinien
spełniać następujące wymagania:
1)
posiadać ważne uprawnienie podstawowe do pilotowania samolotu ultralekkiego lądowego
UAP(L);
2)
posiadać 200 godzin nalotu jako dowódca na samolotach ultralekkich;
1.4.3.1. Szkolenie teoretyczne. Szkolenie teoretyczne do uzyskania uprawnienia instruktora INS(A) obejmuje co najmniej
130 godzin wykładów i ćwiczeń realizowanych metodą stacjonarną z następujących przedmiotów:
3)
prawo lotnicze i przepisy wykonywania lotów;
5)
organizacja lotów szkolnych i kierowanie nimi;
8)
pierwsza pomoc w nagłych wypadkach;
9)
człowiek - możliwości i ograniczenia;
10)
szczególne przypadki w locie - zagadnienia bezpieczeństwa latania;
11)
przygotowanie do lotu i eksploatacja samolotu ultralekkiego.
1.4.3.2. Szkolenie praktyczne. Szkolenie praktyczne do uzyskania uprawnienia instruktora INS(A) może być rozpoczęte
po ukończeniu szkolenia lotniczego teoretycznego i obejmuje co najmniej 8 godzin lotów
metodycznych oraz co najmniej 1 godzinę kierowania lotami szkolnymi.
1.4.3.3. Egzamin teoretyczny. Kandydat ubiegający się o uprawnienie instruktora INS(A) powinien wykazać przed komisją
egzaminacyjną podczas egzaminu teoretycznego, że posiada wiedzę niezbędną dla tego
uprawnienia w zakresie przedmiotów, o których mowa w pkt 1.4.3.1.
1.4.4.4. Egzamin praktyczny. Kandydat ubiegający się o uprawnienie instruktora INS(A) powinien wykazać przed egzaminatorem
praktycznym podczas egzaminu praktycznego, że posiada umiejętności niezbędne do prowadzenia
szkolenia lotniczego do uzyskania świadectwa kwalifikacji pilota (UACP) z uprawnieniem
podstawowym do pilotowania samolotu ultralekkiego lądowego UAP(L).
1.4.4.5. Nadzorowana praktyka. Nadzorowana praktyka instruktorska może być rozpoczęta po ukończeniu szkolenia lotniczego
teoretycznego i praktycznego oraz zdaniu egzaminu państwowego i obejmuje wyszkolenie
co najmniej 2 kandydatów do poziomu umożliwiającego uzyskanie przez nich świadectwa
kwalifikacji pilota (UACP) z uprawnieniem podstawowym do pilotowania samolotu ultralekkiego
UAP(L).
1.4.4.6. Wydanie uprawnienia. Warunkiem wydania uprawnienia instruktora INS(A) jest posiadanie ważnego uprawnienia
podstawowego do pilotowania samolotu ultralekkiego lądowego UAP(L), ukończenie szkolenia
teoretycznego i praktycznego, zdanie przed komisją egzaminacyjną egzaminu państwowego
w zakresie uprawnienia instruktora INS(A) oraz zaliczenie nadzorowanej praktyki instruktorskiej.
1.4.4.6.1. Uprawnienie instruktora INS(A) może być wydane członkowi personelu lotniczego posiadającemu
ważną licencję uprawniającą do pilotowania samolotów z ważnym uprawnieniem instruktora
ogólnego FI(A). Przepisu pkt 1.4.4.6 nie stosuje się.
1.4.4.6.2. Ważność uprawnienia instruktora INS(A), o którym mowa w pkt 1.4.4.6.1, jest taka sama
jak ważność uprawnienia instruktora ogólnego FI(A).
1.4.5. Uprawnienie instruktora INS(H). Pilot śmigłowca ultralekkiego ubiegający się o uprawnienie instruktora INS(H) powinien
spełniać następujące wymagania:
1)
posiadać ważne uprawnienie podstawowe do pilotowania śmigłowca ultralekkiego lądowego
UHP(L);
2)
posiadać 150 godzin nalotu jako dowódca na śmigłowcach ultralekkich;
4)
spełniać wymagania w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 95 ust. 5 ustawy.
1.4.5.1. Szkolenie teoretyczne. Szkolenie teoretyczne do uzyskania uprawnienia instruktora INS(H) obejmuje co najmniej
130 godzin wykładów i ćwiczeń realizowanych metodą stacjonarną z następujących przedmiotów:
3)
prawo lotnicze i przepisy wykonywania lotów;
5)
organizacja lotów szkolnych i kierowanie nimi;
8)
pierwsza pomoc w nagłych wypadkach;
9)
człowiek - możliwości i ograniczenia;
10)
szczególne przypadki w locie - zagadnienia bezpieczeństwa latania;
11)
przygotowanie do lotu i eksploatacja śmigłowca ultralekkiego.
1.4.5.2. Szkolenie praktyczne. Szkolenie praktyczne do uzyskania uprawnienia instruktora INS(H) może być rozpoczęte
po ukończeniu szkolenia lotniczego teoretycznego i obejmuje co najmniej 8 godzin lotów
metodycznych oraz co najmniej 1 godzinę kierowania lotami szkolnymi.
1.4.5.3. Egzamin teoretyczny. Kandydat ubiegający się o uprawnienie instruktora INS(H) powinien wykazać przed komisją
egzaminacyjną podczas egzaminu teoretycznego, że posiada wiedzę niezbędną dla tego
uprawnienia w zakresie przedmiotów, o których mowa w pkt 1.4.5.1.
1.4.5.4. Egzamin praktyczny. Kandydat ubiegający się o uprawnienie instruktora INS(H) powinien wykazać przed egzaminatorem
praktycznym podczas egzaminu praktycznego, że posiada umiejętności niezbędne do prowadzenia
szkolenia lotniczego do uzyskania świadectwa kwalifikacji pilota (UACP) z uprawnieniem
podstawowym do pilotowania śmigłowców ultralekkich lądowych UHP(L).
1.4.5.5. Nadzorowana praktyka. Nadzorowana praktyka instruktorska może być rozpoczęta po ukończeniu szkolenia lotniczego
teoretycznego i praktycznego oraz zdaniu egzaminu państwowego i obejmuje wyszkolenie
co najmniej 2 kandydatów do poziomu umożliwiającego uzyskanie przez nich świadectwa
kwalifikacji pilota (UACP) z uprawnieniem podstawowym do pilotowania śmigłowców ultralekkich
lądowych UHP(L).
1.4.5.6. Wydanie uprawnienia. Warunkiem wydania uprawnienia instruktora INS(H) jest posiadanie ważnego uprawnienia
podstawowego do pilotowania śmigłowców ultralekkich lądowych UHP(L), ukończenie szkolenia
teoretycznego i praktycznego, zdanie przed komisją egzaminacyjną egzaminu państwowego
w zakresie uprawnienia instruktora INS(A) oraz zaliczenie nadzorowanej praktyki instruktorskiej.
1.4.5.6.1. Uprawnienie instruktora INS(H) może być wydane członkowi personelu lotniczego posiadającemu
ważną licencję uprawniającą do pilotowania śmigłowców z ważnym uprawnieniem instruktora
ogólnego FI(H). Przepisu pkt 1.4.5.6 nie stosuje się.
1.4.5.6.2. Ważność uprawnienia instruktora INS(H), o którym mowa w pkt 1.4.5.6.1, jest taka sama
jak ważność uprawnienia instruktora ogólnego FI(H).
1.4.6. Uprawnienie instruktora INS(GL). Pilot szybowca ultralekkiego ubiegający się o uprawnienie instruktora INS(GL) powinien:
1)
posiadać ważne uprawnienie podstawowe do pilotowania szybowców ultralekkich UGLP;
2)
posiadać 100 godzin nalotu jako dowódca szybowca ultralekkiego;
1.4.6.1. Szkolenie teoretyczne. Szkolenie teoretyczne do uzyskania uprawnienia instruktora INS(GL) obejmuje co najmniej
100 godzin wykładów i ćwiczeń realizowanych metodą stacjonarną z następujących przedmiotów:
3)
prawo lotnicze i przepisy wykonywania lotów;
5)
organizacja lotów szkolnych i kierowanie nimi;
8)
pierwsza pomoc w nagłych wypadkach;
9)
człowiek - możliwości, ograniczenia;
10)
szczególne przypadki w locie - zagadnienia bezpieczeństwa latania;
11)
przygotowanie do lotu i eksploatacja szybowca ultralekkiego.
1.4.6.2. Szkolenie praktyczne. Szkolenie praktyczne do uzyskania uprawnienia instruktora INS(GL) może być rozpoczęte
po ukończeniu szkolenia lotniczego teoretycznego i obejmuje:
1)
co najmniej 5 godzin lotów metodycznych, w tym 40 startów i lądowań, z uwzględnieniem
co najmniej dwóch rodzajów startu;
2)
co najmniej 1 godzinę kierowania lotami szkolnymi.
1.4.6.3. Egzamin teoretyczny. Kandydat ubiegający się o uprawnienie instruktora INS(GL) powinien wykazać przed komisją
egzaminacyjną podczas egzaminu teoretycznego, że posiada wiedzę niezbędną dla tego
uprawnienia w zakresie przedmiotów, o których mowa w pkt 1.4.6.1.
1.4.6.4. Egzamin praktyczny. Kandydat ubiegający się o uprawnienie instruktora INS(GL) powinien wykazać przed egzaminatorem
praktycznym podczas egzaminu praktycznego, że posiada umiejętności niezbędne do prowadzenia
szkolenia lotniczego do uzyskania świadectwa kwalifikacji pilota (UACP) z uprawnieniem
podstawowym do pilotowania szybowców ultralekkich UGLP.
1.4.6.5. Nadzorowana praktyka. Nadzorowana praktyka instruktorska może być rozpoczęta po ukończeniu szkolenia lotniczego
teoretycznego i praktycznego oraz zdaniu egzaminu państwowego i obejmuje wyszkolenie
co najmniej 2 kandydatów do poziomu umożliwiającego uzyskanie przez nich świadectwa
kwalifikacji pilota (UACP) z uprawnieniem podstawowym do pilotowania szybowców ultralekkich
UGLP.
1.4.6.6. Wydanie uprawnienia. Warunkiem wydania uprawnienia instruktora INS(GL) jest posiadanie ważnego uprawnienia
podstawowego do pilotowania szybowców ultralekkich UGLP, ukończenie szkolenia teoretycznego
i praktycznego, zdanie przed komisją egzaminacyjną egzaminu państwowego w zakresie
uprawnienia instruktora INS(GL) oraz zaliczenie nadzorowanej praktyki instruktorskiej.
1.4.6.6.1. Uprawnienie instruktora INS(GL) może być wydane członkowi personelu lotniczego posiadającemu
ważną licencję uprawniającą do pilotowania szybowców z ważnym uprawnieniem instruktora.
Przepisu pkt 1.4.6.6 nie stosuje się.
1.4.6.6.2. Ważność uprawnienia instruktora INS(GL), o którym mowa w pkt 1.4.6.6.1, jest taka
sama jak ważność uprawnienia instruktora.