Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacjiz dnia 29 lipca 2014 r.w sprawie numerów telefonicznych, które mogą być obsługiwane w ramach systemu powiadamiania ratunkowego

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 5 ust. 6 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego   (Dz. U. poz. 1635) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

tryb włączania numerów telefonicznych do systemu powiadamiania ratunkowego, zwanego dalej „systemem”, i wyłączania tych numerów z systemu;

2)

sposób rozliczania kosztów utrzymania systemu i obsługi danego numeru telefonicznego;

3)

warunki techniczne obsługi numerów telefonicznych w systemie;

4)

tryb i warunki współpracy oraz wymiany informacji, w tym ich zakres, między centrami powiadamiania ratunkowego, zwanymi dalej „centrami”, i podmiotami, których numery telefoniczne mogą być obsługiwane w ramach systemu, zwanymi dalej „podmiotami”;

5)

wzór wniosku o włączenie numeru telefonicznego do systemu oraz wzór wniosku o wyłączenie tego numeru z systemu.

§ 2.

1.

Po uzgodnieniu, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego, podmiot składa wniosek do administratora systemu teleinformatycznego o włączenie numeru telefonicznego do systemu powiadamiania ratunkowego, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

2.

Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku podmiot zawiera z administratorem systemu teleinformatycznego umowę, w której są określone:

1)

wzajemne obowiązki;

2)

lokalizacja dyspozytorni podmiotu;

3)

data i godzina włączenia numeru telefonicznego do systemu.

§ 3.

W celu wyłączenia obsługi numeru telefonicznego z systemu podmiot składa wniosek do administratora systemu teleinformatycznego o wyłączenie obsługi numeru telefonicznego z systemu, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 4.

1.

Wysokość kosztów utrzymania systemu i obsługi danego numeru telefonicznego określa się na podstawie przeprowadzanych analiz wielkości ruchu alarmowego i kosztów obsługi zgłoszeń alarmowych. Analizę przeprowadza corocznie administrator systemu teleinformatycznego.

2.

Wysokość kosztów, o których mowa w ust. 1, jest obliczana proporcjonalnie do liczby zgłoszeń alarmowych kierowanych do numeru telefonicznego podmiotu w stosunku do liczby wszystkich zgłoszeń alarmowych obsługiwanych przez system.

3.

Środki finansowe na pokrycie kosztów, o których mowa w ust. 1, są przekazywane przez podmiot administratorowi systemu teleinformatycznego w cyklu rocznym, w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, w którym była realizowana obsługa danego numeru telefonicznego przez system.

§ 5.

Warunkiem obsługi numeru telefonicznego podmiotu w systemie jest dostosowanie i podłączenie przez ten podmiot jego systemu teleinformatycznego do systemu teleinformatycznego, zgodnie z wymogami zawartymi w dokumentacji technicznej przekazanej przez administratora systemu teleinformatycznego.

§ 6.

1.

Numer telefoniczny podmiotu jest obsługiwany w trybie wymiany informacji między systemem teleinformatycznym podmiotu i systemem teleinformatycznym systemu powiadamiania ratunkowego.

2.

Dla umożliwienia współpracy systemów, o których mowa w ust. 1, oraz wymiany informacji między centrami i podmiotem podmiot zapewnia:

1)

odbiór informacji przekazywanych przez system teleinformatyczny systemu powiadamiania ratunkowego, potwierdzenie odbioru tych informacji oraz przekazywanie informacji o aktualnym statusie zgłoszenia alarmowego;

2)

odbiór połączenia telefonicznego w przypadku konieczności skierowania takiego połączenia do tych podmiotów.

§ 7.

Zakres informacji wymienianych między centrami i podmiotami obejmuje:

1)

dane dotyczące zgłoszenia alarmowego:

a)

unikatowy identyfikator zgłoszenia alarmowego,

b)

data i godzina przyjęcia zgłoszenia alarmowego,

c)

identyfikator operatora numerów alarmowych, który przyjął zgłoszenie alarmowe,

d)

informacje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego,

e)

informacje dotyczące miejsca zdarzenia lub zagrożenia, w tym:
  •   -  
    adres zdarzenia lub zagrożenia,
  •   -  
    współrzędne geograficzne zdarzenia lub zagrożenia,
  •   -  
    nazwa obiektu, w którym ma miejsce zdarzenie lub zagrożenie,
  •   -  
    informacja o budynku, w którym ma miejsce zdarzenie lub zagrożenie, w tym informacja o wysokości lub liczbie kondygnacji tego budynku, oraz informacja o kondygnacji, na której ma miejsce zdarzenie lub zagrożenie,

f)

informacje o rodzaju zdarzenia lub zagrożenia określonym według szczegółowego katalogu zdarzeń, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego,

g)

informacje o podmiocie lub podmiotach, do których skierowano zgłoszenie alarmowe,

h)

opis zdarzenia lub zagrożenia, w tym:
  •   -  
    informacje o liczbie osób poszkodowanych lub będących w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego,
  •   -  
    inne informacje istotne dla zgłoszenia alarmowego,

i)

dane osoby zgłaszającej, w tym:
  •   -  
    imię i nazwisko,
  •   -  
    numer telefonu,
  •   -  
    lokalizacja osoby zgłaszającej,

j)

potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia alarmowego przez dyspozytora podmiotu,

k)

dane kontaktowe operatora numerów alarmowych i dyspozytora podmiotu,

l)

informacje o statusie obsługi zgłoszenia alarmowego,

m)

informacje o stanie połączenia telefonicznego z osobą zgłaszającą zgłoszenie alarmowe;

2)

dane dotyczące treści zgłoszenia alarmowego:

a)

identyfikator nagrania treści zgłoszenia alarmowego,

b)

treść oryginalnego zgłoszenia alarmowego.

§ 8.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Załącznik nr 1   -   Wniosek o włączenie numeru telefonicznego do systemu powiadamiania ratunkowego (wzór)

Załącznik nr 2   -   Wniosek o wyłączenie obsługi numeru telefonicznego z systemu powiadamiania ratunkowego (wzór)