Obwieszczenie Ministra Infrastruktury i Rozwojuz dnia 11 kwietnia 2014 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie czynności wykonywanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, za które pobierane są opłaty, oraz wysokości tych opłat i trybu ich pobierania

Spis treści

Treść obwieszczenia

1.

Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych   (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 i Nr 232, poz. 1378) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 2 maja 2012 r. w sprawie czynności wykonywanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, za które pobierane są opłaty, oraz wysokości tych opłat i trybu ich pobierania   (Dz. U. poz. 559), z uwzględnieniem zmiany wprowadzonej rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie czynności wykonywanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, za które pobierane są opłaty, oraz wysokości tych opłat i trybu ich pobierania   (Dz. U. poz. 131).

2.

Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje § 2 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie czynności wykonywanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, za które pobierane są opłaty, oraz wysokości tych opłat i trybu ich pobierania   (Dz. U. poz. 131), który stanowi:
„ 

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
 ”
 .

Załącznik nr 1   -   Tekst jednolity rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 2 maja 2012 r. w sprawie czynności wykonywanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, za które pobierane są opłaty, oraz wysokości tych opłat i trybu ich pobierania1)Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury i Rozwoju, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1391).

§ 1.

Wykaz czynności wykonywanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, za które pobierane są opłaty, oraz wysokość tych opłat określa załącznik do rozporządzenia.

§ 2.

Opłaty, o których mowa w § 1, pobiera się:

1)

przy składaniu wniosku o:

a)

wydanie, przedłużenie ważności i zmianę autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikatu bezpieczeństwa części A i B, świadectwa bezpieczeństwa oraz za prowadzenie i aktualizację rejestru tych dokumentów,

b)

wydanie certyfikatu podmiotowi odpowiedzialnemu za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) w odniesieniu do wagonów towarowych oraz za kontrolę spełniania warunków lub wymagań zawartych w tym certyfikacie,

c)

wydanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji:
  •   -  
    podsystemów strukturalnych składających się na system kolei,
  •   -  
    nowego lub zmodernizowanego taboru kolejowego jako podsystemu strukturalnego, nieobjętego technicznymi specyfikacjami interoperacyjności, zwanymi dalej „TSI”,

d)

wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu: budowli przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego, urządzenia przeznaczonego do prowadzenia ruchu kolejowego, pojazdu kolejowego oraz za prowadzenie i aktualizację rejestru tych dokumentów
- 100% minimalnej stawki opłaty dla danego rodzaju czynności, a pozostałą część opłaty przy wydawaniu dokumentu;

2)

przy wydawaniu dokumentów na podstawie wniosku o:

a)

wydanie, przedłużenie ważności, aktualizowanie danych zawartych w licencji maszynisty i wydanie wtórników licencji oraz za prowadzenie i aktualizację rejestru tych dokumentów,

b)

nadanie i zmianę europejskiego numeru pojazdowi kolejowemu (EVN) oraz za dokonanie zmian pozostałych danych rejestrowych w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych,

c)

wyrejestrowanie pojazdu kolejowego,

d)

odstępstwo od stosowania TSI w przypadkach, o których mowa w art. 25f ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, zwanej dalej „ustawą”
- 100% opłaty;

3)

w każdym roku kalendarzowym za nadzór nad podmiotami uprawnionymi do:

a)

szkolenia i egzaminowania osób ubiegających się o licencję i świadectwo maszynisty,

b)

przeprowadzania badań w celu uzyskania licencji i świadectwa maszynisty
- 100% opłaty płatnej w terminie 30 dni od dnia sporządzenia dokumentu pokontrolnego;

4)

za czynności związane z kontrolą, o której mowa w art. 13 ust. 1a pkt 6 ustawy, o ile polegają one na wykonywaniu badań i pomiarów - 50% minimalnej stawki opłaty dla danego rodzaju czynności przy rozpoczęciu kontroli, a pozostałą część opłaty przy odbiorze protokołu kontroli.

§ 3.

Wysokość opłat za wydanie, przedłużenie ważności i zmianę autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikatu bezpieczeństwa, świadectw bezpieczeństwa oraz za wydawanie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego, typu urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu eksploatowanego pojazdu kolejowego:

1)

wpisanego do rejestru zabytków, zgodnie z ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami   (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, z późn. zm.4)Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 238, poz. 2390, z 2006 r. Nr 50, poz. 362 i Nr 126, poz. 875, z 2007 r. Nr 192, poz. 1394, z 2009 r. Nr 31, poz. 206 i Nr 97, poz. 804 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 474 i Nr 130, poz. 871.), lub do inwentarza muzealiów, zgodnie z ustawą z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach   (Dz. U. z 2012 r. poz. 987), i eksploatowanych w celu prowadzenia przewozów okolicznościowych pociągami „Retro” - wynosi 10% opłaty dla danego rodzaju czynności;

2)

eksploatowanego w celach rekreacyjno-wypoczynkowych, w tym kolei wąskotorowych - wynosi 20% opłaty dla danego rodzaju czynności.
1)
Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury i Rozwoju, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1391).
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 644, 768 i 962.
3)
Zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (Dz. U. poz. 1152) dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 16 ust. 4 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1594 oraz z 2014 r. poz. 644, 768 i 962) w brzmieniu dotychczasowym zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 16 ust. 4 zmienianej ustawy z dnia 28 marca 2003 r., jednak nie dłużej niż do dnia 31 marca 2015 r.
4)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 238, poz. 2390, z 2006 r. Nr 50, poz. 362 i Nr 126, poz. 875, z 2007 r. Nr 192, poz. 1394, z 2009 r. Nr 31, poz. 206 i Nr 97, poz. 804 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 474 i Nr 130, poz. 871.
5)
Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 21 maja 2012 r.
6)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 29 lutego 2008 r. w sprawie czynności wykonywanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, za które pobierane są opłaty, oraz wysokości tych opłat i trybu ich pobierania (Dz. U. Nr 47, poz. 276), które utraciło moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 230, poz. 1372), tj. z dniem 28 stycznia 2012 r.

Załącznik nr 2   -   Wykaz czynności wykonywanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, za które pobierane są opłaty, oraz wysokość tych opłat7)Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie czynności wykonywanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, za które pobierane są opłaty, oraz wysokości tych opłat i trybu ich pobierania (Dz. U. poz. 131), które weszło w życie z dniem 12 lutego 2013 r.


Nr poz.
Rodzaj czynności
Wysokość opłat (PLN)
Pracochłonność
1
2
3
4
5
6
7
I.
Dotyczące autoryzacji bezpieczeństwa
do 10 godzin
10 do 30 godzin
30 do 40 godzin
40 do 50 godzin
opłata maksymalna ponad 50 godzin
1.
Wydawanie dokumentu autoryzacja bezpieczeństwa
7000
9000
12000
15000
równowartość w złotych 5500 euro*
2.
Przedłużanie ważności autoryzacji bezpieczeństwa
4000
7000
8000
9000
10000
3.
Zmiana autoryzacji bezpieczeństwa
2000
2500
3000
4000
5000
II.
Dotyczące certyfikatów bezpieczeństwa - część A
do 10 godzin
10 do 30 godzin
30 do 40 godzin
40 do 50 godzin
opłata maksymalna ponad 50 godzin
1.
Wydawanie dokumentu certyfikatu bezpieczeństwa - część A
7000
9000
12000
15000
równowartość w złotych 5500 euro*
2.
Przedłużanie ważności certyfikatu bezpieczeństwa - część A
4000
7000
8000
9000
10000
3.
Zmiana certyfikatu bezpieczeństwa - część A
2000
2500
3000
4000
5000
III.
Dotyczące certyfikatów bezpieczeństwa - część B
do 10 godzin
10 do 30 godzin
30 do 40 godzin
40 do 50 godzin
opłata maksymalna ponad 50 godzin
1.
Wydawanie dokumentu certyfikatu bezpieczeństwa - część B
4000
5000
6000
9000
równowartość w złotych 5500 euro*
2.
Przedłużanie ważności certyfikatu bezpieczeństwa - część B
3000
5000
6000
8000
10000
3.
Zmiana certyfikatu bezpieczeństwa - część B
2000
2500
3000
4000
5000
IV.
Dotyczące świadectw bezpieczeństwa
do 10 godzin
10 do 30 godzin
30 do 40 godzin
40 do 50 godzin
opłata maksymalna ponad 50 godzin
1.
Wydawanie dokumentu świadectwa bezpieczeństwa
3000
5000
7000
10000
równowartość w złotych 5500 euro*
2.
Przedłużanie ważności świadectwa bezpieczeństwa
1500
2500
3500
5000
7000
3.
Zmiana świadectwa bezpieczeństwa
800
1000
1500
2000
3500
V.
Wydawanie certyfikatu podmiotowi odpowiedzialnemu za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) w odniesieniu do wagonów towarowych oraz za kontrolę spełniania warunków zawartych w tym certyfikacie
do 10 godzin
10 do 30 godzin
30 do 40 godzin
40 do 50 godzin
opłata maksymalna ponad 50 godzin
7000
9000
10000
12000
równowartość w złotych 5500 euro*
VI.
Dotyczące licencji maszynisty -wydawanie, przedłużanie ważności, aktualizowanie danych zawartych w licencji, wydawanie wtórników licencji
 
1.
W przypadku złożenia wniosku przy pomocy systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Prezesa UTK
 
100
2.
W przypadku złożenia wniosku w inny sposób niż w pkt 1
 
200
VII.
Dotyczące zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji
do 10 godzin
10 do 30 godzin
30 do 40 godzin
40 do 50 godzin
opłata maksymalna ponad 50 godzin
1.
Wydawanie zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji podsystemów strukturalnych
4000
6000
7000
10000
równowartość w złotych 3000 euro*
2.
Wydawanie zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji nowego lub zmodernizowanego taboru kolejowego jako podsystemu strukturalnego nieobjętego TSI
4000
6000
7000
10000
równowartość w złotych 3000 euro*
VIII.
Dotyczące prowadzenia spraw związanych z rozpatrywaniem wniosków o odstępstwa od stosowania TSI w przypadkach, o których mowa w art. 25f ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
do 10 godzin
10 do 30 godzin
30 do 40 godzin
40 do 50 godzin
opłata maksymalna ponad 50 godzin
1100
2000
4000
6000
12000
IX.
Dotyczące europejskiego numeru pojazdu kolejowego (EVN)
 
1.
Nadawanie i zmiana europejskiego numeru pojazdowi kolejowemu (EVN) oraz dokonywanie zmian pozostałych danych rejestrowych w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych z wyjątkiem zmiany kodu interoperacyjnoścP
 
200 za pojazd
2.
Zmiana kodu interoperacyjności
 
20 za pojazd
3.
Dotyczące wyrejestrowania pojazdu kolejowego
 
opłata maksymalna równowartość w złotych 25 euro* za pojazd
4.
Wyrejestrowanie pojazdu kolejowego
 
50 za pojazd
X.
Dotyczące świadectw dopuszczenia do eksploatacji
   
1.
Dla budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego - na typ:
do 10 godzin
10 do 20 godzin
20 do 30 godzin
30 do 40 godzin
opłata maksymalna ponad 40 godzin
1.1.
Skrzyżowania torów kolejowych
1500
3000
4500
6000
równowartość w złotych 7000 euro*
1.2.
Rozjazdu kolejowego
2000
4000
6000
8000
równowartość w złotych 7000 euro*
1.3.
Szyny kolejowej
1000
2000
3000
4000
równowartość w złotych 7000 euro*
1.4.
Systemu przytwierdzeń
1000
2000
3000
4000
równowartość w złotych 7000 euro*
1.5.
Podkładu kolejowego i podrozjazdnicy
800
1500
2300
3000
równowartość w złotych 7000 euro*
1.6.
Sieci jezdnej, sieci powrotnej i trzeciej szyny metra
2000
4000
6000
8000
równowartość w złotych 7000 euro*
2.
Dla urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego - na typ:
do 10 godzin
10 do 20 godzin
20 do 30 godzin
30 do 40 godzin
opłata maksymalna ponad 40 godzin
2.1.
Stacyjnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym
2000
4500
7000
9000
równowartość w złotych 7000 euro*
2.2.
Urządzeń sterowania rozrządem, w tym hamulca torowego
2000
4500
7000
9000
równowartość w złotych 7000 euro*
2.3.
Urządzeń blokady liniowej
2000
4500
7000
9000
równowartość w złotych 7000 euro*
2.4.
Systemu zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych w tym: napędu rogatkowego, sygnalizatora drogowego
1500
3000
4500
6000
równowartość w złotych 7000 euro*
2.5.
Urządzeń do wykrywania stanów awaryjnych pojazdów kolejowych podczas biegu pociągu oraz nieprawidłowości załadunku wagonów
1500
3000
4500
6000
równowartość w złotych 7000 euro*
2.6.
Urządzeń kontroli niezajętości torów i rozjazdów kolejowych, w tym: obwodów torowych i liczników osi
1500
3000
4500
6000
równowartość w złotych 7000 euro*
2.7.
Urządzeń oddziaływania tor-pojazd
1500
3000
4500
6000
równowartość w złotych 7000 euro*
2.8.
Urządzeń do przestawiania lub kontrolowania ruchomych elementów rozjazdu kolejowego
1500
3000
4500
6000
równowartość w złotych 7000 euro*
2.9.
Sygnalizatora kolejowego
1500
3000
4500
6000
równowartość w złotych 7000 euro*
2.10.
Dławika torowego
1500
3000
4500
6000
równowartość w złotych 7000 euro*
2.11.
Linek dławikowych
1500
3000
4500
6000
równowartość w złotych 7000 euro*
2.12.
Wyłącznika szybkiego
2000
4000
6000
8000
równowartość w złotych 7000 euro*
2.13.
Systemu ochrony przed porażeniem prądem elektrycznym
2000
4000
6000
8000
równowartość w złotych 7000 euro*
2.14.
Systemu automatycznego prowadzenia pociągu
1500
3000
4500
6000
równowartość w złotych 7000 euro*
2.15.
Urządzeń łączności przewodowej: zapowiadawczej, strażnicowej i stacyjno-ruchowej
2000
4500
7000
9000
równowartość w złotych 7000 euro*
2.16.
Urządzeń łączności bezprzewodowej: pociągowej, manewrowej, drogowej i utrzymania
2000
4500
7000
9000
równowartość w złotych 7000 euro*
2.17.
Systemu telewizji użytkowej przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego
1500
3000
4500
6000
równowartość w złotych 7000 euro*
2.18.
Systemu zdalnego sterowania ruchem kolejowym
1500
3000
4500
6000
równowartość w złotych 7000 euro*
2.19.
Rejestratora rozmów związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego
1500
3000
4500
6000
równowartość w złotych 7000 euro*
3.
Dla pojazdów kolejowych - na typ:
do 10 godzin
10 do 30 godzin
30 do 40 godzin
40 do 50 godzin
opłata maksymalna ponad 50 godzin
3.1.
Pojazdu trakcyjnego
4000
10000
20000
40000
równowartość w złotych 30000 euro*
3.2.
Wagonu pasażerskiego
4000
10000
20000
40000
równowartość w złotych 30000 euro*
3.3.
Wagonu towarowego
3000
6000
10000
30000
60000
3.4.
Pojazdu specjalnego
3000
6000
15000
40000
75000
3.5.
Pojazdu pomocniczego
3000
6000
15000
40000
75000
XI.
Dotyczące nadzoru
do 10 godzin
10 do 20 godzin
20 do 30 godzin
30 do 40 godzin
opłata maksymalna ponad 40 godzin
1.
Kontrole w ramach nadzoru nad podmiotami uprawnionymi do szkolenia i egzaminowania osób ubiegających się o licencję i świadectwo maszynisty
2500
4000
5500
7000
8000
2.
Kontrole w ramach nadzoru nad podmiotami uprawnionymi do przeprowadzania badań w celu uzyskania licencji i świadectwa maszynisty
2500
4000
5500
7000
8000
XII.
Dotyczące kontroli
do 10 godzin
10 do 20 godzin
20 do 30 godzin
30 do 40 godzin
opłata maksymalna ponad 40 godzin
1.
Przestrzegania zasad prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji
1900
3600
7000
12000
równowartość w złotych 5000 euro*
2.
Warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych
1900
3600
7000
12000
opłata maksymalna równowartość w złotych 5000 euro*
3.
Przestrzegania warunków, jakie powinni spełniać maszyniści, osoby zatrudnione na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych oraz pojazdów kolejowych metra
1900
3600
6000
8000
równowartość w złotych 5000 euro*
             

* Zgodnie z art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.
1) W opłacie za nadanie i zmianę europejskiego numeru pojazdowi kolejowemu (EVN) została wkalkulowana opłata za dokonywanie zmian pozostałych danych rejestrowych w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych, z wyjątkiem zmiany kodu interoperacyjności.
7)
Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie czynności wykonywanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, za które pobierane są opłaty, oraz wysokości tych opłat i trybu ich pobierania (Dz. U. poz. 131), które weszło w życie z dniem 12 lutego 2013 r.