Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacjiz dnia 29 lipca 2014 r.w sprawie numerów telefonicznych, które mogą być obsługiwane w ramach systemu powiadamiania
ratunkowego
Na podstawie art. 5 ust. 6 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego
(Dz. U. poz. 1635) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa:
1)
tryb włączania numerów telefonicznych do systemu powiadamiania ratunkowego, zwanego
dalej „systemem”, i wyłączania tych numerów z systemu;
2)
sposób rozliczania kosztów utrzymania systemu i obsługi danego numeru telefonicznego;
3)
warunki techniczne obsługi numerów telefonicznych w systemie;
4)
tryb i warunki współpracy oraz wymiany informacji, w tym ich zakres, między centrami
powiadamiania ratunkowego, zwanymi dalej „centrami”, i podmiotami, których numery
telefoniczne mogą być obsługiwane w ramach systemu, zwanymi dalej „podmiotami”;
5)
wzór wniosku o włączenie numeru telefonicznego do systemu oraz wzór wniosku o wyłączenie
tego numeru z systemu.
§ 2.
1.
Po uzgodnieniu, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego, podmiot składa wniosek do administratora systemu teleinformatycznego o włączenie
numeru telefonicznego do systemu powiadamiania ratunkowego, którego wzór określa załącznik
nr 1 do rozporządzenia.
2.
Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku podmiot zawiera z administratorem systemu teleinformatycznego
umowę, w której są określone:
1)
wzajemne obowiązki;
2)
lokalizacja dyspozytorni podmiotu;
3)
data i godzina włączenia numeru telefonicznego do systemu.
§ 3.
W celu wyłączenia obsługi numeru telefonicznego z systemu podmiot składa wniosek do
administratora systemu teleinformatycznego o wyłączenie obsługi numeru telefonicznego
z systemu, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 4.
1.
Wysokość kosztów utrzymania systemu i obsługi danego numeru telefonicznego określa
się na podstawie przeprowadzanych analiz wielkości ruchu alarmowego i kosztów obsługi
zgłoszeń alarmowych. Analizę przeprowadza corocznie administrator systemu teleinformatycznego.
2.
Wysokość kosztów, o których mowa w ust. 1, jest obliczana proporcjonalnie do liczby
zgłoszeń alarmowych kierowanych do numeru telefonicznego podmiotu w stosunku do liczby
wszystkich zgłoszeń alarmowych obsługiwanych przez system.
3.
Środki finansowe na pokrycie kosztów, o których mowa w ust. 1, są przekazywane przez
podmiot administratorowi systemu teleinformatycznego w cyklu rocznym, w terminie do
dnia 31 marca roku następującego po roku, w którym była realizowana obsługa danego
numeru telefonicznego przez system.
§ 5.
Warunkiem obsługi numeru telefonicznego podmiotu w systemie jest dostosowanie i podłączenie
przez ten podmiot jego systemu teleinformatycznego do systemu teleinformatycznego,
zgodnie z wymogami zawartymi w dokumentacji technicznej przekazanej przez administratora
systemu teleinformatycznego.
§ 6.
1.
Numer telefoniczny podmiotu jest obsługiwany w trybie wymiany informacji między systemem
teleinformatycznym podmiotu i systemem teleinformatycznym systemu powiadamiania ratunkowego.
2.
Dla umożliwienia współpracy systemów, o których mowa w ust. 1, oraz wymiany informacji
między centrami i podmiotem podmiot zapewnia:
1)
odbiór informacji przekazywanych przez system teleinformatyczny systemu powiadamiania
ratunkowego, potwierdzenie odbioru tych informacji oraz przekazywanie informacji o
aktualnym statusie zgłoszenia alarmowego;
2)
odbiór połączenia telefonicznego w przypadku konieczności skierowania takiego połączenia
do tych podmiotów.
§ 7.
Zakres informacji wymienianych między centrami i podmiotami obejmuje:
1)
dane dotyczące zgłoszenia alarmowego:
a)
unikatowy identyfikator zgłoszenia alarmowego,
b)
data i godzina przyjęcia zgłoszenia alarmowego,
c)
identyfikator operatora numerów alarmowych, który przyjął zgłoszenie alarmowe,
d)
informacje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie
do numeru alarmowego,
e)
informacje dotyczące miejsca zdarzenia lub zagrożenia, w tym:
-
adres zdarzenia lub zagrożenia,
-
współrzędne geograficzne zdarzenia lub zagrożenia,
-
nazwa obiektu, w którym ma miejsce zdarzenie lub zagrożenie,
-
informacja o budynku, w którym ma miejsce zdarzenie lub zagrożenie, w tym informacja
o wysokości lub liczbie kondygnacji tego budynku, oraz informacja o kondygnacji, na
której ma miejsce zdarzenie lub zagrożenie,
f)
informacje o rodzaju zdarzenia lub zagrożenia określonym według szczegółowego katalogu
zdarzeń, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego,
g)
informacje o podmiocie lub podmiotach, do których skierowano zgłoszenie alarmowe,
h)
opis zdarzenia lub zagrożenia, w tym:
-
informacje o liczbie osób poszkodowanych lub będących w stanie nagłego zagrożenia
zdrowotnego,
-
inne informacje istotne dla zgłoszenia alarmowego,
i)
dane osoby zgłaszającej, w tym:
-
imię i nazwisko,
-
numer telefonu,
-
lokalizacja osoby zgłaszającej,
j)
potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia alarmowego przez dyspozytora podmiotu,
k)
dane kontaktowe operatora numerów alarmowych i dyspozytora podmiotu,
l)
informacje o statusie obsługi zgłoszenia alarmowego,
m)
informacje o stanie połączenia telefonicznego z osobą zgłaszającą zgłoszenie alarmowe;
2)
dane dotyczące treści zgłoszenia alarmowego:
a)
identyfikator nagrania treści zgłoszenia alarmowego,
b)
treść oryginalnego zgłoszenia alarmowego.
§ 8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Załącznik nr 1
-
Wniosek o włączenie numeru telefonicznego do systemu powiadamiania ratunkowego (wzór)