1.
Na statku przewożącym towary niebezpieczne, na którym nastąpi pożar, rozsyp, rozlew,
zatrucie chemiczne towarem niebezpiecznym lub prawdopodobne jest przedostanie się
do morza towaru niebezpiecznego, załoga statku jest obowiązana postępować odpowiednio
zgodnie z poradnikami EmS i MFAG lub zaleceniami kodeksu IMSBC lub kodeksu CSS.
2.
W razie zdarzenia, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego zagrożenie dla żeglugi innych
statków, linii brzegowej lub środowiska morskiego kapitan statku lub jego armator
w przypadku opuszczenia statku przez załogę jest obowiązany do niezwłocznego przesłania
dyrektorowi urzędu morskiego właściwemu dla miejsca zdarzenia, wszelkimi dostępnymi
środkami łączności, szczegółowych informacji o wypadku, dotyczących w szczególności:
pozycji, miejsca i czasu wypadku, rodzaju awarii i rodzaju oczekiwanej pomocy.