|
I
|
7
|
Z
|
Przyczyny naruszania przepisów ruchu drogowego
|
Określić indywidualne przyczyny naruszenia przepisów ruchu drogowego. Ustalić te przyczyny
w szczególności poprzez ćwiczenia polegające na udzielaniu przez osobę szkoloną odpowiedzi
na pytania, rozwiązywaniu przez osobę szkoloną testów. W przypadku ustalenia, że przyczyną
naruszeń przepisów ruchu drogowego przez osobę szkoloną był brak wiedzy, należy przekazać
jej określony zakres wiedzy.
|
|
II
|
7
|
W/Z
|
Przepisy ruchu drogowego
|
Przypomnieć przepisy ruchu drogowego. Szczególną uwagę należy zwrócić na przepisy, które mają istotne znaczenie dla bezpieczeństwa
ruchu drogowego lub których naruszenie jest bezpośrednią przyczyną wypadków drogowych.
|
|
III
|
3
|
W/Z
|
Wypadki drogowe - przyczyny skutki, zapobieganie
|
Omówić wypadek drogowy jako zdarzenie w ruchu drogowym, z uwzględnieniem następujących
tematów:
|
|
-
uczestnicy wypadków drogowych,
|
|
-
przyczyny wypadków drogowych,
|
|
-
tryb postępowania w przypadku uczestniczenia w wypadku drogowym (kolizji drogowej),
|
|
-
skutki wypadków drogowych,
|
|
-
zapobieganie wypadkom drogowym.
|
|
Przedstawić statystyki.
|
|
4
|
Z
|
Symulacje sytuacji drogowych
|
Przeprowadzić ćwiczenia obejmujące:
|
|
-
analizę niebezpiecznych sytuacji w ruchu drogowym,
|
|
-
ocenę i przewidywanie zagrożeń,
|
|
-
konieczność stosowania odpowiednich zasad ruchu drogowego w różnych sytuacjach drogowych,
|
|
-
konieczność uwzględniania różnych czynników w ruchu drogowym, mających wpływ na podejmowanie
decyzji o sposobie reagowania.
|
|
IV
|
3
|
W
|
Czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego
|
Omówić rodzaje czynników mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego i przedstawić
ich charakterystykę. Przedstawić sposób działania i omówić skutki, jakie wywołują alkohol i środki działające
podobnie do alkoholu. Przedstawić statystyki. Zwrócić uwagę na odpowiedzialność wynikającą z naruszenia przepisów ruchu drogowego,
stosowanie zasady ograniczonego zaufania, przestrzeganie ogólnie przyjętych zasad
kultury - wyrozumiałość, ustępliwość, powstrzymanie agresji.
|
|
4
|
W
|
Psychologiczne aspekty kierowania pojazdem i uczestnictwa w ruchu drogowym
|
Omówić psychologiczne czynniki bezpieczeństwa ruchu: percepcja i jej właściwości,
uwaga oraz jej podzielność, zakres (pojemność), trwałość (koncentracja) i przerzutowość
(ruchliwość), czas reakcji, prawidłowe funkcje intelektualne kierującego, osobowość,
stany emocjonalne (pozytywne, negatywne), temperament.
|
|
Zwrócić szczególną uwagę na:
|
|
-
wpływ spostrzegania na bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
|
|
-
wpływ koncentracji uwagi na bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
|
|
-
myślenie przewidujące w kontekście bezpieczeństwa w ruchu drogowym,
|
|
-
wpływ agresji na bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
|
|
-
właściwe zachowanie w sytuacjach niebezpiecznych.
|