1.
Opłaty lotniskowe na lotniskach użytku publicznego ustala się w sposób:
1)
zapewniający przejrzystość ustalenia należności z tytułu tych opłat;
2)
umożliwiający sprawdzenie przez użytkownika statku powietrznego lub innego eksploatującego
statek powietrzny poprawności ustalonej należności z tytułu tych opłat;
3)
zapewniający zachowanie zasady niedyskryminacji użytkowników statków powietrznych
lub innych eksploatujących statki powietrzne;
4)
zapewniający stabilność opłat w sezonie rozkładowym, z wyłączeniem uzasadnionych przypadków;
5)
uwzględniający zarobkowy cel działania zarządzającego lotniskiem użytku publicznego
w odniesieniu do opłat, o których mowa w § 2 ust. 1 i 4;
6)
uwzględniający koszty usług oraz udostępniania i utrzymania obiektów i urządzeń niezbędnych
do wykonania operacji lotniczych oraz obsługi pasażerów i ładunków (towarów i poczty),
przy zapewnieniu odpowiedniego standardu bezpieczeństwa i jakości obsługi, z wyłączeniem
kosztów pokrywanych z innych opłat.
2.
Zarządzający lotniskiem użytku publicznego, z zachowaniem zasad niedyskryminacji użytkowników
statków powietrznych lub innych eksploatujących statki powietrzne, jawności i dostępności
oraz wymagań, o których mowa w ust. 1, może udzielać zniżek od ustalonych opłat lotniskowych,
w szczególności w celu utrzymania lub zwiększenia wielkości ruchu lotniczego, zwiększenia
liczby obsługiwanych pasażerów lub ładunków (towarów i poczty), zwiększenia liczby
połączeń lotniczych lub częstotliwości połączeń istniejących, pod warunkiem, że nie
spowoduje to podwyższenia opłat lotniskowych ponoszonych przez podmioty niekorzystające
z tych zniżek.
3.
Jeżeli celem udzielanych zniżek, o których mowa w ust. 2, jest utrzymanie lub zwiększenie
wielkości ruchu lotniczego, w szczególności uruchomienie połączeń na nowych trasach
lub zwiększenie częstotliwości połączeń na trasach istniejących, stosowanie tych zniżek
jest ograniczone w czasie i nie może trwać dłużej niż 5 lat.
4.
Zarządzający lotniskiem użytku publicznego, z zachowaniem wymagań, o których mowa
w ust. 1, może modulować wysokość opłat lotniskowych ze względu na interes publiczny
lub społeczny, w szczególności ochronę środowiska przed nadmiernym hałasem lub zróżnicowane
natężenie ruchu lotniczego. Kryteria stosowane w przypadku takiego modulowania muszą
być obiektywne, przejrzyste i adekwatne do celu, któremu modulowanie ma służyć.