Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiejz dnia 17 czerwca 2013 r.w sprawie kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym

Spis treści

Treść rozporządzenia

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

szczegółowe programy:

a)

kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego,

b)

praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym;

2)

wzory dokumentów związanych z przeprowadzaniem kursu i szkolenia, o których mowa w pkt 1;

3)

wysokość opłaty za kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego;

4)

wysokość opłaty za praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym.

§ 2.

1.

Szczegółowy program kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwanego dalej „kursem”, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

2.

Szczegółowy program praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym, zwanego dalej „szkoleniem”, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 3.

1.

Wzór rejestru osób uczestniczących w kursie określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

2.

Wzór rejestru osób uczestniczących w szkoleniu określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.

§ 4.

1.

Wzór zaświadczenia o ukończeniu kursu określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.

2.

Wzór zaświadczenia o ukończeniu szkolenia określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.

§ 5.

1.

Wysokość opłaty za kurs wynosi 100 zł.

2.

Wysokość opłaty za szkolenie wynosi 200 zł.

§ 6.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 4 stycznia 2016 r.
2)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 92, poz. 530, Nr 106, poz. 622, Nr 205, poz. 1210, Nr 227, poz. 1367 i Nr 244, poz. 1454, z 2012 r. poz. 113 oraz z 2013 r. poz. 82, 657 i 700.

Załącznik nr 1   -   Szczegółowy program kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego

1.

Program kursu obejmuje następujący zakres zagadnień:

1)

czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, w tym:

a)

rodzaje czynników mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego,

b)

charakterystykę czynników mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego;

2)

problematykę wypadków drogowych, w tym:

a)

przyczyny wypadków drogowych,

b)

skutki wypadków drogowych,

c)

statystyki wypadków drogowych w Polsce;

3)

psychologiczne aspekty kierowania pojazdem i uczestnictwa w ruchu drogowym, w tym czynniki mające wpływ na funkcje percepcyjne, podejmowane decyzje, czas reakcji lub zmianę zachowania kierującego pojazdem, w szczególności:

a)

alkohol lub środki działające podobnie do alkoholu,

b)

wahania stanu emocjonalnego: emocje pozytywne i negatywne,

c)

zmęczenie,

d)

zagrożenia występujące w ruchu drogowym.

2.

Kurs obejmuje zajęcia realizowane na podstawie wyżej wymienionych zagadnień. Zajęcia prowadzi się metodą wykładu, pokazu, opowiadania, pogadanki, dyskusji lub innymi metodami, przy wykorzystaniu różnych środków dydaktycznych, w szczególności tablic do pisania, makiet lub programów komputerowych, umożliwiających symulowanie sytuacji na drodze, tablic poglądowych z zakresu szkolenia, programów komputerowych lub filmów wideo, dotyczących omawianych zagadnień, cyfrowego urządzenia zobrazowania wielkoformatowego oraz urządzenia komputerowego umożliwiającego współpracę z tym urządzeniem.

3.

Godzina zajęć kursu wynosi 45 minut.

Załącznik nr 2   -   Szczegółowy program praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym

1.

Program szkolenia obejmuje następujące zadania:

1)

jazdę w zakręcie z prędkością:

a)

50-60 km/h pojazdem bez systemu stabilizującego tor jazdy pojazdu, zwanego dalej „ESP”,

b)

50-60 km/h pojazdem wyposażonym w ESP,

c)

30 km/h pojazdem bez ESP;

2)

hamowanie awaryjne na wprost:

a)

pojazdem bez systemu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania, zwanego dalej „ABS”, podczas jazdy z prędkością:
  •   -  
    50 km/h,
  •   -  
    40 km/h,

b)

pojazdem wyposażonym w ABS podczas jazdy z prędkością:
  •   -  
    50 km/h,
  •   -  
    40 km/h;

3)

hamowanie awaryjne w zakręcie podczas jazdy z prędkością:

a)

60 km/h pojazdem wyposażonym w ABS,

b)

50 km/h pojazdem bez ABS,

c)

40 km/h pojazdem wyposażonym w ABS.

2.

Celem zadania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jest uświadomienie osobie szkolonej trudności w utrzymaniu toru jazdy w zakręcie. Podczas jego wykonania wskazuje się na niebezpieczeństwo wynikające z nadmiernej prędkości jazdy w zakręcie, przecenienia umiejętności osoby szkolonej oraz możliwości pojazdu. Zwraca się również uwagę na istnienie granicy efektywnego działania ESP oraz skutki, jakie powstają przy jej przekroczeniu.

3.

Celem zadania, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jest uświadomienie osobie szkolonej nieproporcjonalnego wzrostu drogi hamowania do przyrostu prędkości jazdy pojazdem i skutków, jakie to powoduje.

4.

Celem zadania, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, jest uświadomienie osobie szkolonej trudności w panowaniu nad pojazdem przy hamowaniu w zakręcie. W trakcie jego wykonania wskazuje się na niebezpieczeństwo wynikające z awaryjnego hamowania przy jeździe z nadmierną prędkością oraz niewłaściwego zachowania osoby szkolonej podczas hamowania pojazdem wyposażonym w ABS oraz podczas hamowania pojazdem niewyposażonym w ten system. Zwraca się również uwagę na istnienie granicy efektywnego działania ABS oraz skutki, jakie powstają po jej przekroczeniu.

5.

Zadania wykonuje się na płycie poślizgowej według wskazanej powyżej kolejności. Ich realizacja odbywa się na torze jazdy wytyczonym wcześniej pachołkami. Do czasu szkolenia nie wlicza się ewentualnego modyfikowania toru jazdy.

6.

Podczas wykonywania zadań w pojeździe mogą się znajdować jedynie osoba szkolona oraz instruktor techniki jazdy. Instruktor techniki jazdy podczas wykonywania zadań może znajdować się poza pojazdem.

7.

Godzina zajęć szkolenia wynosi 60 minut. Jeden instruktor techniki jazdy prowadzi szkolenia jednocześnie dla maksymalnie trzech osób szkolonych. Każda z osób szkolonych wykonuje wszystkie przewidziane programem zadania.

8.

Z płyty poślizgowej wykorzystywanej podczas szkolenia mogą korzystać najwyżej trzy pojazdy - jeden pojazd wykorzystywany do zadań, jeden pojazd powracający z zadania i jeden pojazd oczekujący na zadanie.

9.

Podczas wykonywania zadań zwraca się szczególną uwagę osób szkolonych na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa oraz wskazuje na zagrożenia wynikające z przeceniania własnych umiejętności kierowania pojazdem w trakcie szkolenia i po jego ukończeniu.

Załącznik nr 3   -   Rejestr osób uczestniczących w kursie dokształcającym w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego (wzór)

Załącznik nr 4   -   Rejestr osób uczestniczących w praktycznym szkoleniu w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym (wzór)

Załącznik nr 5   -   Zaświadczenie o ukończeniu kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego (wzór)

Załącznik nr 6   -   Zaświadczenie o ukończeniu praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym (wzór)