Światła zamontowane na pojeździe powinny odpowiadać warunkom podanym w poniższej tabeli:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lp.
|
Rodzaj światła
|
Liczba świateł
|
Barwa
|
Rozmieszczenie na pojeździe [mm]
|
Sygnał kontrolny
|
Połączenia elektryczne
|
Własności świetlne
|
Inne warunki
|
|
pojazdy samochodowe, z wyjątkiem motocykli
|
motocykle1)
|
ciągniki*
|
przyczepy
|
na długości
|
na szerokości1)
|
na wysokości
|
inne wymagania
|
włączenia
|
działania
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
|
1
|
Drogowe
|
2 lub 4, ponadto jeśli pojazd jest wyposażony w 4 światła chowane, dopuszcza się 2
dodatkowe światła drogowe do ostrzegawczej sygnalizacji świetlnej
|
1 lub 22)
|
2 lub 4
|
-
|
biała
|
z przodu w taki sposób, aby wysyłane światło nie olśniewało kierującego bezpośrednio
lub przez odbicie od elementów pojazdu
|
w ciągnikach rolniczych nie mogą być bliżej od bocznego obrysu niż światła mijania
|
-
|
-
|
obowiązkowy -świetlny niemigający barwy niebieskiej
|
-
|
1)
powinny być włączane wszystkie równocześnie lub parami,
|
1) powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 100 m przed pojazdem przy dobrej
przejrzystości powietrza,
|
w razie wyposażenia pojazdu w cztery światła drogowe, gdy jedna z par świateł przeznaczona
jest wyłącznie do świateł drogowych, dopuszcza się, aby zmieniała ona swe ustawienie
w zależności od kąta obrotu kierownicy, przy czym obrót świateł powinien następować
wokół osi pionowej, stosuje się to również do światła drogowego motocykla i ciągnika
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2) przełączenie świateł mijania na światła drogowe musi powodować włączenie co najmniej
jednej pary świateł drogowych,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2) suma światłości wszystkich świateł drogowych nie może być mniejsza niż 30 000 cd3) (dla motocykli - 12 500 cd) i nie może przekraczać 225 000 cd (dla motocykli - 120 000
cd)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3)
przełączenie świateł drogowych na światła mijania musi powodować równocześnie wyłączenie
wszystkich świateł drogowych,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4)
włączenie świateł drogowych nie jest możliwe, jeśli nie są włączone światła pozycyjne,
z wyjątkiem krótkotrwałego włączania jako ostrzegawczego sygnału świetlnego
|
|
|
|
2
|
Mijania
|
2
|
1 lub 22)
|
210)
|
-
|
biała
|
z przodu jak lp. 1
|
nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza
niż 600 mm4)28) (nie stosuje się to do motocykla i ciągnika)
|
500÷1200, dla samochodów ciężarowych terenowych o dmc powyżej 12 t (kat. N3G) oraz ze względów konstrukcyjnych dla ciągników dopuszcza się największą wysokość
1500 mm
|
-
|
dopuszcza się sygnał świetlny niemigający barwy zielonej
|
-
|
1)
wyłączenie świateł mijania musi powodować równoczesne wyłączenie wszystkich świateł drogowych,
|
powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 40 m przed pojazdem przy dobrej
przejrzystości powietrza37)
|
powinny być asymetryczne i oświetlać drogę po prawej stronie na większą odległość
niż po lewej stronie26)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2)
światła mijania mogą pozostać włączone razem ze światłami drogowymi,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3)
włączenie świateł mijania nie jest możliwe, jeśli nie są włączone światła pozycyjne,
z wyjątkiem krótkotrwałego włączania światła jako ostrzegawczego sygnału świetlnego
|
|
|
|
3
|
Kierunkowskazy:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3a
|
przednie
|
2
|
25'
|
238)
|
-
|
żółta samochodowa
|
z przodu (dla ciągnika z przodu lub z boku, przy czym dla umieszczonego z boku maks.
1800 mm od przedniego obrysu ciągnika; dopuszcza się 2600 mm ze względów konstrukcyjnych)
|
nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu (z wyjątkiem świateł ciągnika umieszczonych
z przodu); wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4) (dla motocykla jednośladowego 240 mm, dla ciągnika 500 mm)
|
350÷15008)38)40)
|
nie bliżej niż 40 mm od światła mijania lub przeciwmgłowego przedniego9)
|
-
|
obowiązkowy; może to być sygnał świetlny migający barwy zielonej lub akustyczny albo
oba równocześnie; w przypadku niesprawności działania jakiegokolwiek kierunkowskazu,
z wyjątkiem kierunkowskazów bocznych, sygnał optyczny powinien albo nie świecić albo
świecić w sposób ciągły albo migać z wyraźnie zmienioną częstotliwością; sygnał akustyczny
powinien być wyraźnie słyszalny i w wymienionych wyżej warunkach powinien znaczne
zmienić częstotliwość; jeżeli pojazd jest przystosowany do ciągnięcia przyczepy, to
powinien mieć sygnał działania kierunkowskazów przyczepy, chyba że sygnał kontrolny
pojazdu ciągnącego pozwala na wykrycie uszkodzenia jednego ze świateł zespołu pojazdów
|
1) włączanie kierunkowskazów powinno być niezależne od włączenia innych świateł,
|
1)
powinny migać z równomierną częstotliwością 90 ± 30 cykli na minutę,
|
jeżeli pojazd ciągnie przyczepę, włączenie kierunkowskazów na pojeździe ciągnącym
powinno powodować włączenie kierunkowskazów umieszczonych na przyczepie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2) włączenie świateł powinno nastąpić z opóźnieniem nie większym niż 1 s, a pierwsze
wyłączenie z opóźnieniem większym niż 1,5 s od uruchomienia przełącznika kierunkowskazów,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2)
wszystkie kierunkowskazy umieszczone z jednej strony pojazdu powinny być włączane
i wyłączane jednym wyłącznikiem oraz powinny migać z jedną częstotliwością w fezie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3)
w przypadku uszkodzenia, innego niż zwarcie, jednego ze świateł, pozostałe muszą migać,
ale częstotliwość może różnić się od wymaganej
|
|
|
3b
|
tylne
|
232)
|
26)
|
2
|
232)
|
żółta samochodowa
|
z tyłu (dla ciągnika z przodu lub z boku)
|
nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu (z wyjątkiem świateł dodatkowych);
wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4) (dla motocykla jednośladowego 180 mm, dla ciągnika 500 mm)
|
350÷15008)35)40)
|
-
|
|
|
|
|
|
|
3c
|
boczne
|
211)
|
212)
|
brak lub 2
|
-
|
żółta samochodowa
|
na obu bokach; odległość środka najbardziej do przodu wysuniętego punktu powierzchni
świetlnej od przedniego obrysu nie może przekraczać 1800 mm13)(nie stosuje się tego do motocykla)
|
wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm16'
|
500÷150015), dla samochodów osobowych (kat. M1) dopuszcza się najmniejszą wysokość 350 mm
|
-
|
|
|
|
|
|
|
3d
|
przednio-tylne
|
-
|
-
|
239)
|
-
|
żółta samochodowa
|
jak w lp. 3a i 3b
|
jak w lp. 3 a i 3b
|
jak w lp. 3 a i 3b
|
jak w lp. 3 a i 3b
|
|
|
|
|
|
|
4
|
Hamowania „stop”:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4a
|
kategorii S1 lub S2 (zgodnie z oznaczeniem homologacyjnym)
|
217)33)
|
1 lub 2, z tym że dla motocykla trójkołowego muszą być dwa światła
|
2
|
233)
|
czerwona
|
z tyłu
|
dla samochodów osobowych (kat. M1) nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu dla motocykla brak wymagań, dla
pozostałych pojazdów wzajemna odległość świateł umieszczonych po lewej i po prawej
stronie pojazdu nie może być mniejsza niż 600 mm (dla ciągnika 500 mm)7)
|
350÷15008)35)40) dla motocykla najmniejsza wysokość wynosi 250 mm
|
-
|
|
dopuszcza się sygnał świetlny niemigający, zapalający się w razie niesprawności światła
hamowania „stop”
|
powinno zapalać się w momencie uruchomienia hamulca roboczego
|
światłość powinna być wyraźnie większa niż światłość świateł pozycyjnych tylnych
|
|
|
4b
|
kategorii S3 lub S4 (środkowe zgodnie z oznaczeniem homologacyjnym)
|
129)
|
-
|
-
|
129)
|
czerwona
|
z tyłu
|
środek światła powinien leżeć w środkowej wzdłużnej płaszczyźnie pojazdu29)
|
dolna krawędź powierzchni świetlnej nie niżej niż 150 mm poniżej dolnej krawędzi szyby
tylnego okna lub nie mniej niż 850 mm od nawierzchni; dolna krawędź powierzchni świetlnej
powyżej górnych krawędzi świateł S1 lub S3
|
-
|
|
|
|
-
|
1)
nie może być łączone z innym światłem
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2)
może być umieszczone na zewnątrz lub wewnątrz pojazdu,
|
|
|
obecność obowiązkowa dla pojazdów kategorii M1 zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 2003 r.; obecność obowiązkowa
dla pojazdów kategorii N1 z wyłączeniem pojazdów z otwartą przestrzenią ładunkową, zarejestrowanych po raz
pierwszy po dniu 30 czerwca 2012 r.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3)
jeśli jest umieszone wewnątrz pojazdu, nie powinno być uciążliwe dla kierowcy przez
odbicie od zwierciadeł lub innych powierzchni odbijających (np. tylnej szyby)
|
|
5
|
Oświetlające tylną tablicę rejestracyjną
|
liczba taka aby zapewniała dobre oświetlenie tablicy rejestracyjnej
|
biała
|
-
|
-
|
-
|
w sposób zapewniający oświetlenie miejsca umieszczenia tylnej tablicy rejestracyjnej
|
dopuszcza się, z tymże funkcję tę powinien spełniać sygnał przewidziany dla świateł
pozycyjnych
|
-
|
-
|
powinno zapewniać możliwość odczytania znaków na tablicy rejestracyjnej w nocy przy
dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 20 m
|
nie może być bezpośrednio widoczne z tyłu pojazdu z odległości większej od 25 m
|
|
6
|
Pozycyjne przednie
|
2
|
1 lub 2
|
214)
|
244)
|
biała
|
z przodu18)
|
nie dalej niż 400 mm19) od bocznego obrysu pojazdu wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm (dla
ciągnika
|
350÷15008)40)
|
-
|
obowiązkowy - świetlny niemigający barwy zielonej; sygnał ten nie jest wymagany, jeżeli
oświetlenie tablicy rozdzielczej może włączać się i wyłączać tylko równocześnie ze
światłami pozycyjnymi przednimi i tylnymi
|
-
|
-
|
powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej
300 m, jeżeli są jedynymi światłami włączonymi na pojeździe
|
-
|
|
7
|
Pozycyjne tylne
|
234)
|
1 lub 2
|
2
|
234)
|
czerwona
|
z tyłu30)
|
nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu (z wyjątkiem świateł dodatkowych);
wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm7)28)
|
350÷15008)35)40)
|
-
|
obowiązkowy - jego funkcję powinien spełniać sygnał przewidziany dla świateł pozycyjnych
przednich
|
-
|
-
|
powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej
300 m
|
-
|
|
8
|
Odblaskowe tylne inne niż trójkątne
|
2
|
1 lub 2
|
2 (lub 441) - jeśli dwa nie mogą spełnić wymagań co do rozmieszczenia i widoczności)
|
223)
|
czerwona
|
z tyłu20)
|
nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu wzajemna odległość nie może być mniejsza
niż 600 mm7)28)
|
250÷90021)41) 400÷90041) (dla ciągników nie niżej niż 400 mm)
|
-
|
-
|
-
|
-
|
powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej
150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu
|
1)
kształt - inny niż trójkąt,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2)
powierzchnia świetlna może mieć wspólne części z powierzchnią świetlną innego światła
tylnego
|
|
9
|
Odblaskowe tylne trójkątne
|
-
|
-
|
-
|
2
|
czerwona
|
z tyłu
|
nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm7)
|
250÷90021)
|
-
|
-
|
-
|
-
|
powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu
|
1)
kształt - trójkąt równoboczny zwrócony wierzchołkiem do góry,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2)
wewnątrz trójkąta może znajdować się powierzchnia świetlna odpowiadająca wymaganiom
określonym w załączniku nr 5 do regulaminu nr 3 EKG ONZ
|
|
10
|
Odblaskowe przednie
|
2
|
1 lub 2
|
-
|
2
|
biała
|
z przodu 18)
|
nie dalej niż 400 mm19) od bocznego obrysu pojazdu wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600mm7)28)
|
250÷90021)
|
-
|
-
|
-
|
-
|
powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej
150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu
|
1)
kształt - inny niż trójkąt,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2)
powierzchnia świetlna może mieć wspólne części z powierzchnią świetlną dowolnego światła
umieszczonego z przodu
|
|
11
|
Odblaskowe boczne
|
24)
|
1 lub 2 po każdej stronie
|
43)
|
24)
|
żółta samochodowa dopuszcza się barwę czerwoną w przypadku światła umieszczonego z tyłu pojazdu we wspólnej obudowie z innym czerwonym światłem tylnym
lub umieszczonym najbardziej z tyłu bocznym światłem pozycyjnym
|
27)
|
na obu bokach pojazdu
|
250÷90021)
|
-
|
-
|
-
|
-
|
powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej
150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu
|
kształt - inny niż trójkąt
|
|
12
|
Awaryjne
|
jak kierunkowskazy (lp. 3)
|
obowiązkowy - świetlny migający barwy czerwonej; może działać równocześnie z kontrolnym
sygnałem o którym mowa w lp. 3 kol. 13
|
-
|
sygnał powinien być podawany przez oddzielne urządzenie sterujące, umożliwiające miganie
wszystkich kierunkowskazów umieszczonych na pojeździe, a jeżeli pojazd ciągnie przyczepę
- również kierunkowskazów przyczepy
|
powinny zapalać się i gasnąć z równomierną częstotliwością 90 ± 30 cykli na minutę
i działać w jednej fazie
|
powinno działać również, gdy urządzenie włączające silnik znajduje się w położeniu
uniemożliwiającym jego pracę
|
|
13
|
Przeciwmgłowe tylne
|
1 lub 2
|
1 lub 2
|
143) lub 243)
|
1 lub 2
|
czerwona
|
z tyłu
|
jeżeli jest jedno światło, powinno być umieszczone po lewej stronie lub pośrodku pojazdu;
jeżeli są dwa światła - po obu stronach pojazdu
|
250÷100022) dla samochodów ciężarowych terenowych o dmc powyżej 12 t (kat. N3G) dopuszcza się największą wysokość 1200 mm
|
nie bliżej niż 100 mm od światła hamowania „stop”
|
obowiązkowy - świetlny niemigający barwy żółtej
|
-
|
1)
może włączać się tylko wówczas, gdy włączone są światła drogowe, mijania lub przeciwmgłowe
przednie,
|
światłość powinna być wyraźnie większa niż światłość świateł pozycyjnych tylnych
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2)
powinno dać się wyłączyć niezależnie od innych świateł
|
|
|
|
14
|
Cofania
|
1 lub 230)
|
-
|
143) lub 243)
|
1 lub 230)
|
biała
|
z tyłu
|
-
|
250÷1200
|
-
|
dopuszcza się
|
-
|
może włączać się tylko wówczas, gdy włączony jest wsteczny bieg, a urządzenie włączające
silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym jego pracę
|
-
|
-
|
|
15
|
Obrysowe przednie i tylne
|
2 widoczne z przodu i 2 widoczne z tyłu36)
|
-
|
243) widoczne z przodu i 243) widoczne z tyłu
|
2 widoczne z przodu i 2 widoczne z tyłu36)
|
biała - z przodu czerwona - z tyłu36)
|
-
|
możliwie najbliżej bocznego obrysu pojazdu, lecz nie dalej niż 400 mm od tego obrysu
|
możliwie najwyżej, przy spełnieniu warunku rozmieszczenia na szerokości oraz symetrii
świateł
|
nie bliżej niż 200 mm od światła pozycyjnego przedniego lub tylnego
|
dopuszcza się; jego funkcję powinien spełniać sygnał przewidziany dla świateł pozycyjnych
|
-
|
-
|
-
|
światło widoczne z przodu i światło widoczne z tyłu umieszczone po tej samej stronie
pojazdu, mogą być połączone w jednym urządzeniu pod warunkiem spełnienia pozostałych
wymagań
|
|
16
|
Przeciwmgłowe przednie
|
2
|
1 lub 22)
|
243)
|
-
|
biała lub żółta selektywna
|
z przodu jak lp. 1
|
nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu
|
nie niżej niż 250 mm i nie wyżej niż światło mijania a dla samochodów osobowych (kat.
M1) także nie wyżej niż 800 mm
|
|
obowiązkowy niemigający sygnał barwy zielonej
|
-
|
1)
powinno być włączane i wyłączane niezależnie od świateł drogowych i świateł mijania
|
-
|
nie może zmieniać ustawienia w zależności od kąta obrotu kierownicy (nie stosuje się
tego do motocykli)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2)
włączenie świateł nie jest możliwe, jeśli nie są włączone światła pozycyjne
|
|
|
|
17
|
Postojowe
|
4 lub 2
|
dla trójkołowych 4 lub 2
|
443)lub 243)
|
-
|
biała - z przodu, czerwona - z tyłu żółta samochodowa - jeżeli światło jest połączone z kierunkowskazem bocznym lub bocznym
światłem pozycyjnym
|
2 z przodu i 2 z tyłu albo po jednym na każdym boku pojazdu
|
nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu
|
350÷15008)40)
|
-
|
dopuszcza się barwy zielonej; jeśli jest - powinien wyraźnie różnić się od sygnału
świateł pozycyjnych
|
-
|
1)
powinno być możliwe włączenie świateł po jednej stronie pojazdu bez włączenia jakiegokolwiek
innego światłą
|
-
|
funkcja tego światła może być również spełniana przez równoczesne włączenie świateł
pozycyjnych przednich i tylnych po jednej stronie pojazdu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2)
powinno działać również, gdy urządzenie włączające silnik znajduje się w położeniu
uniemożliwiającym jego pracę
|
|
|
18
|
Światło do jazdy dziennej
|
2
|
-
|
-
|
-
|
biała
|
z przodu jak lp. 1
|
nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza
niż 600 mm7)
|
250÷1500
|
-
|
dopuszcza się
|
-
|
1)
powinny się automatycznie włączać, kiedy urządzenie włączające lub wyłączające silnik
znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika,45)
|
-
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2)
powinny wyłączać się automatycznie po włączeniu przednich świateł mijania drogowych
lub przeciwmgłowych z wyjątkiem sytuacji, gdy światła te wykorzystywane są do wysyłania
przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach czasu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3)
przednie, boczne (jeżeli występują) i tylne światła pozycyjne, światła obrysowe (jeżeli
występują) oraz oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej nie włączają się jeżeli
włączone są światła do jazdy dziennej45)
|
|
|
|
19
|
Pozycyjne boczne
|
jak lp. 11
|
-
|
-
|
jak lp. 11
|
jak lp. 11
|
jak lp. 11
|
350÷150025)
|
-
|
-
|
dopuszcza się; jego funkcję powinien spełniać sygnał przewidziany dla świateł pozycyjnych
przednich i tylnych
|
-
|
-
|
1)
powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej
300 m,
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2)
w samochodach osobowych i ciężarowych o dmc nieprzekraczającej 3,5 tony (kat. M1 i N1) i długości mniejszej niż 6 m światła barwy żółtej samochodowej mogą migać w fazie
z kierunkowskazami po tej samej stronie pojazdu
|
|
|
20
|
Robocze
|
-
|
-
|
brak specjalnych wymagań
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
obowiązkowy
|
-
|
powinno być włączane i wyłączane niezależnie od innych świateł
|
-
|
-
|
|
21
|
Oznakowanie odblaskowe:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21a
|
konturowe
|
pasy ciągłe lub nieciągłe
|
-
|
-
|
pasy ciągłe lub nieciągłe
|
biała lub żółta z boku pojazdu, żółta lub czerwona z tyłu pojazdu
|
możliwie dobrze obejmujące długość
|
możliwie dobrze obejmujące szerokość z tyłu
|
dolna część 250÷150025)
|
gdy nieciągłe, to przerwa nie większa niż 50% najkrótszego elementu pasa
|
-
|
-
|
-
|
-
|
1)
materiał klasy C,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2)
minimalna szerokość pasa 50 mm
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3)
łączna pozioma długość elementów oznakowania na pojeździe powinna wynosić co najmniej
80% całkowitej szerokości z tyłu, co najmniej 80% długości z boku (w przyczepach -
jest to długość bez dyszla) z wyłączeniem zachodzenia na siebie poszczególnych elementów46)47)
|
|
21b
|
grafika
|
wyłącznie wewnątrz oznakowania konturowego
|
-
|
-
|
wyłącznie wewnątrz oznakowania konturowego
|
-
|
-
|
-
|
wyłącznie wewnątrz oznakowania konturowego
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
1)
grafika lub reklama ma być umiarkowana31),
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2)
materiał do grafiki klasy D lub E46)
|
|
22
|
Narożne
|
2
|
-
|
-
|
-
|
biała
|
z przodu (w odległości nie większej niż 1000 mm od przodu pojazdu)
|
nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu
|
250÷900 mm jednak nie wyżej, niż światła mijania
|
-
|
-
|
-
|
1)
powinny być podłączone w taki sposób, aby mogły działać tylko przy jednoczesnym załączeniu
świateł drogowych lub świateł mijania
|
-
|
nie mogą działać, gdy prędkość pojazdu przekracza 40 km/h
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2)
mogą włączać się automatycznie z jednej strony pojazdu tylko przy jednoczesnym włączeniu
świateł kierunkowskazów po tej samej stronie pojazdu lub przy skręcie kierownicy z
pozycji jazda na wprost w stronę odpowiadającą tej samej stronie pojazdu; muszą wyłączać
się automatycznie po wyłączeniu kierunkowskazów lub gdy kierownica powróci do pozycji
jazdy na wprost,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3)
jeżeli włączone jest światło cofania oba światła narożne mogą być włączone jednocześnie,
niezależnie od pozycji kierownicy lub kierunkowskazów; w tym przypadku są wyłączone,
jeżeli wyłączone jest światło cofania
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* Jeżeli w wymaganiach określonych w tabeli stosuje się pojęcie „ciągnik”, to obejmują
one wymagania dla ciągnika rolniczego i leśnego oraz pojazdu wolnobieżnego.
1) Światła pojedyncze motocykla powinny być umieszczone w podłużnej płaszczyźnie symetrii
pojazdu, z wyjątkiem świateł drogowych i mijania umieszczonych obok siebie, które
powinny być symetryczne względem tej płaszczyzny; światła występujące parami powinny
być symetryczne względem podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu.
2) Jeżeli szerokość pojazdu przekracza 1,3 m - liczba świateł jak w kol. 3.
3) Przy czterech światłach drogowych wymaganie to powinna spełniać przynajmniej jedna
para świateł.
4) Jeżeli szerokość pojazdu nie przekracza 1,3 m, odległość ta może być zmniejszona
do 400 mm.
5) Stosuje się do motocykla jednośladowego niewyposażonego w kierunkowskazy boczne oraz
motocykla trójkołowego z jednym kołem z tyłu.
6) Stosuje się do motocykla jednośladowego niewyposażonego w kierunkowskazy boczne oraz
motocykla trójkołowego z jednym kołem z przodu.
7) Jeżeli szerokość pojazdu nie przekracza 1,3 m (1,4 m dla światła hamowania „stop”
i pozycyjnego tylnego ciągnika), odległość ta może być zmniejszona do 400 mm (dla
ciągnika min. 500 mm).
8) Dla motocykla - 1200 mm.
9) Dopuszcza się odległość mniejszą niż 40 mm, ale większą niż 20 mm dla kierunkowskazów
o światłości w osi odniesienia większej od 250 cd oraz mniejszą lub równą 20 mm dla
kierunkowskazów o światłości w osi odniesienia większej od 400 cd.
10) Dla ciągników wyposażonych z przodu w urządzenia przenośne dopuszcza się dwa dodatkowe
światła mijania na wysokości nieprzekraczającej 3000 mm, pod warunkiem że połączenia
elektryczne uniemożliwiają świecenie obu par świateł mijania jednocześnie i są wzajemnie
połączone z dodatkowymi światłami pozycyjnymi.
11) Jeśli kierunkowskazy boczne mają wspólne źródło światła z kierunkowskazami przednimi,
to dla zapewnienia dobrej widoczności mogą być zamocowane dwa dodatkowe kierunkowskazy
boczne.
12) Jeżeli motocykl nie jest wyposażony w kierunkowskazy przednie i tylne.
13) Dla samochodów osobowych, ciężarowych i specjalnych o dmc poniżej 3,5 t (kat. M1 i N1) oraz dla pozostałych pojazdów, jeśli ich konstrukcja nie zapewni dobrej widoczności
kierunkowskazów przy odległości 1800 mm, może być ona zwiększona do 2500 mm (2600
mm w odniesieniu do ciągników).
14) Dla ciągników wyposażonych z przodu w urządzenia przenośne, które mogą zasłaniać
obowiązkowe przednie światła pozycyjne, dopuszcza się dwa dodatkowe światła pozycyjne
przednie na wysokości nieprzekraczającej 2300 mm.
15) Dla motocykla - 1200 mm, a dla ciągnika - 1900 mm; jeżeli konstrukcja pojazdu (z
wyjątkiem motocykla) nie pozwala na zachowanie wymaganej wysokości, dopuszcza się
2300 mm.
16) Dla motocykla - 560 mm, a dla ciągnika - 500 mm.
17) Co najmniej 2, jednak nie więcej niż 4 dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy
przed dniem 30 czerwca 2003 r.
18) Dla motocykla z jednym kołem z przodu dopuszcza się umieszczenie świateł w innym
miejscu, przy zapewnieniu wymaganej widoczności.
19) Dla przyczepy - 150 mm.
20) Dla motocykla z jednym kołem z tyłu dopuszcza się umieszczenie świateł w innym miejscu,
przy zapewnieniu wymaganej widoczności.
21) Jeżeli konstrukcja pojazdu (z wyjątkiem motocykla) nie pozwala na zachowanie tej
wysokości, dopuszcza się 1500 mm (dla ciągnika 1200 mm).
22) Dla motocykla - 900 mm.
23) Pod warunkiem, że jest ono połączone w jednym urządzeniu z innym tylnym światłem
sygnalizacyjnym.
24) Liczba świateł powinna zapewniać spełnienie wymagań dotyczących rozmieszczenia na
długości pojazdu.
25) Jeżeli konstrukcja pojazdu nie pozwala na zachowanie tej wysokości, dopuszcza się
2100 mm.
26) Stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1976 r.
oraz motocykla wyposażonego w światła mijania z żarówkami halogenowymi. Nie dotyczy
motocykla zarejestrowanego po dniu 31 grudnia 2009 r.
27) Przynajmniej jedno światło z każdej strony powinno być umieszczone w środkowej jednej
trzeciej długości pojazdu (długość przyczepy mierzy się razem z dyszlem); światło
wysunięte najbardziej do przodu powinno być umieszczone nie dalej niż 3 m od przedniego
obrysu pojazdu, a umieszczone najbardziej z tyłu nie dalej niż 1 m (3 m dla ciągnika)
od tylnego obrysu pojazdu; wzajemna odległość dwóch sąsiednich świateł umieszczonych
na tym samym boku pojazdu, z wyjątkiem samochodów osobowych, ciężarowych i specjalnych
o dmc poniżej 3,5 tony (kat. M1 i N1), nie może przekraczać 3 m (dopuszcza się 4 m, jeśli konstrukcja pojazdu nie pozwala
na zachowanie tej odległości), a dla ciągnika 6 m; dla motocykli światło lub światła
powinny być umieszczone w taki sposób, aby w normalnych warunkach nie mogły być zasłonięte
odzieżą kierowcy lub pasażera.
28) Dla samochodów osobowych (kat. M1), ciężarowych i specjalnych (kat. N1) brak wymagań odnośnie do wzajemnej odległości tych świateł.
29) Jeśli środkowa wzdłużna płaszczyzna pojazdu rozdziela ruchome części składowe pojazdu,
dopuszcza się dwa światła kategorii S3 lub S4 typu D, umieszczone po obu stronach,
możliwie najbliżej tej płaszczyzny, lub jedno światło S3 lub S4 przesunięte w lewo
tak, aby odległość środka światła od tej płaszczyzny nie przekraczała 150 mm.
30) Dodatkowo dopuszcza się 1 lub 2 światła przeciwmgłowe przednie umieszczone z tyłu
pojazdu dla pojazdów ciężarowych i specjalnych o dmc powyżej 3,5 t, dla autobusów
i dla przyczep o dmc powyżej 750 kg (kat. N2, N3, M2M3, O2, O3 i O4), skierowane do tyłu, tak aby nie powodowały olśnienia innych użytkowników drogi.
31) Warunek umiarkowania jest spełniony, jeżeli zastosowano do nich materiały odblaskowe
klasy D lub E według Regulaminu nr 104 EKG ONZ oraz: liczba znaków nie przekracza
15, wysokość liter lub znaków zawiera się między 300 mm a 1000 mm, a łączna powierzchnia
odblaskowa materiału klasy D nie przekracza 2 m2.
32) Dopuszcza się dwa dodatkowe kierunkowskazy tylne na samochodach ciężarowych i specjalnych
o dmc powyżej 3,5 t, autobusach oraz na przyczepach o dmc powyżej 750 kg (kat. N2, N3, M2, M3, O2, O3 i O4).
33) Jeśli nie ma zainstalowanych świateł kat. S3, dopuszcza się dwa dodatkowe światła
„stop” kat. S1 lub S2 na samochodach ciężarowych i specjalnych o dmc powyżej 3,5 t,
autobusach oraz na przyczepach o dmc powyżej 750 kg (kat. N2, N3, M2, M3, O2, O3 i O4).
34) Jeśli nie ma zainstalowanych świateł obrysowych tylnych, dopuszcza się dwa dodatkowe
światła pozycyjne tylne na samochodach ciężarowych i specjalnych o dmc powyżej 3,5
t, autobusach oraz na przyczepach o dmc powyżej 750 kg (kat. N2, N3, M2,M3, O2, O3 i O4).
35) Światła dodatkowe, jeśli występują, powinny być umieszczone na możliwie największej
wysokości pozwalającej na spełnienie wymagań dotyczących rozmieszczenia na szerokości
pojazdu i symetrii świateł oraz nie niżej niż 600 mm ponad światłami obowiązkowymi.
36) Dopuszcza się obecność dodatkowej pary świateł obrysowych tylnych i przednich, wystających
poza obrys pojazdu, umieszczonych z tyłu pojazdu, jeśli obowiązkowe światła obrysowe
nie wystają poza obrys pojazdu.
37) Warunek można uznać za spełniony dla świateł z halogenowym lub wyładowczym (ksenonowym)
źródłem światła, jeżeli natężenie oświetlenia każdego światła w punktach 50 R i 75
R, dla świateł asymetrycznych, spełnia wymagania pkt 6.2.5 dla klasy B Regulaminu
nr 112 EKG ONZ podczas pracy silnika przy średniej prędkości obrotowej.
38) Dopuszcza się dodatkową parę świateł umieszczonych na wysokości nie większej niż
4000 mm.
39) Tylko dla ciągników o długości poniżej 4,6 m i odległości pomiędzy zewnętrznymi krawędziami
powierzchni świetlnych poniżej 1,6 m.
40) Dla ciągników 400-1900 mm; jeżeli konstrukcja pojazdu nie pozwala na zachowanie wymaganej
wysokości, dopuszcza się 2300 mm (dla świateł postojowych - 2100 mm).
41) Dla ciągników dopuszcza się 4 światła, w tym: 2 światła umieszczone na wysokości
poniżej 900 mm i o minimalnej odległości pomiędzy nimi 400 mm oraz 2 światła umieszczone
na wysokości maksymalnie 2300 mm i o minimalnej odległości pomiędzy nimi 600 mm (dopuszcza
się 400 mm dla ciągników o szerokości poniżej 1,3 m).
42) Dopuszczalne tylko dla ciągników o szerokości powyżej 2,1 m.
43) Nieobowiązkowe, wymagania jak dla pojazdów samochodowych.
44) Obowiązkowe dla przyczep o szerokości 1,6 m i więcej.
45) Dla pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2009 r. W pojazdach
zarejestrowanych do dnia 31 grudnia 2009 r. dopuszcza się następujące wymagania w
zakresie połączeń elektrycznych: połączenie elektryczne może być takie, aby nie można
było ich włączyć, jeśli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne.
46) Stosuje się do pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 marca 2011 r.
47) Jeżeli ze względów konstrukcyjnych pojazdu nie jest możliwe osiągnięcie wartości
80%, to łączna długość może być zmniejszona do 60%; stosuje się do pojazdów zarejestrowanych
po raz pierwszy przed dniem 10 października 2011 r.