Rozporządzenie Rady Ministrówz dnia 14 czerwca 2013 r.w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Agencji Mienia Wojskowego

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego   (Dz. U. z 2013 r. poz. 712) zarządza się, co następuje:

   Rozdział 1   

Przepisy ogólne

§ 1.

Rozporządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji Mienia Wojskowego, zwanej dalej „Agencją”.

§ 2.

Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji dotyczą:

1)

mienia, o którym mowa w art. 8 ust. 1-2 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego, zwanej dalej „ustawą”;

2)

mienia powierzonego, o którym mowa w art. 6 i 25a ustawy;

3)

mienia zarządzanego lub użyczonego na podstawie umów, o których mowa w art. 21a ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy;

4)

uprawnień i obowiązków, o których mowa w art. 7 ust. 5 ustawy.

§ 3.

Oddziały terenowe Biura Agencji prowadzą gospodarkę finansową na zasadach rozrachunku wewnętrznego.

   Rozdział 2   

Fundusze

§ 4.

Fundusz statutowy ulega:

1)

zwiększeniu o:

a)

wartość mienia, o którym mowa w art. 8 ust. 1-2 ustawy,

b)

kwotę zwiększenia wartości aktywów trwałych będącą skutkiem aktualizacji wyceny środków trwałych w rozumieniu art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości   (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 i 613),

c)

środki, o których mowa w art. 27 ust. 1 ustawy,

d)

zasilenie z funduszu inwestycyjnego;

2)

zmniejszeniu o:

a)

kwotę zmniejszenia wartości aktywów trwałych będącą skutkiem aktualizacji wyceny środków trwałych w rozumieniu art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości,

b)

stratę netto w części niepokrytej ze środków funduszu rezerwowego.

§ 5.

Fundusz zasobu ulega:

1)

zwiększeniu o:

a)

wartość mienia, o którym mowa w art. 6 i 25a ustawy, powierzonego Agencji,

b)

skutki aktualizacji wartości aktywów znajdujących odzwierciedlenie w funduszu zasobu;

2)

zmniejszeniu o:

a)

wartość netto rozchodowanego mienia, o którym mowa w art. 6 i 25a ustawy,

b)

skutki aktualizacji wartości aktywów znajdujących odzwierciedlenie w funduszu zasobu,

c)

odpisy amortyzacyjne od wartości aktywów trwałych znajdujących odzwierciedlenie w funduszu zasobu.

§ 6.

Fundusz rezerwowy ulega:

1)

zwiększeniu o odpis z zysku netto;

2)

zmniejszeniu o pokrycie straty netto.

§ 7.

Fundusz nagród ulega:

1)

zwiększeniu o odpis z zysku netto;

2)

zmniejszeniu o:

a)

wypłaty brutto nagród z zysku zgodnie z zasadami wynagradzania określonymi na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy,

b)

koszty ubezpieczeń społecznych od wypłaconych nagród z zysku finansowane przez pracodawcę.

§ 8.

Fundusz inwestycyjny ulega:

1)

zwiększeniu o odpis z zysku netto;

2)

zmniejszeniu o zasilenie funduszu statutowego o wartość zrealizowanych zadań inwestycyjnych.

§ 9.

Fundusz na inne cele związane z obronnością państwa ulega:

1)

zwiększeniu o odpis z zysku netto;

2)

zmniejszeniu o wypłaty przekazywane na umotywowany wniosek uprawnionego.

   Rozdział 3   

Zasady dysponowania dochodami

§ 10.

1.

Koszty funkcjonowania Biura Agencji i jego oddziałów terenowych rozliczane są na koszty związane z zagospodarowaniem mienia przejętego z resortu obrony narodowej oraz na koszty związane z zagospodarowaniem mienia przejętego z jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.

2.

Koszty funkcjonowania, o których mowa w ust. 1, rozlicza się w relacji do przychodów Agencji określonych w art. 29 ust. 1 ustawy uzyskanych z tytułu działalności prowadzonej na mieniu przejętym z resortu obrony narodowej i odrębnie na mieniu przejętym z jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.

§ 11.

Dochodem Agencji będącym podstawą naliczenia odpisu na inwestycje Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz zadania wynikające z art. 31c ust. 4 ustawy jest zysk brutto po pomniejszeniu o obowiązkowe obciążenia wynikające z obowiązujących przepisów podatkowych.

§ 12.

Agencja przekazuje zaliczkowo, w terminach płatności podatku dochodowego od osób prawnych, co najmniej 93% dochodu, o którym mowa w § 11:

1)

na inwestycje Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

2)

na fundusz, o którym mowa w art. 31c ust. 1 ustawy.

§ 13.

Prezes Agencji przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej roczne sprawozdanie finansowe Agencji wraz z opinią i raportem biegłego rewidenta, w celu wykonania przez Ministra Obrony Narodowej dyspozycji wynikającej z art. 14 ust. 2 ustawy, w terminie do dnia 15 maja.

   Rozdział 4   

Plan finansowy

§ 14.

1.

Agencja prowadzi gospodarkę finansową na podstawie rocznego planu finansowego, o którym mowa w art. 21 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych   (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.1)Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1726, z 2011 r. Nr 185, poz. 1092, Nr 201, poz. 1183, Nr 234, poz. 1386, Nr 240, poz. 1429 i Nr 291, poz. 1707 oraz z 2012 r. poz. 1456, 1530 i 1548.), zwanego dalej „rocznym planem finansowym” sporządzanego, uzgadnianego i zatwierdzanego stosownie do art. 14 ustawy.

2.

Projekty rocznych planów finansowych oddziałów terenowych Biura Agencji opracowują i przedstawiają Prezesowi Agencji, w terminach i na zasadach określonych przez Prezesa Agencji, dyrektorzy oddziałów terenowych Biura Agencji.

3.

Zbiorczy projekt rocznego planu finansowego Agencji sporządza Prezes Agencji, z uwzględnieniem terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na dany rok, i przedstawia go do zaopiniowania Radzie Nadzorczej Agencji.

4.

Prezes Agencji przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej zbiorczy projekt rocznego planu finansowego Agencji do uzgodnienia.

5.

Po uzgodnieniu i zatwierdzeniu przez Ministra Obrony Narodowej projekt jest przekazywany Ministrowi Finansów, w trybie i terminach określonych w przepisach dotyczących prac nad projektem ustawy budżetowej.

§ 15.

1.

Roczny plan finansowy Agencji określa:

1)

przychody, o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy;

2)

dotacje z budżetu państwa;

3)

zestawienie kosztów, o których mowa w art. 29 ust. 2 ustawy, a w tym:

a)

realizacji zadań ustawowych, z wyszczególnieniem kosztów realizacji tych zadań przez inne podmioty,

b)

funkcjonowania agencji wykonawczej
- z wyszczególnieniem wynagrodzeń i składek od nich naliczanych, płatności odsetkowych wynikających z zaciągniętych zobowiązań oraz zakupu towarów i usług;

4)

wynik finansowy brutto;

5)

zwiększenia oraz zmniejszenia podstawy opodatkowania;

6)

wynik finansowy brutto będący podstawą do opodatkowania;

7)

obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego brutto, w tym podatek dochodowy od osób prawnych oraz część dochodu, o którym mowa w art. 29 ust. 3 ustawy, a także część dochodu na cele, o których mowa w art. 31c ust. 4 ustawy;

8)

wynik finansowy netto;

9)

podział zysku netto;

10)

środki na wydatki majątkowe;

11)

środki przyznane innym podmiotom;

12)

stan należności i zobowiązań na początek i koniec roku;

13)

stan środków pieniężnych na początek i koniec roku.

2.

Agencja sporządza plan finansowy w układzie zadaniowym na rok budżetowy i dwa kolejne lata, zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

   Rozdział 5   

Gospodarka środkami finansowymi

§ 16.

Dysponentem środków na rachunkach bankowych Biura Agencji jest Prezes Agencji, a z jego upoważnienia w oddziałach terenowych Agencji - poszczególni dyrektorzy tych oddziałów.

§ 17.

Oddział terenowy Agencji przekazuje na rachunek Biura Agencji środki finansowe pozostające na rachunku bankowym oddziału po uregulowaniu bieżących zobowiązań, w terminie do dnia 15 następnego miesiąca.

§ 18.

Dyrektor oddziału terenowego Agencji może zaciągać, w imieniu Agencji, kredyty lub pożyczki do wysokości określonej w udzielonym przez Prezesa Agencji pełnomocnictwie szczególnym.

§ 19.

Dotacje, o których mowa w art. 27 ust. 2-4 ustawy, są przekazywane Agencji przez właściwych dysponentów środków budżetowych urzędu obsługującego Ministra Obrony Narodowej i urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych, w kwotach i terminach wynikających z planu przekazywania mienia, nie później jednak niż w ciągu 14 dni po podpisaniu protokołu zdawczo-odbiorczego, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy.

   Rozdział 6   

Przepis końcowy

§ 20.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
1)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1726, z 2011 r. Nr 185, poz. 1092, Nr 201, poz. 1183, Nr 234, poz. 1386, Nr 240, poz. 1429 i Nr 291, poz. 1707 oraz z 2012 r. poz. 1456, 1530 i 1548.