Obwieszczenie Ministra Pracy i Polityki Społecznejz dnia 6 czerwca 2014 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach budżetowych resortu spraw wewnętrznych

Spis treści

Treść obwieszczenia

1.

Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych   (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 i Nr 232, poz. 1378) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach organizacyjnych sfery budżetowej resortu spraw wewnętrznych i administracji   (Dz. U. Nr 82, poz. 494), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych:

1)

rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 marca 2009 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach organizacyjnych sfery budżetowej resortu spraw wewnętrznych i administracji   (Dz. U. Nr 51, poz. 410);

2)

rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 13 maja 2010 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach organizacyjnych sfery budżetowej resortu spraw wewnętrznych i administracji   (Dz. U. Nr 84, poz. 549);

3)

rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 czerwca 2011 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach organizacyjnych sfery budżetowej resortu spraw wewnętrznych i administracji   (Dz. U. Nr 130, poz. 756);

4)

rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 kwietnia 2013 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach organizacyjnych sfery budżetowej resortu spraw wewnętrznych i administracji   (Dz. U. poz. 583).

2.

Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje:

1)

§ 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 marca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach organizacyjnych sfery budżetowej resortu spraw wewnętrznych i administracji   (Dz. U. Nr 51, poz. 410), które stanowią:
„ 

§ 2.

Przepisy rozporządzenia mają zastosowanie do wynagrodzeń należnych od dnia 1 stycznia 2009 r.

§ 3.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
 ”
 ;

2)

§ 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 13 maja 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach organizacyjnych sfery budżetowej resortu spraw wewnętrznych i administracji   (Dz. U. Nr 84, poz. 549), które stanowią:
„ 

§ 2.

Do ustalenia wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z pracą dla Głównego Inspektora Sanitarnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji przepisy rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, mają zastosowanie od dnia 1 stycznia 2010 r.

§ 3.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
 ”
 ;

3)

§ 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach organizacyjnych sfery budżetowej resortu spraw wewnętrznych i administracji   (Dz. U. Nr 130, poz. 756), który stanowi:
„ 

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
 ”
 ;

4)

§ 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 kwietnia 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach organizacyjnych sfery budżetowej resortu spraw wewnętrznych i administracji   (Dz. U. poz. 583), które stanowią:
„ 

§ 2.

Miesięczne stawki wynagrodzenia zasadniczego określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia mają zastosowanie do wynagrodzeń należnych od dnia 1 stycznia 2013 r.

§ 3.

Rozporządzenie wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia.
 ”
 .

Załącznik nr 1   -   Tekst jednolity rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach budżetowych resortu spraw wewnętrznych1)Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - praca, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 248, poz. 1485).

Na podstawie art. 773 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy   (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.3)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135, poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610, Nr 86, poz. 732 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 133, poz. 935, Nr 217, poz. 1587 i Nr 221, poz. 1615, z 2007 r. Nr 64, poz. 426, Nr 89, poz. 589, Nr 176, poz. 1239, Nr 181, poz. 1288 i Nr 225, poz. 1672, z 2008 r. Nr 93, poz. 586, Nr 116, poz. 740, Nr 223, poz. 1460 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 56, poz. 458, Nr 58, poz. 485, Nr 98, poz. 817, Nr 99, poz. 825, Nr 115, poz. 958, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1704, z 2010 r. Nr 105, poz. 655, Nr 135, poz. 912, Nr 182, poz. 1228, Nr 224, poz. 1459, Nr 249, poz. 1655 i Nr 254, poz. 1700, z 2011 r. Nr 36, poz. 181, Nr 63, poz. 322, Nr 80, poz. 432, Nr 144, poz. 855, Nr 149, poz. 887 i Nr 232, poz. 1378, z 2012 r. poz. 908 i 1110, z 2013 r. poz. 2, 675, 896 i 1028 oraz z 2014 r. poz. 208.) zarządza się, co następuje:

§ 1.

14)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2..

Przepisy rozporządzenia stosuje się do pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach budżetowych resortu spraw wewnętrznych.

2.

Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do dyrektora, zastępcy dyrektora i głównego księgowego jednostek, o których mowa w ust. 1, z wyjątkiem § 12 i 13 oraz kwalifikacji zawodowych, które są określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

§ 2.

1.

Ustala się:

1)

tabele miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, które są określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2)

tabele stanowisk, zaszeregowań i kwalifikacji zawodowych pracowników, które są określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia;

3)

tabelę stawek dodatku funkcyjnego, która jest określona w załączniku nr 3 do rozporządzenia;

2.

Pracownikowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy przysługują wynagrodzenie zasadnicze i inne składniki wynagrodzenia w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy określonego w umowie o pracę.

§ 3.

1.

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o najniższym wynagrodzeniu zasadniczym, rozumie się przez to najniższe wynagrodzenie zasadnicze w pierwszej kategorii zaszeregowania, ustalone w tabelach miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1.

2.

Godzinową stawkę:

1)

wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania pracownika, określonego stawką miesięczną, oraz

2)

wynikającą z najniższego wynagrodzenia zasadniczego
- ustala się, dzieląc miesięczną stawkę wynagrodzenia przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu.

§ 4.

1.

Pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku związanym z kierowaniem zespołem oraz radcy prawnemu przysługuje dodatek funkcyjny.

2.

Dodatek funkcyjny przysługuje również pracownikowi innemu niż wymieniony w ust. 1, koordynującemu wykonywanie określonych zadań, zatrudnionemu na stanowisku, dla którego w tabelach, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, przewiduje się dodatek funkcyjny, z tym że maksymalną stawkę tego dodatku obniża się o dwie stawki.

§ 5.

1.

Z tytułu okresowego zwiększenia zakresu obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań albo ze względu na charakter pracy lub warunki wykonywania pracy pracodawca może przyznać pracownikowi dodatek specjalny.

2.

Dodatek specjalny przyznaje się na czas określony, a w uzasadnionych przypadkach na czas nieokreślony.

3.

Dodatek specjalny jest wypłacany w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia, w kwocie nieprzekraczającej 40% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego pracownika.

§ 6.

16)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2..

Pracownikowi Państwowej Inspekcji Sanitarnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych wykonującemu czynności kontrolne przysługuje dodatek specjalny w wysokości do 25% wynagrodzenia zasadniczego.

2.

Dodatek, o którym mowa w ust. 1, przyznaje się pracownikowi z dniem powierzenia czynności kontrolnych.

§ 8.

1.

Pracownikowi wykonującemu pracę w porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w porze nocnej w wysokości 20% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego, nie niższy jednak od dodatku ustalonego na podstawie art. 1518 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.

2.

Pracownikowi zatrudnionemu stale w systemie pracy zmianowej, w pełnym wymiarze czasu pracy, przysługuje dodatek w wysokości 10% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego za każdą godzinę pracy wykonywanej na drugiej zmianie.

§ 9.

1.

Pracownikowi przysługuje dodatek za wysługę lat w wysokości 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego po 5 latach pracy. Dodatek ten wzrasta o 1% za każdy następny rok pracy, do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego po 20 i więcej latach pracy.

2.

Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.

2a8)Dodany przez § 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2..

W razie równoczesnego pozostawania w więcej niż jednym stosunku pracy do okresu pracy uprawniającego do dodatku za wysługę lat wlicza się jeden z tych okresów.

3.

Do okresu pracy uprawniającego do dodatku za wysługę lat wlicza się także okresy służby w Milicji Obywatelskiej, Służbie Bezpieczeństwa, Policji, Urzędzie Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Służbie Więziennej, chyba że funkcjonariusz został zwolniony ze służby w razie skazania prawomocnym wyrokiem sądu lub ukarania karą dyscyplinarną wydalenia ze służby.

5.

Dodatek za wysługę lat przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie, oraz za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby albo konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje z tego tytułu zasiłek z ubezpieczenia społecznego.

6.

Dodatek za wysługę lat jest wypłacany w terminie wypłaty wynagrodzenia:

1)

począwszy od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym pracownik nabył prawo do dodatku lub prawo do wyższej stawki dodatku, jeżeli nabycie prawa nastąpiło w ciągu miesiąca;

2)

za dany miesiąc, jeżeli nabycie prawa do dodatku lub prawa do wyższej stawki dodatku nastąpiło pierwszego dnia miesiąca.

§ 10.

1.

W ramach posiadanych środków na wynagrodzenia osobowe może być tworzony fundusz premiowy.

2.

Wysokość funduszu premiowego oraz warunki przyznawania i wypłacania premii określa zakładowy regulamin premiowania.

§ 11.

W ramach posiadanych środków na wynagrodzenia może być tworzony fundusz nagród z przeznaczeniem na nagrody za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej, pozostający w dyspozycji pracodawcy.

§ 12.

1.

Pracownikowi przysługuje nagroda jubileuszowa w wysokości:

1)

75% miesięcznego wynagrodzenia - po 20 latach pracy;

2)

100% miesięcznego wynagrodzenia - po 25 latach pracy;

3)

150% miesięcznego wynagrodzenia - po 30 latach pracy;

4)

200% miesięcznego wynagrodzenia - po 35 latach pracy;

5)

300% miesięcznego wynagrodzenia - po 40 latach pracy.

2.

Do okresu uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.

3.

W razie równoczesnego pozostawania w więcej niż jednym stosunku pracy do okresu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się jeden z tych okresów.

4.

Pracownik nabywa prawo do nagrody jubileuszowej w dniu upływu okresu uprawniającego do tej nagrody.

5.

Wypłata nagrody jubileuszowej następuje niezwłocznie po nabyciu przez pracownika prawa do tej nagrody.

6.

Podstawę obliczenia nagrody jubileuszowej stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody, a jeżeli dla pracownika jest to korzystniejsze - wynagrodzenie przysługujące mu w dniu jej wypłaty. Jeżeli pracownik nabył prawo do nagrody, będąc zatrudnionym w innym wymiarze czasu pracy niż w dniu jej wypłaty, podstawę obliczenia nagrody stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej. Nagrodę jubileuszową oblicza się zgodnie z przepisami obowiązującymi przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.

7.

W razie ustania stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy pracownikowi, któremu do nabycia prawa do nagrody jubileuszowej brakuje mniej niż 12 miesięcy, licząc od dnia rozwiązania stosunku pracy, nagrodę tę wypłaca się w dniu rozwiązania stosunku pracy.

8.

Jeżeli w dniu wejścia w życie przepisów wprowadzających zaliczalność do okresów uprawniających do świadczeń pracowniczych okresów niepodlegających dotychczas wliczeniu upływa okres uprawniający pracownika do dwóch lub więcej nagród jubileuszowych, wypłaca mu się tylko jedną nagrodę - najwyższą.

9.

Pracownikowi, który w dniu wejścia w życie przepisów, o których mowa w ust. 8, ma okres dłuższy niż wymagany do nagrody jubileuszowej danego stopnia, a w ciągu 12 miesięcy od tego dnia upłynie okres uprawniający go do nabycia nagrody jubileuszowej wyższego stopnia, nagrodę niższą wypłaca się w pełnej wysokości, a w dniu nabycia prawa do nagrody wyższej - różnicę między kwotą nagrody wyższej a kwotą nagrody niższej.

10.

Przepisy ust. 8 i 9 mają odpowiednio zastosowanie, jeżeli w dniu, w którym pracownik udokumentował swoje prawo do nagrody, był uprawniony do nagrody wyższego stopnia oraz gdy pracownik prawo to nabędzie w ciągu 12 miesięcy od tego dnia.

11.

Przy ustalaniu prawa do nagrody jubileuszowej przysługującej pracownikowi, który był zatrudniony w jednostce, o której mowa w § 1 ust. 1, w dniu 1 lipca 1996 r., a przed tym dniem nabył prawo do nagrody jubileuszowej z uwzględnieniem okresów podlegających wliczeniu do okresu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej na podstawie przepisów obowiązujących przed tym dniem, okresy te podlegają wliczeniu na dotychczasowych warunkach.

12.

Pracownik, który podjął zatrudnienie w jednostce, o której mowa w § 1 ust. 1, po dniu 1 lipca 1996 r., nabywa prawo do nagrody jubileuszowej na zasadach określonych w ust. 2-10, niezależnie od wcześniejszego nabycia prawa do nagrody za dany okres.

§ 13.

1.

Pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje jednorazowa odprawa pieniężna w wysokości:

1)

jednomiesięcznego wynagrodzenia - jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 15 lat;

2)

dwumiesięcznego wynagrodzenia - po przepracowaniu co najmniej 15 lat;

3)

trzymiesięcznego wynagrodzenia - po przepracowaniu co najmniej 20 lat.

2.

Przy ustalaniu okresów uprawniających do jednorazowej odprawy pieniężnej stosuje się przepisy obowiązujące przy ustalaniu okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat.

3.

Jednorazową odprawę pieniężną oblicza się zgodnie z przepisami obowiązującymi przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.

4.

Pracownik, który otrzymał jednorazową odprawę pieniężną, nie może ponownie nabyć do niej prawa.

§ 14.

Pracodawca może, w uzasadnionych przypadkach, skrócić pracownikowi okres pracy zawodowej wymagany na danym stanowisku, z wyłączeniem stanowisk, dla których wymagany okres pracy zawodowej określają odrębne przepisy.

§ 15.

Pracownik, który nie posiada kwalifikacji zawodowych przewidzianych dla stanowiska zajmowanego przez niego w dniu wejścia w życie rozporządzenia, może być nadal zatrudniany na tym stanowisku.

§ 16.

Wynagrodzenie pracownika zatrudnionego w jednostce, o której mowa w § 1 ust. 1, w dniu 1 czerwca 2008 r., ustalone na podstawie przepisów niniejszego rozporządzenia, nie może być niższe od wynagrodzenia przysługującego przed tym dniem.

§ 17.

Miesięczne stawki wynagrodzenia zasadniczego określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia mają zastosowanie do wynagrodzeń należnych od dnia 1 stycznia 2008 r.

§ 18.

Traci moc rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 lipca 1996 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach organizacyjnych sfery budżetowej resortu spraw wewnętrznych i administracji   (Dz. U. Nr 97, poz. 454, z późn. zm.10)Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 41, poz. 258, z 1998 r. Nr 45, poz. 279, z 1999 r. Nr 16, poz. 149 i Nr 50, poz. 514, z 2000 r. Nr 36, poz. 411, z 2001 r. Nr 50, poz. 527, z 2002 r. Nr 109, poz. 963, z 2003 r. Nr 25, poz. 211, z 2004 r. Nr 45, poz. 425, z 2005 r. Nr 38, poz. 344 oraz z 2006 r. Nr 43, poz. 303 i Nr 230, poz. 1681.), z wyjątkiem § 5, 9, 10 i 11, które tracą moc z dniem 31 maja 2008 r.

§ 19.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia11)Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 14 maja 2008 r., z wyjątkiem § 5, który wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2008 r.
1)
Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - praca, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 248, poz. 1485).
2)
Tytuł w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 kwietnia 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach organizacyjnych sfery budżetowej resortu spraw wewnętrznych i administracji (Dz. U. poz. 583), które weszło w życie z dniem 1 czerwca 2013 r.
3)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135, poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610, Nr 86, poz. 732 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 133, poz. 935, Nr 217, poz. 1587 i Nr 221, poz. 1615, z 2007 r. Nr 64, poz. 426, Nr 89, poz. 589, Nr 176, poz. 1239, Nr 181, poz. 1288 i Nr 225, poz. 1672, z 2008 r. Nr 93, poz. 586, Nr 116, poz. 740, Nr 223, poz. 1460 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 56, poz. 458, Nr 58, poz. 485, Nr 98, poz. 817, Nr 99, poz. 825, Nr 115, poz. 958, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1704, z 2010 r. Nr 105, poz. 655, Nr 135, poz. 912, Nr 182, poz. 1228, Nr 224, poz. 1459, Nr 249, poz. 1655 i Nr 254, poz. 1700, z 2011 r. Nr 36, poz. 181, Nr 63, poz. 322, Nr 80, poz. 432, Nr 144, poz. 855, Nr 149, poz. 887 i Nr 232, poz. 1378, z 2012 r. poz. 908 i 1110, z 2013 r. poz. 2, 675, 896 i 1028 oraz z 2014 r. poz. 208.
4)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
5)
Przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach organizacyjnych sfery budżetowej resortu spraw wewnętrznych i administracji (Dz. U. Nr 130, poz. 756), które weszło w życie z dniem 7 lipca 2011 r.
6)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
7)
Przez § 1 pkt 3 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5.
8)
Dodany przez § 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
9)
Przez § 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
10)
Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 41, poz. 258, z 1998 r. Nr 45, poz. 279, z 1999 r. Nr 16, poz. 149 i Nr 50, poz. 514, z 2000 r. Nr 36, poz. 411, z 2001 r. Nr 50, poz. 527, z 2002 r. Nr 109, poz. 963, z 2003 r. Nr 25, poz. 211, z 2004 r. Nr 45, poz. 425, z 2005 r. Nr 38, poz. 344 oraz z 2006 r. Nr 43, poz. 303 i Nr 230, poz. 1681.
11)
Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 14 maja 2008 r.

Załącznik nr 2   -   Tabele miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego12)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

   Tabela 1.   

Tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych w Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, Państwowej Inspekcji Sanitarnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, Zarządzie Zasobów Mieszkaniowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz Biurze Ochrony Rządu


Kategoria zaszeregowania
Kwota w złotych
1
2
I
1 130-1 600
II
1 150-1 620
III
1 170-1 640
IV
1 190-1 660
V
1 230-1 680
VI
1 280-1 740
VII
1 330-1 900
VIII
1 380-2 070
IX
1 430-2 240
X
1 480-2 420
XI
1 530-2 610
XII
1 580-2 820
XIII
1 630-3 040
XIV
1 680-3 280
XV
1 730-3 520
XVI
1 830-3 890
XVII
1 940-4 270
XVIII
2 050-4 780
XIX
2 250-5 540
XX
2 450-6 360
XXI
2 650-7 270
   

   Tabela 2.   

Tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pozostałych pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach budżetowych resortu spraw wewnętrznych


Kategoria zaszeregowania
Kwota w złotych
1
2
I
980-1 600
II
990-1 620
III
1 000-1 640
IV
1 010-1 660
V
1 020-1 680
VI
1 030-1 700
VII
1 040-1 850
VIII
1 050-2 010
IX
1 060-2 170
X
1 070-2 330
XI
1 080-2 490
XII
1 100-2 690
XIII
1 120-2 890
XIV
1 160-3 140
XV
1 210-3 390
XVI
1 270-3 650
XVII
1 330-3 910
XVIII
1 430-4 400
XIX
1 540-5 030
   

12)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

Załącznik nr 3   -   Tabele stanowisk, zaszeregowań i kwalifikacji zawodowych


Lp.
Stanowisko
Kategoria zaszeregowania
Stawka
dodatku
funkcyjnego
do
wykształcenie
liczba lat pracy
1
2
3
4
5
6
I. Pracowników zatrudnionych w Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych13)Tytuł tabeli w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
1
Naczelnik wydziału
XVI-VIII
8
wyższe
6
2
Kierownik: personalizacji, dystrybucji Główny specjalista
XV-XVII
6
wyższe
5
Radca prawny
według odrębnych przepisów
3
Kontroler sieci, administrator systemu, koordynator
XIV-XVI
6
wyższe
3
średnie
5
4
Starszy specjalista
XIII-XV
-
wyższe
4
5
Specjalista
Starszy serwisant urządzeń elektronicznych
XI-XIV
-
wyższe
2
6
Starszy: inspektor, księgowy
X-XIII
-
wyższe
3
średnie
5
7
Serwisant urządzeń elektronicznych
X-XIII
-
średnie
5
8
Starszy technik
X-XII
-
średnie
2
9
Kierownik: kancelarii, archiwum, magazynu, hali
IX-XII
3
średnie
3
10
Inspektor Księgowy
IX-XII
-
wyższe
2
średnie
4
11
Operator: kontroli, wysyłki, personalizacji Dyspozytor
VIII-XI
-
średnie
2
12
Technik
VIII-X
-
średnie
-
13
Kasjer
V-X
-
średnie
-
II. Pracowników zatrudnionych w Państwowej Inspekcji Sanitarnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych14)Tytuł tabeli w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. b tiret pierwsze rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
1
2
3
4
5
6
Główny Inspektor Sanitarny MSW
XX-XXI
10
według odrębnych przepisów
Państwowy Inspektor Sanitarny MSW
na obszarze województwa,
Naczelnik Wydziału Koordynacji i Nadzoru
Sanitarnego
XVII-XIX
8
według odrębnych przepisów
2
Naczelnik wydziału
XVI-XVIII
8
wyższe
5
Kierownik zespołu
XV-XVII
8
wyższe
5
3
Główny specjalista
XV-XVII
6
wyższe
5
Radca prawny
według odrębnych przepisów
4
Starszy asystent ds. sanitarnych
XV-XVII
-
według odrębnych przepisów
5
Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych
XIV-XVII
-
według odrębnych przepisów
6
Asystent ds. sanitarnych
XIV-XVII
-
według odrębnych przepisów
7
Młodszy asystent ds. sanitarnych
XIII-XVI
-
według odrębnych przepisów
Starszy: specjalista, informatyk
wyższe
5
8
Specjalista, informatyk
XII-XIV
-
wyższe
3
9
Starszy instruktor: higieny, ds. oświaty zdrowotnej
XI-XIII
-
według odrębnych przepisów
10
Kierownik kancelarii tajnej
X-XII
5
według odrębnych przepisów
11
Starszy księgowy
IX-XII
-
wyższe
1
średnie
4
12
Instruktor: higieny, ds. oświaty
IX-XII
-
według odrębnych przepisów
13
Starszy referent
Kasjer
Archiwista
VIII-XI
-
średnie
2
14
Statystyk medyczny
Referent
Księgowy
VII-X
-
średnie
-
15
Kontroler sanitarny
VI-IX
-
średnie
-
1
2
3
4
5
6
1
Dyrektor (kierownik): zakładu, jednostki
-
-
wyższe
7
Zastępca dyrektora (kierownika): zakładu, jednostki, zastępca komendanta szkoły policyjnej
-
-
wyższe
6
 
Główny księgowy: zakładu, jednostki
według odrębnych przepisów
3
Naczelnik wydziału
XVI-XIX
8
wyższe
6
4
Audytor wewnętrzny
XVII-XVIII
8
według odrębnych przepisów
5
Kierownik wydziału
Kierownik zespołu zamówień publicznych
XVI-XVIII
8
wyższe
5
6
Główny specjalista ds. bezpieczeństwa i higieny pracy
XIV-XVII
6
według odrębnych przepisów
7
Zastępca naczelnika wydziału
XIV-XVI
6
wyższe
4
Lekarz
Lekarz weterynarii
według odrębnych przepisów
8
Kierownik: zakładu produkcyjnego, bazy sprzętu i transportu, grupy robót Główny specjalista
XIII-XV
6
wyższe
4
Kierownik budowy
Radca prawny
Psycholog
według odrębnych przepisów
9
Starszy specjalista
XII-XV
-
wyższe
5
10
Kierownik działu
X-XV
8
wyższe
4
11
Kierownik: zakładu produkcji pomocniczej, robót
XIII-XIV
5
wyższe
4
Kierownik: transportu, zespołu magazynów
4
Zarządca nieruchomości
5
według odrębnych przepisów
12
Kierownik: sekcji, zespołu żywienia
XII-XIV
6
wyższe
3
Kierownik biblioteki
według odrębnych przepisów
Pielęgniarka
-
według odrębnych przepisów
13
Zastępca kierownika budowy
XII-XIII
5
według odrębnych przepisów
Technik weterynarii
-
14
Kierownik sklepu
Główny mechanik
Komendant oddziału obrony cywilnej
od 101 do 500 junaków
X-XIII
4
średnie
5
Zastępca kierownika działu: przygotowania produkcji i rozliczeń, eksploatacji sprzętu i transportu, napraw sprzętu i transportu
średnie
4
15
Kierownik: kotłowni wysokoprężnej, warsztatu
Zastępca kierownika hotelu powyżej 100 łóżek
Starszy mistrz
X-XII
5
wyższe
2
średnie
3
16
Szef kuchni
X-XII
4
średnie
3
zasadnicze
5
17
Kierownik magazynu
Zastępca kierownika bazy sprzętu
i transportu
X-XII
3
wyższe
1
średnie
3
18
Specjalista
X-XII
-
wyższe
1
średnie
3
Kierownik kancelarii
IX-XII
3
wyższe
1
średnie
3
19
Inspektor ds. bezpieczeństwa i higieny pracy
IX-XII
-
według odrębnych przepisów
20
Kierownik obiektu
X-XI
4
wyższe
1
średnie
3
21
Zastępca szefa kuchni
X-XI
2
średnie
2
zasadnicze
4
22
Komendant oddziału obrony cywilnej do 100 junaków
IX-XI
3
wyższe
4
23
Mistrz
IX-XI
3
średnie
2
zasadnicze
5
24
Zastępca kierownika magazynu
IX-XI
2
średnie
3
25
Starszy:
- inspektor
- technik
- kontroler techniczny
Technik budowy
Samodzielny księgowy
IX-XI
-
wyższe
2
średnie
4
Starszy bibliotekarz
według odrębnych przepisów
26
Dyspozytor bazy sprzętu i transportu
IX-XI
-
średnie
-
27
Kierownik: ośrodka rekreacji, bursy, oczyszczalni ścieków, kotłowni
IX-X
3
średnie
4
Inspektor, kontroler techniczny
Starszy:
- księgowy
- administrator budynków mieszkalnych
-
Starszy ratownik wodny
według odrębnych przepisów
28
Starszy dyspozytor samochodowy
Samodzielny referent
IX-X
-
średnie
-
29
Technik
Księgowy
Administrator budynków mieszkalnych
Kinooperator z uprawnieniami I kategorii
Kasjer
Starszy:
- instruktor
- rachmistrz
- referent
Starsza maszynistka
VIII-IX
-
średnie
2
Dyspozytor samochodowy
Zaopatrzeniowiec
-
Ratownik wodny
Przewodnik turystyczny
Bibliotekarz
według odrębnych przepisów
30
Starszy magazynier
VII-IX
-
średnie
1
31
Sekretarka
VI-IX
-
średnie
-
32
Kinooperator z uprawnieniami II kategorii
Maszynistka
Referent
Rachmistrz
Instruktor
VII-VIII
-
średnie
-
Starszy recepcjonista
średnie
2
Intendent
zasadnicze
3
33
Recepcjonista Magazynier
VI-VIII
-
średnie
-
zasadnicze
3
34
Kinooperator z uprawnieniami III kategorii
Bileter
Pomocnik kinooperatora
Telefonistka
VI-VII
-
średnie
-
Młodszy bibliotekarz
według odrębnych przepisów
35
Konserwator urządzeń elektronicznych
IX-XIII
-
średnie
3
36
Maszynista żurawi, dźwigu
Mechanik-elektronik
Monter konstrukcji metalowych
XI-XII
-
średnie
-
zasadnicze i uprawnienia kwalifikacyjne
1
37
Monter instalacji grzewczych, gazowych i wodnych
X-XII
-
średnie
-
38
Blacharz samochodowy
Murarz-tynkarz-glazurnik 2)Kategorie zaszeregowań określone dla stanowisk wielozawodowych mogą być przyznane tylko tym pracownikom, którzy faktycznie łącznie wykonują te czynności.
Spawacz stali stopowych i metali
nieżelaznych
Kuchmistrz
Mistrz: garmażeryjny, cukierniczy
X-XI
-
zasadnicze
-
39
IX-XI
-
zasadnicze
-
40
Operator mechanicznego sprzętu
budowlanego
Mechanik sprzętu budowlanego, pojazdów
samochodowych
Blacharz-dekarz 2)Kategorie zaszeregowań określone dla stanowisk wielozawodowych mogą być przyznane tylko tym pracownikom, którzy faktycznie łącznie wykonują te czynności.
Elektryk samochodowy
Lakiernik samochodowy
Elektromonter
Elektromechanik
Maszynista robót ziemnych
Monter instalacji wentylacyjnych
i urządzeń klimatyzacyjnych
Monter konstrukcji żelbetowych
i betonowych
Konserwator urządzeń i sieci wodno-kanalizacyjnych, grzewczych i gazowych
Konserwator hydraulik
Konserwator ogólnobudowlany
Cieśla
Stolarz meblowy
Tapicer
Posadzkarz-płytkarz 2)Kategorie zaszeregowań określone dla stanowisk wielozawodowych mogą być przyznane tylko tym pracownikom, którzy faktycznie łącznie wykonują te czynności.
Lastrykarz
Ślusarz, tokarz
Rusznikarz
Murarz-malarz 2)Kategorie zaszeregowań określone dla stanowisk wielozawodowych mogą być przyznane tylko tym pracownikom, którzy faktycznie łącznie wykonują te czynności., murarz-tynkarz 2)Kategorie zaszeregowań określone dla stanowisk wielozawodowych mogą być przyznane tylko tym pracownikom, którzy faktycznie łącznie wykonują te czynności.
Zbrojarz-betoniarz 2)Kategorie zaszeregowań określone dla stanowisk wielozawodowych mogą być przyznane tylko tym pracownikom, którzy faktycznie łącznie wykonują te czynności.
Palacz kotłowni wysokoprężnych
Cukiernik, Garmażer, Kucharz
IX-X
-
zasadnicze
-
41
Konserwator urządzeń technicznych
Stolarz
Wulkanizator
Malarz budowlany
Starszy bufetowy
Starszy kelner
Barman
Starszy sprzedawca
VIII-X
-
zasadnicze
-
42
Hodowca zwierząt
Kelner
Malarz (tapeciarz)
Murarz
Młodszy kucharz
Dekarz
Bufetowy
Palacz co.
Robotnik magazynowy lub transportowy
Operator urządzeń: powielających, piorących
Krawiec, sprzedawca
Laborant-chemik
VII-VIII
-
zasadnicze
 
43
Konserwator-dozorca
Ogrodnik
VI-VIII
-
zasadnicze
-
44
Operator wózka akumulatorowego
Szklarz
Pomocnik maszynisty robót ziemnych
Robotnik budowlany
Maszynista maszyn do produkcji betonu
VI-VII
-
zasadnicze
-
45
Robotnik: sprzątający pomieszczenia hangarowe, gospodarczy
V-VII
-
zasadnicze
-
46
Maglarz
Pomoc kuchenna
Pomocnik palacza co.
Dozorca budynku mieszkalnego
Przewoźnik materiałów
Portier-rewident
Strażnik nieuzbrojony
Starszy wartownik
V-VI
-
podstawowe
-
47
Pokojowa
Robotnik rolny
Sprzątaczka na budowie i pomieszczeń
produkcyjnych
IV-V
-
podstawowe
-
48
Starszy dozorca
II-V
-
podstawowe
2
49
Dozorca
Portier
Wartownik
I-V
-
podstawowe
-
50
Sprzątaczka pomieszczeń biurowych
Szatniarz
Goniec
I-IV
-
podstawowe
-
51
Kierowca:
- autobusu
- samochodu ciężarowego
- karetki „R”
X-XI
-
według odrębnych przepisów
52
Kierowca-mechanik
Kierowca-elektromechanik
Kierowca-operator pojazdu specjalnego
IX-XI
-
53
Kierowca samochodu dostawczego
VII-XI
-
54
Kierowca ciągnika
VIII-IX
-
55
Kierowca inny niż wymieniony w lp. 51-54
VII-VIII
-
56
Pomocnik kierowcy
V-VTI
-
zasadnicze
-
           

1)
Wymaganie kwalifikacyjne dla pracowników służby bezpieczeństwa i higieny pracy określają odrębne przepisy.
13)
Tytuł tabeli w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
14)
Tytuł tabeli w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. b tiret pierwsze rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
15)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. b tiret drugie rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
16)
Dodana przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 13 maja 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach organizacyjnych sfery budżetowej resortu spraw wewnętrznych i administracji (Dz. U. Nr 84, poz. 549), które weszło w życie z dniem 18 maja 2010 r.; w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. b tiret drugie rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
17)
Dodana przez § 1 pkt 6 lit. b tiret trzecie rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
18)
Przez § 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5.
19)
Przez § 1 pkt 6 lit. c rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
20)
Przez § 1 pkt 5 lit. c rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5.
21)
Tytuł tabeli w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. d tiret pierwsze rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
22)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. d tiret drugie rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 5.
23)
Dodana przez § 1 pkt 6 lit. d tiret drugie rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
2)
Kategorie zaszeregowań określone dla stanowisk wielozawodowych mogą być przyznane tylko tym pracownikom, którzy faktycznie łącznie wykonują te czynności.

Załącznik nr 4   -   Tabela stawek dodatku funkcyjnego23)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia wymienionego jako pierwsze w odnośniku 16.


Stawka dodatku funkcyjnego
Procent najniższego wynagrodzenia zasadniczego do
1
2
1
35
2
50
3
65
4
80
5
95
6
110
7
125
8
150
9
175
10
200
   

23)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia wymienionego jako pierwsze w odnośniku 16.