W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
dnia 10 maja 2010 r. w Brukseli została sporządzona Umowa ramowa między Unią europejską
i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Korei, z drugiej strony,
w następującym brzmieniu:
UMOWA RAMOWA
MIĘDZY
UNIĄ EUROPEJSKĄ
I JEJ PAŃSTWAMI CZŁONKOWSKIMI,
Z JEDNEJ STRONY,
A REPUBLIKĄ KOREI,
Z DRUGIEJ STRONY
UNIA EUROPEJSKA, zwana dalej „Unią”,
oraz
KRÓLESTWO BELGII,
REPUBLIKA BUŁGARII,
REPUBLIKA CZESKA,
KRÓLESTWO DANII,
REPUBLIKA FEDERALNA NIEMIEC,
REPUBLIKA ESTOŃSKA,
IRLANDIA,
REPUBLIKA GRECKA,
KRÓLESTWO HISZPANII,
REPUBLIKA FRANCUSKA,
REPUBLIKA WŁOSKA,
REPUBLIKA CYPRYJSKA,
REPUBLIKA ŁOTEWSKA,
REPUBLIKA LITEWSKA,
WIELKIE KSIĘSTWO LUKSEMBURGA,
REPUBLIKA WĘGIERSKA,
REPUBLIKA MALTY,
KRÓLESTWO NIDERLANDÓW,
REPUBLIKA AUSTRII,
RZECZPOSPOLITA POLSKA,
REPUBLIKA PORTUGALSKA,
RUMUNIA,
REPUBLIKA SŁOWENII,
REPUBLIKA SŁOWACKA,
REPUBLIKA FINLANDII,
KRÓLESTWO SZWECJI,
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ,
Umawiające się Strony Traktatu o Unii Europejskiej oraz Traktatu o funkcjonowaniu
Unii Europejskiej, zwane dalej „państwami członkowskimi”,
z jednej strony, oraz
REPUBLIKA KOREI,
z drugiej strony,
zwane dalej wspólnie „Stronami”,
ZWAŻYWSZY na tradycyjną przyjaźń oraz łączące je więzi historyczne, polityczne i gospodarcze,
PRZYPOMINAJĄC Umowę ramową o handlu i współpracy między Wspólnotą Europejską i jej
państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Korei, z drugiej strony, która
została podpisana w Luksemburgu w dniu 28 października 1996 r. i która weszła w życie
w dniu 1 kwietnia 2001 r.,
MAJĄC NA UWADZE przyspieszony proces nabywania przez Unię Europejską własnej tożsamości
w polityce zagranicznej oraz w dziedzinie bezpieczeństwa i sprawiedliwości,
MAJĄC ŚWIADOMOŚĆ wzrastającej roli i odpowiedzialności, jakie przyjmuje na siebie
Republika Korei we wspólnocie międzynarodowej,
PODKREŚLAJĄC wszechstronny charakter swoich stosunków i znaczenie ciągłych wysiłków
na rzecz utrzymania ogólnej spójności,
POTWIERDZAJĄC dążenie do utrzymania i rozwijania regularnego dialogu politycznego,
który opiera się na wspólnych wartościach i aspiracjach,
WYRAŻAJĄC wspólną chęć do przeniesienia stosunków na poziom wzmocnionego partnerstwa,
m.in. w kwestiach politycznych, gospodarczych, społecznych i kulturalnych,
DĄŻĄC w tym zakresie do umocnienia, pogłębienia i zróżnicowania stosunków w dziedzinach
będących przedmiotem wspólnego zainteresowania na szczeblu dwustronnym, regionalnym
i globalnym oraz na podstawie zasad równości, poszanowania suwerenności, niedyskryminacji
oraz obopólnej korzyści,
POTWIERDZAJĄC silne przywiązanie Stron do zasad demokracji i praw człowieka, ustanowionych
w Powszechnej deklaracji praw człowieka i innych istotnych międzynarodowych aktach
prawnych dotyczących praw człowieka, jak również zasad praworządności i dobrych rządów,
POTWIERDZAJĄC swoją determinację w zwalczaniu poważnej przestępczości, która wzbudza
niepokój międzynarodowy, oraz przekonanie, że należy zapewnić skuteczne ściganie szczególnie
poważnej przestępczości, która wzbudza niepokój międzynarodowy, przez podjęcie środków
na poziomie krajowym i przez zacieśnienie współpracy międzynarodowej,
UZNAJĄC terroryzm za zagrożenie dla bezpieczeństwa globalnego i pragnąc zintensyfikować
dialog i współpracę w zakresie walki z terroryzmem, zgodnie z odpowiednimi międzynarodowymi
instrumentami, w szczególności rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1373, a także
potwierdzając, że poszanowanie praw człowieka i zasad praworządności stanowi podstawowy
warunek walki z terroryzmem,
PODZIELAJĄC pogląd, że rozprzestrzenianie broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia
stwarza poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa międzynarodowego, uznając zaangażowanie
społeczności międzynarodowej w walkę z rozprzestrzenianiem tej broni, czego odzwierciedleniem
jest przyjęcie odpowiednich konwencji międzynarodowych oraz rezolucji Rady Bezpieczeństwa
ONZ, w szczególności rezolucji nr 1540, a także pragnąc wzmocnić dialog i współpracę
w tej dziedzinie;
UZNAJĄC potrzebę zacieśnienia współpracy w dziedzinie sprawiedliwości, wolności i
bezpieczeństwa,
PRZYPOMINAJĄC w tym względzie, że postanowienia niniejszej umowy, które wchodzą w
zakres części III tytuł V Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, są wiążące
dla Zjednoczonego Królestwa i Irlandii jako oddzielnych Umawiających się Stron, a
nie jako części Unii Europejskiej, dopóki Unia Europejska nie powiadomi Republiki
Korei, że którekolwiek z tych państw zostało objęte tymi postanowieniami jako część
Unii Europejskiej, zgodnie z Protokołem w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa
i Irlandii, załączonym do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu
Unii Europejskiej; to samo ma zastosowanie do Danii, zgodnie z odpowiednim Protokołem
załączonym do tych traktatów,
UZNAJĄC swoje dążenie do wspierania zrównoważonego rozwoju w aspekcie gospodarczym,
społecznym i środowiskowym,
WYRAŻAJĄC swoje zaangażowanie w zapewnienie wysokiego poziomu ochrony środowiska i
determinację w dążeniu do współpracy na rzecz przeciwdziałania zmianie klimatu,
PRZYPOMINAJĄC o swoim poparciu dla idei sprawiedliwej globalizacji oraz realizacji
celów pełnego i wydajnego zatrudnienia oraz godnej pracy dla wszystkich,
UZNAJĄC fakt, że dobrze rozwija się przepływ handlu i inwestycji między Stronami,
których podstawą jest globalny, oparty na zasadach system handlu pod auspicjami Światowej
Organizacji Handlu (WTO),
PRAGNĄC zapewnić warunki dla zrównoważonego wzrostu i rozwoju handlu i inwestycji
pomiędzy Stronami oraz pragnąc zapewnić wsparcie dla takiego wzrostu i rozwoju ku
obopólnej korzyści, m.in. przez ustanowienie w tym celu strefy wolnego handlu,
ZGADZAJĄC SIĘ co do konieczności podjęcia wspólnych wysiłków w rozwiązywaniu problemów
o charakterze globalnym, takich jak terroryzm, poważna przestępczość budząca niepokój
międzynarodowy, rozprzestrzenianie broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia,
zmiana klimatu, brak bezpieczeństwa energetycznego i zasobów energetycznych, ubóstwo
i kryzys finansowy,
DĄŻĄC w sposób zdecydowany do zacieśnienia współpracy w sektorach stanowiących przedmiot
wspólnego zainteresowania, głównie w zakresie: promowania zasad demokracji i poszanowania
praw człowieka; przeciwdziałania rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia; zwalczania
nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką; podejmowania środków celem zwalczania
szczególnie poważnej przestępczości budzącej niepokój międzynarodowy; zwalczania terroryzmu;
współpracy w organizacjach regionalnych i międzynarodowych; handlu i inwestycji; dialogu
w sprawie polityki gospodarczej; współpracy przedsiębiorstw; podatków; ceł; polityki
konkurencji; społeczeństwa informacyjnego; nauki i technologii; energii; transportu;
polityki transportu morskiego; polityki ochrony konsumentów; zdrowia; zatrudnienia
i spraw socjalnych; środowiska i zasobów naturalnych; zmiany klimatu; rolnictwa, rozwoju
obszarów wiejskich i leśnictwa; rybołówstwa i polityki morskiej; pomocy rozwojowej;
kultury, informacji, komunikacji, sektora audiowizualnego i mediów; edukacji; praworządności;
współpracy prawnej; ochrony danych osobowych; migracji; zwalczania narkotyków; zwalczania
przestępczości zorganizowanej i korupcji; zwalczania prania pieniędzy i finansowania
terroryzmu; zwalczania cyberprzestępczości; egzekwowania prawa; turystyki; społeczeństwa
obywatelskiego; administracji publicznej oraz statystyki,
MAJĄC NA UWADZE znaczenie, jakie ma ułatwianie udziału we współpracy bezpośrednio
zainteresowanych osób i podmiotów, w szczególności podmiotów gospodarczych i reprezentujących
je organów,
UZNAJĄC fakt, że pożądane jest zwiększenie roli i poprawienie wizerunku obu Stron
w regionach każdej ze Stron, oraz zachęcenie do bezpośrednich kontaktów międzyludzkich
pomiędzy Stronami,
UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:
Tytuł I
PODSTAWA I ZAKRES STOSOWANIA
Artykuł 1
Podstawa współpracy
1.
Strony potwierdzają swoje przywiązanie do zasad demokracji, praw człowieka i podstawowych
wolności oraz praworządności. Poszanowanie zasad demokracji i praw człowieka oraz
podstawowych wolności, określonych w Powszechnej deklaracji praw człowieka i innych
stosownych międzynarodowych aktach prawnych dotyczących praw człowieka, które odzwierciedlają
zasadę praworządności, stanowi fundament polityki wewnętrznej i międzynarodowej obu
Stron oraz zasadniczy element niniejszej umowy.
2.
Strony potwierdzają swoje przywiązanie do Karty Narodów Zjednoczonych oraz wsparcie
dla wspólnych wartości wyrażonych w tym dokumencie.
3.
Strony potwierdzają swoje zobowiązanie do promowania wszystkich aspektów zrównoważonego
rozwoju i wzrostu gospodarczego, udziału w realizacji celów rozwoju uzgodnionych na
szczeblu międzynarodowym oraz współpracy w celu sprostania globalnym wyzwaniom środowiskowym,
w szczególności zmianie klimatu.
4.
Strony potwierdzają swoje przywiązanie do zasad dobrych rządów i walki z korupcją,
w szczególności uwzględniając swoje zobowiązania międzynarodowe.
5.
Strony podkreślają swoje wspólne przywiązanie do wszechstronnego charakteru stosunków
dwustronnych oraz utrzymania ogólnej spójności w tym względzie.
6.
Strony zgadzają się na przeniesienie swoich stosunków na płaszczyznę wzmocnionego
partnerstwa oraz rozwinięcie obszarów współpracy na szczeblu dwustronnym, regionalnym
i globalnym.
7.
Wdrażanie niniejszej umowy między Stronami wyznającymi te same wartości jest zatem
oparte na zasadach dialogu, wzajemnego poszanowania, partnerstwa na zasadach równości,
multilateralizmu, konsensusu oraz poszanowania prawa międzynarodowego.
Artykuł 2
Cele współpracy
1.
Strony zobowiązują się umacniać dialog polityczny i rozwijać stosunki gospodarcze
dla zacieśnienia współpracy. Ich wysiłki będą w szczególności miały na celu:
a)
uzgodnienie wizji przyszłego wzmacniania partnerstwa oraz opracowanie wspólnych projektów
w celu zrealizowania tej wizji;
b)
prowadzenie regularnego dialogu politycznego;
c)
promowanie wspólnych wysiłków w ramach wszystkich odpowiednich regionalnych i międzynarodowych
forów i organizacji, aby zaradzić problemom o charakterze globalnym;
d)
wzmacnianie współpracy gospodarczej w obszarach stanowiących przedmiot wspólnego zainteresowania,
w tym współpracy naukowo-technicznej, w celu zróżnicowania handlu dla ich obopólnej
korzyści;
e)
zachęcanie przedsiębiorstw do współpracy przez ułatwianie inwestycji po obu stronach
oraz promowanie lepszego wzajemnego zrozumienia;
f)
umacnianie uczestnictwa każdej ze Stron w programach współpracy otwartych dla drugiej
Strony;
g)
zwiększanie roli i poprawianie wizerunku obu Stron w regionach każdej ze Stron przez
stosowanie różnych środków, m.in. wymiany kulturalnej, wykorzystania technologii informacyjnej
i edukacji;
h)
promowanie bezpośrednich kontaktów międzyludzkich i wzajemnego zrozumienia.
2.
Wykorzystując ugruntowane partnerstwo oraz wspólne wartości, Strony zgadzają się rozwijać
współpracę i dialog w odniesieniu do wszystkich kwestii będących przedmiotem wspólnego
zainteresowania. Ich wysiłki będą w szczególności miały na celu:
a)
wzmacnianie dialogu politycznego i współpracy, w szczególności w zakresie praw człowieka,
nierozprzestrzeniania broni masowego rażenia, broni strzeleckiej i lekkiej, szczególnie
poważnej przestępczości budzącej niepokój międzynarodowy oraz zwalczania terroryzmu;
b)
zacieśnianie współpracy we wszystkich dziedzinach związanych z handlem i inwestycjami
będących przedmiotem wspólnego zainteresowania oraz zapewnianie warunków dla zrównoważonego
rozwoju handlu i inwestycji między Stronami dla ich obopólnej korzyści;
c)
zacieśnianie współpracy w kwestiach gospodarczych, w szczególności w zakresie dialogu
politycznego, współpracy w sektorze przedsiębiorstw, podatków, ceł, polityki konkurencji,
społeczeństwa informacyjnego, nauki i technologii, energii, transportu, polityki transportu
morskiego oraz polityki ochrony konsumentów;
d)
zacieśnianie współpracy w obszarze zrównoważonego rozwoju, w szczególności w takich
kwestiach jak: zdrowie, zatrudnienie i kwestie społeczne, środowisko i zasoby naturalne,
zmiana klimatu, rolnictwo, rozwój obszarów wiejskich i leśnictwo, rybołówstwo i polityka
morska oraz pomoc rozwojowa;
e)
zacieśnianie współpracy w dziedzinie kultury, informacji, komunikacji, sektora audiowizualnego
i mediów oraz edukacji;
f)
zacieśnianie współpracy w dziedzinie sprawiedliwości, wolności i bezpieczeństwa, w
szczególności w zakresie praworządności, współpracy prawnej, ochrony danych osobowych,
migracji, zwalczania narkotyków, zwalczania przestępczości zorganizowanej i korupcji,
zwalczania prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, zwalczania cyberprzestępczości
oraz egzekwowania prawa;
g)
zacieśnianie współpracy w innych obszarach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania,
takich jak: turystyka, społeczeństwo obywatelskie, administracja publiczna oraz statystyka.
Tytuł II
DIALOG POLITYCZNY I WSPÓŁPRACA
Artykuł 3
Dialog polityczny
1.
Republika Korei i Unia Europejska nawiążą regularny dialog polityczny oparty na wspólnych
wartościach i dążeniach. Dialog ten będzie się odbywał zgodnie z procedurami uzgodnionymi
przez Republikę Korei i Unię Europejską.
2.
Dialog polityczny będzie miał na celu:
a)
podkreślenie przywiązania Stron do zasad demokracji, poszanowania praw człowieka oraz
podstawowych wolności;
b)
promowanie pokojowego rozwiązywania konfliktów międzynarodowych lub regionalnych oraz
wzmacnianie roli ONZ i innych organizacji międzynarodowych;
c)
wzmocnienie roli konsultacji politycznych w zakresie problemów bezpieczeństwa międzynarodowego,
takich jak kontrola zbrojeń i rozbrojenia, nierozprzestrzenianie broni masowego rażenia
oraz międzynarodowy przepływ broni konwencjonalnej;
d)
odzwierciedlenie głównych kwestii międzynarodowych będących przedmiotem wspólnego
zainteresowania przez intensywniejszą wymianę odpowiednich informacji pomiędzy obiema
Stronami oraz na forach międzynarodowych;
e)
wzmocnienie roli konsultacji w kwestiach będących przedmiotem szczególnego zainteresowania
krajów z regionu Azji i Pacyfiku oraz regionu europejskiego w celu promowania pokoju,
stabilności oraz dobrobytu w obu regionach.
3.
Dialog pomiędzy Stronami będzie się odbywał przez kontakty, wymiany i konsultacje,
w szczególności będzie przyjmował następujące formy:
a)
spotkania na szczeblu przywódców będą organizowane w każdym przypadku, w którym Strony
uznają to za konieczne;
b)
coroczne konsultacje na szczeblu ministrów będą organizowane w każdym przypadku, w
którym Strony uznają to za konieczne;
c)
spotkania informacyjne na poziomie urzędników wyższego szczebla w sprawach najważniejszych
wydarzeń zagranicznych i krajowych;
d)
dialogi sektorowe na temat kwestii będących przedmiotem wspólnego zainteresowania;
e)
wymiany delegacji pomiędzy Parlamentem Europejskim i Zgromadzeniem Narodowym Republiki
Korei.
Artykuł 4
Przeciwdziałanie rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia
1.
Strony uważają, że rozprzestrzenianie broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia
przez ich udostępnianie państwom lub innym podmiotom niepaństwowym stanowi jedno z
najpoważniejszych zagrożeń dla stabilności i bezpieczeństwa w wymiarze międzynarodowym.
2.
Strony zgadzają się zatem współpracować i zapewniać wsparcie na rzecz przeciwdziałania
rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia przez pełną realizację
odpowiednich istniejących zobowiązań prawnych podjętych przez Strony w odniesieniu
do rozbrojenia i nierozprzestrzeniania, jak również innych stosownych instrumentów
uzgodnionych przez Strony. Strony zgadzają się, że postanowienie to stanowi zasadniczy
element niniejszej umowy.
3.
Strony zgadzają się również współpracować i zapewniać wsparcie na rzecz przeciwdziałania
rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia przez:
a)
podejmowanie kroków mających na celu, stosownie do okoliczności, podpisanie, ratyfikację
lub przystąpienie do wszystkich innych odpowiednich instrumentów międzynarodowych
oraz ich pełną realizację;
b)
ustanowienie skutecznego krajowego systemu kontroli wywozu w celu zapobieżenia rozprzestrzenianiu
broni masowego rażenia oraz powiązanych towarów i technologii, w tym kontroli użytkownika
końcowego i odpowiednich sankcji cywilnych i karnych w przypadku naruszenia kontroli
wywozu.
4.
Strony uzgadniają, że prowadzony przez nie dialog polityczny będzie towarzyszył tym
elementom i umacniał je.
Artykuł 5
Broń strzelecka i lekka
1.
Strony uznają, że nielegalna produkcja broni strzeleckiej i lekkiej, w tym amunicji
do tej broni, ich transfer i obrót nimi, a także nadmierne gromadzenie, nieprawidłowe
zarządzanie, niewłaściwie zabezpieczone zapasy oraz niekontrolowane rozprzestrzenianie
nadal stwarzają poważne zagrożenie dla pokoju i bezpieczeństwa międzynarodowego.
2.
Strony postanawiają wywiązać się ze swoich zobowiązań dotyczących rozwiązania problemu
nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką, w tym amunicją do niej, w ramach międzynarodowych
instrumentów, takich jak program działania ONZ dotyczący zapobiegania nielegalnemu
obrotowi bronią strzelecką i lekką, jego zwalczania i eliminowania we wszystkich jego
aspektach oraz międzynarodowy instrument umożliwiający państwom identyfikowanie i
śledzenie, w odpowiednim czasie i w niezawodny sposób, nielegalnej broni strzeleckiej
i lekkiej, jak również zobowiązań wynikających z rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ.
3.
Strony zobowiązują się współpracować i zapewnić koordynację, komplementarność i synergię
swoich wysiłków, aby rozwiązać problem nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką
oraz amunicją do niej na szczeblu globalnym, regionalnym, subregionalnym i krajowym.
Artykuł 6
Szczególnie poważna przestępczość budząca niepokój międzynarodowy
1.
Strony potwierdzaj ą, że szczególnie poważna przestępczość budząca niepokój międzynarodowy
nie może pozostawać bezkarna i że należy zapewnić jej skuteczne ściganie przez podejmowanie
środków na szczeblu krajowym oraz, w stosownych przypadkach, rozszerzanie współpracy
międzynarodowej, w tym udział Międzynarodowego Trybunału Karnego. Strony postanawiają
w pełni wspierać uniwersalność i integralność Rzymskiego Statutu Międzynarodowego
Trybunału Karnego oraz powiązanych instrumentów.
2.
Strony zgadzają się, że korzystne byłoby prowadzenie dialogu w tych kwestiach.
Artykuł 7
Współpraca przy zwalczaniu terroryzmu
1.
Strony zgadzają się współpracować przy zapobieganiu aktom terroryzmu i zwalczaniu
takich aktów, potwierdzając znaczenie walki z terroryzmem, zgodnie z obowiązującymi
konwencjami międzynarodowymi, w tym międzynarodowym prawem humanitarnym, prawami człowieka
oraz prawem dotyczącym uchodźców, jak również własnymi odpowiednimi przepisami ustawowymi
i wykonawczymi, równocześnie biorąc pod uwagę globalną strategię zwalczania terroryzmu
ONZ, zawartą w rezolucji Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych nr 60/288 z dnia
8 września 2006 r.
2.
Strony współpracują przede wszystkim:
a)
w ramach wdrażania rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ oraz zobowiązań Stron wynikających
z innych odpowiednich konwencji międzynarodowych i instrumentów;
b)
przez wymianę informacji o grupach terrorystycznych oraz ich sieciach wsparcia zgodnie
z prawem międzynarodowym i krajowym;
c)
przez wymianę opinii o środkach i metodach stosowanych w celu zwalczania terroryzmu,
w tym w dziedzinie szkoleń oraz technologii, oraz wymianę doświadczeń związanych z
zapobieganiem terroryzmowi;
d)
przez współpracę mającą na celu pogłębienie konsensusu międzynarodowego w odniesieniu
do walki z terroryzmem, w tym definicji prawnej aktów terrorystycznych, w stosownych
przypadkach, oraz przede wszystkim przez działanie na rzecz osiągnięcia porozumienia
w sprawie całościowej konwencji dotyczącej terroryzmu międzynarodowego;
e)
przez wymianę odpowiednich najlepszych praktyk w zakresie ochrony praw człowieka w
walce z terroryzmem.
Tytuł III
WSPÓŁPRACA W RAMACH ORGANIZACJI REGIONALNYCH I MIĘDZYNARODOWYCH
Artykuł 8
Współpraca w ramach organizacji regionalnych i międzynarodowych
Strony zobowiązują się współpracować i wymieniać opinie w ramach regionalnych i międzynarodowych
forów i organizacji, takich jak Organizacja Narodów Zjednoczonych, Międzynarodowa
Organizacja Pracy (MOP), Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), WTO,
dialog Azja-Europa (proces ASEM) oraz Forum Regionalne ASEAN (ARF).
Tytuł IV
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE ROZWOJU GOSPODARCZEGO
Artykuł 9
Handel i inwestycje
1.
Strony zobowiązują się do współpracy w zakresie wsparcia i zapewniania warunków dla
zrównoważonego wzrostu oraz rozwoju handlu i inwestycji pomiędzy Stronami dla ich
wzajemnej korzyści. Strony nawiążą dialog i zacieśnią współpracę we wszystkich dziedzinach
handlu i inwestycji będących przedmiotem wspólnego zainteresowania w celu ułatwienia
zrównoważonego przepływu handlu i inwestycji, zapobiegania powstawaniu i usuwania
przeszkód w handlu i inwestycjach oraz rozwoju wielostronnego systemu handlowego.
2.
W tym celu Strony nawiązują współpracę w zakresie handlu i inwestycji, zawierając
porozumienie ustanawiające strefę wolnego handlu. Wyżej wymienione porozumienie będzie
porozumieniem szczególnym wprowadzającym w życie postanowienia niniejszej umowy dotyczące
handlu w rozumieniu art. 43.
3.
Strony informują się wzajemnie i wymieniają opinie na temat rozwoju polityki związanej
z dwustronnym i międzynarodowym handlem, inwestycjami oraz powiązanymi kwestiami politycznymi
i problemami.
Artykuł 10
Dialog w sprawie polityki gospodarczej
1.
Strony zgadzają się rozwijać dialog między swoimi organami oraz promować wymianę informacji
i doświadczeń dotyczących polityki i tendencji makroekonomicznych.
2.
Strony zgadzają się rozwijać dialog i zacieśniać współpracę w celu usprawnienia systemów
rachunkowych, kontrolnych, nadzorczych i regulacyjnych w bankowości, ubezpieczeniach
oraz innych obszarach sektora finansowego.
Artykuł 11
Współpraca w sektorze przedsiębiorstw
1.
Biorąc pod uwagę swoją politykę i cele gospodarcze, Strony zgadzają się promować współpracę
w zakresie polityki przemysłowej we wszystkich dziedzinach uznanych za właściwe przede
wszystkim w celu zwiększenia konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw (MSP),
między innymi przez:
a)
wymianę informacji i doświadczeń w zakresie stwarzania ogólnych warunków dla poprawy
konkurencyjności MSP oraz w zakresie procedur związanych z tworzeniem MSP;
b)
promowanie rozwoju kontaktów między podmiotami gospodarczymi, zachęcanie do tworzenia
spółek joint venture oraz zakładanie wspólnych przedsiębiorstw i sieci informacyjnych, w szczególności
w ramach istniejących programów;
c)
ułatwienie dostępu do źródeł finansowania i rynków, zapewnienie informacji i zachęcanie
do innowacji;
d)
ułatwianie działań prowadzonych przez MŚP obu Stron;
e)
promowanie odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw oraz zachęcanie do stosowania
odpowiedzialnych praktyk handlowych, obejmujących zrównoważoną konsumpcję i produkcję.
2.
Strony ułatwiają prowadzenie odpowiednich działań w zakresie współpracy przez sektory
prywatne obu Stron.
Artykuł 12
Opodatkowanie
W celu umacniania i rozwijania działalności gospodarczej z jednoczesnym uwzględnieniem
potrzeby opracowania odpowiednich ram regulacyjnych Strony uznają potrzebę i zobowiązują
się do wdrożenia zasady przejrzystości, wymiany informacji i uczciwej konkurencji
podatkowej w dziedzinie opodatkowania. W tym celu Strony, zgodnie ze swoimi kompetencjami,
będą poprawiały międzynarodową współpracę w dziedzinie opodatkowania, ułatwiały pobór
legalnych dochodów podatkowych oraz opracowywały środki służące skutecznemu stosowaniu
wyżej wymienionych zasad.
Artykuł 13
Cła
Strony prowadzą współpracę celną w formie dwustronnej i wielostronnej. W tym celu
Strony przede wszystkim dzielą się doświadczeniami oraz badają możliwości uproszczenia
procedur, zwiększenia przejrzystości i rozwinięcia współpracy. Strony dążą także do
zbieżności poglądów i wspólnych działań w kontekście odpowiednich ram międzynarodowych.
Artykuł 14
Polityka konkurencji
1.
Strony wspierają uczciwą konkurencję w działalności gospodarczej przez pełne egzekwowanie
swoich przepisów i zasad dotyczących konkurencji.
2.
Dążąc do osiągnięcia celu określonego w ust. 1 niniejszego artykułu i zgodnie z postanowieniami
umowy między rządem Republiki Korei a Wspólnotą Europejską dotyczącej współpracy w
sprawie działań antykonkurencyjnych, Strony zobowiązują się do współpracy w zakresie:
a)
uznawania znaczenia prawa konkurencji i organów ds. konkurencji oraz dążenia do aktywnego
egzekwowania prawa celem stworzenia środowiska dla uczciwej konkurencji;
b)
wymiany informacji oraz zacieśniania współpracy pomiędzy organami ds. konkurencji.
Artykuł 15
Społeczeństwo informacyjne
1.
Uznając, że technologie informacyjno-komunikacyjne są ważnymi elementami współczesnego
życia oraz mają ogromne znaczenie dla rozwoju gospodarczego i społecznego, Strony
zgadzają się na wymianę poglądów na temat prowadzonej przez nie polityki w tej dziedzinie.
2.
Współpraca w tej dziedzinie powinna koncentrować się m.in. na:
a)
wymianie poglądów na temat różnych aspektów społeczeństwa informacyjnego, w szczególności
na temat strategii łączności elektronicznej i uregulowań, w tym na temat usług powszechnych,
licencjonowania i ogólnych zezwoleń, ochrony prywatności i danych osobowych, oraz
na temat niezależności i skuteczności organów regulacyjnych;
b)
wzajemnym połączeniu i interoperacyjności sieci i usług badawczych, w tym w kontekście
regionalnym;
c)
ujednoliceniu i rozpowszechnieniu nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych;
d)
wspieraniu współpracy w zakresie badań między Stronami w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych;
e)
problemach oraz aspektach bezpieczeństwa technologii informacyjno-telekomunikacyjnych,
w tym promowaniu bezpieczeństwa w Internecie, zwalczaniu cyberprzestępczości oraz
wykorzystywaniu technologii informacyjnych i wszelkich form mediów elektronicznych
niezgodnie z ich przeznaczeniem.
3.
Należy zachęcać do współpracy między przedsiębiorcami.
Artykuł 16
Nauka i technika
Strony wspierają, rozwijają i ułatwiają wspólne działania podejmowane w obszarach
nauki i techniki w celach pokojowych, zgodnie z Umową o współpracy naukowej i technicznej
między Wspólnotą Europejską a rządem Republiki Korei.
Artykuł 17
Energia
1.
Strony uznają znaczenie sektora energetycznego dla rozwoju gospodarczego i społecznego
oraz podejmują starania, w zakresie swoich odpowiednich kompetencji, w celu zacieśnienia
współpracy w tym obszarze, dążąc do:
a)
dywersyfikacji źródeł dostaw energii w celu zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego,
opracowania nowych, zrównoważonych, innowacyjnych i odnawialnych form energii, takich
jak biopaliwa i biomasa, energia wiatrowa i słoneczna oraz energia wytwarzana w elektrowniach
wodnych;
b)
wspierania rozwoju strategii na rzecz zwiększenia konkurencyjności energii odnawialnej;
c)
osiągnięcia racjonalnego wykorzystania energii dzięki wspólnemu wysiłkowi dostawców
i odbiorców przez promowanie efektywności energetycznej w produkcji, transporcie,
dystrybucji i wykorzystaniu energii;
d)
wspierania transferu technologii służących zrównoważonej produkcji energii i efektywności
energetycznej;
e)
wspierania budowania zdolności oraz ułatwiania inwestycji w dziedzinie energii, z
uwzględnieniem zasad przejrzystości, niedyskryminacji i zgodności z rynkiem;
f)
promowania konkurencji na rynku energii;
g)
wymiany poglądów na temat zmian na światowych rynkach energii, z uwzględnieniem wpływu
na kraje rozwijające się.
2.
W tym celu Strony podejmą odpowiednie starania, aby promować, głównie za pośrednictwem
istniejących ram regionalnych i międzynarodowych, następujące wspólne działania:
a)
współpracę w zakresie kształtowania polityki energetycznej oraz wymianę informacji
istotnych dla polityki energetycznej;
b)
wymianę informacji na temat sytuacji i tendencji na rynku energii, w przemyśle i technologii;
c)
prowadzenie wspólnych analiz i badań naukowych;
d)
rozwijanie handlu i inwestycji w sektorze energetycznym.
Artykuł 18
Transport
1.
Strony dążą do współpracy we wszystkich właściwych obszarach polityki transportowej,
w tym w zakresie zintegrowanej polityki transportowej, mając na względzie poprawę
przepływu towarów i pasażerów, wspieranie bezpieczeństwa w transporcie morskim i lotniczym,
ochronę środowiska oraz poprawę wydajności swoich systemów transportu.
2.
Współpraca między Stronami w tej dziedzinie ma na celu promowanie:
a)
wymiany informacji na temat polityki transportowej i praktyk Stron, w szczególności
w odniesieniu do transportu miejskiego, transportu na obszarach wiejskich, żeglugi
śródlądowej, transportu morskiego i lotniczego, w tym ich logistyki, wzajemnych połączeń
oraz interoperacyjności multimodalnych sieci transportowych, jak również zarządzania
drogami, koleją, portami i lotniskami;
b)
dialogu i wspólnych działań w dziedzinie transportu lotniczego w obszarach stanowiących
przedmiot wspólnego zainteresowania, z uwzględnieniem porozumienia dotyczącego niektórych
aspektów usług lotniczych oraz oceny możliwości dalszego rozwijania stosunków, jak
również współpracy technicznej i regulacyjnej w takich dziedzinach, jak bezpieczeństwo
lotnicze, ochrona, środowisko, zarządzanie ruchem lotniczym, stosowanie prawa konkurencji
i uregulowań ekonomicznych sektora transportu lotniczego, w celu wspierania zbliżania
przepisów oraz usunięcia przeszkód utrudniających działalność gospodarczą. Na tej
podstawie Strony będą prowadziły bardziej kompleksową współpracę w dziedzinie lotnictwa
cywilnego;
c)
współpracy w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu;
d)
współpracy w zakresie międzynarodowych forów transportowych;
e)
wprowadzenia norm w dziedzinie ochrony, bezpieczeństwa i zapobiegania zanieczyszczeniom,
w szczególności w odniesieniu do transportu morskiego i lotniczego, zgodnie z odpowiednimi
konwencjami międzynarodowymi obowiązującymi obie Strony, z uwzględnieniem współpracy
w ramach odpowiednich forów międzynarodowych w celu zapewnienia lepszego egzekwowania
przepisów międzynarodowych.
3.
W odniesieniu do globalnego systemu nawigacji satelitarnej Strony współpracują zgodnie
z Umową o współpracy w zakresie Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej (GNSS) do
celów cywilnych pomiędzy Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej
strony, a Republiką Korei, z drugiej strony.
Artykuł 19
Polityka transportu morskiego
1.
Strony zobowiązują się dążyć do zrealizowania celu, jakim jest nieograniczony dostęp
do międzynarodowego rynku i ruchu morskiego oparty na uczciwej konkurencji na zasadach
handlowych, zgodnie z postanowieniami niniejszego artykułu.
2.
Dążąc do osiągnięcia celu określonego w ust. 1, Strony:
a)
nie wprowadzają porozumień dotyczących podziału ładunku do przyszłych umów dwustronnych
z państwami trzecimi dotyczących usług transportu morskiego, w tym handlu towarami
masowymi w postaci płynnej i stałej oraz ładunków przewożonych liniowcem, oraz nie
uruchamiają takich porozumień w sprawie podziału ładunku, jeżeli występują one w poprzednich
umowach dwustronnych;
b)
po wejściu niniejszej umowy wżycie wstrzymują się od wprowadzania środków administracyjnych,
technicznych i prawnych, które mogłyby prowadzić do dyskryminacji pomiędzy własnymi
obywatelami lub przedsiębiorstwami a obywatelami lub przedsiębiorstwami drugiej Strony
w zakresie świadczenia usług w międzynarodowym transporcie morskim;
c)
przyznają statkom, których operatorami są obywatele lub przedsiębiorstwa drugiej Strony,
traktowanie nie mniej korzystne niż traktowanie przyznawane własnym statkom w zakresie
dostępu do portów otwartych dla handlu międzynarodowego, możliwości korzystania z
infrastruktury i pomocniczych usług morskich w tych portach, jak również w zakresie
powiązanych należności i opłat, obiektów celnych oraz wyznaczania miejsc postoju statków
w porcie, a także infrastruktury przeznaczonej do załadunku i wyładunku;
d)
zezwalają przedsiębiorstwom żeglugi drugiej Strony na obecność handlową na swoim terytorium
celem prowadzenia działalności agencji przewozowej na warunkach zakładania i prowadzenia
działalności nie mniej korzystnych, niż warunki przyznawane własnym przedsiębiorstwom
lub podmiotom zależnym lub oddziałom przedsiębiorstw jakiegokolwiek państwa niebędącego
członkiem, w zależności od tego, które są korzystniejsze,
3.
Do celów niniejszego artykułu dostęp do międzynarodowego rynku morskiego obejmuje
m.in. prawo dostawców międzynarodowego transportu morskiego każdej ze Stron do organizowania
usług transportu bezpośredniego („od drzwi do drzwi”) z wykorzystaniem drogi morskiej,
oraz stosowne prawo do zawierania bezpośrednich kontraktów z lokalnymi dostawcami
usług transportowych innych niż transport morski na terytorium drugiej Strony, nie
naruszając obowiązujących ograniczeń, wynikających z przynależności państwowej, dotyczących
przewozu towarów i pasażerów tymi innymi środkami transportu.
4.
Postanowienia niniejszego artykułu maja zastosowanie do przedsiębiorstw Unii Europejskiej
i przedsiębiorstw koreańskich. Postanowienia niniejszego artykułu obejmują również
przedsiębiorstwa żeglugi mające siedzibę poza Unią Europejską lub Republiką Korei
i kierowane przez obywateli państwa członkowskiego lub Republiki Korei w przypadku,
gdy ich statki są zarejestrowane w danym państwie członkowskim lub w Republice Korei
zgodnie z ich właściwym ustawodawstwem.
5.
W stosownych przypadkach kwestia działalności agencji przewozowych w Unii Europejskiej
i w Republice Korei jest regulowana umowami szczegółowymi.
6.
Strony dążą do dialogu w zakresie polityki transportu morskiego.
Artykuł 20
Polityka ochrony konsumentów
Strony dążą do współpracy w zakresie polityki ochrony konsumentów w celu zabezpieczenia
wysokiego poziomu ochrony konsumentów. Strony zgadzają się, że współpraca w tej dziedzinie
może, w miarę możliwości, obejmować:
a)
zwiększanie zgodności przepisów prawnych dotyczących konsumentów w celu uniknięcia
barier w handlu przy zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony konsumentów;
b)
promowanie wymiany informacji na temat systemów konsumenckich, w tym prawa konsumenckiego,
bezpieczeństwa produktów konsumenckich, egzekwowania przepisów prawnych dotyczących
konsumentów, edukacji i zwiększania praw konsumentów oraz dochodzenia roszczeń przez
konsumentów;
c)
zachęcanie do tworzenia niezależnych stowarzyszeń konsumenckich oraz nawiązywania
kontaktów między przedstawicielami interesów konsumentów.
Tytuł V
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU
Artykuł 21
Zdrowie
1.
Strony zgadzają się wspierać współpracę i wymianę informacji w dziedzinie zdrowia
oraz skutecznego zarządzania problemami zdrowotnymi o znaczeniu transgranicznym.
2.
Strony dążą do promowania wymiany informacji i współpracy przez m.in.:
a)
wymianę informacji na temat nadzoru nad chorobami zakaźnymi, z uwzględnieniem grypy
pandemicznej, oraz na temat wczesnego ostrzegania i środków zapobiegawczych;
b)
wymianę informacji na temat strategii zdrowotnych i planów zdrowia publicznego;
c)
wymianę informacji na temat strategii promocji zdrowia, takich jak kampanie antynikotynowe,
zapobieganie otyłości i kontrola chorób;
d)
wymianę informacji w dziedzinie bezpieczeństwa leków i zezwoleń na sprzedaż leków
w jak najszerszym zakresie;
e)
wymianę informacji w jak najszerszym zakresie, jak również wspólne badania w dziedzinie
bezpieczeństwa żywności, dotyczące np. przepisów i regulacji dotyczących żywności,
ostrzegania w sytuacjach nadzwyczajnych itp.;
f)
współpracę w zakresie kwestii związanych z badaniami i rozwojem, jak np. zaawansowane
leczenie i innowacyjne sieroce produkty lecznicze;
g)
wymianę informacji i współpracę w dziedzinie polityki e-zdrowia.
3.
Strony dążą do promowania realizacji międzynarodowych porozumień w sprawie ochrony
zdrowia, m.in. międzynarodowych przepisów zdrowotnych oraz Ramowej konwencji o ograniczeniu
użycia tytoniu.
Artykuł 22
Zatrudnienie i kwestie społeczne
1.
Strony zgadzają się zacieśnić współpracę w dziedzinie zatrudnienia i kwestiach społecznych,
w tym w kontekście globalizacji i zmian demograficznych. Strony dołożą starań w celu
promowania współpracy i wymiany informacji i doświadczeń dotyczących zatrudnienia
i spraw pracowniczych. Współpraca może obejmować takie obszary, jak: spójność regionalna
i społeczna, integracja społeczna, systemy zabezpieczenia społecznego, rozwijanie
umiejętności przez całe życie, bezpieczeństwo i zdrowie w miejscu pracy, równouprawnienie
płci oraz godna praca.
2.
Strony potwierdzają konieczność wspierania procesu globalizacji, który jest korzystny
dla wszystkich, a także promowania pełnego i wydajnego zatrudnienia oraz godnej pracy
jako kluczowych elementów zrównoważonego rozwoju i ograniczania ubóstwa.
3.
Strony potwierdzają swoje zobowiązania w zakresie poszanowania, promowania i przestrzegania
międzynarodowych norm zatrudnienia i norm socjalnych, określonych przede wszystkim
w Deklaracji Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej podstawowych zasad i praw
w pracy.
4.
Formy współpracy mogą obejmować m.in. konkretne programy i projekty, zgodnie z wzajemnymi
uzgodnieniami, jak również dialog, współpracę i inicjatywy podejmowane na szczeblu
dwustronnym lub wielostronnym w zakresie kwestii stanowiących przedmiot wspólnego
zainteresowania.
Artykuł 23
Środowisko i zasoby naturalne
1.
Strony zgadzają się co do potrzeby zachowania zasobów naturalnych i różnorodności
biologicznej oraz zarządzania nimi w zrównoważony sposób, co stanowi podstawę rozwoju
obecnych i przyszłych pokoleń.
2.
Strony dążą do kontynuowania i zacieśniania współpracy w zakresie ochrony środowiska,
w tym w kontekście regionalnym, w szczególności w odniesieniu do:
a)
zmiany klimatu i efektywności energetycznej;
b)
świadomości ekologicznej;
c)
uczestnictwa w wielostronnych porozumieniach w sprawie środowiska, obejmujących kwestie
takie jak różnorodność biologiczna, bezpieczeństwo biologiczne i Konwencja o międzynarodowym
handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem oraz ich wdrażania;
d)
promowania technologii, produktów oraz usług środowiskowych, w tym systemów zarządzania
środowiskowego oraz ekoetykiet;
e)
zapobiegania nielegalnemu przewozowi przez granicę niebezpiecznych substancji, niebezpiecznych
odpadów i innych rodzajów odpadów;
f)
środowiska przybrzeżnego i morskiego, jego ochrony oraz zapobiegania zanieczyszczeniu
i degradacji;
g)
udziału podmiotów lokalnych w ochronie środowiska jako kluczowego elementu zrównoważonego
rozwoju;
h)
gospodarowania glebami i gruntami;
i)
wymiany informacji, wiedzy fachowej i praktyk.
3.
Stosownie do sytuacji Strony uwzględniaj ą wyniki światowego szczytu w sprawie zrównoważonego
rozwoju, jak również wdrażanie odpowiednich wielostronnych porozumień w sprawie środowiska.
Artykuł 24
Zmiana klimatu
1.
Strony uznają wspólne globalne zagrożenie spowodowane zmianą klimatu i konieczność
podjęcia działań, aby doprowadzić do redukcji emisji w celu osiągnięcia stabilizacji
stężeń gazów cieplarnianych w powietrzu na poziomie, który zapobiega groźnej antropogenicznej
ingerencji w system klimatyczny. W zakresie swoich odpowiednich kompetencji i bez
uszczerbku dla dyskusji na temat zmiany klimatu prowadzonych na innych forach, m.in.
w ramach Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC),
Strony zacieśniają współpracę w tej dziedzinie. Współpraca ma na celu:
a)
przeciwdziałanie zmianie klimatu mające ogólnie na celu szybkie przekształcenie społeczeństwa
w społeczeństwo niskoemisyjne przez podjęcie odpowiednich działań na rzecz łagodzenia
zmiany klimatu i przystosowywania się do niej na poziomie krajowym;
b)
popieranie efektywnego wykorzystywania zasobów, m.in. przez szerokie stosowanie najlepszych
dostępnych i rentownych technologii niskoemisyjnych oraz norm pod kątem łagodzenia
zmiany klimatu i przystosowywania się do niej;
c)
wymianę wiedzy fachowej i informacji na temat korzyści oraz struktury systemów handlu;
d)
wzmacnianie instrumentów finansowania sektora publicznego i prywatnego, w tym mechanizmów
rynkowych oraz partnerstw publiczno-prywatnych, które mogą skutecznie wspierać działania
na rzecz przeciwdziałania zmianie klimatu;
e)
współdziałanie w zakresie badań nad technologiami niskoemisyjnymi, ich rozwoju, rozpowszechniania,
rozmieszczania i przekazywania w celu przeciwdziałania emisji gazów cieplarnianych
przy jednoczesnym utrzymaniu wzrostu gospodarczego;
f)
wymianę doświadczeń i wiedzy fachowej, w stosownych przypadkach, w zakresie monitorowania
i analizowania skutków gazów cieplarnianych oraz opracowywania programów łagodzenia
zmiany klimatu i przystosowywania się do niej;
g)
wspieranie, w stosownych przypadkach, działań na rzecz łagodzenia zmiany klimatu i
przystosowywania się do niej, podejmowanych przez kraje rozwijające się, w tym za
pomocą elastycznych mechanizmów protokołu z Kioto.
2.
Aby osiągnąć te cele, Strony zgadzają się zintensyfikować dialog i zacieśnić współpracę
na poziomie politycznym i technicznym.
Artykuł 25
Rolnictwo, rozwój obszarów wiejskich i leśnictwo
Strony zgadzają się wspierać współpracę w zakresie rolnictwa, rozwoju obszarów wiejskich
i leśnictwa. Strony będą wymieniały informacje i rozwijały współpracę w szczególności
w zakresie:
a)
polityki rolnej i leśnej oraz ogólnych perspektyw dla rolnictwa i leśnictwa w skali
międzynarodowej;
b)
rejestracji i ochrony oznaczeń geograficznych;
d)
badań w dziedzinie rolnictwa i leśnictwa;
e)
polityki rozwoju obszarów wiejskich, w szczególności dywersyfikacji i restrukturyzacji
sektorów rolniczych;
f)
zrównoważonego rolnictwa, leśnictwa i integracji wymogów środowiskowych z polityką
rolną;
g)
zależności między rolnictwem, leśnictwem i środowiskiem a polityką rozwoju obszarów
wiejskich;
h)
działań promujących rolnicze produkty żywnościowe;
i)
zrównoważonej gospodarki leśnej mającej zapobiegać wylesianiu i zachęcać do tworzenia
nowych obszarów leśnych, z należytym uwzględnieniem interesów krajów rozwijających
się, z których sprowadzane jest drewno.
Artykuł 26
Polityka morska i rybołówstwo
Strony wspierają współpracę w zakresie polityki morskiej i rybołówstwa, na szczeblu
dwustronnym i wielostronnym, szczególnie w celu promowania zrównoważonego i odpowiedzialnego
rozwoju polityki morskiej i rybołówstwa oraz zarządzania nimi. Obszary współpracy
mogą obejmować:
b)
wspieranie zrównoważonej i odpowiedzialnej długoterminowej polityki morskiej i rybołówstwa,
w tym ochrony zasobów przybrzeżnych i morskich oraz zarządzania nimi; oraz
c)
promowanie wysiłków służących zapobieganiu nielegalnym, niezgłaszanym i nieuregulowanym
praktykom rybackim i ich zwalczaniu.
Artykuł 27
Pomoc rozwojowa
1.
Strony zgadzają się na wymianę informacji dotyczących prowadzonej przez nie polityki
pomocy rozwojowej w celu nawiązania regularnego dialogu na temat celów tej polityki
oraz programów pomocy rozwojowej w państwach trzecich. Strony będą analizować, w jakim
zakresie bardziej pogłębiona współpraca jest wykonalna, zgodnie z ich właściwym prawodawstwem
oraz warunkami mającymi zastosowanie do wdrażania tych programów.
2.
Strony potwierdzają swoje zobowiązanie do respektowania Deklaracji paryskiej z 2005 r.
w sprawie skuteczności pomocy oraz zgadzają się na zacieśnienie współpracy w celu
dalszej poprawy wyników osiąganych w zakresie rozwoju.
Tytuł VI
WSPÓŁPRACA W DZIEDZINIE EDUKACJI I KULTURY
Artykuł 28
Współpraca w dziedzinie kultury, informacji, komunikacji, sektora audiowizualnego
i mediów
1.
Strony zgadzają się na wspieranie współpracy w celu zwiększenia wzajemnego zrozumienia
i poszerzenia wiedzy o swoich kulturach.
2.
Strony dążą również do podejmowania odpowiednich działań celem promowania wymiany
kulturalnej oraz realizowania wspólnych inicjatyw w tej dziedzinie.
3.
Strony zgadzają się na prowadzenie ścisłej współpracy na właściwych forach międzynarodowych,
np. w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO)
i procesu ASEM, aby dążyć do osiągnięcia wspólnych celów i promować różnorodność kulturową,
przestrzegając postanowień Konwencji UNESCO w sprawie ochrony i promowania różnorodności
form wyrazu kulturowego.
4.
Strony rozważą środki służące promowaniu wymiany, współpracy i dialogu pomiędzy odpowiednimi
instytucjami w sektorze audiowizualnym i mediów.
Artykuł 29
Kształcenie
1.
Strony potwierdzają kluczowy wkład kształcenia i szkolenia w rozwój zasobów ludzkich
zdolnych do uczestnictwa w globalnej gospodarce opartej na wiedzy oraz zgadzają się,
że współpraca w dziedzinie kształcenia i szkolenia leży w ich wspólnym interesie.
2.
Zgodnie ze swoimi wspólnymi interesami oraz celami polityki w dziedzinie kształcenia
Strony zobowiązują się razem wspierać odpowiednie wspólne działania dotyczące kształcenia,
szkolenia i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem szkolnictwa wyższego. Współpraca
może w szczególności przybrać formę:
a)
wsparcia dla wspólnych projektów współpracy między instytucjami kształcenia i szkolenia
w Unii Europejskiej i Republice Korei w celu promocji opracowywania wspólnych programów
badawczych i mobilności studentów;
b)
dialogu, badań i wymiany informacji oraz know-how w dziedzinie polityki edukacyjnej;
c)
promowania wymiany studentów, pracowników akademickich i administracyjnych instytucji
szkolnictwa wyższego oraz osób pracujących z młodzieżą, m.in. przez realizację programu
Erasmus Mundus;
d)
współpracy w sektorach edukacyjnych stanowiących przedmiot wspólnego zainteresowania.
Tytuł VII
WSPÓŁPRACA W DZIEDZINIE SPRAWIEDLIWOŚCI, WOLNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA
Artykuł 30
Praworządność
W ramach współpracy w dziedzinie sprawiedliwości, wolności i bezpieczeństwa Strony
przywiązują szczególną wagę do promowania praworządności, w tym niezawisłości władzy
sądowniczej, dostępu do wymiaru sprawiedliwości i prawa do rzetelnego procesu sądowego.
Artykuł 31
Współpraca prawna
1.
Strony zgadzają się rozwijać współpracę sądową w sprawach cywilnych i handlowych,
w szczególności w odniesieniu do ratyfikowania i wdrażania wielostronnych konwencji
dotyczących współpracy sądowej w sprawach cywilnych, w tym konwencji Haskiej Konferencji
Prawa Prywatnego Międzynarodowego w zakresie międzynarodowej współpracy prawnej i
sporów sądowych, jak również ochrony dzieci.
2.
Strony zgadzają się w miarę możliwości ułatwiać i promować polubowne rozstrzyganie
sporów cywilnych i prywatnych sporów handlowych zgodnie z mającymi zastosowanie instrumentami
międzynarodowymi.
3.
W odniesieniu do współpracy sądowej w sprawach karnych Strony będą dążyć do wzmocnienia
porozumień dotyczących wzajemnej pomocy prawnej i ekstradycji. W stosownych przypadkach
będzie to obejmowało przystąpienie do istotnych instrumentów międzynarodowych ONZ,
w tym Rzymskiego Statutu Międzynarodowego Trybunału Karnego, o którym mowa w art.
6 niniejszej umowy, a także wdrożenie tych instrumentów.
Artykuł 32
Ochrona danych osobowych
1.
Strony zgadzają się współpracować w celu poprawy stopnia ochrony danych osobowych
i dostosowania go do najwyższych norm międzynarodowych, takich jak normy zawarte w
wytycznych Narodów Zjednoczonych dotyczących uregulowań w zakresie skomputeryzowanych
archiwów danych osobowych (rezolucja Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych nr
45/95 z dnia 14 grudnia 1990 r.).
2.
Współpraca w zakresie ochrony danych osobowych może obejmować m.in. wymianę informacji
i wiedzy fachowej,
Artykuł 33
Migracja
1.
Strony postanawiają wzmocnić i pogłębić współpracę w zakresie kwestii związanych z
nielegalną migracją, przemytem i handlem ludźmi, jak również włączenia zagadnień migracji
do krajowych strategii rozwoju gospodarczego i społecznego tych obszarów, z których
pochodzą migranci.
2.
W ramach współpracy na rzecz zapobiegania i kontrolowania nielegalnej imigracji Strony
zgadzają się umożliwiać readmisję swoich obywateli przebywających nielegalnie na terytorium
drugiej Strony. W tym celu Strony wydadzą swoim obywatelom odpowiednie dokumenty tożsamości.
W przypadkach, w których przynależność państwowa budzi wątpliwości, Strony zgadzają
się identyfikować swoich domniemanych obywateli.
3.
Strony dążą do zawarcia, w razie potrzeby, porozumienia regulującego szczególne zobowiązania
Stron w zakresie readmisji swoich obywateli. W porozumieniu uwzględniona zostanie
również kwestia obywateli innych krajów i bezpaństwowców.
Artykuł 34
Zwalczanie narkotyków
1.
Zgodnie ze swoimi odpowiednimi przepisami ustawowymi i wykonawczymi Strony będą dążyć
do zredukowania podaży i popytu na nielegalne narkotyki oraz handlu nimi, jak również
wpływu narkotyków na osoby je używające i na ogół społeczeństwa, oraz do skuteczniejszego
zapobiegania wykorzystywaniu prekursorów narkotykowych do nielegalnej produkcji narkotyków
i substancji psychotropowych. W ramach współpracy Strony zapewniają przyjęcie kompleksowego
i zrównoważonego podejścia do osiągnięcia tego celu przez prawne regulacje rynku i
skuteczne działania, a także koordynację działań właściwych organów, w tym w sektorach
zdrowia i kształcenia oraz w sektorach społecznym, egzekwowania prawa i wymiaru sprawiedliwości.
2.
Strony uzgodnią środki współpracy służące osiągnięciu tych celów. Działania opierają
się na wspólnie ustalonych zasadach zgodnie z odpowiednimi konwencjami międzynarodowymi,
deklaracjami politycznymi oraz Deklaracją specjalną w sprawie wytycznych zmierzających
do redukcji popytu na narkotyki, zatwierdzoną przez dwudziestą specjalną sesję Zgromadzenia
Ogólnego Narodów Zjednoczonych w sprawie Narkotyków w czerwcu 1998 r.
Artykuł 35
Zwalczanie przestępczości zorganizowanej i korupcji
Strony zgadzają się na współpracę i wnoszenie wkładu w zakresie zwalczania przestępczości
zorganizowanej, przestępczości gospodarczej i finansowej, korupcji, fałszowaniu pieniędzy
oraz nielegalnych transakcji dzięki pełnemu przestrzeganiu swoich międzynarodowych
zobowiązań w tej dziedzinie, w tym skutecznej współpracy w odzyskiwaniu majątku lub
środków uzyskanych w wyniku czynów korupcyjnych. Strony będą promować wdrożenie Konwencji
Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej i protokołów
uzupełniających do niej oraz Konwencji Narodów Zjednoczonych przeciwko korupcji.
Artykuł 36
Zwalczanie prania pieniędzy i finansowania terroryzmu
1.
Strony zgadzają się co do potrzeby podjęcia działań i współpracy w celu zapobiegania
wykorzystywaniu ich systemów finansowych do prania zysków z działalności przestępczej
każdego rodzaju, w tym handlu narkotykami i korupcji, a także do finansowania terroryzmu.
Współpraca obejmuje również odzyskiwanie majątku i środków uzyskanych w wyniku dochodów
pochodzących z przestępstwa.
2.
Strony mogą wymieniać odpowiednie informacje w ramach stosownych przepisów oraz stosować
właściwe normy celem zwalczania prania pieniędzy i finansowania terroryzmu odpowiadające
normom przyjętym przez odpowiednie podmioty międzynarodowe działające w tym obszarze
takie jak Grupa Specjalna ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy.
Artykuł 37
Zwalczanie cyberprzestępczości
1.
Strony zacieśnią współpracę w celu zapobiegania i zwalczania przestępczości z wykorzystaniem
zaawansowanej technologii, cyberprzestępczości i przestępczości elektronicznej oraz
rozpowszechniania treści terrorystycznych za pośrednictwem Internetu przez wymianę
informacji i doświadczeń praktycznych zgodnie ze swoim prawem krajowym i w granicach
swojej odpowiedzialności.
2.
Strony będą wymieniać informacje na temat kształcenia i szkolenia osób prowadzących
śledztwa w sprawach dotyczących cyberprzestępczości, prowadzenia dochodzeń w takich
sprawach oraz kryminalistyki cyfrowej.
Artykuł 38
Współpraca w zakresie egzekwowania prawa
Strony zgadzają się na współpracę między organami, agencjami i służbami ścigania oraz
na udział w zwalczaniu i likwidowaniu międzynarodowych zagrożeń przestępczych wspólnych
dla Stron. Współpraca między organami, agencjami i służbami ścigania może się odbywać
w formie wzajemnej pomocy w prowadzeniu dochodzeń, wymiany technik dochodzeniowych,
wspólnego kształcenia i szkolenia pracowników organów, agencji i służb ścigania oraz
w formie wszelkich innych wspólnych działań i rodzajów pomocy, wynikających z wzajemnych
uzgodnień Stron.
Tytuł VIII
WSPÓŁPRACA W INNYCH OBSZARACH
Artykuł 39
Turystyka
Strony zobowiązują się podjąć współpracę w dziedzinie turystyki w celu zwiększenia
wzajemnego zrozumienia i promowania zrównoważonego i trwałego rozwoju turystyki.
Współpraca może w szczególności przybrać formę:
a)
wymiany informacji na temat kwestii związanych z turystyką, stanowiących przedmiot
wspólnego zainteresowania;
b)
organizacji wydarzeń turystycznych;
d)
współpracy w zakresie ochrony dziedzictwa kulturowego i zarządzania nim;
e)
współpracy w zakresie zarządzania turystyką.
Artykuł 40
Społeczeństwo obywatelskie
Strony uznają rolę i potencjalny wkład zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego
w dialog oraz współpracę w ramach niniejszej umowy i zgadzają się wspierać skuteczny
dialog ze zorganizowanym społeczeństwem obywatelskim oraz jego efektywny udział w
tym procesie.
Artykuł 41
Administracja publiczna
Strony zgadzają się podjąć współpracę przez wymianę doświadczeń i najlepszych praktyk,
bazując na dotychczasowych wysiłkach na rzecz modernizacji administracji publicznej
w takich obszarach, jak:
a)
poprawa wydajności organizacyjnej;
b)
poprawa efektywności instytucji w zakresie świadczonych usług;
c)
zapewnienie przejrzystego zarządzania środkami publicznymi oraz odpowiedzialności
za nie;
d)
doskonalenie ram prawnych i instytucjonalnych;
e)
opracowywanie i wdrażanie polityki.
Artykuł 42
Statystyka
1.
Strony rozwijają i pogłębiaj ą współpracę w kwestiach statystycznych, tym samym przyczyniając
się do osiągnięcia długoterminowego zapewnienia na czas porównywalnych na poziomie
międzynarodowym i wiarygodnych danych statystycznych. Oczekuje się, że zrównoważone,
wydajne i zawodowo niezależne systemy statystyczne będą dostarczały informacje istotne
dla obywateli, przedsiębiorców i decydentów Stron, ułatwiając im podejmowanie świadomych
decyzji. Strony między innymi wymieniają informacje i wiedzę fachową oraz rozwijają
współpracę, biorąc pod uwagę zgromadzone doświadczenia.
Współpraca ma na celu:
a)
postępującą harmonizację systemów statystycznych obu Stron;
b)
dostosowanie wymiany danych pomiędzy Stronami z uwzględnieniem zastosowania odpowiednich
metodologii międzynarodowych;
c)
wzmocnienie potencjału zawodowego pracowników statystycznych przez umożliwienie im
stosowania odpowiednich norm statystycznych;
d)
promowanie wymiany doświadczeń między Stronami w zakresie rozwijania know-how w dziedzinie
statystyki.
2.
Formy współpracy mogą obejmować m.in. konkretne programy i projekty, zgodnie z wzajemnymi
uzgodnieniami, jak również dialog, współpracę i inicjatywy podejmowane w zakresie
kwestii stanowiących przedmiot wspólnego zainteresowania na szczeblu dwustronnym lub
wielostronnym.
Tytuł IX
RAMY INSTYTUCJONALNE
Artykuł 43
Inne umowy
1.
Niniejszym uchyla się Umowę ramową o handlu i współpracy między Wspólnotą Europejską
i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Korei, z drugiej strony,
która została podpisana w Luksemburgu w dniu 28 października 1996 r. i która weszła
w życie w dniu 1 kwietnia 2001 r.
2.
Niniejsza umowa wprowadza zmiany do wyżej wymienionej umowy i zastępuje ją. Odesłania
do wyżej wymienionej umowy we wszelkich innych umowach między Stronami należy traktować
jako odesłania do niniejszej umowy.
3.
Strony mogą uzupełniać niniejszą umowę, zawierając umowy szczegółowe w odniesieniu
do każdego obszaru współpracy objętego jej zakresem stosowania. Takie umowy szczegółowe
są integralną częścią ogólnych stosunków dwustronnych regulowanych niniejszą umową
oraz stanowią część wspólnych ram instytucjonalnych.
4.
Podobnie istniejące umowy dotyczące konkretnych obszarów współpracy, objętych zakresem
stosowania niniejszej umowy, są uważane za część ogólnych stosunków dwustronnych regulowanych
niniejszą umową oraz stanowiących część wspólnych ram instytucjonalnych.
Artykuł 44
Wspólny Komitet
1.
Strony ustanawiają w ramach niniejszej umowy Wspólny Komitet składający się z przedstawicieli
członków Rady Unii Europejskiej i przedstawicieli Komisji Europejskiej, z jednej strony,
oraz przedstawicieli Republiki Korei, z drugiej strony.
2.
W ramach Wspólnego Komitetu są prowadzone konsultacje, aby ułatwić wdrażanie i dalszą
realizację ogólnych celów niniejszej umowy, a także by zachować ogólną spójność w
stosunkach i zapewnić właściwe funkcjonowanie jakiejkolwiek innej umowy zawartej między
Stronami.
3.
Wspólny Komitet:
a)
zapewnia właściwe funkcjonowanie niniejszej umowy;
b)
monitoruje rozwój całościowych stosunków między Stronami;
c)
w stosownych przypadkach występuje do komitetów lub innych organów ustanowionych na
mocy innych umów objętych zakresem wspólnych ram instytucjonalnych z wnioskiem o udzielenie
informacji oraz analizuje wszelkie sprawozdania przekazane przez te organy;
d)
przedstawia opinie i sugestie na temat wszelkich kwestii stanowiących przedmiot wspólnego
zainteresowania, w tym na temat przyszłych działań i środków dostępnych na ich realizację;
e)
ustala priorytety w odniesieniu do celów niniejszej umowy;
f)
poszukuje odpowiednich metod zapobiegania problemom, które mogą się pojawić w obszarach
objętych niniejszą umową;
g)
rozwiązuje - w drodze konsensusu zgodnie z art. 45 ust. 3 - wszelkie kwestie sporne
wynikające z zastosowania lub interpretacji niniejszej umowy;
h)
analizuje wszelkie informacje o niewywiązaniu się ze zobowiązań przedstawione przez
jedną ze Stron oraz prowadzi konsultacje z drugą Stroną, poszukując rozwiązania możliwego
do zaakceptowania przez obie Strony zgodnie z art. 45 ust 3.
4.
Posiedzenia Wspólnego Komitetu będą odbywały się zazwyczaj raz do roku na przemian
w Brukseli i w Seulu. Specjalne posiedzenia Komitetu będą zwoływane na wniosek którejkolwiek
ze Stron. Strony będą przewodniczyły Wspólnemu Komitetowi na przemian. Posiedzenia
Komitetu będą się odbywały na szczeblu wyższych urzędników.
Artykuł 45
Warunki wdrażania
1.
Strony podejmują wszelkie środki o charakterze ogólnym lub szczególnym w celu wypełnienia
swoich zobowiązań wynikających z niniejszej umowy oraz zapewniają osiągnięcie celów
określonych w niniejszej umowie.
2.
Wdrażanie odbywa się w drodze konsensusu i dialogu. W razie zaistnienia rozbieżności
dotyczących stosowania lub interpretacji niniejszej umowy każda ze Stron odwołuje
się do Wspólnego Komitetu.
3.
W przypadku gdy jedna ze Stron uzna, że druga Strona nie wypełniła któregoś ze swoich
zobowiązań wynikających z niniejszej umowy, może podjąć właściwe środki zgodnie z
prawem międzynarodowym. Przedtem jednak, z wyjątkiem szczególnie nagłych przypadków,
Strona dostarcza Wspólnemu Komitetowi pełne informacje w tym zakresie konieczne do
dokładnego zbadania sytuacji. Strony prowadzą w ramach Wspólnego Komitetu konsultacje,
które może ułatwiać mediator wyznaczony przez Wspólny Komitet, o ile obie Strony wyrażą
na to zgodę.
4.
W szczególnie nagłych przypadkach środek należy niezwłocznie zgłosić drugiej Stronie.
Na wniosek drugiej Strony konsultacje trwają nie dłużej niż dwadzieścia (20) dni.
Po tym okresie środek zaczyna obowiązywać. W takim przypadku druga Strona może złożyć
wniosek o przeprowadzenie procedury arbitrażowej zgodnie z art. 46 w celu zbadania
wszelkich aspektów lub podstawy środka.
Artykuł 46
Procedura arbitrażowa
1.
Sąd arbitrażowy składa się z trzech (3) arbitrów. W stosownych przypadkach, na wniosek
którejkolwiek ze Stron o wszczęcie procedury arbitrażowej, każda ze Stron wyznacza
jednego arbitra, zaś Wspólny Komitet wyznacza trzeciego arbitra w ciągu czternastu
(14) dni. Wyznaczenie arbitra przez Stronę jest niezwłocznie zgłaszane drugiej Stronie
na piśmie drogą dyplomatyczną. Arbitrzy podejmują decyzję większością głosów. Arbitrzy
dążą do podjęcia decyzji w jak najkrótszym czasie, a w każdym razie nie później niż
w ciągu 3 miesięcy od daty wyznaczenia arbitrów. Wspólny Komitet ustala szczegółowe
procedury umożliwiające szybkie przeprowadzenie arbitrażu.
2.
Każda ze Stron sporu musi podjąć kroki niezbędne do wdrożenia decyzji arbitrów. Na
wniosek arbitrzy wydają zalecenia dotyczące sposobów wdrażania ich decyzji w celu
przywrócenia równowagi pomiędzy prawami i obowiązkami wynikającymi z niniejszej umowy.
Tytuł X
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Artykuł 47
Definicja
Do celów niniejszej umowy termin „Strony” oznacza z jednej strony Unię Europejską
lub jej państwa członkowskie albo Unię Europejską i jej państwa członkowskie, stosownie
do ich kompetencji, a z drugiej strony Republikę Korei.
Artykuł 48
Bezpieczeństwo narodowe i ujawnianie informacji
Żadne z postanowień niniejszej umowy nie może być interpretowane w sposób wymagający
od którejkolwiek ze Stron przekazania informacji, których ujawnienie Strona uznaje
za sprzeczne z jej podstawowymi interesami bezpieczeństwa.
Artykuł 49
Wejście w życie, okres obowiązywania i rozwiązanie
1.
Niniejsza umowa wchodzi w życie w pierwszym dniu miesiąca następującego po dniu, w
którym Strony powiadomiły się wzajemnie o zakończeniu procedur prawnych niezbędnych
do tego celu.
2.
Niezależnie od postanowień ust. 1 niniejszą umowę stosuje się tymczasowo do momentu
jej wejścia w życie. Stosowanie tymczasowe rozpoczyna się pierwszego dnia pierwszego
miesiąca następującego po dniu, w którym Strony powiadomiły się wzajemnie o zakończeniu
procedur niezbędnych do tego celu.
3.
Niniejszą umowę zawarto na czas nieokreślony. Każda ze Stron może pisemnie powiadomić
drugą Stronę o swoim zamiarze wypowiedzenia niniejszej umowy. Wypowiedzenie staje
się skuteczne po upływie sześciu miesięcy od daty powiadomienia.
Artykuł 50
Powiadomienia
Powiadomienia dokonywane zgodnie z art. 49 należy kierować odpowiednio do Sekretariatu
Generalnego Rady Unii Europejskiej i Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Handlu Republiki
Korei.
Artykuł 51
Oświadczenia i załączniki
Oświadczenia i załączniki do niniejszej umowy stanowią integralną część niniejszej
umowy.
Artykuł 52
Terytorialny zakres stosowania
Niniejsza umowa obowiązuje z jednej strony na terytoriach, na których obowiązuje Traktat
o Unii Europejskiej, zgodnie z warunkami określonymi w tym Traktacie, a z drugiej
strony na terytorium Republiki Korei.
Artykuł 53
Teksty autentyczne
Niniejszą umowę sporządzono w dwóch egzemplarzach w językach: angielskim, bułgarskim,
czeskim, duńskim, estońskim, fińskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, litewskim,
łotewskim, maltańskim, niderlandzkim, niemieckim, polskim, portugalskim, rumuńskim,
słowackim, słoweńskim, szwedzkim, węgierskim, włoskim oraz koreańskim, przy czym każda
z tych wersji jest na równi autentyczna.
Sporządzono w Brukseli dnia dziesiątego maja roku dwa tysiące dziesiątego.
WSPÓLNE OŚWIADCZENIE INTERPRETACYJNE DOTYCZĄCE ART. 45 i 46
Strony są demokracjami. Pragną współpracować, aby promować wspólne wartości na całym
świecie. Niniejsza umowa jest sygnałem, że obie Strony są zdecydowane promować demokrację,
prawa człowieka, nierozprzestrzenianie oraz przeciwdziałanie terroryzmowi na całym
świecie. Wdrażanie niniejszej umowy między stronami wyznającymi te same wartości jest
zatem oparte na zasadach dialogu, wzajemnego poszanowania, partnerstwa na zasadach
równości, multilateralizmu, konsensusu oraz poszanowania prawa międzynarodowego.
Strony zgadzają się, że dla celów prawidłowej interpretacji i właściwego stosowania
niniejszej umowy w praktyce, wyrażenie „właściwe środki”, zawarte w art. 45 ust. 3,
odnosi się do środków proporcjonalnych w stosunku do niewywiązywania się ze zobowiązań
wynikających z niniejszej umowy. Środki mogą zostać podjęte w odniesieniu do niniejszej
umowy lub umowy szczegółowej objętej zakresem wspólnych ram instytucjonalnych. Przy
wyborze środków pierwszeństwo należy przyznać tym, które w najmniejszym stopniu zakłócają
funkcjonowanie umów, uwzględniając możliwe zastosowanie dostępnych krajowych środków
zaradczych.
Strony zgadzają się, że dla celów prawidłowej interpretacji i właściwego stosowania
niniejszej umowy w praktyce, wyrażenie „szczególnie nagłe przypadki”, zawarte w art.
45 ust. 4, oznacza przypadki istotnego naruszenia niniejszej umowy przez jedną ze
Stron. Istotne naruszenie umowy polega na zerwaniu niniejszej umowy w sposób nieprzewidziany
w zasadach ogólnych prawa międzynarodowego lub na wyjątkowo poważnym i znaczącym naruszeniu
zasadniczego elementu niniejszej umowy. Strony oceniają ewentualne istotne naruszenie
art. 4 ust. 2, uwzględniając, w miarę dostępności, oficjalne stanowisko odpowiednich
agencji międzynarodowych.
W odniesieniu do art. 46, w przypadku podjęcia środków w związku z umową szczegółową
objętą zakresem wspólnych ram instytucjonalnych do procedury wdrażania decyzji panelu
arbitrów w sytuacjach, w których arbitrzy stwierdzą, że środek był nieuzasadniony
lub nieproporcjonalny, zastosowanie mają wszelkie stosowne procedury rozstrzygania
sporów przewidziane w umowie szczegółowej.
JEDNOSTRONNE OŚWIADCZENIE UNII EUROPEJSKIEJ DOTYCZĄCE ART. 12
Pełnomocnicy państw członkowskich oraz pełnomocnik Republiki Korei odnotowują następujące
jednostronne oświadczenia Unii Europejskiej:
Unia Europejska oświadcza, że państwa członkowskie są zaangażowane na mocy art. 12
jedynie w takim zakresie, w jakim zobowiązały się przestrzegać zasad dobrego zarządzania
w sferze podatków na poziomie Unii Europejskiej.